9 954 34

Гранти замість держзамовлення: Рада підтримала масштабну реформу вищої освіти (оновлено)

образование,вуз

Верховна Рада ухвалила за основу проєкт закону "Про внесення змін до деяких законів України щодо фінансування здобуття вищої освіти та надання державної цільової підтримки її здобувачам".

Урядовий законопроєкт №10399 у першому читанні підтримали 234 депутати, повідомив перший заступник керівника Комітету ВР з питань податкової та митної політики, нардеп від фракції "Голос" Ярослав Железняк у Telegram.

У Міністерстві освіти і науки пояснили, що ця реформа передбачає перерозподіл коштів, які держава виділяє на фінансування безкоштовного навчання у вищих навчальних закладах (ВНЗ).

Зокрема, законопроєктом передбачено нову систему державного замовлення фахівців для ключових професій (зокрема лікарів, вчителів, військових, інженерів деяких спеціалізацій тощо), уточнили у пресслужбі Міністерства освіти та науки.

Абітурієнти, які вступатимуть на інші спеціальності, отримуватимуть державну допомогу у формі гранта – чіткої суми грошей, яку зможуть використати на покриття вартості контракту із закладом вищої освіти.

"Сума гранту визначатиметься урядом, але в сьогоднішніх умовах передбачається діапазон між 15 і 50 тис. грн, які розподілятимуться за результатами ЗНО/НМТ з коригуванням на коефіцієнт спеціальності. Найбільш здібні вступники отримають грант, який покриватиме всю вартість навчання, а для інших залучатиметься механізм співфінансування", – пояснили у МОН.

Також законопроєктом передбачено трансформацію механізму пільгового кредитування. На відміну від чинної системи такого кредитування, оператором видачі кредитів та їх повернення буде не заклад вищої освіти, а банк.

Водночас у МОН наголосили, що пільги для здобувачів вразливих категорій населення зберігаються: вони переважно навчатимуться на місцях державного замовлення.

Згідно із пояснювальною запискою до законопроєкту, він передбачає "реформування системи фінансування здобуття вищої освіти на основі диверсифікації способів фінансового забезпечення навчання здобувачів, підвищення ефективності використання державних коштів в частині фінансування державного замовлення, адресності державної цільової підтримки".

Автори документа зауважують, що станом на початок 2022-2023 навчального року на умовах державного замовлення навчалися 418,3 тис. здобувачів, що складало 39,7% контингенту, за кошти фізичних та юридичних осіб – 635,5 тис. осіб або 60,3%.

Водночас в умовах війни спроможність громадян оплачувати здобуття освіти за рахунок власних коштів падає, відтак система грантів має сприяти залученню ширшого кола громадян до навчання у закладах вищої освіти

Серед іншого, законопроєкт також передбачає обов'язкове працевлаштування за фахом випускників низки спеціальностей, що здобувають вищу освіту за рахунок державного замовлення.

Топ коментарі
+10
Їй писта з моменту, коли здобуття диплома перестало гарантувати знання.

Вся наша вища освіта - бізнес по видачі дипломів довбням, які їх купують і не мають елементарного поняття в спеціальності, яку "здобули"
показати весь коментар
20.03.2024 16:58 Відповісти
+5
Значить писта вищій освіті..
показати весь коментар
20.03.2024 14:49 Відповісти
+5
Правильно!
У всьому світі, вища освіта це омріяна, бажана і продумана дія студента.
Те що дороге і ціниться.
Якщо зробити статистику скільки випускників ВУЗів працюють за спеціальністю а скільки просто отримали диплом, (типу юриста Зеленського) то стане зрозумілим, що 3/4 ВУЗів просто потрібно закривати.
А ще потрібно припинити практику коли для заняття посади потрібна БУДЬ-ЯКА вища освіта. І всі ці психологи та візажисти з інституту Поплавського лізуть на державну службу.
показати весь коментар
20.03.2024 17:12 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Значить писта вищій освіті..
показати весь коментар
20.03.2024 14:49 Відповісти
Їй писта з моменту, коли здобуття диплома перестало гарантувати працевлаштування.
показати весь коментар
20.03.2024 16:47 Відповісти
Їй писта з моменту, коли здобуття диплома перестало гарантувати знання.

