12812 відвідувачів онлайн
3 781 28
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Портников як симптом старіння медійних еліт

Портников як симптом старіння медійних еліт

Дисклеймер для особливо емоційних читачів.

Я не маю стійких політичних симпатій до конкретних політиків, не створюю собі кумирів і не вважаю підтримку будь-якої влади громадянським обов’язком. Навпаки, владу я регулярно критикую незалежно від прізвищ та партійних кольорів. Я не голосував ні за Володимира Зеленського, ні за партію «Слуга народу». Водночас я послідовно виступав проти сфабрикованої владою Зеленського справи Шеремета, публічно захищав Андрія Антоненка і продовжу вимагати покарання всіх причетних до цієї ганебної історії. Я також, перебуваючи на військовій службі, вперто таврував владу за огидну спробу знищити незалежність антикорупційних органів. Настільки гучно, що військова контррозвідка навіть спробувала провести зі мною виховну роботу. Результат виявився протилежним очікуваному.

Попри всю критику, я вважаю і Віталія Портникова, і Петра Порошенка, і Володимира Зеленського своїми однодумцями в головному. Ми належимо до одного народу, захищаємо одну державу і працюємо заради її збереження та перемоги. Розходження між нами полягають не в цілях, а в уявленнях про те, як цих цілей досягати. У цих уявленнях я рівновіддалений від політичних груп, особистостей та їхніх симпатиків. Тому для частини прихильників Порошенка я давно став «зеленою шмарклею», яка продалася владі. Для частини прихильників Зеленського я, навпаки, «порохобот», який працює на опозицію. Обидва ярлики мене однаково мало цікавлять. Я не вболіваю за політиків. Я вболіваю за Україну. Слава Україні!

Почну з ще одного зізнання. Я давно вже не читаю і не слухаю Портникова регулярно. Не тому, що беруся оцінювати його інтелект, ерудицію чи професійний досвід. Це було б самовпевнено з мого боку. Просто в якийсь момент мені стало нецікаво. Коли людина занадто часто пояснює іншим, як правильно думати, вона рано чи пізно перестає бути співрозмовником і починає нагадувати лектора. Натомість хороших лекторів багато, а часу на всіх — ні.

В якийсь момент мені здалося, що журналіст і публіцист, якого було цікаво слухати двадцять років тому, поступово перетворився на монетизатора власного авторитету. Після перегляду його виступу на DOU Day ця думка лише зміцнилася.

Ще у XVII столітті Джон Локк описав демагогічний прийом, який назвав argumentum ad verecundiam — буквально «апеляція до шанобливості». Замість логіки, аргументів і фактів співрозмовнику пропонують схилитися перед авторитетом: відомим ім’ям, посадою, репутацією або навіть загадковим «обізнаним джерелом». Розрахунок простий — людина або не наважиться перевіряти сказане, щоб не виглядати невігласом, або погодиться з поваги до авторитета. Я для себе вигадав такий термін — верікундьож. 

Проблема верікундьожа полягає не в тому, що авторитет завжди помиляється. Навпаки, авторитет часто має рацію. Проблема виникає тоді, коли його правота починає сприйматися як доказ сама по собі, а впевнена інтонація поступово замінює аргументацію. У випадку Портникова найцікавіше те, що головним авторитетом дедалі частіше виступає сам Портников. «Я це давно пояснював», «Я це передбачав», «Я про це попереджав», «Я розумію український народ, а ви не розумієте». У цей момент авторитет перестає бути підкріпленням аргументу і сам перетворюється на аргумент..

У певний момент я зловив себе на думці, що дивлюся лекцію відставного танкіста перед астрофізиками про корпускулярну природу світла. У танку є фари. Фари випромінюють фотони. Фари бувають і інфрачервоні, але в обох випадках це все одно фотони. Отже, фотони — це важливо. Без фотонів танк уночі далеко не заїде. А ви тут зі своїм рівнянням Шредінгера, подвійним щілинним експериментом і квантовою електродинамікою просто ускладнюєте очевидні речі.

