8846 відвідувачів онлайн
14 689 67
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Технологічний злет Китаю - це лише питання часу

Технологічний злет Китаю - це лише питання часу

Де зараз знаходиться Китай на технологічній мапі, і де йому ще є що наздогнати? Ознайомтеся з досягненнями Китаю на сьогоднішній день.

Не можна заперечувати, що Китай стрімко розвивається як технологічний гігант. Роками ми спостерігали, як місцеві компанії трансформуються вражаючими темпами, наздоганяючи, а подекуди й випереджаючи своїх західних конкурентів. У деяких випадках цей агресивний ривок викликав реакцію у вигляді санкцій, зокрема з боку США проти Huawei. По суті, ці обмеження мали на меті заблокувати доступ до критично важливих технологій та обмежити продаж продукції за кордон.

Сьогодні санкційна політика поширюється й на штучний інтелект, зокрема на доступ до передового обчислювального обладнання та літографічних машин. І хоча Китай винахідливо обходить ці бар’єри, орендуючи хмарні потужності за межами країни чи використовуючи мережу посередників для придбання необхідних компонентів, повністю закрити ці прогалини виявляється значно складніше. Саме тому не дивно, що протягом багатьох років Пекін уважно придивляється до Тайваню — глобального центру виробництва електроніки. Для Китаю контроль над цією територією означав би стратегічний прорив, здатний миттєво вирішити частину його технологічних проблем.

Втім, швидкий розвиток китайських компаній відчувається практично у всіх сферах. І хоча у деяких напрямах Китай усе ще відстає, темпи його наздоганяння свідчать, що це може статися значно швидше, ніж прогнозували аналітики. При цьому сценарій з Тайванем не є єдиним. Китай довів, що здатен будувати конкурентні технології й без прямої агресії. Інша справа, що він не надто переймається такими “дрібницями”, як дотримання патентних прав, і часто готовий використовувати будь-які засоби — від копіювання до прямого промислового шпигунства.

Китайські літографічні технології

Усім добре відомо, що Тайвань, Південна Корея та США є світовими лідерами у виробництві напівпровідників. Але далеко не всі замислюються над тим, що навіть найсучасніші чипи створюються на обладнанні європейського виробництва. Йдеться, звичайно, про нідерландську компанію ASML, яка є єдиним у світі постачальником найскладніших машин для виготовлення кремнієвих пластин. Їхня технологія EUV (екстремальна ультрафіолетова літографія) дозволяє створювати транзистори менше ніж 7 нм, а сьогодні мова йде навіть про 2 нм.

Фактично ASML утримує монополію у цій сфері. Жоден завод з виробництва мікросхем, ані тайванська TSMC, ані південнокорейська Samsung, не обходиться без їхніх EUV-машин. Китай же опинився поза грою: через санкції йому заборонено купувати обладнання ASML, а значить, шлях до EUV для Пекіна перекритий. У результаті китайські компанії змушені працювати з технологією DUV (глибоке ультрафіолетове випромінювання), яка зазвичай дозволяє оптимально виробляти чипи на рівні близько 14 нм.


Теоретично нижчі техпроцеси можливі й на DUV, але ціна питання зростає в рази. Потрібне багатократне маскування, додаткові кроки та складні інженерні обхідні рішення. Приклад — чип Huawei Kirin 9000S, створений на основі 7-нм, а за неофіційними даними й 5-нм процесу. Це технічний прорив, але водночас показник того, наскільки складно і витратно Китаю обходити обмеження.

Водночас Huawei активно працює над власним аналогом EUV. Китайські інженери роблять ставку на метод LDP (лазерно-індукована плазма), на відміну від технології LPP (лазерно-створеної плазми), яку застосовує ASML. Перші випробування заплановані вже на третій квартал цього року, а якщо проєкт виявиться успішним, масове виробництво може стартувати не раніше 2026-го. У такому разі ситуація на глобальному ринку напівпровідників кардинально зміниться, і монополія ASML вперше за десятиліття опиниться під реальною загрозою.

Китайські процесори та відеокарти

Саме тут на сцені з’являються Loongson (процесори) та Moore Threads (відеокарти). Ще кілька років тому їхні продукти були радше приводом для жартів і новинних заміток у стилі «дивіться, що там у Китаї знову зробили». Але ситуація змінилася: хоч вони й досі не здатні напряму конкурувати із західними гігантами, прогрес очевидний і дедалі більше цінується навіть поза межами КНР.


