8053 відвідувача онлайн

Письменник, військовослужбовець Валерій Пузік: "Між цивільними та військовими - прірва. І вона росте з геометричною прогресією. Чим далі - тим гірше"

Автор: 

Він міг би продовжувати створювати дитячі казки, де розказувати про чарівників та драконів. Натомість пише про війну. Не з переказів. З власного досвіду.

 "Я спостерігаю за хлопцями і дівчатами, які мене оточують, за їхніми характерами. Інколи записую діалоги, зберігаю в своїй голові. Колись, якщо доживу, я напишу комедію про цю війну і назву її "Зелений зошит". Колись, якщо доживу, я зроблю з цього всього сатиричний серіал або кіно. Тут є з чого сміятись, і є від чого плакати. Колись я напишу про українських супергероїв. І це буде не Marvel чи DC, а світ ЗСУ з українською міфологією та богами…", - промовляє зі сторінок своєї книги "З любов'ю – тато!" письменник, режисер, художник та військовослужбовець Валерій Пузік. Той, хто після повномасштабного вторгнення вдруге за час російсько-української війни пішов на фронт захищати країну.

Пузік Валерій

- Для вас як військового російсько-українська війна почалася девʼять років тому - 2015-го ви стали добровольцем. Чим для вас було АТО?

- Добровольчий український корпус та АТО стали моїм шляхом дорослішання. Знайшлися відповіді на запитання, які довгий час турбували. То був час важких рішень та вибору.

- Що ви тоді побачили та зрозуміли для себе про те, що відбувається?

- Ворог один і той самий. І він - росія.

- Після повернення до цивільного життя було відчуття, що росія може піти далі? Взагалі розмірковували про таке?

- Я більше думав про те, що бачив, а бачив байдужість і ворожість середовища. Ну якесь АТО, ну стріляють, штуки як-от: "я тебе туди не посилав" і так далі. Ти повертаєшся фактично в нікуди. У мене були випадки в Одесі, коли, наприклад, влаштовувався на один телеканал працювати в студії і там дізнались, що я був в ДУК ПС, викликали в службу охорони та влаштували щось більше схоже на допит. Дивні питання типу: "тєбє нравилось убівать мірних житєлей Данбаса?" і тому подібне. Таких випадків було дуже багато.

- До речі, про Одесу, де ви живете. Якою вона була на початку повномасштабного вторгнення? Як би ви її описали?

- Хаос. У перші дні повномасштабного вторгнення ми з сім'єю шукали бомбосховище, так його і не знайшли. Реакції від мера міста Труханова, представників влади не було більше тижня. Відчувався реальний страх, що влада просто здасть Одесу росіянам, якщо вони дійдуть сюди. Люди самі почали організовуватись, робили коктейлі Молотова, патрулювали вулиці вночі спільно з поліцією, до військкоматів стояли черги. Один з яскравих спогадів - це дідусь із тростиною, який сидів у дворі й робив коктейлі Молотова, а біля нього молоді дівчата та хлопці, яким він розповідав рецептуру.


- Якими були ваші перші думки того дня? Що одразу зробили, коли дізналися про напад?

- Прокинувся. Купа пропущених дзвінків. На вулиці, як я сказав, хаос. Головна думка: треба вивезти сина та дружину. Спочатку ходив допомагати на Канатну, 35 у волонтерський штаб, з друзями ходили на нічні патрулювання разом з поліцією.

Пузік Валерій

- Як знову опинилися у війську?

- Коли дружина з сином залишили місто, я волонтерив у 122-й бригаді ТрО. Показували хлопцям, як чистити автомати від консервації, як їх розбирати та збирати. Дуже багато людей без бойового досвіду, тому їм потрібно було показувати ази. Так тривало близько двох тижнів. Зрештою пішов сам до військкомату.

- Що перше спадає на думку, коли згадуєте ті часи?

- Це якісь фрагменти, ніби слайди: порожні нічні вулиці, їжаки на Дерибасівській - досі не розумію для чого їх там стільки було. Холод, страшенний холод. І тривога навкруги. Тривога в деревах, заклеєних вікнах, в людях, у всьому...

- Ви були на Херсонському напрямку. Зацитую те, що ви вже розказували про перебування там: "Ми знаходилися в місцях, де були росіяни. Вони тут такої біди наробили, що перші дні я не міг їсти". Як ще реагувало тіло? Мозок? Які лишилися спогади?

- Мало спав, мало їв. Щось таке. Суцільна втома. Дезорієнтація в часі. Прийшов з поста, ліг спати, і знову вечір. Таке враження було, що темрява навкруги, суцільна темрява і кожен день схожий один в один на попередній.

