13105 відвідувачів онлайн
5 297 28
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Енергетичний «план-капкан», який не спрацював. Сподівання на теплу зиму та «паперові» 2,4 ГВт розподіленої генерації себе не виправдали. Країна на межі енергетичного колапсу.

І тут ставити питання «хто винен?» - точно некоректно. Очевидно, що винен ворог.
Але чи могли ми підготуватися до ударів краще? Давайте спробуємо про це й поговорити.

Груднево-січнева кампанія атак росіян по енергетиці вибила 8,5 ГВт генерації. Лютневі атаки лише почалися, але вже вказують на динаміку попередніх. ДТЕК уже заявила, що удар 3 лютого був найсильнішим у 2026.
У країні більше немає жодного об’єкта генерації, куди б не «прилетіло».

При цьому для проходження зими (теплої, європейської) Україні потрібні 18 ГВт.
Принаймні, таку цифру озвучували у високих кабінетах під час підготовки до опалювального сезону. Морози в розрахунок не бралися. І даремно, адже кожен градус униз тягне до 300 додаткових мегават. Це - енергоблок теплової електростанції.

Саме цей «фон» і наблизив росіян до мети - «погасити Україну».

Через певні історичні особливості російські енергетики знають розташування наших станцій і підстанцій як свою долоню й три роки допомагали ворожим генералам.
Первинний план полягав у тому, щоб розбити нашу енергосистему на окремі ізольовані «острівці», коли електроенергію неможливо передати з одного регіону в інший. Їм це дійсно вдалося у листопаді 2022 року.
Але нашим енергетикам вдалося диво - вони швидко дали системі рестарт.

Цьогоріч росіяни змінили тактику та намагаються «погасити» окремі міста й регіони.
Те, що раніше їх не цікавило - дрібні підстанції обленерго, - тепер стало пріоритетною ціллю. Вони фактично крок за кроком випалюють у кожному регіоні можливість виробляти, передавати й доставляти електроенергію.

Однак як сталося, що ми самі їм підіграли?
А отак. Українські міста й регіони чомусь готувалися до зими за логікою мирного часу.

Умовно: пройти зиму без катастрофічних аварій - улітку залатати старі труби - запастися газом - спалити його взимку.
Особливість останніх років - захистити автотрансформатори на великих підстанціях «Укренерго».
За донорські чи бюджетні гроші полагодити енергоблоки, які росіяни розвалили попереднього сезону. І найголовніше - відзвітувати про це по телевізору.

На місцевому рівні - купити генератори для критичної інфраструктури, під’єднати й перевірити їх, заздалегідь закупити паливо.
Але навіть це вдалося не всім.

Можна довго говорити про розбудову децентралізованої генерації.
Це військовий принцип - розосередження. Коли сотні дрібних електростанцій усіюють усю країну й у критичний момент можуть збалансувати енергосистему.

А ще можна пригадати оптимістичні заяви енергетичних чиновників: «Ми збудували 2,4 ГВт розподіленої генерації».

Якби в нас було стільки - не було б таких проблем зараз.
Та біда в тому, що заради красивих звітів, які йдуть нагору й заколисують людей, чиновники виносять за дужки правду.

У ці 2,4 ГВт зарахували що завгодно: і полагоджені енергоблоки ТЕС і ТЕЦ, і сонячні електростанції, і установки, що живлять котельні. Окрім одного - справжньої децентралізованої генерації.
Вона по краплі з’являється. Але її все ще замало, аби допомогти системі в критичний момент. І це точно не заявлені 2,4 ГВт.

Київ узагалі опинився на межі гуманітарної катастрофи.
ТЕЦ, що живлять теплом і світлом райони міста, не раз зазнавали уражень від російських ракет і дронів.
Неважко було здогадатися, що саме вони стануть гарантованою ціллю для ворога цього року. Так воно і сталося.

