4206 посетителей онлайн
1 127 7
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.

Хто лобіює дрони-перехоплювачі?

Сьогодні в Україні була важка ніч. Знову масова комбінована атака, крилаті та балістичні ракети, понад 400 шахедів. Було чутно, як працюють мобільні групи, як літає авіація. Президент подякував усім, хто відбивав ворожу атаку, і знову сказав про необхідність масштабування застосування дронів-перехоплювачів. Дослівно: «Це те рішення, що дозволить захиститися від масованих атак».

Я не згоден. Як офіцер армії, я не можу не виконати наказ головнокомандувача, але як інженер, конструктор дронів і людина, яка застосовує дрони на війні з 2014 року - не можу погодитися.

Дрони-перехоплювачі - це хороше рішення для боротьби з ворожими літаками-розвідниками, коптерами-розвідниками, коптерами-бомбардувальниками і навіть з фпв-дронами в прифронтовій смузі (яка вже займає до 50 км вглиб території від «стрічки»). Там, де неможливо поставити комплекс ППО, тому що його відразу виявлять і знищать, і там, де ППО немає, тому що у нас не вистачає ППО.

Однак для відбиття масової атаки шахедів дрони-перехоплювачі не підходять. Занадто дорого. І ті, хто публікує в соціальних мережах «прості розрахунки ефективності», де вартість дрона-перехоплювача «90 тис. грн», а шахеда «від 200 тис. доларів», помиляються. Ймовірно, такі ж цифри кладуть на стіл президенту лобісти великих компаній - збирачів китайських фпв-дронів, які бачать в ніші дронів-перехоплювачів - мільярдний (в доларах) ринок.

Правда в тому, що шахеди сильно подешевшали при масовому виробництві. Правда в тому, що для нічного полювання на шахеди потрібно в десять разів більше дронів-перехоплювачів, тобто рішення вже коштує не 90 тис. грн, а 900 тис. грн, що можна порівняти за вартістю з зенітною ракетою з радіокомандним наведенням (наведення по променю локатора). При масовому виробництві така ракета буде коштувати не дорожче фпв-дрона. При цьому ракета буде знищувати шахеди в будь-яку погоду, на будь-якій висоті, чого коптери-перехоплювачі зробити не можуть.

Ну а найголовніше - один екіпаж зенітно-ракетного комплексу може збити за ніч фактично нескінченну кількість шахедів, які можуть з'явитися в його секторі обстрілу, десь в радіусі 10-20 км (і більше) - тільки перезаряджай ракети, а один екіпаж мисливців за шахедами може збити 1-2 шахеда за ніч, якщо пощастить, якщо дістануть по висоті, по дальності, і у них буде радар виявлення і наведення.

Кожним дроном-перехоплювачем повинен керувати оператор. Ось найслабше місце «дронової ППО». І якщо летять одночасно 400 шахедів, то повинно бути 400 досвідчених операторів, які використовують до десяти дронів-перехоплювачів на один шахед.

Це дорого. У нас просто немає такої кількості операторів, радарів, автомобілів, екіпажів (оператор сам не працює).

І немає ніякого «штучного інтелекту» на дронах-перехоплювачах. Система захоплення і утримання цілі (наведення) - оптична, локаційна або в іншому діапазоні - відома дуже давно, і дуже давно застосовується на всіляких ракетах. Однак у будь-якому випадку потрібен оператор для пошуку цілі та початкового наведення на ціль.

«Штучний інтелект» на дронах - це маркетинговий прийом вибивання грошей з партнерів і платників податків.

Я прекрасно розумію, що президент і верховний головнокомандувач не зобов'язані глибоко розбиратися в усіх цих технічних речах. Але чому б не запитати думку фахівців?.. Не продавців «дронів-перехоплювачів», а тих, хто знає цю тему трохи більше.

Адже не пройде й півроку, як виявиться, що це безнадійне рішення, яке коштуватиме нам дуже дорого, а, головне, не дозволить - тому що зжере всі ресурси - створити ефективну вітчизняну ППО проти шахедів, на кшталт того ж російського «панцира».

Хто тоді буде винен?

Комментировать
Сортировать:
https://zn.ua/ukr/war/arifmetika-vijni-chomu-deshevi-droni-perekhopljuvachi-tse-duzhe-doroho.html?fbclid=IwY2xjawLq3H5leHRuA2FlbQIxMABicmlkETFHbG5mWFBJTUZ6eHB2UVZ5AR5J1v2gdJxnDnKd8pmTrSwuEE8AharIw0H-eZ2jTGsajT1oNduy9_06eqPAkA_aem_Ze0Hhgb_1UX3otgbCT-07Q
показать весь комментарий
21.07.2025 12:07 Ответить
Логічно.
показать весь комментарий
21.07.2025 12:51 Ответить
зрозуміло, чергова мильна бульбашка, а ракет як не було, так і немає...
показать весь комментарий
21.07.2025 15:04 Ответить
Пан Касьянов звичайно правильно говорить, але є одна маленька проблемка...щоб створити ППО рівня Панцира, Україні понадобиться років 5 науково-конструкторських робіт, а збивать Шахеди треба вже сьогодні.
показать весь комментарий
21.07.2025 15:14 Ответить
https://x.com/414magyarbirds/status/1946950475003376105 @ (виступ командувача СБС Роберта Бровді на Міжнародній конференції LANDEURO 2025 у Вісбадені):

