6796 відвідувачів онлайн
1 207 10
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

ДВІ ІДЕНТИЧНОСТІ - ОДНА СТИГМА

ДВІ ІДЕНТИЧНОСТІ - ОДНА СТИГМА

Насамперед слід констатувати, що за 30 років ми побудували країну, в якій дискомфортно почуваються громадяни, що ідетифікують себе і як культурні україномовні націоналісти і як культурні російськомовні космополіти. В сучасній Україні дискомфортно обом. Обидві спільноти почуваються несправедливо стигматизованими. І в цьому корінь проблеми.

За 30 років ми так і не домовились, кого вважати українцем. Чи ми беремо за зразок еллінську модель, коли громадянство залежало від крові та мови (громадянином грецького полісу можна було тільки народитись - ним не можна було стати) чи римський підхід, коли римським громадянином (Civis Romanus) міг стати етнічний єврей і правоверний іудей Шауль з Тарсу, який увійшов в історію як Апостол Павло, що написав усі свої славнозвісні послання до ранньохристиянських громад грецькою мовою. Євген Маланюк якось зауважив, що політична мудрість старого Риму, який очолював світову імперію, полягала в тому, що він ніколи не "романізував" своїх колоній.

Аби зрозуміти трагедію двох ідентичностей сучасної України, слід копати вгиб на століття. Бо ці ідентичності не про мову - вони про світовідчуття та масштаб амбіцій. Вони про національний партикуляризм та імперську універсальність. І остання - це не "московська спокуса", а спадщина Візантії, на якій виростала і вчилась давня Русь. В основі цього імперського універсалізму лежали етичний космополітизм стоїків та християнська віра, що у Христі "нема ані геллена, ані юдея, ні обрізання, ні необрізання, варвара, Скіфа, раба, вільного, але все і у всьому Христос".

За іронією долі саме українські інтелектуали філософські та ідеологічно оформили трансформацію Московії у Російську імперію. Російська імперія була б неможлива без українців, як Британська - без шотландців. І ми точно не були в ній колонією. Українська еліта 17 століття свідомо обрала союз з московським царем, сподіваючись через свою культурну вищість змусити працювати московську потугу на українські інтереси: насамперед уникнути польської асиміляції та колонізувати "Дике поле".

Просто зацитую Оксану Забужко, яку важко запідозрити у москвофільстві: "...дуже цікаві ті українці, як Шевченко їх назвав, "дядьки отечества чужого", які у XVIII столітті зробили Росію світовою імперією! Хто був архітектором не тільки перемог імператриці Катерини на Османському фронті, а й поділу Польщі? Граф наш Безбородько, Ілля Андрійович." Але Безбородько лише продовжив у геополітиці те, що киянин і випускник Моглилянки Феофан Прокопович зробив у сфері імперської ідеології. Історик Володимир Володько пише, що "Феофан стає справжнім ідеологом імператорської влади. Не було такої ініціативи Петра, яку б Прокопович не зумів би виправдати в своїх творах і проповідях". І таким проккоповичам та безбородькам, "дядькам імперії чужої" (перефразовуючи Шевченка) несть числа...

За всіх кривд, які заподіяла українцям Російська, а пізніше радянська імперія, ми мусимо визнати, що були її співтворцями. Напевно ціна за використання імперії у власних цілях (а тільки в Російській імперії українці усунули одвічну загрозу "Дикого поля" і тільки в радянській імперії остаточно закрили "польське питання") була великою і можливо часом навіть неприйнятною. Але це не дає нам права просто взяти і відмежуватись від спільного спадку. Стверджувати, що ми - поневолена нація, яку завоювали та століттями нищили "підступні москалі" як англійські колоністи нищили індіанців. В колоніях не будують "Південмаші" та "Антонови", не працюють КПІ та ХФТІ - один зі світових центрів ядерної фізики, не створюють першу в континентальній Європі ЕОМ, не з'являються клініки Амосова та Шалімова.

Імперська складова української ідентичності - це не про Росію, це про масштаб амбіцій та мрій. Відкидаючи її як чужу та ворожу, ми починаємо випускати на Південмаші тролейбуси замість ракет, пишаємось "Мрією" та "Русланом", які б в Україні ніколи не зібрали і з одного зі світових технологічних лідерів перетворюємось на "аграрну супердержаву", яка поставляє в світ людей, зерно та залізну руду...

