9742 відвідувача онлайн
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Невидимі вдови

Коли в мережу випливло те ідіотське відео про вдів, я жахнулася. Бо щодня як виконавчий директор Благодійного фонду "Мрія" я спілкуюся з тими самими вдовами, чиї серця розбиті на тисячі друзків. Вони живуть у безмірі горя і болю, вони змушені роками проходити крізь такі бюрократичні м’ясорубки, після яких не залишається сил розпочинати новий день. І я вже не уявляю, де брати такий же безмір любові, щоб склеїти хоч частину їхніх душ.

Люди дискутують про межі смішного, про неприпустимість жартів про втрати. Але я думаю, як так сталося, що зараз, під час війни, цей жарт про вдів став взагалі можливим?

Висновки невтішні. Ці люди, які втратили у війні найдорожче, – їх немає в публічному просторі. Про них не говорять. Немає їхніх історій. Немає їхніх проблем. Немає їхніх облич. Немає їхніх родин. Ніхто не бачить щодня їхні згаслі очі та зруйновані життя. Ніхто не знає, що вони чують, коли забирають тіло, коли оформлюють документи. Цього немає в Єдиних новинах. Це є тільки в їхніх групах, де вони діляться, підтримують одна одну, шукають способи продовжити памʼять про своїх найдорожчих, зцілити себе хоч трошки.

Ця їхня невидимість – прямий результат відсутності єдиної державної політики щодо родин полеглих чи зниклих безвісти Захисників. Ви скажете: "вони отримують виплати". Це єдине, що дійшло до публічного простору, єдине, що обговорюють. А чи знали ви, що отримання цих виплат – це шлях крізь пекельне бюрократичне горнило? Чи знали ви, що саме переживають ці родини, коли спілкуються з працівниками моргів, для яких їхній рідний, їхній найдорожчий, їхній коханий, їхній сенс життя – це просто одиниця, статистика? Як з ними говорять працівники деяких ТЦК, на яких покладається організація похорону? Що вони чують, коли місяцями ходять вимолювати якусь довідку у військову частину?

Психологічна підтримка людини у гострій стадії горя – про це навіть мова не йде. А от уколів у вигляді фраз "не побивайся, ти ще собі когось знайдеш", "та не так вона вже його і любила", "напередодні вони посварилися – так їй і треба", "ти гроші вже отримала?" - цього сповна. Аж з вершечком.

Додайте сюди поневіряння зі статусами. Зниклий безвісти за особливих обставин? - "вам треба йти в суд за посвідченням". Знаєте, що таке посвідчення? Це посвідчення, визнання "безвістно відсутнім" після чого рідні отримують лиш пенсію по втраті годувальника і пільгу на оплату комунальних послуг. І все. Взагалі все. Більше нічого. Хіба що фразу в очі: "жіночко, не заважайте нам працювати".

Немає державної політики, яка б системно підтримувала родини, чиї рідні віддали за Україну своє життя. Її немає ні в Міноборони, ні в Мінсоцу, ні в (простигосподи) Мінвету. Для установ ці люди роками – мов привиди. Ніби вони і є. Але вже не потрібні. Вони перетворюються на надокучливих прохачів, пільговиків, які ще мусять вибити ту кляту виплату. І це проблема, це велика проблема для громадян, для всієї країни, а в першу чергу - для держави.

Волонтери ідуть в ці родини, щось роблять, допомагають в міру своїх сил і можливостей. Я, спілкуючись із цими родинами, приїжджаючи до них з допомогою, щоразу повертаюсь до думки, що цього замало. Дуже мало. Це такий дріб’язок в тій прірві горя. Бо це не системно. Бо завтра ця вдова піде в міську адміністрацію щось оформити і чутиме невдоволене "у вас тут не так написано", "я не знаю, як правильно", "вчора усе змінилося, збирайте всі довідки заново".

Благодійні фонди, організації, волонтери можуть закривати якісь специфічні потреби, працювати точково. Ми не можемо підміняти собою державу. І так не може тривати вічно. Тому зараз я і вся команда "Мрії" беремо на себе зобов’язання напрацювати ту саму державну політику для родин, які втратили рідних. Давайте об’єднуватися і робити все для цього.

Держава в безоплатному боргу перед цими родинами, матерями, вдовами. Вони мають стати видимими для суспільства. Ми ніколи не зможемо зменшити їхній безмір горя, але маємо зробити усе, щоб вони відчували, що їм співчувають, їх розуміють, їх поважають, їх цінують.

