9108 посетителей онлайн
6 003 46
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.

Другий паспорт для емігранта: залишити не можна відмовитися

Від того, де саме поставимо кому у другій частині заголовка, залежить розвиток одного з напрямів міжнародних зв’язків. Хоча для себе я цю кому вже поставила… 

Перебуваючи в США, ми багато спілкувалися не лише з політиками й науковцями, дотичними до нашої освітянської діяльності в сфері держуправління, а й з представниками української діаспори. Теми і питання, які зачіпали наші співрозмовники, повторювались. Це корупція, об’єктивне висвітлення ситуації у ЗМІ й допомога Україні. Українці, які ще за багато років до цієї війни виїхали за кордон, готові саме зараз, у найважчий для нашої країни час, повернутися сюди і працювати. Уявляєте? Питання в тому, як такі запити реалізувати. 

На зустріч у Сан-Франциско до нас приїхали українці, які живуть і працюють у Долині. Вони працюють у Netflix, у Facebook та інших всесвітньо відомих компаніях. Коли ми спілкувалися, вони казали: «У нас великий досвід роботи, чимало навичок, зв’язків, суперекспертизи, ми дуже  хочемо допомагати, нам болить. Як нам це зробити?». Саме під час цієї зустрічі я вперше всерйоз замислилась над питанням множинного громадянства. 

Це питання в нашій країні ставили ще до повномасштабної фази війни. І коли у Верховну Раду було подано низку законопроєктів щодо питань, пов’язаних із множинним громадянством, ми ще не знали, скільки мільйонів українців можуть опинитися за кордоном і намагатимуться влаштувати своє життя в інших країнах. Так, зараз вони отримують тимчасовий захист, але з часом можуть отримати й громадянство. Чому б не зробити так, щоб вони навіть за таких умов залишалися громадянами України? А заразом і дати можливість тим, хто виїхав багато років тому, працювати на Україну. 

Один хлопець на зустрічі сказав мені, що в нього є український паспорт, хоч він уже отримав громадянство США. «От що мені з ним робити? Я маю від нього відмовитись?» – спитав він. Бо законодавство США дозволяє подвійне громадянство, а наше – ні. Упереджуючи скептичні зауваження щодо ухилянтів від служби, скажу одразу: він не тікав від війни, виїхав не зараз. Йдеться про інше. Про зв'язок емігрантів з Україною, який вони хочуть не просто зберегти. Вони готові працювати заради неї. 

Це дуже важливе питання. Бо дуже багато людей у світі, які стали частиною української діаспори в різних країнах, цього прагнуть. Але вони не завжди розуміють, як це можна робити, бо не мають порядку денного, не завжди розуміють, де правда, а де маніпуляція, бо ворожа пропаганда досить серйозно працює, зокрема і в США. 

Ми чули приблизно таке: «Україні потрібен мир». Питаємо: «Секундочку, а хто має перемогти?». 

Окрім того, виборці в США час від часу ставлять своєму Конгресу питання: «Чому ми підтримуємо Україну, а, скажімо, не Гаваї, де цього року була найсмертоносніша за понад століття пожежа?». Тобто їм важливо чути правду про те, що саме відбувається в Україні, і тут дуже важлива роль медіа. Можливо, якраз у співпраці з діаспорою, щоб доносити до англомовної аудиторії свій погляд, розбиваючи вщент усю ту дезінформацію, яку так старанно просувають російські пропагандисти. 

От нам, наприклад, ставили такі прості, на перший погляд, питання: «А правда, що так поширена корупція? А що насправді відбувається на фронті? Чи там справді є перемоги? Які загалом перспективи?». Вони, звісно, читають заяви офіційних осіб, але хочуть чути різні точки зору, щоб мати змогу робити власні висновки. Ми домовилися з представниками діаспори, що експерти КШДУ раз на два тижні у режимі зумконференції робитимуть їм невеличку доповідь по Україні, спілкуватимуться з ними і відповідатимуть на питання, які їх цікавлять.  

Та повертаючись до питання про множинне громадянство, хочу сказати, що розумію, що воно, безперечно, має свої виклики, але ж воно може надати й низку переваг. По-перше, більше прав і можливостей. Громадяни можуть користуватися правами і привілеями обох країн, такими як право на працю, освіту, медичні послуги тощо. 