Вся наша вища освіта - бізнес по видачі дипломів довбням, які їх купують і не мають елементарного поняття в спеціальності, яку "здобули"
показати весь коментар
20.03.2024 16:58 Відповісти
Зараз буде інше гасло : "Дати грант кожной дитині корупціонера !"
показати весь коментар
20.03.2024 14:55 Відповісти
Так все одно все залежить від результатів ЗНО, як не крути. Хіба намахати систему на бали, але це і зараз можливо. Зате тепер не буде оцього цирку, коли приймали ледь не усіх підряд, щоб закрити квоту на державні місця у непопулярних вузах та на непопулярних спеціальностях, щоб отримати фінансування. Тепер у кожного вуза є сенс боротися за конкретного студента напряму, бо він платитиме гроші. А здібний студент зможе обрати вуз, який забажає, тому що кількість доступних місць не буде обмежено лише державною квотою, яка могла бути спокійно зайнята різного роду "пільговиками" - отримав грант і можеш вступати до будь-якого вузу, хіба що там взагалі усі місця будуть зайняті.

Так, це все в ідеальному світі, але виглядає краще, ніж є зараз.
показати весь коментар
20.03.2024 15:16 Відповісти
Думаю що все нормально буде. В США взагалі навчання в університеті чи іншому вузі платне і досить дороге. А стипендія це навіть не гроші, а знижка на навчання. Там навіть коледж закінчити я так розумію потрібно постаратися. І нічого є досить розумних людей, які розвивають країну і освіта вища насправді освіта.

Та навіть у Німеччині вже почали 1000-3000 євро за семестр брати (залежно від землі).

От ще б почистили від корупціонерів аспірантуру і докторантуру, де щоб успішно захистити дисертацію потрібно винести ціну гарного автомобілю професорам які в комісії.
показати весь коментар
20.03.2024 17:02 Відповісти
Є університети, які самі платять за частину своїх студентів. Є студенти, за яких платить держава чи фонди. Чи приватний бізнес
показати весь коментар
20.03.2024 17:12 Відповісти
Де ті універи гроші для цього беруть ? У томбочці ??
показати весь коментар
20.03.2024 19:59 Відповісти
Не задавайте дурних питань. На них важко відповідать
показати весь коментар
20.03.2024 20:23 Відповісти
Хех ...

https://biz.censor.net/user/279114

Є студенти, за яких платить держава чи фонди. Чи приватний бізнес.

Це ясно. А от де універи гроші будуть брати, щоб самим платити студентам.
показати весь коментар
20.03.2024 21:07 Відповісти
Це не наші універи, в який ремонт робився ще при товаришу Брежньову. Знов таки, у універів є приватні спонсори, благодійні фонди, наукові дослідження добре фінансуються. Деравні гроші теж є
показати весь коментар
20.03.2024 21:34 Відповісти
Треба порівнювати все. І доходи населення. Україна - бідна країна. Треба навпаки відмінними оплату за навчання, якщо є бажання зберегти молодь.
Син навчається у університеті Антверпена. Річна допомога на студента від держави 7тисЄ. Стипендія та дитячі.
Вартість навчання 800 Є, може бути меншим, якщо низькі доходи.
При цьому навчання якісне. Ніякої корупції.
показати весь коментар
21.03.2024 08:45 Відповісти
Правильно!
У всьому світі, вища освіта це омріяна, бажана і продумана дія студента.
Те що дороге і ціниться.
Якщо зробити статистику скільки випускників ВУЗів працюють за спеціальністю а скільки просто отримали диплом, (типу юриста Зеленського) то стане зрозумілим, що 3/4 ВУЗів просто потрібно закривати.
А ще потрібно припинити практику коли для заняття посади потрібна БУДЬ-ЯКА вища освіта. І всі ці психологи та візажисти з інституту Поплавського лізуть на державну службу.
показати весь коментар
20.03.2024 17:12 Відповісти
Держслужба складається з різних рівнів.

