5668 відвідувачів онлайн
5 255 68
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Булгаков і ми

музей,київ,булгаков

Найголовніше, з чого треба почати, — наша оцінка письменника чи поета свідчить не про нього, а передусім про нас. Актуальний він, вартий уваги чи забуття — це характеризує не його, а нас. І нинішня дискусія про Булгакова — це не про нього, а про нас. А ми, тобто суспільство — доволі складна й динамічна штука, тому доведеться копати глибше. Бо з Булгаковим все просто, а з нами все складно.

Немає сенсу оцінювати Булгакова з точки зору, хороший він письменник чи поганий, великий чи малий, бо перше буде справою смаку, а друге не має значення — у нас нема способів об'єктивно розрізнити великих і малих (будь-яка подібна спроба грішить принаймні європоцентризмом), а є лише спосіб визначити актуальність письменника в ту або іншу епоху в тому або іншому суспільстві. І це простий спосіб: якщо читають та обговорюють, значить, тут і зараз він актуальний, а якщо ні, то ні. Бо культура — це не сукупність артефактів (книжок, платівок, скульптур, картин та кіноплівок), а система нормування людської поведінки. Якщо десь і колись автор був актуальним і популярним — значить, у той час і в тому місці зробив внесок у головне завдання літератури.

Булгаков був надзвичайно актуальний у пізньому Радянському Союзі. Його читали, обговорювали, передавали з рук в руки, чекали в чергах на читання, мали чи не настільною книгою, а те, що було можливо в той час, — екранізовували ("Іван Васильович міняє професію" був знятий у 1973, а "Собаче серце" стало можливим не раніше 1988). Нижче я поясню, в чому причина такого сплеску популярності.

Цікавіше інше запитання: чи актуальний Булгаков сьогодні в Україні? Думаю, переважна більшість читачів цієї статті відповість заперечно. Але водночас живучість та актуальність таких персонажів, як Шариков, Швондер чи булгаковський Понтій Пілат є очевидною: їх згадують мало не щодня. І це не ностальгія за молодістю — персонажі живі й потрібні тут і зараз.

Актуальність письменника визначається суспільством. Тож поговоримо про суспільство.

Мала й Велика Україна

Одне з найбільш актуальних питань, що постануть після нашої перемоги, — це співвідношення Малої та Великої України.

Мала Україна — це розуміння українства в кордонах та прагненнях України. Українці — це ті, хто живе в Україні та присвятив себе Україні. З цієї точки зору, історичні постаті минулого належать до України лише тоді, коли вони були етнічними українцями та присвятили себе українській справі. Українці на службі імперії, українці в Петербурзі, росіяни в Києві чи поляки у Львові не належать до України.

Велика Україна — це розуміння українства як величезної світової течії, що зробила і робить свій внесок до людської цивілізації різними способами і в різних місцях. До Великої України належить величезна й розгалужена українська діаспора (яка, безумовно, збільшиться у прийдешні роки тими, хто не повернеться). До Великої України належать етнічні українці, що ніколи не жили в Україні, а також ті, хто виїхав і зробив кар'єру за кордоном. До Великої України належать представники інших етносів, що прожили життя в Україні та тісно пов'язані з нею. До Великої України належать українці, які будували Російську, а потім Радянську імперію (в обох випадках внесок був визначним, якщо не вирішальним). До Великої України належать історичні постаті, серед яких є київські росіяни, львівські поляки, одеські євреї та маріупольські греки тощо.

Колись за часів Віктора Ющенка в Українському Домі зробили величезну виставку портретів Великої України. Там були сотні великих українців, а серед них — американські астронавти та спортсмени українського походження, вищі чини Російської імперії родом з України, єврейські вчені та поети, чиє дитинство минуло тут, та багато інших.

Велика Україна включає Ігоря Сікорського та Казимира Малевича, Сергія Параджанова та Стефана Банаха, канцлера Олександра Безбородька та льотчика Івана Кожедуба, Сергія Корольова та Микиту Хрущова, хокеїста Вейна Грецкі та акторку Мілу Куніс, нобелівських лауреатів Шмуеля Аґнона та Саймона Кузнеця, Уляну Супрун та Христю Фріланд, Архипа Куїнджі та Бруно Шульца, Михайла Булгакова й Михайла Жванецького, "француженок" Анну Ярославну та Соню Делоне. І, звичайно, Миколу Гоголя, без якого уявлення України про себе було би значно біднішим.