Тоді жарти про вдів, недолугі репліки про виплати стануть неможливими в українському суспільстві.

Топ коментарі
+7
Это большая рана, которая отпечатается на жизни целого поколения - не только женщин, которые потеряли мужа но и детей, которые остались без отца.

Да, это долг общества: заботиться о благополучии женщин и детей, которые потеряли мужа и отца на войне.
показати весь коментар
11.01.2024 13:30 Відповісти
+7
А тил бачить таку турботу держави, то ж не дивно що не хочуть лізти у це лайно, а солодкі слова патріотизму не допоможуть сім'ї загиблої на фронті людини, не вилікують його чи її втрачене здоров'я.
показати весь коментар
11.01.2024 14:15 Відповісти
+6
Ще й держава прикладе максимум зусиль, щоб гроші не платити за загиблого - оце огидно, що капець.
показати весь коментар
11.01.2024 14:45 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Это большая рана, которая отпечатается на жизни целого поколения - не только женщин, которые потеряли мужа но и детей, которые остались без отца.

Да, это долг общества: заботиться о благополучии женщин и детей, которые потеряли мужа и отца на войне.
показати весь коментар
11.01.2024 13:30 Відповісти
А тил бачить таку турботу держави, то ж не дивно що не хочуть лізти у це лайно, а солодкі слова патріотизму не допоможуть сім'ї загиблої на фронті людини, не вилікують його чи її втрачене здоров'я.
показати весь коментар
11.01.2024 14:15 Відповісти
Ще й держава прикладе максимум зусиль, щоб гроші не платити за загиблого - оце огидно, що капець.
показати весь коментар
11.01.2024 14:45 Відповісти
в черговий раз згадується оце "держава у смартфоні"..., це поняття розбивається в дзуськи, коли людина стикається зі справжніми проблемами, коли, щоб заманити у військо та витратити людський ресурс у найбільш нерозумний спосіб, витрачається безліч коштів та зусиль... а потім, коли тебе вже витратили, бюрократична машина включається на повні гальма та твоїх рідних ************ як сторонніх та настирливих прохачів якоїсь милостині
показати весь коментар
11.01.2024 16:37 Відповісти
Додайте сюди поневіряння зі статусами. Зниклий безвісти за особливих обставин? - "вам треба йти в суд за посвідченням". Знаєте, що таке посвідчення? Це посвідчення, визнання "безвістно відсутнім" після чого рідні отримують лиш пенсію по втраті годувальника і пільгу на оплату комунальних послуг. І все. Взагалі все. Більше нічого. Хіба що фразу в очі: "жіночко, не заважайте нам працювати". Джерело:

Вам ще хочеться йти воювати??
показати весь коментар
11.01.2024 17:26 Відповісти
Блін ... Знову маніпуляції і спекуляції.

По-перше, воювати ідуть щоб воювати.

По-друге. Так, таких випадків чимало. Але недавно повернули 66 тіл. На опізнання відправили. Далі по процедурі. Відповідно 66 підтверджень буде. На жаль.
показати весь коментар
11.01.2024 18:49 Відповісти
Яка ж ти ****(((((
показати весь коментар
11.01.2024 21:40 Відповісти
сам такий, дитячий садок
показати весь коментар
12.01.2024 19:10 Відповісти
воювати ідуть щоб воювати.

