9779 відвідувачів онлайн
14 527 34
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Полемізуючи з Володимиром Горбуліним

1) Незріла стратегія - основа печалі.

2) Незнання основ - причина всіх бід.

Варіанти перекладу стародавньої японської мудрості з книги Міямото Мусасі «П'ять кілець».

Сторожові дими вже давно здіймаються на горизонті, тривожні дзвони все наполегливіше намагаються пробудити український народ і його державу до рішучої боротьби з непримиренним ворогом…

От і визнаний вітчизняний авторитет в питаннях стратегії Володимир Павлович Горбулін, академік, директор Національного інституту стратегічних досліджень, і прочая, і прочая, в своїй статті «2017-й: далі буде» чітко артикулював загрозливу стратегічну ситуацію навколо України, необхідність переходу до стратегічного планування як умови її виживання, а також спробував визначити основні вихідні умови для такого стратегічного планування, й окреслити можливі його напрямки реалізації. Але… але. Незважаючи на визнаний авторитет Володимира Павловича, бачу предмет для дискусії.

У когось виникне питання - а хто я такий, щоб дискутувати з самим (!) Володимиром Горбуліним? Дійсно, ось і мій армійський начальник, генерал Віктор Муженко, теж якось допитувався у мене - «а хто ти взагалі такий?» І деякі з його армійських генералів, за принципом «не читав, але засуджую!» теж галасували - «та ти хто такий!?» І дійсно, хто я для них такий? Не рівня. У мене ж таких як у них штанів з лампасами немає, а тільки в них і вся справа…

Але думаю, що чини і регалії - то все пусте, справа наживна. Он, і сер Безіл Генрі Ліддел Гарт пішов з армії всього лише в чині капітана. Історія говорить, що британські генерали, переможці в Першій світовій війні, теж дуже нервували, коли капітан Ліддел Гарт публічно критикував їх за ту м'ясорубку, яку вони вчинили на полях тієї війни. І шо? Хто пам'ятає зараз тих британських генералів, і хто не знає Ліддела Гарта? Ну, не здивуюсь, якщо з наших «стратегів» хтось і не знає… А я ж вже далеко не капітан, та і крикуни «та хто ти такий!?» теж ще далеко не переможці цієї війни…

Та очевидно, що і в аксакала вітчизняної політики В. П. Горбуліна не все добре, раз він вимушений, будучи в статусі радника Президента України, публічно умовляти формально невідомих нам суб'єктів в необхідності переходу до суверенного стратегічного планування в ході нашої боротьби з Росією. Тож сумніви в сторону.

В. П. Горбулін цілком справедливо оцінює ситуацію як «затишшя перед бурею», і вказує на те що «…"велика війна", до якої чимдалі наполегливіше готується і яку провокує Росія, цілком може стати реальністю.»

Проте далі, вважаю, думка Володимира Павловича допускає ряд серйозних змістовних помилок, що суттєво впливають на отримані ним висновки.

Перша помилка - методологічна. Стає зрозумілим, що В. П. Горбулін фактично розглядає стратегічне планування як стратегічну гру. Тобто мистецтво управління наявними ресурсами в умовах, що склалися, з метою досягнення перемоги в протиборстві. Такий погляд суттєво обмежує стратегічний інструментарій. І одночасно закономірно привносить невизначеність, ризики й небезпеку, притаманні будь якій грі, з стратегічною включно. На протилежному боці теж можуть виявитися сильні стратегічні гравці, от тільки наявні ресурси, а отже і інструменти боротьби, у них поки що безумовно більші і різноманітніші.

Проте існує й інше уявлення про стратегію, як мистецтво створення нової реальності, або зміни співвідношення ресурсів й правил ведення боротьби. Тобто осмислене і цілеспрямоване створення таких умов боротьби, в яких перемога стає не імовірністю, а практично неминучістю.

Такий обмежений погляд на природу стратегії цілком закономірно приводить В. П. Горбуліна до висновку, що «…у випадку прямої масштабної воєнної агресії Росії проти України наші шанси вистояти в ній мінімальні. Наші потенціали настільки різні, що очікувати іншого складно.» І далі він, на мою думку, помилково, ставить обмежене (а отже - і хибне) «завдання-максимум» на випадок масштабної агресії з боку РФ - «…завдати противникові максимальних втрат, сповільнити його (щоб дочекатися допомоги з боку наших союзників, якщо вони захочуть її надати) і зробити для противника подальше просування, утримання території дуже дорогим задоволенням.»

Як людина, яка дещо знає про протиборство матеріальних систем в різних його проявах, теорію його тактики, стратегії і реальну практику, стверджую, що від початку керуючись обмеженими цілями, ставати на шлях боротьби, без наявності твердих намірів рішуче перемогти - не варто взагалі. Вже тоді краще відразу здатися. Будь яке протиборство з обмеженими й розмитими цілями, типу виграти час (для чого?), дочекатися підмоги союзників (а чи вона буде?), змусити ворога платити високу ціну (а якщо він її заплатить?) тощо, стане лише агонією, закономірно й неминуче призведе до поразки того чи іншого ступеню тяжкості.

Історія війн і військового мистецтва суперечить такій поверхневій оцінці потенціалів боротьби. Наприклад, видимий потенціал Древніх Греції і Македонії також був непорівняним з Персидською імперією царів Ксеркса і Дарія, молода невелика держава Ізраїль теж мала мало видимих шансів у протистоянні з гігантським арабським оточенням, потенціал Ічкерії теж вбачався мізерним у порівнянні з Росією Єльцина і Путіна, аж допоки останній в безсиллі не розколов її банальним підкупом, фактично цим визнавши свою військову і моральну поразку.

Не можна так легковажно відкидати мотивацію на боротьбу людини, населення, народу як один з доступних інструментів стратегічного планування. Насправді - це дуже потужний фактор, а особисто я вважаю - головний, набагато потужніший традиційних - ресурсного, технічного, інфраструктурного, дипломатичного й інших.

Та і завдання максимум, навіть при існуючих ресурсах, не може бути таким пасивним і обмеженим. Росія сьогодні - це вже далеко не СРСР, та і Україна - це не Фінляндія 1940 року. Ми цілком можемо очікувати й планувати військову перемогу, принаймні на своїй території. Для цього як мінімум треба вірити в своїх людей, свій народ, свою армію, і що важливо - знати їх. А це багато чого вартує. Зумівши ввести в дію фактор народної оборонної і визвольної війни в процес стратегічного планування, стратег неминуче отримає перемогу над агресором. От неминуче, і все. Тільки мало хто з «стратегів» розуміється на цьому...

От і путінські стратеги розуміють важливість мотиваційної мобілізації свого населення для здійснення контрреволюційної інтервенції і імперіалістичної агресії проти України. Їх пропаганда для цього працює на всю. Але вони не взяли до уваги гниле для цього підґрунтя. Путінська пропаганда змушена дуже багато брехати. А брехня, як відомо, має лише тимчасову стійкість. І тому їхня брехня закономірно обертається їм боком. Ми можемо спостерігати, як в результаті навколишній світ мобілізується проти брехливої Росії, та і в самому російському суспільстві зростаюча недовіра до влади підриває основи воєнної мобілізації.