Коли в розмові згадали Федорова, Портников почав пояснювати присутнім, що Україні потрібні не застосунки, а дрони. З цією тезою неможливо сперечатися. Це приблизно той самий рівень дискусії, що й знамените висловлювання Віталія Кличка: 

«Щоб холодна вода перетворилась на гарячу, її потрібно підігріти». 

Формально все правильно. Навіть бездоганно правильно. Питання лише в тому, навіщо пояснювати такі речі людям, які ці самі дрони створюють.

Особливо якщо врахувати, що серед слухачів були розробники військових систем, інженери, підприємці з miltech-сектору, а сам ведучий служить у ЗСУ. Тобто перед Портниковим сиділи не журналісти-початківці і не студенти першого курсу, а люди, які роблять для оборони країни значно більше, ніж черговий політичний оглядач. І саме тут розмова починає нагадувати не дискусію, а сеанс інтелектуального домінування. Причому найбільш дивно це виглядає в аудиторії людей, які досягли дуже багато у власних професіях і навряд чи потребують публічних уроків життя від телевізійного коментатора.

Що ще більше впадає в око — змістовно виступ виявився напрочуд бідним. Умовно всі тези Портникова можна поділити на три категорії: очевидні істини, маніпуляції та верікундьож.

З очевидними істинами все просто. Путін не зупиниться сам. Війна може бути довгою. Україні потрібні сильні інституції. Військові технології важливіші за красиві презентації. Влада повинна бути професійною. Демократія потребує стримувань і противаг. Усе це правда. Але це також речі, які чудово знає будь-яка людина, що хоч трохи цікавиться політикою чи війною. Проблема не в тому, що ці твердження хибні. Проблема в тому, що вони подаються як одкровення людям, які давно живуть у цій реальності.

Друга категорія значно цікавіша. Це маніпуляції, викривлення та дивні інтерпретації фактів. Наприклад, Портников заявляє: «Саме тоді був ухвалений закон про українську мову, яку Зеленський хотів переглянути. Він це говорив під час своєї передвиборчої кампанії». 

Це викривлення навпаки приблизно як в старому анекдоті про вірменське радіо. Не Зеленський, а його пресслужба. Не під час передвиборчої кампанії, а вже після другого туру виборів. Не «переглянути», а перевірити закон на відповідність Конституції. І головне — мовний закон узагалі не був предметом виборчої кампанії Зеленського. Закон ухвалили вже після того, як результат виборів став відомим, а підписав його Порошенко в останні дні свого президентства.

Але після кількох таких редакцій початкова теза чомусь продовжує подаватися як давно встановлений факт. Саме так народжується політична міфологія. Не через відверту брехню, а через десяток маленьких підмін, кожна з яких окремо здається несуттєвою. Джордж Оруелл колись писав, що 

політична мова покликана робити брехню схожою на правду, а порожнечу — на щось солідне. 

Під час перегляду цієї розмови я кілька разів ловив себе на думці, що класик знав, про що говорить.

Найдивніше навіть не те, що Портников помиляється. Помиляються всі. Найдивніше те, що його помилки, викривлення і дивні інтерпретації фактів напрочуд часто працюють на одну й ту саму політичну сторону.

Ще більш дивним прозвучало твердження про те, що молодим людям дозволили виїжджати за кордон для того, щоб вони не протестували проти влади з картонками в руках. Ця конспірологічна версія виникла вже після «Картонкового майдану» в політичних Telegram-помийках. Логіка там приблизно така: у липні протестувала молодь, а в серпні молоді дозволили виїзд за кордон, отже влада нібито вирішила… позбутися потенційних протестувальників. Проблема лише в тому, що між «збіглося в часі» і «було зроблено саме з цією метою» лежить прірва розміром із доказову базу. Тут ми вже виходимо за межі політичної полеміки і потрапляємо на територію теорій змови. Це приблизно той самий рівень аргументації, що й розповіді про шкідливість вакцин, світовий уряд рептилоїдів або про те, що теорію кулястої Землі придумали виробники глобусів. Абсолютно бездоказове припущення подається як очевидне пояснення складного політичного процесу. Доказова база тут зайва. Достатньо багато разів повторювати припущення, і воно рано чи пізно воно починає жити власним життям і перетворюється на «загальновідомий факт». Джордж Оруелл добре описав цей механізм задовго до появи Telegram.