Як пише голова Українського інституту національної пам'яті Антон Дробович у книзі "Українські основи", "йдеться … про цілі династії князів, ханів, шляхтичів, бургомістрів, ксьондзів, попів, рабинів, мулл, художників, поетів, мандрівників, дослідників, ремісників та вчителів, більшість із яких не говорили українською і навіть не мріяли про незалежну Україну, але якимось неймовірним чином долучилися до її постання, виразності та самобутності".

Про небажання віддавати нашу спадщину Великої України росіянам останнім часом писало чимало людей, наприклад, Мирослав Гай.

Війна актуалізувала Малу Україну. Йдеться про виживання країни та нації, про смертельну загрозу існуванню. Життя стало чорно-білим, бо напівтони несуть смерть. Треба вижити, перемогти й відновитися. В такій Україні немає місця Булгакову — українофобу, імперцю, носію чужої, ворожої російської культури.

Перед Малою Україною нині стоїть завдання відрізати й відкинути від себе російську та радянську культуру — культуру імперії, що не припускає вільної України. Бо в час війни культура перетворюється на зброю. Культура не поза політикою. Культура, що заперечує свободу й незалежність, сьогодні, по суті, заперечує наше життя.

Після перемоги перед українцями стане велике питання — яку Україну будувати, Малу чи Велику? Україну закриту, яка є обложеною фортецею, чи Україну відкриту, яка завжди суттєво впливала на світ і впливатиме й надалі, але водночас і сама підлягає впливам? Україну, що не визнає власної діаспори та чужих діаспор у своєму тілі, чи Україну, яка пов'язана зі світом мільйонами зв'язків? Яке місце України у світі загалом?

Правильний погляд на будь-яку проблему — це погляд з майбутнього. Якщо світ деглобалізується, розпадеться на невеликі домени, то вижити зможе лише Мала Україна. Якщо світ буде глобальним, то в такому світі лише Велика Україна буде успішною. (Не забуваймо, нам потрібно після війни десять мільйонів робочих рук, і поки невідомо, де їх взяти, але це окрема проблема.)

У Малій Україні нема місця Булгакову — він залишиться в минулому, як тисячі письменників і поетів, колись десь актуальні, але не тут і зараз.

У Великій Україні Булгаков потрібен із двох причин. Я тут не говорю про "частину нашої культури", ностальгію за молодістю тощо. Йдеться про безпосередню потребу.

Перша потреба визначається тим, що Булгаков — щеплення проти "совка", так само як Жванецький або, скажімо, Олександр Галич. А "совок" живучий, його не витравити за одне покоління та за одну війну. Після перемоги буде потужна потреба десятків мільйонів людей побудувати в Україні "совок" з українською мовою та культурою. Бо "совок" визначається не мовою, а суспільним договором, а він визначається людьми. Мільйони українських Шарикових і Швондерів живуть поміж нами. І тут стануть у пригоді всі ті поети й письменники, хто висміював "совок", критикував та розвінчував. До речі, в цьому причина популярності Булгакова в пізні радянські часи.

Друга потреба глибша й триваліша. Для довгострокового успіху України необхідно глибоко і в кожному поколінні розібратися з 1917-1922 роками — поворотною точкою в українській історії, погано знаною й неглибоко інтерпретованою, коли Україна мала шанс і змарнувала його. Лише знання й розуміння цієї короткої епохи в кожному поколінні майбутніх українців (приблизно так, як американці плекають знання й розуміння своєї Громадянської війни) дасть нам ключ до успішної України майбутнього. І для цього нам потрібно розуміти, чому тоді не склалося. Булгаков — один із ключів до цього розуміння. Чому у момент пробудження ідентичності в одних російськомовних людей спрацював триґер, а в інших ні? (Цей момент, часом буквально кількахвилинний, вдало показаний у романах Василя Шкляра.) І це лише одне з низки важливих запитань. Чому імперська ідея була такою привабливою для величезної кількості українців протягом сотень років? Яка доля малоросійської ідеї — як показують українські історики (наприклад, Ярослав Грицак та Сергій Плохій), це питома українська ідея, а зовсім не накинута зовні? Навіщо імперії Київ, місто, де захована семантична голка Кощієва? Чому й як українці розкололися на прихильників різних моделей України, що врешті воювали між собою, замість повернути зброю проти спільного ворога? Булгаков нам тут цікавий як продукт та співтворець своєї епохи, і саме з цієї позиції його треба оцінювати (нагадаю, Вашингтон був рабовласником, але це не привід відмовитися від його внеску в американську спадщину, бо тоді рабовласництво було нормою).

