10192 посетителя онлайн
2 561 35
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.

Битва двох Україн

У 2001 році Микола Рябчук опублікував статтю "Дві України". У цій статті він констатував, що існує дві України: одна – українська (націоналістична), до якої в першу чергу відносяться колишні підконтрольні Польщі території, і друга – радянська, де фактично життєдіяльність і функціонування територій облаштував Радянський Союз. Цей простий і очевидний поділ Рябчука визначав українську політику впродовж ще 18 років, і саме протистояння двох Україн блокувало будь-який розвиток держави.

Однак, в 2019 році відбувся злам цього традиційного поділу. Вперше, новий Президент отримав підтримку 73% і монобільшість в парламенті. Вперше вибори не відбувались за традиційним поділом двох Україн. Однак, якщо старий поділ зник, то на його місці утворився новий. Власне, що сталось і що виникло – далі.

100 річний гештальт

Поділ на дві України виник не 91 – му році, а в 1917. Саме тоді, на розвалах російської імперії, вперше почала політично формуватись "українська" і "радянська" України, тоді ж вони вперше і вступили в битву.

"Українська" Україна формувалась на основі німецького розуміння нації як "одна мова – одна нація – одна держава". Така модель, звісно, не була єдина і гетьман Скоропадський намагався продемонструвати ефективність іншої, більш близької до британської, коли нація – це впершу чергу громадяни і влада інституцій. Втім, його поразка тільки додатково закріпила саме перший варіант. В подальшому тривале протистояння з "радянською" моделлю в багато чому сформували основи "української" моделі.

Так, радянська окупація і повне знищення будь-яких проявів державності, змусили "українську" Україну піти в підпілля. Тому на перше місце в цій моделі вийшли саме фактори мови, історії і культури, оскільки це були єдині інструменти розпізнавання свій-чужий. І хоча мова абсолютно не обов’язковий інструмент формування нації, в цій конкретній ситуації – вона була інструментом політичного протистояння. Ще одна набута риса – це постійна оборона і підпілля, як єдина форма існування "української" України. Ці риси виявились домінуючими і після отримання незалежності. Так політичні представники цієї моделі постійно щось захищали, оборонялись, декомунізовували, Ленінів міняли на Шевченків і тому подібне. Однак, робили це все ще радянськими інститутами і бюрократією.

"Радянська" Україна також формувалась з нуля. Це була модель залежності від спільного простору з Росією, індустріальний шовінізм і постійна експансія. Ці риси сформували уявлення про велику державу, могутність і можливість повернутись до цього. Однак, в нашому випадку – це була колоніальна форма, залежна від центрального планування в Кремлі. Без "центру" - ця модель втрачала зміст. Проблема виникла в тому, що 70-річне домінування на території України призвело до того, що існуючі інститути влади і суспільства були створені саме "радянською" Україною, які з розвалом РС втрачали свої основні функції через розрив з "центром".

Закритий гештальт

В період з 2014 по 2019 рік обидві ці моделі України були закриті. "Українська" Україна була прапором Петра Порошенка. Треба віддати йому належне, що він виявився досить успішний в її реалізації. При ньому була проведена декомунізація, введені жорсткі квоти і прийнятий закон про українську мову, Томос, фестивалі вишиванок, культура патріотичного виховання тощо. Однак, ця модель виявилась абсолютно не життєздатною. Всі ці кроки зовсім не зміцнювали нашу державу, яка чудом вистояла в війні з РФ. Ми росли жалюгідні 3% в рік, реформи виявились інформаційною ширмою, корупція процвітала як і раніше. Петро Порошенко закрив гештальт "української" України, ця модель виявилась неефективною для вирішення тих проблем, з якими ми стикнулись.

Натомість Путін закрив гештальт "радянської" України. Виявилось, що об'єднання з Росією – це не про відновлення могутності, а про кров, террор і інтереси росіян. Путіну виявився непотрібним індустріальний потенціал Донбасу, і замість російських інвестицій – він відправив мародерів. Спростував він і тези про братні народи та російську мову, убиваючи російськомовних на Донбасі. Модель "радянської" України також виявилась не придатною для вирішення наших проблем.