Я думаю, мені тоді допомогла "Українська Кіношкола", в якій я навчався на курсі документального кіно. Щовівторка я завантажував записи лекцій, виконував завдання, надсилав їх куратору курсу Володимиру Оселедчику. Він давав дуже багато крутих завдань. Наприклад, написати есе на тему "Хто я?", чи розповісти про "цей день в історії", і крізь призму досвіду та оточуючої реальності я виконував їх. Знаєте, то було як світло в кінці тунелю. Ось скоро вівторок і буде нова лекція про кіно. Навіть короткометражки робив. Знімав і монтував у простій програмі в телефоні.

- Ви тоді вели щоденник. Так про нього говорили: "У херсонському нотатнику немає фільтрації історії. Нещодавно перечитував його, там важкі тексти: про втрати, побут, заміновані поля та розповіді місцевих. Зараз, здається, читачам не потрібні такі історії". Чому? Занадто багато горя? Чи в тилу люди почали відмежовуватися від фронту?


- То не щоденник, а дуже короткі історії, що межували з потоком свідомості. Виписував туди все, фіксував стан, голоси, деякі розповіді місцевих, яких зустрічав.

Чи потрібні такі книги в тилу? Дуже показовий приклад збірка поезій "Вірші з бійниці" Максима Кривцова. Коли він особисто за декілька днів до загибелі звертався до блогерів, щоб подарувати книгу, щоб вони розповіли про неї в своїх сторіс, навіть не пост, а сторіс, йому в більшості випадків просто не відповідали, або говорили, що ні. А писав він людям у вишиванках, що промотують все українське. Чи як зараз там модно казати - є амбасадорами України. Ось і вся відповідь. Сама ж ситуація змінилася, коли він загинув 7 січня, і ті самі блогери й діячі культури від літератури згадали про нове розстріляне відродження. Чи не кожен з них запостив його останній вірш, фото, де він тримає книгу, розповідь про Максима. Його поезія звучала на літературних подіях, врученнях премій та в ефірах телеканалів. Розумієте, подібна ситуація може повторитися, і, на жаль, не один раз. Такі от стандарти...

А Максим Кривцов - це явище в українській поезії. Такі голоси народжуються рідко. Він - один з найсильніших поетів нового покоління в літературі...

Щоб підсумувати цю відповідь, скажу, що до прози та поезії, яку пишуть військові, дуже скептичне ставлення в більшості літературних критиків, фестивалів. На Книжковому Арсеналі їм виділяють окрему резервацію у вигляді загального стенду, або як було до повномасштабного вторгнення - намет. Виділити з цього потоку можуть два-три імені.

У різних книжкових спільнотах точаться дискусії, чи варто приділяти увагу творчості військових, щоб віддячити їм, абощо. Усі забувають, що за піксельною формою ховаються викладачі, дизайнери, митці. Це різні люди, які вимушені були взяти до рук зброю. Виходить, що військова форма - вирок. Коли у 2018 році вийшла моя перша книжка "Моноліт", один знайомий поет сказав: "Тепер на тобі вічне клеймо ветерана письменника, вже не відмиєшся" - і це тому, що книга про російсько-українську війну. А військові пишуть на різні теми. І вірші, і книги для дітей, і фентезі, і детективи, і про війну, само собою. Я не розумію, чому книжка про Бахмут від новоспеченого воєнного документаліста, який приїхав туди туристом, важливіша книги про той же Бахмут від учасника подій.

Між цивільними та військовими - прірва. І вона росте з геометричною прогресією. Чим далі - тим гірше. Як казав Мартін Брест в одному інтерв’ю: У більшості немає запиту на перемогу.

Пузік Валерій

- Чи слідкуєте ви за дискусією в суспільстві щодо мобілізації? Чи підтримуєте думку про те, що воюватимуть всі?

- Воювати мають всі. Віри в ЗСУ замало. Війську потрібні різні люди. Запит неймовірний. І це питання виживання України як держави. А у нас люди дох@я розслабилися. Ми можемо перемогти лише тоді, коли буде повне єднання нації, як на початку повномасштабного вторгнення.

Але ситуація така: ворога зупинила якась суперсила з назвою ЗСУ, росіяни не лізуть з усіх сторін, лінія фронту плюс мінус, якщо дивитись на карту обивательським оком, стабільна. Яка війна? Ну повітряна тривога, ну ракети долітають, ну буває. Я зараз так це бачу. Якщо навесні 2022 року у військкомати черги були в сотні людей, то зараз: "Ау! Ви де?" - Нікого.

