13026 посетителей онлайн
4 942 28
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.

Протести через електронне голосування в Бразилії: уроки для України

Протести через електронне голосування в Бразилії: уроки для України

30 жовтня чинний на той момент президент Бразилії Жаїр Болсонару програв вибори лівому кандидату Луїсу Інасіо Лулі да Сілві. Переможця інавгурували 1 січня, а за тиждень почалися масові заворушення. Протестувальники увірвалися до Конгресу та Верховного суду. Головна причина протестів, яку озвучив Болсонару, – це недовіра до результатів електронного голосування за допомогою спеціальних машин, встановлених на дільницях. Оскільки зараз Україна активно цифровізується, нам варто звернути увагу на цей досвід Бразилії.

Жаїр Болсонару – президент-популіст, який попереднього разу прийшов до влади на меседжах "Бразилія понад усе, Бог понад усе". Програвши вибори у 2022-му, він розповсюдив заяву про те, що електронна система голосування в країні схильна до шахрайства, але не надав жодного доказу. Втім, ці твердження стали основою для насильницького руху: до столиці приїхало більше 100 автобусів із людьми, котрі увірвалися до будівель, вимагаючи в армії відновити, на їхню думку, справедливість. 8 січня протестувальники увірвалися в Конгрес, Верховний суд і президентський палац. Поліція затримала більше 1200 учасників заворушень.

Болсонару вимагав у Виборчої комісії скасувати більшість бюлетенів, поданих через машини для голосування. Юристи кандидата підготували звіт, в якому описали помилку в програмному забезпеченні, але незалежні експерти не можуть знайти жодних на підтвердження її наявності. Ймовірно, завданням цього звіту було створити підгрунтя для масових антидемократичних протестів.

Насправді ж Болсонару вже більше року піддавав сумнівам систему електронного голосування, хоча в Бразилії голосують на спеціальних машинах з 1996 року. Експерти вказують про вразливість таких пристроїв до маніпуляцій, бо в них відсутні можливості для незалежних аудитів, але про жодні серйозні проблеми досі відомо не було.

Крім того, дослідники соцмереж заздалегідь попереджали про велику хвилю гнівних дописів у тіктоці та фейсбуці. Однак самі платформи реагували повільно – наприклад, "Мета" почала протидіяти цьому контенту лише після заворушень.

Це дуже нагадує прихильників Дональда Трампа, які 6 січня 2021 року увірвалися в американський Капітолій, аби домогтися скасування результатів виборів. Відтоді вони не довіряють електронному голосуванню в США і всіляко ставлять його під сумнів, не надаючи жодних доказів проблем.

Для України з цього також є користь. Раніше міністр цифрової трансформації Михайло Федоров багато говорив про готовність організувати голосування на виборах через додаток "Дія". У своєму недавньому інтерв’ю він вперше сказав, що спочатку в громадян має з’явитися довіра до правоохоронців та судової влади, а вже потім можна думати про те, як запускати такі нововведення. Це гарний знак, адже без довіри та можливостей незалежного аудиту електронних систем, у яких буде відбуватися голосування й підрахунок, на повоєнних виборах ми можемо зіткнутися з такими протестами.

Крім того, ми маємо зважати на те, якими можуть бути реакції людей, невдоволених результатами виборів і їхня робота на дестабілізацію ситуації в країні. Соцмережі стають ефективним інструментом для поширення пропаганди і водночас повільно протидіють їй.

Існує велика різниця між аналоговою системою голосування, яка діє в нас, і спеціальними машинами чи опцією в "Дії" – спостереження за підрахунком голосів на паперових бюлетенях максимально просте. Зараз достатньо лише бажання – і навіть найменша партія з маленького містечка має всі можливості оцінювати процесі і запобігати порушенням. Застосування ж технологій ускладнить моніторинг для тих, хто захоче оцінити прозорість підрахунку. Оскільки це вже не буде настільки просто, повинен бути величезний кредит довіри до держави та її інститутів. Втім, на жаль, нині в Україні існує недовіра до влади, зокрема судової. Остання генерує навколо себе багато корупційних скандалів: суддя Львов, Етична рада, навіть Конституційний суд.

