8998 відвідувачів онлайн
8 055 21
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Чи здатні українці керувати країною?

Як свідчить історія кількох останніх століть, українці здатні боротись за свою державу, і навіть перемагати. Однак при цьому ніяк не можуть обрати собі порядну та чесну владу. Чому так відбувається?

Навряд чи герої Небесної сотні могли уявити, що через пару років після Революції Гідності ми будемо змушені констатувати: кардинально змінити країну так і не вдалося, люди в основній масі збідніли, чотири роки триває позиційна війна, на якій українці несуть втрати щодня. Смерті на Майдані, Інститутській і Грушевського так і не розслідувані, з топ-корупціонерів ніхто не сидить. Невже за це гинула Небесна сотня?

Пропоную вийти зі звичної парадигми «зрада – перемога», і подивитись на проблему трошки ширше.

Якщо опустити подробиці, то в загальних рисах ситуація після обох Майданів (і 2004, і 2014 рр.) доволі подібна: багатьох українців допекли, вони вийшли проти відверто злочинної влади і добилися її зміни. А от далі… Виглядає так, ніби люди втомлюються, і готові делегувати максимум повноважень черговому «месії» - нехай він зробить усім добре.

Нове керівництво країни після обох революцій мало на старті величезний кредит довіри і шалені очікування населення. Але вже через рік ставало зрозуміло, що найбільше змінюються прості люди, тоді як владна верхівка інкорпорується в існуючу систему – замість того, щоби її зламати і вибудовувати суспільний договір і країну наново. Зрештою, справді нових людей нагору потрапляє небагато, переважно кадрова колода спирається на перевірених роками друзів, родичів, колишніх чиновників, відомих (і не дуже) «бізнесменів» від влади та ін. І всі працюють на свій інтерес, забуваючи про інтерес суспільний.

В демократичних країнах такі рецидиви лікуються за демократичною процедурою – зміною людей при владі. Вибори (перевибори), імпічмент чи відкликання депутатів – це запобіжники, механізм «аварійного перезавантаження». Біда в тому, що в Україні немає відповідних механізмів, і – що гірше – бажання суспільства їх втілювати.

І це не проста апатія чи тотальний пофігізм. Українців до цього схиляли давно. Коріння варто пошукати у XVI-XVII ст., коли українські землі почали переходити від Литовського князівства до Речі Посполитої. А потім вже Богдан Хмельницький був вимушений домовлятися з московським царем. З того часу українські території були під різними протекторатами, але результат був завжди один – рішення щодо України ухвалювали переважно в Москві (ще іноді були Відень, Варшава чи Берлін), але, на жаль, не у Києві.

Ми і досі пожинаємо плоди цілеспрямованої роботи московитів. Бо за недовгі 1917-18 та 1991-2018 роки Незалежності у нас і не могло виникнути традицій справжньої демократії, уміння провадити власну політику, ухвалювати складні доленосні рішення і брати на себе за них відповідальність. А головне – весь час не оглядатись і не порівнювати себе із Росією.

У багатьох наших співгромадян досі спрацьовують закладені вже на якомусь генному рівні стереотипи: «від мене одного нічого не залежить», «нагорі і без нас розберуться» та національне «моя хата з краю». Саме тому в нас не працюють як треба профспілки, відсутній механізм імпічменту, а на вибори ходять переважно пенсіонери. І багатьом українцям частенько бракує елементарної самоповаги, яка не дозволить толерувати кричущі для цивілізованого світу (але звичні нам) речі – кумівство і корупцію, безвідповідальність і непрофесіоналізм, клановість і кастовість.

На цьому тлі наша влада, яка ухвалює важливі рішення лише під потужним зовнішнім тиском – закономірність. Саме так ми отримали антикорупційні органи, раніше – кредити МВФ тощо.

Найжахливіше, що усі ми звикли, що за нас увесь час хтось вирішує. Так потім зручніше перекладати відповідальність на когось. Але хіба так можна збудувати своє майбутнє, діяти у власних, а не чиїхось інтересах?

Богдан Хмельницький, вимушено укладаючи Переяславську угоду з Московією, навряд чи міг передбачити її катастрофічні наслідки. Зокрема, й фактичне загарбання Москвою монополії на прийняття рішень щодо України. Але нам критично необхідно цей ризик усвідомити.

А першочерговими кроками в цьому напрямку повинно стати створення механізмів демократичної і законної зміни влади – починаючи з закону про вибори до ВРУ і закінчуючи дієвими законами про вибори та про імпічмент Президента.

Також нам дуже потрібна реальна відповідальність за продаж голосу – чи йдеться про вибори на округах («голос за гречку»), чи за «правильне» голосування під куполом (депутатів зацікавлюють суттєвішими речами).