Всі пристосувались: хтось прикривається посвідченням волонтера, хтось інвалідність зробив чи ще щось намутив, хтось перепливає річку на рожевому поні, а так більшості ок, лише б ТЦК не зупинило.

- Про що свідчить те, що воюють не лише професійні військові, а й, як ви також зауважили, люди різних професій - викладачі, митці, дизайнери тощо?

- Свідчить про те, що армія, ЗСУ - це звичайні люди. І що інакше не могло й бути. Це війна на виживання: або береш зброю, або годуєш чужу армію.

- Під час вже повномасштабного вторгнення ви написали книгу "З любов'ю – тато!". Це листи до сина - розмова з ним та дружиною. Ви називаєте її "послання в пляшці" і зазначаєте, що хотіли б, щоб він прочитав її, коли підросте. Хоч син уже відповідає вам: "З тобою я можу не боятися. Ти ж військовий. Ти знаєш, що робити". Ви зараз знаєте, що робити?


- В силу своїх навичок та вмінь я виконую розпорядження та накази командирів.

Все, що залежить від мене, я роблю. Що робити в глобальному плані? Не знаю. У мене немає універсального рецепту, я не військовий експерт і не аналітик.

А ще я не вірю, що одна людина може змінити хід війни. "Нагодувати" соцмережі своєю смертю - точно може.

Пузік Валерій

- Думаю, нам, батькам, найважче переживати те, що наші діти ростуть у воєнний час та в таких умовах. Військові часто наголошують: "Ми не повинні цю війну залишити у спадок своїм дітям". На вашу думку, наше покоління здатне завершити її, чи росія вже не дасть нам спокою й надалі?

- росія нікуди не зникне. Морем чи океаном, як малюють часом на картинках, вона не стане. Тож ми повинні бути сильнішими й працювати на спільну мету. Питання ж в тому, чи буде Україна завтра? А як я бачу, більшість не розуміє. І від цього дуже прикро. Якщо глянути історію нашої держави, то росія нам ніколи не давала спокою. І чекати його в майбутньому - лише розчаруватись. Війну ми можемо завершити. Питання в ціні. Це як хтось жартував у мережі: бажаючих вийти на кордони 1991 року стає менше, коли поруч з'являється представник військкомату. Якщо всі боятимуться людей у формі - ми точно не переможемо.

- У книзі "З любов'ю – тато!" є такі рядки: "Колись, якщо доживу, я напишу комедію про цю війну і назву її "Зелений зошит"". Чи не полишаєте цієї ідеї?

- Ідеї не полишаю, а от першочерговий задум трохи змінився. Те, що на той час було в основі, зараз ніби епізод на початку. "Зелений зошит" - це колір блокнота з бойової підготовки, який свого часу потрапив мені до рук. Я довго сміявся, коли його читав. Наприклад, в день, коли ми копали яму під туалет, в зошиті було написано, що ми були на якомусь навчанні, здається, з тактики ведення бою. Це насправді дуже смішно. В тому зошиті багато чого було смішного.

- Дехто із творчих людей - поети, композитори, письменники, які пішли воювати, розказували мені, що тривалий час були в певному ступорі та взагалі не могли нічого писати, творити. У вас були такі випадки, коли натхнення геть немає? Про що думається в такі моменти?


- Я звик багато працювати. Писати зокрема. Декілька днів була, звісно, дезорієнтація, але на початку березня створив папку, яку назвав "Зошит війни", і почав туди писати короткі нотатки та вірші. Думаю, спочатку це виглядало, як щоденник. А потім після написання першого листа сину - кожна історія була окремою. "Зошит війни" - передусім це фільм Романа Любого. Я запитав його, чи можна використовувавати цю назву? Він відповів: "Так". І ті записи… вони клаптикові, хаотичні, суб’єктивні. Там все перемішалося. Частина текстів потім стала книжкою "З любов'ю - тато!", яка була опублікована видавництвом "Лабораторія" у січні 2023 року. Деякі публікувалися в антологіях, але більшість наразі просто написані. І лежать собі.

Були моменти, коли я примушував себе писати. Просто сідаєш і пишеш. Це ж вибір типу погортати годину рілси чи все-таки напружитися і створити текст. І я пишу в ту папку до сих пір, але зараз вже трохи класифікую і сортую. Наприклад тексти, які були написані в Херсонській області. Вони стоять окремо. І ми, з видавництвом "Віват" вже працюємо над книжкою. Вона буде мати назву "Мисливці за щастям". Коли вийде друком, наразі не знаю. Сподіваюсь, цього року.