Будівництво міні-ТЕЦ могло б забезпечити електроенергією 80–100 тисяч домогосподарств і близько 20 тисяч - теплом. Кажуть, що за останній час дві такі міні-ТЕЦ у столиці звели. Але це - крапля в морі.

Отже, хто винуватий у такій підготовці?
Місцева влада, центральна влада, Міндіч чи хтось іще?
Насправді постарався кожен. І тепер кожен намагається перекласти відповідальність.

Принцип «проскочимо» не спрацював.
І перед обличчям кризи єдине, на що спромоглися, - розгорнути пункти незламності, створити черговий (десь сьомий) штаб із подолання наслідків і, звісно, беззаперечно вірити в характер та інженерний геній енергетиків.

Топ коментарі
+11
Так і про що була ця стаття, пане журналісте? Хто винен всім відомо - прострочений президент, нелегитимная верховна рада і маріонетковий уряд невігласів. І що далі?
показати весь коментар
03.02.2026 21:10 Відповісти
+11
Усе потужно, як завжди у зеленого нікчеми, який вирішив сконцентрувати всю владу, бо вважає, що вміє і знає, як керувати державою. Немає нічого гіршого за тупого неосвіченого невігласа.
показати весь коментар
03.02.2026 21:11 Відповісти
+9
Це звичайне розпорошення відповідальності, всі винуваті. Тобто? А занафіга тоді центральна влада? Занафіга Міненергетики, Мінрозвитку, Міноборони, МОЗ, Мінсоц, Мінюст?? Купа нікчемних комітетів, і всі тільки жеруть бюджет й ніф не роблять! ІБДшники кляті.
показати весь коментар
03.02.2026 21:17 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Держава має фінансувати розробку власних міні-ТЕЦ, з можливістю оновлення до мініАЕС на швидких нейтронах. Всі компоненти, окрім електроніки, мають вироблятися в Україні.

Окремо треба зробити все необхідне для запуску цілих енергоблоків ЧАЕС, це ще плюс 3000МВт генерації.
показати весь коментар
03.02.2026 19:51 Відповісти
Ні, запуск енергоблоків Чорнобильської АЕС технічно та юридично неможливий.
Станом на лютий 2026 року офіційна позиція керівництва ЧАЕС та експертів залишається незмінною:

Втрата статусу ядерної установки: З 2016 року блоки ЧАЕС офіційно вважаються об'єктами для поводження з радіоактивними відходами. Останнє відпрацьоване ядерне паливо було вивезено з них ще влітку 2016 року.Технічна непридатність: Обладнання станції не обслуговувалося для потреб генерації електроенергії з моменту зупинки останнього, 3-го енергоблока у 2000 році. Більшість систем демонтовані або виведені з ладу.Пошкодження інфраструктури: Через російські атаки у 2024-2025 роках був пошкоджений Новий безпечний конфайнмент (арка) над 4-м блоком. Його відновлення заплановане лише до кінця 2026 року.
Чутки про "перезапуск" ЧАЕС, що поширювалися у медіапросторі, були офіційно спростовані адміністрацією станції як брехливі та маніпулятивні
показати весь коментар
03.02.2026 20:39 Відповісти
Все, що було зроблено людьми, можна відремонтувати. В тому числі цілі енергоблоки ЧАЕС.
показати весь коментар
03.02.2026 20:46 Відповісти
>юридично неможливий.

на це взагалі можна забити, день роботи ВР - і не буде юридичних перепон.
показати весь коментар
03.02.2026 20:47 Відповісти
Ну по-перше ТЕС, а не ТЕЦ.
ТЕС - теплоелектростанція, яка працює на спалюванні твердого викопного палива. Також є можливість використовувати природній газ.
ТЕЦ - теплоелекроцентраль, яка виробляє електроенергію та гарячу воду. Знаходиться в межах великих міст.
1.АЕС в великому місті не будуть, незважаючи на яких вона нейтронах
2.Зробити з ТЕС АЕС неможливо, а саме переробити котел на реактор. Різна потужність - заміна проводів, підстанцій. Ну і ГОЛОВНЕ - для АЕС потрібен охолоджувач (озеро, річка і тд)
показати весь коментар
04.02.2026 08:43 Відповісти
>Ну по-перше ТЕС, а не ТЕЦ.