Особливо показовою була сцена, коли ведучий поставив абсолютно конкретне питання: що робити громадянському суспільству для посилення проукраїнської ідентичності? Питання практичне. Відповідь же перетворилася на цікаву, подекуди навіть правильну лекцію про імперську спадщину, меншовартість, бурятів, мордву та регіональні відмінності. Лекція цікава. Проблема лише в тому, що вона не відповідала на поставлене питання.

Втім, заради справедливості, у виступі були й сильні моменти. Наприклад, думка про те, що голосування за Зеленського у 2019 році продемонструвало появу справжньої загальноукраїнської політичної нації. Портников прямо визнає, що за Зеленського голосували і в Івано-Франківську, і в Харкові, і в Одесі, і в Ужгороді. Це важливе спостереження. Особливо якщо згадати, що значна частина його ж аргументації побудована на критиці цього політичного вибору. Виходить цікавий парадокс: Зеленський як політик для Портникова є проблемою, а Зеленський як суспільне явище — позитивним симптомом формування єдиної політичної нації.

Проте найбільше запам’яталися навіть не політичні тези, а стиль. Постійні перебивання. «Ви мене слухаєте чи не слухаєте?» «Ви не розумієте політики». «Ви не підготувалися». «Я розумію український народ, а ви не розумієте». Так не розмовляють ані з колегами, ані з людьми, які разом із тобою працюють на спільну справу. Тим більше якщо один зі співрозмовників служить у війську, а інший спостерігає за війною через мікрофон і телекамеру.

І найцікавіше, що ще на початку цієї розмови Портников озвучує думку, з якою я повністю погоджуюся:

«Демократія потрібна для того, щоб призупинити процес гниття, який відбувається навіть в ідеальному режимі, якщо він довго затримується при владі. Тому що люди, які довго затримуються при владі, перетворюються на чудовиськ або просто втрачають зв’язок із реальністю».

Дуже правильна думка. Настільки правильна, що вона виходить далеко за межі політики. Бо влада буває різною. Вона не завжди вимірюється посадами, парламентськими кріслами чи президентськими повноваженнями. Існує ще влада символічна, влада морального авторитету, влада медійна — влада людини, яку роками звикли слухати без заперечень.

І саме тоді я замислився: а чи не стосується ця теза самого Портникова?

Можливо, проблема не в тому, що Портников змінився. А раптом він просто занадто довго перебуває в тому самому статусі, про небезпеку якого сам так переконливо попереджає інших.

Чи не відбувається щось подібне з публічними авторитетами, журналістами, телевізійними коментаторами та професійними тлумачами політики, які десятиліттями перебувають на вершині медійної ієрархії? Адже втрата зв’язку з реальністю не обов’язково починається з корупції чи узурпації влади. Іноді вона починається значно непомітніше: з моменту, коли людина перестає сумніватися у власній правоті, коли повага аудиторії починає сприйматися як доказ правоти, коли заперечення викликають не цікавість, а роздратування, а будь-яка незгода автоматично пояснюється некомпетентністю співрозмовника.

Саме тому під час перегляду цієї розмови мене найбільше вразили не помилки, не маніпуляції і навіть не зверхність. Мене вразило відчуття людини, яка вже настільки давно перебуває на вершині власного авторитету, що перестала відчувати необхідність щось доводити. Колись Портников був журналістом, якого було цікаво слухати саме тому, що він переконував аргументами. Сьогодні дедалі частіше складається враження, що він переконує статусом.

