6736 відвідувачів онлайн
6 191 29
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

"Какаяразніца", або Чому не в мові справа

Ст. 30 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" набрала чинності вже понад два тижні як, а невігластво щодо неї – живе.

Досить сказати, що "в народі" рідко хто має уявлення, що йдеться саме про конкретну статтю, а сам закон значно ширший, і частково вже набув чинності, а частково це ще попереду. "В народі" це називається приблизно так: а, це ж закон прийняли, що все по-українськи має бути... "По-українськи" при цьому, як правило, вимовляється з наголосом на "а".

Буквально наступного дня після набрання ст. 30 чинності автор цих рядків почув від доброго знайомого, що "на ринку вже продавців штрафують, якщо не розмовляють українською". Навіть не буду спинятися на ідіотизмі подібного твердження – читайте саму ст. 30. Зазначу натомість, що згаданий знайомий - аж ніяк не ідіот. Ні в клінічному сенсі, ні в побутовому, ні навіть у первинному (нагадаю, в Стародавній Греції "ідіотами" називали громадян, байдужих до суспільно значущих питань).

Не є ідіотами й переважна більшість тих наших співгромадян, хто повторює ці та подібні міфи – і щиро в них вірить.

Комунікація щодо "мовного закону" була провалена з усіх боків, і навряд чи варто звинувачувати лише чинну владу. Немає якихось вагомих підстав вважати, що попередня впоралась би краще. Як влада й політики, так і суспільство виявилися заручниками гостроти.

Якщо в суспільстві немає ані тотальної згоди щодо якоїсь теми, ані тоталітарного придушення інакомислячих, на "забалакування" приречене практично будь-яке гостре питання. Від античної агори до сучасних соцмереж суть гострих питань завжди тонула в загальному гаморі, а перемагали ті, хто якнайгучніше кричав якнайпримітивніші гасла – ну або (чи водночас) досить цинічні політики, що вміли цим скористатися.

Відтак усе залежало від того, з якою саме метою політик користувався своїм цинізмом і навичками; але ця тема виходить за рамки даного тексту.

У рамках же нашої теми слід нагадати самим собі, що наразі гострота "мовного питання" – це категорія досить умовна. Люди на кшталт того мого знайомого не розмірковують про це питання день і ніч і не заповнюють свій Фейсбук відповідними дискусіями. Саме ці люди і складають народ України, як він згаданий у Конституції.

Політика - зокрема, мовна - перебуває десь на периферії свідомості народу, і нічого такого в цьому нема; так само працює й масова свідомість німців, японців, таджиків, та кого завгодно, тут ми нічим не унікальні. Проте в критичні для держави й нації моменти - та й просто на виборах – спрацьовує все те, що так довго на цій периферії відкладалося.

Тому-то тим, хто, так би мовити, стабільно небайдужий до "політичних тем", варто постійно тримати в свідомості свою географію крапок над "і".

Запроваджений "Тридцятою статтею" примус підприємств і співробітників сфери послуг (не всіх і не завжди) користуватися українською практично не обговорюється сам по собі. Бо згадана вже "гострота питання" швидко зводить обговорення... куди? На перший погляд – до взаємних прокльонів і лайки. Але не лише.

Автор перепрошує за саморекламу, але кілька його постів на цю тематику (наприклад, цей, цей, чи навіть найперший, оцей) зібрали відносно багато переглядів і коментарів, і ці коментарі відображають ту ж тенденцію, що й коментарі на сторінках блогерів, які збирають реакції й відгуки не сотнями й тисячами, а тисячами й навіть десятками тисяч. Ця тенденція полягає в тому, що замість конкретного питання коментатори дружно (точніше, НЕДРУЖНЬО) обговорюють власне концепцію, через яку це питання й поставлено.

Потрібна "українізація" чи ні? Якщо так (або ні) – то чому? До цього зводиться все. Включно зі взаємними образами "нижче плінтуса", й навіть включно з розмірковуваннями на тему "так (або ні), але...". Насправді за кожним подібним "але" УЖЕ стоїть позиція – той чи інший бік лінії, що відмежовує симпатії від антипатій.

В подібних дискусіях третього не дано – хіба що байдужість, але байдужі в такі дискусії й не лізуть. Хоча серед коментаторів обов'язково знайдуться такі, хто заявляє, що "взагалі-то їм байдуже", насправді це завжди – критики. Конкретно у мовній тематиці до них одразу пристає ярлик "какаяразніца".

