1 861 12

Міфи, що шкодять підприємцям: Чи можна збудувати ERP-систему на базі бухгалтерських програм

Міфи, що шкодять підприємцям: ERP-системи на базі бухгалтерських програм

Ключова риса ERP-систем, що відрізняє їх від споріднених: бухгалтерських і CRM-платформ, – це можливість планування ресурсів підприємства. Втім, у бізнес-ком'юніті досі популярна ідея про те, що ERP можна збудувати на базі будь-якого конструктора. Наприклад, підсанкційної 1С або її легальних аналогів.

Проаналізуємо кілька міфів, що вводять в оману підприємців.

Міф 1: 1С/BAS – універсальний конструктор для управління бізнесом

Дослідження показують: що вищий рівень кастомізації (DOC – degree of customization), то вище ризики зниження успішності впровадження: зростання вартості підтримки, проблеми з оновленнями й технічним боргом.

Спроба побудувати ERP на базі 1С схожа на будівництво літака з цегли. Можливості цеглин у якості базових елементів обмежені будівництвом будинків, а для літаків вони не підходять.

Так і 1С є зручним універсальним конструктором для облікових рішень, але майже непридатним для ERP, навіть якщо деякі конфігурації носять таку назву.

Ілюзія безмежних можливостей тримається на здатності типових конфігурацій легко кастомізуватися під клієнта. Насправді ж для створення працюючої конфігурації з повним обліком і контролем цілісності даних потрібні тисячі людино-годин кваліфікованих програмістів.

Навіть цього не завжди достатньо. Наприклад, щоб повноцінно контролювати всі партії, що утворюються під час виробництва або на складі, їх потрібно зберігати як окремі об'єкти – а в базовій конфігурації такої опції немає.

Облік партій у 1С зазвичай намагаються реалізувати через структуру "Довідника", яка має власні поля, ієрархії, реквізити та форми. Але цей механізм створений для опису довідкових даних, а не для високочастотних виробничих операцій. Для обліку виробництва, де рахунок іде на сотні тисяч записів щодо планування, фактичних витрат матеріалів, вартості партій та їхніх переміщень це критично: у певний момент система починає перевантажуватися.

Теоретично можна створити спеціалізовані "цеглини" й навчити алгоритми працювати з ними, але це вже рівень глибокої переробки самої платформи, а не просто конфігурації, і це виходить далеко за рамки типової 1С:ERP.

Міф 2: 1С/BAS дозволяє вести облік у реальному часі навіть за відсутності первинних документів

Найбільш поширеним підходом у фінансовому обліку є алгоритм, за яким кожен документ автоматично формує подвійну проводку. Це спрощує контроль за фінансами у системах будь-якої складності, гарантує цілісність даних але водночас жорстко прив'язує рух активів до первинних документів і позбавляє можливості вести облік у реальному часі.

Деякі конфігурації намагаються імітувати облік у реальному часі.

Часто згадують ордерну схему, яка формально відокремлює рухи від первинних документів і фінансового обліку, але на практиці робить систему або надмірно складною, або такою, що втрачає контроль за фінансами – фактично непридатною до контролю за активами підприємства.

Сучасні варіанти 1С:ERP виглядають більш перспективними: складські рухи фіксуються протягом періоду, а вартість визначається після його закриття. Проте відсутність детального партійного обліку не дозволяє автоматично виконувати навіть прості виробничі та складські операції – облік відходів, розкрій матеріалів, заміну матеріалів у процесі виробництва чи списання браку. Це фактично унеможливлює повноцінне використання таких систем у якості ERP навіть для малого бізнесу.

Кожен, хто має практичний досвід управлінського обліку, стикався із ситуацією, коли товар фактично прибув на склад 30 числа, а прибуткову накладну оформили вже 1 числа наступного місяця. У таких "ERP-системах" інтереси управлінського обліку закономірно відсуваються на другий план заради правильного нарахування податків – логічно з точки зору бухгалтерії, але це повністю руйнує логіку контролю залишків на складі.