У міністерствах і центр. апаратах агенств, служб тощо, таки потрібні фахівці з гарною підготовкою. Знову ж таки різних профілів і на різні посади. Звичайні спеціалісти і там можуть виконувати чорнову роботу.

На рівні областей і районів - рівень вимог різний.
показати весь коментар
20.03.2024 20:04 Відповісти
Досить брехати. Абсолютна більшість працівників міністерства енергетики (як приклад, бо я знаю) не мають профільної енергетичної освіти.
показати весь коментар
21.03.2024 10:32 Відповісти
По факту, яку роботу вони виконують ? Експертиза енергетичних проектів і установок ??
показати весь коментар
21.03.2024 11:57 Відповісти
А при чому тут експертиза? Більшість з них взагалі не знають навіть базові речі в енергетиці. І судячи з коментаря, Ви теж знатний дилетант. Мабуть саме звідти.
показати весь коментар
05.04.2024 02:43 Відповісти
Тю ! Я до енергетики не маю жодного відношення.

https://biz.censor.net/user/226165

По факту, яку роботу вони виконують ?
показати весь коментар
05.04.2024 21:50 Відповісти
А почитайте чинне положення про Міненерго

Міненерго є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, який забезпечує:

формування та реалізує державну політику в електроенергетичному, ядерно-промисловому, вугільно-промисловому, торфодобувному, нафтогазовому та нафтогазопереробному комплексі (далі - паливно-енергетичний комплекс);

формування та реалізацію державної політики у сфері відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів газового палива та у сфері нагляду (контролю) у галузях електроенергетики і теплопостачання, а також на ринку природного газу.

Як можуть формувати та реалізувати державну політику в електроенергетичному, ядерно-промисловому, вугільно-промисловому, торфодобувному, нафтогазовому та нафтогазопереробному комплексі люди, які не мають профільної вищої енергетичної освіти? Ну як?
показати весь коментар
05.04.2024 22:55 Відповісти
https://biz.censor.net/user/390374

Досить брехати. Абсолютна більшість працівників міністерства енергетики (як приклад, бо я знаю) не мають профільної енергетичної освіти.

https://biz.censor.net/comments/locate/3479665/01921267-2fc6-72ce-be98-fab2926f51df

Якщо пан знає точно, що "абсолютна більшість", то мабуть так і є. Але якщо пан так думає, то пан сам себе заганяє у ...

Секретарі, айтішніки, поширення, бухгалтерія, хоз-госп., канцелярія, юристи, кадри тощо, можуть не мати профільної освіти.

Навіть шукати, готувати інфо на дотичні, паралельні теми можуть люди з іншою освітою.