Флагман серед серверних рішень — Loongson 3E6000 (серія 3C600): 64 ядра, 128 потоків, 32 МБ кешу. За продуктивністю його порівнюють з Intel Xeon 8380 (40 ядер / 80 потоків, випущений ще у 2021 році). У споживчому сегменті також відбулися зрушення. Цьогоріч компанія представила Loongson 3B6600 — восьмиядерний чип із вбудованою графікою, підтримкою DDR5 та PCIe 4.0. Його рівень можна зіставити з процесорами Intel чотирирічної давності. Для Китаю це серйозний прорив, навіть попри те, що обмеження технологічного процесу досі відчутні (7-нм модель Loongson 3A7000 з’явиться лише цього року), а сумісність із Windows залишається фактично на експериментальному рівні.


У графічному сегменті варто згадати ще одну амбітну компанію — Lisuan Technology, яка цього року презентувала GPU, виготовлений на базі 6-нм техпроцесу. За заявами розробників, він мав би конкурувати з GeForce RTX 4060, але перші тести виявилися значно скромнішими. Водночас це показує головне: Китай нарешті перестав бути лише споживачем чужих розробок і починає створювати власну екосистему процесорів і відеокарт.

Китайський штучний інтелект

Трохи більше року тому Ліньвей Дін, громадянин Китаю, який працював у Google, був заарештований за підозрою у крадіжці комерційних секретів штучного інтелекту та прихованій співпраці з китайськими компаніями. Викрадені матеріали включали не лише програмне забезпечення для навчання великих мовних моделей (LLM), але й дані, пов’язані з апаратною інфраструктурою. І це далеко не єдиний подібний випадок. Просто не кожного шпигуна встигають спіймати за руку.

Саме таким шляхом можна швидко “надолужити” десятиліття власних досліджень і розробок. Показовий приклад — модель DeepSeek R1, яка, за офіційною версією, обійшлася всього в кілька мільйонів доларів, а не в мільярди, як у західних конкурентів. Але незалежні розрахунки свідчать: реальна вартість навчання перевищувала мільярд. Більше того, на початку цього року OpenAI відкрито звинуватив DeepSeek у крадіжці технологій для навчання моделі R1. Цікаво, що на цьому тлі сам OpenAI спокійно використовує чужі дані, у тому числі захищені авторським правом, для власних моделей. Подвійні стандарти? Безумовно.


Спершу світ захопився можливостями DeepSeek, але ейфорія швидко змінилася підозрами. Китайський штучний інтелект звинуватили у незаконному зборі даних і їхньому передаванні до державних структур КНР. У результаті з’явилися прямі заборони на використання DeepSeek з міркувань кібербезпеки.

Адміністрація Дональда Трампа ще раніше запровадила низку обмежень на доступ Китаю до американських технологій, зокрема високопродуктивних прискорювачів ШІ. Але, як я вже зазначав раніше, ефективність цих заходів залишалася сумнівною. Навіть Дженсен Хуанг, генеральний директор NVIDIA, заявив, що китайським військовим нібито не потрібні американські чипи. Його аргументи — не альтруїзм, а прагматичне лобіювання: ринок Китаю занадто великий, щоб від нього відмовитися.


У підсумку США пішли на поступки: NVIDIA отримала дозвіл продавати на китайський ринок спеціально «урізані» прискорювачі H20 та професійні відеокарти RTX Pro. Для самого Дженсена це шанс зберегти бізнес у Китаї та водночас стимулювати подальше зростання компанії. Для Вашингтона ж це виглядає як своєрідний компроміс: начебто санкції діють, але насправді двері для китайського ринку залишаються відчиненими.

Чи зможе Китай перегнати Захід у плані технологій?

Наразі обидві держави відкрито демонструють свою технологічну мускулатуру, паралельно посилюючи санкційний тиск. Не можна заперечувати: у багатьох напрямах Китаю ще доведеться пройти довгий шлях. Так, у сфері штучного інтелекту прогрес вражаючий, але коли мова заходить про критично важливі технології — насамперед літографію — Пекін стикається з бар’єрами, які поки що не здатен подолати самостійно. І все ж очевидно: Китай не зупиниться ні перед чим, аби пришвидшити свій технологічний розвиток.