По-друге, бізнес-можливості: множинне громадянство може сприяти співпраці між країнами, зростанню бізнесу. Для України, яка стоїть на порозі свого відновлення, це надзвичайно важливо.  

Ми зараз і так чимало робимо, щоб залучати в країну бізнес. Зокрема восени Кабмін прийняв постанову, яка визначає механізм отримання іноземцем статусу е-резидента онлайн. Щоб відкрити бізнес в Україні, не потрібно бути присутнім особисто. Так само можна дистанційно керувати власною справою, відкривати банківські рахунки чи сплачувати податки онлайн. Ця постанова — важливий крок перед повноцінним запуском е-резидентства, яке запустять після завершення розробки й тестування інформаційної системи.

Це, безперечно, гарна ініціатива. І досвід Естонії це підтверджує. Цю інноваційну програму Естонія запровадила 2014 року. Вона дозволяє не резидентам Естонії, й навіть не громадянам Європейського Союзу, отримати цифрову ідентичність, видану естонським урядом, і користуватися онлайн-сервісами Естонії. Але е-резиденство – це не дозвіл на проживання чи громадянство. Е-резиденство не надає права на в'їзд в Естонію або будь-які інші права, пов'язані з фізичним проживанням. Це чисто цифровий статус.

У свою чергу множинне громадянство дозволяє людині проживати, працювати й користуватися всіма громадянськими правами й обов'язками в кожній з країн, громадянином якої вона є. 

Третє – культурний обмін. Громадяни, які мають множинне громадянство, можуть сприяти культурному обміну між країнами, збагачуючи обидві культури. В основі такого обміну може бути закладено генетичний код нації, який буде не тільки зберігатися, але й розвиватися.  

Четверте – це захист громадян. У деяких ситуаціях множинне громадянство може надавати додатковий захист громадянам у зарубіжних країнах. 

Не менш важливий і обмін знаннями. Українці, які працюють чи навчаються за кордоном, можуть повертатися додому із новими навичками й знаннями, що теж сприятиме розвиткові нашої країни.

Коли Велика палата Конституційного Суду на відкритій частині пленарного засідання у формі усного провадження розглядала справу за конституційним поданням народних депутатів України щодо офіційного тлумачення статті 4 Конституції України в аспекті того, що в Україні існує єдине громадянство, голова Державної міграційної служби казала про те, що в множинному громадянстві немає нічого страшного, це теж розвиток країни. Головне – як запобігти тим ризикам, які можуть виникнути. 

Судді поки що не ухвалили рішення, тому побачимо, що буде надалі з поданими законопроєктами. Але я підтримую тезу, яку нещодавно озвучив у промові до Світового конгресу українців міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба, про те, що множинне громадянство повинне бути елементом державної політики, яка допоможе зберегти й розвинути всесвітню українську спільноту. 

Додам, що воно може стати потужним інструментом дипломатії. Коли громадяни двох країн можуть вільно переміщуватися, спілкуватися й співпрацювати, це сприяє зближенню культур і народів, зміцненню дружніх відносин між країнами. Звісно, що про подвійне громадянство з такою державою-агресором, як росія, й іншими недружніми країнами не йдеться. Треба чітко прописати, що мати паспорти громадян України і рф одночасно не можна за жодних умов. Щоб потім не вийшло, що росія матиме ще один привід казати про «захист своїх громадян». 

Ще одне з обмежень – посади в державних органах. Кілька паспортів для людей, які хочуть бути держслужбовцями, працювати в правоохоронних органах і мати доступ до державної таємниці, – це ризики. Бо невідомо заради інтересів якої саме держави людина насправді працюватиме. Тому, як на мене, тут мають бути певні обмеження. 

Хоч нам уже зараз варто напрацювати механізми, які унеможливлять перебування на державних посадах тих, хто має російський паспорт. Щоб не дізнаватись потім про таких осіб із журналістських розслідувань. 

Ще один важливий аспект – чітке врегулювання питання сплати податків, бо тут теж можливі варіанти. 

