9692 відвідувача онлайн
10 915 80
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Парадоксальна ситуація четвертого року війни

кава,кав'ярня

– Ти впевнений, що фіни під час війни з Радянським Союзом поводилися так само, як ми під час війни з Росією? – запитав мене співрозмовник, відомий український політик, на терасі однієї зі львівських кавʼярень. – Що вони ось так ходили до кавʼярень, до театрів, до ресторанів, до спортзалів, намагалися не помічати війну?

На мою обережну ремарку, що під час війни люди зазвичай реагують приблизно однаково і намагаються жити звичним життям, він відповів, що ставлення фінів до такої реальності треба вивчити. А буквально за кілька днів я почув таке ж порівняння від іншого співрозмовника – відомого західного журналіста, – уже на терасі київської кавʼярні. Я подумав: може, вони між собою це обговорили. Але ніхто з них, схоже, не звернув уваги на те, скільки тривала Зимова війна.

А вона тривала лише три з половиною місяці. Так, згодом була ще так звана Зимова війна – продовження, але то вже була частина Другої світової, і відбувалася вона не на території Фінляндії, а на території Радянського Союзу. У тій фазі фінів можна було б порівнювати скоріше з росіянами в нашій війні, ніж з нами: їхні бойові дії відбувалися на території супротивника, тоді як на самій території Фінляндії до певного моменту зберігався мир.

Отже, порівнювати терасу київського чи навіть харківського кафе з рестораном у Гельсінкі не зовсім коректно. Памʼятаєте, що відбувалося в Україні в перші місяці великої війни? Більшість кавʼярень і ресторанів тоді були зачинені, про театр ніхто не думав, люди стояли в чергах у військкомати, а не в нічні клуби. І тих клубів узагалі не було. Так буває у перші місяці війни – і я готовий погодитися, що у Фінляндії тоді було подібно. Але питання інше: що відбувається на третьому-четвертому році війни?

Бо четвертий рік війни – це вже зовсім інше випробування для будь-якого війська й для будь-якого суспільства. Ми добре знаємо це з уроків історії. В лютому 1917 року в Російській імперії сталася Лютнева революція – активними її учасниками були військові, котрі не бажали далі воювати. Новий уряд, побоюючись наслідків виходу з війни, не став надавати мирних пропозицій, і більшовики без особливих проблем узяли владу, оголосили про вихід із війни і фактично розвалили державу. Схожі процеси мали місце й в інших країнах, що брали участь у Першій світовій: Австро-Угорщина буквально розпалася на шматки, які згодом стали новими національними державами. У 1918 році, коли Першу світову програвала Німеччина, на її території, між іншим, не було іноземних солдатів – однак втома від війни, суспільне виснаження, втрата адекватності сприйняття реальності та довіра до влади лишалися чинниками руйнації.

З цієї точки зору українське суспільство ще виглядає досить стійким. Соціологія фіксує високий рівень готовності не допустити капітуляції й зникнення країни з політичної мапи світу. До дій влади є питання, але більшість людей не сумнівається в її легітимності – хоча саме такого роду сумніви ворог і намагається посіяти. Мобілізація йде непросто, але вона йде. І нагадаю: усе це відбувається в державі з демократично обраними органами управління, де у людей немає страху перед владою, який у авторитарних країнах дозволяє утримувати населення в покорі навіть у найважчі часи.

Та це не означає, що ми маємо ігнорувати ті випробування, які очікують нас у подальшому. Звісно, хотілося б, щоб війна завершилася якомога швидше. Особисто я прагнув би її завершення ще в 2022 році – це могло б запобігти метастазам російської агресії на сусідні держави. Але це минуле: ми не змогли зупинити війну 2022-го, навряд чи зуміємо це зробити у 2025-му. І закінчення війни залежить не від наших бажань, а від спроможності Путіна її продовжувати. Бо бажання припинити війну в нього відсутнє як таке; він зупиниться лише, якщо вичерпаються ресурси – і жодні прохання чи погрози Дональда Трампа на це не вплинуть. Саме від цієї простої істини треба відштовхуватися, коли ми думаємо про збереження суспільного здоровʼя.