І це, мабуть, найнебезпечніша форма верікундьожа з усіх можливих. Бо коли помиляється звичайна людина — помиляється одна людина. Коли починає помилятися авторитет, який звик, що йому вірять на слово, — разом із ним починають помилятися тисячі.

Тому після цієї розмови в мене залишилося зовсім не те питання, з яким я починав її дивитися. Не «чи має рацію Портников?». А значно цікавіше.

Як зрозуміти момент, коли боротьба з верікундьожем сама перетворюється на верікундьож?

І якщо демократія потребує регулярного оновлення політичних еліт, то чи не варто іноді ставити таке саме питання щодо еліт медійних?

Топ коментарі
+6
Якщо "справжня загальноукраїнська політична нація" проголосує ще раз так, як у 2019-му,
справжній українській державі може прийти кінець.
показати весь коментар
14.06.2026 00:35 Відповісти
+6
"Не «переглянути», а перевірити закон на відповідність Конституції."

Потужне зауваження, нічого не скажеш.
Як і про те що цей клятий Портников розводить недоведену теорію змови про дозвіл виїзду молоді за кордон. Адже всім зрозуміло що в такого кроку на 4-му році екзистенційної війни було зовсім інше цілком зрозуміле пояснення, а саме... або ще ось... і також дуже ймовірно що... І взагалі, як то кажуть, не спійманий - не Вова.

А загалом ситуація наступна - наскрізь корумповане безтолкове чучело і його банда 7-й рік узурпують владу в країні і 5-й рік пхають палки в колеса армії яка змушена воювати через його ідіотичне керівництво і нехтування безпекою країни.

Рейтинги чучела падають і він вимушено замінює відвертого крадія (який замість покарання отримує нову жирну посаду і тепер фактично живе в Штатах) на цифрового фігляра який вміє хоча б малювати красиві фасади і видавати себе за айті гуру для тих хто про це айті чув десь на зупинці громадського транспорту.

Цей фігляр на запит від верховного чучела викочує "реформу мобілізації" згідно якої з війська відпускатимуть на декілька місяців тих хто підпише якийсь черговий контракт за шахер-махер формулою "рік в АТО = місяць відпустки", та без прозорого урахування служби з 22 року. Про те що буде з тими мобілізованими або контрактниками які не стануть підписувати це лайно великі цифровізатори навіть не затинаються.

І от на фоні всього цього пан автор пише нам про... те як Портников зажрався і засидівся на Олімпі політичного коментатортва.

Я не хочу навіть питати де пан автор так комфортно служить що на фоні всього трешу в армії все що його хвилює на данний момент це виступ Портникова і чи не мріяв бува пан колись про роль кріпака чи рекрута царської армії, бо я точно не мріяв і на 5-й рік це якось не дуже смішно.

Але я просто не можу не зауважити, що якщо пан справді вважає що Порошенко, Портников і невідомий Вова є його однодумцями і всі вони прагнуть досягнення одних цілей, то хай ще раз уважно перевірить список власників об'єктів в ЖК "Династія" і спробує віднайти там пана Петра, пана Віталія, а також себе самого. І якщо наведений мною експрес-тест на спільність цілей дасть збій то мабуть пану варто ще раз переглянути свою вихідну тезу.
Бо, повторюся, на 5-й рік війни це вже ніфіга не смішно.
показати весь коментар
14.06.2026 01:31 Відповісти
+5
Очевидна неправда від автора "мовний закон узагалі не був предметом виборчої кампанії Зеленського". Був! Починаючи з з березня 2014-го, з ось оцього відео: https://www.youtube.com/shorts/HltmQyNKTg4 . А хіба серіал "слуга урода презідент Вася Галабородько" (на ізіке,, де також розбирались проблеми "язіка") не був агітаційним? Інша справа, що на той час мовний закон діяв у проворожому варіанті Ківалова-Колісніченка, який намагались змінити - і Зеленський активно брав участь в протидії таким намірам! То це та ж сама агітація!