Аргументація цих кіл широка, і взагалі-то не зводиться до твердження про те, що різниці в мові спілкування не існує. Ба навіть навпаки. Наприклад, не можна (стверджують прибічники "відсутності різниці") змушувати дітей вчитися не рідною мовою, а власників бізнесу – зобов'язувати мати україномовні версії своїх сайтів. Перше порушує права людини, друге – логіку ринку, а і те, й інше мислиться апріорі важливішим за інтереси нації та/або держави. Та й самі слова "нація" й "держава" звучать як щось печерне.

Ці тези можна заперечувати, тому що держави, наприклад, свого часу виникли саме як інструмент регулювання економічних відносин. І держава при цьому далеко не в останню чергу захищає права людини! Наприклад, рабовласники в США спиралися саме на священне поняття власності, і абсолютно справедливо вказували, що скасування рабства державою є безпардонним втручанням у ті самісінькі закони ринку, які українська "какаяразніца" сьогодні відстоює в мовному питанні.

Інакше кажучи, самі по собі права людини, як і бізнесу, не є священними коровами – як, зі свого боку, і державний чи національний інтерес. Як стверджував Макіавеллі, в політиці "ніщо не є добрим чи поганим саме по собі, але все – залежно від обставин". І така обставина, як російська гібридна агресія, що найсерйознішою мірою здійснюється саме в гуманітарній та культурній площинах, є не останньою гирею на шальках терезів, якими ми зважуємо "мовне питання".

Опоненти "українізації" відповідають на це, що серед добровольців, волонтерів, активістів та просто виборців патріотичних партій більш ніж достатньо неукраїномовних, тож мова не є маркером патріотизму. І це правда. Мова ним не є. Але ним є СТАВЛЕННЯ до мови.

Необхідно чітко усвідомлювати, що несприйняття державної підтримки української мови не в'яжеться з готовністю протистояти Росії. Ці речі несумісні так само, як пацифізм і партизанська боротьба.

Патріот абсолютно не зобов'язаний переходити на державну мову. Але чинити опір розширенню сфери її вживання, й при цьому називати себе патріотом - це все одно, що для активіста "Грінпіс" рекламувати хутряний одяг.

Проте ми ж кажемо про "політичну націю", заперечать нам. І тут і постає питання: а чому взагалі повинна існувати українська політична нація?

Чому от саме ця територія повинна називатися державою, зі своїми кордонами, прапором, податковою системою й правилами дорожнього руху? Для забезпечення прав особи? Пардон, з цим може впоратися й інша держава. Поставмо питання відвертіше: якщо в Росії завтра настане ліберальна демократія – який взагалі тоді сенс в існуванні України як такої, з точки зору концепції "какаяразніца"?

Це анекдотично, але досить-таки чимало вітчизняних лібералів полюбляють закидати націоналістам, що ті не бачать іншого сенсу існування України, крім боротьби з Росією – а самі, по суті, не бачать в Україні нічого, крім проєкту такої собі Росії-без-Путіна!

Країну формує, виправдовує й скеровує в майбутнє ідеологія, а не економіка чи юриспруденція. Права людини тут взагалі ні до чого, захист прав людини - це обов'язок БУДЬ-ЯКОЇ держави. А от те, що робить кожну державу ОСОБЛИВОЮ – це історія, культура, мова, словом, певний спільний Міф. З 1990-х, коли обіцяний відомим американським мислителем Кінець Історії так і не відбувся, ця концепція упевнено перемагає на практиці в масштабах усієї земної кулі.

Й поки у нас триває дискусія між адептами лібералізму середини минулого століття, які закидають націоналістам ще більшу відсталість, світ іде вперед, трансформуючи давні практики за новими лекалами, до яких ми ще навіть не примірялися. В цьому сенсі "какаяразніца" – це дійсно не про мову, а про те, чи має право на існування Україна як така.

Чи це просто частина "Російського світу" з людським обличчям - із чим, щоправда, не погоджується решта цього світу, яка ще довго прагнутиме привести це обличчя у цілковиту відповідність зі своїм. А для початку - розмовляти однією мовою.

