7 824 16

Чому міністр фінансів Марченко хоче девальвації гривні

Цензор.НЕТ Зображення

Гривня укріплюється, і це турбує міністра фінансів. Про що він і сказав на публічному заході, і журналісти, не будь дурні, процитували його:

"Нас турбує зміцнення гривні. У нас немає жодних фундаментальних чинників для цього. Це мінус, про який ми комунікуємо з НБУ та МВФ. Це мінус для експортерів На наступний рік передбачаємо курс 41,4 грн/$1".

На перший погляд виходить навіть трохи абсурдно, бо той же НБУ, наприклад, підтримку курсової стабільності називає одним із власних досягнень. Як мінімум, в контексті зниження інфляції. Або, простіше, те, чим НБУ пишається, що готівковий та картковий курс не особливо відхиляються від офіційного, фіксованого, то для Мінфіна погано, і головний біль.

Але це на перший лише погляд абсурдно, а насправді досить зрозуміло. Бо в Мінфіна виконання державного бюджету, у якому прогнозний курс на цей рік стоїть 42,2 грн за долар, і якщо курс менше, то це загрожує невиконанням бюджету.

Бо ж міжнародна допомога та кредити, які складають досить багато від бюджету, за курсом 42.2 це одна сума в гривні, а за курсом 36.6 це вже сума інша.

І якщо бюджет не буде виконано, у гривні, бо він же у гривні, то ніхто там не буде розбиратися, чому, як і що змінилося. Не виконано, і все, шукаємо винного, суворо караємо. Як то в нас заведено.

Тому, так, для Мінфіну курс, близький до офіційного, і відсутність зараз підстав піднімати офіційний, це проблема.

Це й називається конфліктом інтересів. Коли для НБУ важлива курсова стабільність, аби не було множинних курсів, або хоча б їх було поменше. Для Мінфіну важливо, щоб курс був найближче до закладеного в прогноз, бажано, навіть, трохи вище.

Чому 42.2? Бо це планували восени минулого року. Коли була інша картина світу, інші фінансова ситуація, інші вхідні, все ще невизначеність з приводу міжнародної підтримки. Тоді ще ані угоди з ЄС не було, ані угоди з МВФ. А, і ще тоді досить активно вже стріляли по цивільній інфраструктурі.

Загалом, тоді і 50 і 60 задавалося реальними прогнозами по курсу, за тодішніх ввідних і тодішній реальності. Зійшлися – і я сам це тоді називав оптимізмом у квадраті – на 42.2.

Потім ситуація змінилася на нашу користь, принаймні, по грошах, з’явилася і угода з ЄС по макрофіндопомозі, і угода з МВФ, і ніша допомога, і все інше позитивне. Прогнозні цифри, між тим, в бюджеті лишилися.

Тут, до речі, трохи навіть смішно виходить, що краще Мінфін та НБУ працювали над угодами із партнерами, тим швидше і більше грошей до нас надходить, тим сильніша гривня, тим більше ймовірності для міністра отримати на горіхи за невиконання бюджету, бо курс краще, ніж планувалося торік. Смішно для всіх, крім самого міністра.

Це та історія, що коли ми кажемо про бюджетне планування, то часто забуваємо про те, що вхідні дані і ситуація із війною, із фінансами, із усім іншим змінюється іноді досить швидко.

Воно просто стає неактуальним, і до того привязуватися не дуже розумно. Те, що здавалося гарним і точним прогнозом рік тому, зараз нереалістично. Скоріше за все, і те, що в нас зараз із курсом, держфінансами, за рік вважатимемо чимось знову нереальним.

Ні, середньострокове планування, звісно, потрібне, але це не самоціль, бо неможливо точно все спрогнозувати, і має сенс змінювати прогнози та орієнтири, орієнтуючись на ситуацію, на реалії.

Опубліковано в Facebook

Топ коментарі
+16
Тому що міністр бездарність. Немає змісту упускати курс лиш заради виконання бюджету.

Чи тим більше заради експортерів. Ті хто займаються експортом мають бути конкурентними не завдяки рабській праці та знеціненню людиногодин українців, а завдяки технологіям та інвестиціях (на які треба тратити гроші, а не на яхти та маєтки)
показати весь коментар
12.09.2023 18:31 Відповісти
+9
Курс падає тому що доларів багато! Партнери підтримують валютними вливання. І смерть організму тут взагалі ні до чого. Ну це у вас дуже далека аналогія, яка до того ж вкладає в голови українцям хибне та дуже далеке від реальності сприйняття того як працює економіка. А не розбиратись у функціонуванні держави це смертельно.

