11166 відвідувачів онлайн
3 100 53
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Інтернет-голосування та шкідливе програмне забезпечення: приклад Швейцарії

федоров,дія

Останнім часом в інформаційному просторі з’являється все більше розмов про наступні вибори. Дехто навіть називає орієнтовні дати їх проведення – наприклад, 31 березня 2024 року для президентських виборів. Втім, лишається відкритим важливе питання: як саме можна голосувати, якщо перемоги не буде і Росія нікуди не подінеться?

Більше 5 мільйонів українців нині перебувають за кордоном. Також багато людей переїхали у західні регіони України. Виборчі дільниці, які зараз існують на цих територіях, просто не зможуть пропустити таку кількість виборців, тому потрібно шукати інших рішень. Однією з панацей називають голосування через інтернет – наприклад, у "Дії". Ми вже звикли, що в цьому додатку можна швидко отримати багато послуг, ковідні сертифікати і навіть посвідчення водія. Здавалося б: додаємо туди послугу "вибори" – і всі голосують швидко й дешево. Однак викликів, пов’язаних з інтернет-голосуванням, дуже багато.

Як приклад вдалої реалізації цієї технології часто наводять Швейцарію. Ця країна славиться своїми референдумами з будь-якого питання, демократичністю та безпечністю (справді по-швейцарськи). А ще тут скоро відбудуться федеральні вибори. Виклики голосування в мережі відрізняються від класичного – від "транзитного сервера ЦВК" до людини з валізою грошей, яка буде обходити виборців і допомагати "правильно" проголосувати. Це приклад суто технічних/процедурних проблем, які можуть виникнути.

Швейцарія – країна, яка хотіла зробити все правильно і в процесі зрозуміла, що важливою частиною правильного вибору є ретельне дослідження, яке не залежить ні від постачальника системи, ні від урядового органу, який цю систему купує. Дослідження не було надто дорогим – близько пів мільйона доларів США – але це пів мільйона, які більшість штатів США та інших країн не витрачали, перш ніж поспішати з розгортанням системи. Врешті, швейцарський уряд зробив такий висновок: "Система електронного голосування, яку зараз розробляє Пошта Швейцарії, була значно вдосконалена. Однак все ще необхідні подальші розробки, зокрема суттєві".

Як і будь-яка система інтернет-голосування, швейцарська технологія має вразливі місця: скажімо, зловмисники можуть спотворити підрахунок голосів. А якщо тисячі комп'ютерів виборців будуть зламані шкідливим програмним забезпеченням, воно може змінити голоси під час їх передачі. Швейцарія "розв’язала" проблему зловмисних інсайдерів по-своєму – офіційно заявивши, що не розглядатиме цю модель загроз під час оцінки кібербезпеки.

Система електронного голосування Swiss Post (яку використовують у Швейцарії) підходить до проблеми шкідливого програмного забезпечення на комп'ютері виборця у цікавий спосіб, який варто сприймати серйозно. Кожному виборцю надсилають аркуш паперу зі спеціальними "кодами повернення", які ніколи не бачить комп'ютер виборця, тож будь-яке потенційне шкідливе програмне забезпечення не може їх дізнатися. Кожен виборець отримує інструкції протоколу, дотримуючись якого, він звіряє коди повернення, що відображаються на екрані, з кодами на папері. Також тут варто згадати, як "уважно" люди читають інструкції та дотримуються їх – якщо можна просто тиснути "далі".

Андреас Кустер – комп'ютерний науковець зі Щвейцарії, який живе за кордоном, і кілька місяців тому він отримав поштою виборчий пакет зі свого рідного кантону Санкт-Галлен. Він виявив, що система електронного голосування припустилася базової помилки: інструкції для перевірки зворотного коду не надруковані на папері, а є лише на самому вебсайті для голосування. Тож якщо комп'ютер виборця зламаний шкідливим програмним забезпеченням, воно може спрямувати людину на фальшивий вебсайт з іншими інструкціями та нікому не потрібним протоколом. Або, як демонструє Кустер, шкідливе програмне забезпечення може встановити плагін для браузера, який змінює поведінку справжнього вебсайту. Дослідник детально пояснює ці проблеми у своєму блозі.

Кустер створив маніпульований шкідливим програмним забезпеченням сайт. Замість того, щоб показувати коди верифікації для користувача, який має порівняти їх із кодами на папері, сайт просить виборця ввести ці коди у форму. Оскільки вебсайт не знає, що написано на папері, користувач заповнює цю вебформу лише "для галочки". Звичайно, Кустер не використовував вірус бот-мережі для розповсюдження свого шкідливого програмного забезпечення серед реальних виборців! Він тримає його у своїй системі і демонструє у відеоролику.

Як бачимо, онлайн-голосування небезпечне. Можливо, воно придатне для якихось малозначущих виборів, але в нас таких я не пригадаю. Вихід лише один – папір.