Аби конкурувати з "русским миром", аби чинити йому ефективний опір, аби конкурувати за своє місце під сонцем у цьому жорскому світі, ми маємо знайти достойне місце в українському проекті для "українських імперців", які століттями реалізовувались у чужій імперії. Реалізовувались насамперед тому, що альтернативою радянському космосу були українські криївки. В яких можна було героїчно померти, але жодного шансу - злетіти в небо.

Доки ми конструюватимемо українську ідентичність як "одновимірну реальність", в якій може перемогти або етнокультурний (нація=культура=держава) або імперсько-космополітичний ("какая разница") проект, ми приречені бути "царством, що розділилось в собі" і витрачати безліч сил та енергії на взаємопоборювання, взаємні звинуваченняя та ксенофобію. Перед обличчям потужного та підступного ворога ми не можемо дозволити собі таку розкіш. Інакше ми програємо.

Путін свідомо бреше. Русский мир завершується не там, де не говорять російською. Він завершується там, де починається свобода. Де шанують людську гідність. Де поважають право на інкашість. Де держава існує для людини, а не людина для держави. Путінська орда звершується там, де починається справжня Res Publica.

Аби перемогти у війні з ордою, ми маємо здолати "русский мир" у собі – систему, що стигматизує нас і натравлює нас один на одного: українсько- та російськомовних, націоналістів та універсалістів, лібералів та адептів "сильної руки". Ми всі заручники цієї системи, яка змінює прапори, але не змінює свої нелюдської сутності: divide et impera (розділяй і володарюй).

Як казав великий Мандела, що після 27 років за ґратами мав усі підстави мститися білим за свої особисті кривди і кривди свого народу, "визвольна боротьба — це не битва проти якоїсь однієї групи чи раси, а боротьба проти репресивної системи. За кожної нагоди я повторював, що всі південноафриканці повинні тепер об’єднатися, взятися за руки й сказати: ми — одна країна, одна нація, один народ і разом ідемо у майбутнє".

Топ коментарі
+3
Черговий висер... Україна як раз і була колонією. Те що тут щось будувалось ніяк не змінює цього. Південна Африка була колонією що не заважало туди вкладати гроші і ресурси, але користувалися цим здебільшого білі. Як і тут всіма благами корисиувалися не прості українські колгоспники життя яких мало мінялось, а здебільшого русифіковані та приїзжі із інших кінців СРСР неукраїнці. Українці, як їх мова так і культура були вторинними на території України. Мова вищої освіти була російська, українська мова витіснялась до ніши пісень та анегдотів, багато керівників УРСР спокійно жили без знання цієї мови. Це типова та класична колонія. Ну а псевдоісторичні висери типу, Російська імперія вирішила якісь питання із поляками чи Диким полем, це взагалі перекручування, особливо зараз коли йде війна на тому ж самому Дикому полі.
показати весь коментар
08.07.2020 10:29 Відповісти
+2
"Черговий висер..."
цілком погоджуюсь, щось воно останнім часом активізувалось, це - Друзенко.
і все про те, що Україна має бути україно-російською. вигадало якогось руськоговорящего українського націоналіста - мєдвєдчука мабуть.

падло воно й є падло.
показати весь коментар
08.07.2020 11:06 Відповісти
+2
Ставити на один щабель українську криївку і "Южмаш" - це треба вміти. Спишемо на самодурство автора. Україна не була колонією? У Російській імперії в економічному плані - ні. А у культурному й політичному, звісно, була. У Радянському Союзі до цієї провінційності додалася й економічна колонізація. Чи Друзенко забув, звідки керували тим же "Южмашем" і Чорнобильською АЕС. Чи він забув, скільки клопоту ми мали у 90-х через той економінчий перегин, коли 70% ВВП складала оборонка, при тому що в магазинах був дефіцит продуктів? Тому я не проти, щоб "Южмаш" випускав розетки і тролейбуси, якщо вони ПОТРІБНІ, а не комплектуючі до ракет, бо так сазали згори. Ні, Друзенко, не треба нам бути імперією, бо УСІ імперії розпадаються і несуть купу комплексів підневільним і ще більше поневолювачам. Я хочу жити у нормальній країні, де кожен регіон адекватно розвивається.
показати весь коментар
08.07.2020 12:53 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Черговий висер... Україна як раз і була колонією. Те що тут щось будувалось ніяк не змінює цього. Південна Африка була колонією що не заважало туди вкладати гроші і ресурси, але користувалися цим здебільшого білі. Як і тут всіма благами корисиувалися не прості українські колгоспники життя яких мало мінялось, а здебільшого русифіковані та приїзжі із інших кінців СРСР неукраїнці. Українці, як їх мова так і культура були вторинними на території України. Мова вищої освіти була російська, українська мова витіснялась до ніши пісень та анегдотів, багато керівників УРСР спокійно жили без знання цієї мови. Це типова та класична колонія. Ну а псевдоісторичні висери типу, Російська імперія вирішила якісь питання із поляками чи Диким полем, це взагалі перекручування, особливо зараз коли йде війна на тому ж самому Дикому полі.
показати весь коментар
08.07.2020 10:29 Відповісти
"Черговий висер..."
цілком погоджуюсь, щось воно останнім часом активізувалось, це - Друзенко.
і все про те, що Україна має бути україно-російською. вигадало якогось руськоговорящего українського націоналіста - мєдвєдчука мабуть.

