9 960 39

Що зміниться із новим законом про автострахування

Автор: Олег Громов

Рада підтримала реформу автострахування. Бізнес-Цензор проаналізував, що передбачає закон.

осаго

Верховна Рада України проголосувала у другому читанні за законопроєкт №8300 "Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів", на який чекали вже довго і клієнти страхових компаній, і самі компанії.

Бізнес-Цензор провів розлогий аналіз цього важливого документа, зупинившись на позитивах та негативах його дії для всіх учасників ринку.

Треба особливо зазначити, що цей закон, якщо його підпише Президент України, почне діяти лише з 1 січня 2025 року, тобто більше, чим ніж за півроку.

І можна з великою часткою впевненості сказати, що це один із небагатьох законопроєктів, який вже "вималювався" у повноцінний закон, що до вподоби і авторам, і страховим компаніям, а також, без сумніву, буде подобатися і й застрахованим власникам автівок.

Підвищення страхових виплат: проте клієнти одразу не "напливуть"

По-перше, новий закон пропонує поступово підвищити розміри страхових сум (максимальних розмірів страхової виплати) до розмірів, встановлених в країнах Європейського союзу.

"Українські страховики – повні члени МТСБУ у відповідності до норм Міжнародної системи автомобільного страхування "Зелена картка" з 1998 року вже мають справу з виплатами за шкоду, заподіяну у країнах ЄС, у межах європейських лімітів. У більшості країн вони становлять мільйони євро, а у деяких - взагалі необмежені.Якщо це змогли одні, то зможуть й інші. Головне для страховика мати достатній власний капітал, формувати належно страхові резерви і забезпечити перестрахування своїх ризиків", - вважає генеральний директор МТСБУ Олександр Берназюк

Як зазначає Бізнес-Цензор один із головних авторів законопроєкту, народний депутат України Ольга Василевська-Смаглюк, об’єктивно передбачені наразі суми виплат за "старим" законом у 50 тис. гривень за шкоду майну та 100 тис. гривень за шкоду, заподіяну здоров’ю у серйозних ДТП не покривають більшості витрат його учасників.

"Йдеться саме про закон, бо нормативно-правовим актом Нацбанку України (є й таке регулювання – Авт.) ці суми дещо збільшені – до 320 тис. гривень у разі заподіяної шкоди здоров’ю і до 160 тис. гривень за майнові шкоди. Такі суми були адекватними цінам 2012 року, коли вони востаннє переглядалися у законі, однак за 12 років безнадійно втратили зв’язок із реальністю і потребують перегляду", - зазначає вона.

Тут додамо важливу деталь: згідно з положеннями"старого" закону, діяв (та діє, зрозуміло, зараз)перегляд страхових сум відповідно до рівня інфляції і все ж таки у кінцевому випадку страхові компанії за ці роки значно збільшили суми, які і досягали розмірів "нормативки" НБУ. Тобто страхові компанії людині виплачували до 320 тис. гривень, якщо винуватець ДТП заподіяв шкоди здоров’ю.

Але часто-густо таких сум все одно недостатньо. Пані Василевська-Смаглюк наводить приклад: у результаті ДТП людині зламали ногу і пошкодили суглоб. У найкращому випадку його заміна обійдеться у 175 тис. гривень (ще сюди слід додати витрати на консультації, обстеження, реабілітацію) і таким чином цю суму можна сміливо подвоювати, а інколи і потроювати. Приміром, якщо весь комплекс послуг щодо заміни суглоба та реабілітації хворого коштуватиме 500 тис. гривень, то, зрозуміло, що у цьому випадку страхова компанія сплачує лише 320 тис. гривень.

І людині доводиться доплачувати за лікування або зі своєї кишені. Тому, звісно, що ці суми виплат треба збільшувати.

Отже у перехідних положеннях законопроєкту №8300 передбачено плавний перехід до страхових сум, які називають європейськими, проте для України вони є нечуваними – до 1,3 млн євро. Поза тим, зрозуміло й інше: звісно, що такий перехід відбуватиметься поступово:

1) з дня введення в дію закону за шкоду заподіяну здоров’ю та життю – 500 тисяч гривень на одну потерпілу особу та 5 мільйонів гривень на один страховий випадок незалежно від кількості потерпілих осіб;

2) за шкоду, заподіяну майну потерпілих осіб з дня введення в дію закону – 250 тис. гривень на одну потерпілу особу та 1,25 млн гривень на один страховий випадок незалежно від кількості потерпілих.

