9559 посетителей онлайн
25 869 56

"Найкращі революції ті, які вміють вчасно зупинитися", - історик Ярослав Грицак

Автор: 

Сьогодні в Україні найкраще суспільство з тих, що ми будь-коли мали, вважає доктор історичних наук Ярослав Грицак. В інтерв'ю Цензор.НЕТ він розповів, чому Україна вписується у європейський контекст, а Росія – ні, чим українці схожі на поляків, іспанців і швейцарців, коли постать Бандери перестане розділяти українське суспільство, і врешті, чому в Києві можливий воєнний переворот.

З Ярославом Грицаком, одним з найвідоміших українських істориків, домовляємося обговорити, наскільки українське суспільство готове увійти до європейського політичного і культурного простору. Та останні події міняють наш порядок денний - розмову починаємо з протистояння, що відбулося під Верховною Радою 14 жовтня.

Вже тривалий час Грицак досліджує зміни в історичній пам'яті українців - як з часом міняється ставлення до історичних героїв та пам'ятних дат. На його думку, Бандера й Шухевич досі роз'єднуються Україну, і Росія cкористається з цього, якщо українці не згодяться на нову історичну політику.

БАНДЕРА ДОСІ НЕ МАЄ ТАКОГО СТАТУСУ, ЯК ШЕВЧЕНКО, ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ЧИ ФРАНКО

- Пане Ярославе, як Ви оцінюєте події, що відбулися під стінами парламенту 14 жовтня? Наскільки взагалі питання визнання УПА воюючою стороною є на часі?

- Бандеру й УПА знову використали для розхитування країни. Тільки тепер це має інше значення. Тут покличуся на думку експерта, у точності прогнозів якого мав змогу переконатися під час Євромайдану. Він твердить, що в Україні не виключена загроза воєнного перевороту. Путін, після того, як здувся його проект "Новоросії", розглядає такий сценарій. Але, щоб цей план спрацював, необхідно мати достатньо людей серед активних українців, які піддадуться на провокації, - під приводом, скажімо, що Порошенко "зраджує національні інтереси", або ж внаслідок різкого погіршення економічної ситуації. Тим більше, зараз в Україні склалася ситуація, коли чимало осіб мають зброю і пройшли через воєнні дії. Ми є свідками, як партії включають у свої виборчі списки воєнних командирів, Коломойський взагалі фактично має власну армію. Тому події 14 жовтня я розглядаю як репетицію того, що може статися за декілька місяців.

З іншого боку, як історик я розумію, що УПА потрібно надати статус воюючої сторони. Бо вона такою дійсно була - воювала на українській землі одночасно проти Радянського Союзу, німців і поляків.

- Але останнім часом образ Бандери, Шухевича та УПА загалом сприймається українцями краще.

- УПА й Бандера близькі, але все ж різні. Певна динаміка зростання сприйняття УПА була помітна вже за Ющенка. Останнім часом ми є свідками росту популярності Бандери, у тому числі на сході. Але це пов`язано не стільки з географією, скільки з рівнем освіти та зміною поколінь. Молоді люди та люди з вищою освітою ставляться до Бандери спокійніше, ніж старші чи менш освічені.

Тобто у ставленні до Бандери бачимо дві тенденції - одна нова, інша стара. Нова: популярність Бандери росте. Стара: він далі ділить країну. Досі він не має такого статусу, як, Хмельницький чи Шевченко.

- Якою має бути політика держави, щоб зменшити розкол у суспільстві, викликаний різним баченням історії?

- Історична пам'ять - це як сильна хімічна речовина. В одних пропорціях вона може діяти як ліки, в інших - як отрута. Нас же історичною пам'яттю частіше отруюють, аніж лікують.

Треба визнати, що моє і старші покоління не змогли собі дати раду з історією. Маю надію, що це може вдатися молодшим людям. Тож вважаю, що зараз питання історії треба заморозити на певний час, а натомість займатися перетвореннями держави.

Я є прихильником політики так званої історичної амнезії. Це не означає, що держава забороняє чи цензурує історію, як це було за СРСР. Тобто не каже, як і що люди мають пам`ятати чи не пам'ятати. Просто влада вводить мораторій на використання історії у політичних цілях, особливо навколо тих подій і постатей, які провокують розкол у країні. При цьому держава не усувається повністю від історії, бо жодне суспільства не може обійтися без історичних символів. Але вона визначає певний набір державний свят, які не викликають суперечок. На мою думку, сьогодні українців об'єднують постаті Хмельницького, Шевченка, Лесі Українки та Франка. За роки незалежності в Україні склався консенсус навколо Грушевського, за влади Ющенка - навколо Голоду 1932-33. Я маю мрію, що колись державним святом стане день 1 грудня - коли українці свідомо обрали незалежний шлях. Але все, що поза цими святами, хто що може відзначати чи святкувати, має бути приватною справою окремих громадян чи окремих партій. Але держава їх ані підтримує, ані скасовує. Найбільше, що вона може зробити, - це поставити кордон міліції між прихильниками різних героїв, якщо між ними доходить до мордобою.

Така політика проводилася в Іспанії після Франко. Іспанія була дуже схожа на сьогоднішню Україну - розділена пам'яттю про останню війну, з сильним регіоналізмом, що в окремих випадках - басків чи каталонців - переростав у сепаратизм. Після смерті диктатора Франко іспанським політикам вистачило мудрості собі сказати: "Якщо ми зараз почнемо сперечатися про минуле, Іспанія пропаде. Треба робити реформи, а розмови про історію відкладемо на майбутнє".

Найкращі революції ті, які вміють вчасно зупинитися, - історик Ярослав Грицак 01

ЯКЩО СТРІЛЯЮТЬ У ПАРЛАМЕНТ, ЗНАЧИТЬ, ДЕРЖАВА ЙДЕ ДО КРАХУ

- У випадку з "ленінопадом", який охопив майже всю Україну, державні органи практично не втручалися. Це правильна позиція?

- Держава відсторонилася, і вважаю, що це добре. Скидання пам'ятників Леніну - революційний момент, рух знизу. Держава мала би втрутитися лише у випадку кривавих сутичок. Але майже скрізь зняття пам'ятників відбулося мирно. Сьогодні є загальне розуміння того, що Леніну немає місця у новій Україні.

Та лишається питання, що робити з пам'яттю про УПА. Ми не можемо щоразу 14 жовтня перетворювати на конфронтацію і доводити до пострілів у Верховну Раду. Якщо стріляють у парламент, значить, держава йде краху. Це класика політології. Тільки держава має монополію на насильство. Зрозуміло, що законне, але насильство. Якщо держава втрачає цю монополію, то це симптом серйозної хвороби. Почав її Янукович, коли використовував паралельні до державних нові органи насильства - "тітушок". Ми повинні зупинити цей процес розкладу.