Пузік Валерій
Пузік Валерій

- Знаю, що раніше на фронті ви малювали на ящиках. А зараз як? І де берете це натхнення не лише для літер, а й для фарб?

- Щодо малювання, то десь у квітні 2022 року я купив у магазинчику пензлі та дешеві акрилові фарби. До того моменту не малював ними років шість. З весни 2016 року, якщо бути точним. І взявши фанеру з ящика, в якому лежали автомати, почав на ній малювати.

Пузік Валерій
Пузік Валерій
Пузік Валерій
Пузік Валерій
Це дало шанс відволіктися, зануритись у себе, не думати. Зрештою послухати музику. Одягаєш навушники, і ніхто тебе не чіпає. З часом це стало одержимістю, і я знаходив час між чергуваннями, щоб малювати.

- Наостанок поставлю вам таке питання: як думаєте, що взагалі для нас, як для нації, означає ця війна?

- Виживання.

- А для вас особисто, чим вона є?

- Вибором без вибору.

Ольга Москалюк, "Цензор.НЕТ"

Фото надані Валерієм Пузіком

Топ коментарі
+16
Знову люди винуваті.
показати весь коментар
03.02.2024 10:58 Відповісти
+14
Прірва не між військовими і цивільними Прірва виникає тоді коли брехня і лицемірство закривають людям реальність. Народ хоче жити в ілюзії в брехні в корупції злодійстві, закриває очі на правду. Зеленський і слуги народу - це втілення вибору народу .До тих пір поки більшість народу в масі не зміниться не перестане толерувати це в своєму оточенні до тих пір Влада не зміниться і Перемоги не буде.
Ви хоч 10 млн людей призвіть в ЗСУ Перемоги не буде до тих пір поки мене переможемо брехню і лицемірство корупцію всередині суспільства
показати весь коментар
03.02.2024 20:25 Відповісти
+10
Київська Русь - то не твій кацапстан, який її собі прихватизував. Твоя мокшандія - болота. Сиди й не квакай.
показати весь коментар
03.02.2024 21:53 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Печально все це звучить.
показати весь коментар
03.02.2024 10:27 Відповісти
Людина на війні. А там все чорно-біле. Тому не беріть це близько до серця. Воїну, звичайно, дяка. Після війни він змінить свою точку зору
показати весь коментар
08.02.2024 10:07 Відповісти
Знову люди винуваті.
показати весь коментар
03.02.2024 10:58 Відповісти
Свідомість формують ЗМІ, а ЗМІ формує влада...
показати весь коментар
03.02.2024 12:11 Відповісти
"Все, символ тоталітарної держави." - це Україна при Афгані була тоталітарною державою?
показати весь коментар
03.02.2024 12:46 Відповісти
При Афгані ніякої України не було. А СиРиСиРи був тоталітарним. Що неясно?
показати весь коментар
05.02.2024 10:17 Відповісти
А в срср вони комусь були потрібні ? І взагалі, якій державі потрібен відпрацьований матеріал .
показати весь коментар
03.02.2024 13:07 Відповісти
Кляти цывильни...
Хотя уже каждый тридцатый носит форму, миллион двести тысяч людей с оружием из 40 миллионов (с учетом 5-6 миллионов в Европе и 2 миллионов в оккупации), но нужно еще столько же...
Хотя и тогда будет всего 2.5 миллиона под ружьем... не сходится, воювати повинни вси 40 мильонив!
показати весь коментар
03.02.2024 13:43 Відповісти
Немовлят теж порахували в ті 40 мільйонів? В Україні навіть загально стільки людей давно немає.
показати весь коментар
03.02.2024 16:08 Відповісти
а причем тут "В", те которые уехали и сидят в Европе они кто? Не украинцы чтоль? Служиты всим.
показати весь коментар
03.02.2024 19:13 Відповісти
Від Вашої кацапської в'януть вуха й очі випадають.