Але і в Україні все далеко не гаразд з мотивацією до боротьби. Народ і його армія, для подальшого її продовження та успішного (переможного) завершення цього етапу російсько - української війни, потребують чесного і правдивого (!) формулювання простих й зрозумілих її світоглядних основ. Відповіді потребують елементарні питання: «ми воюємо, чи не воюємо?»; «якщо ми воюємо, то чому не всім миром?»; «за що ми воюємо? невже за заводи і пароплави можновладців, статус-кво для корупціонерів і казнокрадів, за свої безпросвітні злидні?»; «що буде нашою перемогою? першочерговою, остаточною?».

А наша влада ні кує ні меле з цього питання. Стратегічна (а на справді, мабуть, суворо ситуативна) лінія президента Порошенка на максимальне роз'єднання проблематики війни і проблематики розвитку суспільства є хибною й деструктивною, що прямо підриває мотивацію широких верств населення до участі в війні і прагнення до перемоги. Так робити не можна було ні в якому разі. Суспільство, його держава і його армія - єдина нерозривна суспільна система, яка і живе та розвивається разом, і бореться разом, і помирає разом. А тому намагатися розділяти суспільство на частину, що воює, та частину, що в ус не дує, живе й насолоджується створеними за чийсь рахунок мирними буднями - верх недалекоглядності, стратегічного невігластва і з великою імовірністю - історичний злочин. Якби держава Ізраїль так легковажно відносилася до питань мотивації населення й мобілізації суспільних ресурсів для боротьби за своє виживання, вона мабуть би навіть не відбулася. Вони змогли стати народом - воїном і народом - трудівником одночасно. І показали на власному прикладі, що одне одному, при певній організації, може не суперечити. Те, що народ Ізраїлю став практично поголовно воїнами, аж ніяк не завадило їх карколомному суспільно - економічному розвитку. Але звичайно, його боротьбу й розвиток організовували і очолювали такі особистості, як Давид Бен Гуріон, Голда Меїр, Іцхак Рабін… Заздримо…

Ні, звичайно, наше суспільство намагається чинити спротив неприродним зусиллям по його світоглядному роз'єднанню, зв'язку з воюючою в окопах Донбасу армією до кінця не втрачає, продовжує свою діяльність народний волонтерський рух, ЗМІ поки що періодично згадують про війну на Донбасі, не всі бізнесмени й чиновники остаточно втратили совість і заробляють на війні, президент, міністри і депутати ВР воюючої країни мабуть соромляться їздити за кордон на футбол - їздять і соромляться, соромляться і їздять… Але цього замало! Бо державна влада, яка й має організовувати боротьбу суспільства, своєю в цілому безтурботною і «страусиною» лінією поведінки прямо цю боротьбу підриває.

Мотивація людини, суспільства на тривалу і запеклу боротьбу з агресором - для України є основним резервом нарощування потенціалу до боротьби, та по великому рахунку - й головним фактором майбутньої безумовної перемоги. Маса мотивованих воїнів, тотальна підтримка їх населенням, ефективні державний апарат і економіка, тверді, мудрі і далекоглядні вожді - ось базис тієї нової реальності, в якій у Росії обмаль шансів на перемогу над Україною. Але щоб досягти такого стану, необхідні не стратегічна гра в рамках реальності, що склалася, а глибокі цілеспрямовані соціально - політично - економічні зміни в нашому суспільстві, що і має стати основним предметом нашого стратегічного планування.

В центр нашого стратегічного планування необхідно поставити Людину, Громадянина України, його підготовку і мотивацію до боротьби. Традиційна ж стратегічна думка схильна оперувати виключно категоріями техніки, ресурсів, інфраструктури, промислового потенціалу… Ні, звичайно, техніка, матеріальні ресурси, інфраструктура з промисловістю в стратегічних розрахунках - дуже важливі. Але без Людини, Народу, їх необхідних для ведення боротьби якостей - вони ніщо, так, купа трофеїв для агресора.

Для ілюстрації цієї тези наведу лише один маленький приклад тактичного масштабу, хоча історія подібних, більш масштабних і наочних прикладів знає вагон і маленький візочок. Цей випадок трапився в 20-му «Дніпропетровському» батальйоні ТрО в останніх числах серпня 2014 року біля міста Мар'їнка, що під Донецьком. Саме в той грізний час, коли підрозділи сусідньої правофлангової 51-ї бригади, які мали все необхідне для бою - людей, танки, БМП, артилерію, міномети, боєприпаси, але були морально розкладені пияцтвом, втратою управління й дисципліни - лише під впливом чуток про наближення ворога в паніці покинули свої позиції і драпонули на своїй грізній бойовій техніці глибоко в тил, а багато хто - і прямо «додому, до хати». Дорога з Донецька на Курахове, і далі на Дніпро і Запоріжжя, була для противника відкрита. Розуміючи цю загрозу, на оборону кинутої позиції на цій дорозі добровільно стали всього два бійці нашого територіального батальйону, лише з двома автоматами АК-74. І утримували позицію до підходу підкріплення більше доби, навіть відбивши нічну вилазку противника.

Після цього та інших подібних випадків я впевнився, що на війні техніка, ресурси та їх кількість - далеко не головне. Головне - Людина, її знання, вміння, мотивація, фізичний стан. А бойова техніка в свою чергу лише покликана посилювати фізичні, розумові і вольові якості людини. І не більше. Якщо якоїсь з цих складових немає, або вони в жорсткому дефіциті - тоді вся ця бойова техніка, боєприпаси, інше військове майно перетворюються на металобрухт і трофеї для ворога. Така ж доля, лише в стратегічному масштабі, спіткає і промисловість, і інфраструктуру, і всі матеріальні резерви та запаси… Які теж всього лише покликані посилювати здатність народу і його держави до боротьби. Але якщо у народу і державного апарату волі до цього немає - то всі матеріальні здобутки і ресурси виявляться марними. Наприклад, згадайте Чехословаччину в 1938 - 1939 рр., армія якої не набагато була слабша за Вермахт, а її матеріально - технічні ресурси і геополітичне положення вказували на далеко не безнадійність спротиву.

З наступними розмірковуваннями В. П. Горбуліна про необхідність опори на власні сили в оборонній політиці, зменшення критичної залежності від напрямку «західного вітру» - слід лише безумовно погодитися. Це була б далекоглядна стратегічна поведінка. Сьогоднішнє майже сліпе слідування в фарватері чужої стратегічної гри - є занадто недалекоглядним, несе в собі очевидні ризики «розміну» інтересів України зовнішніми гравцями. Справжній стратег цього б ніколи не допустив.