Наша задача – вистояти доти, поки у Росії не вичерпаються можливості для продовження агресії. Це означає не лише підтримувати боєздатність армії: потрібно піклуватися й про внутрішню атмосферу суспільства. Часто тил "ламається" раніше ніж фронт. Армії, навіть переможні, залишаються без майбутнього, якщо держава перестає функціонувати й перетворюється на арену взаємних чвар – ви це теж знаєте з уроків історії.

Крім того, нам потрібно забезпечити, щоб військові, які повернуться з фронту, мали можливість адаптації: перспективи реабілітації й розвитку, а не дорогу в громадянську війну та суспільне протистояння. Усвідомлення серед воїнів того, що єдина можливість "вижити" – це знову битися, тепер вже з власними співвітчизниками, перетворить будь-які наші успіхи на поразку. При цьому наголошую: перспектива внутрішнього протистояння не є неминучою. Стан українського суспільства нині засвідчує зворотнє – здатність до дискусії і емпатії.

Але вже звучать голоси: "помиріться з Росією", "влада зацікавлена у війні", "Путін може зупинитися в будь-який момент" – і це дуже небезпечно. Такі люди були завжди, вони були й після початку великої війни, їх чимало – не треба себе обманювати. Проте раніше вони мовчали, бо розуміли, що їхні тези не будуть сприйняті; тепер же вони сподіваються бути почутими. Це – перші ознаки можливої нестабільності й успіху кремлівської пропаганди. Путін чудово розуміє: він не зможе окупувати всю Україну, але щиро сподівається розвалити її зсередини.

Водночас Путін теж читає шкільні підручники історії. Він розуміє, що армія найманців, яку він створив для знищення України, має два боки медалі: з одного боку – дозволяє йому продовжувати війну, зберігаючи соціальну стабільність в Росії (бо ж ті, хто гинуть, "самі обрали свою долю за гроші"), а з іншого – унеможливлює закінчення війни, бо невідомо, що робити з усіма цими людьми, якщо припиниться фінансування. Сподіватися, що вони мирно розійдуться по своїх бідних домівках у злиденній державі, не доводиться. Кожного бандита не зробиш губернатором і міністром – і тому постають реальні загрози і для суспільства, і для режиму. З огляду на збереження російської державності, краще, щоб частину цих людей "перемолола" війна проти України – от ще один мотив для продовження бойових дій стільки, скільки це потрібно для їхньої ліквідації.

Отже, ми опинилися в парадоксальній ситуації четвертого року війни: щоб позбавити Путіна змоги продовжувати агресію, нам потрібно знищити його економічний потенціал й можливості виробляти зброю та платити найманцям, а Путіну треба зберегти економіку, але й убезпечити себе від військового бунту в Росії шляхом знищення власних найманців на українському фронті.

Звісно, з цієї дилеми найкращий вихід – щоб Росія позбулася і економіки, і армії. Тоді падіння чекістського режиму відбудеться під впливом економічних обставин, а не військового перевороту, який може відкрити дорогу до влади ще більш агресивній і тупій диктатурі.

Топ коментарі
+12
У нас люди тікають з країни. Якщо погодитися, що нарід найважливіше визначає легітимність, а не всі структури влади в цілому - медіа, суди, силовики, тоді наш нарід голосує ногами проти цієї влади і війни)

Пекар пропагує, що войовничість швидше призведе до миру, а Портніков взагалі бажання миру змаркував як пропагандистський трюк ворогів, трюк кремлядей)