За кулісами активно обговорюється тема промислового шпигунства. Викрадення технологічних секретів — давно не виняток, а буденність, особливо якщо йдеться про китайські організації. Достатньо згадати постійні повідомлення про атаки китайських хакерів на Тайвань чи на інші стратегічні цілі. Цікаво, що ґрунт для цього шпигунства створювали й самі Сполучені Штати: той факт, що Microsoft роками залучала китайських інженерів для роботи над проєктами, критично важливими для Пентагону, виглядає щонайменше парадоксально. І лише після резонансних журналістських розслідувань ситуація почала змінюватися.


Історія жорстоко нагадує нам, що падіння старої імперії майже завжди пов’язане з протистоянням із новою. Хочеться вірити, що цього разу все інакше, і такий драматичний сценарій не стане реальністю в наші дні. Особисто я волів би, аби зіткнення Сходу і Заходу відбулося виключно на технологічному фронті — у вигляді конкуренції в ШІ чи мікроелектроніці, а не на берегах Тайваню під акомпанемент військових кораблів.

Топ коментарі
+8
Додам, що китай активно використовує людей китайської національності для крадіжки даних та розробок. В Європі та США не можна заборонити брати на роботу (в тому числі в стратегічно-важливих галузях) китайців, або громадян китайського походження, що і є фундаментальною помилкою.
показати весь коментар
12.10.2025 21:15 Відповісти
+7
Згоден. Багато китайців працювали на Майкрософт. Тільки в 2024 році після скандалу американці відмовились від їх послуг. Apple і Google теж наймають китайців. Промисловий шпіонаж призвів до значних втрат для економіки США. І це проблема. Я вже не кажу, що Китай контролює 70% рідкоземельних металів, що небезпечно не тільки для технологічної сфери, але й для ВПК.
показати весь коментар
12.10.2025 21:22 Відповісти
+6
Зараз в Майкрософт провідні позиції вже займають етнічні індійці.
показати весь коментар
12.10.2025 21:31 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Додам, що китай активно використовує людей китайської національності для крадіжки даних та розробок. В Європі та США не можна заборонити брати на роботу (в тому числі в стратегічно-важливих галузях) китайців, або громадян китайського походження, що і є фундаментальною помилкою.
показати весь коментар
12.10.2025 21:15 Відповісти
Згоден. Багато китайців працювали на Майкрософт. Тільки в 2024 році після скандалу американці відмовились від їх послуг. Apple і Google теж наймають китайців. Промисловий шпіонаж призвів до значних втрат для економіки США. І це проблема. Я вже не кажу, що Китай контролює 70% рідкоземельних металів, що небезпечно не тільки для технологічної сфери, але й для ВПК.
показати весь коментар
12.10.2025 21:22 Відповісти
Зараз в Майкрософт провідні позиції вже займають етнічні індійці.
показати весь коментар
12.10.2025 21:31 Відповісти
Необучаємі
показати весь коментар
14.10.2025 07:33 Відповісти
З "розмірами транзисторів" по "2" нм, а відповідно і "проектними нормами", мабуть не все так файно, як заявляють китайські маркетологи, бо заважає тунельний квантовий ефект. Чіпи зараз виробляють багатошаровими. Припустимо, що транзистори одновимірні (для спрощення розуміння). Кожен має розмір (довжину ) 6 нм. Коли на довжині чіпа 6 нм, розміщено аж 3 транзистори довжиною 6 нм, один над другим (у три поверхи), арифметично виходить, що на довжині 6 мм чіпа ці 3 транзистори, маючи фізичну довжину 6 нм кожний, отримують "розрахункову" довжину 6/3=2 (нм) кожний.
показати весь коментар
12.10.2025 21:30 Відповісти
це ж маркетингові розміри, 2nm "class".
показати весь коментар
12.10.2025 21:43 Відповісти
Стосовно технологічного зліту Китаю.
Матеріал за посиланням нижче анонсується за авторством Ілона Маска, хоча я не впевнений, що це саме його думки і допис.
Менше з тим, ознайомитись мабуть корисно, послухати/глянути аналітику та враження автора по результатам відвідування найбільшої у світі автомобільної виставки у Шанхаї (Китай) у 2025 році: https://www.youtube.com/watch?v=CEc4bGFjdKw
показати весь коментар
12.10.2025 22:50 Відповісти
У китаю 40 років було на "технологічний злет". Але чомусь "злітало" в основному тільки в тих місцях, де працювали або філії "західних" компаній, або конкретні генії (інженери/управлінці), перекуплені на "заході".

