11547 відвідувачів онлайн
6 906 53
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Чому Україна не виробляє балістичні ракети?

Цензор.НЕТ Изображение

 Існує думка, що навіть звільнення Україною всіх її окупованих територій не гарантує припинення війни. Сподівання на те, що Росія не зможе вести війну через внутрішні проблеми поки що не виправдовуються. Вочевидь, у нинішній ситуації припинення війни можливе лише за умов нанесення РФ неприйнятної шкоди. Обмежимо поняття "неприйнятна шкода" лише знищенням та/або виведенням з ладу критичних військових об’єктів та об’єктів ВПК. У нас війна, і є певні міжнародні правила ведення війн, яких Україна має дотримуватись. Тому поки полишимо поза розглядом такі речі як підрив дамб гідроспоруд, навмисне руйнування цивільних об’єктів і населених пунктів, спалення елеваторів, тощо, тобто те, чим РФ займається в Україні. Нам точно не треба уподібнюватись до троглодитів із РФ.

Ракетні засоби ураження РФ перетворили всю територію України на зону бойових дій. Тилом України, де-факто, стали країни блоку НАТО. Cтрах РФ перед воєнним конфліктом з НАТО є головним чинником безпеки об’єктів на території НАТО і це, безперечно, є перевагою України. Навпаки, тил РФ – це здебільшого сама РФ, тому розташовані там будь які військові об’єкти чи об’єкти ВПК є законною ціллю для ВСУ (але поки що не для НАТО). Інші країни як, наприклад, Іран, або Північна Корея ще не стали ключовими у забезпеченні РФ зброєю. Тил РФ також знаходиться у відносній безпеці, але це лише через відсутність у ВСУ відповідного ракетного озброєння. Вочевидь, для нанесення "неприйнятної шкоди" РФ таких засобів як дрони чи диверсії недостатньо. Відсутність відповідного ракетного озброєння не дозволяє також ефективно відповідати на терор, який здійснює РФ у вигляді ударів по цивільній та енергетичній інфраструктурі України.

Що таке тил РФ у географічному сенсі? Візьмемо на мапі України деяку точку, достатньо віддалену від лінії бойового зіткнення: наприклад, перехрестя трьох областей Харківської, Дніпропетровсьскої та Полтавської. Виходить, що переважна більшість критичних об’єктів ВПК РФ знаходиться на території, віддаленої всього лише на 2500 км від цієї точки, а це приблизно територія РФ на південь від Мурманська та на захід від Кургана. За наявності у ВСУ бойового ракетного комплексу з дальністю до 2500 км у зону потенційного ураження попадають більшість підприємств з виробництва бронетехніки, усіх типів ракет, ракетних та авіаційних двигунів, суднобудівництва, засобів ПВО, боєприпасів, БПЛА, компонентів для військової техніки та навіть ядерної зброї. Слід згадати також аеродроми, склади, нафтопереробні підприємства, нафтосховища, порти, військові бази, полігони і т.д. і т.п. Наведемо лише декілька прикладів. Уралвагонзавод знаходиться на відстані 1900 км від вищезгаданої точки, Курганвагонзавод – 2130 км, аеродром стратегічної авіації Оленья – 2100 км, Уралтрансмаш – 1890 км, Адміралтейські верфі та портова інфраструктура Санкт Петербургу – 1230 км, МКБ Факел (Алмаз-Антей) – 750 км. ВПК сучасної РФ, на відміну від СРСР, виглядає дуже вразливим. Так, наприклад, вивід з ладу Уралвагонзаводу майже позбавляє РФ виробництва танків, а Уралтрансмашу – виробництва САУ.

Практика доводить, що Україна навряд чи отримає від партнерів зброю для ураження території РФ на значну глибину. До того ж така зброя потрібна у кількості, що забезпечить її масоване використання. Це очевидно має бути саме українська зброя, яка розроблена та виготовлена в Україні. Україна має відповідні технології, що дозволяють характеризувати дальність застосування ракет у 2500 км фразою "всього лише".

Що ж у нас не так? Чому наведені вище досить очевидні факти не призвели до реальних результатів у створенні ракетного озброєння навіть через півтора роки війни?

Розглянемо спочатку деякі технічні аспекти щодо різних типів ракетного озброєння. Насамперед, відкинимо з розгляду ракетні системи з використанням гіперзвукових прямоточних повітряно-реактивних двигунів через відсутність перспектив їх швидкого створення в Україні. Залишаються крилаті та балістичні ракети. Дальність застосування у 2500 км дозволяє використовувати і крилаті і балістичні типи ракет, але балістичні мають перевагу у більш високій вірогідності враження цілі та у можливості використання значно більших боєзарядів. Саме у створенні балістичних ракет Україна має унікальну експертизу через наявність таких підприємств як Південне, Південмаш, Хартрон та інших, тому сконцентруємо увагу саме на балістичних ракетах.

Ще у 1959 році була прийнята на озброєння розроблена в КБ Південне ракета Р-12, здатна закинути боєголовку вагою 1600 кг на дальність 2080 км. Ракета масово вироблялась на трьох заводах, у тому числі Південмаші, та була на озброєні до 1989 року. Тобто Р-12, яка зроблена на рівні технологій 1950х років минулого століття – це наявний приклад того, що, суто з технічної точки зору, створення в Україні балістичної ракети з дальністю близько 2500 км (ракети середньої дальності) не є проблемою. У чому ж тоді проблеми?

Р-12 – це ракета на рідкому паливі, а саме такі ракети вироблялись на Південмаші. Балістичні ракети на твердому паливі в України вироблялись на ПМЗ у Павлограді. Очевидно, що у даний час розміщення виробництва ракет середньої дальності на таких дуже відомих крупних підприємствах означає, що гарантовано, рано чи пізно, воно буде виведено з ладу ракетними атаками РФ. Та й взагалі, Південмаш та ПМЗ були створені для значно більш масштабних задач. Постає питання: "А чи можливо швидка організація виробництва ракети середньої дальності в Україні без залучення Південмашу чи ПМЗ?". Так, це можливо, але за умови, що ракета буде рідинною. Твердопаливну ж ракету можливо порівняти з великим зарядом вибухонебезпечної речовини, яким, по-суті, і є двигун цієї ракети. Тому виробляти крупні твердопаливні ракети можливо лише на вузько спеціалізованих підприємствах, таких як ПМЗ.

