8750 посетителей онлайн
4 466 15
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.

Хто контролюватиме процес відбудови України?

війна,бізнес,відбудова,відновлення

Повоєнна відбудова країни має стати вінцем протидії агресору. Вона повинна покаже ворогам, що всі їхні наміри завдати якомога більших шкоди інфраструктурі і страждань людям були даремними. Але не достатньо лише відбудувати знищене, треба врахувати потреби кожної окремої громади і ймовірні перспективи.

Для цього процес відбудови мав би бути децентралізований, щоб відповідали за неї громади, які могли б генерувати і надавати запити для відбудови своєї території і отримувати відповідні ресурси. У цьому зацікавлене й суспільство. Соціологічні дослідження показують, що абсолютна більшість представників бізнесу та населення підтримують відповідальність місцевої влади за відбудову, спрямування коштів на ці потреби у місцеві бюджети без посередництва держави та розробку планів для кожної окремої громади з урахуванням її потреб і особливостей.

Але у владних кабінетах децентралізувати процес відбудови не квапляться. Навпаки, відбувається поступова централізація, про що свідчать останні рішення.

Найбільшою ознакою цього є утворення мегаміністерства розвитку громад, територій та інфраструктури. Раніше це були два окремі органи з різними принципами роботи. Міністерство інфраструктури виступало за централізацію процесів, а Міністерство розвитку громад та територій – навпаки, обстоювало інтереси громад. Боротьба між ними за вплив та бюджети створювала певний баланс, який не дозволяв комусь із посадовців мати надмірний вплив.

Тепер такого протистояння нема. Майже без боротьби переміг Олександр Кубраков, ексміністр інфраструктури, який окрім посади керівника у новоутвореному міністерстві став ще й віцепрем'єр-міністром з відновлення.

Одним з перших результатів роботи мегаміністерства став Порядок використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії. Кошти з цього фонду мають йти на будівництво будинків та споруд, бомбосховищ, військових об'єктів, інфраструктури, зокрема критичної, компенсацію за знищене чи пошкоджене унаслідок війни житло тощо.

Найбільшими вигодонабувачами мали стати постраждалі громади, які б отримали кошти на відбудову конкретних об’єктів тут і зараз. Але напряму звернутись до міністерства чи уряду органи місцевого самоврядування не можуть, адже мають подавати свої запити через обласні державні адміністрації. Останні працюють як "фільтр", який має перевіряти документи на комплексність, а по факту блокує подальший рух частини заявок.

На цьому все лише починається. Залежно від того, що саме будуть відбудовувати, ОДА подають отримані документи до профільних міністерств (інфраструктури, освіти, охорони здоров'я чи енергетики), а вони – до уряду. Кінцеве ж рішення про виділення коштів ухвалює сам Кабмін.

Така система навряд чи задовольняє громади, адже породжує корупцію і "договорняки", коли більш лояльна місцева влада буде мати доступ до коштів, а нейтральна та навіть опозиційна – ні. Без домовленостей з керівником ОДА неможливо навіть подати документи на отримання коштів з фонду.

Але гайки закручують дедалі більше. Вже у червні цього року Кабмін створив посади заступників по відбудові у деяких міністерствах та прифронтових обласних державних адміністраціях. Погоджуватиме їх призначення Олександр Кубраков – віце-прем'єр по відбудові і керівник мегаміністерства громад та інфраструктури.

Тепер саме його люди у міністерствах та ОДА "фільтруватимуть" запити від громад. Олександр Кубраков зосередив у своїх руках весь процес відбудови країни і виділення державних коштів. Якщо раніше було принаймні примарне розподілення відповідальності між різними міністерствами за окремі об’єкти, тепер всі питання вирішуватимуть через нього.

Чи може місцеве самоврядування якось протистояти? Ні. Усе через те, що народні депутати дозволили президенту утворювати військові адміністрації у населених пунктах фактично з будь-якого приводу. Такі військові адміністрації перебирають на себе основні повноваження громад, зокрема щодо виконання бюджету, використання ресурсів, управління об'єктами ЖКГ та транспорту. Для цього треба факти "порушення" Конституції чи будь-якого закону. Навіть неналежна відповідь на звернення громадян може стати ідеальною підставою для утворення військових адміністрацій.

І це не лише теоретичні ризики. Жертвою нового регулювання став Чернігів, де про конфлікт між головою громади і Офісом президента говорили ще у липні минулого року. Попри те, що суд позбавив Владислава Атрошенка посади мера, місцева рада продовжила роботу, а виконувачем обов’язків мера став секретар ради. Але це не завадило президенту утворити у Чернігові військову адміністрацію, очільника якої нещодавно визнали найбільш закритим посадовцем міста. Тепер місцеві мешканці фактично позбавлені впливу на владу.

Зараз під приводом трагедії у Деснянському районі подібну тактику можуть застосувати і у Києві. Президент непрямо натякнув, що відповідальність за смерті людей несе Віталій Кличко. Натомість, мер Києва переводить стрілки на вертикаль президента і скаржиться на тиск з боку його Офісу. Якщо проблеми є у найбільш медійного мера країни, то що вже говорити про керівників значно менших громад?