Ну і насамкінець про музей. Булгаков і музей Булгакова — це різні речі. Музей — це не вшанування, це вивчення й розповідання (про це писав Віктор Трегубов). Музей потрібен для критичного осмислення, а без критичного осмислення ходитимемо по колу. А музей, за оцінкою Олесі Островської, живий та сучасний. Малій Україні він не до чого, він підлягає закриттю як відображення шкідливого тренду. Великій Україні він потрібен, щоб усвідомити себе на тлі історичного процесу, щоб критично осмислити власні засади, врешті, щоб дати свободу самовираження тим, кому він потрібен. Мені здається, саме в цій Україні ми житимемо після перемоги.

Топ коментарі
+11
Ти дивився хоч одне інтерв'ю з Жванецьким ? Жванеццький після першого майдану на запитання кацапського журналюги , який чекав осуду - відповів що український народ показав хто в домі господар. Потім було інтерв'ю на тему присудження Бандері звання Героя України. Також чекали що Жванецький осудить , а він їм щось виплітав про міністрів . Ведучий кажзе не хочете нічого казати . А він засміявся і каже тещо ви хочете не скажу. На рахунок нагороди . Жванецький не поїхав на вручення . А на другий день мабуть силою врпучили. Так що не геройствуй. Жванецький більший патріот ніж ти. Ще невідомо як би ти себе повів.
показати весь коментар
06.09.2022 13:04 Відповісти
+9
)(*ня! Москалі вбили Валер'яна Підмогильного, і підсунули нам булгакова. Тіштеся. Вражає, як ЛСД (лідери суспільної думки) можуть бути такими неадекватними.
показати весь коментар
06.09.2022 11:19 Відповісти
+9
Ну децкий сад, чесслово!
Может 100 лет назад литература и была средством "воспитания масс", "делать жизнь с кого?", вот только попросите нынешних моложе тридцати ответить - а сколько книг они прочитали в своей жизни?
Видосики, от лекционно-информационных до развлекательных, давно вытеснили книги, и на Петровке половина книжных ларьков зияют пустотой....
А что до Булгакова касательно - ну был он великоросом, да и что с того? От этого его кот Бегемот с примусом не становится менее забавным!
показати весь коментар
06.09.2022 12:40 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
"жванецький" -- щеплення проти совка? Ви жартуєте? Та він і є патентованим 100% совком.
Як кажуть, дякую панові за представлену тут маячню. Тепер знатиму, хто пече для українців совково-кацапські пиріжки.
показати весь коментар
06.09.2022 11:00 Відповісти
Так! Жванецький купався в цьому совковому антуражі, він зробив його відомим і багатим. Навіть ордена від путлєра отримав.
показати весь коментар
06.09.2022 11:21 Відповісти
Ти дивився хоч одне інтерв'ю з Жванецьким ? Жванеццький після першого майдану на запитання кацапського журналюги , який чекав осуду - відповів що український народ показав хто в домі господар. Потім було інтерв'ю на тему присудження Бандері звання Героя України. Також чекали що Жванецький осудить , а він їм щось виплітав про міністрів . Ведучий кажзе не хочете нічого казати . А він засміявся і каже тещо ви хочете не скажу. На рахунок нагороди . Жванецький не поїхав на вручення . А на другий день мабуть силою врпучили. Так що не геройствуй. Жванецький більший патріот ніж ти. Ще невідомо як би ти себе повів.
показати весь коментар
06.09.2022 13:04 Відповісти
удивительное рядом, патриот Жванецкий проживающий в Москве. Впрочем как и Кива. Но это другое.
показати весь коментар
06.09.2022 18:21 Відповісти
Жванецький був сатириком у часи Союзу. Критикував недоліки. Що Вам не так ?
показати весь коментар
06.09.2022 14:22 Відповісти
яку беліберду написав ...