Я про це.
показати весь коментар
06.04.2024 19:53 Відповісти
М'ясу на фронті ніякий виш не потрібен? Я зрозумів
показати весь коментар
22.03.2024 10:57 Відповісти
Торговцям на ринках престижно мати диплом про вищу освіту.
показати весь коментар
20.03.2024 18:54 Відповісти
ще якби розібралися з купою псевдонауковців і псевдопрофесури економічного, соціологічного, філософського, правового та інших напрямків
показати весь коментар
20.03.2024 20:45 Відповісти
Absolutely true!!!!!
показати весь коментар
20.03.2024 20:56 Відповісти
про наших науковців закордоном нічого не відомо ,бо вони не друкують там свої роботи у спеціалізованих виданнях,тому дійсно нам потрібна тотальна чистка.
показати весь коментар
21.03.2024 01:10 Відповісти
Для цього потрібно статті видавати англійською та сплачувати внески в євро.. Без сумніву є ті, хто лише пасеться на науковому полі України заради посад та звань, але немає фокуса на інтеграцію з європейським науковим простором. Але без англійської та грошей це робити складно.
показати весь коментар
21.03.2024 11:00 Відповісти
Давно треба робити реформу в освіті. Дивлячись на реформу поліцІї, починаєш розуміти, що ніяка реформа без освіти не дасть результату.
показати весь коментар
20.03.2024 21:43 Відповісти
Це зовсім не реформи, а афери аферистів.
показати весь коментар
20.03.2024 21:59 Відповісти
Яке марення! Ці хлопці нам нароблять ! Потім будемо пів сторічча розгребати.
показати весь коментар
20.03.2024 21:57 Відповісти
Той хто підтримує цю ДУРІСТЬ той ВОРОГ майбутнього України. ВСЕ навчання повинне бути БЕЗКОШТОВНИЙ. Як що буде 1℅-5% тих хто зможе заплатити то буде та сама біда як ц більшості країн, які раніше були могутніми, а зараз деградують саме завдяки "вдалій" системі з платним навчанням. Тут і доказувать нічого не треба чим більше виборів людей, у яких є доступ до навчання тим більш освічена населення і більша виборів спеціалістів. Той хто пропонує платне навчання працює на занепад України. Всі хто зараз побували у ЕС( навіть у Німечині) оцінили рівень ДОСТУПНОСТІ до медицини, наприклад. Наша "погана" медицина навіть зараз на голову краща! Сперечатись не варто за ВЕЛИКІ гроші вас ви лікують якісно, але якщо у вас їх не має то ситуація не гарна, особливо в простих послугах, до лікаря ЧЕРГА. Ті хто побили за межами України більш як півроку, оцінили яка в нас країна ПРЕКРАСНА, і багато в неї якісніше( наприклад банківські послуги...) ніж у БІЛЬШОСТІ країн ЕС. Якщо б не уродська "ілітка" , яка складається з бувших комуняк, комсомольців, їх діток і бандюков всіх мастей, то можливо створити державу- сад для ВСІХ. Освіта ОСНОВА, ті держави які різко розвивались ставили освіту НА ПЕРШЕ МІСЦЕ і з максимальним доступом до неї!!!! Але якщо з нас планують зробити свинопасів то тоді дійсно нам освіта не треба.
показати весь коментар
20.03.2024 22:37 Відповісти
Людина, яка хоче навчатися свого доб'ється і буде вчитися, а навіщо витрачати гроші на навчання тих, кому це потрібно тільки для галочки, щоб було свідоцтво про відсидку 5 років у ВНЗ? Основній масі населення вища освіта недоступна фізіологічно, бо у голові просто немає місця для знань і вони їм не потрібні. Загальна вища освіта це недоцільне витрачання ресурсів задля утопічної мети підвищення середнього рівня освіти населення, дуже схоже на побудову комунізму.
показати весь коментар
21.03.2024 01:11 Відповісти
Комунякам вида освіта взагалі не потрібна була. Я так розумію з країни ніяк совок не вийде й така хня це тільки доводить
показати весь коментар
22.03.2024 10:56 Відповісти
Діти не вчіться на інженерів і робітників!!! Вчіться на прокурорів суддів і чинуш, будете їздити на лексусі харчуватись в ресторані і їбати фотомодель!!!! Країні потрібні судді прокурори і чинуші - згідно закону критично важлива сфера, Не робіть помилок своїх батьків!!!!
показати весь коментар
21.03.2024 08:21 Відповісти
Зроз, грошей в державі тепер майже нема, тож все вище ( думаю не тільки воно ) навчання майже завжди буде за свої гроші. Ну й вірно, накой ляд цій державі потрібні студенти з вищим ступенем, все одно на фронті копитяться так само.
В цілому мені це нагадало ту хню, де обіцяли усім студентам окупованих, прифронтовых, Або ж з територій де можливі Б/Д безкоштовний вступ до будь яких вищів без усіляких тестів. Але я так й не побачив людей, які б отримати таку можливість... А потім я дізнався, що то був тотал скам, й там максимум хто зміг в теорії пройти, це були тільки студенти з окупованих територій.
Ніколи б за все своє життя не подумав, що в державі будуть на*****и студентів з наче безкоштовним вступом до вищів. Це треш й сором.
показати весь коментар
22.03.2024 08:10 Відповісти