5394 відвідувача онлайн
8 793 42
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Про військові розробки на волонтерських засадах

дрон

Я уважно стежу за роботою десятків команд, які щось створюють з військової тематики на волонтерських инициативах. Час іде, результатів немає. У кращому разі є якісь одиничнi екземпляри чогось сирого. І ось які мої думки про це:

1. Я не вірю у безкоштовну працю програмістів та інженерів тривалий час на "вторинній основі". Це глухий номер. Потрібно 100% залучення та контроль. Будь-який тимлід Вам скаже те саме. Ми чомусь можемо платити 100 тис. піхоті на фронті, але розробнику, який врятує 1000 солдатів, платити не можемо.

2. Командами мають "керувати" військові (керувати не операційною діяльністю, а глобально). Формувати пріоритети, ставити завдання, допомагати з інформацією, тестуванням. Без залучення армії у процес військових розробок він приречений. Я вже розповідав, як команди буває наполегливо роблять, то що нікому в армії не треба.

3. Розробка, яка не може бути запущена відносно швидко в серію (нехай невелику) марна.

4. Потрібно тверезо оцінювати сили і не лізти у складні розробки. Те, що рашка пилила силами 10 науково-дослідних інститутів 5 років, не варто намагатися зробити в трьох за півроку. Мені дзвонив один великий завод з пропозицією "увійти" в розробку ударної хмари дронів, що запускаються і керуються з корабля матки. Я просто охренів. Кажу їм, ви спочатку спробуйте планер зробіть з фанери з "пультиком".

5. Все, що ми робимо цікавого, роблять також команди з росії. Повірте мені. Всі теми с SDR, LORA, дрони, А знаєте, хто швидше запустить щось у серію? Ті, хто матиме гроші та підтримку країни. А чи вгадайте у росії чи в України є програма державної підтримки команд розробників військової тематики?

6. Якщо команда робить, то, що розходитсья із особистими матеріальними інтересами когось із чиновників, розробка приречена. Вам ніхто не дасть її запустити, бо корупцію та лобіювання у воєнний час ніхто не скасовував. Мене кілька разів мало не з'їли, коли я посмів торкнутися чиїхось "тем".

7. Особливо сумно, коли 5 команд роблять одне й те саме. А разом створили б продукт у 5 разів швидше. Але вони просто не знають одна про одну. Скільки таких команд, я познайомив між собою, а скільки ще не знаю.

Був би єдиний центр координації при ЗСУ це все вирішило б.

Наприклад ситуація з БПЛА взагалі яскрава (всі їх разробляють, все дають інтрв'ю, та анонси). Коли я почав дізнатися у кого реально є готовий до серійного випуску зразок, то все виявилося не так радісно. Нi скопійований корпус з базовою авіонікою на аматорських рішеннях управління. А повний пропрієтарний комплекс з зв'язком та управлінням, із захистом від РЕБ, з алгоритмами "інерціонки", з CRPA GNSS та іншими рішеннями військового БПЛА.

Ви думаєте один я такий дохрена розумний? Може ця праця команд просто нікому не потрібна?

Топ коментарі
+15
По літачках і джмеликах - ви праві; на цю програму потрібні гроші. Є завод який готовий виділити свою територію, є багато цікавих інженерів, є науковці, які ЗАПРОСТО запропонують підхід до захисту від РЕБ москалів - тобто, зв'язок між літальним апаратом і його керувальником з землі буде непорушний на 100% (можна використати підхід з іншої галузі науки). У мене і моїх колег є можливсіть перевести літачки на водневе пальне - тривалість польоту буде понад 10 годин. Є проект пошуку мін з джемиликів з повітря - це підійде як дл розвідувальтнрої групи, так і в подальшому для розміновування територій. Є й інші абсолютно нові віяння. Більше того, є орудущий з-за кордону, котрий готовий стати до роботи - він впродовж 5 років очолював таку роботу з виробнитва БПЛА для іншої дуже розвинутої країни. Цей орудущий може керувати коштами, які можуть надійти з-за кордону, бо йому довіряють. Але на цей момен немає коштів.