- За популярною теорією, справжня революція має пройти 5 етапів. Якщо їй вірити, ми зараз на третьому етапі, а попереду періоди воєнного перевороту та остаточного утвердження демократичної влади.

- Ця теорія бере за взірці Французьку та Російську революції. Але зараз таких революцій вже немає. Теорія Леніна вмерла остаточно, та нею досі послуговуються - чи то з інерції, чи то з незнання. Символом сучасних революцій є "Париж 1968". За цим зразком відбулися Occupy, "Арабська весна", протести на площі Таксим та Болотній. За схемою Леніна революції починаються тоді, коли ситуація погіршується. Сучасні революції починаються, коли ситуація покращується. За Марксом і Леніним, рушійною революційною силою є пролетаріат, якому нічого втрачати, крім кайданів. Сучасним революційним класом є молодь і середній клас, яким є що втрачати.

Найкращі революції ті, які вміють вчасно зупинитися. Тому я завжди надаю перевагу Славетній британській революції 1688 року над Великою Французькою 1789-го чи Жовтневою 1917-го.

Нам сильно бракує стратегічного мислення. А стратегічне мислення, як на мене, це вміння розділяти між тим, що дуже хочеться робити, і тим, що конче треба робити. Скажімо, нам хочеться сперечатися про статус російської чи роль УПА - і ми це робимо уже майже 25 років. А нам конче потрібні системні реформи - і ми цього не робимо.

Візьмімо Польщу. Подібно до України, вона зараз дуже розділена. Там є дві великі політичні сили - прихильники "Громадянської платформи" та "Права і солідарності". Й обоє спілкуються між собою мовою ненависті - приблизно так, як говорили між собою прихильники Ющенка та Януковича. Але поляки сваряться у державі, що вже провела реформи і вийшла на інший рівень цивілізаційного розвитку. Якби вони сварилися зразу після 1989 року, коли робили революцію, то пропали б. Тепер вони можуть собі дозволити сперечатися, а ми - ні.

- Розділеність України є улюбленою тезою російської пропаганди. Мовляв, така держава не може існувати. Ви вже згадали про Польщу й Іспанію, але насправді більшість світових держав є неоднорідними, і це радше є плюсом.

- За певних умов різноманітність може бути багатством. А принаймні не заважає досягти достатку. Чи не найбільшою іронією є те, що політичним центром Європейської унії є Брюссель - столиця Бельгії, яка є поділена ще більше, ніж Україна чи Іспанія. Бельгія - це штучна конструкція, фактично дві країни в одній. Умовно кажучи, це якби Польщу та Україну об'єднати, а столицю призначити десь у Любліні чи Бердичеві. Але Бельгія заможна держава, що порівняно добре функціонує.

Інший приклад - Італія. Італійці 150 років після свого об'єднання досі сперечаються, чи вони є однією нацією, чи ні. Але, разом з тим, Італія входить до "великої сімки".

Стабільність, що базується на монолітності, є міцною лише на перший погляд. А насправді при першому сильному ударі розсипається. У цьому плані Росія дуже слабка, і тому загроза її розпаду у випадку глибокої кризи значно більша, аніж скажімо, в Україні. Франція друга на черзі, бо має жорстку централізовану систему управління. У Німеччині та Швейцарії значно менше такої загрози, бо мають федеративну структуру - справжню, а не декларовану, як у випадку Російської Федерації. Мої слова не означають, що я агітую за федерацію в Україні. Такий устрій є добрим лише тоді, коли в державі проведені ефективні реформи. Інакше отримаємо кілька маленьких авторитарних Україн зі своїми президентами і зі своїми Межигір'ями.

НА ФОНІ ПОЛЬЩІ 1989 РОКУ УКРАЇНА МАЛА ЦІЛКОМ ПРИСТОЙНИЙ ВИГЛЯД. ПОДИВІТЬСЯ, ДЕ ТЕПЕР ПОЛЬЩА

- Дії сьогоднішньої влади не скидаються на масштабні й докорінні реформи. Ми знову тупцюємо на місці?

- Я даю нашому уряду те, що англійці називають "привілей сумніву" - тобто критикую радше зі знаком плюс. Достатньо близько пізнав Порошенка, щоб зрозуміти, що він зроблений з іншого матеріалу, ніж решта наших олігархів та президентів. Порошенко має амбіції міняти історію і стати діячем рівня Хмельницького чи Аденауера. Мені, однак, не подобається, що Порошенко і далі багато питань вирішує в закритому режимі. Правило реформ є досить просте: щоб економіка запрацювала, треба зробити спочатку політичні реформи - а суть цих зводиться до простої форми: перехід від привілеїв для окремих до рівних прав для усіх. Іншими словами, перехід від закритого до відкритого режиму. Я поки що не бачу ознак, що Порошенко і його команда рухаються у цьому напрямку.

За півроку після революції можна було хоча б відкрити перші справи проти корупціонерів. З іншого боку, слабкою рисою Порошенка є те, що він не вміє доносити до суспільства інформацію про свою діяльність. Це дуже дивно і тривожно, тому що він є великим медіа-власником і набрав у свою команду людей, що займаються цим професійно. Нинішній президент цим нагадує Януковича в перші місяці свого існування. Тому боюся, щоб Порошенко не закінчив так, як Ющенко і Янукович. Вони жили у такій собі коробочці, коли немає комунікації між Президентом і суспільством: інформація, що доходить до Президента, фільтрується його найближчим оточенням. Мені розповідали, що коли Януковича переконували, як в Україні погано жити, він визирав у вікно і показував: "Поглянь, які дорогі машини стоять - як можна говорити, що в Україні погано?" І дійсно, у тій "коробочці", в якій він жив, все було добре. Кожен президент, що живе у режимі закритого доступу, потрапляє в таку "коробочку".

Сподіваюся, Порошенко припускається таких помилок не зі злої волі, а тому що зайнятий війною. Але й це не може бути виправданням. Зараз в Україні найкраще суспільство з тих, що будь-коли мали: змобілізоване, патріотичне, яке хоче змін. Таким воно було короткий період на початку 2005 року. Сьогодні це триває довше, бо нам Путін "допомагає". Ми маємо знову вікно можливостей - треба не дати йому знову закритися.

- З чого варто було б почати трансформувати українське суспільство?

- Реформи робляться не за рік і не за два. Але певні речі можна почати робити вже зараз. На мою думку, спершу мають відбутися реформи у ключових галузях - суду, прокуратури і каральних органів. Саме через них створюється система привілеїв для "обраних". Паралельно варто створити прості, відкриті й розумні правила для ведення бізнесу. Є зрозумілий критерій, який визначає, наскільки багатою чи бідною є країна: якщо Вам для відкриття свого бізнесу треба десятки дозволів і тижні часу, Ваша країна є бідною. І навпаки: у багатій країні бізнес можна відкрити за одну годину, не відходячи від комп'ютера. Якщо Вам треба давати хабар навіть за те, щоб дістати права водія - значить, Ваша країна хвора і вимагає реформ.