Множинне громадянство має слугувати лише на користь країні. Воно має стати мостом між діаспорою і батьківщиною. Для України, з її великою діаспорою, розкиданою ледь не по всій Землі, це може стати важливим інструментом у зміцненні глобального українського співтовариства. І це не лише про те, щоб «тримати руку на пульсі» своєї країни, а й про можливість активної участі в житті України, незалежно від фізичного перебування. 

Топ комментарии
+9
Дівчина написала типу реферат...

На її місці я почала би так.

Людина може мати паспорти кількох держав. Так виникає множинне громадянство: друге чи подвійне. Навіть якщо у людини три чи більше паспортів, все одно говорять про друге чи подвійне громадянство. Друге і подвійне громадянство - різні поняття, тому права та обов'язки у кожному випадку різняться.

Але мене в цій статті мало цікавить власне малограмотність гарно зачесаних дівчат із гарно названих організацій. Я в тихому жаху від того, що саме такі люди і представляють нашу країну за кордоном - те, що вони живуть тут у нас і навіть чимось тут типу керують жахає мене менше - але за кордоном....

Ми чули приблизно таке: «Україні потрібен мир». Питаємо: «Секундочку, а хто має перемогти?»

А далі??? А вони: "А що для вас перемога?" А ви.... а що ви??? Чи ви вважаєте, що у світі, все як в Україні, чи на дубайських пляжах???

Ми домовилися з представниками діаспори, що експерти КШДУ раз на два тижні у режимі зумконференції робитимуть їм невеличку доповідь по Україні, спілкуватимуться з ними і відповідатимуть на питання, які їх цікавлять.

Бідна Україна... Дорослі гинуть на фронті військовому, старі гинуть на фронті пенсійному - молоді, які ніколи не стануть дорослими, рвуться все перебудувати під себе

показать весь комментарий
08.11.2023 15:55 Ответить
+8
Зважаючи на рівень кваліфікації українських державних управліньців директориня школи державного управляння дуже погано працює.
Або навпаки - дуже гарно працює в якійсь іншій області.
показать весь комментарий
08.11.2023 16:51 Ответить
+7
Блін. Видно у тітки немає інших тем, ніж "множинне громадянство в Україні" під час війни, що переростає у виснажливу битву за існування країни.
показать весь комментарий
08.11.2023 15:37 Ответить
Комментировать
Сортировать:
Блін. Видно у тітки немає інших тем, ніж "множинне громадянство в Україні" під час війни, що переростає у виснажливу битву за існування країни.
показать весь комментарий
08.11.2023 15:37 Ответить
Хвоста не розпускай і не пиши галіматью. До чого "множинне громадянство в Україні і допомога бюджету України із ресурсами Західних країн і МВФ?
НЕ будетУкраїна, тим більше під час війни навіть розглядати ці питання. Так тобі зрозуміло?
Можешь цій тітці так і сказати.
показать весь комментарий
08.11.2023 21:05 Ответить
Це не порада, це вказівка. Хвоста ту не розпускай.
Читати вмієш? Читай. НІЯКОГО ПОДВІЙНОГО ГРОМАДЯНСТВА в Україні небуде і під час війни навіть розглядати не будуть. Хоч гопки скачи.,хоч хвоста фазанячого вчепи
показать весь комментарий
08.11.2023 21:23 Ответить
Дівчина написала типу реферат...

На її місці я почала би так.

Людина може мати паспорти кількох держав. Так виникає множинне громадянство: друге чи подвійне. Навіть якщо у людини три чи більше паспортів, все одно говорять про друге чи подвійне громадянство. Друге і подвійне громадянство - різні поняття, тому права та обов'язки у кожному випадку різняться.

Але мене в цій статті мало цікавить власне малограмотність гарно зачесаних дівчат із гарно названих організацій. Я в тихому жаху від того, що саме такі люди і представляють нашу країну за кордоном - те, що вони живуть тут у нас і навіть чимось тут типу керують жахає мене менше - але за кордоном....

Ми чули приблизно таке: «Україні потрібен мир». Питаємо: «Секундочку, а хто має перемогти?»

А далі??? А вони: "А що для вас перемога?" А ви.... а що ви??? Чи ви вважаєте, що у світі, все як в Україні, чи на дубайських пляжах???