В принципі і кошти можна знайти, 50 млн. доларів на цю справу, і навіть більше - за кордоном гроші є. Але найголовніше - потрібне замовлення, звернення, інтерес з боку Генерального штабу та Міністерства оборони. Та саме з цим проблема. Навіть 10 місяців великої війни їм замало аби зрозуміти необхідність формування і запуску нового роду війсь - безпілотної авіації. У нас, українців, суспільство доволі тупе щодо започаткування чогось абсолютно нового і перередового. А в середовищі клерків, які знищують країну, у нас розумних з передовими поглядами не тримають за визначенням.
показати весь коментар
18.12.2022 12:03 Відповісти
+15
Це правда. У мене одногрупник з початку війни з відділом розробив цікавий шпигунський софт. Військовим він сподобався і вони взяли під контроль розробку та використання. Якісь там таємні сходки у них були потім хлопця і таких як він призвали - ну типу так буде простіше це все робити в частині військовій, ще й зиожуть за це якісь гроші платити. Це десь у серпні було. І от зараз взнаю, що чувак пару тижнів вже як під Бахмутом зв'язківцем. Він в ****, його "програмне" керівництво в ****, намагаються витягнути звідти. Ось так. Просто якомусь військовому чиновнику знадобилися зв'язківці. От ***** висококваліфікованих фахівців, що роблять дуже корисний для військових софт тупо загребли і відправили. І таке ось скрізь.
показати весь коментар
18.12.2022 13:18 Відповісти
+12
З фондом Притули ? Серйозно ? Та цього чувака цікавить виключно бабло , яке він потім розпиляє з Арахамією .
показати весь коментар
18.12.2022 12:30 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
А ви пробували зв'язуватись з крупними фондами типу Притули/Чмута?
показати весь коментар
18.12.2022 11:58 Відповісти
З фондом Притули ? Серйозно ? Та цього чувака цікавить виключно бабло , яке він потім розпиляє з Арахамією .
показати весь коментар
18.12.2022 12:30 Відповісти
раздєляй і властвуй, таварисч?
показати весь коментар
19.12.2022 13:21 Відповісти
По літачках і джмеликах - ви праві; на цю програму потрібні гроші. Є завод який готовий виділити свою територію, є багато цікавих інженерів, є науковці, які ЗАПРОСТО запропонують підхід до захисту від РЕБ москалів - тобто, зв'язок між літальним апаратом і його керувальником з землі буде непорушний на 100% (можна використати підхід з іншої галузі науки). У мене і моїх колег є можливсіть перевести літачки на водневе пальне - тривалість польоту буде понад 10 годин. Є проект пошуку мін з джемиликів з повітря - це підійде як дл розвідувальтнрої групи, так і в подальшому для розміновування територій. Є й інші абсолютно нові віяння. Більше того, є орудущий з-за кордону, котрий готовий стати до роботи - він впродовж 5 років очолював таку роботу з виробнитва БПЛА для іншої дуже розвинутої країни. Цей орудущий може керувати коштами, які можуть надійти з-за кордону, бо йому довіряють. Але на цей момен немає коштів.

В принципі і кошти можна знайти, 50 млн. доларів на цю справу, і навіть більше - за кордоном гроші є. Але найголовніше - потрібне замовлення, звернення, інтерес з боку Генерального штабу та Міністерства оборони. Та саме з цим проблема. Навіть 10 місяців великої війни їм замало аби зрозуміти необхідність формування і запуску нового роду війсь - безпілотної авіації. У нас, українців, суспільство доволі тупе щодо започаткування чогось абсолютно нового і перередового. А в середовищі клерків, які знищують країну, у нас розумних з передовими поглядами не тримають за визначенням.
показати весь коментар
18.12.2022 12:03 Відповісти
ох и серьезные темы затронул автор. Отбор идей и проектов, приоритизация, распределение ресурсов (время, деньги, усилия), планирование -- это то с чем постоянно сталкиваются не только менеджеры проектов в софтверных фирмах но и во многих других отраслях (инвесторы, системные предприниматели, просто директора фирм и т.д.)