Але далі, окреслюючи концептуальні рамки стратегічної діяльності України, В. П. Горбулін, на мою думку, допускає наступну помилку, істинний «смертний гріх» стратега (та і тактика також), а саме - недооцінку противника. З його слів - «Росія майже відкрито визнає, що не спроможна займатися стратегічним аналізом і, тим більше, стратегічним плануванням.» Ну то й що? Та хай навіть і так це зараз виглядає. Але в будь якому разі зневага до противника - це дуже ненадійне підґрунтя для стратегічного планування і стратегічної гри. Сьогодні не видно у них стратегів? Завтра з темряви невідомості з'являться. Не видно стратегічної логіки в їх поведінці? А може ми просто її не бачимо? Аксіома, альфа і омега, наріжний камінь стратегії й тактики будь якої боротьби - поважати противника, вважати його розумним і небезпечним, готуватися перемагати його саме такого. А поведе він себе як ідіот - це буде всього лише приємний бонус, бо неминучість нашої перемоги буде закладена вже в ході підготовки до поєдинку.

Проте… Тверезо поглянувши навколо, слід визнати, що стратегічна думка і стратегічне планування в Росії все таки існують. Придивіться уважно - і ви побачите цілий комплекс їх стратегічних заходів, які започатковані й запроваджуються протягом тривалого часу та об'єднані єдиною метою й задумом підготовки Росії до силового переділу світових ринків (сфер впливу). Ось вони: ідеологічне підґрунтя в вигляді «руського міру», економічний базис в вигляді «енергетичної наддержави», жорсткий і стійкий апарат державного управління, великі фінансові резервні фонди, потужний пропагандистський апарат для контролю й мобілізації власного населення та поширення інформаційного впливу назовні, підтримання будь якою ціною стратегічного ядерного паритету з США, цинічна й егоїстична конвертація положення в ООН ціною підриву її моральних основ, звичайні ЗС, «заточені» для ведення агресивних «локальних» війн з сусідами, створення потужних «сил спеціальних операцій», глибоке агентурне вживлення в політичний істеблішмент найближчих «жертв» та геополітичних «противників»... Росія тривалий час наполегливо намагалася утворити «нову реальність», де вона б мала необхідні інструменти і перевагу. Вони ризикнули - і прорахувалися. Світ в захваті не кинувся разом з ними силою ділити сфери впливу, і їм в ексклюзивному праві на це відмовляє. Та і їх виплеканий стратегічний інструментарій виявився для цього непридатним - непопулярна навіть серед російськомовних ксенофобська ідеологія «руського міру», низька культурна привабливість про - фашистської і клептократичної суспільно - економічної моделі, сировина як основа економічного базису, брехлива пропаганда, мобільна, але не чисельна сухопутна армія (котру не ризикнули вводити глибоко на територію України), перегодовані і ледачі спецслужби (яким комфортніше на «Гелендвагенах» кататися, ніж загинатися на підривній роботі)…

От і «гібридна війна», якою так захоплюються дилетанти, при більш близькому розгляді виявляється звичайною російською дурістю. «Гібридна війна», як виявилося, це не якась таємнича військова технологія, недосяжна розумінню простого смертного, а вид стратегічних і оперативних дій, в ході яких ставились рішучі цілі по захопленню територій і населення, але при цьому головні завдання намагалися виконати агентурними, диверсійними і пропагандистськими засобами «сил спеціальних операцій», простіше говорячи, конгломератом спецслужб, а їх звичайні збройні сили при цьому виконували другорядні, забезпечувальні завдання. От, в цілому, і все. Це тільки «темний російський геній» міг замислити поставити все з ніг на голову, поставити воза попереду коня, примусити хвоста ворушити собакою. Забезпечувальні за своєю природою «контори», які в ході війни покликані створювати найбільш сприятливі умови для застосування реальної сили - армії, будучи висунутими на перші ролі, закономірно планові завдання по захопленню і утриманню територій - провалили, змусивши таки на Донбасі російську регулярну армію вийти з тіні, чим провалили і інформаційне та дипломатичне прикриття «гібридної» агресії. Оскільки, як виявилося, вони можуть успішно самостійно діяти лише в умовах повного вольового і організаційного паралічу супротивника, що певний час і демонструвала українська держава в Криму та на Донбасі. Із набутого досвіду - щоб протистояти методам російської «гібридної війни», не потрібно ніякого складного плану, треба лише діяти, щось робити, чинити спротив, і тоді їх сценарії, розраховані на всезагальний параліч, просто під впливом обставин, що різко змінюються, летять під три чорти. Що наочно і продемонстрували в 2014 році рефлексивні дії проукраїнської спільноти в Одесі, Харкові і Дніпропетровську, та успішне просування залишків і зародків української армії на Донбасі.

Але, не зважаючи на це, все таки немає ніяких підстав вважати, що допущені росіянами стратегічні і оперативні помилки не будуть ними глибоко проаналізовані, і в їх стратегічну гру не будуть внесені відповідні корективи. Стратеги у них, виявляється, все таки є. Хай і не блискучі, але все таки досить сильні. І будувати Україні своє стратегічне планування на хиткому підґрунті шапкозакидацтва ні в якому разі не можна.

Далі В. П. Горбулін намагається в погано завуальованій формі донести просту думку про неспроможність існуючого кадрового складу військово - політичного керівництва нашої держави здійснювати осмислену й послідовну стратегічну діяльність. З ним з цього питання слід тільки погодитися. Традиційно в українській історії, в рішучу годину біля керма державної влади опиняються люди, які за своїми особистими й професійними якостями категорично не відповідають складності наявних загроз, викликів і завдань. І які при цьому володіють гіпертрофованим гонором, бо не маючи своїх, внутрішньо не готові сприймати хоча б сторонні ідеї. Вони є закінченими волюнтаристами, яких тільки й висуває наверх існуюча на сьогодні система кадрового відбору. Там, де не спроможні аргументовано розмовляти й дискутувати, вони рефлекторно ховаються за своїм гонором «я начальник, ти дурень», який їхнє все.

Ну, не мають вони своїх притомних стратегічних ідей, то чому ж не можуть сприймати сторонніх? А відповідь на це питання - пікантна, бо вказує на існування чиїхось особистих вад і комплексів, які безпосередньо впливають на хід історії. Славнозвісний вплив особистості на хід історії в чистому вигляді. Виявляється, у кожної стратегії є Автор (хай навіть і колегіальний). І кожна стратегія, щоб адекватно відповідати реаліям практики, потребує постійної корекції і супроводження, і найкраще - авторського. Тобто фактично, Автор має стати тим Стратегом, який керує реалізацією своєї стратегії. А високопосадовці фактично мають сприйняти і цю стратегію, і відповідно, керівництво нею Автора - до виконання. Бо насправді саме ідеї керують світом, державами, людьми, і ніяк інакше. Ну, і як наші можновладні волюнтаристи, які так трусяться за свої посадові повноваження, можуть добровільно пристати на чиюсь зверхність, яка обґрунтована лише результатами розумової роботи? Це для них морально важко. Сприймати сторонню мудрість спроможні тільки мудрі.

Як змінити такий стан?