Міф 3: На базі 1С/BAS можна повноцінно планувати ресурси підприємства

Планування часто сприймається як створення переліку задач на звітний період.

Але реальне планування в сенсі ERP – це не лише список бажань, а механізм узгодження виробничих, матеріальних, фінансових та кадрових ресурсів. Воно має забезпечувати порівняння плану з фактом у реальному часі, сигналізувати про відхилення й дозволяти оперативно ухвалювати рішення.

У системах на базі 1С рух фінансів зазвичай фіксується в бухгалтерських регістрах, пов'язаних із планом рахунків, тоді як управлінський облік використовує власні регістри накопичення. Поєднання цих двох контурів відбувається лише через складні процедури мапінгу (зіставлення) та тільки після отримання первинних документів, що робить процес повільним і складним у підтримці, тому на практиці він майже не застосовується в реальному часі.

У результаті замість повноцінного Планування ресурсів підприємства – ERP із можливістю порівняння план-факт система перетворюється на електронний журнал завдань у форматі статей управлінського обліку, тоді як бухгалтерський контур існує окремо в площині плану рахунків.

Міф 4: Головним рушієм впровадження ERP-системи повинні бути бухгалтери

Бухгалтерський облік не має нічого спільно з управлінням підприємством: він дозволяє лише фіксувати факти та готувати звітність для податкових органів, тоді як планування ресурсів – завдання управлінців. Якщо ініціатива походить від бухгалтерії, ERP ризикує перетворитися виключно на інструмент збору первинних документів для податкової, і при цьому втрачається головна цінність системи – управління підприємством на основі відхилень.

Насправді впровадження повинно починатися з керівництва компанії, а до процесу мають долучатися всі підрозділи. Відповідно, ERP-платформа повинна підтримувати продуману систему доступів, щоб забезпечити широку участь співробітників і водночас захистити чутливу інформацію бізнесу.

Міф 5: Бухгалтерський баланс може бути використаний одночасно для податкового та управлінського обліку

Поширене уявлення: для розрахунку вартості активів в управлінському обліку достатньо скористатися регістрами бухгалтерського плану рахунків. Тобто бухгалтерським програмам надають "ERP‑функції", використовуючи той самий баланс, що й у фінансовому обліку. В результаті дві різні та несумісні системи змушені працювати в одному балансі.

Проблема не в приховуванні даних управлінського обліку від податкової служби, а в тому, що принципи обліку відрізняються і алгоритмами, і моментом отримання інформації, і обсягом даних.

Спробуйте узгодити вартість залишків за партіями у двох незалежних системах, якщо в кожній із них проводки за методом FIFO формувалися окремо – це практично неможливо. У разі жорсткої прив'язки двох систем обліку така ситуація призводить до порушення послідовності руху запасів: навіть незначне зміщення дат або порядку операцій спотворює собівартість і робить її відновлення майже нереальним, як і в разі документарного отримання товару після його фактичного відвантаження.

У таких випадках зазвичай залишають єдиний фінансовий облік у бухгалтерії, а в управлінському – лише його імітацію або взагалі відмовляються від неї, як у випадку ордерної схеми.

Управління й облік податків виконують абсолютно різні функції, їх неможливо загнати в один баланс без втрати ключових можливостей ERP.

В основі більшості міфів про ERP лежить підміна понять.

Бухгалтерський баланс не може одночасно бути інструментом і для податкової, і для управління бізнесом. Перше фіксує минуле, друге формує майбутнє. Поки компанія намагається поєднати ці два завдання в одній системі, вона позбавляє себе можливості бачити повну картину та діяти на випередження.