Насамкінець я хочу надіслати вам листівку. Заодно ми дізнаємося, скільки часу може йти бюлетень з України до вас і назад. Форма для зголошення тут: https://forms.gle/FhJe61YokMxA2o7k7

Топ коментарі
+4
Терміново зв'яжіться з НАТО, а то https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_52044.htm вони не знають що Швейцарія ввійшла в склад цієї організації.
показати весь коментар
07.11.2023 12:32 Відповісти
+4
Робіть через банкомати - там і камера для ідентифікації є, і авторизація персони через телефон\смс або картку. Там де гроші - там вже про безпеку продбали, ці механізми і варто брати за базис.
показати весь коментар
07.11.2023 14:26 Відповісти
+4
Правильно зроблене "онлайн-голосування" - штука вкрай небезпечна. Для влади. Річ у тім, що поки "правильні люди" "правильно рахують" та "правильно вносять протоколи в систему" - в цьому процесі БЕЗЛІЧ можливостей "посприяти правильному результату" на купі різних етапів "виборчого процесу".

А як "вплинути" на, наприклад, умовний "виборчий блокчейн", публічний і архіви якого за кожну годину дня виборів - є у сотень бажаючих його зберігти, а отже і будь-які зміни та "вплив" - одразу становляться всім відом?!? Ніяк.

Саме тому ніхто, навіть в "батьку демократії" - США (бо мати - Великобританія), не збирається реально реалізовувати повністю "автоматичні" онлайн вибори. В кращому випадку - якісь голоси збираються через виборчих представників, яких на всю країну декілька сотень і які можуть "проголосувати", абсолютно чесно, так, як "правильно", звісно.
показати весь коментар
07.11.2023 16:17 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Швейцарія "розв'язала" проблему зловмисних інсайдерів по-своєму - офіційно заявивши, що не розглядатиме цю модель загроз під час оцінки кібербезпеки.
Просто як у нас. Звільнили кіберфахівців - і кількість атак одразу різко зменшилась. Просто тому, що не було більше кому їх навіть фіксувати.
показати весь коментар
07.11.2023 09:58 Відповісти
ну ви ж on-line banking робите, і ніхто ващі грощі не стирив за рідким виключенням. То тут ніякої принципової різниці нема.
показати весь коментар
07.11.2023 11:34 Відповісти
вы сильно ошибаетесь... И насчет того что интернет-банкинг не взламывают, и насчет того что выборы и банкинг хоть как то похожие между собой процессы....
показати весь коментар
07.11.2023 16:26 Відповісти
Швейцария может позволить себе демократию по швейцарски только потому что она в НАТО.

Чем больше демократии тем легче найти повод для вторжения таких как РФ.
показати весь коментар
07.11.2023 11:53 Відповісти
Терміново зв'яжіться з НАТО, а то https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_52044.htm вони не знають що Швейцарія ввійшла в склад цієї організації.
показати весь коментар
07.11.2023 12:32 Відповісти
Ну, якщо зверху НАТО, знизу НАТО, з боків НАТО. Та й взагалі, куди не плюнь - скрізь НАТО, то, очевидно, що "Швейцарія В НАТО".

Просто тут "В" має зміст не "частина НАТО", а як "прутень в ...". Ну і модель безпеки в Швейцарії, що б там не казали про "танкові навчання в Швейцарії" та "там кожен в війську, ну майже", однозначно спирається на те, що даного конкретного прутня навколішє ...НАТО... буде скоріше гладити, а не ламати. Тож аналогія - доречна.
показати весь коментар
07.11.2023 16:26 Відповісти
Немає жодного прикладу, який би не доводив, що електронна голосуха вигідна лише фальсифікаторам. 65% українців проти цієї прутні, тому питання закрите.
показати весь коментар
07.11.2023 12:33 Відповісти
Навіщо нам шкідливе програмне забезпечення, коли голос можна просто купити за 500грн ) Або навіть "дешевше" - погрозою (звільнення з роботи напр.). Головне прибрати таємницю голосування, решта - дрібниці.
показати весь коментар
07.11.2023 12:49 Відповісти
Всі ці складні роздуми лише наслідок маніпулятивних технологій. Банківські мережи вже сьогодні захищені якісно, дуже нечасто відбувається масштабний злам. Було б бажання зробити онлайн-голосування, але його немає.
показати весь коментар
07.11.2023 14:17 Відповісти
Правильно зроблене "онлайн-голосування" - штука вкрай небезпечна. Для влади. Річ у тім, що поки "правильні люди" "правильно рахують" та "правильно вносять протоколи в систему" - в цьому процесі БЕЗЛІЧ можливостей "посприяти правильному результату" на купі різних етапів "виборчого процесу".