Декілька слів про стан українських державних підприємств ракетно-космічної галузі. На жаль можливо констатувати, що здебільшого, це стабільно деградуючі організації. Деградація відбувається у всіх сферах: кадровій, технологічній, організаційній та навіть медійній. Щодо останнього, то вже набили оскомину фільми, книги, статті та оповіді про велике минуле, про створений колись "ракєтно-ядєрний щіт родіни", унікальні розробки, до яких нинішнє покоління має таке ж відношення, як Путін до перемоги у Другій світовій війні. Але, при цьому, за роки незалежності в Україні не було створено ні однієї нової космічної ракети. Так, держава не забезпечувала достатнього фінансування, але це тільки частина правди. Наприклад, де ракета Циклон-4, на розробку якої було витрачено приблизно півмільярда американських доларів? Її нема. Де супутник Січ-2-30, який створювали більш ніж 10 років витративши також чималі кошти? Він виведений на орбіту, але не працює. Є питання також до розробки ОТРК Грім-2 (Сапсан), тощо. Взагалі, якщо згадати всі досягнення у ракетно-космічній галузі України за часів незалежності, то вони дуже і дуже скромні. На даний момент можливо констатувати вкрай низьку ефективність державних підприємств і є всі підстави для сумнівів у спроможності їх до швидкої розробки, та й взагалі розробки, потрібних ВСУ балістичних ракет та організації масового виробництва навіть за умов мирного часу. Уявимо ситуацію, що держава створює таке замовлення. Відповідні академіки, "видатні діячи" галузі, менеджери та різні причетні авторитети звісно підтвердять, що все можливо. Проводячи аналогію зі створенням Циклон-4, вийде що потрібно буде знайти декілька сотень мільйонів американських доларів та 5-7 років на розробку. На наївне питання а чому так довго і дорого на вас поблажливо подивляться і скажуть: "А що ви хотіли? Це ж ракетна техніка. Тут по іншому не буває". Скоріш за все терміни будуть зірвані але, при цьому, всі виділенні гроші потрачені. Якщо в умовах мирного часу таке було можливим, то у воєнний час тим паче, бо існує безліч форсмажорних обставин, якими можливо виправдати будь що. Розуміння високої вірогідності саме такого результату є одним з чинників зневіри до української ракетно-космічної галузі з боку будь-якого замовника.

Ситуація ускладняється тим, що в Україні державні ракетно-космічні підприємства, де-факто, залишаються монополістами з точки зору участі у державних програмах, не зважаючи на закон про можливість функціювання приватних підприємств. Державні підприємства є монополістами й у використанні радянської спадщини, при тому, що у цивілізованому світі, зокрема в США, є численні факти передачі державної інтелектуальності власності до приватних компаній за умови що вона не буде передаватися за межі країни та при досить суровому контролі з боку держави. Наприклад, перший ракетний двигун компанії Space-X Мерлін-1А був створений на базі двигуна, розробленого НАСА у рамках програми Fastrack. Українські державні підприємства виступають також у ролі ексклюзивних експертів з ракетно-космічних питань і, здебільшого ними ж, культивується ставлення до приватних компаній як до чогось тимчасового та несерйозного. Найм приватними компаніями спеціалістів з державних підприємств ними трактується як несправедлива крадіжка інтелектуальної власності, хоча у всьому цивілізованому світі це нормальний процес. Монополізм – це один із чинників деградації. Звичайно, що монополісту комфортно залишатися монополістом, але завданням держави є якраз боротьба з монополізмом.

Швидке створення в Україні бойового ракетного комплексу на базі рідинної балістичної ракети середньої дальності цілком можливе лише за умови залучення в якості головного розробника приватної компанії. Само собою для цього необхідне достатнє та своєчасне фінансування. Інші умови, що мають бути виконані з боку держави, наведені нижче.

1. Власники української приватної ракетно-космічної компанії повинні бути громадянами України. Це загальна вимога у цивілізованих країнах, бо це питання національної безпеки, яке залишилося поза увагою нашої держави. Не має права людина з будь-яким іноземним паспортом контролювати та мати доступ до інформації, пов’язаною з вітчизняними технологіями подвійного призначення. Але в Україні це не так. Чиї інтереси представляють іноземці, що необмежено контролюють діяльність деяких українських ракетно-космічних компаній і чи співпадають ці інтереси з національними інтересами нашої країни? У яких цілях іноземцями контролюється і використовується дефіцитний кадровий потенціал? Яскравим прикладом захисту своїх національних інтересів є США, зокрема відома компанія Firefly Aerospace, де іноземний громадянин з британським паспортом був позбавлений будь якого відношення до діяльності компанії незважаючи на внесені інвестиції. Чому в Україні має бути не так?

2. Головний розробник повинен мати право на самостійне використання коштів в рамках наявного бюджету та має бути забезпечений правом вільно вибирати підрядників для виконання робіт, в тому числі державні підприємства. Звісно, що головний розробник, при цьому, має нести повну відповідальність за кінцеві результати.

3. Держава повинна забезпечити доступ до всіх наявних ресурсів в Україні, які потрібні для максимально швидкого виконання робіт. Під ресурсами мається на увазі виробничі потужності, проведення випробувань, будівельних робіт, тощо. Звісно, що залучення ресурсів має відбуватися виключно на комерційній основі.

4. Контрольні функції держави не повинні впливати на хід робіт. Умовно, головний розробник сам вирішує скільки крапель клею потрібно, щоб приклеїти датчик, а не бюрократ-контролер. Є бюджет і є певні результати в рамках заздалегідь встановлених термінів. Відповідальність має бути за кінцевим результатом згідно визначеного плану та об’єму фінансування. Контроль повинен буди, але безпосередні виконавці робіт його не повинні помічати протягом узгодженого терміну виконання робіт. Це вкрай важливо.

Звісно у багатьох виникне питання, а чи є серед приватних компаній експертиза, яка реально дозволить зробити балістичну ракету для масованого бойового використання без залучення КБ Південне та Південмашу у якості основних виконавців? Так, ця експертиза дійсно існує. Розробки українських приватних компаній вже стали частиною декількох успішно здійснених космічних місій. Слід зазначити, що це принципово нові розробки в основі яких покладені новітні технології проектування та виробництва, зокрема 3д друку. Саме завдяки приватним компаніям, за потенціалом, Україна й досі знаходиться на сучасному рівні у сфері ракетно-космічних технологій. Чому про це ніхто не знає? Є три причини.

Перша причина – це монополізм державних ракетно-космічних підприємств, які не зацікавлені у появі конкурентів.

Друга причина – це комплекс якостей державних чиновників. Сюди входять консерватизм, домінування власних інтересів над державними, брак відповідних знань, безсистемність і т.д.