булгаков чітко висказав свою позицію стосовно України - вона йому була чужа.

гітлер он теж мав талант, і в Україні теж бував, і що тепер - йому музей теж будувати ?

залиште в спокою того Сікорського - в нього батько був шовініст, і син скоріш за все теж був шовініст.
показати весь коментар
06.09.2022 11:08 Відповісти
От-от ... Сікорського не чіпайте, а Булгаков зрадник ...

"Біла гвардія" містить прояви неприйняття Булгаковим державності України і всього українського.

"Собаче сердце" критикує радянські, більшовистські порядки, тупість і обмеженість міщанства.
показати весь коментар
06.09.2022 14:25 Відповісти
Это он уже после прозрел насчет большевиков! А поначалу очень даже им радовался - "свои"!
показати весь коментар
06.09.2022 14:37 Відповісти
Гасла у більшовиків були добрі. Саме так як і Ющенко, Порошенко або Зеленского. А справи виявились здебільше не такими добрими як слова і обіцянки.
показати весь коментар
06.09.2022 17:30 Відповісти
Так, в булгакова анти-українське не тільки "в речі від першого лиця" (якогоїсь турбіни) але й в "реченні від автора".
показати весь коментар
06.09.2022 17:13 Відповісти
)(*ня! Москалі вбили Валер'яна Підмогильного, і підсунули нам булгакова. Тіштеся. Вражає, як ЛСД (лідери суспільної думки) можуть бути такими неадекватними.
показати весь коментар
06.09.2022 11:19 Відповісти
Так що там стосовно розбрату 1917-1922 рр. ??
показати весь коментар
06.09.2022 14:26 Відповісти
Там все просто. Як і зараз власне. Коли з'явилася мода на формування військових частин за національною ознакою на західному фронті у період закінчення 1-ї світової, один з командирів описує становище такої "української частини": На прохання ступити крок уперед українців із шеренги вийшов 1. На "малоросів" відгукнулося з десяток. А на "хохлів" - всі, що залишились. Розбрат стався через несформованість української нації. Під кінець визвольних змагань колаборантів від України у війську червоних було близько 35%. Що ми маємо з колаборантами на домбасі і криму?! Колаборанти - любителі позащіщать булгакових.
показати весь коментар
06.09.2022 15:40 Відповісти
Колаборанти є наслідком несформованості нації. Тому не ставте воза поперед коня.
показати весь коментар
06.09.2022 17:23 Відповісти
Смішно, колаборанти є абсолютно в будь-якій країні. Візьмем Оплот Світла І Рівенства? Там шалена кількість людей, що відкрито заявляють про ненависть до своєї держави. Як ви думаєте, як ці люди поведуть себе, якщо їм зателефонує або напише невстановлена персона і попросить методично розвалювати свою країну в обмін на ніштяки?
Різниця полягає виключно в тому, що в розумних країнах колаборантів тихенько заносять в список підарасів спецслужби, і завдяки тому, що всі колаборанти заздалегідь відомі, ворогам держави сильно складніше пристроїти свого купленого в вищі ешелони влади. Складніше, але не неможливо, звичайно. А у нас повністю всі гілки влади на даний момент складаються виключно із запроданців і колаборантів. А 73% нормас, ржуть, жруть. А як ракети полетіли, то ще й посрали.
показати весь коментар
06.09.2022 21:50 Відповісти
Свіже інтерв*ю Л.Немирі з В. Портніковим. Тільки що додивився.

В.Портніков: "У країні відбувається селекція. Відбудовувати країну будуть ті, хто хоче тут жити. Усі інші виїдуть".

Алєс ...
показати весь коментар
07.09.2022 01:04 Відповісти
Ну, це очевидно. Все одно що сказати - "сонце сходить на сході".
Але не треба забувати, що повиїзжало багато інтелектуальної еліти... які навряд повернуться назад, і Україні без них краще не буде, на відміну від батальона монако.
показати весь коментар
07.09.2022 18:53 Відповісти
Хех ... "Інтелектуальна еліта" з країни не виїзджає. Інакше вона не еліта цієї країни і ніколи нею не була. Вони "люди світу". Во как ...