Зеленський і новий розлам

Перемога Зеленського підвела риску під протистоянням двох Україн в термінах Рябчука. Він отримав перемоги як на "націоналістичному" Заході, так і на "радянському" Сході. Водночас, результати виборів створили новий поділ: на Україну минулого і Україну майбутнього.

Україна минулого – це справжня країна, яка сформувалась за роки незалежності. Це олігархи, які контролюють економіку і медіа-простір. Це бюрократія, яка звикла протистояти будь-яким новаціям. Це місцеве самоврядування, яке звикло просто бездумно витрачати мізерні бюджетні кошти на соціалку. Це населення, яке очікує субсидій і зниження тарифів. Це бізнес, який звик "рішати" і швидко "підніматись". Все це не просто проблеми, які можна вирішити, це все організовано в спосіб нашого життя, і одним указом чи законом - це не викоріниш.

Україна майбутнього – це очікування змін. Сьогодні – це абсолютно не визначена реальність, на яку багато людей проектують свої проблеми. Для когось – це Польша, для когось – це нові технології (діджиталізація), завершена війна на Донбасі, зарплата 700 євро і т.п. Високі очікування – породжують значне розчарування. Тому не зважаючи на тріумф Зеленського у 2019 році вже незабаром Україна минулого буде відвойовувати свої позиції.

Битва двох нових Україн скоріше за все буде визначати українську політику найближчі 10 років. Справа в тому, що Україна минулого – це вже реальність з якою доведеться мати справу, а Україна майбутнього – поки що проект, і той не детально розроблений. Найбільший ризик цього протистояння полягає в тому, щоб майбутнє не протистояло минулому у вигляді гасел проти діючих інститутів, бо за таких обставин шансів не перемогу першого – практично не буде.

Найважливіше завдання для нового Президента і команди – це розбудова нової організації суспільства. Спочатку організація, а потім вже "діджиталізація" і все інше. Без нових ефективних інститутів не вдасться втілити жодне із запланового. Безперечно, що побудова нових організацій – це складний тривалий процес, але тільки в такому випадку можна забезпечити успіх майбутньої України. Бо зрештою не мова і не культура визначають чи нація стає успішною, в виключно її організація.