Крім того, я не розумію логіки Вашого посту. Я Вам про криву статистику написала. я ті хто виїхали, не повинні вирішувати дрґолю України.
показати весь коментар
03.02.2024 20:49 Відповісти
это не кацапська, а руська, слыхали була така Київська Русь? Но то не важно, статистика не кривая, а совершенно правильная. Ти хто выихалы повинни служиты или вы против? )
показати весь коментар
03.02.2024 21:44 Відповісти
Київська Русь - то не твій кацапстан, який її собі прихватизував. Твоя мокшандія - болота. Сиди й не квакай.
показати весь коментар
03.02.2024 21:53 Відповісти
Носить форму - не значить, що воює.
показати весь коментар
05.02.2024 10:18 Відповісти
Пора вже цьому розслабленому наріду черговий пистюль виписувати ,щоб повернулися нарешті до реальності.
показати весь коментар
03.02.2024 13:56 Відповісти
Може зелену владу треба до реальності повернути? Народ так різношерстий, але більшість допомагає чим може. А влада хрінпіду тільки шкодить!
показати весь коментар
03.02.2024 13:58 Відповісти
А хто це зобов'язанний робити як не той же нарід шо в тилу? Не бачу тут протиріч з тим що я написав.
показати весь коментар
03.02.2024 16:17 Відповісти
Ага. Комедію про війну? Мало вам 95кагалу??? Ще не наржалися?!!!
показати весь коментар
03.02.2024 13:56 Відповісти
А ти хочеш трагедію?!!! Може спочатку підеш до війська, а вже потім будеш *******?
показати весь коментар
04.02.2024 11:19 Відповісти
Чітка відповідь на питання щодо дискусії про демобілізацію.

Валерій красавчік.
показати весь коментар
03.02.2024 16:56 Відповісти
Прірва не між військовими і цивільними Прірва виникає тоді коли брехня і лицемірство закривають людям реальність. Народ хоче жити в ілюзії в брехні в корупції злодійстві, закриває очі на правду. Зеленський і слуги народу - це втілення вибору народу .До тих пір поки більшість народу в масі не зміниться не перестане толерувати це в своєму оточенні до тих пір Влада не зміниться і Перемоги не буде.
Ви хоч 10 млн людей призвіть в ЗСУ Перемоги не буде до тих пір поки мене переможемо брехню і лицемірство корупцію всередині суспільства
показати весь коментар
03.02.2024 20:25 Відповісти
І хто повинен перемагати всередині? До кого заклик
показати весь коментар
04.02.2024 11:21 Відповісти
Влада.
показати весь коментар
05.02.2024 12:54 Відповісти
А я думала війсткові повпжають тих хто працює в тилу, споачуючі податки і донатить на військо.
Хоча я здогадувалась, що так і буде.
Біда, сирашна біда чекає країну де військових протиставлять тим хто працює в тилу(
Бідна моя Україна(
показати весь коментар
03.02.2024 22:44 Відповісти
не горюйте, просто не надо обобщать, есть разный вийськовые и разные цивильни...
показати весь коментар
03.02.2024 23:21 Відповісти
Поважають, звичайно поважають. Особливу повагу викликають молодчики на автівках, що з сосками по клубах та дискотеках, ресторанах та автопаті. А ще красені в тренажерках, мажори по саунах, спортсмени, особливо майстри спортивної риболовлі, що викидають десятки, сотні,тисяч гривень, для того, щоб недільну посидіти в палатці біля ставка. Одна суцільна повага.
показати весь коментар
04.02.2024 11:30 Відповісти
Це ж ви про мажорів. А я про народ.
Ви ж про оцих( і це, увага, депутат не самого великого і не самого багатого міста України):

Депутатка Чернігівської міськради та голова фракції "Європейська Солідарність" Марина Семененко (раніше Рейко) задекларувала два автомобілі Range Rover, фірму у Швейцарії, житловий будинок та земельну ділянку на Закарпатті, які вона придбала або набула права після початку повномасштабного вторгнення РФ на територію України.
Про це йдеться у її декларації за 2022 рік в єдиному державному реєстрі декларацій, яку вона подала 30 січня 2024 року.