Например в США координацией , регулированием и финансированием исследований частных фирм, интересных для Пентагона, занимаются государственные агентства, например DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency). Например в DARPA есть всего несколько простых правил, согласно которым осуществляется отбор (а потом и финансирование и другая помощь) перспективных разработок .
показати весь коментар
18.12.2022 12:17 Відповісти
в условиях сильного дефицита государственных ресурсов (время, деньги, усилия) во время войны, эффективное их распределение-- это просто вопрос выживания для государства. К сожалению не все это понимают.
показати весь коментар
18.12.2022 12:24 Відповісти
например, "Интернет", безопасная сеть Tor, GPS и даже Siri изначально были созданы в DARPA
показати весь коментар
18.12.2022 12:46 Відповісти
Найбільша проблема це пасивні шкідники та дУрні. Перші гучні патріоти, але тихо нічого не роблять або свідомо роблять через зад, цим самим допомагаючи ворогу.
Другі, коли чують щось незрозуміле, і в міру своєї тупості не розуміють про що йдеться - поводяться як перші.
Автор підняв важливу тему, є багато людей з прямими руками і гарячими головами, які просто не знають шо саме потріно зробити, а ті хто знають стикаються в більшості з проблемами описаними вище.
показати весь коментар
18.12.2022 12:35 Відповісти
Це правда. У мене одногрупник з початку війни з відділом розробив цікавий шпигунський софт. Військовим він сподобався і вони взяли під контроль розробку та використання. Якісь там таємні сходки у них були потім хлопця і таких як він призвали - ну типу так буде простіше це все робити в частині військовій, ще й зиожуть за це якісь гроші платити. Це десь у серпні було. І от зараз взнаю, що чувак пару тижнів вже як під Бахмутом зв'язківцем. Він в ****, його "програмне" керівництво в ****, намагаються витягнути звідти. Ось так. Просто якомусь військовому чиновнику знадобилися зв'язківці. От ***** висококваліфікованих фахівців, що роблять дуже корисний для військових софт тупо загребли і відправили. І таке ось скрізь.
показати весь коментар
18.12.2022 13:18 Відповісти
Вам особисто заздрісно, що хтось щось робить, а ви скоріше за все просто нічого, що так смакуєте недоліки народних починань? Ви самі мабуть вважаєте себе вершиною досконалості, що маєте право на подібну жорстку критику і заперечення людей не з гарячими головами, а з гарячими серцями і з руками не прямими, а працьовитими, до яких вам точно зась, примітивний диванний критик.
Вперше стикаюся з такою ненавистю до людей, які стараються від душі для перемоги.
Вважаю подібну статтю і подібні коментарі просто шкідливими і направленими проти консолідації сил українського народу для перемоги.
показати весь коментар
20.12.2022 22:15 Відповісти
вставлю свої 5 копійок.
Перше що треба - це забезпечити модульність конструкції. Один блочок відповідає за якусь конкретну функцію - наприклад завадостійкий звязок, управління від джойстика, передача картинки тощо. в результаті у вас будуть відлагоджені модулі які ставите на любу розробку. навіть якщо одна розробка не виправдає очікувань то маєте готові блоки які ставите на інше
показати весь коментар
18.12.2022 15:12 Відповісти
Думаю ще проблема в генералітеті, що ставиться до дронів, як якихось іграшок, бо їх такого не навчали у військових вишах.
показати весь коментар
18.12.2022 15:45 Відповісти
На сьогодні найголовніша проблема в ОП.
показати весь коментар
18.12.2022 17:16 Відповісти
Це глобальна проблема. А ця конкретна ніяк не підтримана військовою бюрократією. Бо вже повинні були створені відповідні управління і штатні спеціалізовані підрозділи: ближня і дальня аеророзвідка, ударні дрони, диверсійні дрони, морські дрони і т.п.
показати весь коментар
19.12.2022 07:48 Відповісти
Сепгій підняв більш, ніж нагальні питання! З п.1...3 погоджуюсь повністю, з п.4 - не зовсім: навіщо приводити в приклад якесь держпідприємство, коли там повна срака?, п.5 - так, без грошей нікуди і це аксіома, п.6 - то на жаль все так і є, п.7 - і ось тут яке одне зауваження: мова навіть не про те, знають вони один одного чи ні, а про те, чи готові вони співпрацювати один з одним? Бо в багатьох така жаба сидить в середині, що вони ні за що не хочуть ні з ким ділитися.
показати весь коментар
18.12.2022 19:34 Відповісти
Цікаво.
показати весь коментар
18.12.2022 20:03 Відповісти
Пункт 2. вивчення вимог споживача, для якого *********** продукт - програмісти і розробники про це знають.
Пункт 3. Розробка яка не може бути швидко запущена марна? це вона може зараз марна, але в перспективі може виявитися зовсім не марною.
Пункт 6. у воєнний час має бути скасовано лобіювання, а корупція прирівнюється до саботажу і колаборації (і не у воєнний час також), корупція це зараза, з якою мають проблеми асболютно всі держави.
Наша проблема - олігархи, вони не тільки кончені егоїсти, жерстокі і підлі, вони ще й глупі і недалекоглядні. Саме вони впливають на держінститути, саме вони підтримують корупцію, і ріжуть курку, що могла би нести золоті яйця.
показати весь коментар
18.12.2022 20:25 Відповісти
замість дрона підняти (з 50метрів видно горизонт на 26км,з 100м на 37км) повітряною кулею якийсь стерео перископ який буде по світловолокну передавати зображення вниз.а кулю вірьовкою привязати до землі.по суті перископ але висотний.з 7м видно на 10км згідно формули видимості дальності горизонта
показати весь коментар
18.12.2022 21:01 Відповісти
Залежить від вітру, проблема стабілізації, не міняється кут огляду, висить на одному місці тому легко знищити. Хіба що для попереднього прикидочного огляду.
показати весь коментар
19.12.2022 11:19 Відповісти
сферічний кінь у вакуумі. Примотайте камеру до кульки й подивіться. Можете навіть залізти на 15й поверх з нею й глянути хоча б на 5км. Навіщо стерео? чи то тролінг такий?