Ми домовилися з представниками діаспори, що експерти КШДУ раз на два тижні у режимі зумконференції робитимуть їм невеличку доповідь по Україні, спілкуватимуться з ними і відповідатимуть на питання, які їх цікавлять.

Бідна Україна... Дорослі гинуть на фронті військовому, старі гинуть на фронті пенсійному - молоді, які ніколи не стануть дорослими, рвуться все перебудувати під себе

показать весь комментарий
08.11.2023 15:55 Ответить
" те, що вони живуть тут у нас" - вони живуть у вас в Ізраїлі?
показать весь комментарий
09.11.2023 12:17 Ответить
2 громадянство працюватиме так - мобілізація. БАй я не українець а німець
показать весь комментарий
08.11.2023 16:48 Ответить
Останні 20 років для мене працювало так:
Заробляєш за кордоном, везеш валюту в Україну.
Працюєш по усьому світу але відпускні витрачаєш в Україні.
Платиш десятки тисяч доларів податків на рік, але замість відремонтованих доріг і укомплектованих шкіл маєш черговий пакет допомоги українцям, які голосували по приколу а не готувалися до війни.
Попустись!
показать весь комментарий
08.11.2023 21:10 Ответить
Це Ви - я магістр прикладної математики, плачу податки і роблю на англійську корпорацію. Але 90% людей не такі. Вони мають можливість відлиняти - то так і зроблять
показать весь комментарий
08.11.2023 21:33 Ответить
Михайло, я не вхожу у 10% (поганих чи хороших) а в Україні відлинюють так само, як і за її межами. З урахуванням того, що країна втрачає дуже багато людей через імміграцію, Україні необхідно адаптуватися заради власного майбутнього.
Формула "Виїхав? Вали!" останній раз працювала за часів Януковича. Мене, як і переважну більшість моїх знайомих, не цікавить жодна допомога з України - ні пенсії, ні дешева медицина, ні змога займати якісь посади.
Так, я голосую на виборах і для мене це важливо, хоча реально, результати голосування на закордонному виборчому окрузі на результати виборів не впливають.
99% українців з громадянством інших країн не підуть воювати (принаймні зараз) і втрата українського громадянства нічого не змінить.
Змога залишити громадянство України залишає більше шансів на те, що люди відчуватимуть себе українцями живучи за кордоном і враховуватимуть інтереси України (через донати, громадянську позицію, голосуванням за про-українського кандидата і т.і.).
Вибачте за різкий вислів у Ваш бік у попередньому дописі.
показать весь комментарий
08.11.2023 22:14 Ответить
Це все романтика, підуть, не підуть. ЗАраз армію 1.7 млн. мінмум 1 млн там насильно - або самі пішли і тепер не пускають обратно або мобілізували. Маючи інше громадянство ніяке насильно не спрацює. А значить все. Подвійне громадянство це для Монако, чи Люксембургу, чи навіть США. У нас - це смерть.
показать весь комментарий
08.11.2023 22:28 Ответить
У США не існує подвійного громадянства, країні просто все одно за однієї умови - при набутті американського громадянства людина зрікається усіх титулів і клянеться бути лояльною США. Подвійного громадянства не існує у Конституції України але існує у реальному житті. У мене більше ніж одне громадянство (з усім набором податкових документів, водійським посвідченням і правом власності на нерухомість). Є і громадянство України. Можуть забрати? Можливо, але наразі воно є. Якщо забиратимуть то в усіх чи тільки у мене? Якщо в усіх, то як бути з мешканцями тимчасово окупованих територій? В них теж забиратимуть?
показать весь комментарий
08.11.2023 22:40 Ответить
Зважаючи на рівень кваліфікації українських державних управліньців директориня школи державного управляння дуже погано працює.
Або навпаки - дуже гарно працює в якійсь іншій області.
показать весь комментарий
08.11.2023 16:51 Ответить
ну як ви могли... навкруги ж люди....
показать весь комментарий
08.11.2023 17:41 Ответить
Мені вчили говорити пацієнту тільки правду.
показать весь комментарий
08.11.2023 18:07 Ответить