Те, що прозорість і довіра громадян під час виборів дуже важливі, ми побачили в 2014 році, коли росіяни намагалися дестабілізувати Україну через хакерські атаки на Центральну виборчу комісію та публікацію фальшивих результатів наших виборів на своїх медійних ресурсах. Попри це, Україна провела ті вибори гідно, визнала та прийняла їх результати.

Будь-яку технологію можна скомпрометувати. Відповідно, можна припустити, що для кожного наступного ускладнення необхідно, щоб держава перебувала на вищому рівні розвитку. Тут маємо на увазі не лише виборчі процеси, а всю систему влади: суди, правоохоронні органи, служби безпеки. Після виборів 2016 року, коли переміг Трамп, у США накопичилася недовіра до е-голосування, тому там запровадили перевірки його точності. Наприклад, на частині дільниць певну кількість бюлетенів перераховують вручну після машин – для аудиту.

Тож Україна зі своєю повністю аналоговою системою геть не пасе задніх. Нам справді потрібно багато чого поліпшувати, але такі зміни повинні бути дуже обережними.

Топ комментарии
+16
"...Втім, на жаль, нині в Україні існує недовіра до влади..."
Не на жаль, а на счастья! Бо інакше влада давно б вже знищила Україну.
показать весь комментарий
16.01.2023 15:00
+14
Одно дело машина для голосования, где остается бумажный документ, что дает возможность перепроверить результаты. И совсем другое - полностью электронный формат, тем более - дистанционный.
показать весь комментарий
16.01.2023 14:45
+14
Я людина проста - якщо бачу, що за щось агітує "зелень" - обійду десятою дорогою, бо це на 100% наїбалово і кидалово. Так і з "електронним голосуванням" в Україні.
показать весь комментарий
16.01.2023 20:50
Комментировать
Сортировать:
Там хоть машини для голосування, у нас усе через російську Дію, в ній легко 146% нарахують...
показать весь комментарий
16.01.2023 14:32 Ответить
Учитывая что списки на "фильтрацию" патриотов русня составляла на основе информации из Дии.
показать весь комментарий
16.01.2023 18:35 Ответить
Одно дело машина для голосования, где остается бумажный документ, что дает возможность перепроверить результаты. И совсем другое - полностью электронный формат, тем более - дистанционный.
показать весь комментарий
16.01.2023 14:45 Ответить
та й з паперовим були проблеми, постійно хтось щось вкидував, а ще цей підрахуй-курва, а електронно то вже буде шито-крито.
показать весь комментарий
17.01.2023 01:12 Ответить
АФТАР НА ЗАРПЛАТНІ Зе КЛОУНІВ ?
Пішов ти в Чонгар зі своїм електроним голосуванням дебіл - Дія це прокацапський проект

