4827 посетителей онлайн
6 430 124
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.

Ядерна зброя України: забути не можна повернути

Ядерна зброя України: забути не можна повернути

Двадцять чотири роки тому, 16 листопада 1994 року Україна приєдналася до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї (ДНЯЗ). Цей крок став підсумком трирічної епопеї, внаслідок якої наша країна вимушено позбулася третього у світі за потужністю ядерного арсеналу, розміщеного на її території (потенціал 43-ї ракетної армії РВСП СРСР був і в прямому, і переносному сенсі вражаючим, навіть, не рахуючи стратегічної авіації).

Через пару тижнів, 5 грудня 1994-го було підписано широковідомий «Будапештський меморандум», який фактично став джентльменською домовленістю без чітких зобов’язань між США, Росією і Великобританією надати гарантії безпеки молодій українській державі. 

У червні 1996 року Україна офіційно втратила статус країни, що володіє ядерною зброєю. У 2002-му відбулася символічна процедура прощання тодішнього міністра оборони України В.П.Шкідченка з особовим складом 43-ї армії. Ліквідація стратегічних ракетоносців тривала ще деякий час…

З тих пір у другій половині листопада – на початку грудня у публічному просторі традиційно відбувається певне збурення. Лунають голоси про помилковість рішень стосовно ядерної зброї і про необхідність «відродити ядерний потенціал». Цю тезу не тільки періодично озвучують різного роду «експерти»: низка політичних сил записали «ядерне відродження» до своїх програмних положень, час від часу реєструються законопроекти щодо виходу з ДНЯЗ.

Цього і наступного року з огляду на вибори «ядерна ностальгія», очевидно, буде гострішою, ніж зазвичай. Частина суспільства (за деякими даними – до 50% громадян) поділяє таку риторику. Адже Будапештський меморандум не спрацював – один з «гарантів безпеки» (Росія) розв’язав проти України війну, а інші його не зупинили. Це сприймається як величезна несправедливість.

Хочу з цього приводу висловити свою позицію.

Чи має Україна моральне право вийти з Договору про нерозповсюдження ядерної зброї? Однозначно так! Для цього є усі підстави.

Чи варто Україні йти на цей крок? Чи готова наша держава витримати таку відповідальність і наслідки? Однозначно ні!

Чому? Тому що треба без ілюзій дивитися на дорослий світ, у якому ми живемо.

Трохи нагадаю контекст.

Відмова від ядерної зброї відбувалася у добровільно-примусовому порядку. Тому що поява на карті після розпаду СРСР ще трьох ядерних країн (не слід забувати про Білорусь і Казахстан) з міцнішим арсеналом, ніж у Франції та Британії, неабияк збентежила світових лідерів.

Відомо, що ще до проголошення Україною Незалежності, Америка була не у захваті від настроїв українського народу отримати власну державу. Саме через нерозуміння, що робити з ракетами, які через 20 хвилин після запуску могли вразити США або просто знищити їхніх союзників. Після 24 серпня 1991 року саме існування молодої української державності напряму залежало від того, чи вдасться знайти модель, яка б влаштувала світових гегемонів. 

Ще взимку 1992-го розпочалося вивезення тактичних ядерних зарядів до Росії. Першим системним кроком на шляху роззброєння стало підписання Україною 23 травня 1992 року так званого «Лісабонського протоколу» до угоди СНО-1 між СРСР і США. І до цього, і після цього на тодішнє керівництво нашої держави здійснювався страшенний тиск – і з боку Москви, і з боку Вашингтону.

Хоч як ми можемо ставитись до цього факту, але реальність полягала в тому, що в України тоді не було особливого вибору – віддати чи не віддати. Можна було вести розмову, як віддати, на яких умовах.

Президент Леонід Кучма нещодавно у своєму коментарі підкреслив, що вважає однією з трьох найбільших помилок в сучасній українській історії саме ЯК віддали. Бо в підсумку не було отримано жодних реальних гарантій безпеки.

Що характерно, лідер Білорусі Олександр Лукашенко ще у 2010 році так само дуже гостро критикував саме на ЯКИХ УМОВАХ домовились віддати ядерну зброю його попередники, не лишивши йому простору для маневру. На його думку, треба було краще торгуватися.

У Казахстані ситуація дещо інша, адже голова держави з тих пір не змінився. Критикувати самого себе не зручно. Тому Нурсултан Назарбаєв періодично пояснює, чому довелося відмовитися від ядерного арсеналу і що було отримано взамін.

Що цікаво, окремі лідери арабського світу і навіть Муаммар Каддафі вмовляли Назарбаєва залишити єдину на той час «ісламську бомбу», але він пішов на домовленість зі США і Росією. Після того Казахстан фактично перетворив факт роззброєння і закриття Семипалатинського полігону чи не у головний інструмент свого позиціонування на міжнародній арені.