Такими темпами, таваріщі, ми виключимо слово мир із дозволених - спочатку як небажане, потім як трюк ворога і зрештою заборона, і мрія Зеленського правити вічно без легітимності здійсниться)
показати весь коментар
29.09.2025 00:41 Відповісти
+8
Так все вірно написано, так і є: я взагалі не розумію розмов про міфічний "зрив мобілізації": вона не припиняється у нас майже чотири роки. І все вірно стосовно фіннів - у них війна була коротше. А працюючі кав'ярні та інші заклади - це економіка та дозвілля, без цього нікуди. Ну і з іншим згоден: воювати вічно ніхто не хоче. Нічого нового - це все було вже
показати весь коментар
29.09.2025 03:22 Відповісти
+7
План перемоги від Портнікова- Що вони ось так ходили до кавʼярень, до театрів, до ресторанів, до спортзалів, намагалися не помічати війну(для політиків і автора) а для холопів підтримувати боєздатність армії.
показати весь коментар
29.09.2025 01:15 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Так він про це сказав, що арістократія зараз не воює.
показати весь коментар
29.09.2025 01:13 Відповісти
В давній Індії - якщо інтелекуал (брахман ) йшов в найми до інших (продавався) - то він вважався гірше собаки .
Так що це - не аристократія , це просто віп- проституція
показати весь коментар
29.09.2025 02:19 Відповісти
Погоджуюсь, що аристократії у нас немає і чисто української майже не було, бо кацапи за триста років окупації винищили. Владні еліти у нас зараз - це чистої води охлос, тому охлократія - найкраще визначення для нашої влади.
показати весь коментар
29.09.2025 11:11 Відповісти
Константин Ти приiджай до батькiвщини i бистро на фронт, а не гавкай з будет.
показати весь коментар
29.09.2025 13:31 Відповісти
У нас люди тікають з країни. Якщо погодитися, що нарід найважливіше визначає легітимність, а не всі структури влади в цілому - медіа, суди, силовики, тоді наш нарід голосує ногами проти цієї влади і війни)

Пекар пропагує, що войовничість швидше призведе до миру, а Портніков взагалі бажання миру змаркував як пропагандистський трюк ворогів, трюк кремлядей)

Такими темпами, таваріщі, ми виключимо слово мир із дозволених - спочатку як небажане, потім як трюк ворога і зрештою заборона, і мрія Зеленського правити вічно без легітимності здійсниться)
показати весь коментар
29.09.2025 00:41 Відповісти
І то правда, "Olehy Hello" на роботі збрехати не дадуть, скорше ведмедчук премію не випише.
показати весь коментар
29.09.2025 01:04 Відповісти
Колишній комуніст Пекар ,а тепер видатний ліберал ,ще й не те скаже .

показати весь коментар
29.09.2025 02:23 Відповісти
***-а-а-а!.... І де ж ти, такий "розумний", був з 2015-го року? За десять років тебе тут ніхто не чув і не бачив... Висловлю здогадку - "дрімав", у вигляді "ембріону", у "матці Ольгіно"... У світі тварин це іменується "відкладеною вагітністю". За таких умов запліднена яйцеклітина "дрімає" в тілі матері, поки не виникнуть сприятливі умови для розвитку ембріона.... От у "Ольгіно" прийняли рішення, щоб ти "народився", і дали команду... Ти виліз, і "висрався"...
показати весь коментар
29.09.2025 09:22 Відповісти
На Цензорі раптом з'явився пан Портніков ... і чого так ?

А я особисто на те , що пише цей пан дивлюсь філософські.

По-перше , треба враховувати , що Портніков у 2023 році отримав Шевченківську Премію , яку йому не могли дати без згоди ЗЕвлади. Тому цей пан майже не критикує ЛІДОРА та його владний ЗЕшмурдяк, як це сміливо роблять такі відомі пани , як Луценко ( Юрій ) , Рева , Бобиренко , Чекалкин , Поярков ...

По-друге , я вже кілька раз чув від деяких відомих блогерів , що монетизація пана Портнікова тільки а ЮТ'ЮБі кожного місяці вимірюється значно більше 10 тисяч долярів.
Тобто цей пан дуже непогано має , коментуючи події під час війни . А як війна скінчиться, то й коментувати буде мало що ... за мирних часів стільки новин немає , як під час кривавої нескінченої війни і , звісно , не буде стільки переглядів, коментів , лайків , що потягне за собою скорочення доходу на ЮТ'ЮБ.