падло воно й є падло.
показати весь коментар
08.07.2020 11:06 Відповісти
Ставити на один щабель українську криївку і "Южмаш" - це треба вміти. Спишемо на самодурство автора. Україна не була колонією? У Російській імперії в економічному плані - ні. А у культурному й політичному, звісно, була. У Радянському Союзі до цієї провінційності додалася й економічна колонізація. Чи Друзенко забув, звідки керували тим же "Южмашем" і Чорнобильською АЕС. Чи він забув, скільки клопоту ми мали у 90-х через той економінчий перегин, коли 70% ВВП складала оборонка, при тому що в магазинах був дефіцит продуктів? Тому я не проти, щоб "Южмаш" випускав розетки і тролейбуси, якщо вони ПОТРІБНІ, а не комплектуючі до ракет, бо так сазали згори. Ні, Друзенко, не треба нам бути імперією, бо УСІ імперії розпадаються і несуть купу комплексів підневільним і ще більше поневолювачам. Я хочу жити у нормальній країні, де кожен регіон адекватно розвивається.
показати весь коментар
08.07.2020 12:53 Відповісти
Ой, оказывается тут у «кое-кого» от страстного желания и возможности вылить желчь/злобу/«вбросить какашку на вентилятор» в Друзенко (и что самое противное - пытаясь прикрыться «патриотизмом») - «в зобу дыханье спёрло»!
И этим «деятелям» абсолютно всё-равно, что - «Доки ми конструюватимемо українську ідентичність як "одновимірну реальність", в якій може перемогти або етнокультурний (нація=культура=держава) або імперсько-космополітичний ("какая разница") проект, ми приречені бути "царством, що розділилось в собі" і витрачати безліч сил та енергії на взаємопоборювання, взаємні звинуваченняя та ксенофобію. Перед обличчям потужного та підступного ворога ми не можемо дозволити собі таку розкіш. Інакше ми програємо»
И им абсолютно «плевать с высокой колокольни» на то, что - «Аби перемогти у війні з ордою, ми маємо здолати "русский мир" у собі - систему, що стигматизує нас і натравлює нас один на одного: українсько- та російськомовних, націоналістів та універсалістів, лібералів та адептів "сильної руки". Ми всі заручники цієї системи, яка змінює прапори, але не змінює свої нелюдської сутності: divide et impera (розділяй і володарюй)»
Ну, не волнуют их эти «вопросы»! Искренне!... А вот почему - я не возьмусь судить - то ли «по-глупости», то ли это («столкнуть/стравить» украинцев «лбами/между собой») является их целью…
показати весь коментар
09.07.2020 21:18 Відповісти
Готовый материал для 112-го. Аплодисменты !
показати весь коментар
10.07.2020 11:26 Відповісти
Копая вглиб истории ничего, кроме говна, ты не выкопаешь. А если ты не выкопаешь, то твой оппонент уж точно найдёт клочёк пергамента с нужным ему отрывком. А не найдёт - так сам смастерит "доказательство".
показати весь коментар
10.07.2020 12:17 Відповісти
Дядьку, не відволікайтеся на ту Україну- зараз усі сили на лівацькі погроми, а то Трампа знову оберуть
показати весь коментар
10.07.2020 19:54 Відповісти
Гарний огляд від пана Вітковського - https://youtu.be/5OAyYTm1s2A
показати весь коментар
17.07.2023 13:59 Відповісти