Топ комментарии
+11
Великолепная статья! Кстати, очень хорошо, что порохососы с их ограниченным хуторянским мировозрением и постоянными рефлексиями по шароварной Украине ничего в ней не поняли. Их время уже ушло, и оглушительное поражение пораженка на выборах с быстрым скатыванием соевых в политическую выгребную яму сомое яркое тому подтверждение.
показать весь комментарий
05.08.2019 17:00 Ответить
+9
А з чого автор взяв, що теперішні збираються розбудовувати Україну? Вони такого не обіцяли, і робити щось для країни не будуть.
показать весь комментарий
05.08.2019 14:12 Ответить
+9
Статья написана для одного-единственного читателя - Зе, и вся пронизана мыслью "ну возьмите меня!"
Поэтому всерьез анализировать и обсуждать данный высер не имеет смысла.
показать весь комментарий
05.08.2019 14:55 Ответить
Комментировать
Сортировать:
А з чого автор взяв, що теперішні збираються розбудовувати Україну? Вони такого не обіцяли, і робити щось для країни не будуть.
показать весь комментарий
05.08.2019 14:12 Ответить
От Потрошенко обіцяв - але не робив, навіть військових кинув, з лютого почала різко зростати заборгованість по виплатам. То не треба дивитись через призму Потрошенка: обіцяти - не робити, значить і не обіцяти - не робити.
показать весь комментарий
06.08.2019 10:52 Ответить
Порошенко вже - історія. Поганий чи хороший, обіцяв чи не обіцяв, зробив чи не зробив, але це вже в минулому. Вся проблема в нових політиках. І головна проблема а тому, що вони прийшли до влади на брехні. І для них брехня не інструмент, а спосіб життя. А на брехні не можливо побудувати будь-що.
показать весь комментарий
07.08.2019 08:00 Ответить
Хто має створювати Україну майбутнього? Зе?
Хтось сказав, що бачення без дії - лише галюцинація, а дія без бачення - це дворова футбольна команда. Єдиного бачення немає навіть "у Зе", я вже мовчу про всю країну, тому як тільки вони вийдуть за межі підтримуваної всіма боротьби з корупцією, все загальмується і почнеться звичне топтання на місці. Єдине тішить - вже започатковані реформи точно продовжаться.
показать весь комментарий
05.08.2019 14:24 Ответить
так, фанати Зе. разом із виборцями Шарія, Медведчука і Бойко... Це ж майбутнє України, хіба не видно?
показать весь комментарий
05.08.2019 18:21 Ответить
То виходить влада По була галюцінацією, бо була баченням без дії.
показать весь комментарий
06.08.2019 10:53 Ответить
Статья написана для одного-единственного читателя - Зе, и вся пронизана мыслью "ну возьмите меня!"
Поэтому всерьез анализировать и обсуждать данный высер не имеет смысла.
показать весь комментарий
05.08.2019 14:55 Ответить
Великолепная статья! Кстати, очень хорошо, что порохососы с их ограниченным хуторянским мировозрением и постоянными рефлексиями по шароварной Украине ничего в ней не поняли. Их время уже ушло, и оглушительное поражение пораженка на выборах с быстрым скатыванием соевых в политическую выгребную яму сомое яркое тому подтверждение.
показать весь комментарий
05.08.2019 17:00 Ответить
Для твого обмеженого розуму, може вона і чудова. В нашій землі багато покидьків прикопано, яким шаровари заважали. І для вас місце знайдеться.
показать весь комментарий
05.08.2019 18:20 Ответить
Як невдобно получілось...
Битва двох Україн - Цензор.НЕТ 400
показать весь комментарий
05.08.2019 22:46 Ответить
Тому я голосував за Гриценко. А потім, ви витягли у другий тур гандона, який краде в мене країну! Є різниця зміни і країна , як така? Чи для вас це не цінність?
показать весь комментарий
06.08.2019 10:33 Ответить
А я не вижу ничего хорошего в том, что средний уровень петиков такой низкий. Были бы поумнее, глядишь, и пргодились бы новой Украине. А так, будут срать в пользу того, кто больше заплатит. И уже понятно, что это будет х.йло.
показать весь комментарий
05.08.2019 18:55 Ответить
так вони , підтримуючи ***** , з самого початку на ***** і працювали - нічого нового ...
показать весь комментарий
05.08.2019 22:18 Ответить
Алекс. Сидів би ти , кацап смердючий, і сопів в три дірки. Ти маєш право щось вякати в себе дома про кокошники і "цветочки на ратузиках" на "Запоребрике", а тут, в Украіні, ти лище приблуда і навіть не гість.
показать весь комментарий
06.08.2019 10:59 Ответить
мова і культура визначає націю, а успішність залежить від переконливості цього визначення. А то зараз половина етнічних українців вважає рідною йєзик. От і бовтаємось як оте в ополонці
показать весь комментарий
05.08.2019 17:12 Ответить
КАПЛЯ ВОДЫ

"Зеленский в комментариях в фейсбуке требует от Иванчука оплатить постройку дороги на 175 миллионов."

Зря вы, тов. Матвей Гонопольский, брови домиком и кричите "Как это???", "Что это???"

Это - магический кристалл, в котором, как в капле воды, отражается Зеленский, его электорат вместе со всеми ихними тайнами и оглушительными победами...

Простая, чистая, незамутнённая вера, онтологитческий нарижный камень, алмазным грифелем на золотой доске огненными буквами:

ВСЕ ОНИ - от президента до секретаря поселкового совета - воры (кто больше кто меньше), и забрать у них - это СПРАВЕДЛИВО.

Мене, текел, упарсин!

Такие вот они, зелебобики......

А вот теперь скажыте, о други, пани та панове, товарищи - а ВЫ САМИ В ГЛУБИНЕ ДУШИ так часом не считаете?