Тут же нема гонінь на "еліту", щоби вона виїзджала. Най створює умови у країні, щоб їй, "еліті" було зручно і комфортно.
показати весь коментар
07.09.2022 19:04 Відповісти
Шо ви кажете, прямо нема? А данііл гєтманцев з вами чомусь не згодний. Чи ви теж думаєте, що "щіпать гусєй" - це нормально?
показати весь коментар
07.09.2022 19:16 Відповісти
Ну от ... Значить "еліта" ще не вся виїхала ! Не переживайте, усе буде норм., коли перемоги досягнемо.
показати весь коментар
08.09.2022 11:57 Відповісти
Не думаю. Всі мої знайомі програмісти, що виїхали, однозначно назад вже не повернуться. Смисл, якщо вже влаштовано побут в країнах, де дупутат не є вершиною харчового ланцюга, а є виключно нікчемним найманим працівником-бюрократом, як і має бути? Де по дорозі ідуть по пдд, а не в залежності від вартості тачки та наявності кума в прокуратурі? Де поліція, суд, прокуратура захищає тебе, а не гніду з кола обласканих владою? Де люди живуть по закону, а не по панятіям, врешті-решт...

Чи ви реально вирішили, що інтелектуальна еліта України це гєтманцев?)) Сподіваюсь, що ні.
показати весь коментар
08.09.2022 13:05 Відповісти
Це безкінечні суперечки. Наразі Гетманцев там, де він зараз є. Він же не сам себе туди призначив ? Як виборець (у т.ч. "еліта") проголосувала у 19 р., те і маємо. До 19 р. він же науковий ступінь не сам собі намалював ?

В.Портніков: "У країні відбувається селекція. Відбудовувати країну будуть ті, хто хоче тут жити. Усі інші виїдуть".

В. Портніков у 2019 р.:"Країна заплатить певну ціну за цей вибір".
показати весь коментар
08.09.2022 13:21 Відповісти
У Фейсбуку пану Пекару вже написали, що в його концепції Великої України не може існувати без Малої України. Бо саме мала є основою. Так ось будуючи Велику Україну, він малу відкидає, тобто пронує будувати не Україну.

Пекар мав би поставити питання щодо "антирадянськості Булгакова". Як так сталося, що "антирадянський" Булгаков жив у розкоші і знайшов спільну мову зі Сталіним, а українські митці, які дискутувати з Булгаковим і дійсно були антирадянськими були розстріляні або знищені? А також Пекарю варто було би прислухатися до думки, що погляди Булгакова еволюціонували від шовінізму до російського фашизму.
показати весь коментар
06.09.2022 11:55 Відповісти
Істина! Той, хто хоч трохи подихав болотяними випарами в околицях мацкви, неодмінно стає московським фашистом. Подивитися прізвища задвохсочених москалів, там добра половина сержантського і офіцерського складу з українськими прізвищами. Понесло їх на ті болота.
показати весь коментар
06.09.2022 15:43 Відповісти
Погоджуюся з автором. Твори Булгакова багатьом відкрили очі на недолугість та убогість радянської системи. І цього не заперечити. Але у стані війни це вже не є таким актуальним. Тепер зло імперськості показало себе ще більш яскраво. Цю тему можливо буде краще розглядати повторно через багато років після війни. Зараз у більшості людей вона викликає гнів і відторгнення.
показати весь коментар
06.09.2022 12:03 Відповісти
Існує думка, чому Моїсей водив свій народ 40 років по пустелі, доки не оселився на землі обетованій. Бо якщо дивитися карту, з Єгипту до Ізраїлю кілька сот кілометрів лише. Це можна пройти за місяць. Але знадобилося аж 40 років.
Так ось думка полягає у тому, що 40 років потрібно було для зміни поколінь. Покоління, що народилось у пустелі вже було вільним. У той час, коли перше покоління пам'ятало гніт єгиптян.
Може тому влада водить нас 31 рік кругами, та нам залишилось ще 9? Дуже кортілося б у це вірити. Але складається враження, що замість цього цей 31 рік незалежності влада водить нас за ніс.
показати весь коментар
06.09.2022 12:13 Відповісти
Влада ... Яка влада ?? Вона з Марса прилетіла ??
показати весь коментар
06.09.2022 14:29 Відповісти
Вона сформована політикою системного обезголовлення України, що провадилася колонізаторами. Наша еліта лежить розстріляна по сибірах та сандармохах. Чи ви невкурсідєла?! А виростити голову справа нелегка.
показати весь коментар
06.09.2022 15:45 Відповісти
Ну от ... 30 років і було на це. Це ж нам не 1917-1922 рр.
Кордони, валюта, прапор, армія, влада - усе наявне.