Ну і, врешті, Україна загине без ротації влади, без оновлення політичного класу та зміни облич. І це також буде свого роду запобіжником для політиків: не справляєшся – до побачення, обираємо наступного. Бо якщо Україна хоче вирватися із нашого зачарованого кола, варто таки взяти на озброєння слова Вацлава Гавела: «Краще п'ять років помилок, ніж 50 років саботажу!».

Коментувати
Сортувати:
вы до сих пор не поняли что произошло в 2014 году? я вам объясню просто - украинцы сыграли роль полезных идиотов в результате чего посадили себе на шею черта, по сравнению с которым янукович - сопляк, если вам еще не дошло, что украинцы стоят на пороге того, что могут стать изгнанниками со своей земли - то это очень плохо.
показати весь коментар
25.06.2018 20:39 Відповісти
все разговоры о демократии и механизмах - это пустой треп, не будет никакой демократии и никаких механизмов, будет циничная фальсификация и если будут недовольные - то космонавты януковича будут вправлять мозги непонятливым быстро и надежно - уже проверены в действии.
показати весь коментар
25.06.2018 20:41 Відповісти
Це не зменшує величі подвичу загиблих. Але збільшує ницість натовпу, що забув про загиблих й затихарився.
показати весь коментар
25.06.2018 20:43 Відповісти
подвиг говорите... не вопрос - подвиг, только зачем он был совершен? кому легче от бессмысленных подвигов, а хуже всего подвигов - которые привели не к тому чего хотели, а к абсолютно другому результату.
показати весь коментар
25.06.2018 20:45 Відповісти
Никому не легче. Но родным погибших тяжело читать то, что Вы пишете.
показати весь коментар
25.06.2018 20:46 Відповісти
я пишу не для того, чтобы кого то обидеть, я пишу это для того - чтобы подвиги, на которые несомненно способен украинский народ, не были бессмысленными
показати весь коментар
25.06.2018 21:24 Відповісти
И еще... Если эти волячие украинцы поняли, что их надули, почему они тихо сопят и ничего не меняют? Почему только скыглят?
показати весь коментар
25.06.2018 20:47 Відповісти
Потому что неспособны к объединению ради борьбы за власть, это менталитет - украинец - это хозяин в своем дворе, у него простые цели - чтобы семья была сытой и защищенной, но есть такие народы - у которых власть - это болезненное желание.
показати весь коментар
25.06.2018 20:52 Відповісти
Ну, не совсем так. Майдан дал право выбора. И можно было ведь выбрать Тимошенко и была бы другая история, так нет - выбрали олигарха. А ведь Майдан выступал за слом олигархического режима. А олигарх Порошенко просто оказался волком в овечей шкуре. Обещал жить по-новому, а на самом деле сохранил и упрочил старую систему. И разницы-то особой нет, Янукович или Порошенко. Главное, что состояние олигархов, в частности, Ахметова, растёт миллиардами долларов в год. Соответственно, народ нищает. Дело не в персоналиях, а в системе. Пора бы это понять.
показати весь коментар
25.06.2018 22:20 Відповісти
систему строят персоналии, то есть что первично? - персона или система? на самом деле это две стороны одной медали - пусти гниду в нормальную систему и дай ей власть - он эту систему извратит под свою гнилую натуру, и наоборот - попадает человек в гнилую систему - или он ее меняет в нормальную сторону - либо его система уходит. Так что у нас пока система гнилая наглухо, и забросить туда нормального человека практически невозможно, а значит и начать изменения в системе невозможно пока туда не попадет нормальный человек.
показати весь коментар
25.06.2018 22:33 Відповісти
Окрім загинувших небесних сотень (там набагато більш, ніж сотня) - люди зникали й ніколи не були знайдені, там ще ніби були сотні тисяч інших, що по вихідних приходили на Майдан й слухали сцену.
Де вони? Чому вони здали загиблих? Чому вони мовчать?
показати весь коментар
25.06.2018 20:42 Відповісти
Украинцы способны управлять - и не хуже других, но чтобы управлять - нужно сначала попасть в структуры управления, а их туда никогда за многолетнюю историю никогда не пускали, а вырвать власть из рук ублюдков - не хватало ума.
показати весь коментар
25.06.2018 20:48 Відповісти
З повагою до пана Костанчука, хотів би зауважити наступне. Багато в чому автор цілком правий: в історичному екскурсі, у відсутності традицій демократіїї, у питанні пасивної поведінки значної частини народу.
Але є й таке суттєве, з чим я не згоден. До речі, автор не бере до уваги найважливіший фактор: Україна зараз є в стані війни! Не можна зараз підходити до змін влади як в мирних Нідерландах або в Фінляндіїї або в Німеччині. Автор думає: от наладимо зміну влади, оберемо гідних - і все стане добре. А чого ж раніше гідних не обирали? І звідки вони візьмуться?