Бажаю здоров'я!
В армії України мене називають "Мадяром". Я польовий командир бойових пілотів дронів Збройних сил України.
путінська пропаганда каже, що я відношуся до одного з найбільш розшукуваніших ворогів росії. Тому я вам не обіцяю повторної зустрічі,
але скажу абсолютно "чорно-білі" речі.
Сьогодні я об'єдную 12 підрозділів пілотів. 95% з них - це люди цивільні до початку війни. Це бізнесмени, це спортсмени, це юристи, це співаки, це хто завгодно, але не військові люди - 95%.
Загальна наша чисельність складає 2% від всієї армії України.
Ми знищуємо одну з трьох одиниць живої сили ворога і одну з кожних трьох ворожих цілей.
путін, що обіцяв захопити нас за три дні, 3а три з половиною по роки навчив нас захищати свою Батьківщину, своїх дітей, свою землю.
Абсолютно очевидно, що ми не бачимо ніякого закінчення війни ні завтра, ні через місяць, ні ймовірно в цьому році.
Тому ми абсолютно прагматично вираховуємо своє майбутнє і бачимо найбільші загрози, котрі стосуватимуться, якщо не зупиниться ця війна, великої кількості країн, котрі будуть втягнуті в подальшому у цю війну.
Перша загроза, це те, що путін направляє на війну більше піхоти, ніж ми можемо щомісяця знищити. Це перший виклик і основний.
Друге. путін знайшов дуже зручну, дешеву і ефективну зброю залякування
населення цивільного України і знищення нашої інфраструктури. Назва її - "шахед".
Третя. Всі, хто хотів в Україні воювати, уже воюють. Тому ми не розраховуємо на манну небесну з неба, але ми знаємо, що з цим робити і робимо це на власному досвіді, на власній крові, за допомогою підтримки партнерів.
Вже не залишилося такого танка у світі, котрий не зупиняється від
ураження дроном вартістю 300-400 доларів. Не існує такого танка.
Готовий прийняти будь-якого розміру парі: який би не був танк захищений, він буде зупинений дроном, зробленим з українських компонентів. І тому я стверджую про те, що українські дрони на
сьогоднішній день найкращі в світі.
Дрони створюють сьогодні кілзону, котра на даний момент в Україні становить близько 20 км навколо смуги фронту.
Тому наступний виклик - це заміщення української піхоти на наземні роботизовані комплекси, що заберуть на себе всю логістику, що стосується смуги фронту.
Третє - це багатошарова ешелонована стіна, значно вище Китайської стіни, що зупинить в повітрі все, що летить в нашу сторону з дронів ударних та розвідувань. І цю стіну ми сьогодні створюємо.
Адже коли путін обіцяв, коли путін випускав 100 "шахедів" по Україні, він обіцяв 500. І ми відносилися до цього, як не до серйозної загрози.
Сьогодні нам взагалі не смішно, адже відмітку "400" ми вже перетнули.
Наш досвід буде безцінним для всього притомного світу, тому що будь-яку країну може очікувати саме така перспектива.
Я не знаю, яка з країн членів НАТО спроможна захистити якесь конкретне своє місто, приймаючи 7 днів на тиждень хоча би по 200-300 шахедів без зупинки.
Тому ваші національні безпеки вимагають досить оперативного перегляду.
Я мало їжджу за кордон. Це мій другий візит. І завтра в цей час я вже буду на фронті.
Але я побував рік тому на одній військовій базі одного з членов НАТО у Європі. Мені показали такий організований військовий об'єкт з купою техніки відповідного кольору, відповідної якості. Мене спитали, що я думаю з приводу того, що побачив.
Моя відповідь їх не дуже потішила: "Не підходячи ближче, ніж на 10 км до того місця, чотири розрахунки українських пілотів за 15 хвилин перетворили би це місце на Перл-Харбор."
Я це кажу не для того, щоб когось налякати. Я кажу, що ці технології настільки доступні і дешеві, що якщо вони потраплять в руки терористів, то 100 терористів перевернуть устрій будь-якої країни.
Тому наша з вами боротьба, наша з вами, з партнерами, спільна боротьба, вона сьогодні в наших спільних інтересах.
У нас - ціною життів, а ваша - ціною здобуття і реалізації нашого досвіду, котрий ми передамо тим притомним країнам Світу, котрі за добро і котрі підтримують Україну.
...
Сьогодні в Україні українськими воїнами за підтримки партнерів пишеться ******* світова доктрина застосування безпілотних систем. І ця ******* світова система в подальшому має лягти у системи ваших національних безпек.
І тоді ви ніколи не отримаєте найскладніше запитання, на яке ви не знатимете що відповісти своїм дітям та мамі: "Коли ти поверннешся додому?"

показать весь комментарий
21.07.2025 19:58 Ответить
Я скажу трохи інакше. Подивіться на нинішній Шахед та інші дрони подібного призначення. Подивіться на перехоплювачі. І задайте собі питання - наскільки важко, модифікувати ці дрони, задля прориву ними такого захисту? І який резерв модернізації є в перехоплювача?
Вже збивали масово Шахеди кулеметами. Чим скінчилось?
Перехоплювач, це вибачте за прямоту - костиль. Він не вирішує проблему - лише спрощує на певний час. Вони потрібні і цікаві, але.....щоб не прийшов момент, коли вони миттєво застаріють, а іншого рішення не буде.
Як казав один анти герой ********** - ДУ-МАЙ-ТЕ.
показать весь комментарий
22.07.2025 01:55 Ответить