Совку в 193х роках теж Німеччина та США навезли "технологій", адаптували інженерію, навчали мільйони мавп, побудували чи навіть привезли приблизно 4500 виробництв в "розборі". І що? Совок успішно просрав всю науку, щось "рухалось" тільки в одиниць-геніїв, на 2000й рік майже у всіх країнах постсовка - 70-80% виробництв просто ліквідовані, а "академії наук" гарантовано перетворилися на збіговсько геронтократов та крадіїв.

Якщо якісь добродії вважають, що авторитарний китай очікує інша доля, ніж доля совка - той наівні дурачки. Максимум, що зможе китай в довготривалій перспективі (50+ років) - це створювати видимість "наукового прогресу", що він успішно робить всі ці роки і так.

Реактори - копії совкових. Авіація - тупо копія совкового. Космонавтика - тупо копії совкового. Мікроелектроніка - навіть не копії, а тупо куплене все на "заході". Маглєв - побудували французи. Більшість автогалузі - крадівництво всього, що можна вкрасти в Тойота тощо.

Не здатна побудувати авторитарна країна такі умови, щоб науковці вільно і завзято щось створювали і впроваджували.
показати весь коментар
13.10.2025 18:24 Відповісти
Менше з тим ... світова фабрика.

Крім того. Ну буде у них 14 нм у оптимальному виробництві. Для дронів і ракет цього мало ?Головне - своє і ні від кого не залежати. А якщо не займатися дурнею і не мілітаризуватися, а вкладатися у науку, буде свій прогрес.
показати весь коментар
13.10.2025 20:21 Відповісти
Совок от теж "думав": зате своє, нічого купувати не треба, танчики та гарматочки от наклепаємо, штук по 25 тисяч, засолимо на базах. А там, десь через десяток-три рочків і Вашингтон будем штурмувати черговим м'ясником-Жуковим - що нам ті високоточні хаймарси, яких лише 200 штук на озброєнні, та смішні вчетверте модернізуємі F-16 та вп'яте модернізуємі NLAW з Javelin-и зроблять, їх же всього по декілька тисяч на озброєнні.

Аж ось наступив 2024 рік... І виявилось, що ніхєра воно так не працює. Тож коли через 30 років у китайців буде "своє, на 14нм, дрончики та ракетки", то у всього "загниваючого заходу" буде не 4-5 разів модернізовані хаймарси з F-16, а 12 разів модернізоване, причому таким чином, що тим дрончикам і ракеткам, на 14нм, будуть в дупцю без проблем залітати новітні зразки озброєнь, як і кожному геронтократу з кєтаю. Як це було в 2022-2024 роках з засрашинською армією, яка за 3 роки боїв фактично втратила всі запаси зброї, що їх совок накопичував 30 років...
показати весь коментар
13.10.2025 23:59 Відповісти
РФ, тим що совок наклепав воює з 2008 р.
Якби у нас влада зберегла хоч би половину того що нам від Союзу дісталось.
Наприклад 367 СКАДів.

F-16 почали випускати з 70-х і нічого. І черга по них.

Авіоніка у рад. літаків не така вже погана. Електроніка слабша.
показати весь коментар
14.10.2025 22:54 Відповісти
КПК дозволила приватну власність, конкуренцію, західні інвестиції та технології.
Ця політика - китайський аналог відомої більшовицької НЕП. Доведено ефективна. Але це не надовго, бо у влади комуністів/соціалістів немає іншого фіналу, крім диктатури та війни.
показати весь коментар
14.10.2025 13:08 Відповісти
Ви ж знаєте, на чому базувалась 20 років "статистика" карколомного економічного зростання китаю? В них КПК поставила завдання регіональній владі - забезпечити ЗРОСТАННЯ. Зростання на бумазі - це "інвестиції" і "обсяги виробництва". Так як реально внутрішній попит на продукцію (будь-яку) змінити їм було важко, хто зміг - зумів щось замутити на експорт (китайців багато, тому здається, що експорт просто грандіозний, але при порівнянні населення, виявиться, що він копійчаний), але більшість пішла іншим шляхом: вони організувати місцеві "інвестиційні компанії" під контролем місцевої влади. Почали будь-якими шляхами залучати туди кошти (буквально - примушувати купувати їхні облігації та давати кредити банкам) і далі фінансували за рахунок цих коштів БУДІВНИЦТВО. Будь-яке. Без попиту і без реальної потреби в ньому.