Жодна держава не народилася багатою. Швейцарія ще 150-200 років тому була дуже бідною країною пастухів та найманих солдатів. Поки винайшли свій шоколад, годинниковий механізм, а найголовніше швейцарські банки, минуло багато часу. Німеччина так само бідувала після війни. Якби не "план Маршалла" та реформи Аденауера, невідомо, де сьогодні були б німці. Про Польщу 1989 року можу сказати, що я біднішої країни не бачив у той час. На їхньому фоні радянська Україна у стані занепаду видавалася цілком пристойним суспільством. Але Польща перейшла через реформи. Подивіться, де тепер Польща, а де ми.

Найкращі революції ті, які вміють вчасно зупинитися, - історик Ярослав Грицак 02

СИСТЕМА ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ПАМ'ЯТІ ПОБУДОВАНА НА ГАСЛІ: "НІКОЛИ БІЛЬШЕ ВІЙНИ"

- Якщо взяти приклад Грузії, то він може злякати потенційних реформаторів. Образно кажуть, що Саакашвілі зламав Грузію через коліно. Тепер грузини мають результат, але переслідують Саакашвілі.

- Про Грузію ще зарано судити. По-перше, Саакашвілі не люблять, тому що реформаторів завше спочатку проклинають. А через пару десятки років їм готові ставити пам'ятники. По-друге, Грузія на відміну від України була надзвичайно бідною країною. Тому навряд чи там можна чекати швидкого успіху. Треба почекати 10-20 років.

За природним, географічним та освітнім ресурсом Україну треба радше порівнювати з Польщею. Навіть історично ми схожі більше. Крім того, Грузія є меншою, а значить більш вразливою, ніж Україна. Хай грузини не ображаються, але Україна є більш стратегічно важливою, ніж Грузія - СРСР упав, коли з нього вийшла Україна. Окрім того, Грузія не має кордону з державами ЄС та НАТО. У 2008 році за неї не вступився світ так, як зараз за Україну.

- Чому за Україну вступилися? Справа ж не лише у розмірах чи географічному положенні…

- Путін, відібравши Крим, зламав всю схему європейської системи про непорушність кордонів, що почала створюватися в Ялті 70 років тому. У Придністров'ї, Осетії та Абхазії Кремль маскувався - жодна з цих територій не була приєднана до Росії. А у випадку Криму сталася неприкрита анексія. Європа відчуває величезну загрозу - ніби всі летимо у прірву, а що на дні - невідомо. Захід Путіну цього не пробачить. Навіть нафтою та газом не відкупиться. Заходу болить не лише Друга світова війна, а й Перша. Тому система європейської пам'яті побудована на гаслі: "Ніколи більше війни". Більше того, обидві війни зародилися у Європі. Двічі через спробу перекреслити кордони у Європі виникали світові конфлікти. Цим пояснюється чутливість до того, що робить Путін.

Звичайно, Європа дуже різна, і різні країни дивляться на Україну по-різному. Є стара Європа - західна, яка дивиться на Україну досить обережно, щоб не сказати більше. А є нова - колишня комуністична, що приєдналася до унії десять років тому. Вона краще розуміє Україну, бо знає, що таке жити у тіні Кремля. Це, в першу чергу, Польща і балтійські республіки. Важливо, що за останні роки цим країнам вдалося перетягнути на свій бік інших, у першу чергу - Швецію. Однак, найважливіший поворот, який стався в останні роки, і який важко пояснити, - зміна позиції Німеччини. Загалом вона зараз проукраїнська. Це помітно не лише за політикою Меркель, але й за матеріалами у німецькій пресі. Проросійські сили там втрачають свою силу. Маючи такий трикутник "Польща - Скандинавія - Німеччина", Україна може вдало балансувати.

Останні дослідження показують, що більшість європейців та американців згодні, що Україна має вступити в НАТО та Євросоюз. Невідомо скільки це триватиме, та це також вікно можливостей, які ми не можемо змарнувати.

Найкращі революції ті, які вміють вчасно зупинитися, - історик Ярослав Грицак 03

ДРУГА СВІТОВА ВІЙНА ДЛЯ УКРАЇНЦІВ ПОЧАЛАСЯ, ЯК І ДЛЯ РЕШТИ ЄВРОПИ, 1939 РОКУ

- Ви багато спілкуєтеся з європейською науковою елітою. Які асоціації на Заході викликають дивні конструкції на кшталт "Донецька народна республіка" чи "Новоросія"? У свідомості європейців вони мали б асоціюватися з Радянським Союзом чи імперськими амбіціями Росії.

- Захід має свої точки пам'яті, тому ці самопроголошені "республіки" не викликають в них жодних асоціацій.

Захід не мислить категоріями "народних республік". Зверніть увагу: як багато у риториці Кремля і ДНР покликань на "Велику Вітчизняну війну" - це і колорадські стрічки, і переконання, що вони далі борються проти нацизму, навіть цей ганебний парад перемоги у Донецьку. Коли дивишся російське телебачення, таке враження, що в них досі триває війна - бо кожен вечір там ідуть фільми про "войнушку". Цілі покоління росіян виховали на тому, що всі війни, які вела Росія, були справедливими. Захід "думає" і "пам'ятає" по-інакшому. Цікаво порівняти, як багато на Заході говорять про Першу світову, і як мало у нас - ніби її зовсім не існувало. Бо у свідомості західного європейця - війна, це завжди зло, навіть якщо вона є переможною.

Велика проблема Європейської унії, що вона досі не має єдиної ідентичності. Немає спільного історичного простору і точок пам'яті, що всіх єднають. На цьому тлі про Україну на Заході майже нічого не знають. І це стосується не лише українців. Скажімо, більшість європейців вважають Аушвіц головним символом Голокосту - бо там знищували "своїх", західних євреїв. Натомість найбільше євреїв були знищені не на Заході, а на Сході. Тому в європейській пам"яті мав би функціонувати символ не лише Аушвітца, але й Бабиного Яру. Так само як символи Голодомору, депортації кримських татар, Волинської різні та акції "Вісла".

Та навіть за таких умов Україна вписується у європейський контекст. Росія не належить до Європи хоча б тому, що сама себе виводить за рамки історичної пам'яті. Їй болить "Великая Отечественная война", яка не вміщається в європейську пам'ять - бо що тоді робити з 1939-1941 р., коли Гітлер окупував Францію на російській нафті? Що робити з розподілом Польщі?

Європейці чітко пам'ятають, що Другу світову почали Сталін і Гітлер у 1939 році. Україна в цьому плані ближча до Європи. Друга світова для українців почалася, як і для решти Європи, 1939 року, коли до Львова чи Луцька зайшли радянські війська. Те саме стосується Першої світової війни. Тоді Росії не була окупована, а українські землі навпаки стали місцем великих воєнних операцій, так само як Балтія і Пруссія. Тож нам треба робити зусилля, щоб активізувати європейські елементи пам'яті - а разом з тим, нагадати про них європейцям. Тобто йдеться про створення спільного історичного дискурсу і спільних місць історичної пам'яті.