Ась?
показать весь комментарий
05.08.2019 17:40 Ответить
Віктор, що Ви написали? це нісенітниця і пусті вигадки.
Що значить "Однак, ця модель виявилась абсолютно не життєздатною. Всі ці кроки зовсім не зміцнювали нашу державу, яка чудом вистояла в війні з РФ? Це не диво, це і є ті результати першої України, ті зерна, які вона змогла посіяти в душі обох Україн за роки незалежності.
Не існує ніякої України минулого з "вишиванками та мовою", це є невід'ємна частина України назавжди і якщо вишиванці, як ми бачили з історії є місце у "Малоросії", то мові там місця точно не має і без мови, це може бути усе що завгодно, але не Україна.
Так Зеленський розколов країну, так вперше він це зробив не по географічному принципу. Тепер ми ділимось на тих для кого Україна є цінністю, ті хто вважає що заради неї варто жити і щось робити і тих, кому вона щось винна - соціалку, тарифи, зарплати по 700 євро...
Я розумію що неприємно визнавати деякі речі для фанатів Зеленського, але Ви проголосували за нього разом із ворогами України! Разом із прихильниками Бойко, Шарія, Вілкула і це клеймо буде на вас ДОВІЧНО! А ви можете писати усяку подібну муть, як у цій статті.
показать весь комментарий
05.08.2019 18:18 Ответить
Муть якраз пишуть порохососи, які безнадійно застрягли у минулому. Розлом якраз проходить між тими, які хочуть бачити Україну ******** модерновою державою, та тими, кому достатньо мати садок вишневий біля хати
показать весь комментарий
06.08.2019 08:45 Ответить
Ні, розлам у тому, що в мене є садок вишневий коло хати, а ти жебрач тупа і ледача чекаєш коли у когось щось заберуть і тобі дадуть.
Не слід тупість і непрофесійність видавати за майбутнє. З вас дебілів увесь світ рже.
показать весь комментарий
06.08.2019 10:37 Ответить
Звідки ти можеш знати, що у мене є і чого немає? І я знаю точно, що сидячи в садку ******* країну не побудуєш, а печерний галичанський націоналізм ніколи не стане підгрунтям для об'єднання країни. І так, я повністю підтримую думку про те, що у соєвої наволочі необхідно відібрати все награбоване у народу України, це буде справедливо. А у порохососів залишаються лише два виходи - або змиритися з тим, що соєва ідеологія виявилася нікому не потрібною, або емігрувати з України.
показать весь комментарий
06.08.2019 11:55 Ответить
І я знаю точно, що сидячи в садку ******* країну не побудуєш..

Сидячи на ДУПІ і чекаючи на Месію, ти нічого не побудуєш. Коли кожен у себе ******** садок, потім довкола власного будинку, тоді і буде ******* Україна.
Печерний, галичанський? Та пішов ти малорос куєв нах.р. Задовбали покидьки тупі за 27 років. Печерні галичани (я не галичанин, це для відома) ВЖЕ ДАВНО були би там де і "печерні прибалти" і "печерні поляки" - у ЄС і НАТО, якби не ви, тупі Совки. Ось тобі проста правда = ФАКТ! Ви нікчеми, без роду та племені, без історії. Тому вас і бісить, що хтось її має. Це як жебрак ненавидить дитину із родини аристократів, бо? Бо жаба! Соєва ідеологія? Ну то розкажи нам про "зебільну" ідеологію. У чому вона полягає? "Свати?"
показать весь комментарий
06.08.2019 17:12 Ответить
Дуже правильний коментар до статті, повністю з вами погоджуюсь.
показать весь комментарий
06.08.2019 10:48 Ответить
Автор припустився невеличкої помилки - протистояння двох Україн почалося набагато раніше, в 1657р. (https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D1%83%D1%97%D0%BD%D0%B0 Руїна ) І це в принципі вже активна фаза протистояння, а от протиріччя в ментальності почали накопичуватись одразу після розпаду Русі і формування двох етносів.

Щодо суті конфлікту. В ******** Україні суспільство поділяється на три великих групи: націоналісти, ліберали, рашисти. Співвідношення приблизно 15-60-25%. Стратегічна помилка націоналістів в спробі кинути лібералів через паркан, зробити вигляд, що такої групи та її інтересів взагалі не існує, і вести війну на два фронти. Ще більша помилка у впевненості, що українцям можна промити мізки просто копіюючи російську пропаганду з заміною деяких тезисів. Це настільки очевидно, що не розуміти це може лише людина з серйозним порушенням когнітивних функцій, або яка свідомо ставить деякі питання в ігнор через їх незручність.