Ще один бік медалі полягає в тому, що покійний Парубій "протиснув" чинний закон про мову ще в каденцію Порошенка, ще до другого туру; і той негайно його підписав, і таким чином позбавив Зеленського можливості його скасувати (як, приміром, протиснутий Парубієм Виборчий кодекс про вибори по відкритим спискам). А так би тоді скасував, безсумнівно...

Кажете, заперечували закон про мову вже чиновники в адміністрації Зеленського, а не сам Зеленський? А тоді безпосередньо його вислови "Після мого вступу на посаду президента буде проведено ретельний аналіз цього закону, щоб переконатися, що в ньому дотримані всі конституційні права й інтереси всіх громадян України. За підсумками аналізу буду реагувати відповідно до конституційних повноважень президента України та в інтересах громадян. ... Закон був прийнятий без попереднього досить широкого обговорення з громадськістю. До проекту закону було внесено понад 2 тисячі поправок, що свідчить про відсутність згоди щодо окремих його положень навіть у Верховній Раді" (https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/zelenskiy-zrobiv-zayavu-pislya-priynyattya-zakonu-pro-ukrajinsku-movu-50018642.html цитату взяв тут, гугл допоміг, випадковий збіг) - як сприймати, як не агітацію проти діючого мовного Закону? Маячня!
Інша справа, що тоді більшість громадян України заперечували проти наглої спроби Зеленського похерити щойноприйнятий "Закон Парубія", і фактично не дали йому цього зробтии!
показати весь коментар
14.06.2026 12:57 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Якщо "справжня загальноукраїнська політична нація" проголосує ще раз так, як у 2019-му,
справжній українській державі може прийти кінець.
показати весь коментар
14.06.2026 00:35 Відповісти
"Не «переглянути», а перевірити закон на відповідність Конституції."

Потужне зауваження, нічого не скажеш.
Як і про те що цей клятий Портников розводить недоведену теорію змови про дозвіл виїзду молоді за кордон. Адже всім зрозуміло що в такого кроку на 4-му році екзистенційної війни було зовсім інше цілком зрозуміле пояснення, а саме... або ще ось... і також дуже ймовірно що... І взагалі, як то кажуть, не спійманий - не Вова.

А загалом ситуація наступна - наскрізь корумповане безтолкове чучело і його банда 7-й рік узурпують владу в країні і 5-й рік пхають палки в колеса армії яка змушена воювати через його ідіотичне керівництво і нехтування безпекою країни.

Рейтинги чучела падають і він вимушено замінює відвертого крадія (який замість покарання отримує нову жирну посаду і тепер фактично живе в Штатах) на цифрового фігляра який вміє хоча б малювати красиві фасади і видавати себе за айті гуру для тих хто про це айті чув десь на зупинці громадського транспорту.

Цей фігляр на запит від верховного чучела викочує "реформу мобілізації" згідно якої з війська відпускатимуть на декілька місяців тих хто підпише якийсь черговий контракт за шахер-махер формулою "рік в АТО = місяць відпустки", та без прозорого урахування служби з 22 року. Про те що буде з тими мобілізованими або контрактниками які не стануть підписувати це лайно великі цифровізатори навіть не затинаються.

І от на фоні всього цього пан автор пише нам про... те як Портников зажрався і засидівся на Олімпі політичного коментатортва.

Я не хочу навіть питати де пан автор так комфортно служить що на фоні всього трешу в армії все що його хвилює на данний момент це виступ Портникова і чи не мріяв бува пан колись про роль кріпака чи рекрута царської армії, бо я точно не мріяв і на 5-й рік це якось не дуже смішно.