Історик Алфьоров рекомендує не вважати українські землі колонізованими. Пропонує займатися деімперіалізацією.
показати весь коментар
06.09.2022 17:21 Відповісти
Звісно ми обрали. Точніше ті, хто вірив, що герой серіалу такий ж і в житті. А також ті, хто роками звик голосувати за гречку. А також ті, чія життєва позиція - моя хата зкраю. А також ті, хто думав, що його голос нічого не вирішує. А також ті, хто постійно працює за кордоном, та йому пофігу, що здесь відбувається. А також ті, яким взагалі всьо похеру.
Підсумуйте усіх і отримаєте 51% - цього досить, щоб до банковій прийшов аби хто.
показати весь коментар
06.09.2022 17:49 Відповісти
Ті, хто не прийшов не проголосували. Тому і низька явка була у 19 р.
показати весь коментар
06.09.2022 21:35 Відповісти
І ще. Чесність, дорослість і самодостатність - це не присвоювати собі чуже, тому що цінуєш своє. Бога ради, як ви притягнете в українську культуру Бруно Шульца. Він тут жив і трагічно загинув. Вивчаймо цей досвід, вписуймося у світовий контекст. Але на українську традицію і наступність поколінь (основний індикатор належності до культури) він не вплинув ніяк. Те саме з Джозефом Конрадом. Пишаймося його народженням тут, досліджуймо. Але як ви притягнете його до української культури. Хіба що через меншовартості й небажання вивчати й популяризувати своє.

А у наведену Пекарем списку лютий триндець і каша. Поруч з українцем Корольовим, Параджановим, який зняв найгеніальніше українське кіно, Уляною Супрун, яка чітко ідентифікує себе українкою, опинилися російський шовініст/фашист Булгаков, якого нудило і трусило від ідеї незалежної України, і Жванецький, який купався в атмосфері совка.
показати весь коментар
06.09.2022 12:19 Відповісти
Жванецький критикував атмосферу совка. Так, революціонером він став.

Корольов був українцем за походженням. Що він зробив для космонавтики і авіації саме України ?
Окремо - нічого. Тому що УРСР була у складі СРСР.
показати весь коментар
06.09.2022 14:33 Відповісти
Ну децкий сад, чесслово!
Может 100 лет назад литература и была средством "воспитания масс", "делать жизнь с кого?", вот только попросите нынешних моложе тридцати ответить - а сколько книг они прочитали в своей жизни?
Видосики, от лекционно-информационных до развлекательных, давно вытеснили книги, и на Петровке половина книжных ларьков зияют пустотой....
А что до Булгакова касательно - ну был он великоросом, да и что с того? От этого его кот Бегемот с примусом не становится менее забавным!
показати весь коментар
06.09.2022 12:40 Відповісти
от для забави ці "коти" і стріляють по вам, хохлам : "а попаду ілі промажу ? а что ощущаєщь когда убіваєщь ?"

забавно, га ?!
показати весь коментар
06.09.2022 20:58 Відповісти
Какие "эти"?
Панаев или Скабичевский?
показати весь коментар
07.09.2022 09:42 Відповісти
Може після війни актуальніше відкрити музеї українських письменників, видатніших за булгакова, яких ви викинули з пам'яті ?
Ну досить вже кацапья ! Все бігаєте поколу біля роіські як дикуни з бубнами !
ОСТОГИДЛИ !!!!!!!!!!!!
Прокиньтесь, ідіоти !
У світі є багато чого видатного, про яке ви і не чули.
показати весь коментар
06.09.2022 14:07 Відповісти
Хто нам лікар, що за 31 років не створили музей "втраченого покоління".

З іншого боку. Є чимала кількість музеїв відомих письменників. Не все так погано.