Сам я вже два роки, як відписався від ЮТ'ЮТ каналів цього пана , але інколи його слухаю , особливо Суботній Політклуб на ЕСПРЕССО ... сприймючи сказане Портніковим через призму того , про що я написав вище.
показати весь коментар
29.09.2025 09:56 Відповісти
План перемоги від Портнікова- Що вони ось так ходили до кавʼярень, до театрів, до ресторанів, до спортзалів, намагалися не помічати війну(для політиків і автора) а для холопів підтримувати боєздатність армії.
показати весь коментар
29.09.2025 01:15 Відповісти
У Львівській кав'ярні з відомим політиком і в Києві з відомим європейським журналістом, з перших рядків підреслює автор як свою належність до уявної аристократії.Я не вважаю що в цій статті він говорить правильні речі,і він не наступає на граблі вдруге бо досить розумнийдля цього,поділ людей на касти це його свідома життєва позиція.
показати весь коментар
29.09.2025 14:34 Відповісти
Так все вірно написано, так і є: я взагалі не розумію розмов про міфічний "зрив мобілізації": вона не припиняється у нас майже чотири роки. І все вірно стосовно фіннів - у них війна була коротше. А працюючі кав'ярні та інші заклади - це економіка та дозвілля, без цього нікуди. Ну і з іншим згоден: воювати вічно ніхто не хоче. Нічого нового - це все було вже
показати весь коментар
29.09.2025 03:22 Відповісти
Портников каже що через чотири місяці почнеться світова війна. Тут нічого про це немає.
показати весь коментар
29.09.2025 04:37 Відповісти
Чотири місяці достатній термін для розвалу рашки.
Якщо добряче пригостити її Томагавками.
показати весь коментар
29.09.2025 06:43 Відповісти
2-3 тижні вистачить.
показати весь коментар
29.09.2025 07:47 Відповісти
Ніколи Портніков не був зеленим
показати весь коментар
29.09.2025 08:22 Відповісти
Частково згоден, інколи він ще буває голубим.
показати весь коментар
29.09.2025 10:10 Відповісти
І ЩО? Як сказала, колись, геніальна російська актриса (єврейського походження), Фаїна Раневська, "Каждый - хозяин своей заднице... И распоряжается ею, как хочет...". У Портнікова "мислячий орган" - не задниця, а голова... У вас, кацапів, на жаль, НАВПАКИ...

"У русских жопа - это образ жизни.

И делается все через неё!

Всё жопой чувствуем,

всех в жопу посылаем,

все через жопу делаем дела.

Как банный лист

мы к жопе прилипаем,

пока нас жизнь за жопу не взяла",
показати весь коментар
29.09.2025 12:24 Відповісти
Що ти верзеш?
показати весь коментар
29.09.2025 21:26 Відповісти
Чи потрібні реформи та зміна лідОрів ?
який конституційний механізм зміни зеленського в умовах триваючої агресії ви пропонуєте?
показати весь коментар
29.09.2025 11:07 Відповісти
змоделюємо:
- ніхто не підтримує (хоча як ви переконаєте в цьому його адептів, я не розумію);
- громадські діячі та лідери думок закликали;
а він не подав у відставку.
і що далі?