Результат: мільйони (реально) об'єктів нерухомості (квартири), які нікому не потрібні і не купуються. Сотні тисяч км доріг, які не навантажені і на 10% проектних навантажень. Монструозні розв'язки, які нахєр не потрібні. Навіть сотні заводів, які нічого не виробляють після 1-2 років спроб.

А так-то, на папері - вироблено на 10% більше продукції (будівництво нікому не потрібних квартир і цілих міст) ніж торік. Зростання, на папері, наявних "активів". "Чесне" рапортування в центр - завдання про ЗРОСТАННЯ виконане!

Результат: банкрутство Евергранд - 300 лярдів баксів в трубу. Величезні внутрішні борги "інвесткомпаній", вимивання оборотних засобів юросіб, банківська криза - банки не здатні обслуговувати населення (віддавати депозити тощо).
показати весь коментар
14.10.2025 14:03 Відповісти
Наче усе вірно, переказ усіх актуальних проблем Китаю.
Але ... про кризу у будівництві пишуть вже років 10. Втомився чекати.
показати весь коментар
14.10.2025 22:50 Відповісти
Так буває, що ціле покоління жере це лайно. Подивись на Японію. 20 років, з початку 90х до початку 2010х - стагфляція, нуль росту тощо. Просто Японія чесну статистику показувала весь цей час. А КПК ні одного дня в своїй історії не показав ні однієї правдивої цифри статистики.
показати весь коментар
15.10.2025 00:04 Відповісти
Так, близько року тому, чув про цю кризу будівництва на каналі NV від Івана Яковини.
Але такі економічні монстри, якщо падають, то зненацька і швидко. А тут, схоже не той випадок.
показати весь коментар
14.10.2025 23:25 Відповісти
Подивись на Японію. 20 років, з початку 90х до початку 2010х - стагфляція, нуль росту тощо. Просто Японія чесну статистику показувала весь цей час. А КПК ні одного дня в своїй історії не показав ні однієї правдивої цифри статистики.
показати весь коментар
15.10.2025 00:06 Відповісти
Існує технічна та агентурна розвідка, від якої немає китайських чи японських технічних чи наукових таємниць. Знання справжнього стану - питання часу і фінансування розвідки.
От послухайте, подивіться, що відбувається у галузі китайської робототехніки, зокрема - андроїдів:
https://www.youtube.com/watch?v=dK248ACc-74
показати весь коментар
15.10.2025 02:19 Відповісти
Я не полінувався, перейшов за посиланням. Ось що я вам скажу: коли ролик починається з "ти засрашинець, не можеш заплатити за доступ до чатжпт, ось тобі 100 методів обійти санкції", я розумію, що це - гарантовано маніпулятивний ролик засрашинця для засрашинців. З купою сенсового лайна.

Тож дякую, дякую. Але це лайно споживайте самі, я не хочу.
показати весь коментар
15.10.2025 09:06 Відповісти
Дякую за пораду. Стосовно "споживання продуктів життєдіяльності" - ви десь спробували, і вам не сподобалось та й іншим не радите?
Вас зацікавили прості способи обходу санкцій-обмежень доступу рашистів до послуг "ШІ"?
Що ж це за "санкції", які так просто обійти? Маєте пропозиції, як саме зробити санкції ефективними? Чи звично перемикаєте стрілки на іншу тему?
Ви про китайську робототехніку послухали, подивилися? Те, що практично всі подібні роліки містять рекламу, а все решта в них змонтовано так, щоб привернути увагу глядачів - давно і всім зрозуміло. ВІдкрили Америку Для загального уявлення про технологічний рівень Китаю та США у галузі робототехніки, зокрема - андроїдів, та поточних результатів у галузі генеративних LLM (природньо, з розумною фільтрацією трешу) цей матеріал може бути корисним.
показати весь коментар
15.10.2025 11:07 Відповісти
Поточний рівень в галузі генеративних LLM - часткова заміна спіч.райтерів та споріднених "професій" - генераторів цифрового контентулайна. Це не я придумав - це в цьому місяці задекларував офіційно Microsoft, якому я вірю більше, ніж всім любителям засрашинських теорій змов.
Технологічний рівень в галузі роботехніки китаю визначається рівнем крадівництва технологій в таких американських компаній як бостон дінамікс та японських компаній соні та тойота.