Тут би відновити розбомблені музеї. То що, музей Булгакова самим "розбомбити" ??
показати весь коментар
06.09.2022 14:38 Відповісти
Свого часу Україна не прочитала Василя Кожелянка. А там пророче описано все, що зараз відбувається в Україні. Цікаво, Пекар чув це прізвище?
показати весь коментар
06.09.2022 15:48 Відповісти
А ще в нас є Михайло Драгоманов, шанована у кількох країнах людина. Його праці і досі ніким не видані.
показати весь коментар
06.09.2022 16:38 Відповісти
Тобто, ніхто їх не публікував в Україні.
Сором який..
Зрівняти його і того наркомана.
показати весь коментар
06.09.2022 16:40 Відповісти
Притомні дописувачі не пропонують одне замінити другим.
Але залишити у курсі вивчення "Собаче сердце" можна. У перекладі.
Для вишів можна і "Білу гвардію".
показати весь коментар
06.09.2022 17:27 Відповісти
Серйозно ?
То чому музей булгакова існує, а збірку творів Драгоманова так і не видали ?
І до речі, що притомного є у наркомані ?
показати весь коментар
06.09.2022 17:40 Відповісти
Ну так ... Більшість творів російською. Куди не кинься, скрізь проблеми.

Притомні дописувачі тут і де-інде не наркомани, а навпаки, нормальні люди.
показати весь коментар
06.09.2022 21:52 Відповісти
Україна багато чого не прочитала. А зараз тим більше. Як повернути людей до читання.
показати весь коментар
06.09.2022 17:37 Відповісти
Радует, что есть в Украине хорошо образованные и разумные личности (как автор, например)... огорчает, что их очень мало... но утешает, что и в других странах положение не лучше...
показати весь коментар
06.09.2022 14:18 Відповісти
МУЗЕЮ ЯНУКОВИЧА - БУТИ (він теж щось там писав, і теж родом з України)
МУЗЕЮ ПОВАЛІЙ - БУТИ (теж родом з України, і теж видатний діячка поп-культури)
МУЗЕЮ АНІ-ЛОРАК - БУТИ (теж родом з України, і теж видатний діячка поп-культури)
І ВСЕ ЦЕ ЗА НАШІ СПІЛЬНІ БЮДЖЕТНІ КОШТИ
показати весь коментар
06.09.2022 14:29 Відповісти
Об*єднайте - буде музей колаборантів і перевертнів !
показати весь коментар
06.09.2022 14:35 Відповісти
Звернемось до словника : Музей = культурно-освітній та науково-дослідний заклад, призначений для вивчення, збереження та використання пам'яток природи, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0_%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0 матеріальної і https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D1%83%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B0_%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0 духовної культури , прилучення громадян до надбань національної і світової історико-культурної спадщини.

а не об'єкт поклоніння і пропаганди, як вважають недоумки з союзу письменників України.
показати весь коментар
06.09.2022 21:34 Відповісти
Как расейский либерал всегда ломается на украинском вопросе - так и украинский либерал всегда ломается на Булгакове

Причем это явление приобретает массовый характер!
Всегда предлагаю рассматривать творчество через призму личности автора. Блугаков был редкостным гавном и героиновым наркоманом. Всю свою подноготную он без проблем транслировал в своих текстах, приписывая её разным персонажам.
Есть огромное количество прекрасных украинских писателей того времени, которым нужно уделить внимание, но нет - носятся с этим Булгаком как с писаной торбой.
показати весь коментар
06.09.2022 14:34 Відповісти
1. У ті часи з медициною були проблеми і велика кількість відомих людей мали ... хех ... венеричні захворювання. Це для прикладу.

2. Більшість популярних і відомих музикантів ********** у тій чи іншій мірі наркомани. І створювали шедеври під впливом. Це реальність.
Так само, як амери собі прибрали досвід і розробки Вернера фон Брауна, а також не погребували результатами досліджень японських катів-медиків.