А так взагалі бегато чого можна:
див. JLENS за $175,000,000
показати весь коментар
19.12.2022 17:50 Відповісти
Хвилин 10 "свердлив мозок" шахед о 5 ранку. *****, скопіюєте вже його нарешті!
показати весь коментар
19.12.2022 07:53 Відповісти
Здравствуйте,
Согласен со многим. Читал комментарии.
На западе деньги есть. Я там живу (давно). Для меня пересылать 300-500 евро в месяц не проблема. Но кому ? Притуле, comebackalive, united24, это всё что я нахожу от сюда. Чем они занимаются конкретно (кроме частных случаев) не очень понятно. Украинской бюрократии не доверяют. Поэтому перевожу нескольким фондам.

Украинцы сами должны организовываться, в частности чтобы не зависить от иностранных фирм и их бюрократии.

Я думаю нужны фонды по проектам. Очевидно что деталей о продуктах не будет, но хотя бы описывать о чём проекты. Репутация строится со временем, но нужно дать минимум гарантий что деньги не исчезнут. Это самый сложный аспект.

Конкуренция между проектами это базовый принцип Darpa.

Не применьшайте ваши способности, уровень некомпетенции в западных компаниях огромен. А организационные проблемы неизбежны, не нужно их бояться, их надо решать.