А як "вплинути" на, наприклад, умовний "виборчий блокчейн", публічний і архіви якого за кожну годину дня виборів - є у сотень бажаючих його зберігти, а отже і будь-які зміни та "вплив" - одразу становляться всім відом?!? Ніяк.

Саме тому ніхто, навіть в "батьку демократії" - США (бо мати - Великобританія), не збирається реально реалізовувати повністю "автоматичні" онлайн вибори. В кращому випадку - якісь голоси збираються через виборчих представників, яких на всю країну декілька сотень і які можуть "проголосувати", абсолютно чесно, так, як "правильно", звісно.
показати весь коментар
07.11.2023 16:17 Відповісти
Робіть через банкомати - там і камера для ідентифікації є, і авторизація персони через телефон\смс або картку. Там де гроші - там вже про безпеку продбали, ці механізми і варто брати за базис.
показати весь коментар
07.11.2023 14:26 Відповісти
щоб зайти у банкомат, треба авторизуватися. Втрачається анонімність.
показати весь коментар
07.11.2023 19:18 Відповісти
Прекрасна ілюстрація того, як на рівному місці країна впадає в безумство і розпад.
1) До державного управління приходить амбітна самозакохана людина без досвіду як власного життя, так і взагалі.
2) Сівши за важелі машини, яка їде і сама по собі, вона відразу починає шукати, що б змінити. При цьому вона орієнтується не на потреби країни, а на (дурно)модні в цій країні слова.
3) Ніскільки не переживаючи, що вона не в ігровому залі, ця людина із азартом починає говорити ці (дурно)модні слова і по можливості втискати їх в реальність.
4) Застав дурня Богу молитися... а що робити, коли їх ніхто не заставляє, коли вони самі рвуться?
показати весь коментар
07.11.2023 15:17 Відповісти
Якби ви, нешановний автор, менше спілкувались з голосами-невігласами в своїй голові, а більше вивчали "що і як в Україні реально коїться", то знали би, що "технологія транзитного серверу" в 2004 році базувалась на наступному:
1. Існує статистичне спостереження в області виборів: "по першим 1.5-3% дільничних протоколів в ніч голосування з 95% точності визначається переможець виборів та наступні 2 місяця".
2. Тож "технологія транзитного серверу" була така:
3. Влада отримала перші відсотки протоколів і побачила - ХТО перемагає (звісно, Ющенко).
4. Влада ВІДКЛЮЧИЛА всю систему збору інформації.
5. Влада ТЕЛЕФОНОМ І ГОЛОСОМ подала команду в луганську та донецьку область.
6. Влада через 2 години ВКЛЮЧИЛА всю систему збору інформації.

І о ДИВО!!! З луганської і донецької області через систему масово прийшли "уточнені протоколи", в яких явка раптово підвищилась з 60% до 90-95%, а за "правильного" кандидата - проголосували фактично всі, хто ніби-то бюлетені отримав. І ось так янучарин "виграв вибори".

Саме тому навесні 2005 року повністю згоріли архіви в місті Донецьку, в яких і зберігались всі бюлетні.

Вся ця технологія в одному з номерів 2005 року була описана на цілий розворот в тижневику "Дзеркало Тижня". З фаміліями виконавців "технології" в ЦВК.

Ну а ваше невігластво можете залишити в подальшому при собі. І не лізти в речі, в яких нічого не розумієте. Тобто більше нічого не писати на тему автоматизації виборчих процесів.
показати весь коментар
07.11.2023 16:10 Відповісти
Давно вже в Україні голосують не ті хто голосує а ТІ ХТО *****. ЦЕ для когось новина??
показати весь коментар
07.11.2023 16:15 Відповісти
Поки гаманці, які фінансують кишенькові партії НЕ БУДУТЬ СИДІТИ, до ти тих пір про прозорі партії і демократію, як таку для України, можна забути. А в нас і не такі речі заговорювали ( забалтывали) довіку або до забутття.
показати весь коментар
07.11.2023 16:18 Відповісти
я бы не сравнивал Украину со Швейцарией, потому что там вряд ли может прийти в голову, что искажать результаты выборов может сама власть. Поэтому они и разрабатывают систему с защитой в первую очередь "на компьютере избирателя".

У нас же надо разрабатывать систему с очень не простыми для обычных баз данных требованиями, например: что бы в принципе, никто (даже авторы Системы), не могли вносить правки в базы данных с результатами голосований; б) проголосовавший избиратель после выборов мог в любой момент проверить как засчитан его голос; и т.д.
показати весь коментар
07.11.2023 16:41 Відповісти
т.е должны быть разработаны не только софт но и целый комплекс алгоритмов и протоколов безопасности, технического обслуживания, хранения данных.
Так, что бы никто в этой стране, ни Президент ни разработчик софта, не мог вмешаться в результаты выборов.
показати весь коментар
07.11.2023 16:55 Відповісти
плюс винести сервера і адмінів у Європу, або США. До речі, влада організовувала зустрічі з представниками Еппл. Правда не знаю, чим закінчилося.
показати весь коментар
07.11.2023 19:22 Відповісти
Боже, яка це дитина...
показати весь коментар
07.11.2023 17:28 Відповісти
де ??
показати весь коментар
07.11.2023 19:21 Відповісти
Шо за дурня тут написана, а як жеж оналйн банкінгом користуються і ще не вкрали всі гроші світу? А кріпто валюта? Купівля акцій? Онлайн реєстри нерухомості? Система закупівель прозорро?