Та ні, як раз ТЕЦ.

>1.АЕС в великому місті не будуть, незважаючи на яких вона нейтронах

малі АЕС можна будувати, в чому проблема? АЕС на швидких нейтронах бувають від 100Вте

>2.Зробити з ТЕС АЕС неможливо

Можливо, китайці так вже давно роблять.
показати весь коментар
04.02.2026 11:10 Відповісти
ТЕС - хімічна реакція(горіння) , АЕС - термоядерна реакція(електрони зміщуються з орбіт) .
Нейтрон - одна з складових ядер атомів. Також бувають на орбітах тяжких елементів. Тобто - це також термоядерна реакція з усіма витікаючими. Але з кращім кпд.
Золбити з ТЕС АЕС - це якщо зруйнувати перше і побудувати друге
показати весь коментар
04.02.2026 14:31 Відповісти
ви абсолютно не розумієте, про що пишете

>АЕС - термоядерна реакція(електрони зміщуються з орбіт) .

ні, аес використовують реакцію розпаду ядер хімічних елементів: урану, торію, плутонію.

>Також бувають на орбітах тяжких елементів.

не бувають нейтрони на орбітах, ніколи.

>Золбити з ТЕС АЕС - це якщо зруйнувати перше і побудувати друге

ні, просто замість одного джерела тепла, використовується інше джерело тепла, турбіни, сепаратори пари та інші парові деталі залишаються ті ж самі.
показати весь коментар
04.02.2026 14:39 Відповісти
Ага.Всі винні.Тобто винних немає.
показати весь коментар
03.02.2026 20:16 Відповісти
Усе потужно, як завжди у зеленого нікчеми, який вирішив сконцентрувати всю владу, бо вважає, що вміє і знає, як керувати державою. Немає нічого гіршого за тупого неосвіченого невігласа.
показати весь коментар
03.02.2026 21:11 Відповісти
Це звичайне розпорошення відповідальності, всі винуваті. Тобто? А занафіга тоді центральна влада? Занафіга Міненергетики, Мінрозвитку, Міноборони, МОЗ, Мінсоц, Мінюст?? Купа нікчемних комітетів, і всі тільки жеруть бюджет й ніф не роблять! ІБДшники кляті.
показати весь коментар
03.02.2026 21:17 Відповісти
Усьо хороше і потужне-лідор нації з оп.Усе погане-місцева влада
показати весь коментар
04.02.2026 08:07 Відповісти
Так і про що була ця стаття, пане журналісте? Хто винен всім відомо - прострочений президент, нелегитимная верховна рада і маріонетковий уряд невігласів. І що далі?
показати весь коментар
03.02.2026 21:10 Відповісти
"У ці 2.4 Гвт зарахували ісе що завгодно..." Нагадаю про міліард дерев про які прозвітовували зелені зарахувавши туди, певно, кожну лободу що виросла сама
показати весь коментар
03.02.2026 22:25 Відповісти
