15156 посетителей онлайн
2 799 19
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.

Слово як зброя: що втратила Україна після інтерв’ю Мендель Карлсону

Відверто кажучи, я не дуже люблю обговорювати такі теми, але цього разу захотілося проаналізувати інтерв’ю Юлії Мендель для Такера Карлсона. 

Цензор.НЕТ Зображення

 

Я — принциповий критик Володимира Зеленського, мені не близьке багато з того, що робить він і його оточення. Але тут мова не про політичні симпатії чи гасла, а про спробу тверезо проаналізувати ситуацію, в якій ми можемо опинитися. Наскільки це вдалося — судити вже вам.

Інтерв'ю, яке пролунало не там і не так

11 травня 2026 року на YouTube-каналі Такера Карлсона з'явився майже двогодинний відеозапис із заголовком: "Прес секретарка Зеленського розкриває всі карти: кокаїн, приховування правди та єдина перешкода на шляху до миру." Гостею була Юлія Мендель — колишня речниця президента України (2019–2021), людина, яка свого часу мала представляти Зеленського перед світом. Те, що вона сказала за ці майже сто хвилин, одразу стало найбільш обговорюваною подією українського медіапростору. Але значно важливіше, де і для кого вона це сказала.

Щоб зрозуміти масштаб проблеми, недостатньо розібрати зміст заяв. Необхідно оцінити контекст, платформу, аудиторію та інформаційний момент, у який все це відбулося.

Хто такий Такер Карлсон і чому платформа має значення

Такер Карлсон — не просто американський журналіст. Це фігура, яка системно формувала антиукраїнський наратив у США задовго до повномасштабного вторгнення. На своєму каналі він називав російське вторгнення "прикордонною суперечкою", стверджував, що Байден підтримував Україну, бо "отримував від неї мільйони", поширював фейки про американські біолабораторії та звинувачував Київ у підриві Каховської ГЕС. У 2024 році він узяв компліментарне інтерв'ю у Путіна і поспілкувався з ідеологом "русского міра" Олександром Дугіним.

Іншими словами, Карлсон — це не нейтральна платформа і не ворожа, але чесна журналістика. Це медіасередовище, де антиукраїнські наративи є нормою, а аудиторія апріорі скептично або відверто вороже налаштована до України та її керівництва. Саме цій аудиторії Юлія Мендель вирішила розповісти своє "одкровення".

Що сказала Мендель: реєстр звинувачень

Перелік тез, озвучених у розмові з Карлсоном, вражає своєю деструктивністю. Не тому, що всі вони свідомо неправдиві. Просто частина з них може відображати особисті образи або суб'єктивні спостереження. Вражає їх сукупний ефект і те, на якому майданчику вони прозвучали.

Щодо особистості Зеленського. Мендель заявила, що президент "постійно змінює маски", є "емоційно неконтрольованим", "часто істеричним" і "не має емпатії, а лише грає її". Вона натякнула на вживання наркотиків, описавши звичку президента ходити у ванну перед прес конференціями і повертатися звідти "бадьорим і сповненим сил". Ці описи — без жодних доказів, лише на основі особистих вражень — були подані як викриття.

Щодо Стамбульських переговорів 2022 року. Мендель стверджувала, що Зеленський нібито був готовий погодитися на передачу Донбасу Росії заради припинення вогню, посилаючись на "людей, які представляли Україну на переговорах", не називаючи жодного імені. Офіс президента спростував ці заяви, прямо вказавши, що ексречниця не мала стосунку до переговорного процесу.

Щодо загального стану країни. Мендель охарактеризувала Україну як країну, що "перебуває на межі зникнення" та "занепадає", де процвітає "нездоровий націоналізм".

Фінальний акорд. Наприкінці інтерв'ю Мендель перейшла на російську мову і зі сльозами звернулася до Путіна, назвавши повномасштабну війну формулою "слов'яни вбивають слов'ян" — типовим кремлівським наративом, що ставить знак рівності між агресором і жертвою.

Реакція України: від обурення до тривоги

Реакція українського суспільства виявилася одностайною в оцінці і при цьому тривожною за своєю суттю. Всі коментатори, незалежно від ставлення до Зеленського та його команди, погодилися: ці заяви завдають шкоди Україні.