Третя причина – це іноземний контроль найбільш ефективних приватних ракетно-космічних компаній України. Структури, контролюючи ці компанії, не зацікавлені у висвітленні своїх реальних можливостей і це потребує більш розгорнутого пояснення.

Звичайно, що кадрове наповнення приватних ракетно-космічних компаній відбувалося, здебільшого, за рахунок кадрів держпідприємств і, судячи з усього, створювалися вони саме заради їхнього контролю та як форпости для подальшого розповсюдження контролю по ракетно-космічній галузі України. Комерційна прибутковість від ракетно-космічної діяльності, при цьому, ніколи не була пріоритетом. Участь деяких українських приватних підприємств в космічних програмах США була лише додатковим медійним бонусом для власників та імітацією комерційної діяльності - такої собі комерційної ширми. По факту, ні медійні, ні комерційні вигоди ніколи не заміщали собою основну ціль у вигляді повного всеосяжного контролю. Так, згадані приватні підприємства, за рахунок якості задіяного науково-технічного персоналу та правильного технічного менеджменту змогли досягти вагомих результатів у засвоєні та впроваджені нових технологій. Але було це зроблено скоріше не завдяки, а всупереч обставинам і тільки через участь у американських проектах, бо з боку американських замовників був запит на високоякісний технічний результат (і цей результат їм було надано). Після досить скандального видворення з американського ракетно-космічного ринку іноземних власників українських приватних компаній, у останніх повністю зникла зацікавленість до технічної складової. Їм стало абсолютно байдуже на наявну у них технічну експертизу та на її комерціалізацію. Їх не цікавить також використання наявної експертизи і в інтересах України, що виглядає особливо дивно зараз під час війни. Кому ж все це вигідно і хто насправді це все фінансує? Точно можна сказати кому це не вигідно. Це – Україна. Скоріше за все, замовники і кінцеві бенефіціари є представниками державних установ США. США завжди були зацікавлені у взятті під контроль підприємств ВПК на території колишнього СРСР. По-перше, функціювання таких підприємств ніколи не було вигідним для США, а, по-друге, існувала потенційна загроза розповсюдження військових технологій по світу. Добре відомі факти прямого тиску з боку США щодо небажаної співпраці України з деякими країнами. Наприклад, участь харківського Турбоатома у поставках турбін до Ірану була заблокована через тиск США. Окрім прямого тиску використовувалися і інші, більш м’які методи впливу. У якості прикладу можна згадати діяльність Українського науково-технічного центру (УНТЦ), який фінансувався із США. Українські підприємства та організації, пов’язані з ВПК, через УНТЦ отримували гранти на втілення суто не військових проектів. Серед умов для отримання грантів було зобов’язання, що всі співробітники, задіяні до виконання робіт в рамках гранту, не повинні були працювати паралельно над другими проектами. Контроль за виконанням всіх умов здійснювався американцями шляхом періодичних інспекцій та співбесід з виконавцями робіт безпосередньо на підприємствах. Чому ми маємо вважати, що на сьогодні відносини США до Українського ВПК мають змінитись, та ще й у ракетно-космічній сфері? Чому ми маємо думати, що мають змінитися підходи до втілення відповідного контролю? М’які способи отримання контролю базуються на створенні красивих привабливих образів для ширми, що маскує реальні цілі. Є всі підстави вважати, що за зовнішньо красивою ширмою з філософії Ноосфери та балачок про пасіонарність, романтизм, безкорисну відданість ділу освоєння космічного простору, занепокоєння глобальною долею людства, ховається щось дуже примітивно прагматичне і, при цьому, дуже банальне. Безглуздо пред’являти претензії до США за те, що у них є державні інтереси і вони їх відстоюють. Так само безглуздо сподіватись, що ці інтереси мають обов’язково співпадати з нашими інтересами навіть зараз. Але можна с повним правом пред’явити претензії до самих себе. Де державні інтереси України? Платити за їх відсутність у минулому приходиться на жаль великою ціною, сподіваючись цілком на милість союзників. А чи дадуть нам ракети, якщо дадуть, то коли, які і скільки і чи не передумають у майбутньому? Можна не сумніватися, що ракети середньої дальності, які конче потрібні для перемоги, нам ніхто не дасть. Могла б Україна створити власні балістичні ракети середньої дальності? Могла і поки ще може.

Українська ракетно-космічна галузь знаходиться у кризі та близька до точки незворотності. Ще є достатньо молоді кваліфіковані кадри, які можуть і хочуть працювати в Україні, які здатні зробити вагомий внесок в обороноздатність. Наявність цих кадрів – це не досягнення держави. Це сталося всупереч діям чи, правильніше, бездіяльності держави. І якщо зараз держава не дасть можливості для цих людей реалізувати свій потенціал на користь тієї ж держави, то Україна остаточно втратить свій статус ракетно-космічній держави. А що ж фахівці? А фахівці або роз’їдуться по іншим країнам, або перекваліфікуються. Знання гідродинаміки можуть бути використанні у харчовому виробництві, наприклад пива. І дуже б не хотілося, щоб це пиво називали "півом".