Якби не вливання від партнерів то наша економіка могла б хоч мільйон раз вмерти, взагалі стати трупом та зникнути і т.п., але не було б ніякого зміцнення гривні! Навпаки були б планові 42,2 чи навіть 45...

Фундаментальний чинник зміцнення гривні в тому що ІНОЗЕМНОЇ ВАЛЮТИ надходить більше чим вимивається із економіки державою та українцями на покупки іноземних товарів. Курс гривні (чи будь-якої іншої валюти) відносно міжнародної валюти (доларів) залежить виключно від балансу імпорту/експорту. Тобто баланс вартості товарів які українець купує в громадян інших країн відносно вартості тих товарів що українець продає громадянам інших країн.

Курсом керувати дуже легко. Можна зробити ідіотизм як був в совку заборонивши імпорт (та долари в кишені) і тоді курс взагалі легко зробити 1 грн до 1 долара, чи навіть 1 копійку до 1 долара, але це дуже поганий шлях бо буде дефіцит всього і це на щастя не те що в нас відбувається. Є інший варіант коли можна дуже багато експортувати потрібних всім іноземцям товарів (на які ми можемо встановити настільки велику ціну наскільки захочемо і вони всеодно будуть їх купувати - айфони, айті, ліки, бренди і т.п.) чи надавати послуги іноземцям (туризм і т.п.) тобто робити все для отримання від них їх валюти що знову ж буде вести до зміцнення гривні відносно валют цих іноземців, але на жаль це теж не той варіант чому гривня зараз зміцнюється. Так ось зміцнюється гривня тому що партнери дають свою валюту для наповнення нашого бюджету України. Дають валюту за те що українці того варті. Тобто бюджет наповнений не гривнями з податків, а гривнями купленими за іноземну валюту що робить кількість іноземної валюти в економіці більшою чим була раніше. І стан економіки тут ні при чому.
показати весь коментар
12.09.2023 23:59 Відповісти
+3
Для укрепления гривни есть фундаментальная причина - экономика мертва!!! Когда организм умирает - температура падает!
показати весь коментар
12.09.2023 18:40 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Тому що міністр бездарність. Немає змісту упускати курс лиш заради виконання бюджету.

Чи тим більше заради експортерів. Ті хто займаються експортом мають бути конкурентними не завдяки рабській праці та знеціненню людиногодин українців, а завдяки технологіям та інвестиціях (на які треба тратити гроші, а не на яхти та маєтки)
показати весь коментар
12.09.2023 18:31 Відповісти
Угу, краще бути багатим і здоровим, чим бідним і хворим. Ти, імбецил, хоч одну гривню заробив на ринку, що розказуєш кому і яким бути ?
показати весь коментар
12.09.2023 23:22 Відповісти
Біомусорний лівере це що твоя робота срати в коментарях і провокувати?

Я так розумію в цьому суть твого буття. Що ж не дивно що такі як ти існують все ж не всім дано бути корисним суспільству. Хтось як ти просто жре, рже і сре.
показати весь коментар
13.09.2023 00:03 Відповісти
Для укрепления гривни есть фундаментальная причина - экономика мертва!!! Когда организм умирает - температура падает!
показати весь коментар
12.09.2023 18:40 Відповісти
Курс падає тому що доларів багато! Партнери підтримують валютними вливання. І смерть організму тут взагалі ні до чого. Ну це у вас дуже далека аналогія, яка до того ж вкладає в голови українцям хибне та дуже далеке від реальності сприйняття того як працює економіка. А не розбиратись у функціонуванні держави це смертельно.

Якби не вливання від партнерів то наша економіка могла б хоч мільйон раз вмерти, взагалі стати трупом та зникнути і т.п., але не було б ніякого зміцнення гривні! Навпаки були б планові 42,2 чи навіть 45...

Фундаментальний чинник зміцнення гривні в тому що ІНОЗЕМНОЇ ВАЛЮТИ надходить більше чим вимивається із економіки державою та українцями на покупки іноземних товарів. Курс гривні (чи будь-якої іншої валюти) відносно міжнародної валюти (доларів) залежить виключно від балансу імпорту/експорту. Тобто баланс вартості товарів які українець купує в громадян інших країн відносно вартості тих товарів що українець продає громадянам інших країн.