показать весь комментарий
16.01.2023 14:55 Ответить
показать весь комментарий
16.01.2023 14:56 Ответить
Автор - грантожер на зарплатні у ліваків
показать весь комментарий
17.01.2023 07:57 Ответить
Давно предлагал простую систему с картонными бюллетенями, нечто вроде перфокарты. Представьте себе картонный прямоугольник, под верхним краем которого сто дырочек. В кабинке стоит аппарат, всталяешь карту, нажимаешь кнопку - и для 99 дырочек перемычка между дырочкой и краем вырезается, остаётся одна целая дырочка. Прикладываешь карту к шаблону и проверяешь правильность голосования. Подсчёт мгновенный - вкладывашь стопку бюллетеней в коробку, продеваешь спицу в дырочку номер один и поднимаешь вверх нанизанные на неё бюллетени тех, кто голосовал за кандидата №1.
показать весь комментарий
16.01.2023 14:56 Ответить
Можливо і класно, але навіщо?
Тут головне у тому, аби НІЧОГО не рушити із тієї технології, що вже прцює.
Як тільки з'явиться будь-яка ідея( хороша, чи погана), щось змінити, тут влада не стане очікувати! Миттєво, суть буде вихолощена, оболонка залишиться. Потім усі ЛОМи, разом із кіровоградською свинею будуть розповідати-"так ви ж самі наполягали".
показать весь комментарий
16.01.2023 19:43 Ответить
На последних выборах бюллетени были по пол-метра, их перебирали, подсчитывали-пересчитывали, правили результаты по трое суток.
По моей системе подсчёт ну часа полтора - и заполняй протокол!
показать весь комментарий
17.01.2023 10:19 Ответить
У теорії-можливо. У реаліях України- буде усе навпаки. Алетце суб'єктивно.
показать весь комментарий
18.01.2023 20:54 Ответить
"...Втім, на жаль, нині в Україні існує недовіра до влади..."
Не на жаль, а на счастья! Бо інакше влада давно б вже знищила Україну.
показать весь комментарий
16.01.2023 15:00 Ответить
не вірю !

поки ще - не вірю... в майбутньому - може бути .. зараз-НІ!

тільки голосування відбитком пальця з незмиваємою фарбою пару днів .

Просто , дешево, трішечки помізкувати і залишити паперові бюлетені .

А за ПРЕЗИДЕНТА то ще простіш-

у другому турі

- одну кульку на брата ( сестру ) і дві скрині - в яку бажаєш - в ту кидаєш...

І на Дільниці п'ять - шість відеокамер ....ніяких бумажОк - рахувати не треба.. ставимо на терези, зважуємо - робимо висновки...Швидко , зручно, усе під запис на відео ...

Це не шутка юмору.. це болючий відгомін геть усіх попередніх виборів....

Брехня ходить по виборчих дільницях ще з часів епохи неоліту ...

Як зараз пам'ятаю...
показать весь комментарий
16.01.2023 15:10 Ответить
Любая система без верификации не имеет авторитета. Так что электронное голосование возможно только за вещи на которые всем плевать. Если результаты нельзя пересчитать каким-то иным образом, то эти результаты ничего не стоят.
показать весь комментарий
16.01.2023 18:08 Ответить
а так теж неможна, бо люди до цього звикають, а потім "а давайте до цього ось це додамо, а потім ось це, а ще це, це ж зручно, і треба про іншіх подумати, хто інакше голосувати не може, а ви голосуєте так, і тим сами дискримінуєте тих, хто так як ви голосувати не може, та інша фігня і по-трохи зварять як жабу в окропі".
Консерваторів-то свого часу з гівном змішали, "гальма, мішають прогресу!"
і що? тепер всі ріпу чухають, виявляється наука і техніка так само добре служить поганцям як і хорошім,
ніби сонце, яке однаково обігріває і святого і грішніка.
Все спішилися вискочити попереду конкурентів, не тестували достатньо, не перевіряли, горіло їм, палало.
показать весь комментарий
17.01.2023 01:10 Ответить
Занадто багато ризиків при електронному голосуванні навіть у розвинутих країнах з порядною владою. В ЗеУкраїні це буде 100% шахрайство. Видно по "Дії".

А тим більше, коли нам пробують підсунути ЩОСЬ зовсім не протестоване і не проаналізоване на протязі багатьох років... Це буде просто спроба перевороту і узурпації влади зі сторони ЗЕ.

Економії коштів теж не буде навіть в найдешевшому розробленому варіанті з анонімністю відданих голосів (а ЗЕ-владі не вигідно від неї відмовлятися зі своїм люмпенським електоратом).

Бо в існуючих розробках власне вимога одночасно запевнити анонімність голосування з можливістю контролю за власним голосом є найбільш ресурсо- та структурно- містким вушком, що ускладнює схеми та дуже підвищує вартість таких проектів.