до речі, пан Портников часто й густо в своїх випусках говорить про некомпетнетність зеленського зокрема й його команди вцілому.
показати весь коментар
29.09.2025 11:16 Відповісти
гадаю в цьому й полягає принципова відмінність між вами й п. Портниковим - він не пропонує нереальні сценарії.
показати весь коментар
29.09.2025 13:00 Відповісти
Не сміши людей! Ти про НАСЛІДКИ цього рішення подумав? На другий день після відставки повним ходом запрацюють слідчі органи! Буде порушено СОТНІ (якщо не ТИСЯЧІ) кримінальних справ, стосовно "Блазня" і "блазенят"!!! Реальних, а не "фейкових", як стосовно того ж Порошенка, чи Пашинського, з Чорновол, та Червінського, з Кривоносом...
"Блазень" зубами за владу чіпляється, бо знає, що у нього, на горизонті, "карячаться" лише два шляхи: або "пожиттєве", або "золотий приход", від своїх же (щоб "сховать кінці у воду"...).
показати весь коментар
29.09.2025 12:49 Відповісти
А шо зміниться у слідчих органах на другий день ?
показати весь коментар
29.09.2025 12:58 Відповісти
"РОзпорядження"... Я в цьому "соусі" варився, довгий час - тому знаю, про що пишу...
показати весь коментар
29.09.2025 13:01 Відповісти
Тобто ти теж керувався лише волею начальства ,як і всі чинуші.
показати весь коментар
29.09.2025 13:03 Відповісти
Ми обговорюємо тему, чи мою особистість?
показати весь коментар
29.09.2025 13:14 Відповісти
Так ніхто ж тобі ВАНУ не заважає "славить"... Чи когось іншого... Але їх ніхто не бачить "на війні"... А Порошенка - ВСІ БАЧАТЬ...
показати весь коментар
29.09.2025 12:35 Відповісти
"Славцю"! А якими саме "методами" вона йде у всьому світі? "Добровольчими"? Більшовики спробували... Створили, у 1918-му, "Червону Гвардію", на добровольчих засадах... І шо?... Їх розметали в перших же боях... Мусили вдатися до примусового призиву та мобілізації...
Адже ти, чкурнувши в "Польску", не біжиш до посольства у Варшаві, з проханням надать тобі можливість підписання контракту з ЗСУ!...
(Хоча, я так думаю, що тобі до Варшави далі, ніж до "Ольгіно"... "Как пагодка в Мацкве?")
показати весь коментар
29.09.2025 09:30 Відповісти
Коли аргументів 0 - залишається докопатися до польського впн😂 і створити собі фейковий світ, де триває мобілізація. Як погодка в окопі? Думаю, тобі до окопа ще далі, ніж мені до Варшави, Ольгіно та шмольгіно, разом узятих.
показати весь коментар
29.09.2025 10:09 Відповісти
Кацапе! Мій "окоп" закінчився ще у 2016-му. Тепер сиджу на дивані, з протезованою ногою. А зараз ще й вік не призивний - скоро буду відзначать 65-ліття... А тобі наполегливо рекомендую - піди до куратора і поміняй "нік" цей вже "спалений"...
Маленька ремарка: Єдине, що корисного отримали ви, кацапи, від цієї війни - ви ЗМУШЕНІ були вчить українську мово, та навчилися шанувать та бояться Збройних Сил України... А я "вашим" ще в 2014-му писав: "Полезете в Украину - получите "мясорубку", и своей кровью захлебнётесь...". Не повірили...
показати весь коментар
29.09.2025 11:59 Відповісти
Щиро рекомендую тобі розширювати свій світогляд і не обмежувати його вивченням чужих впн та вимірюванням дистанцій до Варшави і червоних гвардій. Щодо методів інформації більш ніж достатньо, в тому числі на цьому новинному ресурсі. Але ж тобі це не цікаво, чи не так...
показати весь коментар
29.09.2025 10:17 Відповісти
Ярик, браточек, а какая у тебя есть альтернатива мобилизации?
показати весь коментар
29.09.2025 10:59 Відповісти
А я тобі "щиро рекомендую" - або ЗАТКНУТЬСЯ, і не "повчать", з-під польського прапорця, українців, ЩО ЇМ РОБИТЬ, або приїхать в Україну, і зайняться захистом держави... Судячи навіть з часу твоєї реєстрації (не враховуючи, що ти - "Ольгінська консерва"), ти цілком мобілізаційного віку...
показати весь коментар
29.09.2025 11:13 Відповісти
Та ти взагалі вундеркіндер якийсь - вдаєш, що вмієш не лише віртуально вимірювати відстань до Варшави та Ольгіно, а ще й визначати вік за датою реєстрації... Тоді тобі має бути десь 7 років - вік, що цілком підходить твоєму ментальному розвитку. Не буду відволікати такого юного всебічно обдарованого патріота від захисту держави та вимірюванням відстані від власного холодильника до найближчого тцк. Там тобі люб'язно пояснять, що "цілком мобілізаційного віку" не існує і доведуть це тобі твоєю мобілізацією.
показати весь коментар
29.09.2025 11:56 Відповісти
"Налякав кота котлетою...". І в тому ТЦК служать мої товариші... І про мене вони прекрасно знають - ми, часом, спілкуємося... І по місту я ходжу спокійно. Та ще й, часом, консультую мобілізованих, та їх рідних, з питань мобілізації...
показати весь коментар
29.09.2025 12:04 Відповісти
Ярослав , ви ,як мінімум впали з дуба і як максимум вниз головою , - більше чим Портніков "криком кричав" до манкуртів до 2019 р , що не можна обирати зелень у владу не "волав" ніхто , а ви його херак і до адептів лайна , т.є 95 кварталу -явно не в темі і не за адресою.
показати весь коментар
29.09.2025 16:44 Відповісти
портніков пише що більшовики ..розвалили.. державу . але ж потім красножопі загнали штиками 15 республік в совєцьку імперію і 73 роки на кістках гулагу і голодомору будували ..свєтлоє.. будущєє поки сєрєсєр не загнувся . а зараз ***** збудував в параші суміш фашизму . капіталізму . соціялізьму . імперіалізьму і вставив своєму бидлу таку клізьму що лікувати те бидло потрібно буде років 50 не менше . і лікувати потрібно вже сьогодні полонених кацапів . не поддони клепати в зонах а ганяти тих істот розбирати руїни після їхніх ракет і шахедів . кожного дня поки ці *****вські тварі не зберуть все до кирпичика . вони наших полонених розстрілюють а ми якісь ..женевські.. конвенції виконуємо
показати весь коментар
29.09.2025 07:07 Відповісти
Одне Портніков забув чи умисно не згадав: економічний потенціал росії знаходиться за її межами - в Китаї. Як руйнувати його будемо?
показати весь коментар
29.09.2025 07:40 Відповісти
Робити бензин та дизель у Китаї будуть, а возити туди нафту віслючками прямо з свердловин?