З 1 січня 2026 року депутати пропонують значно збільшувати ці суми, проте, якщо буде відмінено воєнний стан. Так що на цьому поки що зупинятися немає сенсу.

"Законодавці пропонують зупинити процес підвищення страхових сум до моменту вступу України до Європейського Союзу. Після цього розпочнеться нова хвиля щорічного підвищень страхових сум, у ході якої вони за три роки мають досягти рівня, прийнятого у ЄС", - зазначає Бізнес-Цензор генеральний директор Асоціації "Страховий бізнес" Вячеслав Черняховський.

Страхові внески можуть збільшити утричі, а то й більше: проте зараз про це пропонується не говорити

Зрозумілим є й те, що страхові компанії значно збільшать не лише суми виплат, але й страхові внески. Якими вони будуть, як зазначає Бізнес-Цензор Ольга Погоріла, заступниця керівника департаменту андерайтингу страхової компанії ІНГО, ще невідомо, адже, приміром, їхня фірма цим питанням розпочне серйозно займатися лише з початком осені. Тож, станом на сьогодні, з приводу сум страхових внесків автовласникам сказати якусь чітку інформацію дуже важко. Треба зачекати.

Однак сьогодні експерти, зазначають, що зростання розмірів страхових внесків власниками автомобілів за різними видами страхування будуть надто помітними – вдвічі. Також страхові компанії почнуть ці тарифи підвищувати заздалегідь, щоби таким чином створити подушку безпеки та привчити клієнта до більших цін.

Тому страхові компанії не очікують на "бум" заключення нових договорів за всіма правилами нового закону, який розпочне діяти.

Хоча існує й більш цікава думка: власники страхових компаній, чиї офіси знаходяться у країнах ЄС, орієнтовані на розцінки в Україні, які існують у деяких їхніх державах спільноти. Приміром, середні страхові внески у Польщі зараз дорівнюють 120 євро, а в нашій країні – лише 30. Різниця, як бачимо, доволі відчутна, навіть не вдвічі, а у чотири рази більше.

Проте і суми страхових виплат теж викликають певне занепокоєння у самих страхових компаній, а отже їх навіть зараз не можна вважати надто великими, а за півроку, коли почне повноцінно діяти цей документ, і тим паче.

"Однак новий закон передбачає досить незначне підвищення страхової суми на період дії воєнного стану, тривалість якого наразі передбачити важко. А враховуючі рівень інфляції і коливання курсу валюти, запропоноване підвищення досить швидко вичерпається. І більшість споживачів знову будуть очікувати на нові ліміти", - зазначає Ольга Погоріла.

Також треба назвати інший безумовний позитив. Так, зараз страхові виплати із урахуванням зносу автомобілів – це одне з найбільших джерел негативу для постраждалих. Власникам старих автомобілів наразі доводиться самостійно покривати різницю між вартістю ремонту та виплатою зі страховки, яка часто є досить суттєвою. Тепер новим законом поняття "зносу" фактично ліквідовано.

Відновлення елементів та деталей пошкоджених автомобілів не завжди можна провести за принципом "старе за старе". Якщо знос не враховувати, а використовувати для відновлення авто, у тому числі нові запчастини, це одразу призведе до зростання страхових виплат. За оцінками фахівців компанії ІНГО, обсяг виплат у цьому випадку збільшиться мінімум на 30-50%.

Швидке здійснення виплат потерпілим: безумовний захист споживачів

Новим законом також регламентується запровадження швидкого здійснення гарантійних виплат потерпілим особам за страховиків-банкрутів до введення в дію закону (зараз це роки, а пропонується до 90 днів). У чому тут полягає основна проблема? Хто візьме на себе виплати за страховиків-банкрутів?

Виплати потерпілим за страховиків-банкрутів, як до, так і після ухвалення нового закону, здійснює МТСБУ. Так що тут нового нічого немає. Але якщо раніше це могло тривати роками, поки страховика не визнають банкрутом, то тепер законодавець спростив цю процедуру.

"Це додатковий захист для всіх громадян, які потрапили в ДТП і виявили, що їх страхова компанія є неплатоспроможною. Прийнятий закон також містить низку наступних положень, які, на мою думку, покращать ситуацію на ринку. Це, перш за все, підвищення довіри до системи страхування у цілому: швидкі виплати цьому сприятимуть, оскільки потерпілі можуть бути впевненими, що отримають компенсацію вчасно, незалежно від фінансового стану страховика. По-друге, це фінансова стабільність для потерпілих: скорочення терміну виплат до 90 днів гарантує швидке отримання необхідних коштів для лікування та відновлення майна", - зазначає у коментарі Бізнес-Цензор голова правління СК "Арсенал Страхування" Сергій Авдєєв.