Топ коментарі
+4
Лейтмотив цієї статті дуже простий-щоб мати ракетну техніку потрібно мати ДЕРЖАВУ. І лише так, і це вірно. Якщо немає держави, то годі сподіватися на високотехнологічні та ресурсоємкі продукти. А в нас саме така ситуація:за 32 роки ми ДЕРЖАВУ Україна не побудували. Цей корупційно-злодійсько-кумовський-любодружський котел державою не є і не буде.
показати весь коментар
10.10.2023 15:27 Відповісти
+3
Сім років ніхто чекати розробки з нуля не буде. Треба розробляти на базі наявних проектів/компонентів.
показати весь коментар
10.10.2023 15:17 Відповісти
+3
можно переделывать под ударные ракеты ракеты 3М8 с ЗРК "Круг". после доработки они могут брать на борт 3 артиллерийских высокоточных снаряда и поражать 3 цели за один пуск. например групповую цель. эти ракеты летают на керосине, просты в изготовлении и эксплуатации. могут быть доработаны для увеличения дальности полета. не требуют агрессивных компонентов топлива и окислителя.
показати весь коментар
10.10.2023 17:56 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Сім років ніхто чекати розробки з нуля не буде. Треба розробляти на базі наявних проектів/компонентів.
показати весь коментар
10.10.2023 15:17 Відповісти
Термін у сім років був згаданий по відношенню до держпідприємств. Насправді сім років і не потрібно. За опимістичною оцінкою хватило би й два роки, за песімистичною три. Але це можливо за певних умов, здебільшого не технічного характеру. Про ці умови було сказано у блозі.
показати весь коментар
12.10.2023 17:10 Відповісти
"Циклон-1М" можна використати?
показати весь коментар
13.10.2023 09:05 Відповісти
Бажано, щоб ракетний комплекс був мобільний, а Циклон-1М це завелика ракета для такого застосування, навіть якщо обмежитись використанням лише першого ступіню. Ця ракета задумана як суто космічна. Окрім того, там досить складний і коштовний двигун, конструкція якого базується на старих технологіях та ще радянських матеріалах. Наразі нема ні ракети ні двигуна і врядчи їх зроблять, судчяи з минулого досвіду залучення державних підприємств. Незавершений проект Циклон-4 є одним із сумних прикладів.
показати весь коментар
13.10.2023 17:43 Відповісти
Були ще цікаві Promin Aerospace
показати весь коментар
13.10.2023 21:36 Відповісти
Promin Aerospace планує ... випробування створеної за незвичною технологією надлегкої ракети-автофага, яка "з'їдає" сама себе. Унікальний двигун під час польоту спалюватиме твердий паливний стрижень і одночасно буде корпусом. Це дозволить знизити масу ракети, потенційно збільшити масу корисного навантаження і зменшити забруднення космічного середовища.
показати весь коментар
13.10.2023 21:41 Відповісти
показати весь коментар
15.10.2023 15:18 Відповісти
Так, давайте, розробляйте з нуля, або робіть хоч те що вже є, зробіть будь яку роботу і тоді до вас прийде НАБУ, ДАСУ, ДБР, СБУ, БЕБ, САП, пожежники, податківці та навіть митники, все винесуть та передадуть росіянам.
показати весь коментар
10.10.2023 15:24 Відповісти
Лейтмотив цієї статті дуже простий-щоб мати ракетну техніку потрібно мати ДЕРЖАВУ. І лише так, і це вірно. Якщо немає держави, то годі сподіватися на високотехнологічні та ресурсоємкі продукти. А в нас саме така ситуація:за 32 роки ми ДЕРЖАВУ Україна не побудували. Цей корупційно-злодійсько-кумовський-любодружський котел державою не є і не буде.
показати весь коментар
10.10.2023 15:27 Відповісти
Вам немає чого робити в Україні. І не буде!
показати весь коментар
10.10.2023 16:55 Відповісти
"Лейтмотив цієї статті дуже простий-щоб мати ракетну техніку потрібно мати ДЕРЖАВУ."-це цитата. Помиляєшся Миколо, лейтмотив цієї статті, це ПЕРЕДАТИ РАКЕТНО-КОСМІЧНУ ГАЛУЗЬ УКРАЇНИ В ПРИВАТНІ РУКИ. А от в які конкретно, питання відкрите. Чи буде це Сивочолий гетьман з його кураторами -Ротшільдами, чи буде це бандит Бєня Бородатий, за яким стоїть Хабад, чи Віктор Пінчук, теж їхній соплемінник, це деталі. Але йде зондування грунту для рейдерського захоплення ракетно-космічної галузі України. А цього автора Романа Марчана найняли за гроші, щоб просував у свідомість українців мирний спосіб відбирання власності від українців. Принцип випровбуваний: збанкрутувати і за безцінь купити.
показати весь коментар
19.11.2023 14:46 Відповісти
Маленька деталь: якщо навіть знищити всі підприємства в зоні 2500 км, росія побудує нові підземні на відстані більше 2500 км (а така можливість більш ніж є). Скоріше за все, вже будує.
показати весь коментар
10.10.2023 15:49 Відповісти
Росіяни здатні тільки красти. Їхні "нові розбудови" - посміховисько та окозамилювання. От простий пруф: якби так було, до рашки валилит би азіаобайтери. А вони звідти тікають усіма шляхами, крім тих, кому пуцька дав паспорт, щоби плющити словен. Отак-то.
показати весь коментар
10.10.2023 16:09 Відповісти
Вони готувались до війни щонайменше 20 років і не побудували те, про що ви кажете. Під землю все не сховаєшь, тим паче швидко. Та ще й треба вміти це робити. Більшість с того, що вони мають - це радяньска спадщина. Принципово нового майже нічого. Хай копають. Може вони і без нашої допомоги самі доб'ють те, що їм досталося
показати весь коментар
12.10.2023 17:22 Відповісти
Ну не скажи. Не видавай бажане за дійсне. Росіяни в розвитку гіперзвукової зброї випередили США. Тому і бояться США передавати ракети Україні, щоб не дразнити Пуйла. А взагалі то мета статті досягнута. Закомпостував народу мозок різними термінами настиканими з інтернету і підвів, до ніби-то необхідності в приватизації ракетно-космічної галузі України в інтересах соплемінників Бєні Бородатого.
показати весь коментар
19.11.2023 15:43 Відповісти
Достатньо псувати критичні елементи відповідних підприємств. Все під землю не ховається жодним чином! Склади сировини та готової продукції, залізничні станції, підстанції тощо.
показати весь коментар
09.02.2024 23:38 Відповісти
А я знаю почему. Слишком много очень умных Марчанов, и слишком мало тех кто реально полезен.
показати весь коментар
10.10.2023 15:50 Відповісти
Чудовий, вчасний і корисний текст.
показати весь коментар
10.10.2023 15:56 Відповісти
Для вас із шостої палати це "Чудовий, вчасний і корисний текст"
показати весь коментар
19.11.2023 14:48 Відповісти
Як там у Молдові, чи смачна мамалига?
показати весь коментар
19.11.2023 15:02 Відповісти
це програма на 10-ліття, а в нас зараз йде жахлива війна, яка теж не закінчиться ні сьогодні, ні завтра, ні через 5 років..., й навіть якщо хтось при владі цим планом зацікавиться, потрібно послідовне виконання, а в нас лише гойдалки - 1 крок вперед, 2 назад, потім стоїмо та робимо дороги, кладемо бруківку та висаджуємо мільйон дерев...
показати весь коментар
10.10.2023 16:41 Відповісти
пока дойдут руки до создания ракет можно создавать в каждом "гараже" бомбардировочные аэростаты с наводимыми по GPS бомбами, которые могут наносить удары на всю глубину РФ, Ирана, КНДР.
показати весь коментар
10.10.2023 17:18 Відповісти
Тема таких аеростатів розглядалася в Україні, на мітингу в МО, ще у 2015 році. Адже дійсно суть такої системи доволі проста, швидка у виробництві та налагодженні. Збити його важко, бо летіти може достатньо високо, а підіймати літаки - для москало-пітеків зараз вкрай ризиковано. Навіть було продемонстровано малий прототип, як то працює! І ті люди, які там були, все то бачили власними очима. Де зараз цей напрямок? Правильно, "в карагандє". Правда, ми зараз бачимо з вашого допису, що десь таки він всплив ). Отже, в цьому є перспектива і напрямок був вірним. Та тільки не для "українських" посадовців.