З цієї ситуації є лише два виходи. Перший - націоналісти кожен день починають ранок не з https://uk.wikisource.org/wiki/%D0%94%D0%B5%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D0%B3_%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE_%D0%BD%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%81%D1%82%D0%B0 декалогу , а з потужної медитаціїї на вислів самі знаете кого "Коли Ми діждемося Вашінгтона З новим і праведним законом? А діждемось-таки колись!". Роздуми та загуглювання на цю тему допоможуть зрозуміти і причини поразки, і що робити далі.
Другий вихід - росіяни припускаються аналогічної помилки, і ці граблі знову боляче бьють їх по лобу через черговий Майдан, який традиційно відбувається через ситуативну дружбу націоналістів і лібералів. Ми йдемо на друге коло з ще більшими втратами, але зберігши державність.
Звісно є ще й третій вихід, в якому росіяни не роблять помилок, але він вже зовсім негативний, тому краще його не піарити.
показать весь комментарий
05.08.2019 20:05 Ответить
Основная линия фронта, как видим, пролегает в сознании каждого. И пока власть строит институции и диджитализируется, каждый или вытряхивает у себя из головы совок, царизм и холопство и переходит на новый уровень.

Или не переходит.

Имхо, одна из основных задач на ближайшее будущее - развитие в себе толерантности (к инакомыслию, к другим политическим воззрениям, ко всему другому в принципе). И чем больше людей примут это и смогут так, тем быстрее и проще общество выйдет на новый уровень.
показать весь комментарий
05.08.2019 22:26 Ответить
ИМХО навпаки - в тих умовах в яких ми зараз існуємо - розвивати толерантність , отже допомагати ворогу боротися проти нас ! Ворог , з такою логікою , буде вимагати толерантного ставлення до себе , до своїх дій , до своєї пропаганди !
показать весь комментарий
05.08.2019 23:07 Ответить
Не, наоборот

Как только признаёшь за другим право думать иначе, не считая его врагом, выходишь на новый уровень

И получается, что тебя даже зацепить в этом смысле не за что

В конце концов у людей есть право думать, как им думается. Есть право даже не признавать Майдан. Конституционное право.
И пока это не выходит за рамки УК, это нормально. Это законное право граждан.

И кстати такая позиция лишает раскол его главного оружия

Не, толерантность - мощнейшее оружие
показать весь комментарий
05.08.2019 23:33 Ответить
Не, НАША толерантность - мощнейшее оружие, которое уже использовали против нас.

Мы уже были достаточно толерантны.
И так что нам предлагает поц с далекой Германии.
Конкретные примеры его загадочной толерастии.
Житель второй Украины - животное, с мозгами, щедро пропитанными российской бредятиной.
- Я русский, я советский человек! Нахрен мне ваша ойропа ? Я хочу к россие- матушке !
Крым русский ! Бандера гнида фашисткая. Уберите свою быдло- мову, фу, бл, польское наречие.
Шароварщики хреновы ! Че ваши западенцы на Донбас поперлись ? Убивали там мирное население, выступившее против бандеровщины и хунты ? Херои, мля ! Увижу могилу, харкну туда, мля !
Вы будете спокойно слушать и внимать ? Вы же толерант или толераст - безинициативный, беспринципный, не имеющий родины и четкого ее восприятия.
Если бы все были толерантами, некому было бы и страну защищать. На Донбасс поехали исключительно нетолерантные люди.
показать весь комментарий
06.08.2019 07:09 Ответить
Нет у Зекоманды никакого вИдения майбутнього. У них заказы от заинтересованных сторон: снизить тарифы заводам Коломойского, оформить продажу земли и т.д. Все их остальные идеи сконцентрированы в "державе из смартфона".
Бизнесмены у власти, вместо патриотов.
показать весь комментарий
06.08.2019 02:27 Ответить
Може, звісно і бізнесмени, але поки що виглядає більше як аферисти чи якась тоталітарна секта.
показать весь комментарий
06.08.2019 06:32 Ответить
Ги-ги-ги, виходить.що Україна майбутнього-це те,чого немає,тому що зеленські стратєги навіть описати її не можуть в загальних рисах.Що ж ви будувати будете?
показать весь комментарий
06.08.2019 09:04 Ответить
блаблабла
показать весь комментарий
06.08.2019 10:24 Ответить
не переживайте...Богдан с Портновым все сделают на высшем уровне..."майбутня Україна" в руках четких пацанов
показать весь комментарий
06.08.2019 13:52 Ответить