Було б все просто так ламати - то вже б давно всі все зламали.

Всі ті атаки давно відомі і є захист як ім протидіяти. Щоб не можно було змінити данні які перевіряєш, є підхід перевірки HMAC сигнатур. Ці статті від профанів які ніхрена не тямлять в айті.

Реальна проблема може бути що пенсіонери, та деякі люди в селах не дуже знайомі з айті та Дія - то там частково можна по старінке підрахувати через дільниці. Та ось солдати та ті що за кордоном точно розберуться як зі смартфона проголосувати.

То просто ЦВК лобіює і боіться що онлайн вибори вбьють це корумповане падло та призведе до того що іх розгонять. А вже давно треба.
показати весь коментар
08.11.2023 00:28 Відповісти
обеспечение безопасности банковских транзакций и элелектронного голосования -- задачи совершенно разного уровня с точки зрения рисков и угроз.

Например, когда у вас в банке пропадут деньги-- вы это обнаружите и поднимите крик, а когда в процессе или после выборов у вас украдут ваш голос-- вы об этом даже не узнаете....
И так далее....
показати весь коментар
08.11.2023 08:24 Відповісти
т.е. клиенты банков постоянно мониторят свои счета (осуществляют постоянную обратную связь) и таким образом вылавливают ошибки, баги, воровство.

При электронном голосовании вы нажимаете кнопку и отдаете голос... а что с вашим голосом дальше происходит вы не знаете....
показати весь коментар
08.11.2023 08:33 Відповісти
Оцим останнім дописом Ви самі довели хибність Ваших попередніх тверджень про начебто якусь відмінність у задачах захисту грошей та інших даних, зокрема, виборчих рішень громадян.

Насправді ніякої відмінності немає - будь-яку інформацію можна захистити достатньо надійно подібно до інформації про гроші.

І Ви тут якраз описали, який основний принцип цього захисту у банках, - це контроль свого рішення клієнтом (суб'єктом). - Це просто і надійно:

Запит від перевіреного представника системи:
А) "Ви замовили виконати таку-то операцію (щоб отримати такий-то результат). Ви підтверджуєте дану операцію?"
Б) "Щойно Вами була виконана така-то операція (її результат такий-то). Якщо Ви не робили цього, будь ласка, повідомте нам про це."
показати весь коментар
09.11.2023 03:32 Відповісти
Не обов'язково "щойно" - можна провести контроль станом на будь-яку мить часу:

"Такого-то числа Ви проголосували так-то. Це правильна інформація?" ( Так / Ні ).
показати весь коментар
09.11.2023 03:35 Відповісти
расскажите мне, как вы собираетесь защитить базу данных собранных голосов от вмешательства того же создателя системы выборов ?
показати весь коментар
09.11.2023 07:45 Відповісти
" будь-яку інформацію можна захистити достатньо надійно"
никто об этом не спорит

Но также всегда можно оставить закладку в программе, которая позволит в нужный момент несанкционированно вмешиваться в выборы.

А есть еще вопрос обеспечения тайны голосования. Как вы докажете что при голосовании через смартфон , избиратель сделал это добровольно, без присутствия других лиц (это запрещено законом) ?

Если бы все было так просто как вы говорите , все передовые страны давным давно бы перешли на электронное голосование.. Ан нет, не могут отказаться от бумажных носителей, да еще и с живыми печатями и с наблюдателями на участках, с возможностью повтрорного пересчета и многоступенчатой системой контроля и т.д.
показати весь коментар
09.11.2023 07:56 Відповісти
Повністю підтримую Ваші твердження. Захист грошей у банківських системах достатньо добрий, аби подібним способом можна було надійно захистити будь-яку важливу інформацію, в т.ч. виборчі права громадян.
показати весь коментар
09.11.2023 03:22 Відповісти
как вы не понимеаете что отправкой голоса при голосовании -- это только первый этап процесса выборов.
Вмешательство в систему выборов возможно и на последующих этапах, например методом внесения изменений в базу данных голосов.
показати весь коментар
09.11.2023 07:40 Відповісти
Рисков и способов заменить твой бюлетень на то, что кому-то хочется гораздо проще при старом голосовании с УРНАМИ и всратыми бумажками. Которые ты уже точно вообще никак не проконтролируешь.