Топ коментарі
+2
Повна нісенітниця. Автор взагалі не має поняття про конфігурації 1С/BAS. Будь-яка типова конфігурація (за виключення простого роздрібного обліку) має облік партій. Використання партій як довідників завершилося ще із версіями 1с77 (приблизно о 2004 році). Я вже мовчу про можливості обліку у будь-якій конфігурації бухгалтерського обліку - майже всі ділянки обліку ******** компанії задіяні до використання. І, так - кожна із версій зроблена від простішого обліку до складнішого. Але не про те мова. Ясна річь, що облік бухгалтерський не має ніякого застосування до управлінського - прямо Капітан Очевидність. І, так - ERP має початок саме з управління компанією. То чому ж авторе (президент аж цілого холдингу) у своїй D5 на першій же сторінці свого продукту надає наступне: "******* ERP‑платформа з податковою звітністю"?
показати весь коментар
20.10.2025 19:04 Відповісти
+2
Ну ось знову в коментарях. Невмируща легенда про "немає повноцінних альтернатив". Альтернативи є, причому на будь-який смак. Погляньте хоча б на https://vpravno.com.ua/uk Вправно. Є ще https://masterbuh.com Master:Бухгалтерія, https://www.self-erp.com Self ERP, https://www.sap.com/ukraine/products/erp/business-one.html SAP Business One . https://d5.ua/ D5 від автора статті - гарне рішення для управління виробництвом. Існують непогані бухгалтерські сервіси для стандартної бухгалтерії - Діловод, Bookkeeper.

Більшість конфігурацій 1С дійсно зосереджені на бухгалтерському обліку і не вирішують завдань планування. Оскільки термін ERP перекладається як "Планування ресурсів підприємства", то називати ці конфігурації ERP системами невірно, хоча багато з них і забезпечують комплексний облік.

Водночас, ряд тверджень дискусійні і кінцева рекомендація - використовуйте дві системи - неоднозначна.

"Спроба побудувати ERP на базі 1С схожа на будівництво літака з цегли. Можливості цеглин у якості базових елементів обмежені будівництвом будинків, а для літаків вони не підходять."

З технічного боку платформа 1С дуже добра і дозволяє швидко будувати різнопланові застосунки. Не зрозуміло, яка ще функціональність потрібна для "будування літаків". Якби не сплата ліцензійних платежів в росію та не троян в останніх оновленнях платформи, який відправляє дані підприємства туди ж, то все було б добре і можна було б користуватись і далі.

Міф 5: Бухгалтерський баланс може бути використаний одночасно для податкового та управлінського обліку.....

Висновок:

Бухгалтерський баланс не може одночасно бути інструментом і для податкової, і для управління бізнесом.


Незрозуміло, чому бухгалтерський облік суперечить завданням планування і навіщо використовувати для цих цілей дві різні системи. Флагман ринку, компанія SAP чудово вирішує ці завдання в одному програмному продукті. Рецепт успіху простий - потрібно вести правдивий облік, і все буде добре. Так зване "протиріччя між бухгалтерським та управлінським обліком" пов'язане з бажанням сидіти на двох стільцях одразу: ухилятись від сплати податку та вести коректний облік. Воно чудово відображене у наведеному прикладі:

Кожен, хто має практичний досвід управлінського обліку, стикався із ситуацією, коли товар фактично прибув на склад 30 числа, а прибуткову накладну оформили вже 1 числа наступного місяця.

Як же так могло відбутися в ERP системі, де ведуть облік в режимі реального часу? Прийняли товар на склад 30-го числа і не внесли в систему? Ну і працівнички. Навіщо ж з таким підходом облік взагалі? Чи ж хотіли зекономити на податках і показати операцію наступним місяцем? Ну тоді так, але про коректний фактичний облік можна забути. Облік не може бути "трішки вагітним": або ми обліковуємо реальні операції або ж фіктивні. Інакше виникає "товар шредінгера" - він одночасно і є на складі, і його немає, і ми не можемо встановити факт його існування, аж доки не спробуємо його продати. 😉