показати весь коментар
15.10.2023 15:27 Відповісти
показати весь коментар
10.10.2023 17:25 Відповісти
Текст чудовий, але не на рік-два вперед. Опустимося на землю до полю бою. Як бачим без снарядів 155 мм воювати важко. У партнерів їх немає. Добре що хоч є програми у США і Європи по нарощуванню виробництва. А хто нас забезпечить реактивними снарядами до Градів і Ураганів? Їх треба кілька сотень тисяч на рік війни. Це Україні треба взяти на себе. Тайфун-1 для Градів розроблений, може і Тайфун-2 для Ураганів близький до розробки. Це вдвічі більша чим зараз дальність і нові спроможності. Хай хоч у цьому наші старі ракетні виробники і держуправлінці покажуть що на щось здатні. Зрозуміло, з релокацією закордон. Питання повинно стояти так: не зможете - будем всім шукати заміну.
показати весь коментар
10.10.2023 17:46 Відповісти
Одне не виключає іншого. Снаряди теж потрібні. Кто ж спорить
показати весь коментар
12.10.2023 17:24 Відповісти
можно переделывать под ударные ракеты ракеты 3М8 с ЗРК "Круг". после доработки они могут брать на борт 3 артиллерийских высокоточных снаряда и поражать 3 цели за один пуск. например групповую цель. эти ракеты летают на керосине, просты в изготовлении и эксплуатации. могут быть доработаны для увеличения дальности полета. не требуют агрессивных компонентов топлива и окислителя.
показати весь коментар
10.10.2023 17:56 Відповісти
Вся біда в тому, що ні в Україні, нв і в колишніх країнах ВД цих ракет вже практично немає.
показати весь коментар
15.10.2023 15:29 Відповісти
в любом случае запустить производство именно такой ракеты будет и быстрее и легче чем любой другой.
показати весь коментар
15.10.2023 15:38 Відповісти
Не буде! Ця ракета не відповідає вимогам сьогодення. Її керосиновий двигун вкрай примітивний і ефективність його роботи залежить від якості форсунок. Більше того, двигун нещадно випалює стільки керосину, що сама ракета власне несе надто багато палива з дистанцією враження лише 70 км (хоча на полігонах вдавалося долетіти і на 120 км), що не є ******** потребою даного класу ракет. Запустити серійне виробництво нетехнологічної ракети - це поховати себе навіки у цій сфері. А от якби ці ракети валялися б десь на закинутих складах, як то С-200, то інша справа. Та їх у нас немає.
показати весь коментар
15.10.2023 18:24 Відповісти
Эта ракета отвечает требованиям сегодняшнего дня поскольку.
1. Простота двигателя - тут скорее преимущество перед аналогами, керосин как топливо не токсичен, а прямоточный двигатель не требует окислителя на борту. Изготовление твердотопливного двигателя сопряжено с риском серьёзных аварий как на производстве, так и в ходе применения.
2. качество изготовления форсунок - это вопросы точности обработки металла. их можно изготавливать на современных станках с требуемой точностью и качеством.
3. для увеличения радиуса применения можно использовать сбрасываемые топливные баки и использование самой ракеты как разгонной ступени для отстреливаемого центрального тела с полезной нагрузкой.
4. ракета дешевая и технологичная, как и большинство ракет для ЗРК сухопутных войск. которые создавались большими сериями.
5. ракета С-200 гораздо дороже, сложнее и не имеет возможностей для глубокой модернизации и серийного производства, требует агрессивного топлива и окислителя.
показати весь коментар
15.10.2023 19:04 Відповісти
1. Простота двигателя - тут скорее преимущество перед аналогами, керосин как топливо не токсичен, а прямоточный двигатель не требует окислителя на борту. Изготовление твердотопливного двигателя сопряжено с риском серьёзных аварий как на производстве, так и в ходе применения.
Простий і Примітивний - різні речі. Примітивність заключається в тому, що простота конструкції потребує шаленого розходу керосину для досягнення необхідної енергетики, а відповідно його потрібно кудись впихнути (розміри ракети обмежені), тому його заливали в усі вільні щілини цієї ракети, що зробило її вкрай небезпечною. Навіть немаючи необхідності в окислювачі, показники дальності цієї ракети заслабкі.
2. качество изготовления форсунок - это вопросы точности обработки металла. их можно изготавливать на современных станках с требуемой точностью и качеством.
Мова не про якість форсунок (так, сьогодні це не проблема), а про їх кількість і нерівномірність роботи, що суттєво відбивається на енергетичних показниках двигуна.
3. для увеличения радиуса применения можно использовать сбрасываемые топливные баки и использование самой ракеты как разгонной ступени для отстреливаемого центрального тела с полезной нагрузкой.
Уявляєте собі цю ракету з баками, що скидаються? Я ні.
4. ракета дешевая и технологичная, как и большинство ракет для ЗРК сухопутных войск. которые создавались большими сериями.
Це правда. Але є одне велике "але" - ця ракета визнана всіма комісіями невдалою. На озброєння поставлялася і була в серії лише тому, що союзу в ті часи не вистачало ракетних комплексів для повного перекриття неба.
5. ракета С-200 гораздо дороже, сложнее и не имеет возможностей для глубокой модернизации и серийного производства, требует агрессивного топлива и окислителя.
Має абсолютно всі можливості для модернізації. Але сенсу в налагодженні виробництва дійсно ні. Паливо для модернізованої С-200 - зовсім інше.
Висновок: на сьогодні існують нові ******* набагато якісніші і ефективніші конструкції ракет; вони зовсім не такі дорогі, як здається, біда лише у відсутності розуміння проблеми чи навіть у саботажі.
показати весь коментар
16.10.2023 11:55 Відповісти
нам сегодня нужны дешевые и быстромасштабируемые решения по огневой поддержки войск на переднем крае. например дроны-мотопарапланы, которые могут нести в качестве полезной нагрузки ФАБ-100 и применяться ночью по тактике "ночных ведьм" с выключенными двигателями на этапе атаки.
показати весь коментар
10.10.2023 18:29 Відповісти
Хамас тисячами клепає ракети,хоч і не такої потужності.А ми.....
показати весь коментар
12.10.2023 06:41 Відповісти
У хамаса дистанції прильотів до цілі - в межах Січеславської обл. Їх ракети використовують (смішно, але факт) паливо, яке ракетолюбителі називають "карамелькою". Їх ракети - то ракети відвертого тероризму - куди впаде там і буде, аби лишень біди натворити.
показати весь коментар
15.10.2023 18:28 Відповісти
Нам теж треба б лупити по них так само,куди попало.Але нема чим...
показати весь коментар
15.10.2023 18:43 Відповісти
Не будемо вподоблятися терористам. Нам головне знищити їх "місця концентрації зла".
показати весь коментар
16.10.2023 11:38 Відповісти
А як же зуб за зуб?Так воно ніколи не закінчится,поки на території проклятих буде кому і за що воювати
показати весь коментар
16.10.2023 11:47 Відповісти
Если бы госпредприятия имели все те условия для эффективной работы, которые приведены автором в качестве абсолютно необходимых для эффективной работы частной структуры, то были б уже давно такие необычные сейчас ракеты средней дальности.
Цель статьи, как по мне, вмещена в один абзац - хочу стать гендиректором нового firefly, дайте мне кучу денег, специалистов КБ Южного и Южмаша, их мощности и здания, чтобы я на этом хорошо нажился.
показати весь коментар
17.10.2023 10:57 Відповісти
Стать директором, получить деньги, их украсть, стать богатым человеком и, при этом, не понести за это ответственности. Это всё, что вы вынесли с этой статьи? Вы случайно не на госпредприятии работаете?