Офіс президента відреагував жорстко, але, по суті, беззмістовно — назвавши Мендель людиною, яка "давно не в собі" і "не брала участі ні в переговорах, ні в ухваленні рішень". Це відповідь на рівні дискредитації, а не спростування по суті.

Медіаексперти та журналісти вказали на те, що найбільш небезпечний аспект — не самі звинувачення, а аудиторія, якій вони адресовані. Мендель вийшла перед мільйонами американців, які "природно налаштовані не окей до України", і надала їм зручну "внутрішню" критику, яку вони можуть використовувати як аргумент проти підтримки Києва.

Ряд публічних постатей висловили підозру, що за виходом Мендель на платформу Карлсона стоять не лише особисті образи — і запитали про те, "хто і як заплатив" за це інтерв'ю. Жодних доказів зовнішнього впливу наразі немає, але сам факт постановки цього питання свідчить про глибину суспільного занепокоєння.

Три виміри збитків для України1. Інформаційний: нова зброя для антиукраїнської пропаганди

У інформаційній війні слово колишнього інсайдера коштує більше за десятки анонімних заяв. Мендель — не рандомний критик. Вона була прес секретаркою президента, людиною з доступом до внутрішньої кухні Офісу. Її слова в очах неупередженого глядача (а тим більше — упередженого) матимуть особливу вагу.

Кремлівські медіа вже підхопили ці тези. Російська пропаганда отримала те, чого давно шукала: "свідчення зсередини" про нестабільність, корупцію та наркозалежність Президента країни, яка захищається від агресії. Жодного з цих звинувачень не було підтверджено жодними доказами — але в інформаційному просторі доказів часто не потребують.

2. Дипломатичний: удар по американській підтримці в момент переговорів

Інтерв'ю вийшло у надзвичайно чутливий момент. Весна 2026 року — час активних дискусій навколо умов можливого перемир'я, тиску адміністрації Трампа на Київ з приводу поступок, і без того складного інформаційного середовища в США, де частина республіканського мейнстріму схиляється до "втомленості від України".

На цьому фоні Мендель фактично підтвердила перед мільйонною американською аудиторією ключовий тезис тих, хто виступає за скорочення підтримки Україні: "Зеленський — проблема, а не рішення". Незалежно від того, наскільки достовірні її слова, вони підсилюють тиск на американських політиків, які підтримують допомогу Україні.

3. Внутрішній: ерозія єдності в умовах війни

Всередині країни цей скандал має ще один, менш очевидний, але не менш важливий вимір. В умовах повномасштабної війни українське суспільство утримує внутрішню єдність через надзвичайне моральне зусилля. Гучні публічні розрахунки між колишніми представниками влади — особливо спрямовані назовні, на ворожі аудиторії — підривають цю єдність.

Навіть якщо у Мендель є справжні образи або реальні факти, які вона хотіла донести, існують способи зробити це, що не завдають шкоди країні. Відкритий лист, інтерв'ю українським ЗМІ, звернення до відповідних органів — все це залишалося б у межах відповідальної критики. Вихід до Карлсона — це не критика, це зброя.

Феномен Мендель як симптом ширшої проблеми

Випадок Мендель не є унікальним. Він відображає системну вразливість України: відсутність механізмів відповідальності для публічних осіб, які виносять внутрішні конфлікти на зовнішні антиукраїнські платформи.

У демократичних суспільствах право на критику влади є беззаперечним. Але існує різниця між критикою, яка звернена до свого суспільства і своєї держави, і "критикою", яка свідомо або несвідомо постачає боєприпаси ворогу. Мендель могла говорити правду. Вона могла говорити неправду. Але вона зробила це саме там, де ці слова найбільш вигідні для тих, хто хоче поразки України.

Це — не про цензуру і не про заборону критики. Це про елементарне розуміння: що, кому і навіщо ти говориш, коли твоя країна воює за виживання.

Ціна слова під час війни

Інтерв'ю Юлії Мендель Такеру Карлсону стане прикладом того, як особисті образи, амбіції або — у найгіршому сценарії — зовнішній вплив можуть перетворити публічну людину на інструмент інформаційної війни проти власної країни.