Романтично - інфантильне рішення - на самій вершині ієрархічної піраміди держави якимось мені невідомим чином повинен опинитися як мінімум один Стратег, який матиме свою адекватну реаліям Стратегію, або буде здатний сприйняти сторонню стратегію, як свою. В якого стане розуму, волі й наполегливості кардинально переформатувати кадрову тканину державного апарату під виконання цієї Стратегії. Бо саме кадри вирішують все, і Стратегії реалізовують вони також. Саме так, і ніяк інакше - повинні зустрітися і злитися в єдине ціле Стратег, його Команда і їх Стратегія, ідея і її практична реалізація. А це, виявляється, не так просто. Бо насправді у нас повно «стратегів» без стратегій, «керівників» без ідей, і напевне вже існують притомні стратегії (он, і В. П. Горбулін на це прозоро натякає), які «до лампочки» нашим «стратегам».

Набагато більш реалістичне рішення - кардинально змінити саму систему кадрового відбору до державного апарату, що означає - принципово змінити відповідь на ключове суспільно - політичне питання - питання доступу до влади. А це вже глибина перетворень, яка під силу лише революційним змінам в суспільстві.

Наступним В. П. Горбулін намагається окреслити можливий інструментарій і напрямки стратегічної діяльності, які в його викладенні цілком вкладаються в обмежену концепцію «стратегічної гри». Насмілюся мати свою особисту думку, все запропоноване ним - занадто мілко для повноцінної стратегії, це все здебільше оперативно - стратегічні ходи, які, звичайно, мають місце бути.

Стратегія має оперувати більш об'ємними і «довгограючими» категоріями, повинна намагатися досягти більш масштабних досягнень, «зміни реальності», коли вже Україна - спочатку співставна, а далі - більш сильніша кадрово, ресурсно, технічно і організаційно за свого віковічного ворога - ординського аватара Росію. Стратегічна думка і діяльність мають створити оперативному мистецтву умови для високо імовірної перемоги, а не розписатися в своєму безсиллі після бурхливої імітації роботи, і вимагати від нього оперативного «дива на Віслі».

Наприклад, з ходу хочу запропонувати, на мою думку, єдино можливий напрямок стратегічної діяльності України, для забезпечення високо імовірної перемоги в протистоянні з Росією. Основними її стовпами, базисом мають стати опора на власний народ і технологічні можливості наших союзників.

Початковим її завданням має стати набуття спроможності до відбиття широкомасштабній агресії з боку РФ, для чого необхідно в найкоротші терміни ідеологічно (обов'язково ідеологічно!), організаційно, кадрово й ресурсно забезпечити умови для ведення Україною тотальної всенародної війни на своїй території. На доповнення цього, використовуючи технологічні можливості наших союзників, необхідно досягти рішучої переваги над противником (РФ) з розвідки на всіх рівнях (стратегічному, оперативному, тактичному, індивідуальному), яка забезпечить максимально ефективне застосування своїх обмежених сил і засобів, їх відповідну економію. Тобто, при обмеженості наявних ресурсів їх не можна бездарно розпиляти, їх необхідно зосередити на факторах, які дають найбільшу і найшвидшу віддачу в нарощуванні потенціалу для боротьби - в створення базису тотальної всенародної війни, в мотивацію людей, кадрову роботу і в розвідку.

Іншим напрямком зосередження зусиль має бути активна зовнішньополітична гра, зацікавлення існуючих та потенціальних зовнішніх союзників в підтримці України, приєднання до існуючих або створення нових структур колективної безпеки. Але це лише допоміжний напрямок. Основа нашої сили - в середині нашого суспільства, нашої держави.

Наступними етапами (завданнями) мають бути:

забезпечення спроможності України до успішного (відкритого й прихованого) ведення протиборства з РФ в локальних збройних конфліктах (на Донбасі, в Криму, на Північному Кавказі, ін.), для чого, знову таки опираючись на власні сили і технологічні можливості союзників, необхідно створити необхідний суспільно - політичний і економічний базиси (світоглядно - ідеологічне згуртування суспільства, нарощування ефективності економіки, організаційне її регулювання й технологічна перебудова), та кадри чисельних, мотивованих, професійних і технічно оснащених армії і сил спеціальних операцій;

забезпечення спроможності України до успішного ведення відкритого протиборства з РФ на її території, для чого необхідно забезпечити можливість ураження (нейтралізації) її стратегічних ядерних і неядерних сил, державної і військової системи управління, критично важливих об'єктів економіки і інфраструктури, нанесення потужних, стрімких і глибоких військових ударів, забезпечити стійкість своєї системи управління, критично важливих об'єктів інфраструктури й промисловості.

Передбачаю, що хтось буде скептично посміхатися, бо не побачить за цими широкими узагальненими концептуальними тезами - конкретики. Але то його інтелектуальна проблема. При всій видимій неймовірності, конкретні шляхи реалізації задекларованого - існують, хто забажає - розжую і в рот покладу.

На сьогоднішній день цілі й завдання запропонованих етапів нашої стратегічної діяльності здаються неймовірними, але сказавши «а» - «ми повинні чітко розуміти, що для України воєнна загроза з боку Росії не зникне ніколи» (В. П. Горбулін), ми повинні в кінці кінців набратися мужності й сказати «б» - ми не можемо собі дозволити нескінченно довго знаходитися в оборонній позиції, в ролі «вічної жертви», ми повинні наполегливо готуватися до рішучої битви, щоб зняти військову загрозу з боку бувшої метрополії раз і назавжди. Не можна і надалі сподіватися, що хтось це зробить за нас - шведи, османи, французи, поляки, німці, американці… Так, буде дуже важко - український народ за безтурботні роки незалежності виховав собі «еліту» абсолютно сибаритського толку. Така інфантильність в минулому завжди погано закінчувалася для України. Чи дійде до цієї битви, чи не дійде (ворогів у путінської Росії і без нас вистачає) - але стратегічно ми повинні до неї наполегливо готуватися. Оборона - пасивний вид і бойових дій, і стратегічної діяльності, який (тимчасово) використовується виключно з метою економії своїх сил та виснаження сил противника, з метою наступного рішучого переходу у наступ. Безкінечно оборонятися - суперечить основам стратегії і військового мистецтва, та й здоровому глузду, бо атакуючий, рано чи пізно, знайде слабкі місця в будь якій обороні. Так, зараз завдання набуття Україною спроможності до рішучої атаки політико - економічно - територіального тіла російської держави здаються неймовірними. Але щоб пройти цей шлях, треба хоча б стати на стежку, з якої він починається. Шлях здолає той, хто по ньому йде.

Звичайно, я далеко не романтик, а глибоко приземлений реаліст. І так, я - не радник президента, та мабуть скоро - і не військовослужбовець, не «державна людина». Тому можу собі дозволити говорити різко і відверто. Я чітко розумію, що запропоновані мною напрямки перетворень - це вищий пілотаж стратегічної діяльності, на який існуючий кадровий склад військово - політичного керівництва нашої держави інтелектуально й морально просто не здатні. Занадто дрібні особистості для грізного часу і величних завдань. Вершина їх здатності - це пристати «причепом» до стратегії старших геополітичних гравців, і лише з тактичних міркувань трохи підрулювати хвостом, а там кудись винесе… Якщо вже В. П. Горбулін з його авторитетом не спроможний їх вмотивувати слідувати осмисленій і послідовній стратегічній грі, інструментарій якої незрівнянно простіший, то що вже говорити про вироблення ними системної стратегії якісних перетворень, що має привести до бажаних змін стратегічної реальності? Зате гонору - ого - го! Обов'язково ще будуть горлати «та хто ти такий!?» і плюватися отрутою за всю правду, сказану публічно їм в очі. І не спроможні відповісти публічно, будуть за звичкою «давити» адміністративно. Але «сила безсилих» - в житті за правдою (В. Гавел). Цим шляхом буду слідувати і надалі.