Давайте по сути статьи. Каких условий не хватило КБ Южному и Южмашу, чтобы сделать Циклон-4? Деньги были, специалисты были, мощности и здания были, времени было предоставлено много, так как ими же установленные сроки множество раз срывались и переносились абсолютно без последствий. А где спутник? А где Гром-2? Я могу назвать и много другого из нереализованного. Кто им мешал? Инопланетяне, американцы? По сравнению с временами разработки Циклон-4 ситуация на начало войны в госпредприятиях сильно ухудшилась. Тогда были не состоятельны, а сейчас тем более, какие условия им не создай.

Где вы нашли в статье упоминания о "необычных ракетах"? Наоборот, говорилось об обычных баллистических ракетах средней дальности, но сделанных с учетом современных технологических возможностей. Экспертиза по таким ракетам в Украине есть. На их создание очевидно нужны деньги. Или вы знаете как сделать ракету без денег? Возможно вы даже мысли не допускаете , что деньги не будут красть. Ваше право. А вот автор статьи такую возможность допускает. Его право. Такое может быть?

Если вы вообще согласны, что такие ракеты нужны, то очевидно, что они должны быть готовы к использованию в максимально сжатые сроки. Так ведь? Если да, то почему нужно создавать новые мощности если можно использовать то, что уже есть в государстве? Разве нет в быстром создании ракеты прямого государственного интереса тем более во время войны?
показати весь коментар
17.10.2023 14:19 Відповісти
Улыбнуло манипулятивное перечисление через запятую инопланетян и американцев, что с учётом упоминания в статье тех же американцев как серьезного ограничивающего фактора для развития ракето-космического сектора Украины выглядит, мягко говоря, странно.

Основной причиной же незавершенных разработок ракетной техники является тот же фактор, при наличии которого невозможно функционирование описанной в статье частной фирмы - отсутствие госфинансирования. А без денег, как вы правильно заметили в абзаце ответа на мой комментарий, в котором называете себя в третьем лице, ракеты не разрабатываются.

Это я уже молчу о том, что в Украине проблема утечки технологий через резидентов других стран не контролируется вообще никак, в отличие от США.

В любом случае, схема выделения денег "государство - разработчик" по понятной причине требует гораздо меньше денег, чем схема "государство - прокладка - разработчик".
показати весь коментар
17.10.2023 16:29 Відповісти
Где ответ на вопрос о ракете Циклон-4, при разработке которого любимыми вами госпредприятиями освоено полмиллиарда долл. США? Кто же эти загадочные злодеи, превратившие 0,5 млрд в ничто?

Специально для любителей госпредприятий мною был предложен спасительный вариант ответа на этот вопрос: "Виноваты инопланетяне и/или американцы". Вы не оценили подарок и назвали его манипуляцией. Ну предложите свой вариант ответа, который вам понравится. Просветите нас.

Не знаю, были ли бы полезны где-нибудь Ваши познания в стилистике русского языка, понимании сути финансовых схем, продажности людской натуры и словоблудии. Мне они точно не интересны.
показати весь коментар
17.10.2023 22:06 Відповісти
Изначально под Циклон-4 обозначалась сумма 90М$. Хотя по сути ракета КБЮ уже разработана, еще при Совке Циклон-3. Все остальное накрутили скорее всего коррупционно. Довершили все бразильцы, которые выбрали оставаться поставщиками мяса в РФ.
показати весь коментар
09.02.2024 19:01 Відповісти
Автор статті грає не в ті ворота. Якщо коротко, то перший хто рубає вітчизняну ракетно-космічну галузь - це кремль, а не «америкоси з інопланетянами».

Програма УНТЦ це загальна шняга з далекого минулого; поставки яких-то там турбін в Іран (в Іран, Карл!!!))) - взагалі не в тему.

А ось факти по космосу: «Сапсан» - зарубав кремль руками маріонеток в мін. оборони, «Циклон-4» - під тиском з кремля зарубали самі бразильці, «Морський старт» та «Дніпро» пох#ріл росКОКСмос. Крапка.
Стаття явно подає викривлену інформацію суспільству. Дізлайк.
показати весь коментар
11.11.2023 21:56 Відповісти
І в які ж ворота на вашу думку грає автор статті? А?

Знову немає відповіді на дуже просте питання де Циклон-4, на який було витрачено щонайменше 0.5 млрд дол? Ці кошти потратили не Бразильці, не кремль і не американці. Хто ж це був? Ваша версія. Особисто я не вірю, що це інопланетяни (на всяк випадок скажу вам, що це була іронія). Гадаю, що ви, як серьозна людина, також не вірите у вплив інопланетян.

УНТЦ - це, пардон, не шняга, а реальна организація з реальними цілями, до яких точно не входив розвиток ракетно-космічної галузі України. Американці були головними у створенні і фінансувані УНТЦ, а не кремль. Ви будете це заперечувать? Певні історичні паралелі дуже корисні у розумінні **********. Загадкова секта під назвою Ноосфера також створенна не для процвітання українського космосу. Це американський проект, що продовжує справу УНТЦ тільки на більш продвинутому рівні. Чи може це також маріонетки кремля?