А я про таких як я і навколо мене, хто живе на копійки, але донатить, плете сітки, готує хлопцям з війська і звичайно працює.
показати весь коментар
04.02.2024 13:11 Відповісти
І скільки вас таких, що плете сітки, готує, донатить? Скільки в процентному відношенні до всього цивільного населення? А скільки таких, яким пофіг? Навколо вас, не мажори, не гуляють дні народження в кафе? не пускають феєрверки? не влаштовують пянок з музичним супроводом? Мої знайомі, бачачи мене опускають очі, так звані друзі намагаються уникнути спілкування, прийшовши в відпустку, аж на п'ять діб,я відчув себе прокаженим. А що буде коли скінчиться війна???
показати весь коментар
04.02.2024 18:57 Відповісти
Довколо мене таких не має зовсім. Хіба що алкашня до якої нікому немає діла, і оце погано.
Мали б працювати, але чомусь тцк вони не цікаві.
показати весь коментар
04.02.2024 22:31 Відповісти
Да ладно! Ви живете в вакуумі. Чи просто не хочете бачити що відбувається навколо
показати весь коментар
05.02.2024 09:00 Відповісти
Неправда. Будь в якому місті-мільйоннику сотні тисяч чоловіків ухилянтів.
показати весь коментар
05.02.2024 10:21 Відповісти
Немає багатих! Тільки бідні є!
показати весь коментар
05.02.2024 12:45 Відповісти
Не бреши! Я таких багатіїв ніколи не бачив! Люди бідні!
показати весь коментар
05.02.2024 12:44 Відповісти
Яких саме багатіїв ти не бачив??
показати весь коментар
06.02.2024 05:28 Відповісти
Ви вже замахали з цими податками! Таке враження, що всі почали платити податки лише з початком повномасштабки! Військові теж платять податки, якщо що.
показати весь коментар
05.02.2024 10:20 Відповісти
Військові податки НЕ платять! Податок за них платить держава з державного бюджету!
Повна сума податку з г/у споачує державний бюджет. Від цього сума нарахованого г/у НЕ відрізняється від суми яку отримує військовий. Так само це поширюється на поліцейських, СБУ, ГРУ, прикордонників, Національної Гвардії.
показати весь коментар
05.02.2024 21:43 Відповісти
Очікувано, загін ображених в коментах. А я от повернулася з війни з покаліченими кінцівками, і не можу отримати ні статус учасника бойових дій, ні інваліда війни. Мені кажуть "ну, тут всіх затискають", і "наобіцяти можна багато чого". Коли я мала йти під обстріли, мене запевнювали що це героїзм, а тепер ці цивільні не хочуть брати військових на роботу, бо ми вже відпрацьований матеріал. Бізнесу не потрібні збитки. І це ні**я не у владі діло. Це ставлення пересічних людей. Що ховаються то за військовими від якогось там агресора, то за владою від власної безвідповідальності.
показати весь коментар
04.02.2024 07:09 Відповісти
В якому населеному пункті? Бо в Києві оформлюють звичайну інвалідність у медзакладі, де людина проходить лікування. При наявності відповідної довідки з військової частини - інваліда війни. Якщо у Вашому населеному пункті таке неможливо - то довідку потрібно надавати до відповідного МСЕК, за місцем реєстрації. УБД - таку ж саму довідку з військової частини треба надати ТЦК - відповідно до місця реєстрації.

У разі відмови, на сайті ВР можна подати скаргу на дії/ бездіяльність відповідних установ, додавши сканкопію чи фото довідки.
показати весь коментар
04.02.2024 10:58 Відповісти
Довідку для УБД видає Ваша в/ч. Оформити можете в ТЦК. В мене це зайняло майже три місяці, але все зробили.
показати весь коментар
05.02.2024 10:23 Відповісти
І ні слова про можновладців і їхніх дітей .ментів прокурорів судді і їх дітей які повинні своїм прикладом налихати населення .
показати весь коментар
04.02.2024 08:01 Відповісти
Ви автор плутаєте причину і наслідки. Ваші твердження "що в тилу розслабились" - неадекватні. Людей в тилу розслабили едині марафони і розповіді про тупих орків, та суцільні перемоги ЗСУ. А якщо суцільні перемоги - то чого паритись? ЗСУ перемагають тупих орків, каву питимемо в Криму на Новий рік. А раз так, то донатимо, співаємо осанну воїнам і спокійно п'ємо каву. Тим більше, що країну та економіку на військовий стан не перевели - ********** не роблять, окопи копають тільки ЗСУ.
Реальність та втрати замовчувались, а коли хтось про це починав говорити - його оголошували ворогом або ворожим агентом.
Але коли реальність постукала у двері то влада замість визнання помилок почала діяти традиційно - шукати винних та протиставляючи ЗСУ народу. Твердження - "цивільні розслабились" якраз цього штибу.
Відео рейдів ТЦК їх незаконні дії, полювання на чоловіків на вулицях - як постановочні (робота запоребрика) так і реальні, призвели до того, що людей у формі зараз цураються як чуми.
По факту влада внесла розкол у суспільство - протиставивши військовослужбовців цивільним.
Тому Ваш пост є неадекватним. А Ваші оціночні судження шкідливими.
показати весь коментар
04.02.2024 10:49 Відповісти
Прірва між військовими та цивільними з'явилася тоді, коли військові воювали, а цивільні голосували за "я закінчив війну у своїй голові, домовимось посередині, досить перестати стріляти"
Тепер ця прірва поглиблюється.
показати весь коментар
04.02.2024 11:13 Відповісти
А як Вам таке : працівника департаменту військової контррозвідки СБУ , який слухав російський шансон під час святкування дня народження у вінницькому ресторані та побився із військовими , відсторонили від виконання службових обовʼязків. https://www.stopcor.org/ukr/section-uanews/news-gop-stop-dlya-sivaka-pratsivnika-sbu-vidstoronili-vid-obovyazkiv-cherez-pristrast-do-shansonu-i-bijok-z-vijskovimi-13-11-2023.html
показати весь коментар
04.02.2024 11:18 Відповісти
Заткніться з "виродками з ТЦК". Я знаю поранених бійців, які працюють в ТЦК і ****** від зневаги і прокльонів ухилянтів і "суспільства". Носіть з собою військовий - і буде вам щастя і коректні працівники ТЦК.
показати весь коментар
05.02.2024 10:26 Відповісти
Іди гуляй виродку. Не відмазуй бандитів зеленського.