Для чого все це писав, якщо особисто впевнений, що для наших можновладців все це - «до лампочки», і «абабагаламага»? Просто вірю в силу слова. Якщо вироблення осмисленої стратегії боротьби не ведеться в рамках отруєного егоїзмом, гонором і волюнтаризмом державного апарату, нехай дискусія про це переноситься в публічну сферу. Нехай в цій дискусії проявляються майбутні наші стратеги і державні діячі. Хочу надіятися, що час ще не безнадійно втрачено, і що ще встигнемо надолужити. Дякую всім за увагу. Слава Україні!

Топ коментарі
+13
Очень актуальный и важный анализ. Хотелось бы прочитать на "Цензоре" и ответ Горбулина, да и соображения Гриценко, Бадрака и других профессионалов будут ко времени.
показати весь коментар
16.08.2016 17:41 Відповісти
+10
Во-первых, Горбулин - это авторитет для тех, кого в этом уговорил сам Горбулин. А если проследить, на чём же выстроился его авторитет? А ни на чём! Практичемки ничто из его аналитики не сбылось. И сейчас он пустышку пригнал. При Порошенко он как раз себя и нашёл. К России и прогнозе её поведения Горбулин относится именно так, с той же позиции, что и россияне. Он и россияне тождественны в мировоззрениях по тактике и стратегии. Ничего удивительного нет. Ещё раз говорю всем (а может, и напишу) - при утраченной стратегии поведение Порошенко губительно. Вот почитайте:

Назарбаев рассказал Путину, что ему звонил Порошенко и говорил о готовности к компромиссам по Донбассу, но принять закон об особом статусе ему не позволяет отсутствие большинства в Верховной Раде. «Недавно Порошенко мне звонил, говорил, что принять статус Донбасса и второго региона, который там есть, не позволяет (отсутствие) у него большинства в Раде.

Думайте, граждане, как выбираться из халепы имени Горбулина-Порошенко.
показати весь коментар
16.08.2016 20:44 Відповісти
+7
Так, правильно автор зазначив: відсутність вождя та ідеології тотальної готовності до найтяжчої війни залишає український народ в стані напівсплячки, або сподіванки "якось буде". Кожен українець, не чекаючи команди з верху, має готуватися до опору і наступу. Якщо ворог повірить в нашу незламність - він відступиться. Аби ми повірили.
показати весь коментар
16.08.2016 19:22 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Очень актуальный и важный анализ. Хотелось бы прочитать на "Цензоре" и ответ Горбулина, да и соображения Гриценко, Бадрака и других профессионалов будут ко времени.
показати весь коментар
16.08.2016 17:41 Відповісти
Прочитал с интересом: широта и системность подхода, безусловно, вызывают уважение. Но, возвращаясь со стратегических высот на грешную землю, хочется заметить, что в наших краях не видно сил, способных реализовать хоть малую долю поставленных задач.

Кто этот титан духа и гений стратегии, который будет одновременно мобилизовывать страну на войну, ставить раком местных олигархов, отмахиваться от западных советчиков и крепить кадровую политику? В Раде - сплошная гниль с редкими вкраплениями приличных людей, в исполнительной и судебной ветвях, кажется, ещё хуже. И, что самое печальное, нищий и недалёкий народ вполне соответствует уровню "можновладцiв". Вряд ли стоит ждать от людей, голосующих за двести гривен, что они сделают разумный и осмысленный выбор. А Майдан, как мы видим - тоже не выход.
Искренне хотел бы увидеть в статье не только глубину мысли, но и связь с реальностью, данной нам в ощущениях. Жаль, не получается.
показати весь коментар
16.08.2016 18:18 Відповісти
Пане або пані, Українці - " ДАЛЕКИЙ НАРОД". Дуже далекий, від вашого про нього уявлення. Це ж потрібно, мати таку хибну думку про Український народ?! Єдине вам виправдання, що ви до нього не належите. Дай Боже. І наостанок - ще одна людина не може налагодити зв"язок з реальністю, що дана нам у відчуттях. Це та людина, що розв"язала у 21 сторіччі війну з народом сусідньої держави...
показати весь коментар
16.08.2016 19:15 Відповісти
Пане або панi, я належу до українського народу і не потребую жодних виправдань. А моє уявлення, нажаль, підтверджує практично вся історія незалежної України.
Щодо людини, про яку ви говорите - вона будує свою власну реальність. За рахунок як України, так і самої Росії. Але при всій огидності російської агресії вона є лише другою за значенням проблемою України.
показати весь коментар
16.08.2016 19:26 Відповісти
Шановний, до чого ваш коментар? Дуже велике бажання полаятися?
показати весь коментар
16.08.2016 19:33 Відповісти
Извиняюсь, если шо. В последнее время плохо переношу, когда в порядке толи самоуничижения если Украинец, толи самовозвеличивания если россиянин, называют недалеким Весь народ Украины. И это когда бабуля 80 лет из села гробовые отдает на армию. А народ своим трудом восстанавливает всё разграбленное единицами. Даже в армии. Где-то так. Думаю, что порядочному человеку в характеристике своего (собственно, любого) народа, ИМХО, нужно быть предельно корректным.
показати весь коментар
16.08.2016 20:10 Відповісти
Я теж ізвіняюсь, єслі шо. На жаль, випадки, коли бабуся віддає гробові, ажніяк не компенсують брак мінімальної не те що жертовності, мінімальної участі в допомозі армії у абсолютної більшості "насєлєнія", яке просто очікує, що все само собою скінчиться, і воно пристосується до будь-якої влади. Як там у Лєрмонтова? -"ничем не жертвую ни злобе, ни любви"...
показати весь коментар
16.08.2016 21:31 Відповісти
Так, правильно автор зазначив: відсутність вождя та ідеології тотальної готовності до найтяжчої війни залишає український народ в стані напівсплячки, або сподіванки "якось буде". Кожен українець, не чекаючи команди з верху, має готуватися до опору і наступу. Якщо ворог повірить в нашу незламність - він відступиться. Аби ми повірили.
показати весь коментар
16.08.2016 19:22 Відповісти
Покуса дуже слушно згадав Ізраїль, у якого треба вчитися.
показати весь коментар
16.08.2016 21:32 Відповісти
Разочарование от прочитанного приходит с пониманием какими барыгами и шоколадным жульем управляется сей час Украина....
Хочется пригласить в Украину какого-нить сомалийского вождя просто для того что бы он физически очистил Украину от этих клопов и прохиндеев...
Респект автору!
показати весь коментар
16.08.2016 19:29 Відповісти
Это очень хорошо, что в Украине стает все больше людей, которые могут мыслить стратегическими категориями или пытаются мыслить с позиции здравого смысла. Автор, безусловно, проделал очень серьезную работу и я полностью его поддерживаю. В дополнение я бы автору посоветовал обратить внимание на военно-политический словарь "Война и мир" под редакцией Дмитрия Рогозина. Это очень фундаментальный труд, раскрывающий видение России на ведение войн, их типы, классификацию, стратегию и способы предотвращения агрессии.
показати весь коментар
16.08.2016 20:32 Відповісти
Во-первых, Горбулин - это авторитет для тех, кого в этом уговорил сам Горбулин. А если проследить, на чём же выстроился его авторитет? А ни на чём! Практичемки ничто из его аналитики не сбылось. И сейчас он пустышку пригнал. При Порошенко он как раз себя и нашёл. К России и прогнозе её поведения Горбулин относится именно так, с той же позиции, что и россияне. Он и россияне тождественны в мировоззрениях по тактике и стратегии. Ничего удивительного нет. Ещё раз говорю всем (а может, и напишу) - при утраченной стратегии поведение Порошенко губительно. Вот почитайте:

Назарбаев рассказал Путину, что ему звонил Порошенко и говорил о готовности к компромиссам по Донбассу, но принять закон об особом статусе ему не позволяет отсутствие большинства в Верховной Раде. «Недавно Порошенко мне звонил, говорил, что принять статус Донбасса и второго региона, который там есть, не позволяет (отсутствие) у него большинства в Раде.

Думайте, граждане, как выбираться из халепы имени Горбулина-Порошенко.
показати весь коментар
16.08.2016 20:44 Відповісти
"Ми цілком можемо очікувати й планувати військову перемогу, принаймні на своїй території. Для цього як мінімум треба вірити в своїх людей, свій народ, свою армію, і що важливо - знати їх. А це багато чого вартує. Зумівши ввести в дію фактор народної оборонної і визвольної війни в процес стратегічного планування, стратег неминуче отримає перемогу над агресором. От неминуче, і все. Тільки мало хто з «стратегів» розуміється на цьому..."
Глубочайший респект Автору! Эту статью, можно всю разобрать на цитаты, чистота смысла и правды в ней просто безупречна.
Касательно горбулина, скажу честно и просто, эта кучмовская шестерка простое совковое ******, которое само выползло из действующей воровской системы и сознание которого умственно ограничено категориями ее потребностей и возможностей... Быстрее можно выиграть многомилионный джекпот чем дождаться стратегических прорывов от таких людей как горбулин!
Так что Виктор, жду с интересом Ваших новых статей, стратегическим мышлением и осознанным патриотизмом Господь Вас сторицей наделил!
показати весь коментар
17.08.2016 00:33 Відповісти
А вот в Польше уже создают стотысячную партизанскую армию.
показати весь коментар
17.08.2016 05:22 Відповісти
На словах и у нас что то там хотят создать, но на деле будет очередной пшик.
показати весь коментар
17.08.2016 11:55 Відповісти
Початкова стратегічна теза автора: " забезпечити умови для ведення Україною тотальної всенародної війни на своїй території". Справедлива теза. Але яе вона стикується ї реальністю? Тотальна всенародна війна потребує озброєння всього народу. Влада, яка на це піде - це влада, яка не боїться власного народу. Нинішня - в страху від декількох тисяч озброєних добробатівців, а про озброєний народ вона може тільки бачити сни жахів. Тобто заміна влади це є передумова стратегії всенародної війни. Далі - нинішня влада сформована правлячим класом, тим самим класом, який нам дав владу Кучми-Януковича. Якщо народ не витримає та вийде на наступний майдан, то замість Порошенка ми отримаємо Тимошенко або Луценка, тобто представників все того ж самого правлячого класу, який Семен Глузман назвав бандою рекетирів та наперсточників. Тобто без повалення правлячого класу (а не просто перевибори ВР та Президента) та приходу до влади іншого класу (а не просо іншої персони) не буде ніякої зміни стратегії. Тому початкове питання стратегії - найшвидше, бажано безкровне, усунення від влади нинішнього правлячого класу.
показати весь коментар
17.08.2016 12:30 Відповісти
С интересом прочитал статью и рекомендую всем прочитать. В целом все правильно , но все-же опять воз поставлен несколько раньше лошади. Упор делается на сопротивление российской агрессии и все позиции строятся вокруг этого . Возможно это из-за того что автор военный и смотрит со своей точки зрения. Я бы немного сместил акценты. Для чего мы сопротивляемся России? Вот основной вопрос. И тут как раз необходимо отметить основной постулат статьи- ЧЕЛОВЕК ПРЕВЫШЕ ВСЕГО! Именно люди создают государства,именно люди создают материальные блага и в том числе часть их идет на содержание того-же государства , именно люди защищают государство , защищая таким образом и себя и своих близких.В России человек низведен до уровня сырьевого ресурса и именно это причина нашего неприятия России.Но зададим себе вопрос - готовы ли мы защищать наше государство в том виде в котором оно существует сейчас?Кого мы защищаем ?Нам говорят семьи, но тогда почему нас сделали нищими ?Я считаю необходимым сформировать НАЦИОНАЛЬНУЮ ИДЕЮ , ту стратегическую цель, ради которой мы готовы терпеть лишения ,работать и воевать и с Россией и с самим чертом и ради достижения которой должны обьединиться как единый народ. При этом мы должны отбросить все лживые обещания наших политиков и судить их не по словам , но по делам. Этой идеей ,я считаю , должно быть построение государства ,наивысшей ценностью которого является ЧЕЛОВЕК.В статье часто приводится в пример Израиль , так вот там ради одного ЧЕЛОВЕКА проходят военные операции , не говоря уже о операциях спецслужб. Если будет у нас такая цель , ради нее должно все происходить. И война с Россией принимает совершенно другой оборот , мы не живем что бы воевать , но мы воюем что бы жить. Вспомните цели и лозунги Майдана, все это уже власти забыли и усиленно вытесняют из сознания людей ,заменяя текущими мелкими и крупными проблемами. Пока не будет у нас цели , пока мы на начнем строить именно ГОСУДАРСТВО , а не ОБЩЕСТВО С БЕЗГРАНИЧНОЙ БЕЗОТВЕТСТВЕННОСТЬЮ для богатых подонков всякая война будет проиграна, и в первую очередь на внутреннем фронте. При этом необходимо не забывать , что общество на 70% состоит из инертной массы , которая подвержена влиянию пропаганды! И необходимо заразить эту массу идеей ,заставить поверить в нее и стать активными ее приверженцами . Вспомните США , эту сборную солянку наций , вспомните Конституцию ,где свобода , равноправие и защита человека есть основой государства. И кто они все сейчас - американцы ,разговаривающие на английском языке в силу того ,что англичане были в большинстве. Так и мы сейчас должны перестать делить себя на русскоязычных , украинскоязычных , разноязычных и должны стать УКРАИНЦАМИ , разговаривающими на Украинском языке в силу исторических и этнических причин , но при этом не забывающих своей истории и культуры. Нашей национальной идеей должно стать создание УКРАИНСКОГО ГОСУДАРСТВА , независимого и ориентированного на ЧЕЛОВЕКА и этой идее должны подчиняться все остальные стратегии и тактики , и через реализацию этой идеи должна оцениваться деятельность любой власти и любого индивидуума.
Слава Украине!
показати весь коментар
17.08.2016 13:31 Відповісти