Але я просто не можу не зауважити, що якщо пан справді вважає що Порошенко, Портников і невідомий Вова є його однодумцями і всі вони прагнуть досягнення одних цілей, то хай ще раз уважно перевірить список власників об'єктів в ЖК "Династія" і спробує віднайти там пана Петра, пана Віталія, а також себе самого. І якщо наведений мною експрес-тест на спільність цілей дасть збій то мабуть пану варто ще раз переглянути свою вихідну тезу.
Бо, повторюся, на 5-й рік війни це вже ніфіга не смішно.
показати весь коментар
14.06.2026 01:31 Відповісти
Очевидна неправда від автора "мовний закон узагалі не був предметом виборчої кампанії Зеленського". Був! Починаючи з з березня 2014-го, з ось оцього відео: https://www.youtube.com/shorts/HltmQyNKTg4 . А хіба серіал "слуга урода презідент Вася Галабородько" (на ізіке,, де також розбирались проблеми "язіка") не був агітаційним? Інша справа, що на той час мовний закон діяв у проворожому варіанті Ківалова-Колісніченка, який намагались змінити - і Зеленський активно брав участь в протидії таким намірам! То це та ж сама агітація!

Ще один бік медалі полягає в тому, що покійний Парубій "протиснув" чинний закон про мову ще в каденцію Порошенка, ще до другого туру; і той негайно його підписав, і таким чином позбавив Зеленського можливості його скасувати (як, приміром, протиснутий Парубієм Виборчий кодекс про вибори по відкритим спискам). А так би тоді скасував, безсумнівно...