«Нових людей нагору потрапляє небагато», пише автор. І це критерій? От вам в Раді нові люди: В.Парасюк, Є.Соболєв, С.Семенченко - завдяки їх «діяльності» дохід від українського антрациту одержує Росія. А ви впевнені, що Олег Ляшко або пройдисвіт Вадим Рабіновіч був би кращим президентом, ніж Петро Порошенко?
Бесперечно, необхідний повий закон про вибори до Верховної Ради: за відкритими партійними списками - і ніяких мажоритарщиків: бо міліонер регіонал прихильник Росії Мураєв скупить Змієв та пів Харкова.
Під час війни необхідна консолідація, єдність, згуртованність - народу між собою; народу та влади; журналістики та корінних інтересів держави. Всього цього немає, на превеликий жаль. Якщо і далі тільки паплюжити одне одного та поливати брудом легітімну владу - можлива тільки поразка та прямий шлях до російської колонії замість цивілізованої Європи. Ще й уперто не бачити досягнень за 4 роки.
Думати надо не про імпічменти (в Конституції процедура є) та не про відкликання депутатів. Думати надо про сумлінну працю, про єдність, про армію та про економіку.
показати весь коментар
26.06.2018 00:07 Відповісти
дьявол - во лжи))) Сразу можно вычислить перманентного вылизывателя власти по одному простому вопросу - а кто ж лучше то него мог быть? Вопрос совершенно не в этом - вопрос в том, что его нужно менять, а за свои дела он должен ответить перед народом, которого нагло и цинично взул - и все встанет на свои места.
показати весь коментар
26.06.2018 01:35 Відповісти
І ще: оця впевненість, що влада повинна все принести кожному на тарілці: совкова ментальність. А самі? Щось вимагаєте від себе? Даєте хабаря в жекі, в лікарні, у школі? Сплачуєте чесно налоги? Одержуєте додатково освіту, що має запит? Утеплили своє житло? Слухаєте зрадників на 112 та NewsOne? Можна продовжувати без кінця.
показати весь коментар
26.06.2018 00:19 Відповісти
глупости и очередная демагогия))) главная функция власти - управлять, то о чем вы тут втираете - это какой-то утопический образ общества, которому власть просто не нужна, это чистой воды классическое двоемыслие в одном абзаце.
показати весь коментар
26.06.2018 01:37 Відповісти
с таким же успехом можно рассказывать, что сначала преступники должны научиться не совершать преступления, а не предъявлять милиции претензии по качкству работы))) вы - утопические идеи двигаете
показати весь коментар
26.06.2018 01:39 Відповісти
Это не совсем демагогия - власть всегда отражение общества, пусть и несколько гротескное. Поэтому пока наше общество не дорастет - и власть меняться не будет. Причем разорвать этот порочный круг демократией по западному образцу возможно, вот только за несколько поколений. А быстрее это может получится лишь методами, немного далекими от демократии. Погуглите, например, про Тайвань - каким образом он стал одной из развитых держав. Да там и сейчас там бешеные, как по нашим, так и по их меркам штрафы и наказания за мусор, за курение на улице, за нарушение санитарных правил на кухне, коррупцию. Введи такое нашему народу - Майдан еще быстрее прошлого соберется)) Но во одном с вами соглашусь - для воплощения "тайванского чуда" в жизнь необходим человек или небольшая группа людей при власти, которые будут достаточно сильны, чтобы разрушить имеющуюся систему
показати весь коментар
26.06.2018 09:22 Відповісти
В нашем случае нет времени на эволюционный путь развития - из страны бежит молодежь, из страны уезжает по 100 тыс. чел - и уезжают лучшие))) Это уже не эволюция - это деградация нации, это деградация страны. Раз уезжают лучшие - кто остается? Кто будет менять общество? У нас власть уже по династии передается - судебная, исполнительная, милиция, прокуратура. То есть параллельно с деградацией общества идет дегенеративная эволюция власти... Так что для нас результат такой "эволюции" один - страна превратится в колонию и еще неизвестно в чью.
показати весь коментар
26.06.2018 10:17 Відповісти
Согласна. А даже если власть не передается по наследству, а в нее поступает новый человек, то какие ценности он может проявить там? Если ему с пеленок внушают, что все чиновники и депутаты - ворюги, но при этом очень хорошо живут, что все полицейские - взяточники, что все врачи - без денег опу не поднимут? И каким в итоге станет такой депутат, полицейский или врач - как раз таким, как ему с детства выставляли такие профессии. Пример Майдана это очень хорошо показал, когда во власть влились некоторые люди из толпы. Из из борцов за справедливость они гармонично вписались в ту же управленческую модель, против которой еще недавно протестовали
показати весь коментар
26.06.2018 10:41 Відповісти