Потрібно створити інститут негромадянства. Якщо громадянин України отримує внж, чи паспорт іншої країни, він автоматично втрачає громадянство і отримує статус негромадянина. Негромадянин не мають доступу до вирборів, не можуть займати держ посади, не мають благ у вигляді безвізу, безкоштовної освіти, медицини, можливо і тд. при цьому можуть жити тут, легально працювати і тд.
В той же час, діти, онуки, правнуки етнічних українців, які є громадянами інших держав від народження, можуть отримати негромадянина аби повернуться в Україну у разі необхідності (як євреї можуть повернутися до ісраїлю в любий момент).
показать весь комментарий
08.11.2023 18:33 Ответить
ВНЖ часто повʼязано з працевлаштуванням. Клички мали ВНЖ в Німеччині. Закінчили карʼєру, повертаються. А їм прикордонник говорить: а ви вже негромадяни. Навіть безвізу нема.
А хто це вирішив? - Та є тут Алекс Гольдберг, 27 травня зареєструвався на Цензорі. Та ще три, які його лайкнули. Повертайтесь до Берліну, робіть візи - ви вже ніхто.
показать весь комментарий
08.11.2023 21:11 Ответить
Якщо тєло давно не живе в Україні і не платить тут податки, не захищає країну, то нахєр йому можливість обирати владу в Україні?!
показать весь комментарий
08.11.2023 22:32 Ответить
В Україні 60% мешканців офіційно не сплачують податки: діти, пенсіонери, безробітні, малозабезпечені. Теж з громадян вихреслюємо?
показать весь комментарий
08.11.2023 22:58 Ответить
Ні, з громадянства викреслювати непотрібно, а от право вибору відібрати просто необхідно! Щодо закордрнних українців, особливо т.з. діаспорянців, то війна лише підтвердила їх пісенне шароварство. Здулися в більшості своїй і дуже швидко.
показать весь комментарий
08.11.2023 23:27 Ответить
Ви знаєте приклади, коли громадяни (незасуджені) не мають права вибору? Не чув про таке в цивілізованих країнах.
показать весь комментарий
08.11.2023 23:32 Ответить
Навіщо тобі український паспорт, якщо ти давно не живеш в Україні? Тільки чесно! Невже для життя у Німеччині тобі не вистачить аусвайса коричневого кольору (без тризуба) з надписом "non citizen of Ukraine"
показать весь комментарий
09.11.2023 09:15 Ответить
Ні, не вистачить. Такий коричневий аусвайс - тільки для тих, хто його пропонує. Мене ні за що поражати в правах: я володію мовою, знаю історію, поважаю культуру, кухню, музику, традиції. Поважаю українців та носіїв української ідеології незалежно від того, де вони мешкають. Я - гідний громадянства. А ось тим, хто ділить українців на сорти (як Янукович колись), можна цю практику негромадянства й надати.
показать весь комментарий
11.11.2023 01:18 Ответить
У т.з. цивілізованих країнах багато чого не так, як в Україні, але це не означає, що, беручи приклад з цих країн, Україна стане вмить успішною. Такого не сталося за 30 років! Тому нічого на дзеркало кивати, якщо лицем не вийшли, тому й потрібно по-своєму якось вирішувати проблему. Не хочеш бути громадянином в Україні - не будь ним, в чому проблема? Але зі свого боку Україна забирає в тебе ряд прав. Все по чесному.
показать весь комментарий
11.11.2023 00:17 Ответить
Ви вже відмовилися від українського громадянства? Мені цікаві випадки, коли люди застосовують власний приклад для впровадження ідей.
показать весь комментарий
11.11.2023 01:12 Ответить
Це чому я маю відмовитися від українського громадянства? Бо вам так хочеться підтвердити власну впевненість?
показать весь комментарий
12.11.2023 23:30 Ответить
Як це не сплачують податків?
А ПДВ з кожної коробки сірників і взагалі з усього-усього?
показать весь комментарий
09.11.2023 06:16 Ответить


Є таке поняття непрямі податки. Погугли коли буде час, багато чого дізнаєшся нового для себе. До речі, у тому той сенс позбавляти повного громадянства осіб які не живуть в Україні бо вони на власній шкурі не відчувають "покращення" від власного бездарного вибору. Той же приклад 2019-го року, коли всі гастербайтери у польщі проголосували за клоуна, а ми тепер мучаємося в клоунській Україні, яку вони обрали нам.
показать весь комментарий
09.11.2023 09:28 Ответить