Десь я це вже чув! Мабуть це Портос казав! Якщо хтось іде воювати щоб воювати , то це маразм!
показати весь коментар
12.01.2024 02:13 Відповісти
То нащо ідуть воювати ? Щоби що ?? На конях погарцувати перед Констанціями ?
показати весь коментар
12.01.2024 19:04 Відповісти
Це мабуть ти так вважаєш! А взагалі ідуть воювати для того щоб сім'ї жили у нормальних умовах ! У нормальних країнах! Не в диктатурах! Щоб дітям було краще! От за це і помирають! А ще і самі хочуть пожити в нормальних умовах! А коли ти розумієш , що влада здає країну ворогові , що вона робить усе щоб не було перемоги , та ще й краде , з країни робить концтабір! А коли ти помираєш в окопі в свої майже 60 від седцевого нападу або інсульту , бо здоров'я вже не те що 30-40 і навіть 10 років тому , то твоїй сім'ї дають заключення що ти не загинув в бою і не платять ніхрена крім мізерної пенсіі і вона залишаеться у злиднях , та ще й потім все одно попаде в окупацію , бо владі ж перемога не потрібна, або залишиться в осколку України типу ЛДНР що залишиться сірою зоною , бо такі країни , та ще й з такою владою нікому не потрібні , то тоді і виникає питання - А ЗА ЩО Ж Я ВОЮЮ,ЗА ЩО ПОМИРАТИМУ ?? От тут приходять на ум Констанції , або Боневтіки або Дерьмаки і так далі! До речі пошукайте яка ефективність хаймарсів та екскалібурів останнім часом!!Попитайте у знайомих військових!кацапи навчились глушити РЕБами сигнал і вони втратили ефективність!Попитайте наскільки капітальні в нас лінії оборони ?Скільки метрів бетону захищають воїнів від обстрілів ?Наскільки багато снарядів , мін ,дронів і іншого наша влада виробила , закупила , поставила у військо?Наскільки якісне спорядження і чому військові витрачають свої гроші на нього? Спитайте який відсоток командирів береже особовий склад підрозділів , а який відноситься до нього як до ресурсу?

Вам ще хочеться йти воювати??
показати весь коментар
12.01.2024 19:33 Відповісти
Ух ! Роман "война і мір". Тобі б з Львом Нікалаічєм потягатися.

Так, Франція "у часи Д*Артаньяна" таки була "нормальною" країною. 100 %

Росія - демократія ? Чи наша диктатура захищається від російської ?
показати весь коментар
12.01.2024 22:47 Відповісти
Якщо людина не розуміє простих речей , то вона або тупа або просто проплачений бот !
Але я поясню щодо демократії. Зеленський будує у нас ту ж систему що і у КАЦАПІВ , і ,до речі , росія пишеться з маленької букви! В часи Д*Артаньяна у Франціі була монархія і правив король -сонце , Зеленський саме так і хоче бути - сонцесяйним! Щодо всього іншого , я так розумію ти не второпав ! Ну то і іди з богом .
показати весь коментар
12.01.2024 23:24 Відповісти
показати весь коментар
13.01.2024 16:30 Відповісти
Та вже сто раз казалося , що в державі повинна бути створена служба , куди родичі подають одну (ОДНУ !!! ) заяву і далі ця служба після всіх внутрішніх процедур між різними держорганами і збройними силами видають родині комплект документів і все належне по закону. Щось тіпа "Дія".
показати весь коментар
11.01.2024 19:17 Відповісти
Для цього є ТЦК та СП. Але вони зараз трішки іншим зайняті. Немає в них, мабуть, бажання із вдовами «колупатися». Це все бачу на власні очі. Сусіди з 1 поверха - наглядна ілюстрація всього того, про що написала автор посту. Мені як раз довелося вдову буквально заносити до квартири з машини, коли вони із матір'ю з впізнавання тіла повернулися. Бо ноги відмовили. Четверо дітей в нього лишилося. А написали, шо серце стало.
показати весь коментар
11.01.2024 22:26 Відповісти
Кулевого і осколкового враження мабуть не було. Бойової травми теж. От тому.
А сердце таки могло стати.

Четверо дітей ? Мабуть на контракті. Якісь виплати будуть - 100 %.
показати весь коментар
13.01.2024 16:33 Відповісти
Так, але це сталося під Роздолівкою. Що біля Бахмута. Точнісінько, коли там були бої за Соледар того року. Ну не вірю я в такі співпадіння. Що капітан ЗСУ с «хворим серцем» робив під Бахмутом? Він ще до війни пішов служити давно. Не суть важливо. Мені здається, що це як робоча травма отримана на роботі, або смерть, яка сталася в робочий час. Має бути сплачена компенсація без усіляких «але». Це ж не іграшки. Людські долі все ж таки. А «Віз» цілий рік нині там де й був.
показати весь коментар
13.01.2024 16:58 Відповісти
Ми розглядаємо трагічну ситуацію. Але. Смерть на виробництві і виробнича травма це різні речі.

Аналогічно і на військовій службі. От тому.