Строго говоря все мои попытки дискуссий с пророссийски настроенными товарищами и с гражданами РФ всегда буквально в несколько махов сводились к идеологии и мировоззрению. Как говорят есть правило 5-6- точно не помню рукопожатий, когда через них ты как бы знаком со всем миром. Так и здесь в нормальной содержательной сущностной дискуссии, а не болтовне вопрос очень быстро сведется к мировоззрению человека. И это такая штука важность которой чтобы понимать надо обладать скажем так определенным уровнем интеллекта. Коля Азиров задает хороший концептуальный вопрос " Для чего мы сопротивляемся России? ", Чтобы ЧТО ? на который строго говоря ВСЕМ следовало бы ответить каждому ..даже просто самому себе. Покопаться в себе поразмышлять...
------------- До агрессии России в Крыму, на Донбассе и вообще до Майдана честно сказать я не сильно задумывался об этом. Но все вышеперечисленные события как говорится показали простите кто где срал.
И я ощутил понял осознал, что если какой то человек верит в какие то условные общечеловеческие ценности ...то он должен понимать что ТАК как поступили власти РФ и поддержавшие их население России поступать нельзя. Нельзя врать что мы несем мир и тут же всадив в бок вращать его причиняя боль и говоря снова и снова про мир.
---------------
Иногда уставая от часто бесплодных дискуссий в попытках тем же гражданам РФ что то объяснить я отвечаю фразой "Если надо объяснять то не надо объяснять". Хотя конечно же это не решает проблему.
-----------
Поэтому вопрос о том что мы строим ... мы просто бежим ОТ чего-то, или движемся К чему-то... он очень важный .... и упомянутые 70 % пассивного общества вполне справедливо хотят понимать на него ответ .... А вот сформулировать этот ответ четкими понятными категориями - это и есть задача пассионарной части общества.
показати весь коментар
17.08.2016 15:19 Відповісти
Но, как тут кто то сказал осознавая реальность в ощущениях ... наше текущее движение мне ощущается скорее как движение ОТ ... и в этой ситуации что сотворила РФ это также важная задача... НО ...мы не можем убегать постоянно ОТ ... в каком то бессистемном хаотическом, броуновском движении .. рано или поздно мы должны понять/осознать/обозначить траекторию движения.
Благо сейчас потихоньку многие начинают этот вопрос затрагивать.
показати весь коментар
17.08.2016 15:30 Відповісти
Вот и я говорю , должна быть цель и все действия должны быль проанализированы с точки зрения скорейшего достижения цели . А мы действуем спонтанно в угоду текущей коньюнктуре и сиюминутным желаниям. К примеру -бюджет !Кто его считал, по какому принципу? Наша власть сначала обещает , деньги делит по принципу где легче своровать - в первую очередь , для популизма во -вторую , все остальное по остаточному принципу. При этом реальная картина еще хуже , воруют больше чем даже предполагали и на популизм тоже больше , что бы понравиться. Как субсидии улучшают благосостояние населения?На первый взгляд они облегчают жизнь , но это не так. Субсидии замораживают живое движение денег , они замыкают короткий цикл население-налоги-субсидии-олигархи.То есть вместо того что бы пройти по большому циклу и оживить экономику , мы реально перекачиваем деньги из карманов людей платящих налоги в карманы олигархов владеющих коммунальными предприятиями. При этом мы платим и налоги и свои коммунальные платежи за себя А в налогах второй коммунальный платеж за тех кто налоги не платит , ведь что за налог , если ты не можешь прожить? Правительство гордится тем , что платит субсидии 7-8 миллионам семей , а при составе семьи 3 чел. в среднем , это более 50% населения нищих!!!! Люди ! Ау! Вы совсем тупые? Тот кто говорит о положительных сторонах субсидий или тупой , или порохобот. И такая ситуация со всеми секторами деятельности нашей власти. Назовите хот одно решение , приближающее нас к созданию нормального ГОСУДАРСТВА, хоть одно решение , направленное на поддержание ЧЕЛОВЕКА в этом государстве. А где наши суды? Ответьте на вопрос - поверите ли вы в любую реформу судебной системы , которая будет основана на любых методах оценки судей и люстрации оных? Я не поверю ни одной реформе , которая не даст людям контроль над судами , например выборность судей с возможностью снятия ,суд присяжных .Но нет - все решения в политике и все реформы принимаются теми , кому не нужны эти реформы , кто и так неплохо устроился - а именно кастой НЕПРИКАСАЕМЫХ, которые если и попадают в тюрьму , то ненадолго и скорее в санатории с ограничением передвижения. А тюремщикам мы верим? И мы что то там реформируем ,при этом левая рука (ГПУ) бьет правую ногу (НАБУ) , а голова твердит - В ЕВРОПУ , СТАБИЛИЗАЦИЯ.,ЭКОНОМИКА ОДУЖУЄ. Ми всі відчуваєм одужання на собі.Мы ведем войну в первую очередь не с Россией, с Россией воюет наша армия и добровольцы , а мы воюем с ГОСУДАРСТВОМ , которое стало врагом собственному народу , именно поэтому столько проблем с добровольцами , именно поэтому оно воюет с активными людьми , именно поэтому оно так хочет что бы мы наконец то забыли причины , по которым стоял Майдан , по которым погибли первые люди в Украине, ведь эти причины никуда не исчезли , а только усугубились. Порошенко под видом борьбы с терроризмом и под прикрытием войны воплощает в жизнь все мечты Януковича , а именно, сделать из народа Украины послушных и немых рабов , выполняющих указания властей, сделать из народа Украины подобие россиян ,которые на 86% одобряют действия своей власти. И тут я задам последний вопрос -- мы позволим это сделать с нами?
показати весь коментар
17.08.2016 16:03 Відповісти
По моему вместо Коли Азирова этот последний пост написал Ляшко ?
Всех на вилы и на нары Я слишком долго бодался с пророссийской частью аудитории чтобы не почувствовать знакомые тезисы
показати весь коментар
17.08.2016 16:49 Відповісти
Да нет ,не Ляшко , Ляшко лишь озвучивает настроения ,видно нюх у него развит.А насчет вил и нар , может и грубо , зато точно ,добавлю сюда веревку и гильотину . Предложите другой путь , всегда рад уговорить волка не есть ягнят , а козла перестать есть капусту. Вот в 2004 г. пошли мирным путем - результат вам известен. В 2013 тоже все мирно начиналось и могли бы до сегодня песни петь и провокации пресекать , ан нет, полетели коктейли , результат тоже известен. Мусорная люстрация слегка шороху навела , но заглохла , а те кого люстрировали отряхнулись , мусорный дух одеколоном перебили и снова во власти. После 18.02.1014г. те , кто допустил кровопролитие должны были на фонарях висеть - это слова Георгия Арутюняна , я лично с ним и с ребятами на Майдане о жизни говорил , а 20.02.14 его уже не было и поговорить с ним уже нельзя было , зато с теми кто это делал все хорошо. Я говорю прямо - нынешняя власть предала тех людей которые ценой жизни привели их в кабинеты , она забыла сама и пытается выбить из нас те идеалы, ради которых гибли люди, И не надо рассказывать про раскачивание лодки , Титаник никто не раскачивал , а итог? Сейчас Украина как Титаник и наше руководство лишь пытается нажиться оставшимся , пока народ мечется в поисках спасения, а спасение в нас самих , никто нам ничего не даст , забудьте лозунги СССР , бесплатным бывает только сыр в мышеловке и пока каждый из нас не усвоит этот урок и не скажет ХВАТИТ , хватит нас грабить,держать за идиотов , обещать неисполнимое ничего не будет. Я поверю лишь тому политику который выйдет и скажет - мы в жопе ,давайте работать ,воевать и создавать новую страну , я вам ничего не дам вы все должны сделать сами!