Найкращі революції ті, які вміють вчасно зупинитися, - історик Ярослав Грицак 04

- Що має зробити Україна для популяризації свого іміджу у світі? Зокрема, як має діяти Інститут національної пам'яті?

- Я вважаю, що створення Інституту національної пам'яті, у тій формі, як він функціонує в Україні, є помилкою, інакше його мав би очолити блискучий історик. Володимир В'ятрович, який наразі очолює Інститут, дуже хороший громадський діяч, але як історик він попросту займається бюрократією. Він узявся до кількох неприпустимих речей: виправдання ставлення ОУН до євреїв і того, що сталося на Волині 1943 року. В'ятрович це має право робити як приватний історик, але не як голова державної інституції.

Я позитивно придивляюся до спроб заступника директора Інституту Олександра Зінченка працювати над польсько-українським примиренням. Але поки Інститут очолює В'ятрович, дуже важливого для нас діалогу з Польщею не буде. Це приблизно те саме, що створити Інститут національної пам'яті в Росії, який хотів би помиритися з Україною, але при цьому говорив би, що Голоду в Україні не було.

Мало того, Український Інститут національний пам'яті створений Ющенком за польським взірцем, але його форма є помилкою. У Польщі його створили для того, щоб кваліфікувати злочини комуністичного режиму шляхом відкривання архівів. Наш же Інститут займається популяризацією окремих подій. Це інструмент політичної боротьби, який Україні не підходить з огляду на її різноманітність.

Зараз Інститут національної пам'яті є маргіналізованим. Його не чути так, як це було за президентства Ющенка. Не знаю, це зле чи добре, тому що поки невідомо, якою буде історична політика Порошенка. Сподіваюся, вона буде вправнішою, ніж політика Ющенка. Про Януковича не говорю, бо це була катастрофа. Я розумію, що Порошенко може не розбиратися в тому, хто є добрим істориком. Але завше працює принцип: якщо не знаєш, то спитай у того, хто знає.

- Наскільки перспективним є примирення з Росією на рівні пам'яті? Чи можливо досягнути такого успіху, як з поляками?

- Теперішні взаємини України з Росією я порівняв би з ситуацією, що склалася між Україною та Польщею після Першої, а потім після Другої війни - коли був максимум насильства між обом народами. Мусить пройти час, щоб залікувати рани. Сьогодні Росія - це країна, яка не готова миритися з сусідами. І річ не у Путіні. Я навіть не маю надії, що наступне покоління росіян буде кращим. Натомість я вважаю, що поки дійде час до українсько-російського примирення, значно важливішим є примирення українсько-українське. Нам треба не оглядатися на Росію, а створювати сильну Україну. А вона не буде такою, поки ми не зможемо дати лад власній історії. Те, що сталося за останній рік, - великий рух в тому напрямку. Та події 14 жовтня показали, що старі звички вмирають поволі.

Тому я пропоную робити не те, що хочеться, а те, що треба. Нам не хочеться йти до зубного лікаря, але лікуватися треба. Так і Україні треба лікувати свою історичну пам'ять.

Ольга Скороход, Цензор.НЕТ

Топ комментарии
+6
Я є прихильником політики так званої історичної амнезії. Це не означає, що держава забороняє чи цензурує історію, як це було за СРСР. Тобто не каже, як і що люди мають пам`ятати чи не пам'ятати. Просто влада вводить мораторій на використання історії у політичних цілях, особливо навколо тих подій і постатей, які провокують розкол у країні.Источник: https://censor.net/r308176 Источник: https://censor.net/r308176

А зачем?.. Может, конечно, я не прав, но идеальным решением сейчас есть просто провести сравнение с нынешней ситуацией и возможно объеденить страну.

Бандера и ОУН помогали немецким войскам на начальном этапе 2-ой мировой, т.к. считали, что они меньшее зло, чем СССР. За это СССР предсавил их фащистами, хотя Нюрнберг не признал этого. Это факт.
Оказавшись в реальности фашистской Германии, поняли, что им не по пути. Опять таки тоже факт.
Германия убила много мирных на западной Украине, но Бандеру всё-таки простили там, т.к. он боролся против фашистов в том числе и осознал свою ошибку. Это факт.

Теперь, что имеем сейчас. До 30-40% Дон и Луг областей поддержали РФ, т.к. ошиблись а-ки Степан Андреевич. Оказавшись в реальности ДНР и ЛНР, думаю, минимум 90% из поддержавших поняли ситуацию а-ля Степан Андреевич и готовы изменить выбор.

Может предложим Дон и Луг выбор: остаться при своих или стать Бандерой, т.е. признать ошибку, что не смотря на стремление к лучшей жизни путь был выбран неверным, получить вполне вероятно понимание от оставшейся части Украины, не смотря на огромные жертвы, но при этом придётся не называть Бендеру фашистом, т.к. автоматом будешь называть себя сепаратистом.

Сейчас Бандера весьма объеденяющая личность на самом деле, главное правильно расставить акценты.


показать весь комментарий
23.10.2014 11:42 Ответить
+5
Прочитал 3 абзаца, дальше не асилил, слишком много букв, текст тяжелый, форма написания сложная. Мой родной язык русский, я на нем говорю и на нем думаю. Как и большинство украинцев. Почему вдруг так вышло, что в мою страну пришли воруженные люди защищать меня от укропов? Меня никогда не притесняли и не унижали, до поседнего времени. Но теперь это случилось. Укры в 94 году подписали Будапешский Меморандум, если кто не вкурсе,то согласно этому международному договору, Украина ДОБРОВОЛЬНО отказалась от третьего в мире ядерного зонтика взамен ТЕРРИТОРИАЛЬНОЙ НЕПРИКОСНОВЕННОСТИ. Одним из участников подписания этого меморандума была Россия. Давайте спросим сейчас у русских: посмели бы они вторгаться в Украину, под угрозой превращения Москвы в радоактивный пепел? Межконтинентальные ракеты класа "земля земля" легко могли приодолеть расстояние в тыщу км до Москвы, за минуты времени. Но это все в прошлом. Напоминаю россиянам, которые любят путина, что вся ядерная инфраструктура в Украине сохранена, у нас много атомных станций, и что более важно, есть разгонные блоки для превращения уранового топлива в оружие. Мир идет вперед, технологии рвут и совсем не обязательно сейчас тратить миллиарды на создание балистической ядерной рекеты. Хватит одного миллиона причем даже не наличными, а просто по банковскому переводу для отправления туриста с ранцевым ядерным фугасом, который будет у него в рюкзаке, на Красную Площадь
показать весь комментарий
23.10.2014 15:38 Ответить
+4
пан грицак мудра людина.він ніколи не говорить аби поговорити-показатися,має свої погляди,але не є субьективним.завше читаю його в журналі*країна*
показать весь комментарий
23.10.2014 12:33 Ответить
Комментировать
Сортировать:
Революция без чиновников утилизации - СЛАБОЭФФЕКТИВНАЯ Р-Я
показать весь комментарий
23.10.2014 11:30 Ответить
А воз и ныне там, если поменять лишь пару человек сверху. Нужно утилизировать всю прогнившую систему чиновников сверху донизу.
Без контроля снизу власть забывает кто и для чего их нанял и начинает работать только на свой карман.
показать весь комментарий
23.10.2014 11:34 Ответить
Я є прихильником політики так званої історичної амнезії. Це не означає, що держава забороняє чи цензурує історію, як це було за СРСР. Тобто не каже, як і що люди мають пам`ятати чи не пам'ятати. Просто влада вводить мораторій на використання історії у політичних цілях, особливо навколо тих подій і постатей, які провокують розкол у країні.Источник: https://censor.net/r308176 Источник: https://censor.net/r308176