Більш теоретично можна розглядати запровадження ел.виборів через 12-15 років, з відкритими принципами забезпечення анонімності і контролю за точністю відданих голосів та за підрахунком, з повністю відкритими принципами та реалізацією.
Приблизно рік на реалізацію та перші тестування, 10 років на менш масштабне тестування (3 цикли виборів місцевої влади - спочатку на рівні тер.громад, потім районів, потім областей) в регіонах, котрі виявлять таку згоду способом традиційного голосування.
І якщо не буде спостерігатися проблем (а дуже ймовірно будуть - при переході до району чи області), тоді можна розглядати можливість проведення національних консультацій\референдумів з окремих, менш важливих питань.
І якщо далі буде видно перевагу - запроваджувати для виборів парламенту та\і президента.
показать весь комментарий
16.01.2023 19:13 Ответить
Я людина проста - якщо бачу, що за щось агітує "зелень" - обійду десятою дорогою, бо це на 100% наїбалово і кидалово. Так і з "електронним голосуванням" в Україні.
показать весь комментарий
16.01.2023 20:50 Ответить
і це правильно, вони профани, і крім пожрать, посрать на голови нам, ні в чому особливо не розбираються, такі люди, навіть і хотіли би щось добре зробити, все одно облажаються.
показать весь комментарий
17.01.2023 01:03 Ответить
Никаких электронных голосувань. Тем более с говно,,Дией". Влади веры совсем никакой нет
показать весь комментарий
16.01.2023 21:33 Ответить
При існуючій системі, хоч і видається архаїчною, проте практично виключається чийсь вплив на волевиявлення голосуючого.
Будь яка дистанційна система, включно з поштовою, залишає можливість проголосувати під примусом чи загрозою насилля
(забув назву старого італійського фільма, де мафіозі заходили у кабінку разом з виборцем, пояснюючи: «він сліпий, я допомагаю йому»).

До того ж, якщо ідентифікація виборця не включатиме біометричних параметрів, ймовірність фальсифікації буде дуже висока.

Саме це, а не неможливість перевірки результатів голосування, обмежує популярність електронних виборчих систем. Насправді, алгоритми перевірки відсутності підтасовки - давно існують. Подібно з механічною системою на перфокартах, запропонованою дописувачем вище, одна з систем пропонує бюлетень з 2-х чи 3-х частин, одна з яких (корінець) залишається у виборця. Результати голосування у вигляді цифрових таблиць публікуються (електронно) і код у корінці дозволяє 100-відсотково підтвердити, що голос виборця не було підтасовано.
показать весь комментарий
17.01.2023 03:55 Ответить
Так, можливість впливу примусом на виборця і є одним з найпопулярніших аргументів ЗА необхідність анонімності волевиявлення.

Хоч особисто не є прихильником анонімності при волевиявленні, бо в часи інтернету значно складніше укрити такі дії, ніж навіть 30-40 років тому. І теж тому, що зараз дозволяють голосувати людям психічнохворим, ув"язненим, на дотаціях від держави, надто молодим... ітд.
Що дає значно більше можливостей для маніпуляцій, ніж загроза примусу описана вище.
показать весь комментарий
17.01.2023 13:06 Ответить
@
>Так, можливість впливу примусом на виборця і є одним з найпопулярніших аргументів ЗА необхідність анонімності волевиявлення.

Якась надто глибока думка, не осягнув (видно не з моїм IQ).

Взагалі-то, розмова йшла про електронне голосування, а воно апріорі завжди є анонімним.
І я не бачу, як анонімність може допомогти усунути можливість примусу чи фальсифікації.