Ps: похоже censor как то странно изменяет слова месаджей. Или это перевод ?
показати весь коментар
19.12.2022 10:35 Відповісти
Як цікаво ось конкретні дані людини яка працює з конкретними частинами і доставка йде тільки туди.
https://defence-line.org/2023/01/volonterka-pro-investicii-i-reklamu/
показати весь коментар
01.02.2023 21:43 Відповісти
Добавлю, надеюсь текст не будет очень исковеркан сайтом.

Мне кажется что самое сложное это организовать систему финансирования из других стран, от частных лиц и фондов. Нужно 2-3 украинских структур которые координируют проекты и бюджеты. Это самое сложное: компетентные люди способные организовывать и не воровать. Поймите, для нас, иностранцев, нужны посредники которым можно как-то доверять. Я уверен что здесь многие вам готовы помочь. Даже 20 евро с человека (ерунда) * 5000 людей уже даёт первый толчок, базу. Как только будут первые доказанные (через прессу ?) результаты денег пойдёт больше. Не распыляться: 2-3 небольших проектов (один на каждую структуру) чтобы показать что они дают реальные результаты. Не пытаться делать невозможное. Proof of concept.

Мне очень больно смотреть как Украина долго ждала помощи пока не поняла что нужно всё организовать самой (возможно за границей) и готовиться к долгой войне. Это только моё впечатление, может я не прав.