Китай налаштований висмоктувати РФ, а не фінансувати її.
показати весь коментар
29.09.2025 09:13 Відповісти
Дивись глибше. Китай налаштований купляти російську нафту, фінансуючи таким чином російську воєнну машину. А також налаштований не допустити їх поразки.
показати весь коментар
29.09.2025 10:02 Відповісти
От тілтки саме з видобутком та переррбкою нафти щось трапилося. 😁
показати весь коментар
29.09.2025 10:14 Відповісти
Щодо видобутку, то не накручуй себе, він нарощується. Вони більше сирої нафти намагаються продати.
показати весь коментар
29.09.2025 10:20 Відповісти
Її треба десь перевалювати та зберігати.
А з цим ой... теж щось трапляється. 😁

"Обсяги як сирої нафти, так і нафтопродуктів у червні залишалися на винятково низькому рівні, досягнувши п'ятирічного сезонного мінімуму", - йдеться в щомісячному звіті Міжнародного енергетичного агентства (МЕА), пише https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-07-11/iea-******-russia-can-sustain-oil-capacity-as-exports-stay-low Bloomberg.
показати весь коментар
29.09.2025 10:24 Відповісти
На болотах- озброєні найманці-вбивці, а наші захисники захищають Україну. В чому не правий Портніков?
показати весь коментар
29.09.2025 08:21 Відповісти
Кацапе! Читай!

"У 1985 році не зміг вступити до київського вузу через систему етнічних квот у сфері вищої освіти, тому переїхав до Дніпропетровська.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D1%80%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2_%D0%92%D1%96%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B9_%D0%95%D0%B4%D1%83%D0%B0%D1%80%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87#cite_note-um-15 [15]https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D1%80%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2_%D0%92%D1%96%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B9_%D0%95%D0%B4%D1%83%D0%B0%D1%80%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87#cite_note-goldpages-14 [14] Там навчався на філологічному факультеті Дніпропетровського державного університету протягом трьох курсів (1985-1988).https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D1%80%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2_%D0%92%D1%96%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B9_%D0%95%D0%B4%D1%83%D0%B0%D1%80%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87#cite_note-16 [16]https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D1%80%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2_%D0%92%D1%96%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B9_%D0%95%D0%B4%D1%83%D0%B0%D1%80%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87#cite_note-vlaskor-13 [13] За словами самого Портникова, у студентські роки він був одним з небагатьох, хто розмовляв з викладачами українською мовою навіть на перервах, у 1986 році взяв інтерв'ю в Олеся Гончара про українську мову та культуру.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D1%80%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2_%D0%92%D1%96%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B9_%D0%95%D0%B4%D1%83%D0%B0%D1%80%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87#cite_note-:0-11 [11]