Загалом, якщо хтось хоче вести подвійну бухгалтерію, то йому дійсно потрібні дві системи і подвійні витрати на ведення обліку.
показати весь коментар
21.10.2025 22:34 Відповісти
+1
Ніяких повноцінних альтернатив екосистемі 1С з її багаторічними напрацюваннями, сотнями тисяч досвідчених користувачів і тисячами програмістів не існує. Вартість створення екосистеми (не окремого продукту)- не менше мільярда доларів і не менше 5 років, щоб перекрити основні потреби, що дозволить поступово позбутись 1С, і навчити достатню кількість людей. Далі вже воно поїхало б самостійно. Але зараз таку задачу може вирішити лише держава, жоден наш бізнес не потягне. Держава ж тут чужа, цим чинушам та крадунам нахрін не треба національний обліковий софт.
показати весь коментар
21.10.2025 10:14 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Так " хунде граббен", де, що автор пропонує,
Зробити ще одну, " управлінську" бухгалтерію?
показати весь коментар
20.10.2025 14:59 Відповісти
Звісно, тварину шкода, якщо я правильно зрозумів «хунде граббен» ))
А от щодо балансу - так, варто робити два незалежних. Інакше це виглядає як спроба об'єднати самоскид із легковиком: начебто цікаво, але жодна з машин нормально не працює.
До того ж можу запевнити: вести два окремі бюджети зовсім не складніше, ніж героїчно намагатися регістрами розділити податковий та управлінський облік.
Головна ідея статті саме в тому, щоб показати - прийшов час впроваджувати дві окремі системи і припинити вдавати, що 1С - це ERP. Нехай вона займається податками, для чого й створена, а управлінські задачі слід довірити спеціалізованому рішенню.
показати весь коментар
21.10.2025 17:45 Відповісти
Повна нісенітниця. Автор взагалі не має поняття про конфігурації 1С/BAS. Будь-яка типова конфігурація (за виключення простого роздрібного обліку) має облік партій. Використання партій як довідників завершилося ще із версіями 1с77 (приблизно о 2004 році). Я вже мовчу про можливості обліку у будь-якій конфігурації бухгалтерського обліку - майже всі ділянки обліку ******** компанії задіяні до використання. І, так - кожна із версій зроблена від простішого обліку до складнішого. Але не про те мова. Ясна річь, що облік бухгалтерський не має ніякого застосування до управлінського - прямо Капітан Очевидність. І, так - ERP має початок саме з управління компанією. То чому ж авторе (президент аж цілого холдингу) у своїй D5 на першій же сторінці свого продукту надає наступне: "******* ERP‑платформа з податковою звітністю"?
показати весь коментар
20.10.2025 19:04 Відповісти
Уважний читач, напевно, помітив би, що в Д5 ідеться про податкову звітність, а не про податковий облік. Це лише три з 100 модулів що є в ERP-платформи, які відповідають за подання звітності до державних органів, використовуючи дані (баланс) 1С.
У логіці Д5 податкова програма повинна мати власний баланс - наразі це може бути 1С, а управлінська система - свій, наприклад, Д5. Можливо, справді варто було це більш детально пояснити, адже не всі розрізняють ці поняття.