Все інше - вигадки на рівні "піраміди побудували рептілоїди з альфа центавра".

Менше споживайте засрашинське лайно, Микола - здоровіше психічно будете. Бувайте.
показати весь коментар
15.10.2025 11:52 Відповісти
Дякую за безкоштовну та надзвичайно компетентну і цінну експертизу матеріалу про поточний рівень генеративних LLM ("офіційно задекларовану Майкрософт", а також за обгрунтований висновок, щодо "технологічного рівня в галузі роботехніки" китаю" та інші висновки, поради та застереження. Ви добре попрацювали, і мабуть вам вже час трохи відпочити. Бережіть себе
показати весь коментар
15.10.2025 13:26 Відповісти
Не треба дякувати. Це мій обов'язок - невігласам, які не слідкують за технологічними новинами з першоджерел, а споживають інфо-лайно від кацапів, повідомляти про реальний стан речей. Тож не дякуйте і теж бережіть себе.
показати весь коментар
15.10.2025 14:35 Відповісти
Пам'ятаю, років 5-10 були популярні ролики від засрашинців з темами "ПІРАМІДИ - ХТО ПОБУДУВАВ?!? НАС ОБМАНЮЮТЬ! РЕПЛТІЛОЇДИ СЕРЕД НАС?!?!". Ну і інші ролики на тему низки всесвітніх змов.

Цей ваш ролик - з тієї ж лайно-варильні.
показати весь коментар
15.10.2025 09:08 Відповісти
FYI, це не мій ролік, я не є його власником чи автором
Поточну дискусію з вами продовжувати немає жодного сенсу. Всіляких гараздів, бережіть себе
показати весь коментар
15.10.2025 11:12 Відповісти
Звісно немає - я вам про економічну ситуацію в конкретних країнах і аналогії, а ви мені - про змови рептилоїдів. Очевидно, що у вас повністю скінчились власні аргументи, ви ніхєра в темі не розумієте, тому вирішили змінити її і почали розповідати про якісь ШІ, розвідки тощо.
показати весь коментар
15.10.2025 11:18 Відповісти
Пізно - КНР поступово здихає. Максимальне наближення до рівня США у КНР уже пройшло. Далі - тільки відставання.
Тоталітарна система у довгостроковій перспективі в принципі не може конкурувати з демократією, спитайте у совдепії)
Китай скочується у кризу, яка триватиме десятиліття - Bloomberg - https://glavcom.ua/world/world-economy/kitaj-skochujetsja-u-krizu-jaka-trivatime-desjatilittja-bloomberg-1039642.html
показати весь коментар
13.10.2025 18:48 Відповісти
Китай здохне тоді, коли перестануть купувати його товар. Вони багато чого вкрали і скопіювали, але й не здаються. Так, у них там диктатура партії, але вони заслуговують на нашу увагу
показати весь коментар
13.10.2025 20:16 Відповісти
Я думаю КНР здохне раніше, коли почне війну з Китайською республікою в результаті військової поразки, як третій райх, або у більш м'якій формі як совдепія (Афганістан).
показати весь коментар
14.10.2025 17:37 Відповісти
технічно кажучи, в Першій Світовій війні Британія, Німеччина та росія були "тоталітарними системами", що не заважало їм просувати науку та техніку: навіть росія мала нобелівських лауреатів, "починаючи" з самого Нобеля
показати весь коментар
14.10.2025 03:51 Відповісти
Самое известное исследование умственных способностей разных народов, которое проводилось в течение 30 лет, пришло к выводу что у азиатов самый высокий интеллект. Плюс трудоспособность, когда работа смысл существования. Нет сомнений что за Азией будущее, если они избегут войн и в общем проявят восточную мудрость.
показати весь коментар
13.10.2025 19:00 Відповісти
Щось не сходиться, я завжди думав: рівень медицини- тривалість життя, інтелект- кількість нобелівських лауреатів і патентів (не плутайте з патентним сміттям, Китай по патентам випереджає увесь світ, але це сміття і комерційних вихлопів у 10разів менш ніж у США, при тому що ті патентують у 20 разів менш). Те що вони трудоголіки- це еволюція, коли багато людей і на всіх не хватає їжі, то і по 24 години будеш працювати. Наприклад у Англії у 19 сторіччі рабочий денні тривав по 12 годин і з 9 років. У Китая все попереду і ліві і праві і позові з голубими, це і буде демократія і випрообування
показати весь коментар
13.10.2025 19:18 Відповісти
Не забувайте, що китайському уряду треба годувати більше мільярда жителів. Це дуже важко.
показати весь коментар
13.10.2025 20:18 Відповісти
З ложки годувати ? Якщо налагодять норм. економ. відносини всередині країни, інших будуть годувати.