Кажете, заперечували закон про мову вже чиновники в адміністрації Зеленського, а не сам Зеленський? А тоді безпосередньо його вислови "Після мого вступу на посаду президента буде проведено ретельний аналіз цього закону, щоб переконатися, що в ньому дотримані всі конституційні права й інтереси всіх громадян України. За підсумками аналізу буду реагувати відповідно до конституційних повноважень президента України та в інтересах громадян. ... Закон був прийнятий без попереднього досить широкого обговорення з громадськістю. До проекту закону було внесено понад 2 тисячі поправок, що свідчить про відсутність згоди щодо окремих його положень навіть у Верховній Раді" (https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/zelenskiy-zrobiv-zayavu-pislya-priynyattya-zakonu-pro-ukrajinsku-movu-50018642.html цитату взяв тут, гугл допоміг, випадковий збіг) - як сприймати, як не агітацію проти діючого мовного Закону? Маячня!
Інша справа, що тоді більшість громадян України заперечували проти наглої спроби Зеленського похерити щойноприйнятий "Закон Парубія", і фактично не дали йому цього зробтии!
показати весь коментар
14.06.2026 12:57 Відповісти
Цікаво автор перетворив зеленського на щирого українця.А зеленський не став і навіть патріотом України не був вже ставши президентом.Бо йому було "какая разница" і нічого не змінилося,бо оп це резидентура кремля з самого початку.❤️🇺🇦❤️
показати весь коментар
14.06.2026 08:51 Відповісти
Проголосує, коли будуть вибори. Після наступних виборів буде зрозуміла ціна жертв.
показати весь коментар
14.06.2026 01:02 Відповісти
Портняков був норм журналіст коли працював на Свободі. Тепер вважає себе богом
показати весь коментар
14.06.2026 11:57 Відповісти
https://t.me/sam_svit/11319 Світлана Самарська:
Сюрреалізм нашої дикої епохи: агресивна посередність вимагає вибачень за те, що в двобої з блискучим інтелектом вона програла й образилася.
Таке враження, що спільнота, яка вимагає вибачень, кілька днів приходила до тями, перш ніж атакувати Портникова, бо я вже й підзабула про те інтерв'ю.
Панове ображені!
Портников впродовж багатьох років доносить усім нам «матчастину». Хто ж вам лікар, що ви досі - досі(!) - оперуєте поверхневими гаслами і «аргументами», які нагадують клікбейт-заготовки…
❗️Стаття Віталія Портникова від 30 жовтня 2019:
«Президент Зеленський закликав співгромадян до спокійної розсудливої розмови без зайвих емоцій і гасел. Це правильна пропозиція, тим більше коли вона висловлюється керівником країни, яка знаходиться в стані війни з сильним і жорстоким ворогом.
Але приклад розсудливої розмови повинен подати сам Зеленський.
Він повинен визнати, що його передвиборча кампанія будувалася не на серйозній і чесній розмові з співвітчизниками, а саме на емоціях і гаслах.
Нехай Зеленський згадає самого себе - людину, яка підмінила змістовні дебати про майбутнє країни читанням коментарів із соціальних мереж.
Нехай згадає, як стверджував, що він, забезпечений чоловік, який провів усе своє творче життя на олігархічних телеканалах, виступає від імені народу.
Нехай ще раз подивиться свій виступ, у якому він говорить, що припинити війну просто - потрібно просто перестати стріляти.
Чесна розмова можлива тільки в країні, президент якої говорить правду своїм співвітчизникам. І починати потрібно з самого себе - з чесного пояснення собі того простого факту, що ти не зможеш впоратися з усіма складними проблемами країни ні за один термін, ні за два.
Що у тебе одне завдання - зберегти безперечні досягнення попередників, хоча б не зробити гірше.
Але якщо ти підміняєш цю чесну розмову шельмуванням попередників, зневагою до патріотів, ставкою на багатогодинні виступи, в яких втрачається сенс, і телевізійні ролики, в яких немає ні дискусії, ні правди, як ти можеш очікувати від співгромадян чесності і відсутності емоцій?
Як можеш не помічати, що країна скочується до нового витка суспільного протистояння і ненависті?
Як можеш не розуміти, що це протистояння несе смертельні загрози не тільки для твоєї влади, а й для самої України?
»
показати весь коментар
14.06.2026 19:48 Відповісти
А що Ви маєте проти виїзду молоді за кордон? Своїх дітей готуйте до "вічної війни"
показати весь коментар
14.06.2026 04:32 Відповісти
Це добре, але нехай кожен сам вирішує. Знищити москалів? Ну одного "патужного контрнаступу" вже було достатньо
показати весь коментар
14.06.2026 10:23 Відповісти
Не Портниковим єдиним. Ютуб з українськими експертами, аналітиками, депутатами та й деякими медійниками перетворюєсься на зомбоящик. Але ж піпл хаває...
показати весь коментар
14.06.2026 12:18 Відповісти
Ведучий служить у війську? На сцені???? Я теж так хочу.
показати весь коментар
14.06.2026 12:56 Відповісти