Збитки від цього інтерв'ю є реальними, навіть якщо їх важко виміряти в конкретних цифрах. Кремлівська пропаганда отримала свіжий матеріал. Американські скептики щодо підтримки України — зручний аргумент. Союзники України — привід для сумнівів. Українське суспільство — ще один привід для тривоги в і без того виснажливий час.

Слово — це зброя. І як усяка зброя, воно може бути спрямоване проти того, хто її тримає.

Топ комментарии
+2
"Випадок Мендель не є унікальним. Він відображає системну вразливість України: відсутність механізмів відповідальності для публічних осіб, які виносять внутрішні конфлікти на зовнішні антиукраїнські платформи."

Якийсь ви дивний , м'яко кажучи , пане Світлик ! Про черговий етап ЖАБО-ГАДЮКІНГА між "кошерниками" , що влаштувала Мендельша , то пан Юрій написав та аналіз дав.

А ось я не пам'ятаю , пане Світлику, щоб ви якось висловлювались про заяву ЦАРЯ минулого місяца в західних ЗМІ , що мовляв в ЗСУ ракет ППО скоро вже не буде ... звісно на що , Путло мабуть сказав собі - "Почув! Дякую , Буратіно!" і влаштував черговий потужний ракетний наліт на Неньку .

Оці та інші заяви ЦАРЯ треба коментувати , аналізувати та робити висновки , а ви про інтерв'ю Такеру колишньої Царської Екскортниці розмірковуєте.
показать весь комментарий
12.05.2026 10:49 Ответить
+2
Я особисто познайомився з Мендель у 2020 році. Моє перше враження було приблизно таким: "Істеричка… Боже, хто тебе взяв на цю роботу?". Але водночас вона справді перебувала поруч із Зе й озвучувала його позицію та думки. Що між ними сталося далі - я не знаю. Проте саме інтерв'ю місцями виглядає як помста. Можливо, навіть як дуже особиста, жіноча помста.
показать весь комментарий
12.05.2026 11:36 Ответить
+1
Я загалом пишу переважно про технології, дрони, військові системи та зміни у ******** війні, а не про внутрішню політику, тому такі теми коментую рідко. У випадку з Мендель мене зацікавив саме інформаційний аспект і питання комунікації назовні.

Щодо заяв Зеленського про ППО - це справді важлива тема, і тут можна дискутувати, чи були такі публічні сигнали виправданими. Але водночас треба розуміти, що частина подібних заяв робиться не лише для внутрішньої аудиторії, а й як елемент тиску на партнерів для пришвидшення постачань. Інша справа - наскільки вдало це формулюється і які ризики створює.

Тому тут я б не зводив усе до "жабо-гадюкінгу". Є питання інформаційної безпеки, політичної комунікації та наслідків публічних заяв. Незалежно від того, хто саме їх озвучує.
показать весь комментарий
12.05.2026 10:56 Ответить
Комментировать
Сортировать:
"Випадок Мендель не є унікальним. Він відображає системну вразливість України: відсутність механізмів відповідальності для публічних осіб, які виносять внутрішні конфлікти на зовнішні антиукраїнські платформи."

Якийсь ви дивний , м'яко кажучи , пане Світлик ! Про черговий етап ЖАБО-ГАДЮКІНГА між "кошерниками" , що влаштувала Мендельша , то пан Юрій написав та аналіз дав.

А ось я не пам'ятаю , пане Світлику, щоб ви якось висловлювались про заяву ЦАРЯ минулого місяца в західних ЗМІ , що мовляв в ЗСУ ракет ППО скоро вже не буде ... звісно на що , Путло мабуть сказав собі - "Почув! Дякую , Буратіно!" і влаштував черговий потужний ракетний наліт на Неньку .

Оці та інші заяви ЦАРЯ треба коментувати , аналізувати та робити висновки , а ви про інтерв'ю Такеру колишньої Царської Екскортниці розмірковуєте.
показать весь комментарий
12.05.2026 10:49 Ответить
Я загалом пишу переважно про технології, дрони, військові системи та зміни у ******** війні, а не про внутрішню політику, тому такі теми коментую рідко. У випадку з Мендель мене зацікавив саме інформаційний аспект і питання комунікації назовні.