А зачем?.. Может, конечно, я не прав, но идеальным решением сейчас есть просто провести сравнение с нынешней ситуацией и возможно объеденить страну.

Бандера и ОУН помогали немецким войскам на начальном этапе 2-ой мировой, т.к. считали, что они меньшее зло, чем СССР. За это СССР предсавил их фащистами, хотя Нюрнберг не признал этого. Это факт.
Оказавшись в реальности фашистской Германии, поняли, что им не по пути. Опять таки тоже факт.
Германия убила много мирных на западной Украине, но Бандеру всё-таки простили там, т.к. он боролся против фашистов в том числе и осознал свою ошибку. Это факт.

Теперь, что имеем сейчас. До 30-40% Дон и Луг областей поддержали РФ, т.к. ошиблись а-ки Степан Андреевич. Оказавшись в реальности ДНР и ЛНР, думаю, минимум 90% из поддержавших поняли ситуацию а-ля Степан Андреевич и готовы изменить выбор.

Может предложим Дон и Луг выбор: остаться при своих или стать Бандерой, т.е. признать ошибку, что не смотря на стремление к лучшей жизни путь был выбран неверным, получить вполне вероятно понимание от оставшейся части Украины, не смотря на огромные жертвы, но при этом придётся не называть Бендеру фашистом, т.к. автоматом будешь называть себя сепаратистом.

Сейчас Бандера весьма объеденяющая личность на самом деле, главное правильно расставить акценты.


показать весь комментарий
23.10.2014 11:42 Ответить
https://twitter.com/ngfantastic "Найкращі революції ті, які вміють вчасно зупинитися", - історик Ярослав Грицак - Цензор.НЕТ 1054Санкция Разрушающая‏@ngfantastic

Зачем Каспаров их читает? На что он надеется?



https://twitter.com/ngfantastic/status/525023970501091330/photo/1
https://twitter.com/ngfantastic/status/525023970501091330/photo/1 "Найкращі революції ті, які вміють вчасно зупинитися", - історик Ярослав Грицак - Цензор.НЕТ 8388
показать весь комментарий
23.10.2014 11:42 Ответить
****** кругом этот спам постить
показать весь комментарий
23.10.2014 15:01 Ответить
Господа волонтеры со всей страны.Вы мобильные и оперативные.Прийдите на майдан до выборов и на плакатах напишите кто вам из политсил помогал, а кто нет.
Помогите нам определиться и выбрать достойных.
показать весь комментарий
23.10.2014 11:50 Ответить
И на Майдан идти не надо. Выложите инфу на ваших страницах в фейсбуке и за пару часов все все будут знать.
показать весь комментарий
23.10.2014 20:50 Ответить
господа живут в россии(х-ло,лавров,жирик..).а волонтері кот.помогают армии и тем всей стране- в УКРАИНЕ.ШАНОВНІ ПАНІ І ПАНОВЕ ВОЛОНТЕРИ....
показать весь комментарий
25.10.2014 13:04 Ответить
Що нового, цікавого, оригінального сказав цей Грицак? Підкажіть, може, я чогось не вловив, адже інтерв'ю невиправдано довжелезне.
показать весь комментарий
23.10.2014 11:55 Ответить
Росія не належить до Європи хоча б тому, що сама себе виводить за рамки історичної пам'яті. Їй болить "Великая Отечественная война", яка не вміщається в європейську пам'ять - бо що тоді робити з 1939-1941 р., коли Гітлер окупував Францію на російській нафті? Що робити з розподілом Польщі?Источник: https://censor.net/r308176
показать весь комментарий
23.10.2014 12:55 Ответить
Пречудова ідея! Як донести її до волонтерів-залишилось 2дні!!!
показать весь комментарий
23.10.2014 12:01 Ответить
Еще один дурачок Грицак,вот беда от этих ультранационалистов,как тока влазят поближе к кормушке,сразу кричаи пора остановится.Так было во времена всяких Черновилов,Горыней и всякой наволочи типа Тягнибакса,водивших хоровод с негодяями правящими бал сегодня.Поэтому у них нет никаких шансов пройти во власть а значит надо кричать -остановим Революцию.
показать весь комментарий
23.10.2014 12:08 Ответить
Грицак - не националист. Это просто промах "Цензора" давать такое интервью. Есть масса действительно интересных людей. Взять хоты бы Соскина. Вот его слова «Порошенко фактично зупинив революцію, він зупинив катарсис, очищення України. Тепер знову підвели голови ті ж персони, які впродовж двадцяти останніх років знищували і грабували Україну. Повторюється та сама історія, що була за Ющенка, ми бачимо ті самі процеси, все повертається на круги свої. Не було ліквідовано комуністичну партію як головну силу зла. І якщо комуністи знову пройдуть до Верховної Ради, - це буде провина Порошенка, як і його вина в тому, що повністю не добили Партію регіонів, котра і встановила бандитський режим в Україні. Ось наслідок того, що люди повірили Порошенку і не довели революцію до переможного завершення. Тепер в Україні знову настане фаза гниття. По суті, те, що нині у нас відбувається, - це те саме, що видаляти апендикс шматочками».
показать весь комментарий
23.10.2014 12:13 Ответить
За схемою Леніна революції починаються тоді, коли ситуація погіршується. ******* революції починаються, коли ситуація покращується. За Марксом і Леніним, рушійною революційною силою є пролетаріат, якому нічого втрачати, крім кайданів. ******** революційним класом є молодь і середній клас, яким є що втрачати.