Курсом керувати дуже легко. Можна зробити ідіотизм як був в совку заборонивши імпорт (та долари в кишені) і тоді курс взагалі легко зробити 1 грн до 1 долара, чи навіть 1 копійку до 1 долара, але це дуже поганий шлях бо буде дефіцит всього і це на щастя не те що в нас відбувається. Є інший варіант коли можна дуже багато експортувати потрібних всім іноземцям товарів (на які ми можемо встановити настільки велику ціну наскільки захочемо і вони всеодно будуть їх купувати - айфони, айті, ліки, бренди і т.п.) чи надавати послуги іноземцям (туризм і т.п.) тобто робити все для отримання від них їх валюти що знову ж буде вести до зміцнення гривні відносно валют цих іноземців, але на жаль це теж не той варіант чому гривня зараз зміцнюється. Так ось зміцнюється гривня тому що партнери дають свою валюту для наповнення нашого бюджету України. Дають валюту за те що українці того варті. Тобто бюджет наповнений не гривнями з податків, а гривнями купленими за іноземну валюту що робить кількість іноземної валюти в економіці більшою чим була раніше. І стан економіки тут ні при чому.
показати весь коментар
12.09.2023 23:59 Відповісти
Спершу прочитав статтю, не зрозумів, навіщо комусь потрібно було писати цю банальщину, на грані із галіматьєю. А потім - та це ж Дубогриз!!!
Від серця відлягло і у світи все стало на свої місця .
показати весь коментар
12.09.2023 23:25 Відповісти
Без міжнародної допомоги/кредитів ми у -35млрд$ минулого року і прогнозовано -41млрд$ цього року, з прогнозом до -107млрд$ в наступних роках. До війни було -0.5млрд$.
Курс нереалістичний, замість витрат міжнародної допомоги на ЗСУ та зброю, країна просто проїдає ці гроші поки росія готує чергові 400-700тис вбивць.
Курс має бути підвищений пропорційно зниженню експорта через війну.
показати весь коментар
13.09.2023 01:54 Відповісти
Курс зависит не только от экспорта и импорта, а в целом от денежной массы. Так что попытка привязать это к экспорту и импорту приведет к тому что в руках одних сосредоточится слишком много денег. Я бы сказал что курс гривны занижен и этот перекос уже произошел.
показати весь коментар
13.09.2023 06:55 Відповісти
Короче, если курс повысить, то деньги просто начнут быстрее убегать из Украины. Так что хз зачем это надо.
показати весь коментар
13.09.2023 06:57 Відповісти
чувак, проснись, деньги которые огли убежать - уже давно убежали. Посмотри у кого на руках наши ОВДП - это госбанки и население. Или может ты какие то другие деньги имел ввиду?
показати весь коментар
13.09.2023 15:06 Відповісти
Я охєрєваю з ікспердів )))... Яка економіка ???.. про шо тут взагалі можна говорити ???? Дали-- росте !! Не дали...ПАДАЄ !... А печатний станок забрали ! О.
показати весь коментар
13.09.2023 12:21 Відповісти
ЧОМУ?! Да тому що він такий же "економіст" як )(уйло (він же путін") і вважає що чим більше коштує бакс у гривні, тим "більше" доходи до бюджету від продажу чогось українського за кордон і це "добре", не розуміючи що всю цю "перевагу" з'їдає інфляція та зростанні цін у гривні на будь який імпортний товар якого Україні треба ОЙ ЯК БАГАТО! І ось такі дурні очолюють практично усе у нашій країні завдяки вибору 2019-го Зеленського із бандою "кварталу" та недопартією "Слуга народу"!!!
показати весь коментар
13.09.2023 13:45 Відповісти
министр смотрит чуть более вдаль и на перспективу нежели обыватели. Какие могут быть причины укрепления гривны, если бюджет наполовину формируется из кредитов и донатов от наших союзников? И что будет с гривней когда союзники поставят эти пожертвования на паузу? Например если Трамп придет и скажет что Амерыка фьорст и им самим нужнее, а война РФ и Украины это дело РФ и Украины. Более того, каждый месяц НБУ из резервов продает от 300 до 500 млн долларов на покрытие дефицита торгового баланса. И даже если война завтра закончится - страну надо уже сейчас готовить к тому что у нас будет огромное количество долгов и их надо будет отдавать, а расходы на оборону еще долго будут в приоритете.
Так что Марченко прав, таковы реалии
показати весь коментар
13.09.2023 15:02 Відповісти
Нікуди він вперед на жаль не дивиться. Причини укріплення гривні я описав вище. Причини очевидні но як бачимо не всім.
"когда союзники поставят эти пожертвования на паузу" - якби в роті росли гриби... Нічого критичного гривні не буде навіть якщо б це сталось. Так якщо не буде донатів то буде діра в майбутньому бюджеті як наслідок не буде за що будувати дороги, стадіони, купувати барабани, нові авто та інше, тобто можлива на кінець цього року діра в теперішньому бюджеті переміститься в майбутнє та стане на порядок гіршою. Діра яка зараз зовсім не страшна.