Оформлення ДТП без поліції - дуже зручно, проте може збільшитися кількість шахрайств

Закон також регламентує розширення застосування Європротоколу – оформлення заяви про страхове відшкодування при ДТП без участі поліції. Які тут проблеми?
З одного боку, звичайно, це спрощення механізму відшкодування збитків. Коли часом поліція, особливо, за відсутності тілесних ушкоджень, відмовляється виїжджати на місце події, або приїжджає і пропонує на місці оформити Європротокол, хоча по факту може не вистачити ліміту. У випадку зняття обмежень щодо виплати за Європротоколом є дві сторони.

"Перша сторона - позитивна. Ми знову ж таки наближаємося до європейського досвіду, коли поліція приїжджає на оформлення ДТП фактично тільки тоді, як вони кажуть, коли є кров, є потерпілі, є тілесні ушкодження чи факт загибелі людей внаслідок ДТП. На випадки виключно механічного пошкодження транспортних засобів не завжди може виїхати поліція, тоді можна буде дану подію оформити Європротоколом та отримати страхову виплату", - зазначає у коментарі Бізнес-Цензор Голова Правління СК "Княжа Вієнна Іншуранс Груп" Дмитро Грицута.

Однак, на його думку, існує і доволі негативна сторона - це можливе збільшення рівня шахрайств.

Він розмірковує, що оскільки тепер за збільшеними лімітами та за відсутності обмежень щодо суми страхового відшкодування за Європротоколом, у деяких недобросовісних водіїв може виникати бажання сфабрикувати ДТП, якого не було, і понести документи в страхову компанію на відшкодування зі сподіванням, що буде виплата.

"Скажемо так, це буде більш привабливим для тих хто, не зовсім чистий на руку і розглядає страхування, в тому числі як спосіб збагачення шляхом шахрайських дій. Але чесних людей набагато більше. Відповідно, я не вбачаю проблеми. Знову ж таки, страхові компанії вміють боротися із шахрайством. Я вважаю, що це додасть трошки роботи страховикам у плані боротьби із цим негативним явищем, але таке не вплине глобально на результат. Вигоди буде більше для страхувальників, ніж негативу", - додає він.