Що ж ми маємо у підсумку? Попри зацікавленість суспільства у процесі відбудови уряд робить протилежне: максимально її централізує навколо одного конкретного міністерства. Без нього отримати належну допомогу від держави просто неможливо. І громади з цим нічого вдіяти не можуть, адже самі перебувають під постійним тиском.

Такий підхід не відповідає європейським принципам і очікуванням наших союзників. Європарламент повторно закликав владу України залучати місцеву владу та представників громадянського суспільства до участі у відбудові, а сам процес має відповідати найвищим стандартам прозорості та підзвітності. Тому чинну політику по відбудові треба змінювати вже, бо потім буде пізно.

Топ комментарии
+9
Хто контролюватиме процес відбудови України ділитиме шкуру неубитого ведмедя?
показать весь комментарий
29.06.2023 14:41 Ответить
+8
Невже й досі не зрозуміло? Ті хто контролював процес руйнування і знищення України!
показать весь комментарий
29.06.2023 15:35 Ответить
+4
А я пропоную ще більш централізувати.
Нехай Коля Каклета вирішує що будувати а що ні!
А то грошей не хватить якщо будуть контролювати Юзік, Безвугла, Верещук та товариш Корнієнка Сашко Савченко.
показать весь комментарий
29.06.2023 14:46 Ответить
Комментировать
Сортировать:
Хто контролюватиме процес відбудови України ділитиме шкуру неубитого ведмедя?
показать весь комментарий
29.06.2023 14:41 Ответить
А я пропоную ще більш централізувати.
Нехай Коля Каклета вирішує що будувати а що ні!
А то грошей не хватить якщо будуть контролювати Юзік, Безвугла, Верещук та товариш Корнієнка Сашко Савченко.
показать весь комментарий
29.06.2023 14:46 Ответить
Американська адміністрація протекторату Україна
показать весь комментарий
29.06.2023 14:47 Ответить
Штату Україна, теоретично, було б ідеально.
показать весь комментарий
29.06.2023 21:53 Ответить
Невже й досі не зрозуміло? Ті хто контролював процес руйнування і знищення України!
показать весь комментарий
29.06.2023 15:35 Ответить
Зелена g2. Після того, як зачистять територію від українців
показать весь комментарий
29.06.2023 18:12 Ответить
Можно создавать что угодно и как угодно - к репарациям россии аккумулируемими западом єто отношения не имеет. Зеленский мальчик в коротких штанишках и с образаванием в четире класса. А говорить о восстановлении надо, но после победи.
показать весь комментарий
29.06.2023 20:46 Ответить
Ему платят за разговоры посты здесь и сейчас.
показать весь комментарий
30.06.2023 08:45 Ответить
Від Росії захищаємось та Росію будуємо.
показать весь комментарий
29.06.2023 23:32 Ответить
процесс будут контролировать и вести - евгеи
показать весь комментарий
30.06.2023 06:40 Ответить
Дерьмак і подляк, і місцева адміністрація призначена ними. ( Бубенчік у мангала засмоктує дорожку.) Досвід тотального розкрадання гум. допомоги, виявлений СБУ, в декількох областях України, це були тільки перші ластівки великого майбутнього крадівництва.
показать весь комментарий
30.06.2023 07:38 Ответить
Тут забули згадати про створену,під дерибан коштів на відбудову,"Державне агентство відновлення та інфраструктурних проектів".Головою призначили мустафу наєма,який,припускаю, повністю виконав завдання по доведенню підприємств "укроборонпрому" до банкрутства через зрив оборонних замовлень у 2020-2021 роках.Заступник у нього теж підлеглий та "подєльнік" великого будівельника" к.тимошенко-кубракова -пан кузькін,який керував укравтодором".Якщо додати сюди "слухи" про пана колюбаєва давнього підлеглого єрмака,якого ввели в структури забудовника столара,то виходить цікава вертикаль.Єрмак-кубраков-наєм- колюбаєв.Захід!Де гроші?У нас ВСЕ готово.
показать весь комментарий
30.06.2023 08:03 Ответить
Навіть не читав це все оскільки;

1. В цій війні Захід слідує ткій тактиці, що скоріше всього відбудовувати буде нічого бо результатом цієї війни може бути те, що такої держави як Україна просто не буде.

2. Якщо для нас закінчиться все успішно, то якщо відбудову візьме під свій контроль Захід, тобто на всіх керівних посадах цієї відбудови не буде ЖОДНОГО нашого посадовця, то толк буде. В іншому випадку розчнеться таке злодійство, що те, що ми маємо тепер, будуть навіть не квіточки а паростки.
показать весь комментарий
30.06.2023 10:46 Ответить
відбудова почнеться після закінчення війскових дій. одразу після закінчення військових дій будуть вибори, після яких, сподіваюсь, Зеленський і його шобла отримають своє у вигляді кримінальних справ і реальних термінів.
так що не про це треба зараз думати.
показать весь комментарий
30.06.2023 18:38 Ответить