Щодо партій - так, у 1С:ERP є рух партій у регістрах, але самих партій, як об'єктів, немає (як і все у московитів). На такому рішенні можна якось рухатись, але лише в найпростіших сценаріях: покласти на склад і одразу відвантажити.
Відсутність партій як окремих об'єктів робить некоректною роботу навіть середнього виробництва - неможливо адекватно враховувати ділові відходи, пересортицю, невідповідну продукцію, зупинку виготовлення замовлення в середині процесу - тобто звичайні речі для будь-кого, хто має справу з реальним виробництвом, наприклад, для президента холдингу металовиробів. Коли це усвідомили в 1С/BAS, довелося повернути партії, а оскільки спеціального об'єкта не було - знову використали довідник. Як буде нагода - ознайомтеся з BAS ERP - там все написано.
показати весь коментар
21.10.2025 18:17 Відповісти
Ніяких повноцінних альтернатив екосистемі 1С з її багаторічними напрацюваннями, сотнями тисяч досвідчених користувачів і тисячами програмістів не існує. Вартість створення екосистеми (не окремого продукту)- не менше мільярда доларів і не менше 5 років, щоб перекрити основні потреби, що дозволить поступово позбутись 1С, і навчити достатню кількість людей. Далі вже воно поїхало б самостійно. Але зараз таку задачу може вирішити лише держава, жоден наш бізнес не потягне. Держава ж тут чужа, цим чинушам та крадунам нахрін не треба національний обліковий софт.
показати весь коментар
21.10.2025 10:14 Відповісти
Дуже дякую за коментар. Так, повністю згоден: 1С - надзвичайно потужна система, і щоб її замінити, справді потрібен величезний обсяг часу та зусиль. Автору знадобилося понад 25 років, щоб створити ERP-платформу такого рівня - і це без бухгалтерського обліку, лише зі звітністю до державних органів.
Головна думка статті полягає в тому, що 1С - це насамперед податкова система, вона не може бути використана в якості повноцінного ERP навіть для середнього бізнесу. Тому, якщо ми шукаємо альтернативу 1С, потрібно починати з відокремлення невластивих їй функцій і заміни їх іншими спеціалізованими продуктами. І лише потім варто переходити до створення альтернативної податкової програми зі своїм власним балансом.
показати весь коментар
21.10.2025 11:38 Відповісти
Ну ось знову в коментарях. Невмируща легенда про "немає повноцінних альтернатив". Альтернативи є, причому на будь-який смак. Погляньте хоча б на https://vpravno.com.ua/uk Вправно. Є ще https://masterbuh.com Master:Бухгалтерія, https://www.self-erp.com Self ERP, https://www.sap.com/ukraine/products/erp/business-one.html SAP Business One . https://d5.ua/ D5 від автора статті - гарне рішення для управління виробництвом. Існують непогані бухгалтерські сервіси для стандартної бухгалтерії - Діловод, Bookkeeper.

Більшість конфігурацій 1С дійсно зосереджені на бухгалтерському обліку і не вирішують завдань планування. Оскільки термін ERP перекладається як "Планування ресурсів підприємства", то називати ці конфігурації ERP системами невірно, хоча багато з них і забезпечують комплексний облік.

Водночас, ряд тверджень дискусійні і кінцева рекомендація - використовуйте дві системи - неоднозначна.

"Спроба побудувати ERP на базі 1С схожа на будівництво літака з цегли. Можливості цеглин у якості базових елементів обмежені будівництвом будинків, а для літаків вони не підходять."

З технічного боку платформа 1С дуже добра і дозволяє швидко будувати різнопланові застосунки. Не зрозуміло, яка ще функціональність потрібна для "будування літаків". Якби не сплата ліцензійних платежів в росію та не троян в останніх оновленнях платформи, який відправляє дані підприємства туди ж, то все було б добре і можна було б користуватись і далі.

Міф 5: Бухгалтерський баланс може бути використаний одночасно для податкового та управлінського обліку.....

Висновок:

Бухгалтерський баланс не може одночасно бути інструментом і для податкової, і для управління бізнесом.


Незрозуміло, чому бухгалтерський облік суперечить завданням планування і навіщо використовувати для цих цілей дві різні системи. Флагман ринку, компанія SAP чудово вирішує ці завдання в одному програмному продукті. Рецепт успіху простий - потрібно вести правдивий облік, і все буде добре. Так зване "протиріччя між бухгалтерським та управлінським обліком" пов'язане з бажанням сидіти на двох стільцях одразу: ухилятись від сплати податку та вести коректний облік. Воно чудово відображене у наведеному прикладі:

Кожен, хто має практичний досвід управлінського обліку, стикався із ситуацією, коли товар фактично прибув на склад 30 числа, а прибуткову накладну оформили вже 1 числа наступного місяця.