Олег Громов для БізнесЦензор

Топ коментарі
+8
Давайте спокійно розберемось.На початку нам довго і нудно розповідали що страхові виплати збільшаться,будуть як в ЄС,а там і мільйон євро і більше.Потім коротко анонсували що збільшаться і страхові внески,бо треба ж страховикам десь гроші брати щоб виплачувати вам ті мільйони.Суму внесків не повідомили,лише тонко натякнули що вона в нас в п"ять раз менша ніж в Польщі.Причому десь за кадром майорить закон про підвищення штрафів за незастраховане авто...І є ще один факт,твердий і беззастережний - спочатку йдуть страхові внески,а потім вже страхові виплати...А за вікнами війна...де гарантіі що страховик не чкурне зі зібраними грошима в невідомому напрямку?Ви вже знайшли тих які вкрали гроші на фортифікаціі біля Харкова?
показати весь коментар
24.05.2024 17:48 Відповісти
+7
Пока Украина не в ЕС не нужно обьяснять любые поднятия налогов и цен ЕСом. Власть явно считает народ свой полными болванами.
показати весь коментар
24.05.2024 10:31 Відповісти
+6
Украина уже в Евросоюзе ? я не пойму почему пытаються наградить все цены ЕС не являясь в нем. Может лучше к США ровняться как в отдельных штатах. А че?
показати весь коментар
24.05.2024 10:30 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Єдиний нормальний закон за останній час.
показати весь коментар
24.05.2024 10:06 Відповісти
І що у ньому нормального? Замість 1-1.5 тис грн. за страховку будемо платити 4-6 тис. грн. Нормально пролобійований закон страховими компаніями для збільшення свого заробітку, не більше того.
І зараз ніхто не забороняє добровільно збільшити суму страхового покриття, відповідно платячи більший страховий внесок. Але добровільно!
Наприклад, я за більш ніж 20 років користування автомобілем жодного разу не користувався виплатами по ОСАГО. За що я повинен платити більше?
І усі ці розповіді про оформлення без поліції і т.п. - красива замануха, а по факту навіть на розбите скло краще викликати поліцію, щоб потім не було нюансів зі страховою, яка буде намагатися обмежити виплату. Кажу на прикладі страхування Каско, яким я весь час користуюся.
показати весь коментар
25.05.2024 12:19 Відповісти
Ну удачі. Плати тоді за повітря.
Тим більше нас з тобою ніхто не питатиме.
показати весь коментар
25.05.2024 12:49 Відповісти
А, я зрозумів твою логіку. Зіб'єш (не дай бог) людину і просто пошлеш її *****. Ну молодець. От таких водіїв у нас *****. Тому і вводять нові норми.
показати весь коментар
25.05.2024 12:59 Відповісти
Ти дебіл? Де я таке писав?
Нас тупо доять, а ти аплодуєш.
показати весь коментар
25.05.2024 13:04 Відповісти
Ще б усі були такі водії як я.
А тобі порада - не знаєш людину , не пи.зди.
показати весь коментар
25.05.2024 13:06 Відповісти
Я не знаю, який водій ви і як вчините у критичній ситуації. Можливо і самі ще не знаєте, якщо, не дай бог, прийдеться на лікування викласти тисяч 200-300. Чи не виникне у вас бажання з'їхати по-тихому, або оплатити лише мінімальне лікування. Зате точно знаю що є дохєра бидло-водіїв, які і копійки не заплатять постраждалим. А тих, хто на тазику за 100 баксів їздить без ОСАГО, треба позбавляти прав. А якщо вже позбавлений прав і їздить - треба закривати на пару років. Українці в своїй більшості інфантильна та супер толерантна до корупції нація. Тому без жорсткого регулювання таких питань неможливо. Сподіватися на якусь свідомість пересічного громадянина (що він оплатить лікування чи щось таке) не можна. Можливо ви виключення, я вас не знаю, то не сперечатимуся. Але повірте, таких виключень небагато.
показати весь коментар
25.05.2024 13:43 Відповісти
У мене не виникне бажання з'їхати по тихому. Але згоден, у багатьох виникне.
Не буду з вами сперечатися.
1. Я свою думку не зміню.
2. Владі похер на нашу думку. Тому радійте, що хоч щось вони "хороше" роблять. Викидайте гроші на вітер з задоволенням.
показати весь коментар
25.05.2024 14:00 Відповісти
Нормального те, що виплати постраждалим будуть адекватні. А то в Україні дуже поширено, збити людину, а потім відморозитися, занести слідчому і т.п. А людина потім не може нормально вилікуватися. Жлобишся заплатити 3-4к на рік за страховку - їздь на трамваї. А то ***** після ДТП виявляється, що водій ніщеброд, грошей немає. Бидло-водіїв таких кожен третій. В мене товариша один такий збив на переході. Перелами ребер, тазу бедра. На нормальне лікування страховки не вистачає, а водій - бидло-ніщеброд. Грошей у нього немає.
показати весь коментар
25.05.2024 12:49 Відповісти
Мені вистачає 30к за каско щорічно платити. А за осаго - це викинуті на вітер кошти.
показати весь коментар
25.05.2024 12:51 Відповісти
Ні, це страховка своєї відповідальності перед третіми особами. Ви взагалі знаєте різницю між ОСАГО та КАСКО?
показати весь коментар
25.05.2024 12:55 Відповісти
Знаю. Краще тебе. А відповідальність нікуди не дівається, з дорогим осаго чи без нього.
Чи ти думаєш, що якщо власник якогось таза за пару сотень баксів буде вимушений платити осаго 100 баксів на рік, то він це зробить? Хер там, буде їздити без страховки. І так само у випадку чого з нього нічого не отримаєш.
Але повторю, спір ні про що. Бо нас ніхто не питає. Наша функція - бути постриженими.
показати весь коментар
25.05.2024 13:08 Відповісти
"Мені вистачає 30к за каско щорічно платити"
"Замість 1-1.5 тис грн. за страховку будемо платити 4-6 тис. грн. За що я повинен платити більше?"
30к на каско є, а на пару тисяч більше за осаго-немає ? Якось не в'яжеться, що це одна й та ж людина написала. До речі, ці пару тисяч у великому місті середньостатистичний водій витрачає на паливо раз на 2 тижні. Це-якщо в нього малолітражка, а не якийсь 4,4-літровий BMW Х6.
показати весь коментар
27.05.2024 08:44 Відповісти
Тобто ви вважаєте, що я повинен дарувати свої гроші будь-кому лише через те, що вони є? Серйозно?