Щодо Сапсану. Звісно, що не все у нас було у МО і там були агенти РФ. Але кошти на розробку були виділені? Були. Дійшли ці кошти до держпіприємств виконавців робіт? Дішли. Знову постає просте питання де результат і куди поділись кошти. Чи може все керівництво українських держпідприємств це теж маріонетки кремля?

Поставка турбін в Іран - це якраз в тему. Американці поставили умову: або турбіни, або Морський Старт. Тоді вирішили пожертвувати інтересами Турбоатому заради космосу.
Це був приклад жорстких методів впливу, які використовувалися поряд з м'яким впливом. Оскільки ви так бурхливо зрегували на слово Іран, повідомляю про всяк випадок, що згадка Ірану у статті не означає, що автор схвалює співпрацю з подібними країнами.

Те, що РФ як могла руйнувала український космос, розброювала Україну та заважала створенню ракетного озброєння - є очевидним фактом. Але не варто ігнорувати й інші теж дуже важливі чинники.
показати весь коментар
12.11.2023 16:17 Відповісти
Якщо в міру розгорнуто, то можна сказати наступне.

Захід, звісно, не дасть нам ракет середньої дальності в досяжному майбутньому. Прикро, але ми для них все ще «совок», з туманними перспективами подальшого розвитку. Країна, яка була буквально нашпигована кремлівською агентурою на всіх рівнях. Хто дасть гарантію, що вся ця супер-зброя не полетить в один прекрасний момент у зворотному напрямку, або не опиниться в третіх руках? Такі ж побоювання і в частині нашого власного виробництва такої зброї. Навіщо їм створювати собі зайві проблеми?

Так само, як і бачити в керівництві їхніх крупних компаній, з оборонки чи космосу, яких-то мутних чуваків, особливо з пост-совєтського простору. Будь яка персона звідси з, ніби то, великим візіонерським поглядом або інвестиційним баблом - то є напевно чекіст під прикриттям. Любий на їх місці в здоровому глузді не підпускав би сторонніх людей на гарматний постріл.

Незважаючи на деякий прогрес за останній час, потрібно ще багато зробити, щоб позбавитись тут впливу кремля та змінити відношення Заходу к нам як к надійному діловому партнеру та політичному союзнику. США завжди грають в свою звичну гру: «нічого особистого - джаст бізнес», головна мета - збільшити прибуток акціонерів. Коли їм вигідно співпрацювати з нами або з кремлем - вони співпрацюють. Програми «Антарес» чи «Сі Лонч» були тому прикладом. Коли не вигідно - «вуаля», ось вам вплив - пропозиція від котрої неможливо відмовитись. Доволі цинічно, але що поробиш, таке життя.

Тому, в підсумку, обурюватись чи дивуватись існуванню всіляких «УНТЦ» з «Ноосферами», або забороні барижити з підсанкційними країнами досить наївно. Могло бути і гірше, точніше могло б взагалі нічого не бути.

При цьому кремль грає зовсім в іншу гру - він банально хоче знищити наше все: галузь, промисловість, країну, Захід, Всесвіт, тощо. Поки кремль існує, він буде системно руйнувати нашу діяльність в усіх сферах, починаючи від наукоємних виробництв до боротьби з корупцією. В його розумінні ми не є суб'єктом міжнародних відносин, і він транслює цей мессидж скрізь по всьому світу, усіма правдами і не правдами. І можна сказати, що все це він робить доволі успішно. В такій обстановці ніяких реформ не проведеш і ніяких циклонів/сапсанів не розробиш. І справа не тільки в агентах, це теж той самий м'який вплив но через схожі суспільні відносини та менталітет. Америка, загадкова країна, десь далеко за океаном, а кремль набагато ближче - поруч. Тому, знов, дивуватись: «…де гроші, Зін?», коротше, дивиться вище…

І ще, не має ніяких сумнівів що поточний стан вітчизняних державних підприємств, м'яко кажучи, оставляє бажати кращого. Але в даному контексті «ноу коментс». Одразу тут зауважу що немає нічого поганого в існуванні національних приватних космічних компаній, та їх участі в роботах на безпеку і оборону країни. Але, поки, маємо те що маємо.

П.С. Що стосується «Циклону». Так, сумно, величезні бюджети «освоювали», терміни не витримували. В результаті - самі знаєте що (дивіться попередній комент). Але, ось що треба теж проговорити: що згодом вогневі випробування двигунів частково були проведені, а перша льотна ракета, так чи інакше, була зібрана. І це все вже після уходу бразильців, як кажуть, пост фактум, коли проект вже було остаточно поховано. Переноси та оверпрайси - така специфіка всієї космічної галузі, ще і помножена на наші тяжкі реалії.
Що до «Сапсану», то сподіваємось що він все ж таки буде, але це не точно
показати весь коментар
14.11.2023 22:03 Відповісти
Ну що ж, констатуємо зниження категоричності ваших висловлювань щодо статті. Ви, навіть погоджуєтесь багато у чому з моїми висновками. То може відкличете свої звинувачення у дезінформації суспільства?

Ваші намагання хочь якось виправдати держпідприємства якраз і вводять в оману суспільство. Думаю Ви знаєте, що виробництво двигунів першого та другого ступеней Циклона-4 так і не було відновлене і до відновлення було ще дуже і дуже далеко. Думаю ви також знаєте, щоб вирішити проблему двигунів в РФ були куплені старі Циклони для того, щоб зняти з них старі двигуни, що були вироблені ще за часів СРСР. Ви, однак, можете й не знати, але той єдиний Циклон-4, який ви назвали льотним, він ніякий не льотний. Це була імітація ракети для закритя програми Циклон-4. Полетіти вона точно не могла. Бразильці не зарубили проект Циклон-4. Вони його врятували від неминучої ганьби. І тепер, такі як ви, мають змогу нам росказувати про поганих бразильців і хороших наших, що потратили 0.5 млрд. І якби ж не підступні бразильці, то ми б огогож! Так?

Стаття, взагалі про те, що Україні потрібні ракети середньої дальності і про те, яким чином їх можна розробити саме в Україні. Справедлива, я вважаю, критика держпідприємств має на меті показати їх цілковиту неспроможність вирішувати подібні задачи. По крайній мірі, за їх нинішнього стану. І справа тут навіть не в фінансуванні чи кремлівських маріонетках. Вони просто не здатні.
показати весь коментар
15.11.2023 20:26 Відповісти
Так, про двигуни вірно, і про старі Циклони, і про імітацію ракети теж (я зазначив що «постфактум»), но мат частина все одно була справжньою і випробування теж. Але не в тому ж річ! Те, що бразильці, цілком ймовірно, його врятували не відміняє факту політичного впливу!