Я маю Конституцію України згідно якої мені цікаво чому 24-річний лоб рахується дитиною в той час як з пів десятка моїх побратимів віком до 23 років уже загинули і ще декілька комісувались інвалідами.
показати весь коментар
14.06.2026 13:51 Відповісти
ну, по-перше, коли це вона проголосує? А чому апокаліпсіс буде лише після наступних виборів, а не зараз?
показати весь коментар
14.06.2026 00:46 Відповісти
коментатори, ви статтю взагалі читали? про підкорення авторитетом чужого критичного мислення, наприклад?
показати весь коментар
14.06.2026 08:45 Відповісти
Хай виїжжають,але після 25ти хай првертаються.А мо діти готові і допомогають цивільній обороні і війську,поки ростуть їх троє дітей.А я готую онуків до самооборони і війська.Десь так.Від москалів ніхто не сховається,їх треба нищити.❤️🇺🇦❤️
показати весь коментар
14.06.2026 08:58 Відповісти
Я послухала ту дискусію, Портников все казав правильно: у Зеленського є схильність до диктаторського стилю керування. Аудиторії ці ідеї не зайшли тому, що там у більшості сформувався запит на "сильну руку".
показати весь коментар
14.06.2026 11:44 Відповісти
Ну хай би той "військовий" сраколиз Федорова не підкорявся, хай би аргументовано сперечався... а, почакай, там же окрім потужної пропаганди в голові нічого нема.
показати весь коментар
14.06.2026 13:53 Відповісти
https://uk.tgstat.com/channel/AAAAAFTsDF25R-oloRDcew/15816 Петро Порошенко заперечує:
Віталій Портников - це значно більше, ніж журналіст чи політичний оглядач. Це один із небагатьох українських інтелектуалів, який десятиліттями аналізує не лише українську політику, а й міжнародні процеси, історію та логіку розвитку ********* світу.
За роки нашого знайомства я не раз переконувався: навіть коли ми поділяємо спільне бачення стратегічних питань, розмова з Віталієм ніколи не буває формальністю. Він ставить складні запитання, не дозволяє ховатися за загальними фразами і завжди змушує співрозмовника аргументувати свою позицію.
Саме тому до інтерв'ю з Портниковим потрібно готуватися. Не через його авторитет чи статус, а з поваги до професії, до аудиторії і до самої культури суспільної дискусії. Глибока розмова потребує глибокої підготовки від усіх її учасників.
Можна погоджуватися чи не погоджуватися з Віталієм. Але неможливо заперечити інше: багато років він утримує високу планку інтелектуальної журналістики та публічної полеміки в Україні.
Демократія живе не там, де всі думають однаково. Демократія живе там, де люди можуть відкрито сперечатися про майбутнє країни, не переходячи до цькування і спроб змусити замовкнути тих, чия думка комусь не подобається.
Сильна держава потребує сильної армії. Але так само вона потребує сильного середовища незалежних журналістів, публіцистів та інтелектуалів, які ставлять незручні запитання владі, опозиції та суспільству.
Саме тому в Україні треба захищати не право на однодумність, а право на дискусію.
показати весь коментар
14.06.2026 18:14 Відповісти
Якщо хтось сам вирішує не захищати свою країну,всупереч закону,то хай зразу відмовляється від України і громадянства і не повертається і не приймає участі у виборах.А про потужний контрнаступ вперше чую.Що за маячня?❤️🇺🇦❤️
показати весь коментар
15.06.2026 01:25 Відповісти
І так,знищити москалів,а ви проти?❤️🇺🇦❤️
показати весь коментар
15.06.2026 01:29 Відповісти
Ну и мудаки вы все! Не нравится футбол? Ну так не смотрите, в чём проблема?
показати весь коментар
14.06.2026 12:39 Відповісти
Це їхній вибір. Ви ж постійно ображаєте людей, в тепер хочете щоб вони Вас слухали?
показати весь коментар
14.06.2026 16:55 Відповісти
Це їхній вибір піти захищати в тому числі і вас і померти за те, аби вас кацапи не напляшкували в анус, чи ви просто хутко з'їбались і тепер кажете про цей так би мовити особистий вибір?

Виїзд за кордон 18-22 це диверсія проти країни.
показати весь коментар
15.06.2026 00:14 Відповісти
Згідно закону у громадянина України вибір один це захищати країну з 25ти років❤️🇺🇦❤️
показати весь коментар
15.06.2026 01:27 Відповісти
https://www.facebook.com/share/p/1ESn5Who18/ Валерій ПРОЗАПАС:

Портников - "Єдиний марафон треба закривати".
Подоляк - "Марафон працює ефективно, треба продовжувати".

Ось основна причина нападок на Віталія з боку позітівних активістів і таких самих блогерів - кому ж охота втрачати поток безконтрольного бабла не безвідповідальну пропаганду про "кофє в Ялтє", "пУтін умре", серіали про гівно, та "план перемоги" (до речі, де він?)

Попри всі "шашликі", суспільство так і не навчилось цінувати голос реальності, яким беззаперечно говорить Портников, тому ви не побачите його на "єдыному", задумайтесь чому, якщо хтось з якихось причин вирішить долучитись до цькування незручного журналіста.
показати весь коментар
15.06.2026 15:20 Відповісти