Найкращі революції ті, які вміють вчасно зупинитися. Тому я завжди надаю перевагу Славетній британській революції 1688 року над Великою Французькою 1789-го чи Жовтневою 1917-го.
Нам сильно бракує стратегічного мислення. А стратегічне мислення, як на мене, це вміння розділяти між тим, що дуже хочеться робити, і тим, що конче треба робити. Скажімо, нам хочеться сперечатися про статус російської чи роль УПА - і ми це робимо уже майже 25 років. А нам конче потрібні системні реформи - і ми цього не робимо.
===============соскін багато говорив,АЛЕ МАЛО З ТОГО ЗБУЛОСЯ.а грицак робить аналіз на тому,що відбулось-ІСТОРІЇ
показать весь комментарий
23.10.2014 12:44 Ответить
БАЧУ РОЗУМ ВИ ВЖЕ изогнали
показать весь комментарий
23.10.2014 12:56 Ответить
Соскін вобше чокнутий, якшо вже на то пішло
показать весь комментарий
23.10.2014 13:40 Ответить
пан грицак мудра людина.він ніколи не говорить аби поговорити-показатися,має свої погляди,але не є субьективним.завше читаю його в журналі*країна*
показать весь комментарий
23.10.2014 12:33 Ответить
Швець, ви часом не Скороход? Так само убого мислите.
показать весь комментарий
23.10.2014 12:55 Ответить
Согласна на все 100%
показать весь комментарий
23.10.2014 21:51 Ответить
На похиле
дерево й цапи скачуть.
показать весь комментарий
23.10.2014 12:37 Ответить
Найкращі революції на мою думку це ті які не відбулися,ну а в цілому очевидно що розумний дядько,багато в чому з ним погоджуюсь,добре думає Людина і очевидно що надзвичайно щира
показать весь комментарий
23.10.2014 12:39 Ответить
грицак.найкращі ті революції .ідеали якх не зрадили..То виходить що ти дурний грицак
показать весь комментарий
23.10.2014 12:57 Ответить
Насправді революція Гідності - лише розпочинається . Ті , хто зараз при владі , до Майдану , не мають практично жодного відношення , а отже - коли до влади прийдуть справді інші люди - тільки тоді можна буде про щось казати ...
показать весь комментарий
23.10.2014 13:03 Ответить
Людей можно менять хоть миллион раз результата будет 0. Нужно менять систему, а люди вторичны.

Приведу пример Грузии с их полицией. Они уволили всех ментов и набрали новых, но помимо этого изменили систему. Итог из новых ментов весьма приличное количество были в скором времени уволены за взятки, но сейчас всё ок. Так первичны люди или система?.. Очевидно, что второе на примере Грузии, т.к. система выбросила плохих людей сама.
показать весь комментарий
23.10.2014 13:10 Ответить
якщо люди вторичні,то хто буде міняти систему????????????????????? поміняти людську свідомість і от тоді міняти систему.З ГІМНА ПУЛЮ НЕ ЗЛІПИТИ
показать весь комментарий
23.10.2014 14:07 Ответить
Приведу пример.

В моём понимании ключевая реформа, которая нужна Украине прежде всего - судебная. Прокуратура вторична, т.к. всегда можно ввести институт негосударственного обвинителя.

Так вот. В моём понимании реформы судебной тут достаточно 2-ух вещей ЗП и внешний контроль.

Грубо, поставь судье ЗП в миллиона 2 баксов в год, но с условием решение, которое он принимает можно отправить на касацию и одновременную оценку судьям Западной Европы. Если они дадут оценку его решения как неправильного, то он автоматом лишается должности. Всё больше ничего делать не нужно и после того, как вылетит с работы 30% судей наша система станет чистой как слеза младенца. Т.к. взятка в пару сотен тыс. баксов никак не перебьёт желание судьи не потерять работу за пару лямов баксов, а взятки свыше пару сотен тыс. баксов сделают неретабельными сами взятки, а контроль со стороны органа не подчинённого никому даёт уверенность в наказании.

А когда у нас в стране все свято верят в возможность честности гаишника, нужно только поменять человека, когда штраф за превышение скорости больше его суточной зарплаты... верьте дальше. Экономика странная наука, но законы её отменять грешно.
показать весь комментарий
23.10.2014 15:00 Ответить
і так і ні.приклад-банда золотого батона.люди стають ненажерливі скільки б не мали
показать весь комментарий
23.10.2014 15:22 Ответить
Ну ОК, примут не то решение, пойдёт внешняя оценка, судья вылетит. Придёт следующий и будет думать мозгами, что ему делать взять 100 тыс и вылететь или заработать за год 2 ляма, но принять правильное решение.

Так система чистит себя. По сути схожим образом чистит себя нынешняя система от честных, не взял взятку не из чего заплатить наверх, чтобы тебя оставили...
показать весь комментарий
23.10.2014 16:45 Ответить
все по делу. впрочем, как обычно
показать весь комментарий
23.10.2014 13:06 Ответить
А ху-ло считает что самое плохое- одни бандеровцы и фашисты.
показать весь комментарий
23.10.2014 13:40 Ответить
А знаете ли вы, кто у Правого Сектора возглавляет информационный отдел? Не
поверите! Гражданин Израиля
Борислав Бляхер-Береза
, дезертировавший
со своей исторической родины начале девяностых по причине банальной трусости и
нежелания служить в израильской армии, в момент активизации
арабско-израильского конфликта.
Правда, поговаривают, что предприимчивый
Боря, получая украинское гражданство, от израильского - не отказался. Кроме
того, на всякий случай, мало ли что в жизни может приключиться, дальновидный
Бляхер приберег на черный день и паспорт гражданина Израиля.

И так, с 2006 года начался новый украинский виток в жизни Бори Бляхера, заложившего свой
небольшой гешефт в Киеве - ларечек на книжном рынке «Петровка». Выбор в
пользу книг был сделан неспроста. Начитанный еврейский мальчик, очень любивший
фантастику и классическую литературу, торгуя подобными книгами, стал щедро и с
удовольствием делится прочитанным со своими покупателями, что принесло ему
немалые дивиденды. Со временем, Боря укрепился, оброс новыми связями, и
доверчивые издатели стали отпускать книги под реализацию за большое еврейское:
«честное слово рассчитаюсь». И все было бы у Бори ничего, и мог бы Боря
передать свой скромный гешефт по наследству, но взыграла жадность: решил Боря банально кинуть своих
поставщиков
, собрать накопившиеся от продажи средства, перейдя на новый
уровень благосостояния. Предприниматель
не погнушался подставить своих лучших друзей
, на имя которых он оформлял
неоплаченную книжную продукцию, взятую под реализацию, друзей, которые по сей
день выплачивают Борины «хвосты», заложив в качестве обеспечения, свои
собственные квартиры. В это же время, Боря сменил свой старенький «Субару» на
новенький «Таурег».

Много тогда Бляхер вокруг своего начесного поступка шума наделал, книжники -
народ интеллигентный, не особо состоятельный, шибко на него обиделись и толпами отправились в судебные инстанции. Да
не тут то было!