І я в жодному разі не виправдовував держпідприємства, і тим більш не казав про поганих бразильців, навпаки. Я трошки розкрив то, що ховається під загальною фразою: «…де Циклон-4?».
Власне я висловлював критику в частині того, хто грає основну деструктивну роль у вітчизняній ракетно-космічній галузі. Я на противагу статті вважаю що це кремль. Це принциповий момент. Свої аргументи я довів. Ось в цьому, і є викривлена інформація (пардон, но не «дезінформація», як Ви перефразували!) Така моя думка.
показати весь коментар
16.11.2023 08:52 Відповісти
До речі, згадав ще один, свого роду кумедний, але красномовний факт: поки американці відкривали "УНТЦ" з "Ноосферами", кремль відкривав нові церкви, в тому числі і на території "Південмашу". Ось вам і різниця в якостях впливу.
показати весь коментар
16.11.2023 11:09 Відповісти
"..і тим більш не казав про поганих бразильців"... Ну хіба ж не ви казали: " «Циклон-4» - під тиском з кремля зарубали самі бразильці". Ви тут мали на увазі не поганих, а хороших чи нейтральних бразильців? Як виявилось ви досить поінформавана людина. Тобто ви просто збрехали у першому коменті, так само як брешете в останьому, коли кажете що не казали. Так само ви збрехали сказавши, що не виправдовуєте держпідприємства... Ну як же ж. Вони ж бідненькі під тиском з кремля і, зокрема, під впливом попа з церквушки на території Південмашу все-ж таки змогли хоть щось зробити. Два рази було згадане магічне для пересічних читачів словосполучення "вогневі випробування". Вогневі випробування - це в контексті Циклону-4 майже стандартна процедура, що виконується на вже існуючих стендах. Тут взагалі нема про що казати. Хоть щось зробили. Молодці! Не всі 0.5 млрд протринькали. Але кінцевий результат ноль, і грошей ноль. І це, нажаль, закономірний результат, який дуже хочеться виправдати впливом вищих сил. Кремля, наприклад. До речі, ви знєте, що є підозри що супутник Січ 2-30 не здох сам по собі на орбіті (хоча насправді це було саме так)? ВІн здох, ймовірно, через кібератаки всемогутьніх кремлівськіх хакерів https://www.wing.com.ua/content/view/32724/91/ Ох уже цей кремль....

показати весь коментар
18.11.2023 14:12 Відповісти
Спостерігаємо зростання категоричності ваших висловлювань. Не перебувайте в полоні власних ілюзій. Ще раз наголошую, я не заперечував проблем на держпідприємствах, і в реалізації проектів. Визнавав те що Захід не згоден з наданням ракет середньої дальності, і навіть з нашим власним виробництвом. Будь ласка дивіться уважніше, я казав що кремль «основний» або «перший», а не єдиний в негативному впливі. В частині «поганих або хороших» бразильців наголос був саме на ньому. Не намагайтеся виставити мене дешевим конспірологом. Будь яка кризова ситуація - це, майже завжди, комплекс причин. Так, багато де руйнував кремль, десь могли тиснуть Штати, як я казав, різниця в екзистенційному підході. В статті, про вплив кремля нічого не сказано. Інформація подана однобоко - мовляв, в усьому винні американці. А це, на мою думку, категорично не вірно, приклади суттєвого впливу кремля є незаперечні.
Ті, хто мають і можуть розробляти ракети або БПЛА, снаряди чи інше, повинні їх розробляти. Хто це будуть: держпідпроємства чи приватні - не суть важливо, шлях, в будь якому разі, не буде легкий. Ви кажете що держпідприємства не можуть, що ж цілком можливо, час розсудить. Потрібно ******** рукава і працювати. Вочевидь, все це тут, по кругу, багато разів вже сказано, тому вважаю подальшу дискусію безсенсовною.
показати весь коментар
20.11.2023 16:39 Відповісти
Погоджуюсь, що дискутувати з вами не має сенсу, бо ви будете продовжувати виправдовувати себе, щоб там не було. В тому числі, шляхом забалакування теми. Але, як автор статті, не можу не сказати одну важливу річь, яку не помітити не можливо, читаючи уважно статтю. При аналізі проблем, що стають на заваді створенню українського ракетного озброення, основний акцент був зроблений на внутрішніх проблемах. Згідно зі статтею, саме внутрішні проблеми є головними чинниками, а не негативний зовнішній вплив з боку США. Цитита із статті: "Безглуздо пред'являти претензії до США за те, що у них є державні інтереси і вони їх відстоюють. Так само безглуздо сподіватись, що ці інтереси мають обов'язково співпадати з нашими інтересами навіть зараз. Але можна с повним правом пред'явити претензії до самих себе. Де державні інтереси України?" В статті, зокрема, йде мова про архаїчний монополізм державних підприємств, про їх деградацію, про неефективний державний менеджмент, про відсутність державних інтересів та інше. Так, була показана негативна роль США, але ж не йдеться про те, що в усьму винні американці. Це ви вже придумали и вперто продовжуєте це повторювати через єдину причину: бо ви вже так сказали у першому коментарі. Ну скажіть, що погорячкували тоді. Ні, не скажете... Буде знову бла-бла-бла.

Щодо кремля. Вже казав, відповідачи вам: "Те, що РФ як могла руйнувала український космос, розброювала Україну та заважала створенню ракетного озброєння - є очевидним фактом". Через цю очевидність, яку розуміють сьогодні навіть діти, в статті нічого нема про кремль, а не тому, що я заперечую вплив кремля. Це знову продукт вашої фантазії.
показати весь коментар
20.11.2023 23:24 Відповісти
Бінго!!!

Тут скрізь не можна не погодитись: «…саме внутрішні проблеми є головними чинниками…», а також: «В статті, зокрема, йде мова про архаїчний монополізм державних підприємств, про їх деградацію, про неефективний державний менеджмент, про відсутність державних інтересів та інше…» і т.п.
Але, одразу стає очевидне питання: хто головний призвідник та бенефіціар цих негативних явищ? Хто, скориставшись безпорадністю новоспечених продажних еліт, здійснював, надихаючись імперськими амбіціями, той самий м'який вплив, продукуючий деградацію державних установ та суспільства в цілому, на протязі десятків останніх років? Хто навмисне плекав та фінансував розгул корупції та бюрократії в країні, тим самим заважаючи проведенню демократичних реформ та інтеграції в цивілізований світ? Питання риторичні. Перепрошую… Не буду повторюватись…
показати весь коментар
21.11.2023 17:23 Відповісти