Тим більше, "капітан з хворим сердцем".
показати весь коментар
14.01.2024 16:53 Відповісти
Не знаю. Я вважаю, що компенсацію має бути виплачено. Бо бойовий офіцер перебував на лінії фронту. Це просто питання репутації ЗСУ та міноборони. В будь якому випадку він був при виконанні. Помер же не в ППД, яке знаходиться у Слов'янську. Хай може і «серце зупинилося». Причина вже не важлива. А важливе відношення структури до підлеглих. Так, підлеглого вже немає. А що робити сім'ї тепер? Мали б хоча б вдячність. Чоловік міг давно звільнитися з лав ЗСУ, але не зробив цього. А виходить, що приніс в жертву майбутнє своєї родини. Знав би шо так віддячать, може і звільнився б. А держава все не знає як би ото не виплачувати ті паршиві гроші. Це всього лише гроші. Вони з держави нікуди не подінуться, а повернуться назад. А людини немає. Це ж людські відносини. Що ж за варварство таке?
показати весь коментар
14.01.2024 17:14 Відповісти
Ще раз. Якась виплата буде + малолітні діти будуть отримувати пенсії по втраті годувальника.
показати весь коментар
14.01.2024 19:38 Відповісти
Ще раз: коли і яка? Поки що не видно навіть перспективи на горизонті. Рік пройшов. Жебрацька пенсія по втраті годувальника? Вдову навіть не «завтраками кормлять», а просто відмовляють, мовляв, вам не положено. Ви настільки довіряєте владі, що вірите на слово? Оптиміст чи в міністерстві оборони працюєте?
показати весь коментар
14.01.2024 22:52 Відповісти
Цій владі не довіряю. У МО не працював ніколи, навіть близько.

Пенсія по втраті годувальника дається кожній дитині ?
показати весь коментар
15.01.2024 10:56 Відповісти
Ну я так розумію, що тепер багато дітей будуть отримувати пенсію по втраті годувальника. Цим вже не здивуєш. Але домовленість йшла трішки про інше, коли починалася війна. Чоловік йшов на війну, сподіваючись, що хтось (МО) в разі чого подбає про його сім'ю. Не судилося. І я зараз не про пенсію в 2000 грн. Міг би служити не тужити за місцем проживання (Захід України), мав повне право. Отримував би свої 20-25 тис та вистачало б сім'ї з головою. А не ось це все. Хіба це заміна? Це подачка. І то не від МО, а від мінсоцполітики. А МО вмило руки, мовляв, ми тепер вас не знаємо. Країна мрій. І не треба, що «в країні війна». Як ви розумієте, договір дорожче грошей. Принаймні, так має бути в суспільстві, яке ми прагнемо відбудувати. А не всі ці гопотські най****ки. Так робить тільки кончена сявота.
показати весь коментар
15.01.2024 12:28 Відповісти
Але домовленість йшла трішки про інше, коли починалася війна.

З ким, про що, положення, закони ?? От як законодавець прописав, так і працює система. ТЦК саме ж не придумає, а фінансисти у в/ч тим більше. Якщо зафіксовано, що смерть не з бойових причин, значить цивільний випадок. Треба знати ньюанси і подробиці.

Я ж не проти, але обманюватись не має сенсу. У крайньому випадку подавати до суду.

У цивільному житті так само - пенсія, мат. допомога і все. У мене на роботі колега, так отримувала, допоки діти не повиростали.
показати весь коментар
15.01.2024 14:31 Відповісти
«ТЦК саме ж не придумає, а фінансисти у в/ч тим більше» - нажаль, буває й таке (питання саме до посадових осіб в\ч). Ми в Україні живемо, чи де? Не треба ілюзій. Ви ж розумієте, хто така вдова у порівнянні з комбатом, або навіть комбригом. Нуль без палички. І якщо згори йде негласна рознарядка «футболити кого можна», то будуть робити, незважаючи на будь-які моральні та етичні принципи. В тому числі і за премії, і за власний спокій. Так, звісно до суду. Але невже не можна без ось цього? Що це доводиться буквально вигризати, шукати свідків по всій країні та принижуватись.

Ніхто б і не колотився, якби дійсно «серце зупинилося». Тут питання більше до командирів частини, звісно. Я вважаю, шо це на їх совісті. Але це зветься просто - бардак. Думаю, що «закон про посилення відповідальності командирів» не завадив би. Сирському та Залужному у своїх парафіях теж треба порядок наводити. Може й більше навіть, ніж в МО. Але, мабуть, їх все влаштовує.
показати весь коментар
15.01.2024 15:57 Відповісти