У 1988 році перевівся на факультет журналістики https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%BE%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9_%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82_%D1%96%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%96_%D0%9C%D0%B8%D1%85%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D0%B0_%D0%9B%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B0 МДУ за спеціальною програмою для республіканських університетів.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D1%80%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2_%D0%92%D1%96%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B9_%D0%95%D0%B4%D1%83%D0%B0%D1%80%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87#cite_note-goldpages-14 [14]https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D1%80%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2_%D0%92%D1%96%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B9_%D0%95%D0%B4%D1%83%D0%B0%D1%80%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87#cite_note-um-15 [15] Того ж року співзаснував Товариство української культури «Славутич» у Москві та Український молодіжний клуб - перші громадські українські організації після знищення УНР. У 1990 році закінчив факультет журналістики МДУ, а в 1992 році - аспірантуру кафедри періодичної преси МДУ."
Я першу вищу освіту отримав у Сибіру... Тобто, за твоїми словами, "московську"... І що? Освіта - це "сума знань"... А "спосіб мислення" - це "трохи інше"...
показати весь коментар
29.09.2025 09:35 Відповісти
одним війна, іншим мати рідна...
показати весь коментар
29.09.2025 08:52 Відповісти
Портников красавчик!
Один из немногих людей в наше пространстве, который мыслит стратегически. Рекомендую его к просмотру его YouTube канал, он с потрясающей точностью просчитывает будущие глобальные события. Я бы сказал, что он мудрый человек.
показати весь коментар
29.09.2025 09:45 Відповісти
Портников забув, що в Першу світову німці здалися значною мірою через економічні проблеми в тилу. Через це багато людей, які могли б скористатися честю загинути за Батьківщину, лишилися живими. В України ж ситуація інша - економіку дбайливо підтримують "союзники", тому українці такої честі позбавлені не будуть.

А взагалі він послідовний - як в 23 році казав, що або гарантії безпеки, або нескінченна війна, то й зараз так каже. А до чого це призведе для України - ну то вже інше питання.
показати весь коментар
29.09.2025 10:17 Відповісти
О, ну раз усе добре то можна і вибори провести, тим більше третина громадян за кордоном у безпеці.
показати весь коментар
29.09.2025 11:00 Відповісти
И атчего это идиоты всегда так активны?
Да, Зеля - клоун, а что вы предлагаете в СУЩЕСТВУЮЩЕЙ ситуации? Восстание? Выборы?
показати весь коментар
29.09.2025 11:06 Відповісти
Взагалі по реакції на Портникова можна зробити висновок, що багато людей, які ніби сміються з "готуватися до шашликів" і "2-3 тижні", насправді не дуже й хочуть, аби їх висмикували зі світу рожевих поні фламінго.
показати весь коментар
29.09.2025 14:27 Відповісти
Про Финляндию - красиво!!
А вот про Украину - не очень
Автор пишет про то
Что БОЛЬШИНСТВО украинцев уверены в ЛЕГИТИМНОСТИ НЫНЕШНЕЙ ВЛАСТИ
Я хочу ,чтобы автор знал - в этой стране есть еще и меньшинство
Я как раз - меньшинство .
И в 2019 я была меньшинством
И не могу описать моего ужаса
От того - в какую катастрофу привело Украину
ПОБЕДИВШЕЕ БОЛЬШИНСТВО !!!!
И если это БОЛЬШИНСТВО
До сих пор считает власть зеленского - ЛЕГИТИМНОЙ
То у Украины ,на мой взгляд - в ближайшие десять лет
Нет вообще никаких шансов !!!!
показати весь коментар
29.09.2025 15:15 Відповісти
Трамп пам пам пам і безкінечна війна -основі тези портніковської аналітики в ютубі. Жодного слова про українську владу, жодного пояснення як країна яка воює на кредити і допомогу партнерів, з держборгом який вже перевищив ВВП, з населенням яке масово тікає за кордон , а смертність втричі перевищує народжуваність збирається "вічно" воювати. Як говорив О.Бенедер: "побільше цинізму, людям це подобається" і Портніков дуже вдало користується цим прийомом , впевнено та емоційно розповідаючи довірливим глядачам свої "апокаліптичні" фантазії , так щоб від шоку у них повністю вимкнувся здоровий глузд і критичне мислення . По факту він вже давно перетворився на інфоцигана , щодня випускає по кілька роликів в яких розповідає одне і те саме, збільшуючи таким чином монетизацію переглядів та кількість прохань задонатити йому.
показати весь коментар
29.09.2025 16:03 Відповісти