Это цинично, но для талантливых людей война создаёт много возможностей. А деньги есть у нас, на западе.
показати весь коментар
19.12.2022 13:05 Відповісти
Треба розуміти, що таке управління, уряд в Україні - а це Московський улус часів Золотої Орди 14-15 стоічч. Розуміння необхідності вкладати кошти в якусь справу, яка потім надасть прибуток - відсутнє. Можуть вкласти (державні гроші, не свої!!!) лише якщо через півроку (не довше!) вони отримають прибуток 150%, але такого надприбуткового чесного бізнесу немає. По-суті, всі чиновники -- це кримінально орієнтовані істоти. Як щось запустити? Наприклад, уряд Великої Британії каже нашому уряду:
"Ми хочемо створити спільне підприємство - виробництво дронів на території України для українського війська. Ми готові вкласти 100 млн. доларів, старший орудущий буде наша людина. З вашого боку, ми вже знаємо, де буде розташований цей завод, у нас є список керівників і інжнерного складу. В який банк ми повинні здійснити переказ коштів, які ми й контролюватимемо. Ми можемо співпацюивати з вашею Оборонною Промисловістю, наприклад, для отримання сертифікатів."
Але в самій Великій Британії відсутнє таке бачення! Можливо, хтось сам з своїми коштами захоче здійснити таку активність, але хто згоден вкласит свої 100 млн.? Велика Британія вже запланувала на наступний рік 2,6 млрд, доларів вкласти в українську військову справу. Тому я вище і написав про їхню можливу ініціативу. У них все вирішує Бен Воллус, міністр оборони. Я з колегами прагнув до ньогоь потрапити в жовтні-листопаді, коли був в Англії, але у нас не той рівень зв'язків...
Ідея була зорієнтувати війське керівництво Великої Британії на створення нового роду військ - безпілотної малої авіації. Маючи її можна не дати супрототивнику формувати лінію фронту взагалі. Це - нове віяння в військовій справі. Наших генералів це не ціквавить, їм все до лампочки. Це лише цікавить тих вояків, які працюють з БПЛА і розуміють можливості такої авіації безпосредньо.
В зв'язку з такою апатією з боку вищих ешелонів як у війську, так і в уряді, для здійснення ураження супротивника лишається лише безпосередньо підтримувати різні талановиті групи, які оперують з БПЛА (літачками і коптерами), що я і роблю. Тобто, прицільно переказую кошти на конкретних вояків, які далі купують потрібні дрони, електроніку, камери. І ці групи нищать ворога пачками - як особовий склад, так і бронетехніку. Ще раз повторюю: ця діяльність груп малої авіації не цікавить командирів. Це приватна ініціатива окремих кмітливих вояків.
показати весь коментар
19.12.2022 17:37 Відповісти
якось люди беруть, відкривають предприємства без благословінь ЗЕ, якось прості хлопці самі організовують аеророзвідку не чекаючи що вище командування їх запросить.
Тому, якщо у вас є бажання та здібності -- робіть що можете, не чеайте що на ваш талант хтось буде полювати.
показати весь коментар
19.12.2022 18:27 Відповісти
Володимир, я также прочитал ваш первый ответ здесь. В принципе, для того чтобы перебороть тупость и сопротивление командования можно было бы использовать прессу: она расскажет как классно где-то используются дроны, вот мол смотрите как эффективно используется новый метод. Что должно бы заставить задать вопрос "какой метод ?". И тогда только может прийти заказ, после того как тот же метод применится в другом месте. Это создаёт давление на тупых, им приходится оправдываться или уступать. Может я мечтаю, но в европе всё также работает, никто вам деньги так просто не даёт. Или может venture capitalists для войны существуют, не знаю.
показати весь коментар
19.12.2022 19:54 Відповісти
Ну, в принципі, на прикладі однієї групи у якої наразі є пара літачків Лелека-100 і пара коптерів, і яка контролює 10 км лінії фронту, можна спрогнозувати, як зміниться ситуація, якщо у них в активі буде на загал 50 літачків і коптерів. Я вам гарантую, що за 2-3 дні лінія фронту москалів просяде на цих 10 км так, що туди можна буде зайти пішки не озираючись по сторонах чи не сидить де ворог з автоматом чи гранатою. І практично вільна територія простягнеться вглиб не менше, яке на 5 км.
показати весь коментар
19.12.2022 17:59 Відповісти
Я вам ответил на ваш другой пост. Здесь могу только добавить, что купить и послать необходимую аппаратуру можно в частном порядке, но кто-то этим должен заняться. Опять же, если пресса об этом расскажет, а потом будет ссылка на проект со сбором денег, то многим людям будет не страшно послать 20-50$. И чем чаще будет использоваться метод, тем легче будет собрать денег.
показати весь коментар
19.12.2022 20:05 Відповісти
Ох, це все такі складні питання по Україні, що все не описати за раз. Стосовно групи на передовій - це розвідна група, яка не може назвати свої імена і своє розташування взагалі. Хоча багато їхніх відео показують різні відео-канали, які висвітлюють воєнну тематику, вони не можуть себе засвіти аби прорекламувати. Їхнє кернівництво до них байдуже і шукає можливості наказати за найменшу провину, хоча на початок серпня за моїми оцінками цих 6-7 вояків сприяли нашій артилерії в знищенні до 5% бронетехніки москалів! Я з колегою вже з 2014 року шукали можливості запустит цей напрямок в війська, мій колешга вклав своїх 200 тисяч доларів в розробку і виробництво перших літачків, навчив до 40 вояків як їм управляти, на передовій знищили десятки москалів і техніки на 20 чи більше мільйонів доларів. Виступи перед військовими найвищого рангу показали, що вони не здатрні думати творчо і бачити можливосьі цієї нової техніки. Справа по колезі закінчилася тим, що його розробку у нього вкрали і примусили емігрувати з України. Наразі ці літачки, які здатні скидувати керовані бомбочки до 2 кг, є в продажі в Україні за дуже високою ціною.

От ваім ще один приклад. Є українська розробка детектора радіоактивних матеріалів, яку можна встановлювати на пропускних пунктах на границі і летовищах. Розробка є найкращою в світі в боротьбі з ядерним тероризмом -- у нас після Чорнобильської катасрофи є дуже досконалі прилади. Цей пристрій був продемонстрований вищим військовим, службам безпеки і т.д. Результат: по всій Україні встановили московські аналоги, які мають програмне забезпечення котре посилає всю інформацію в Москву(!!!) і за параметрами значно поступається українському.