Навіщо вся ця конспірологія? Просто знайдіть те саме відео від самого Зе де він проголошує про успішну підготовку енергетичного сектору до зими.
показати весь коментар
03.02.2026 22:28 Відповісти
'Погано підготувались' - це широке визначення. Треба розбивати на конкректні категорії.
- Погано підготувались до відбиття атак балістикою на ТЕЦ? Важко сказати добре чи погано підготувались, бо велику кількість ракет збили. Мабуть тут все просто - більше Патріотів/ IRIS-T і ракет до них - кращий результат. Але ми отримали їх стільки, скільки нам дали. Ну і ще важливо скільки ракет було запущено, тобто співвідношення кількість засобів ППО до кількості ракет, що атакують.
- Погано підготувались до відновлення ТЕЦ? ТЕЦ-5 після влучання 3-5 ракет почала працювати через 3-5 днів (задиміла перша труба), а через 14 днів і друга труба почала диміти. Правильне було рішення переробити водогрійні котли на котли опалення. Тоб-то готувались.
- Погано підготувались до ліквідації наслідків? Воду з більшості будинків злили, всупереч "зеленим соплям", типу що ж це робиться. Тоб-то готувались і навіть тренувались зливати воду. Багато хто в ОСББ поставили інвертори, генератори і забеспечили автономну роботу ліфтів, насосів і т.і. А ЖЕКі - це дізастер. Ремонт старих труб не зробили, електрику в старих будинках не оновили, про ліфти і т.і. зовсім нема про що говорити. Тут 100% можна було все зробити заздалегіть. І питання не в грошах. Як показав досвід січня гроші мешканці збирають за 10 хвилин. ЖЕК мали запропонувати мешканцям кожного будинку зробити ремонт інфраструктури і встановити джерела альтернативного живлення власним коштом. Вони цього не зробили, тож не готувались (а що ви очікували від ЖЕКів?)
- Погано підготувались до забезпечення критичної інфраструктури? Точно підготувались, бо лікарні і т.і. все працює.
- Погано підготувались до розгортання пуктів обігріву? Ні, розгорнуті. Дають гарячу їжу, є можливість зарядити телефон.
Тож виходить, що "погано" тільки в голові одного відомого політика в Україні - актора розмовного жанру, який вже до виборів готується. Але ж відомо, що триндіти, це не мішки таскати.
показати весь коментар
03.02.2026 22:37 Відповісти
В країнах з розвиненою політичною культурою уряди йдуть у відставку при набагато менших факапах, у нас же Верховний буде триматися в своєму замку зі слонової кості до останнього українця, хоча обіцяв покласти край тому ще конфлікту, йшов на один строк, обіцяв побудувати країну мрій аля-Голлівуд, а не не руїну чи згарище)