Так якщо партнери зупинять донати то в майбутньому прийдеться жити за рахунок стиснувшоїсь економіки. Но повторюсь навіть тоді нічого критичного для курсу не буде. Відсутність донатів планувалась тому в бюджеті курс 42. Щоб гривня просіла нам треба буде на щось тратити вже накопичену в економіці іноземну валюту. А на що її тратити коли основні споживачі імпорту в руїнах? Тому в разі зупинки донатів лиш тоді б відбулось просідання гривні до 42 (що мало бути цього року але донати це не допустили), просідання яке зараз без причин хочуть зробити (обікравши населення і державу) щоб потім до всього у разі зупинення донатів всеодно прийшлось просідати вже до 50, а не 42 тому що знову зроблять неадекватний бюджет із неадекватним курсом но вже по 50. Тай не буде ніхто ставити донати на критичну паузу. Занадто багато ВКЛАДЕНО. Відмова в допомозі це капітуляція колективного заходу перед тоталітарним світом і початок ядерної війни Китаєм, Іраном, Ізраїлем, РФ, Північною Кореєю, Індією, Африкою і так далі проти капітулювавшого Заходу на якому тримається глобальний світ та мир. Тому донати будуть, або нам буде пофіг на світ так як він буде у вогні. Тому велика частина вже оплаченої США, ЄС техніки-снарядів є по контрактах на виготовлення і лиш буде поставлено в майбутньому.

"каждый месяц НБУ из резервов продает" - ліва рука не знає що робить права?) У вас виходить саме так.
Те що НБУ продає це одна із причин чому курс не тільки стабільний але гривня навіть зміцнюється. І при тому що НБУ робить інтервенції резерви всеодно ростуть так як надходження від партнерів більші чим витрати на інтервенції. Резерви від початку повномасштабки виросли більше чим на 40%.

"огромное количество долгов и их надо будет отдавать" - всім кому винні всім пробачаєм та дозволяємо взяти борги з репарацій, які зобов'язана виплатити рф. Нехай дає свої ресурси по ринковій ціні, но отримує за них грошей лиш по собівартості, а решту нам на репарації та "борги". Саме так це буде. І взагалі про які борги ви кажете??? Це дуже нагадує наратив рф про те що українству все дають в борг, але дотани це не борги і дають все нам у вигляді донатів. Не зважаючи на таку масштабну війну критичного росту боргів немає.

"таковы реалии" - і близько ні, це лиш бажання бездарностей закрити свій фейл, отримати надприбутки та головне нашкодити Україні тому що не гоже для пропаганди кремля щоб в параші одної курс падав. Можна "не виконати" до кінця бюджет зараз, і при тому мати стабільну ситуацію в країні, адекватний курс, а можна обвалити курс і виконати бюджет, дати надприбутки тим хто це не заслужив і хто реально не приносить ніякої користі бо живе країна не з їх жальгідного малих податків а з донатів, обікрасти населення, озлобити населення, та дати пропаганді рф і росіянам аргумент що падає валюта не лише їх але і українська. Насравши цим на наратив що в Україні майбутнього мінімалка має бути на 30% більша чим в сусідів і так далі решту візуалізації про економіку та ввп на душу з топ10.
показати весь коментар
13.09.2023 17:36 Відповісти
Не мучайте вже гривню. Вмбачіть їй все - і відпустіть.
показати весь коментар
14.09.2023 03:10 Відповісти
Коли Шмигаль оголосив про індексацію пенсій і підвищення середньої до 6000, то чи не готовить він нас до збільшення інфляційних процесів по-Марченко?
показати весь коментар
15.09.2023 21:05 Відповісти