Україна -- це країна абсурдів, керівники країни нищать її пришвидшеними темпами. Це зрозуміла Швеція і з вересня постачання військового обладання та зброї йде лише напряму військовим обходячи місцеву і центральну влади та Міністерство оборони.
показати весь коментар
19.12.2022 22:03 Відповісти
А как тогда получилось продать армии балтийские переносные глушители дронов ? Может надо чтобы продавалось иностранной фирмой ? Вам зарегистрировать иностранную компанию ?
показати весь коментар
20.12.2022 01:06 Відповісти
https://defence-line.org/2023/01/volonterka-pro-investicii-i-reklamu/ людина працює з конкретними військовими частинами з рук у руки.замовляє самостійно або через закордонних волонтерів для ЗСУ
показати весь коментар
01.02.2023 21:46 Відповісти
У фейсбуці це Анті-Колорадос
показати весь коментар
01.02.2023 21:48 Відповісти
Один дрон типу мопед,це 50000 ₴, модернізувати нехай ще 15000,разом 75 000.1000 штук це 75 000 000 доларів.І ця хмара може знищити більшість літаків ракетоносців у кацапії.І не тільки літаків.Але все як завжди в нас....
показати весь коментар
19.12.2022 20:05 Відповісти
Мопед создавался фундаментально как оружие террористов: ни точность ни надёжность не важны. Попадёт, ни попадёт, долетит, не долетит, наплевать. Если Украина начнёт запускать сотни мопедов и они пудут сбиваться и падать на русские дома, то найдётся куча полезных западных идиотов чтобы обвинить Украину в терроризме. Я боюсь Украине нужно более совершенное оружие, только из-за политических причин. Или помощи может пойти меньше от запада.
показати весь коментар
19.12.2022 20:15 Відповісти
Не впевнений.є і багато великих об'єктів і багато цілей у глибині російських окупаційних військ.просто такі дрони дешеві і головне вони дають реальну шкоду будь-кому.а як у нас путінські агенти будь де як вважаєте їм потрібен гнів хазяїна.більше того військові заводи бази пмм то законна здобич,а не мирні будинки "мирних росіян"повз військові заводи ,частини,бази пмм точно не пропаде і іранський дрон.а куди там впаде це вже цікава лотерея і точно процентів на 65-не наш клопіт.але саме тому що про рф до такого точно не готова ми ці дрони точно не купимо
показати весь коментар
01.02.2023 21:54 Відповісти
Господи, як почитати коментарі, то вже все є, але яка прикрість що на фронті з того нічого немає.
Та й взагалі дуже прикро що всім цим не переймається держава. Всі так звані "полководці", які до того лише бігали від мобілізації, націлені тільки клянчити все у союзників навіть не намагаючись створювати зброю в Україні. І це не тільки про зброю, а взагалі все що потрібно для ЗСУ. Всі ми добре пам'ятаємо хто вдягнув нашу армію в зимовий одяг. Якби полагалися на МО, то і досі б воювали у літньому одязі.
показати весь коментар
19.12.2022 21:57 Відповісти
Праця команд не потрібна в першу чергу саме автору статті. Скоріше за все, щоб виправдати власне неробство і щоб не відчувати власну бездарність. Відома річ, що найлегше відчути себе значимим, принизивши того, хто поруч, і ще гукнути ледачий народ познущатись - бажаючі диванні нероби завжди на підхваті, деякі коментарі це підтверджують.
Відверто! Вперше за час війни читаю, що комусь заважають зусилля небайдужих людей, щиро направлені на перемогу! Тільки задумайтеся на цим! Автору заважає те, що хтось щось робить для перемоги. Нормально?
Подібні статті позбавляють віри в силу і мудрість українського народу і дуже шкодять консолідації усіх можливих сил навколо головної мети - перемогти!
показати весь коментар
20.12.2022 22:30 Відповісти