Зараз ми тримаємося на адреналіні і біль ще не відчуваємо, а він буде багато років після всього цього розгулу ЗЕ-урядування
показати весь коментар
04.02.2026 00:12 Відповісти
Розподілена генерація це коли я під'єднав автономний генератор 3 кВт до газової мережі і не зупиняю його вже 2 тижні. Електроенергію з мережі я не споживаю. Мій приватний будинок став автономним. Чому я вирішив проблему примітивними засобами за 800 грн (газовий карбюратор, шланг, перехідники), а геніальні менеджери з дикими зарплатами не змогли. А правильні законодавчі рішення дозволили б мені віддати надлишок в мережу, причому я згоден віддавати їх безкоштовно.
показати весь коментар
04.02.2026 01:53 Відповісти
вибачте, а яка у вас виходить вартість електроенергії? просто цікаво, бо сам шукаю джерела енергії які +- можу купити.
показати весь коментар
04.02.2026 15:28 Відповісти
..у мене, до прикладу - безкоштовно, якщо не рахувати початкові витрати: сонячна панель 0.4кВт - 2800грн, аккум б.в. 12В30АГ 1000грн, контролер сонячної зарядки від 300 до 2000грн (залежить від технології)..
без проблем вистачає на ледосвітлення, телевізор, ноутбук, інтернет..
якби кожне домогосподарство влада зеленських-міндічей забезпечили хоча би таким мінімальним комплектом частина проблем для людей була би знята.. про розосередження електрики годі й казати..
і да, газобензиновий генератор 1.8кВт також є ще з часів йаника (хоча то забавка для "олігархів", бо дуже дорого, ну, або вже для конкретної роботи), .. ще ні разу за час війни не довелося заводити...
показати весь коментар
04.02.2026 19:27 Відповісти
Дякую. У мене гібридний інвертор + 8 LiFePO4 батарей, але цікаво, скільки буде коштувати енергія, згенерована на місці на газовому генераторі. Бо зараз буває не вистачає часу, щоб повністю зарадити батареї, коли дають світло. Ну і якщо ціни на електрику підвищать, може доведеться переходити на власну генерацію.
показати весь коментар
04.02.2026 19:35 Відповісти
мій один газобензиновий генератор споживав бензину (коли дуже давно заводив для обкатки) від приблизно 0.4л/годину, другий - переносний інверторний (на іншій локації) 0.750кВт від 0,15л/годину.. практИчні витрати на газ (пропан чи метан) не скажу, бо не було потреби експлуатації.. ШІ - Вам може підкаже..
інверторний генератор Weekender 950 у мене ще дО війни стояв на електровелосипеді для дальніх подорожей, коли ліфери для відстані 150кМ коштували майже як два таких генератори, одного бака (приблизно 2,2л) вистачало на 10-12годин поїздки.. вже перед самою війною поставив вже 36В25АГ якого вистачає на всю дистанцію, звісно, кручу педалі, бо вистачило би десь на 50кМ..
показати весь коментар
04.02.2026 19:58 Відповісти
Будинок 160м, загальне споживання газу (котел+генератор) 20 кубів за добу. Температура в будинку 18,5.
показати весь коментар
05.02.2026 23:16 Відповісти
показати весь коментар
04.02.2026 09:16 Відповісти
Зимы осталось 3 недели, так что доползем на карачках. И надо что-то решать, потому как летом внезапно бывает жарко и тоже электричество нужно. А уж про следующую зиму и вовсе лучше не начинать...
показати весь коментар
04.02.2026 10:33 Відповісти
плинський ти разом з *********** вискакував із штанів на аналі ..гавно+говно.. в 19 році . замість вітання з новим роком ПРЕЗИДЕНТА ПОРОШЕНКА на вашому аналі виступав херовенький . дуркуватий криворагульний квартальний блазень --- ото причина плинський . а наслідки ми вигрібаємо з 19 року . корупція невиданих масштабів в найближчому оточенні зельця . корупція в мін. оборони ******* міліардами гривень . друг дєтства баканов і його подєльнік наумов державні зрадники і корупціонери один тварюка втік а другий не заарештований --- начальники вца ******* гуманітарку вагонами . квартальний дружбан зельця міндіч і цукерман ******* бабло кубометрами під керівництвом єрмака нач. вца полтавщини пронін ..будував.. укріпрайон на фронті і украв 250 мільйонів грн за це зельц дав йому посаду нач. фінмоніторингу . цей уйобок буде сам себе ..моніторити.. і так далі і тому подібне так що плинський закрив би ти хавало і пішов би на фронт воювати і ***** шукати винних бо вся ВИКОНАВЧА І ЗАКОНОДАВЧА ВЛАДА в зелених гандонів і тих за конверти підголосовує
показати весь коментар
04.02.2026 11:06 Відповісти
ні про що, ля-ля тополя, всі винні, а Київ особливо! Ніби живемо не в державі з парламентом, президентом і урядом, а в випадково зібраному консорціумі міст, де кожен за себе.
показати весь коментар
04.02.2026 11:28 Відповісти
Українські міста й регіони чомусь готувалися до зими за логікою мирного часу. Джерело: https://censor.net/ua/b3598739
Міста і регіони ?? А точно вони ? От саме - міста і регіони , а не їхні керівники на місцях , так ? Не влада України взагалі ? Ні ?
А я от вважаю - якби бізнес , і самі мешканці українських міст і регіонів , до зими готувалися так як готувалася їхня влада , зараз в Україні життя б завмерло повністю , був би суцільний колапс - в усьому .
показати весь коментар
04.02.2026 11:56 Відповісти