Треба розуміти, що міжнародні партнери України переймалися не тільки її ядерним потенціалом. Колись дипломати розкажуть більше про те, як здійснювалася «стерилізація» оборонного сектору України. Напрям був дуже чіткий – Вашингтон і Москва спільно були зацікавлені у тому, щоб в Україні лишилася максимум тактична зброя, яка б у принципі не могла нести суттєвої загрози оточуючим. Цілком вірогідним, наприклад, був сценарій, що ми могли б залишитися і без ТРК «Точка-У». Його, на щастя, вдалося відвернути.

У цілому, я вважаю не дуже продуктивними глибокі рефлексії на тему, «а чому так сталося з ядерним арсеналом?», «а чи могло бути по-іншому?». Вже сталося. Маємо працювати з фактами об’єктивної дійсності, без самообману оцінювати сьогодення і дивитися у майбутнє, яке зовсім не заохочує мати «рожеві окуляри».

Скажімо, нинішні спроби України відродити неядерний, підкреслюю – неядерний - ракетний потенціал в оперативно-тактичному сегменті так само не викликають захвату у світі. Тим більше, зважаючи на наявність у нас технологій створення стратегічних ракет. Адже політичний курс може змінюватися, а ракета – це завжди ракета. До того ж ОПК – це максимально прагматична сфера, де союзники одночасно можуть бути конкурентами.

Звісно, відмова від ядерної зброї – діаманта технологій, доступних на той час Україні, була і буде серйозним подразником в суспільстві. Але треба чесно давати відповіді про наявні альтернативи.

Гіпотетична спроба України почати роботу у напрямку створення власної ядерної зброї моментально перетворить нас на країну-ізгоя. А це – вирок.

Особливо в умовах, коли наша держава залежна від допомоги міжнародних фінансових інституцій. Тут невинна відмова підвищити ціни на газ ставить на межу дефолту. Уявіть, що буде, якщо йтиметься про ядерну програму, започатковану всупереч домовленостям з партнерами, які нас зараз підтримують. Це швидкий і неминучий колапс.

Тому заклики негайно «сообразіть» пару ядерних бомб «для стримування агресора» – це від лукавого. Створення і підтримка ядерного арсеналу - це навіть за сприятливих умов роки праці і мільярди інвестицій. Зараз у нас немає ні умов, ні часу, і ні ресурсів. Немає запасу міцності.

Але що потрібно робити в цій ситуації? Створювати цей запас, щоб мати вибір, якого зараз немає.

Перше. Факт добровільного роззброєння можна і треба використовувати на дипломатичному рівні, переконуючи забезпечити компенсатори. Тому що Україна довела свою вірність принципам миру, багато років була донором безпеки у регіоні та світі (завдяки участі у миротворчих місіях).

Ми заслуговуємо на те, щоб європейські партнери зняли негласне ембарго на поставки до України зброї, матеріалів і технологій подвійного призначення. Треба доносити світу, що в України є повне право створювати і використовувати будь-які незаборонені засоби захисту від російської агресії. Тим більше, що Кремль не приховує намірів дестабілізувати Європу. А Україна – чи не єдиний серйозний бар’єр на його шляху.

Друге. Треба максимально розвивати неядерний компонент оборони. Від вже згаданих ракетних комплексів – до територіальної оборони і підготовки резерву. А для цього потрібні, насамперед, адекватні рішення політичного класу.

Бо міцна оборона – це міцна економіка, яка неможлива без правосуддя, чесних виборів, ефективних державних інститутів, відповідних настроїв у суспільстві.

Третє. Це входження до структур колективної безпеки, інтеграція до НАТО. А це означає – реформи. Причому, переважно, не у військовому, а у цивільному секторі. Подивіться будь-яку Річну національну програму Україна-НАТО – левова частка заходів стосується політичних, соціальних та економічних питань, а не сектору безпеки і оборони.

Тому розмови про «відродження ядерного потенціалу» вважаю передчасними. І шкідливими. Оскільки вони відволікають нашу увагу від усвідомлення гостроти реальних проблем.

А проблеми, наприклад, в тому, що Україна досі є ядерною державою – у нас 5 АЕС. Проте ми ризикуємо банально втратити персонал, який спроможний обслуговувати ці станції. Адже фахівці виїжджають, а у молоді ці спеціальності не дуже популярні. Ми також досі залежимо у питаннях ядерного палива від нашого ворога…

Ось чим треба спочатку займатися. Якщо ми будемо успішні, питання майбутньої величі України вирішить наступне покоління. Наше завдання – щоб у нього був шанс.