https://www.facebook.com/profile.php?id=100015245822822&locale=uk_UA
показати весь коментар
05.02.2024 11:26 Відповісти
Що, знову інтернет на КСП?
показати весь коментар
05.02.2024 12:47 Відповісти
бо все змушує людину забути що війна, не думати про неї, бо ніколи
( тв, зелені боти в соцмережах сповіщають про перемоги найвеличнішого, роботодавці вимагають працювати, тощо)
показати весь коментар
04.02.2024 14:21 Відповісти
По-перше, не потрібно узагальнювати.
По-друге, опишу другий погляд на цю проблему, від воєнних трьох бригад, которим допомагаю через своє виробництво.
Буквально, минулої п'ятниці приїхали бійці одніє з бригад за допомогою. Зробили для їхньої бойової техніки різні деталі безплатно ( так я завжди роблю) і почув відповідь, - Буває нам тяжко, що буквально нічого не хочеться, що нікому нічого не потрібно, але коли бачиш та відчуваєш таке ставлення до нас в тилу,то розумієш за кого і за що ми воюємо -.
То ж повторюся, не потрібно узагальнювати.
показати весь коментар
04.02.2024 14:55 Відповісти
Так бійці то одне, а командири інше. Командири своїх підлеглих за людей не вважають.
показати весь коментар
04.02.2024 18:18 Відповісти
Знову. Не узагальнюйте. Кілька днів тому, приїхав один з моїх 4 племінників з-під Лиману на ротацію і в мене була коротка розмова. Так ось, він *********** свого командира. Хлопці в ньому бачать і командира, і батька, і Бога - тільки теплі відгуки.
показати весь коментар
04.02.2024 18:34 Відповісти
Неправда. Командири різні. Як і бійці. Є бійці, яких і я за людей не вважаю. Я - 128 ОГШБр.
показати весь коментар
05.02.2024 10:27 Відповісти
Ні, дурню немає ніякої прірви між цивільними і військовими. Тільки гламурні "військові з барбершопів" і інша нечисть яка хоче "зачищати ухилянтів" і "стріляти по ногах", в той час як про цю нечисть відомо що вона слала непідготовлених людей на смерть сидячі в тилу веде країну в глибоку дупу.
показати весь коментар
04.02.2024 17:24 Відповісти
Прірва є . Це зброя. Оте чмо що хоче стріляти по ногах на кілометр не підійде туди, де може отримати кулю у відповідь.
показати весь коментар
04.02.2024 18:16 Відповісти
Багато хто давить на мораль, але це не тільки питання страху смерті чи каліцтва. Є багато більш прагматичних моментів, які стримують людей від мобілізації і на які держава могла би повпливати, а натомість робить ставку на насилля і маніпуляції.
По перше, недостатня соціальне забезпечення у разі каліцтва / загибелі. Хто буде утримувати дітей/батьків? Lose/lose ситуація: кого зрадити, державу чи своїх дітей? Держава має повністю забезпечувати родини військових, принаймні до повноліття дітей. І не подачки, а достойну оплату. Особливо демотивує коли дивишся на поневіряння поранених військових, які стали тягарем для своїх родин. І знову вся надія на волонтерів, а не на державу.