Уровни защиты давно изобретены, HMAC сигнатура исключает подмену содержимого обмениваемыми пакетами. В приват банке уже давно изобретена биометрическая авторизация проводимых важных платежей. Реализовать проверку и отображение в Дие верификации что голос сохранен ровно так как ты хотел - тоже можно без проблем.
показати весь коментар
08.11.2023 11:25 Відповісти
Про перевірку результатів своїх дій суб'єктом (клієнтом) цілком правильно!
показати весь коментар
09.11.2023 03:39 Відповісти
Було б добре щоб кожен голос виборця мав свою "вагу", в залежності від віку, освіти, виду та стажу праці. За волонтерство, слубу в армії і особливо участь у бойових діях, людина повина отримувати багато додаткових балів, які зроблять її голос більше вагомим в порівнянні до інших людей, особливо тих, хто пересидів за кордоном і нічого корисного не робив для країни.
Якщо зробити таку селекцію, то голосування в Україні буде більш адекватним та справедливим.
показати весь коментар
08.11.2023 13:34 Відповісти
Описане у цій статті не зовсім зрозуміло, зокрема, якісь "коди верифікації на сайті"...

Складається враження, що Пошта Швейцарії намагається винайти якесь дуже сумнівне виправдання своєму бажанню переміщувати папірці по країні.

Дійсно, нащо ж телефон, мобільний телефон, електронна пошта, інтернет,
коли є пошта, яка хоче доставляти паперові повідомлення туди і сюди?

Це навіть не смішно, а тупо, що Пошта Швейцарії "забула" про те, що Швейцарія - це країна, яка відома на весь світ надійністю своїх банків...
А у банків є системи надійного захисту інформації. І вони працюють.
Так, банки працюють здебільшого з інформацією про гроші, іноді - про інші "цінні папери" (фактично - це інформація про деякі права чи зобов'язання).

Захист цінної інформації про вибір громадян може бути реалізований подібно до захисту іншої цінної інформації, наприклад (але не винятково), про гроші чи іншу власність (чи інші права).
показати весь коментар
09.11.2023 03:55 Відповісти
система неперервної демократії ....... Хитрість (нинішньої дискретної) системи полягає в тому, що вибори відбуваються 1 раз на 4 чи 5 років. Це означає, що достатньо БУДЬ-ЯКОМУ політику обманути виборців безпосередньо перед виборами і отримати БУДЬ-ЯКИМ обманом голоси виборців на виборах, і після цього цей політик може спокійно робити майже будь-що протягом 4 чи 5 років, тому що для виборців ПРАКТИЧНО НЕМОЖЛИВО відкликати свої голоси у цього політика у проміжку між виборами навіть у разі, якщо ці виборці зрозуміли, що цей політик їх обманув і тому вони зробили помилку тим, що проголосували за нього на попередніх виборах. Цю помилку вони вже майже ніяк не зможуть виправити у цей досить довгий проміжок часу - 4 чи 5 років.

Це такий спосіб обману. Ним користуються багато політиків у всьому світі. Тим більше - в Україні.
Наприклад, Януковоча вдалося привести до думки про необхідність віддати владу тільки шляхом повстання Майдану і ціною багатьох людських життів. І це один із дуже небагатьох винятків із описаного вище правила.

Все це так влаштовано всупереч самій логіці і смислу ідеї про делегування своєї влади людьми іншим людям, які стають їхніми "депутатами", тобто представниками.
Тому що якщо я вирішую, що якась людина більше не представляє моїх інтересів, то логічно було би негайно забрати мій голос у цього представника і, наприклад, передати його якійсь іншій людині, зробивши її моїм новим представником. І ця логіка вже діє у деяких галузях: свого адвоката можна поміняти у будь-який час, можна поміняти свого перукаря, свого продавця-постачальника будь-яких товарів... Навіть чоловіка чи дружину можна поміняти у будь-який час... А от "депутата" чи "президента" - ні. - Але це - лірика, а логіка каже, що у кожного виборця має бути право поміняти свого політичного представника у будь-який час, як тільки виборець вважатиме це за потрібне. Інакше "незмінний представник" цілком може представляти інтереси не того виборця, який делегував йому свій голос, а свої власні інтереси. - Це означає НЕВІДПОВІДНІСТЬ СИСТЕМИ.

При цьому ... ... --> https://continuousdemocracy.blogspot.com/ continuousdemocracy.blogspot.com
показати весь коментар
09.11.2023 03:58 Відповісти
При цьому стійкість системи - це окреме питання. Думаю, виборцям не обов'язково забирати свій голос у свого представника одразу, як тільки думка виборця не збігається з позицією його представника, оскільки може бути, що виборець не повністю розуміє ситуацію або з інших причин не розуміє, чому позиція його представника саме така і, можливо, правильна. У такому разі його представнику бажано пояснити своєму виборцю, чому саме така позиція чи таке рішення є найкращим у даній ситуації. Але для цього представник має знати, що у даного його виборця є інакша думка і це ризик відкликання його голосу (у найближчий час).