В 2009 году, «завязавший» с
книжным гешефтом Боря, оставив своих
друзей книжников «с носом» и с судами, а кредиторов с долгами, избавился от первой части своей фамилии Бляхер
и, оборвав долговые хвосты, ринулся в свое новое, уже журналистское
будущее. Благодаря покровительству,
на то время руководителя Первого
Национального Егора Бенкендорфа, Боря -книготорговец перевоплотился в
Борю-литературоведа
и литературного критика и возглавил теле -проект «Книга
UA». Со временем оказалось, что талант журналиста, как впрочем, и
торговца книгами у еврейского мальчика отсутствует… Тогда и задумался он о
новом перевоплощении.

И тут Боре Бляхеру подвернулась
революция на киевском «Майдане», а вместе с ней и знакомство с одиозным
Дмитрием Ярошем - лидером таинственного «Правого сектора»,
любезно
пригревшем посредственного мальчика в своих воинствующих рядах. К счастью
для пугливого Бори, судьбоносное соитие двух патриотов произошло далеко после
грозных событий на Майдане.

Вот только, удивительно, каким таким чудесным образом, трус Бляхер,
сбежавший из израильской армии в Украину, стал глашатаем радикальной партии? И
собственно почему, Дмитрий Ярош,
провозгласивший себя кандидатом в президенты Украины приблизил к себе столь
недвусмысленную, с точки зрения выбора отечества фигуру?
И каким таким
дивом, Бляхеру удалось так быстро выстроить гипер-доверительные отношения, с
якобы, осторожным Ярошем?

Возможно, успешность тандема Бляхер &Ярош подкармливается из недр
интернет пространства, а точнее за счет формирования липового
информационного поля, профессионально выстроенного трудолюбивыми ручками
райтера Бляхера.

Хотя, можно предположить, что
ниточки связывающие израильтянина Бляхера и радикала, рожденного из пепла
Майдана, Яроша, ведут в Израильский Моссад.
Тогда, вероятно не
трусость еврейского мальчика стала причиной его иммиграции в Украину, а глубоко
законспирированное и глубоко законсервированное задание! И тогда, конечно
же, очевидным становится и источник поддержки радикально-настроенной партии.
показать весь комментарий
23.10.2014 14:31 Ответить
Де три
хохли, там два гетьмани та зрадник.
показать весь комментарий
23.10.2014 15:08 Ответить
Береза никогда не скрывал что долго жил в Израиле.
Для меня это мелочи , а вот то что у нас при Овоще и твоих работодателях
МО руководили граждане роисси , многие действущие офицеры российской армии - вот это было серьезной проблемой , да наверное и осталось
показать весь комментарий
25.10.2014 09:57 Ответить
https://www.youtube.com/watch?v=VrLbW7J0BGI#t=167 Перший в
історії тиражований на грамплатівці запис гімну "Ще не вмерла Україна!"
Співає Михайло Зазуляк. Студія Columbia, США, 1916 рік
показать весь комментарий
23.10.2014 14:47 Ответить
У ці нелегкі часи для українського народу головним завданням є не просто вистояти, але й змінитися - стати сильнішим, милосерднішими, зректися ненависті та не підкорятися жодним стереотипам. Українці рішучим кроком почали тривале паломництво від страху до гідності. Попереду ще немалий шлях, тому не можна опускати рук.
Про це в інтерв'ю сайту «http://velychlviv.com/ Духовна велич Львова » заявив єпископ УГКЦ у Франції, країнах Бенілюксу та Швейцарії, президент Українського католицького університету Борис Ґудзяк. http://zik.ua/ua/news/2014/10/23/borys_udzyak_my_pochaly_tryvale_palomnytstvo_vid_strahu_do_gidnosti_poperedu_dovgyy_shlyah_534199
показать весь комментарий
23.10.2014 15:25 Ответить
> зректися ненависті

жах, що за ідіотизм...
показать весь комментарий
25.10.2014 19:18 Ответить
Прочитал 3 абзаца, дальше не асилил, слишком много букв, текст тяжелый, форма написания сложная. Мой родной язык русский, я на нем говорю и на нем думаю. Как и большинство украинцев. Почему вдруг так вышло, что в мою страну пришли воруженные люди защищать меня от укропов? Меня никогда не притесняли и не унижали, до поседнего времени. Но теперь это случилось. Укры в 94 году подписали Будапешский Меморандум, если кто не вкурсе,то согласно этому международному договору, Украина ДОБРОВОЛЬНО отказалась от третьего в мире ядерного зонтика взамен ТЕРРИТОРИАЛЬНОЙ НЕПРИКОСНОВЕННОСТИ. Одним из участников подписания этого меморандума была Россия. Давайте спросим сейчас у русских: посмели бы они вторгаться в Украину, под угрозой превращения Москвы в радоактивный пепел? Межконтинентальные ракеты класа "земля земля" легко могли приодолеть расстояние в тыщу км до Москвы, за минуты времени. Но это все в прошлом. Напоминаю россиянам, которые любят путина, что вся ядерная инфраструктура в Украине сохранена, у нас много атомных станций, и что более важно, есть разгонные блоки для превращения уранового топлива в оружие. Мир идет вперед, технологии рвут и совсем не обязательно сейчас тратить миллиарды на создание балистической ядерной рекеты. Хватит одного миллиона причем даже не наличными, а просто по банковскому переводу для отправления туриста с ранцевым ядерным фугасом, который будет у него в рюкзаке, на Красную Площадь
показать весь комментарий
23.10.2014 15:38 Ответить
Шановний,вчить українську.
показать весь комментарий
23.10.2014 21:53 Ответить
Шановна я як "російськомовний" киянин запевняю вас - неможливо ані змусити ані переконати вивчити будь яку мову , навіть мову рідної неньки якщо сам того не забажаєш.
Можу вам зі своєго досвіду сказати що найкращий переконувач - це посмішка та повага.
Звісно якщо ваш "оппонент" не зомбована совкова тварина.
показать весь комментарий
25.10.2014 10:02 Ответить
Як відомо , деякі історичні події повторюються . Коли зворушили осине гніздо чи зміїне кубло чи вовчу зграю , то нічого доброго з їх боку не слід чекати . Як все добре починалось при В , Ющенко , який також хотів одним махом зламати хребет корупції , бандитизму , мафії та оргзлочинності . Але в політиці досягають успіху люди далекоглядні , принципові та з планом дій на багато кроків наперед , люди розумні та з сильною рукою та командою однодумців . Якби ще в 2004 р . покарали всіх учасників з"їзду в Сєверодонецьку за Державну зраду та Конституції та Законів України -- до вічного ув"язнення , то Україна не знала б Януковича з Командою злодіїв та ригі -- аналів . Теж саме відбувається тепер . ВИ ЩО ДУМАЄТЕ , БАНДИТИ ВІДДАДУТЬ ВАМ ПРОСТО ТАК ВЛАДУ ?? КОЛИ У НИХ СТОЇТЬ ПИТАННЯ -- ЖИТТЯ АБО СМЕРТЬ ?? ВОНИ РОЗУМІЮТЬ , ЩО НОВА ВЛАДА ВІДБЕРЕ ТЕ , ЩО НЕЗАКОННО НАЖИТО ТА ЗАРОБЛЕНО НЕПОСИЛЬНОЮ ПРАЦЕЮ .А ТЕ , ЩО НАЖИТЕ НЕПОСИЛЬНОЮ ПРАЦЕЮ , -- ПОВИННО БУТИ НАДІЙНО ЗАХИЩЕНЕ . ... ПРЕЗИДЕНТУ НЕГАЙНО ПОТРІБНО МІНЯТИ СВОЇХ РАДНИКІВ -- БО ТЕ , ЩО ВІН МАЄ ---- ТО КРАЩЕ ВЗАГАЛІ НІЧОГО НЕ МАТИ , НІЖ МАТИ ЩО ПОПАЛО ..! !!
показать весь комментарий
23.10.2014 16:59 Ответить
Читать сайт на Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.xhunter74.censornet&hl=ru
показать весь комментарий
23.10.2014 18:13 Ответить
все починають МАЙДАН зливати!!