DETECTOR.MEDIA

Топ коментарі
+10
Спасибо автору. Очень точный разбор! И нечего тут делать реверансы гражданам... И кто во главу своего восприятия ставит личные понты , времен перехода раш-колонии в независимую державу и не доныривает мозгами, что " виправдовує й скеровує в майбутнє ідеологія, а не економіка чи юриспруденція. Права людини тут взагалі ні до чого, захист прав людини - це обов'язок БУДЬ-ЯКОЇ держави. А от те, що робить кожну державу ОСОБЛИВОЮ - це історія, культура, мова, словом, певний спільний Міф." - это и есть идиоты. В Древнегреческом понимании этого слова.
Поспорю лишь с применением ярлыка "националисты" к тем, что понимают значение украинского языка в Украине, как путь к свободе и независимости ... А какой язык должен быть у страны Украина ? Это ИМХО не националисты. а обычные украинцы , которые не идиоты. Давйте назовём националистами англичан за то, что они говорят по-английски в Англии, националисты - испанцы, говорящие на испанском в Испании, французы - во Франции... - чтоб понять весь идиотизм этого термина в отношении приверженцев родного языка в родной стране.
Як стверджував Макіавеллі, в політиці "ніщо не є добрим чи поганим саме по собі, але все - залежно від обставин". І така обставина, як російська гібридна агресія, що найсерйознішою мірою здійснюється саме в гуманітарній та культурній площинах, є не останньою гирею на шальках терезів, якими ми зважуємо "мовне питання". Ещё одна стопроцентная мысль..ПОтому что атака на язык, историю и культуру - это многовековая тактика колонизаторов по стиранию национальной и государственной идентификации...Доказательством являются постколониальные страны , где язык колонизаторов стёр память о том, что было раньше... НАпример, Габон, Беолоруссия и проч... А вот с индусами этот номер не прошел..с китайцами - этот номер не прошел... В лавке истории просто надо определиться : хотят ли украинцы быть уникальной страной , не забывшей свою национальный Миф или им больше нравится быть идиотами? ( в древнегреческом понимании этого слова)
показати весь коментар
02.02.2021 11:00 Відповісти
+5
Такого словесного проносу ще не доводилося читати. Ні власної позиції, ні зернятка істини. Це словоблуддя упередженого чужинця.
показати весь коментар
02.02.2021 09:28 Відповісти
+5
Ти геть нічого не знаєш ані про індіанців, ані про їхні скарги.
показати весь коментар
02.02.2021 14:08 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Такого словесного проносу ще не доводилося читати. Ні власної позиції, ні зернятка істини. Це словоблуддя упередженого чужинця.
показати весь коментар
02.02.2021 09:28 Відповісти
Пані Оксано, щоб зрозуміти цей "словесний понос", таки треба до нього бути готовим. Тут філософія на першому місці, а аргументи і факти вже треба шукати читачеві.
показати весь коментар
02.02.2021 16:14 Відповісти
До такої філософії краще не звикати, бо вона припахує.
показати весь коментар
02.02.2021 18:09 Відповісти
Наприклад, "... слова "держава і нація" звучать якось печерно..." Або "... змушувати дітей вчитися на нерідній мові, чи бізнес друкувати свої сайти українською -- це порушувати права людини (!). Автор переплутав Україну з рашою. Таких "філософів" нам непотрібно.
показати весь коментар
03.02.2021 06:05 Відповісти
Якщо на блозі Михеїла Саакашвілі бачиш напис Олександр Михельсон, не вір очам своїм...
показати весь коментар
02.02.2021 09:44 Відповісти
я так и не понял, аффтар за красных али за белых? Или "и вашим и нашим"?
показати весь коментар
02.02.2021 10:06 Відповісти
Патріот абсолютно не зобов'язаний переходити на державну мову.Источник: https://censor.net/ru/b3245450