Для цього можна запропонувати 2 режими чи типи сигналів:
А) Сигнал про незгоду виборця з його представником без відкликання голосу виборця.
Б) Сигнал-рішення виборця про відкликання його голосу від даного представника цього виборця (і про передачу його голосу іншому (новому) представнику).

Має бути ще режим прямої демократії, тобто можливість виборця самостійно віддавати свій голос за чи проти кожного конкретного рішення без посередництва будь-яких представників.
Все це має бути доступне не тільки на виборах (1 раз на 4 чи 5 років), а у будь-який час.

Це все вже можливо технічно здійснити завдяки ******** інформаційним технологіям.
... ...
показати весь коментар
09.11.2023 04:24 Відповісти
Тому НЕОБХІДНО (і достатньо - для початку) :

Створити програму (в т.ч. як мобільний додаток, тобто, для різних ОС), який представляв би користувачу можливості як громадянина, як виборця. Наприклад:

....... 1. Проголосувати (В БУДЬ-ЯКУ МИТЬ ЧАСУ щодо БУДЬ-ЯКОГО ПИТАННЯ, в т.ч. [проекту] закону, постанови чи ін. офіційних рішень (чи їхніх проектів) - будь-якого рівня системи (державного, корпоративного, громадського чи ін.) управління). В т.ч. це передбачає можливість (у будь-який час) змінити своє рішення на інше, в т.ч. і повернутися до якогось минулого варіанту. Думаю, бажано зберігати історію таких змін.
... ...
показати весь коментар
09.11.2023 04:25 Відповісти
....... 2. Запропонувати будь-яке питання (чи проект рішення) на розгляд усім учасникам цієї системи (іншим громадянам, але в т.ч. собі).
Думаю, тут бажаний деякий стандарт для управлінських рішень - таблиця:
* ціль рішення;
* порівняння стану "як є" з "як має бути" - явно описати плюси і мінуси відносно заявленої цілі та інших пріоритетних цілей (імовірно, треба мати якийсь реєстр пріоритетних цілей, тобто, цінностей для цієї функції);
* засоби, способи, заходи, як досягти цієї цілі (у порівняльній таблиці бажано враховувати наслідки різних способів досягнення заявлених цілей);
* ризики і робота з ними: від яких можна ухилитися, які неминучі, але можна зменшити тяжкість наслідків, неминучі, але чи вдасться їх пережити - і про всі: якими засобами це можна зробити.
- Тобто, це стандартний алгоритм управління шляхом аналізу проектів рішень, їх оцінки і власне, прийняття чи відхилення рішень.
... ...
показати весь коментар
09.11.2023 04:27 Відповісти
....... 3. Досвід показує, що пряма демократія має працювати, як мінімум, не тільки в "директивному" режимі, коли рішення "народу", наприклад, "референдумів", є обов'язковими для виконання органами влади (тобто, найнятими управлінцями = чиновниками або обраними представниками = депутатами), але основний режим має бути "консультативний", коли людина дає сигнал своєму представнику про те, яке її розуміння і позиція з будь-якого питання. (Громадянин може забрати свій голос будь-якої миті або навпаки делегувати свій голос цьому чи іншому представнику, або самостійно брати участь в управління без посередництва представників - згідно з п.1.) Консультативний режим дозволить обраному представнику знати спектр позицій, тобто, спектр розуміння різних питань його виборцями (тими, хто делегує йому свої голоси в кожну мить часу). Таким чином, якщо їхнє розуміння значно відрізняється від його розуміння і бачення, то це важливий сигнал йому про те, що необхідно пояснити своїм виборцям свою позицію і причини, чому вона така, пояснити їм своє розуміння. Інакше висока імовірність, що виборці (у будь-яку мить) можуть відкликати свої голоси у цього представника і віддати їх іншому (у "директивному" режимі), чия позиція більше відповідає їхньому розумінню, або навіть безпосередньо самі проголосувати в "директивному" режимі за інший варіант рішення.
Деякі питання чи класи питань можуть бути зарегламентовані так, щоб щодо них "директивний" режим був частково чи повністю обмежений деякими бар'єрами, наприклад, "прохідним бар'єром" (кількість голосів для зміни не менше заданого значення або певною паузою в часі).
... ...
показати весь коментар
09.11.2023 04:28 Відповісти
....... 4. Щодо різних питань чи класів питань (чи множин питань, об'єднаних за іншими ознаками чи просто вручну) громадянин (користувач програми) може делегувати свій голос різним представникам (або нікому, щоб голосувати самостійно). Це подібно до старої системи: загальнодержавна влада, місцева влада, керівництво не політичних, а економічних структур, наприклад, підприємств (корпорацій чи ін.). - Тільки це має бути більш гнучка система множин.
"Делегувати свій голос" - що це означає? - Тільки "директивний"? - Думаю, "консультативний" голос представника має показувати і проекцію його "директивного" голосу, тобто кількість голосів, яких він представляє (його "політичну вагу"), але і (там же) "консультативні" голоси самих представлених ним громадян-виборців (які можуть відрізнятися від позиції цього їхнього представника), адже його виборці можуть змінити представника у будь-яку мить часу.
... ...
показати весь коментар
09.11.2023 04:29 Відповісти
....... 5. Ще потрібна не тільки стандартна система захисту облікових записів, ідентифікації користувачів, але і система хоча б вибіркової перевірки попередніх рішень, щоби в разі несанкціонованого стороннього втручання користувач міг швидко відновити свій спектр рішень щодо всіх питань (ніби відновлення з "бекапу" - наприклад, за принципом, схожим на блокчейн, точніше, на "декількох свідків", тобто, порівняння даних з декількох сховищ), а до того міг би встановити статус "всі мої рішення тимчасово не дійсні - ремонт акаунта").
... ...
показати весь коментар
09.11.2023 04:30 Відповісти
Ось, приблизно так.