Зараз почнеться шепіт: Гроші любЮть тішЮ!
показать весь комментарий
23.10.2014 20:43 Ответить
А революція ще і не починалася!!

Революція гідності закінчилася !! Але скоро почнеться революція справедливості!!!!
показать весь комментарий
23.10.2014 20:44 Ответить
https://twitter.com/StarshinaZapasa/status/525208107904151552/photo/1
https://twitter.com/StarshinaZapasa/status/525208107904151552/photo/1 "Найкращі революції ті, які вміють вчасно зупинитися", - історик Ярослав Грицак - Цензор.НЕТ 6689
показать весь комментарий
24.10.2014 00:33 Ответить
"НАЙКРАЩІ РЕВОЛЮЦІЇ ТІ,- ЯКІ не меняют одного олигарха на другого такого-же олигарха"
показать весь комментарий
24.10.2014 06:21 Ответить
"Воєнний переворот" - це якою мовою?
показать весь комментарий
24.10.2014 08:17 Ответить
Мужик похож на киллера из "Фарго"
показать весь комментарий
24.10.2014 12:10 Ответить
Продолжаю рекомендовать приложение для чтения Цензор.нет на Android девайсах https://play.google.com/store/apps/details?id=com.xhunter74.censornet
показать весь комментарий
24.10.2014 12:44 Ответить
все равно Путин ***** )
показать весь комментарий
25.10.2014 10:05 Ответить
букафф *****,аффтар если и не ***** ,то полу*****
показать весь комментарий
24.10.2014 20:53 Ответить
вчасно зупинитись = зупинитись тільки після того як мерзотники відповідальні за вбивства будуть покарані.

хто у нас покараний?
показать весь комментарий
25.10.2014 19:16 Ответить
Плешиво-зловонные жиды всегда пытаются выморить настоящих русских и европейцев, всюду окупировать, подстроившись с изменёнными фамилиями какие угодно.... Наверняка дед Путина еврейский террорист Мордхо Циновер был знаком с Янеком-Кровавым в Витебской области Белоруссии, чьи зверства впечатляли самого http://borisserdyk.livejournal.com/ Махно . Жиды окупанты-морители убивали, грабили европейцев и мор от них беспредельно продолжается разными способами,
а самое худшее что они овладели электротехнологиями - где-то с 60-х были запущены спутники как универсальные средства слежения, зомбирования и травления электромагнитным облучением со спутников которое всюду проникает и имеет многофункциональные влияния. Разные болезни, раки, инсульты, инфаркты, кровоизлеяния, жар, боли, недомогания, разные растройства, неврозы и психозы, подстраивают убийства, гибели, аварии и т.п. делают электромагнитным облучением банды плешиво-зловонных жидокрыс у власти с измененными фамилиями - теперь это банды и семьи Путина
показать весь комментарий
26.10.2014 13:21 Ответить
(Циновер-Эпштейн), Медведева(Мендель), Зюганова(Зюгенфельд), Лаврова(Лаврентян), Жириновского(Эйдельштейн), Януковича(происхождение от еврейского села Януки) и многие другие их сообщники. Плешиво-зловонные ублюдки постоянно паразитируют, травят и зомбируют людей со специальных компютеров - не дают думать свободно и внушают что угодно: имитированный голос и вынуждают говорить под диктовку, разыгрывают ссоры и конфликты, подстраивают психические здвиги и дурости, ломают семьи и жизни, зомбируют на что угодно, делают шлюх, геев, маньяков, психов, алкоголиков и т.п. Эти зомбы почти незаметны и практически каждый хитро зомбирован, даже сны создают со специальных компютеров и внушают электромагнитным облучением, иначе снов не бывает, мозг не сочиняет их и не транслирует. Люди мрут, гибнут, страдают разными недугами, болезнями и затуплены не знают что их зомбируют и морят шары плешиво-зловонных жидокрыс у власти со специальных компютеров электромагнитным облучением со спутников, для того они запущены как универсальные средства. За десятки лет подстроены гибели и скрыто заморены миллионы ни в чем невинных людей и детей. А покровители плешиво-зловонных жидов-морителей у власти - богатейшая еврейская семья Rothschild ( к стати эта фамилия что-то означает), которые зомбируют и морят весь мир электромагнитным облучением со спутников где-то с 30-х. Без Rothschildов наверное не было б Октябрьской революции, банда кровавых жидов не охватила бы власть - не было б голода, моров от них и войн. Кстати банды негров со своим президентом Обамой тоже сообщники жидов во главе с Rothschilds и все эти плешиво-зловонные мерзости зомбируют и морят со специальных компютеров электромагнитным облучением со спутников. Плешивые крысы скрывают правду удаляют мои коменты и блокируют меня.
показать весь комментарий
26.10.2014 13:22 Ответить
"Найкращі революції ті, які вміють вчасно зупинитися", - історик Ярослав Грицак - Цензор.НЕТ 6279"Найкращі революції ті, які вміють вчасно зупинитися", - історик Ярослав Грицак - Цензор.НЕТ 2378"Найкращі революції ті, які вміють вчасно зупинитися", - історик Ярослав Грицак - Цензор.НЕТ 1931"Найкращі революції ті, які вміють вчасно зупинитися", - історик Ярослав Грицак - Цензор.НЕТ 7364"Найкращі революції ті, які вміють вчасно зупинитися", - історик Ярослав Грицак - Цензор.НЕТ 9825"Найкращі революції ті, які вміють вчасно зупинитися", - історик Ярослав Грицак - Цензор.НЕТ 52
показать весь комментарий
26.10.2014 13:28 Ответить
http://www.go2play.biz/demotivators/741-idealnaya-zhenschina.html Идеальная женщина
показать весь комментарий
26.10.2014 14:45 Ответить