Топ комментарии
+11
Нужно создавать ЯО втихаря как Израиль или Пакистан...тогда нам за это не будут ипать мозги международные партнеры
показать весь комментарий
16.11.2018 17:43
+6
Получится еще и как. Главное - постановка задачи и расстановка людей в режиме строжайшей секретности. Два года.
показать весь комментарий
16.11.2018 19:49
+5
Волков бояться - в лес не ходить, слышал такое?

Считаешь "ныть все пропало", терять территории Украины, терять по 10 000 погибших лучше?? У Пеци просто кишка тонка плюс много разных заводиков и офшорных счетов, именно они мешают начать создание ЯО.
Как минимум отличный шантаж, "не будет реальной помощи в борьбе с РФ- начнем создавать ЯО" явно не помешал бы!
показать весь комментарий
16.11.2018 22:37
Комментировать
Сортировать:
Страница 2 из 2
.....иди ПОПУ чахлыку ПИДИТРЫ !!!!
показать весь комментарий
17.11.2018 14:35 Ответить
.....географ НЕВМЕРУЩИЙ ))))) компасом хоть умеешь пользоваться на ПЕРЕСЕЧЕННОЙ местности ???? или только по Джи-Пи-Эс ))))))
показать весь комментарий
17.11.2018 14:57 Ответить
УКРАИНА вернет статус ЯДЕРНОЙ ДЕРЖАВЫ !!!
показать весь комментарий
17.11.2018 14:58 Ответить
модяры уже ГРЫЗЛОМ воротят на Украину (((((
показать весь комментарий
17.11.2018 14:59 Ответить
В обговорюваному сабжі з цілком релевантної вихідної інформації зроблено неповний і дещо лукавий висновок. Насправді нагальним питанням для України і для нас, українців нарожденних і ненарожденних, не є питання "величі" (ідіотське), а є питання вижити - вижити і кожному з нас, і усій країні. Ядерна зброя була б вичерпною достатньою умовою нашого виживання. Найкращий з варіантів - якщо у нас не буде ядерної зброї, як немає її у Ізраїлю (чи то двадцять - тридцять, чи то до сотні зарядів по кілька мегатонн з засобами доставки). Чуда не станеться - нам потрібно облаштувати замкнений цикл виробництва відповідних матеріалів (для підтримки діяльності своїх АЕС, звичайно). Таке виробництво неможливе без відповідного рівня науки та вищої освіти. Для "нашої" влади ці питання неактуальні. Така відсутність ядерної зброї, як у Ізраїлю, можлива лише за умови політичної єдності в державі. Де у нас така єдність, якщо політики, чесно і відкрито проголошуючи свою ненависть до України і українського народу, сидять в "верховній раді", як бойко і "опозиційний блок", а не в тюрмі і процвітають, як кум )(уйла? Де у нас така єдність, якщо патлаті та зарослі сатаністи ніким не визнаної "церкви" з керуючим центром в москві, регулярно і не криючись провадять свої збіговиська, "освячуючи" украденим іменем винищення українців і загарбання української землі?
показать весь комментарий
17.11.2018 15:04 Ответить
ЗАНУДА , такого в жизни не бывает , чтоб НЕ БЫЛО яд. оружия и ОПОБЛОК сидел в тюрьме !!!! ты сам СЕБЕ противоречишь !!!! в одном ПОЛУШАРИИ небыло яд.оружие , а в другом ОПОБЛОК в тюрьме ))))) че ты ЛЕПЕЧИШЬ ???? тут помню , а тут не помню ))))) был бы ЯДЕРНЫЙ СТАТУС , все б враги УКРАИНЫ были бы в тюрьме !!!! это АКСИОМА !!!! в стране где ШАЛЯЙ ВАЛЯЙ , так оно всё ШАЛЯЙ ВАЛЯЙ !!!
показать весь комментарий
17.11.2018 15:40 Ответить
Это не я себе противоречу, а ты не всех букв осилил. Или вообще "донт рид юкрейн". Соболезную. Что ты по своему скудоумию хамишь, то путин с тобой (как хорошо, что слова с трёх букв употреблять не надо). Любой израильтянин, если кто сунется к нему с вопросом о ядерном оружии, будет вопить, что никакого такого оружия у них нет. Нет в политике Израиля партии, которая желала своему государству погибели. Можно ли такое сказать о нас? Впрочем, с тобой, хамом и каликой, я ничего обсуждать не собираюсь. Сам гоняй своих тараканов. Тьфу на тебя.
показать весь комментарий
17.11.2018 18:56 Ответить