Звісно, тут ще треба регламенти продумати, як різні питання, проекти рішень мають створюватись чи видалятися з часом (якщо останнє взагалі потрібно).

І, вочевидь, одним з основних питань (ключових факторів) при такій системі буде питання громадянства - регламенти його набуття та втрати. Імовірно, ************ різні проміжні статуси (політичний притулок, права особи без громадянства, тощо).
... ...
показати весь коментар
09.11.2023 04:31 Відповісти
Розумію, що будь-які питання можна обговорювати в різних соцмережах. Але там:
- немає такої спеціальної системи саме для аналізу і оцінки рішень (тобто, нема професійної технології управління [через рішення і самими рішеннями]),
- нема чіткої і гнучкої системи делегування голосів = прав представникам,
- немає "консультативного" і "директивного" режиму (є тільки один з них),
- немає фонової перевірки цілісності множини рішень акаунта і можливості "ремонту акаунта" (та деяких інших можливостей безпеки з п.5).
Думаю, ці інструменти можуть дати дуже сильний ефект. Адже це дозволить значно збільшити міру точності і адекватності (відповідність до дійсності) зворотного зв'язку в системам управління у державі на різних рівнях (імовірно, це може бути застосовним і для деяких інших корпоративних систем, наприклад, комерційних чи громадських). І значить, це збільшить міру стійкості системи, тобто, безпеки.
---
Але самостійно я навряд впораюся швидко з таким проектом, тому залюбки ділюся цими ідеями з людьми, які зможуть допомогти здійснити їх.

this is message to You - 2homosapiens

Джерело - https://continuousdemocracy.blogspot.com/ continuousdemocracy.blogspot.com
показати весь коментар
09.11.2023 04:33 Відповісти
повторю свои вопросы:
Как вы докажете что при голосовании через смартфон , избиратель сделал это добровольно , без присутствия других лиц (это запрещено законом) ? Или что он во время голосования был в адекватном психологическом состоянии ?

расскажите пожалуйста, как вы собираетесь защитить базу данных собранных голосов от вмешательства того же создателя системы выборов ? (в любой программе может быть оставлена закладка, позволяющая вносить коррективы)

это только часть возможных проблем....
показати весь коментар
09.11.2023 08:07 Відповісти
Щодо добровільно і в адекватному стані. - Відповідь: А як це робиться при "паперовому" голосуванні?

Люди збираються на виборчу дільницю, де за дотриманням правил слідкують інші люди. Потім виборці заходять у "кабінки" і там роблять на бюлетені помітку про свій вибір. Потім вкидають папірець в "урну".

Що заважає бажаючим обмежити свої дії подібними місцем і процедурою?
(Наприклад, задекларувати, що вибір даного виборця може бути здійснений тільки у спеціальних умовах: на виборчій дільниці і в присутності виборчої комісії згідно, тобто, відповідно до традиційної процедури, а в інший час і в іншому місці спроби здійснити вибір будуть вважатися шахрайськими атаками і автоматично відсікатися (з автоматичним початком розшуку шахраїв)). Зняти ці добровільні обмеження виборець може там же - на виборчій дільниці в присутності виборчої комісії і спостерігачів - це буде його вибір.

Але думаю, такі обмеження будуть непопулярні, бо як і з грішми люди довіряють банкам і їхнім уповноваженим співробітникам або як через "гарячу лінію" Нової Пошти можна розв'язати якісь питання, виправити помилки чи захиститися від шахрайства, так і з виборами можна підтримувати високий рівень захисту і надійності системи в поточному режимі зворотнього зв'язку.
показати весь коментар
12.11.2023 03:37 Відповісти
Про захист даних про вибір людей.