Мені є куди витрачати кошти, і я вже якось сам розберуся щодо доцільності своїх витрат.
І так, ці пару тисяч я витрачаю на 1 тиждень заправки. І що з цього?
Я ні разу не користувався цим видом страховки і не горю бажанням платити більше.
Звичайно, доведеться, якщо збільшать. Але це явно не турбота про автомобілістів, а просто додатковий заробіток для страхових компаній.
показати весь коментар
28.05.2024 06:29 Відповісти
ЯК ПРАВИЛО - винуватці в ДТП або НЕ досвідчені водії, АБО НАРВАНІ. Ще причина - це перевтома. Перші - то все зрозуміло АЛЕ БІЛЬШІСТЬ ТО ДРУГІ. і оті ДРУГІ завжди "пропетляють" - і НЕ один раз.
показати весь коментар
25.05.2024 13:01 Відповісти
Я за 15 років теж жодного разу по ОСАГО нічого не платив. І що? Чувак, який мого товариша збив теж має великий безаварійний стаж. Але от збив на переході. Це було в момент відключення світла. Всяке буває. А була б страховка нормальна - покрила б лікування хлопцю.
показати весь коментар
25.05.2024 12:54 Відповісти
Лікування хлопця хай покриває твій товариш повністю.
показати весь коментар
25.05.2024 18:49 Відповісти
Це якраз мого товариша збив якийсь чувак. Обіцяв все покрити і зник. Слідчий теж морозиться. А на лікування там пішло ого-го. Він тільки в реанімації днів 10 пролежав.
показати весь коментар
25.05.2024 19:04 Відповісти
маю досвід ДТП на червоному світлі світофора. Я стояв - в мене вїхали Я МАВ ТРИ ТИЖНІ ГЕМОРРОЮ з доказом , що я не ЛОХ ( це з ЕХпердами і таке інше). ще місяць з ремонтом і перевиплатами за ремонт. І це знову ЗАКОН НЕ ДЛЯ ЛЮДЕЙ а для ублюдків в страховому бізнесі. А під час війти ублюдки у верховній зраді ЗНАЙШЛИ ЧАС на такий собі "міжсобойчик"
показати весь коментар
25.05.2024 12:57 Відповісти
Саме тому я поки машина була ще не зовсім стара купував собі завжди КАСКО. Один раз в мене в'їхали і це було не моєю проблемою. Розбиралися страхові між собою.
показати весь коментар
25.05.2024 13:02 Відповісти
Война закончилась? Можно мне с позиции идти домой платить страховку ??? Рада гниды вонючие Вернёмся будут вам тапки Мы воюем а эти суки законы прописывают что бы бабок заработать
показати весь коментар
26.05.2024 07:20 Відповісти
Украина уже в Евросоюзе ? я не пойму почему пытаються наградить все цены ЕС не являясь в нем. Может лучше к США ровняться как в отдельных штатах. А че?
показати весь коментар
24.05.2024 10:30 Відповісти
Пока Украина не в ЕС не нужно обьяснять любые поднятия налогов и цен ЕСом. Власть явно считает народ свой полными болванами.
показати весь коментар
24.05.2024 10:31 Відповісти
Сейчас наступило время налогов. Потому как с своего кармана олигархи желиться не хотят. Значит нужно последнее забрать у бедняка
показати весь коментар
24.05.2024 10:33 Відповісти
Спочатку нам малюють рожевих поні,а потім стрижуть як баранів...
показати весь коментар
24.05.2024 14:37 Відповісти
Я з 1971р за кермом своїх авто Всі роки справно плачу страховки Але ЖОДНОГО РАЗУ не мав приводу користуватись страховими сумами (Стукаю по дереву) Можна порахувати скільки мною було викинуто коштів Звичайно були невеликі пошкодження,але все обходилось без страхових компаній. Тепер хочуть порівнятись з ЄС перше ми ще довго будемо не в ЄС ,а ГОЛОВНЕ__ПОРІВНЯТИ НАШІ ЗАРПЛАТИ І ПЕНСІЇ З ЄС. Це не цинізм і дебелізм,це шахрайство і нашими коштами збагатчення окремих бізнес--крадіїв Наші ворюги,шхраї обдирають як липку своїх громадян для купівлі пароходів,віл і маєтків, самольотів,гвинтокрилих Потрібно бути бараном,лохом--щоб такий закон сприймати як велике досягнення.
показати весь коментар
24.05.2024 17:43 Відповісти
А скільки зараз мінімальна цивілка коштує? Десь як бак бензину
показати весь коментар
25.05.2024 09:35 Відповісти
Заправте мені бак бензину (дизелю у моєму випадку). Вам же не шкода.
показати весь коментар
25.05.2024 14:06 Відповісти
Давайте спокійно розберемось.На початку нам довго і нудно розповідали що страхові виплати збільшаться,будуть як в ЄС,а там і мільйон євро і більше.Потім коротко анонсували що збільшаться і страхові внески,бо треба ж страховикам десь гроші брати щоб виплачувати вам ті мільйони.Суму внесків не повідомили,лише тонко натякнули що вона в нас в п"ять раз менша ніж в Польщі.Причому десь за кадром майорить закон про підвищення штрафів за незастраховане авто...І є ще один факт,твердий і беззастережний - спочатку йдуть страхові внески,а потім вже страхові виплати...А за вікнами війна...де гарантіі що страховик не чкурне зі зібраними грошима в невідомому напрямку?Ви вже знайшли тих які вкрали гроші на фортифікаціі біля Харкова?
показати весь коментар
24.05.2024 17:48 Відповісти
З початку війни (активної фази) ціна на страховку і так вже й без цього закону виросла приблизно в двічі, так само як і грінкарта. А якщо владні ублюдки приймуть цей закон, то ціну піднімуть ще в кілька разів. Разом з космічними цінами на паливо, всі ці новації приведуть до того, що дехто буде змушений поставити свою автівку на прикол.
показати весь коментар
24.05.2024 20:16 Відповісти
Ще й кинули учасників бойових дій, мабуть це частина «мотиваційного пакету» мобілізації. За старим законом їх страхувала держава на 100 %, а зараз їм лише знижка в 50%. Конституція? Ні не чули..
показати весь коментар
24.05.2024 22:08 Відповісти
Так, вони точно кончини.
показати весь коментар
24.05.2024 23:12 Відповісти
Все ложь. От первого до последнего слова. Жирные скоты снова выбирают красивые слова чтобы набить свои карманы. Вообще других причин нет всего этого. И везде одинаково - что в Украине, что в конченной России, что в Европе и Америке. Как это все достало. Чтоб они все поздыхали эта жирная мразь с их детьми, женами, собачками и бурундучками. Скоты
показати весь коментар
25.05.2024 04:52 Відповісти
Липовое обьяснение. В каждой стране свой уровень цен, для поездок в ЕС своя страховка, т.н. "зелена карта", и вот только ее цену можно обьяснять ценами ЕС.