Як це зветься? "Шош ти фраєр здав назад?"
показати весь коментар
02.02.2021 10:10 Відповісти
Це нагадує: "Скільки буде 2 + 2 ? -- "А сколько вам нужно?"
показати весь коментар
03.02.2021 06:13 Відповісти
Автор правий: ""какаяразніца" - це дійсно не про мову, а про те, чи має право на існування Україна як така."
В першу чергу, чи визнає людина право на буття України.
показати весь коментар
02.02.2021 10:30 Відповісти
Тільки тварина не визнає "права на буття України", і їй абсолютно "какая разница", аби було що поїсти. Оце істина.
показати весь коментар
02.02.2021 18:20 Відповісти
Кукуразніца - це позиція вати, відрижка совка.
показати весь коментар
02.02.2021 10:48 Відповісти
Спасибо автору. Очень точный разбор! И нечего тут делать реверансы гражданам... И кто во главу своего восприятия ставит личные понты , времен перехода раш-колонии в независимую державу и не доныривает мозгами, что " виправдовує й скеровує в майбутнє ідеологія, а не економіка чи юриспруденція. Права людини тут взагалі ні до чого, захист прав людини - це обов'язок БУДЬ-ЯКОЇ держави. А от те, що робить кожну державу ОСОБЛИВОЮ - це історія, культура, мова, словом, певний спільний Міф." - это и есть идиоты. В Древнегреческом понимании этого слова.
Поспорю лишь с применением ярлыка "националисты" к тем, что понимают значение украинского языка в Украине, как путь к свободе и независимости ... А какой язык должен быть у страны Украина ? Это ИМХО не националисты. а обычные украинцы , которые не идиоты. Давйте назовём националистами англичан за то, что они говорят по-английски в Англии, националисты - испанцы, говорящие на испанском в Испании, французы - во Франции... - чтоб понять весь идиотизм этого термина в отношении приверженцев родного языка в родной стране.
Як стверджував Макіавеллі, в політиці "ніщо не є добрим чи поганим саме по собі, але все - залежно від обставин". І така обставина, як російська гібридна агресія, що найсерйознішою мірою здійснюється саме в гуманітарній та культурній площинах, є не останньою гирею на шальках терезів, якими ми зважуємо "мовне питання". Ещё одна стопроцентная мысль..ПОтому что атака на язык, историю и культуру - это многовековая тактика колонизаторов по стиранию национальной и государственной идентификации...Доказательством являются постколониальные страны , где язык колонизаторов стёр память о том, что было раньше... НАпример, Габон, Беолоруссия и проч... А вот с индусами этот номер не прошел..с китайцами - этот номер не прошел... В лавке истории просто надо определиться : хотят ли украинцы быть уникальной страной , не забывшей свою национальный Миф или им больше нравится быть идиотами? ( в древнегреческом понимании этого слова)
показати весь коментар
02.02.2021 11:00 Відповісти
В США английский язык стер память об "индейском" (или на чем они там общались). Нормально живут, не жалуются, Нам помогают )
показати весь коментар
02.02.2021 13:38 Відповісти
Ти геть нічого не знаєш ані про індіанців, ані про їхні скарги.
показати весь коментар
02.02.2021 14:08 Відповісти
Ну і на що жаліються ці індіанці? На те, що ім виплачуєтьс компенсація за користування надрами, чи може вони терплять утиски від держави, ім чиняться перепони в навчанні, службі в арміі ? Нічого такого нема. А от є те, що корінні племена індіанців не поспішають вливатись в цивілізацію і продовжують жити за своіми звичаями, живуть відособлено від суспільстіва в резерваціях,як і цигани в усьому світі. В таких же окремих поселеннях живть цигани і в Украіні. Навітть в Англіі цигани продовжують паразитувати на суспільстві, побиираются на вулицях, живуть в халабудах, а коли ім держава, як в Словаччині, надає житло, то вони за якийсь час це житло перетворюють на свинарник.
показати весь коментар
02.02.2021 16:26 Відповісти
За вашою логікою:
- ну знищила московія навіть згадки про свої народи меря, мещора, весь, перм, мурома, вєспи - ну і хєр з ними, вони були брудними і відсталими;
- ну знищить московія так само білорусів/литвинів (якщо ті не прокинуться і не постануть) - ну й них теж на хєр, бо вони виявилися слабаками;
- ну захопить знову московія Русь-Україну і остаточно її русифікує - так хай і буде.
А ми в Канаді будемо згадувати про українську мову у недільних молитвах, і нам цього досить.
показати весь коментар
03.02.2021 12:25 Відповісти
Індіанці не забули свою мову, і між собою спілкуються нею і тепер.
показати весь коментар
02.02.2021 18:31 Відповісти
То есть, ты за то, чтоб рашка стёрла память об украинском и Украине и помогала быть колонией ещё триста лет ?
показати весь коментар
02.02.2021 14:26 Відповісти
На жаль, у статті я не побачив дуже важливого висновку, а саме: "Українізація українців - це єдиний спосіб для України стати успішною державою".