Щодо заяв Зеленського про ППО - це справді важлива тема, і тут можна дискутувати, чи були такі публічні сигнали виправданими. Але водночас треба розуміти, що частина подібних заяв робиться не лише для внутрішньої аудиторії, а й як елемент тиску на партнерів для пришвидшення постачань. Інша справа - наскільки вдало це формулюється і які ризики створює.

Тому тут я б не зводив усе до "жабо-гадюкінгу". Є питання інформаційної безпеки, політичної комунікації та наслідків публічних заяв. Незалежно від того, хто саме їх озвучує.
показать весь комментарий
12.05.2026 10:56 Ответить
"Щодо заяв Зеленського про ППО - це справді важлива тема, і тут можна дискутувати ..."

Що тут дискутувати , пане Юрію ? Це - чергова ЗРАДА !

Про нестачу ракет ППО говорять на таємних перемовинах про постачання необхідної зброї , а не виносять на публіку!

Тут вже є питання до СБУ по її нереагування на такі заяви ЦАРЯ , бо деякі злі язики розшифровують СБУ як - Служба Безпеки Узурпатора!
показать весь комментарий
12.05.2026 11:10 Ответить
А то в кацапстані й так не знають, що з петріотами напряг по всьому світу?
показать весь комментарий
12.05.2026 11:03 Ответить
Знають. Але для нас важливо, щоб світ чув Україну й не забував про неї. Навіть якщо ми ненавидимо Зеленського, це не означає, що маємо бажати зла всій країні.
показать весь комментарий
12.05.2026 11:06 Ответить
То нащо ЦАРЮ про це верещати на весь світ ?

Так само взимку-навесні 2023 року на УРЯшМарафоні радісно верещали про "потужний український контрнаступ" та "каву в Криму" ... мацковити і підготувались - побудували Лінію Суровікіна на Півдні.
показать весь комментарий
12.05.2026 11:12 Ответить
Ви самі фактично й відповіли на це питання. Подібними речами мають займатися відповідні органи, зокрема СБУ. Ми можемо тут сперечатися чи сваритися, але це нічого не змінить і не вирішить.
показать весь комментарий
12.05.2026 11:15 Ответить
ЗЕ верещить про петріоти, щоб хоч трохи їх прислали.
В 2023 році кричали про контрнаступ, надіючись, що кацапи злякаються і самі відійдуть як з-під Києва, Харкова і Херсона до цього... Але не все сталося як гадалося...
показать весь комментарий
12.05.2026 11:23 Ответить
"Це відповідь на рівні дискредитації, а не спростування по суті" - авторе, дискредитація цієї продажної тварюки якраз тут більш доречна, ніж спростування по суті, в яку ніхто з пересічних вникати не хоче. Бо в США Такера Карлсона добре знають звідки в нього ноги ростуть, і тому це інтерв'ю сприймуть "яке їхало, таке й здибало".
показать весь комментарий
12.05.2026 10:59 Ответить
Я розумію вашу емоцію, але проблема в тому, що коли відповіддю стає лише дискредитація людини, то для зовнішньої аудиторії це часто виглядає як неспроможність дати аргументовану контрпозицію. Особливо на Заході, де важливу роль відіграє саме форма публічної дискусії.

Так, Такера Карлсона багато хто в США сприймає неоднозначно, і це правда. Але інформаційна війна працює не тільки через переконання своїх прихильників, а й через роботу з нейтральною аудиторією. Тому інколи спокійне спростування по суті може бути ефективнішим за емоційні ярлики. Навіть якщо вони комусь здаються заслуженими.
показать весь комментарий
12.05.2026 11:03 Ответить
Хто володіє критичним мисленням в будь-якій країні зрозуміє, де істина, а не надумана топорна брехня. Щодо мендельші, то це типовий приклад, як зовнішність жінки завжди має перевагу над її розумовими здібностями, органічністю і щирістю.
показать весь комментарий
12.05.2026 11:30 Ответить
Я особисто познайомився з Мендель у 2020 році. Моє перше враження було приблизно таким: "Істеричка… Боже, хто тебе взяв на цю роботу?". Але водночас вона справді перебувала поруч із Зе й озвучувала його позицію та думки. Що між ними сталося далі - я не знаю. Проте саме інтерв'ю місцями виглядає як помста. Можливо, навіть як дуже особиста, жіноча помста.
показать весь комментарий
12.05.2026 11:36 Ответить
Когось вразили карі очі, чорні брови та довгі ноги, а також неукраїнське походження, тому і взяли на роботу...
показать весь комментарий
12.05.2026 11:44 Ответить
"слов'яни вбивають слов'ян" - и больше слов не нужно говорить!
показать весь комментарий
12.05.2026 11:44 Ответить
"системну вразливість України: відсутність механізмів відповідальності для публічних осіб, які виносять внутрішні конфлікти на зовнішні антиукраїнські платформи"