Ви можете сидіти у своїй власній хаті перед своїм власним компом, а за спиною буде стояти "радник" з ломом. Все анонімненько, все культурненько. Таке вас влаштовує?
показать весь комментарий
17.01.2023 23:23 Ответить
"розмова йшла про електронне голосування, а воно апріорі завжди є анонімним."
хмм?
а коли оплачуєте в інтернеті якісь рахунки, ви теж це робите апріорі анонімно? ;Р
показать весь комментарий
17.01.2023 23:25 Ответить
@

>коли оплачуєте в інтернеті якісь рахунки, ви теж це робите апріорі анонімно?

Шановний, ви, власне, маєте хоч якусь дотичність до комп'ютерних технологій?

Маю сумнів. Бо ви б не порівнювали апельсини з огірками.

Одна справа ідентифікація власника рахунку для оплати сервісів/продуктів, інша - авторизований допуск у систему з подальшим АНОНІМНИМ голосуванням.

У першому випадку особистість юзера відслідковується під час усіх транзакцій. А у другому вона перевіряється лише один раз і надалі усі транзакції юзера здійснюються анонімно.

Такі системи існують у кожній корпорації, де раз на рік відбуваються загальні збори акціонерів з виборами правління і є можливість електронного дистанційного голосування.
Є також платні сервіси, які надають послуги електронного голосування для житлових кооперативів і т.п. при виборах керівних органів.

Оскільки масштаб голосування відносно обмежений, то можливістю примусу можна нехтувати.
показать весь комментарий
18.01.2023 00:05 Ответить
Добре, що перестали кривлятися. Дотичність маю, одну навіть довелося викладати, хоч це і не є моя основна спеціальність. Наявність сумнівів - це добре, це ознака розсудливої людини, продовжуйте таку практику.

Зрозумів, що ви мали справу з корпоративними голосуваннями, і з застосунками, котрі його реалізовують.
Але якщо глянути трішки глибше - на яких принципах вони реалізуються, то можна зрозуміти, що головною проблемою є сумістити анонімність з необхідністю ідентифікації (і прямо пов'язаними з нею функціями), бо тут є суперечність - чим надійніше зробимо одне, тим складніше буде забезпечити інше. Це збільшує складність розв'язку. А зі зростанням складності появляються нові проблеми - чим складніша схема - тим складніше її проаналізувати, а чи розробники не заклали якогось "гачка".
Тут якраз (надіюсь) зможете зрозуміти, чому зняття вимоги анонімності винятково все спрощувало б (теперішнім загальноприйнятим стандартом при виборах в представницьких демократіях є анонімність).

Додатковий клопіт ( і мабуть головна причина, чому ми досі голосуємо традиційно) - масштаб голосування. При традиційному голосуванні масштаб фальсифікацій приблизно пропорційний кількості задіяних людей у фальсифікацію. Що означає, що великі фальсифікації викрити набагато легше, ніж дрібні. При електронному ж - буквально кілька людей можуть здійснити дуже масштабну фальсифікацію, тому викрити це буде вкрай важко.
Різниця між кількадесят (хай кількасот) корпоративних виборців, і десятками\сотнями мільйонів - це 6 порядків. А фальсифікації може зробити така ж кількість людей у випадку голосування електронного.

І ще така увага, електронні вибори не мусять бути так стиснуті в часі, як корпоративні. Один зі способів дуже обмежити масштаби примусу (котрому надаєте надмірну увагу - в коментарі вказував потенційно масштабніші загрози, але ви вирішили їх проігнорувати, кривляючись) є надання можливості голосуючому змінювати думку (в часових рамках).
показать весь комментарий
18.01.2023 00:55 Ответить
От і перша грантожерська статейка по дискредитації Болсунару, який виступав проти продажу національого багатства Бразилії - землі, у власність транснаціоналам. От і шавки-грантожери лісовські зі всяких там опор, за хрусткий долар розказують українцям, хто з бразильських політиків поганий.
показать весь комментарий
17.01.2023 08:07 Ответить
показать весь комментарий
17.01.2023 09:11 Ответить
Слава яйцям *********! Шкода, що йому їх не відбили...
показать весь комментарий
17.01.2023 11:59 Ответить