показати весь коментар
17.08.2016 17:39 Відповісти
Що Кремінь у педагогіці, те Горбулін у політиці. Тобто суцільні нулі. Типові псевдо академіки від укрсучгумсоцнаук.
показати весь коментар
17.08.2016 14:25 Відповісти
"Чомусь" я впевнений, що Він і є один із представників справжньої УКРАЇНСЬКОЇ ЕЛІТИ. І якщо Україна розквітне, то в великій мірі це відбудеться завдяки таким, як Він. Хай береже Його Бог, а земля Українська дарує Йому сили.
Слава Україні, слава її героям!
показати весь коментар
17.08.2016 14:35 Відповісти
Ребята вышеотписавшиеся, интересно ознакомится с мнениями своих соотечественников. Многие Ваши мысли в русле моих собственных. Кроме излишне радикальных.
показати весь коментар
17.08.2016 18:32 Відповісти
В.Покуса ознакомил нас с двумя стилями военного стратегического мышления.Один характеризуется словами ситуативный, статичный,пессимистичный. Он отражает трезвую оценку наших реалий с логичным неблагоприятным прогнозом.Другой -целенаправленный, динамичный,бесконечный,оптимистичный. Он отражает возможность изменить условия существования и развития наших реалий для изменения самих этих реалий,имея в качестве наглядного пособия опыт Израиля.Второй стиль мышления является практически продолжением первого.Только биполярное мышление с постепенным смещением истины в сторону второго даст ожидаемый результат. Одно полярное мышление может характеризоваться словом авантюризм или маниловщина. Нам надо научиться толерантности к ином стилю мышления. Об этом напоминает опыт взаимоотношения НАБУ и ГПУ.Реализовать давно известный принцип : "в споре рождается истина".Оба стиля мышления должны иметь одинаковую базу для самореализации.Под "крышей"РНБО полковник мог бы составить Комплексный план создания условий для изменения реальностей в упомянутых им сферах жизнедеятельности.Пожелаем удачи полковнику В.Покусе.
показати весь коментар
18.08.2016 08:39 Відповісти
В.Покуса ознакомил нас с двумя стилями военного стратегического мышления.Один характеризуется словами ситуативный, статичный,пессимистичный. Он отражает трезвую оценку наших реалий с логичным неблагоприятным прогнозом.Другой -целенаправленный, динамичный,бесконечный,оптимистичный. Он отражает возможность изменить условия существования и развития наших реалий для изменения самих этих реалий,имея в качестве наглядного пособия опыт Израиля.Второй стиль мышления является практически продолжением первого.Только биполярное мышление с постепенным смещением истины в сторону второго даст ожидаемый результат. Одно полярное мышление может характеризоваться словом авантюризм или маниловщина. Нам надо научиться толерантности к ином стилю мышления. Об этом напоминает опыт взаимоотношения НАБУ и ГПУ.Реализовать давно известный принцип : "в споре рождается истина".Оба стиля мышления должны иметь одинаковую базу для самореализации.Под "крышей"РНБО полковник мог бы составить Комплексный план создания условий для изменения реальностей в упомянутых им сферах жизнедеятельности.Пожелаем удачи полковнику В.Покусе.
показати весь коментар
18.08.2016 08:39 Відповісти
В.Покуса ознакомил нас с двумя стилями военного стратегического мышления.Один характеризуется словами ситуативный, статичный,пессимистичный. Он отражает трезвую оценку наших реалий с логичным неблагоприятным прогнозом.Другой -целенаправленный, динамичный,бесконечный,оптимистичный. Он отражает возможность изменить условия существования и развития наших реалий для изменения самих этих реалий,имея в качестве наглядного пособия опыт Израиля.Второй стиль мышления является практически продолжением первого.Только биполярное мышление с постепенным смещением истины в сторону второго даст ожидаемый результат. Одно полярное мышление может характеризоваться словом авантюризм или маниловщина. Нам надо научиться толерантности к ином стилю мышления. Об этом напоминает опыт взаимоотношения НАБУ и ГПУ.Реализовать давно известный принцип : "в споре рождается истина".Оба стиля мышления должны иметь одинаковую базу для самореализации.Под "крышей"РНБО полковник мог бы составить Комплексный план создания условий для изменения реальностей в упомянутых им сферах жизнедеятельности.Пожелаем удачи полковнику В.Покусе.
показати весь коментар
18.08.2016 08:39 Відповісти
Еще немного полемики с В. Горбулиным, возможно несколько в юмористической манере, но в целом, в ключе автора ) http://artwork-ua.livejournal.com/774.html
показати весь коментар
19.08.2016 12:53 Відповісти
Честно говоря, тяжело не согласиться с автором. Читаю и вижу таким стратегом Гриценка. Правда состарился маленько и немного ленивый... А так все есть: харизма, характер, ум, образование, патриотизм и желание "поработать".
ПыСы.
А это точно про Пороха:
"Традиційно в українській історії, в рішучу годину біля керма державної влади опиняються люди, які за своїми особистими й професійними якостями категорично не відповідають складності наявних загроз, викликів і завдань. І які при цьому володіють гіпертрофованим гонором, бо не маючи своїх, внутрішньо не готові сприймати хоча б сторонні ідеї. Вони є закінченими волюнтаристами, яких тільки й висуває наверх існуюча на сьогодні система кадрового відбору. Там, де не спроможні аргументовано розмовляти й дискутувати, вони рефлекторно ховаються за своїм гонором «я начальник, ти дурень», який їхнє все. "https://censor.net/b3460
показати весь коментар
21.08.2016 21:17 Відповісти
хочу добровольцем в зону АТО!!!!! А то наш военкомат ни чего не может!!!! Говоят что судим нет,а сколь ко пацанов судимых и сидевших погибло за Украину!!!!???? Скажите пажалуста!!?? А мне говорят что нельзя,я форы любому дам !!!! Подскажите что и как сделать!!! пишите в личку!!!!
показати весь коментар
03.09.2017 00:16 Відповісти
СЛАВА УКРАИНЕ!!!!!!
показати весь коментар
03.09.2017 00:16 Відповісти