Ані мрійники про "руССкий мир", ані "какая разница" не будуть ризикувати нічим заради проведення реформ, для боротьби з корупцією, для відстоювання громадянських прав та свобод.
Навіть навпаки - обидві категорії є вельми толерантними до корупції і бачать модель власного успіху в тому, щоби в Україні швидко накрасти і втекти (перші - до московії, другі - в протилежному напрямку).
Обидвом категоріям не потрібна Україна як місце проживання їхніх дітей та онуків.
І лише третя категорія - українські українці - хочуть збудувати успішну Україну для своїх дітей та онуків. "Проблема" впровадження української мови для них не існує, не залежно від того, яка мова для них є рідною.
Питання полягає в одному: а чи потрібні успішній Україні перша та друга категорії "народонаселення", які можуть лише гальмувати розвиток?
показати весь коментар
02.02.2021 14:06 Відповісти
Проблема украінців лише одна - в Украіні живе занадто багато тих чужаків, яким Украіна, як держава, є загрозою для іх існування. Тому і такий всебічний тотальний спротив всьому, що корисне для відродження Украінськоі державності.
показати весь коментар
02.02.2021 16:30 Відповісти
Вал. Раз.: Очень жаль, что вынуждена возразить. Ну и что же вы предложили бы сделать с "первой и второй категорией народонаселения", если они не нужны успешной (очень хотелось бы) Украине? Что касается мечтателей о "руSSком мире", то почему-то они не спешат удирать в Московию-свою историческую родину, а предпочитают обрусить Украину. До того ж мова, якою сп1лкуеться людина,н1як не впливае на 11 погляди,так1 як в1дстоювання гром. прав та свобод, боротьба з корупц1ею, непот1змом, злоч1нн1стю; протягом життя зустр1чала "щирих укра1нц1в" з с1л, як1 розмовляли правильною укр. мовою, виросли в оточенн1 простих людей з ус1ма укр. традиц1ями- ма були п1длими, хитрими, готовими перегризти горлянку любому. Не можна усе зводити лише до мови - автор статт1 мае рац1ю.
показати весь коментар
02.02.2021 20:03 Відповісти
Ви справді вважаєте, що навели якісь "контраргументи"? Так, серед тих, хто розмовляє українською, може бути не менше крадіїв і покидків, ніж серед носіїв росіянської мови - а хіба я не писав про це, коли визначав 2 категорії, яким аби вкрасти та втекти, а на схід чи на захід - результат однаковий?
Що робити з першою та другою категоріями?
В першу чергу - не заважати їм поїхати з України. Чим менше в Україні залишиться тих, хто хоче її знищення або до країни просто байдужий, тим швидше можна буде країну реформувати з тими, хто залишиться.
По-друге, тих, хто не визначився, треба пробувати переконати, що лише порядність, професійність та патріотизм всіх, а не лише влади, можуть дати потужний поштовх для розвитку країни, а отже і кожного її громадянина.
Ніхто не змушуватиме російськомовних українців спілкуватися українською, якщо воно їм не треба. Але вони принаймні повинні НЕ ЗАБОРОНЯТИ своїм дітям вивчати і спілкуватися українською. І не налаштовувати їх проти України.
показати весь коментар
02.02.2021 21:23 Відповісти
В фільмові Manhunt про теда качинського є монолог про походження всіх слов'янських мов. Хто не дивився, спойлер : ніяких доказів проти унабомбера не було крім стилю його листів (forensic linguistics), що на той час не вважалося улікою. Так от, вирахували що всі слов'яни походять з басейну ріки Припять. Тому що назви більшості європейських дерев в усіх слов'янських мовах запозичені з інших європейських мов. І є тільки одне місце в Європі де мало дерев : болота річки Прип'ять. Значить звідтіля ми всі і пішли. Ну так чого нам тоді соромитись того хто ми є?
показати весь коментар
02.02.2021 17:26 Відповісти
Разве кто-то стыдится быть украинцем? Мне за границей очень приятно иногда услышать украинскую речь в толпе незнакомых людей, и никакого чувства "меншовартост1" я не имею. А сколько раз мне пришлось рассказывать, что Украина - не часть россии, что мы имеем всё своё : язык, традиции, песни, кухню, исконные территории. "Сво1х" у першу чергу вп1знаешь за мовою.
показати весь коментар
02.02.2021 20:25 Відповісти
Подивіться відео на каналі "История Руси".
Автор наводить аргументи на користь документального підтвердження легенди про трьох братів - Чеха, Ляха і Руса, які зі своїми людьми розселилися по територіям, які потім стали Чехією, Польщою та Руссю.
показати весь коментар
02.02.2021 21:32 Відповісти
Мені більше подобаються відео братів Капранових на "каналі ім Т.Г. Шевченка". Тим більше що я колись і знайомий з ними був.
показати весь коментар
03.02.2021 03:08 Відповісти
Так, я теж підписаний на братів, і в них відео змонтовані на більш високому рівні, жвавіші та розважальніші.
Але канал "История Руси" копає глибше і професійніше з точки зору роботи з першоджерелами.
показати весь коментар
03.02.2021 12:09 Відповісти
Згоден з автором на 100 %. Почали б українізацію 30 років тому,-вже б збирали врожай...
показати весь коментар
02.02.2021 18:05 Відповісти