Что касается обязательного страхования в Украине - достаточно проанализировать суммы собранные страховиками и их выплаты. Их вполне хватает, страховые компании в плюсе не менее 30%. Какое тут может быть повышение?

И не нужно обьяснять повышение стоимости страховки фарисейскими разговорами о выигрыше водителей. Те кто ездит на Бентли может застраховать супер дорогую машину в рамках добровольного страхования, никто его не ограничивает. Фактически такой закон выгоден исключительно страховым компаниям, для подавляющего большинства водителей он означает бессмысленные расходы.
показати весь коментар
25.05.2024 08:21 Відповісти
Зелені мерзенні гниди, що тут іще скажеш
показати весь коментар
26.05.2024 00:06 Відповісти
П...дари. Може спочатку доведіть доходи громадян до рівня як у ЄС, а потім вже підтягуйте? То пальне планують, то страховку, то там інші акцизи підтягують. Ну у тих хто це приймає, впевнений доходи значно вищі, чим у ЄС. Їм звичайних громадян України, не зрозуміти. Ще й доходи такі, що походження ніяк не пояснюються. І, головне, це ніяк не карається, а от з звичайно громадянина будут дерти поліцаї штрафи, аж загудить. І що війна у країні - це якось похрєн.
показати весь коментар
26.05.2024 11:35 Відповісти
Заміна суглоба людині обійдеться в 500 тисяч. А пані депутат не бажає з'ясувати чому не виконується Конституція про безкоштовне лікування в державних та комунальних медзакладах?
показати весь коментар
26.05.2024 19:17 Відповісти
Гладко было на бумаге ,но забыли про овраги .Чистый развод на деньги .Ещё не в Европе -а плати по европейски -с какого бодуна ! Какая наглость !.Барыги крутят свои делишки ,ножницы для стрижки баранов приготовлены .Зачем баранам шерсть ?
показати весь коментар
27.05.2024 07:40 Відповісти