По друге, де соціальна справедливість? Повна відсутність лідерства влади. Вони мають можливості як у середньовічних феодалів, але поводяться як злодії-гастролери: поки країну не захопили - крадуть на всьому, як в останній раз. Навіть середньовічні феодали йшли поруч з селянами на війну, ну і відповідно вкладались грошима у перемогу. А ці поховались за статусами, які самі собі зробили, і пхають простих людей воювати замість них. При кризовій ситуації вони знову поїдуть у підготовлені маєтки в Європі і Америці. Країну під час війни має очолювати військова аристократія, а не шоумени. Тоді і з мобілізацією не буде проблем. Як приклад - Ізраїль.
показати весь коментар
05.02.2024 00:45 Відповісти
ПОВОЮЕМ, ПОТОМ ПДРЫ ПРИ ВЛАСТИ ОПЯТЬ ОТДАДУТ ОРУЖИЕ И ОПЯТЬ БУДЕМ ВОЕВАТЬ !?)
показати весь коментар
05.02.2024 09:43 Відповісти
Ем... А немає думок чому прірва зростає? Бо "Люди винуваті"? Бо "ви тут всі бухаєте, а ми працюємо"? Бо "ви там всі ухилянти, а а лише ми справжню роботу робимо"? Немає часом, інших думок, ХТО створює такі нарративи? І для чого?
показати весь коментар
05.02.2024 10:51 Відповісти
Ну, якшо ті цівільні, вже не хочуть йти у війскові, шоб уникнути тієї прірви то війсковим треба просто ставати цівільними.
показати весь коментар
05.02.2024 11:40 Відповісти
Гарна стаття. Але тут погляд людини яка була і є письменником і в силу свого патріотизму та обставин стала військовим, але не професіональним. Професіоналом я вважаю людину яка свідомо десь в молоді роки вибрала собі якусь професію. Так і з професією військового.

Та я не про те. Про себе я можу сказати, що я є "продукт" срср. Срср це була дійсно імперія. І як імперія згідно законів чи історії чи логіки розвитку суспільства вона розвалилася. але чому я про срср згадав? Бо я там жив і повинен був жити по законам тієї держави. Чи було там щось таке, що як я вважаю було правильним. Було. Закон СРСР «Про загальний військовий обов'язок» прийнятий у 1967 році, останній. Згідно того закону на захист повинні були ставати всі без винятку.

Знаю є й Закон України "Про військовий обов'язок і військову службу". Але правок внесених в сам ЗУ більше ніж сам Закон.

Так от той закон що срср чітко визначав права і обов'язки кожного по захисту своєї держави і виконувався!!! Зараз на жаль такого чомусь нема.

Про проект Закону України про мобілізацію, який ганебна ВР України ганебно розглядає вже кілька місяців. Між іншим там що кацапи зупинились і виділили нам час і чекають поки Рада закон прийме чи як?

Мені незрозуміло чому в проекті Закону мобілізація з 25 років а не з 20? Чому троє дітей в сім'ї це діти і вони повинні обов'язково мати батька, а в сім'ї до трьох дітей це вже начебто і не діти і їм батько непотрібний?

Стосовно ТЦК. Зараз в країні військовий стан. Повинні бути військові патрулі. По всій Україні. Вони повинні мати право зупиняти будь-кого і перевіряти документи. Мій паспорт і військовий квиток зараз завжди зі мною. Зупинили одного разу з ТЦК. Я без питань показав квиток. Подивилися, подякували. Просив мене забрати. Сказали що і взяли б, але пенсіонерів не беруть. Сказав що можу ремонтувати техніку. Взяли телефон і відповіли що може щось знайдуть тут поруч. Ну то таке.
показати весь коментар
05.02.2024 12:36 Відповісти
А навіщо у будь кого превіряти документи? Вони таким чином намагаються зловити розвідника - шпигуна?( шпигун без документів - це анекдот)
У розвідника, чи шпигуна документи будуть в повном ажурі!!
(Нехай перевіряють десь на лінії розмежування , на нулі.)
показати весь коментар
08.02.2024 09:26 Відповісти
Про перевірку документів. Раджу прочитати книгу В.О. Богомолова "В серпні сорок четвертого", щоб зрозуміти важливість перевірки документів. Звичайно це художній твір, але скоріш за все його писав професіонал і там багто є чого цікавого для розуміння того чи важливо перевіряти документи.

Про перевірку документів "...на лінії розмежування, на нулі.." теж думка цікава. Саме в цій книжці теж описана подібна перевірка документів.
показати весь коментар
08.02.2024 12:10 Відповісти
а картини но дійсно хороші -- не те що у тої шльондри-сквіртерши...
показати весь коментар
05.02.2024 21:18 Відповісти
Яка там прiрва, мля, чi ти дегенерат чi ти зрадник якщо ти так рахуеш...
показати весь коментар
07.02.2024 19:23 Відповісти