Як же так могло відбутися в ERP системі, де ведуть облік в режимі реального часу? Прийняли товар на склад 30-го числа і не внесли в систему? Ну і працівнички. Навіщо ж з таким підходом облік взагалі? Чи ж хотіли зекономити на податках і показати операцію наступним місяцем? Ну тоді так, але про коректний фактичний облік можна забути. Облік не може бути "трішки вагітним": або ми обліковуємо реальні операції або ж фіктивні. Інакше виникає "товар шредінгера" - він одночасно і є на складі, і його немає, і ми не можемо встановити факт його існування, аж доки не спробуємо його продати. 😉

Загалом, якщо хтось хоче вести подвійну бухгалтерію, то йому дійсно потрібні дві системи і подвійні витрати на ведення обліку.
показати весь коментар
21.10.2025 22:34 Відповісти
Дякую за ваш коментар, ви мене випередили. Хотів написати майже теж саме.

Пану Роману Т хочу сказати, якщо обліком займаються експерти, то немає принципової різниці де його вести, головне щоб була стабільна робота застосунку чи системи. У нас в Solvensy більше 600 клієнтів активних. Супроводжуємо їх майже в усьому п/з яке перерахував пан Вадим.

Ще й Odoo є 😺🤘
показати весь коментар
22.10.2025 23:53 Відповісти
Дякую за коментар. Справді, важко не погодитися: для простих сценаріїв, як товар на складі, "цеглин" у, так званої, 1С:ERP для рішення проблеми затримки первинних документів вистачить. Але у складних процесах навіть у SAP більшість операцій доводиться виконувати вручну, із ризиком втрати коректності даних. Такі правки потребують значних ресурсах і все тільки для того щоб підлагодитися під спільний баланс. Іноді незначна зміна матеріалів "на льоту" потребує більше економістів, ніж робітників на виробництві ) Не всі можуть собі це дозволити.

У статті ж ідеться не про дату отримання, а про дату "реєстрації" первинного документа партнером, наприклад, прибуткової накладної, яка може не збігатися з фактичною датою надходження товару на склад. І це не про "сидіння на двох стільцях" - жоден відповідальний бізнес не може провести дві різні дати в одному балансі - тут регістри не допоможуть. Це математично неможливо. Йдеться не про ухилення від податків - причин для розбіжностей вистачає: від затримок митного оформлення до внутрішніх процедур постачальників на які не завжди можна вплинути.

Якщо до цього додати ще й "сотню порізів" - відмінності в обліку амортизації, собівартості, оцінці запасів, розподілі накладних витрат, - маємо єдиний баланс, перевантажений аналітикою, потрібною управлінцям, але зайвою для бухгалтерії, і навпаки. У результаті управлінський облік часто залишається без відповідного контролю - "unbalanced". Можливо, настав час замість цього сором'язливого "unbalanced" відверто розділити баланси - управлінський і податковий - та створити між ними конектор, здатний чітко пояснити всі розбіжності в тому числі і для нарахування податків?
показати весь коментар
22.10.2025 17:36 Відповісти
Давайте таки уточним, что не "управленческий и налоговый", а "управленческий и бухгалтерский", ибо бухгалтерский и налоговый сейчас совпадают практически на 100%. В той-же 1С (начиная с -ки) учет НДС великолепно настроен через бухгалтерский, а налог на прибыль бухгалтерский уже достаточно давно согласно Закона.
показати весь коментар
23.10.2025 13:57 Відповісти
Так, згоден, але є нюанс ) у податкового обліку в Україні взагалі нема балансу він не є самостійною системою обліку, а функціонує як похідна підсистема бухгалтерського обліку, адаптована до вимог Податкового кодексу України (ПКУ).
Тобто на 100% він співпадати не може але по суті "управлінський та бухгалтерський" мабуть краще.
показати весь коментар
23.10.2025 22:42 Відповісти