Що є начебто достатньою умовою захисту вільного вибору громадян у паперових виборах?
- ПРИПУЩЕННЯ про те, що виборча комісія не порушує закон, тобто видає тільки по 1 бюлетеню на кожного 1 виборця, який прийшов голосувати з відповідними документами, що посвідчують особу, і який є у реєстрі виборців, приписаних до цієї дільниці, і т.д..

І ми точно знаємо, що ця система ніяк не захищена від порушень з боку влади, якщо і члени комісії, і "спостерігачі" змовились і сфальсифікували результати голосування. Дуже просто: влада друкує скільки завгодно зайвих бюлетенів і їх передають виборчій комісії, яка забирає бюлетені зі справжнім вибором громадян і замінює їх на такі ж самі справжні, але незаконно додані бюлетені з такими результатами, яких хочуть порушники (як правило, це влада і члени виборчої комісії та "спостерігачі", які змовилися заради спільної цілі - залишити наявну владу без змін, щоб усім їм залишитися на поточних посадах + можливо, за підкуп). Після таких фальсифікацій вже ніякі "перерахунки" нічого не виправлять - тільки заново провести вибори доведеться, щоб виправити цю підміну бюлетенів... Але ж хіба злочинці дозволять проти себе діяти і себе викрити? (Ні.)
У Росії та Біларусі інших, тобто, чесних виборів вже давно немає - є тільки отака брехня. А хто не згодний, тих залякують або знищують.
показати весь коментар
12.11.2023 03:39 Відповісти
Вище мною вже описана відповідь про захист даних про вибір громадян - це можливість громадян (у будь-який час) перевірити, який результат їхнього голосування врахований на їхнє ім'я. Дуже просто: якщо мій вибір був (і є) № 1, а в системі написано, що мій вибір є № 2, то коли я запитую систему:
- "Сонечко", скажи, який мій вибір у цьому голосуванні?
А у відповідь мені "Сонечко" каже:
- Ви авторизовані як "XXXXX YYYYY". Ваш вибір з цього питання є № 2 (це є "Дядя Стьопа міліціонер").
То я розумію, що мій вибір сфальсифіковано. І я ініціюю процедуру одночасно виправлення результату вибору і пошуку фальсифікатора:
- Ні, "Сонечку", то якась сволота спотворила мій вибір (треба її знайти і знешкодити), тому що насправді мій вибір був і залишається № 1 (це є "Гупало Василь").
І "Сонечко" підтверджує:
- Плюс. Імовірне спотворення результатів вибору. Ініційована процедура пошуку і знешкодження сволоти-злочинця. Дані про Ваш вибір в системі виправлено - тепер це № 1 (це є "Гупало Василь").
- Дякую за допомогу, "Сонечку". Ви добре працюєте.
- Взаємно. Шановні громадяни, залишайтеся і надалі активними. Завдяки вашій увазі і активним діям ніякі злочинці не зможуть спотворити ваш вибір чи забрати інші ваші права. Разом з вами ми переможемо.
--- Кінець зв'язку.

За результатами пошуку в журналі транзакцій встановлено, що вибір "№ 2", що, за Вашими словами, спотворює Ваш дійсний вибір "№ 1", було встановлено в мить часу DD.MM.YYYY hh:mm:ss з пристрою <device ID> з IP XXX.XXX.XXX.XXX (що належить провайдеру <provider name> ).
Якщо це не Ви зробили цю зміну, будь ласка, повідомте нам про це тут --> ...
показати весь коментар
12.11.2023 04:10 Відповісти
Захист баз даних від фальсифікацій з боку "власника" чи оператора бази можна зробити шляхом зберігання копій бази у декількох "власників" (чи операторів), шляхом порівняння даних у цих копіях. Тобто, за принципом "декількох свідків".

Звісно, будь-яка скінченна кількість "свідків" теоретично може змовитися, щоби спільно спотворити дані у всіх копіях бази даних про вибір громадян. Але цьому можна ефективно протидіяти, якщо громадяни Мають можливість у будь-яку мить часу перевірити, які дані зберігаються в базі про їхній вибір, і виправити їх, якщо там дані неправильні (як описано вище.)

Ці способи захисту значно більш "органічно" узгоджуються з запропонованою туту вище системою "неперервної демократії" (це коли у громадянина є можливість змінювати свій вибір щодо будь-якого (в межах регламентів) питання у будь-яку мить часу) на відміну від більш "кострубатої" взаємодії з "дискретною системою виборів" (це коли громадяни мають право робити вибір не в будь-яку миті часу (і як наслідок не щодо будь-якого питання), а тільки у певні досить рідкісні короткі проміжки часу).
Думаю, це буде зрозуміло тим людям, які прочитають про систему "неперервної демократії" (вище).
показати весь коментар
12.11.2023 04:54 Відповісти