яд. статус этож не ПРОСТО оружие , это ЭКОНОМИКА , это СЕКРЕТНОСТЬ , это ДИСЦИПЛИНА , КОНТРОЛЬ сми и КОНТРИКОВ и проч. проч. проч. !!!! вот что это !!!
показать весь комментарий
17.11.2018 15:43 Ответить
при ЯДЕРНОМ СТАТУСЕ не было б АЛЧЕВСКА , СМИЛЫ , ВОЛНОВАХИ и ИЛОВАЙСКА и тем более СЛЕПЫХ ТРАСТОВ !!!
показать весь комментарий
17.11.2018 15:45 Ответить
при ЯДРЕНОМ СТАТУСЕ склады с б\к 15 раз при одном МИНИСТРЕ ОБОРОНЫ не б взрывались !!!! это ЯДЕРНЫЙ СТАТУС , мать вашу итить !!!
показать весь комментарий
17.11.2018 15:51 Ответить
...а вам бы БОМБУ только с начинкой (((((( а вокруг ЭТОЙ бомбы СТОЛЬКО РАБОТЫ !!! а нах.... вам эта РАБОТА ????!!! правельно ???(((((
показать весь комментарий
17.11.2018 15:54 Ответить
.....за транзит тоже ЛЕГКИЕ деньги ломились , а вот после , РЕПУ надо будет ЧЕСАТЬ !!!
показать весь комментарий
17.11.2018 15:56 Ответить
.....забуты не можна ( КОМА ЖЫРНА !!! ) повернуты !!!!
показать весь комментарий
17.11.2018 16:07 Ответить
невмырущего НИКТО не читает ))))) с такими заумными статьями ВЫ непотрибни !!! иды згадуй ГЕОГРАФИЮ (((((
показать весь комментарий
17.11.2018 16:10 Ответить
*************.
Всё, что сейчас реально - это стремиться ко вступлению в НАТО, и если это произойдёт, мы и так гарантированно и законно будем защищены всем комплексом оружия альянса, включая и ядерное.
показать весь комментарий
17.11.2018 20:09 Ответить
Как по мне, это единственный способ обезопасить себя.
показать весь комментарий
17.11.2018 20:10 Ответить
Месидж зрозумілий:"Маємо те,що маємо" і "Не тільки ми дурні-он казахів і білорусів теж кидонули".І без його аналітики зрозуміло-ми ще не самодостатні створити ЯЗ,але не забудемо,завдяки кому позбулися арсенала.
показать весь комментарий
17.11.2018 22:06 Ответить
Мобилы уже научились делать стратеги хреновы?
показать весь комментарий
17.11.2018 22:09 Ответить
йотафоны? аж две тысячи штук касабы продали по всему миру !! Ага.)
показать весь комментарий
18.11.2018 00:39 Ответить
краще б ми тоді "знищили" весь наш ядерний потенціал на території засрахи !! Розхерачили б весь мордор тоді, світу спокійніше б жилось тепер!
показать весь комментарий
18.11.2018 00:38 Ответить
Поблизу Охтирки базувалося два полки СС-20. 60 боєголовок по 150 кт. П'яні командири. Убогі, затюкані, недалекі солдати. Вселяли жах. А раптом ******* щось не те? Що б тоді залишилося від України? Це не Ічня з Балаклеєю.
показать весь комментарий
18.11.2018 08:35 Ответить
Коли ті ракети вивозили, то це був нескінченний потік ракетних тягачів протягом кількох місяців. Невже стільки ракет? Та ні. Тягали ліс. Сосна. Під чохлами. 60-70 см в діаметрі. Жодні менти не зупинять.
показать весь комментарий
18.11.2018 08:51 Ответить
Я вам Рома предлагаю вспомнить 2004 - это был ваш (ну и не только ваш) шанс стать выразите
лем воли народа Украины но вы тот майдан "закрывали" по-вашему, по-бразильски, достигнув
своей банальной цели и заняв властные высоты и больше вам волна народного возмущения
была не нужна, дальше вы танцевали своё "танго"........... Помните как вы его закрывали? А сей-
час вы опять "сбоку"..... а так хочется поймать волну..... займитесь сёрфигом/виндсёрфингом,
Рома..... возможно осваивая эту технику и определённые закономерности этих видов спорта по-
могут вам понять НЕЧТО большее.............
показать весь комментарий
18.11.2018 10:24 Ответить
Согласна практически со всем написанным. Украине не нужно ядерное оружие. Проходили уже. И мир, уже не так талерантен, никому не хочется иметь "не стабильного" соседа под боком, сидящего на ядерной бомбе. А, надо признать, политически, экономически мы не стабильны для остального мира. Нужно "поступово та наполегливо" кооперироваться с НАТО и с их системой обороны. Тогда нам не нужно будет свое ядерное оружие.
показать весь комментарий
19.11.2018 11:48 Ответить
Страница 2 из 2