Пане Юрію, у нас наразі нема навіть дієвих механізмів відповідальності чи бодай будь-якого контролю за висказуваннями влади та її медійної обслуги, а не те що якихось там приватних екс-секретарок які давно вже нікого не представляють.

От наприклад нещодавно одна публічна особа, а точніше цілий міністр - вякнув що в Україні зараз проживає від 25 до 22 млн населення. І чомусь я не бачу масового праведного гніву, не бачу криків "стули свій брудний писок", "перестань підігравати росіянський пропаганді", "досить залякувати людей" або хоча б "надай докази, придурошний брехун".
Але коли справа торкнулась сцаря і його брудної білизни - ту. пряма збудились не на жарт.

Так от я і хочу спитати - що для наших медійників і активістів насправді важливіше - чуттєва інформація про країну чи чуттєва інформація про наркозалежність царька?
показать весь комментарий
12.05.2026 21:50 Ответить
Я б тут не зводив усе до персоналій чи емоцій щодо Зеленського. Проблема значно ширша. В Україні давно існує вибіркова чутливість медіа й аудиторії. Одні теми викликають шквал емоцій, інші часто проходять майже непоміченими, хоча можуть мати набагато більший суспільний вплив.

Коли чиновник озвучує катастрофічні демографічні цифри - це теж серйозна історія, бо йдеться про майбутнє країни, економіку, мобілізаційний ресурс, соціальну систему. І до таких заяв теж мають бути питання: звідки дані, яка методологія, навіщо це комунікується саме так. Але у цьому випадку з нього просто всі посміялися.

Але так само нормально ставити питання й до людей, які були частиною влади та публічно роблять гучні заяви чи виносять внутрішню кухню назовні. Тут проблема не в тому, що "не можна чіпати царя", а в тому, що в нас часто немає єдиних стандартів для всіх. Одних медіа й активісти готові розбирати під мікроскопом, а інших - ні.

Тому дискусія мала б бути не про те, кого більше ******* чи ненавидять, а про стандарти, відповідальність і однаково критичне ставлення до будь-яких публічних заяв, незалежно від прізвища.
показать весь комментарий
12.05.2026 22:35 Ответить
"Але у цьому випадку з нього просто всі посміялися."

На жаль, далеко не всі сміялись, для багатьох наших людей, схильних вірити в найбільш негативні сценарії (а таких в наших умовах чимало) це стало черговим "підтвердженням" їх невтішних здогадок. І це ще не відомо чи не сприйняв також наш ворог такі "одкровення" за несподіваний інсайд, чи не підігріло це його бажання докласти максимум зусиль для того щоб "протриматись на день довше" нас.
Все це, якщо чесно, мене турбує куди більше ніж настрої в середовищі маргіналів з країни яка давно вже не дає нам ні копійки.

"про стандарти, відповідальність і однаково критичне ставлення до будь-яких публічних заяв, незалежно від прізвища. "

Погоджуюсь з необхідністю стандартів, навіть з законодавчим врегулюванням чутливих питань особливо під час війни, але все ж тут важливо розрізняти хто робить подібні заяви. Адже навіть як ми знаємо, колишні генерали НАТО і держслужбовці США видають мемуари і роздають інтерв'ю риторика яких суттєво відрізняється від того що вони казали на посаді, викликаючи теж чималий резонанс. Тому нам би хоча б із офіційно чинними прізвищами лад навести, не лізучи в такі далекі і тонкі матерії.
показать весь комментарий
12.05.2026 22:51 Ответить
Редкий случай, когда богоизбранные решили сливать своего?
Однако))
показать весь комментарий
13.05.2026 08:13 Ответить