Ти страждаєш від *****, а не від Зеленського. Бажаєш вводити касту негромадян - спробуй на себе. А, взагалі, ділити людей на касти - огидна практика. Бо хтось буде ділити за місцем перебування, а хтось буде ділити за прізвищем - хтось запропонує тебе зробити негромадянином за ознакою некорінного прізвища.
показать весь комментарий
11.11.2023 01:06 Ответить
А де була пропозиція ділити людей на касти????
показать весь комментарий
12.11.2023 23:31 Ответить
Була пропозиція розділити українців на 2 касти: "громадяни" та "негромадяни".
показать весь комментарий
13.11.2023 01:03 Ответить
У кого була така пропозиція? Ніде не прочитав про розділення "на касти". Звідки ця видумка у вас? П.С. Для розуміння, що таке каста: Ка́ста - https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D0%BD%D0%B4%D0%BE%D0%B3%D0%B0%D0%BC%D1%96%D1%8F ендогамні (!!!) спадкові замкнені групи людей, які зв'язані традиційними професіями і займають певне місце в соціальній https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%86%D1%94%D1%80%D0%B0%D1%80%D1%85%D1%96%D1%8F ієрархії . Хто і де пропонував ділити людей на таке????
показать весь комментарий
13.11.2023 10:43 Ответить
множинне громадянство дозволяє людині проживати, працювати й користуватися всіма громадянськими правами й обов'язками в кожній з країн, громадянином якої вона є.
Про права і можливості ми зрозуміли. А як щодо обов*язків ??

голова Державної міграційної служби казала про те, що в множинному громадянстві немає нічого страшного, це теж розвиток країни. Головне - як запобігти тим ризикам, які можуть виникнути.

А ! Тепер зрозуміло, як мігранти без знання мови стають громадянами України.

Багато тексту. Стаття 4 Конституції передбачає єдине громадянство.
показать весь комментарий
08.11.2023 19:00 Ответить
Закон про розпродаж землі пропхали і ковід не завадив. Наступне надважливе питання - подвійне громадянство. Гнучкість українських законів всім добре відома, тому проблем з розтягуванням українськіх земель у нових хазяїв не буде. А поспішність, наполеглевість і послідовність вирішення цього питання наводить на думку, що воно було і залишається головним завданням походу у владу.
показать весь комментарий
08.11.2023 20:25 Ответить
Проблема надумана бо податки платяться там де людина працює. Все інше спекуляція на незнанні більшості міжнародного законодавства, яке базується на загальних правах людини. На практиці це цікавіше ніж пишуть в українськіх газетах. Наприклад багато заробітчан які працювали в Португалії в 90-х і 200Х отримали португальськє громадянство і мігрували до Британії де теж отримали громадянство після Брекзіту щоб не було проблем. От питання для дітей, кілько у них паспортів?
показать весь комментарий
08.11.2023 23:13 Ответить
Який сенс для держави Україна у цих "громадянах"? Якщо власник американського паспорта зобов'язаний платити податки у казну США незалежно від країни проживання і кількості громадянств, то навіщо цим португальським манкуртам синій паспорт з тризубом, якщо податки вони не платять Україні? Хаба що заради можливісті сходити на вибори по-приколу і тим сами погіршити життя українцям.
показать весь комментарий
09.11.2023 09:20 Ответить
Київська школа державного управління ім. С. Нижного - це якась чергова академія всесвітнього розуму для буратін?
показать весь комментарий
08.11.2023 23:37 Ответить
В Конституції написано, визнається лише єдине громадянство. Що це значить на думку влади? Що дозволено подвійне громадянство... Дуже логічно... Ну ок комусь ну дуже хочеться прийматм участь в житті України. Будь радником, будь волонтером нашо тобі право обирати не лише в США, Угорщині і де інде. Якщо є якісь бюрократичні перепони то можна придумати статус негромадянина чи карта українця. Вибори вам навіщо?
показать весь комментарий
09.11.2023 09:49 Ответить