3. Спадщину письменників "втраченого покоління" звичайно треба відновлювати.
показати весь коментар
06.09.2022 14:46 Відповісти
Да я не против его наркомании и венерических заболеваний - они его и добили по итогу. Но он часть расейской, причем имперской культуры! Бабель и Шолом Алейхем гораздо более украинские авторы чем это измученное квартирным вопросом наркозависимое чучело.
показати весь коментар
06.09.2022 15:06 Відповісти
Зараз українці будують Малу Україну. а Велика Україна поки що не на часі ! Прийде час і громадянське суспільство сформує свою філософію щодо Великої України ! А зараз в честь пам"яті загиблих українців. воїнів - патріотів. добровольців. активістів. які загинули за незалежність України від російського агресора слід розбудовувати Малу Україну. для української нації та українського народу. для всіх. хто позиціонує та вважає себе УКРАЇНЦЕМ !
показати весь коментар
06.09.2022 15:11 Відповісти
Вкратце - Булгаков конечно мерзавец, но москалям мы его не отдадим.
показати весь коментар
06.09.2022 15:44 Відповісти
Малоросійська ідея, про яку пише автор, була питомо українською у геть іншій формі, ніж та, яку накидала імперія. Вона першочергово будувалася на релігійній основі і не передбачала гоніння національних мов. Це до того, скільки там накинутого. А чому імперська ідея бла привабливою, то вже давно розібралися. Бо давала змогу вислужитися.
показати весь коментар
06.09.2022 16:57 Відповісти
То чому "малоросійськоє нарєчіє" забороняли 56 разів ?? При чому релігія ? Чи Ви маєте на увазі мову виконання обряду у церквах ? Так там була "старослов*янська" типу ...
показати весь коментар
06.09.2022 17:32 Відповісти
я не понимаю, в Украине своих что ли писателей мало? Нет!
Как не мало исполнителей музыки, но слышали ли мы о них, до того как ввели мораторий на кацапскую говнопопсу?
Было много воплей что радио умрет, что нечего будет слушать. Полная херня. Оказалось полным полно крутых украинских групп, но они не могли поднять голову из за засилия кацапии. С писателями абсолютно так же!
Хватит уже чужую культуру развивать, надо заниматься своей.
показати весь коментар
06.09.2022 18:24 Відповісти
Не надо передергивать. Говнопопса заливалась в головы круглосуточно. Убрали , и правильно сделали. А музей стоит себе сбоку. 99% населения до того музея дела нет никто и не знал про него.
показати весь коментар
06.09.2022 21:26 Відповісти
Як це не знали, якщо туди дітей в 9-10 класі водять від шкіл? Ну, принаймні в кінці 90х водили...
показати весь коментар
06.09.2022 21:55 Відповісти
Ну так нехай не водять туди школярів. От дійсно, школярам там робити нема чого. Але це не значить, що треба закривати музей , і тим більше знищувати будівлю.
показати весь коментар
06.09.2022 22:30 Відповісти
Ви мабудь не в курсі як функціонує міністерство культури в Україні і його добровільно-примусові заходи. Таким чином - через екскурсії школярів по музеях і бібліотеках - створюється штучний ажіотаж і фейкова статистика, що дозволяє культурним закладам мати бюджетні гроші.
Я вважаю, що доцільно було б передати музей булгакова на баланс територіальній громаді міста Києва. І хай громадяни сам вирішать, треба їм цей заклад в місті чи ні. Це - правильно і демократично. Я не хочу, щоб за мене приймала рішення якась там недолуга совкова спілка імені трьох дегенератів.
показати весь коментар
07.09.2022 18:57 Відповісти
Хто сумнівається, чи потрібен нам цей пейсатель, прочтіть його творіння "Я вбив".

"Але щоб зрозуміти ідею Булгакова, варто повернутися до початку оповідання. Там лікарі сперечаються, чи має лікар право вбити людину. Саме на це й відповідає письменник своїм оповіданням. Ствердно.Убити людину справді можна, але за єдиної умови: якщо ця людина - українець."

Нічого не нагадує, від пітуна і Ко?
показати весь коментар
06.09.2022 19:17 Відповісти
В Польщі є меморіал концтабор "Аушвіц". Судячи з ваших недоумкуватих аргументів його теж треба закрити.
показати весь коментар
06.09.2022 22:28 Відповісти
У Львові є Музей-меморіал жертв окупаційних режимів «Тюрма на Лонцького».
Його теж треба закрити, бо він якийсь не такий ?
показати весь коментар
06.09.2022 21:24 Відповісти