Он, китайці вже пів Світу оплутали своїми кредитами.
показати весь коментар
13.10.2025 20:24 Відповісти
Забезпечувати роботою, соціальними виплатами, та ж медицина. Китай зробив величезний стрибок у цьому плані. Я двічі був у Китаї і знаю, що кажу
показати весь коментар
13.10.2025 20:36 Відповісти
Високовірогідно ти двічі бував в місцях типу Шанхаю/Пекіну чи Гуанчжоу ("столиця підробок").
І ні одного разу ти не бував в місцях типу Урумчі, Турфан, Хеган. Тож знаєш ти "візитівки" Китаю. І ніхєра не знаєш про реальний стан речей.
показати весь коментар
14.10.2025 10:20 Відповісти
Так, я був у Пекіні двічі. А ще я був у провінції Ганьсу, яка вважається найбіднішою в Китаї. Бачив бідноту, але вона є всюди. Китай змінився. Це вже не той Китай, який ми знали. Я був на заводах, де ведеться збірка смартфонів та ноутбуків. Це не підвали, як у нас прийнято вважати. Це високотехнологічні цехи, де автоматика і найновіші розробки. Так, є й напівпідвальне виробництво, але його стає все менше. Китайці виживають, але не всі. Їх міста ростуть. Там хмарочоси у багатьох містах.
показати весь коментар
14.10.2025 12:56 Відповісти
Так, так. В совку, в інституті Глушкова в 1980 році стояли ЕВМ власного совкового виробництва - УРАЛ називались, мнс-сів штампували, в ЦУМ ходили і по Хрещатику гуляли. А за 100км від того інститута, в тому ж році, в чернігівській області, карткова система розподілу продуктів ще працювала (і буде працювати ще 4 роки). При цьому в судах Стуса засудили. А в цілому, вони разом їли гуляш і вірили в перемогу комунізьму і навіть Хайнлайна по "городам і вєсям" возили з туристичними цілями, а також Pepsi-колу купували і навіть лінію по виробництву пральних машинок-автоматів закупили (правда, не змогли скопіювати і до кінця совка випускали дрібносерійно). Чим все скінчилось - добре відомо.

По доброму раджу не захоплюватись хмарочосами в Пекіні, а звертати більше увагу на Синьцзян-Уйгурський автономний район. Де: позасудові вбивства в формі етнічно-релігійних чисток, фізичне знищення місцевого самоврядування, електронне рабство, перлюстрація і жорстка цензура, утримання мільйонів осіб в "трудових" концтаборах. ОЦЕ справжній китай, а не сотня-друга хмарочосів в Пекіні та Шанхаї.
показати весь коментар
14.10.2025 13:53 Відповісти
Навпаки, я ненавиджу Китай і його режим. Але треба дивитися правді в очі. Вони дуже просунулись у сфері технологій. Як? Крали технології, копіювали, торгували зі світом. І треба признати, що їм вдалося стати торговою "імперією"
показати весь коментар
14.10.2025 14:55 Відповісти
Питання не в тому, що в них зараз (причому "зараз" в них дуже "не дуже", якщо вірити аналітикам - зовнішній блиск ховає майже катастрофу, економічну). А в тому, що в них буде.

Бо саме від того, як ви будете відноситись до китаю - залежатиме (звісно, частково) і стан китаю в майбутньому. Приймете його як "куди вже дінешся, це назавжди" - буде в вашій орбіті завжди кінчена диктатура "китай" - і в рішеннях будете його "враховувати" - завжди буде бажання "кинути кістку" черговому поколінню людожерів з КПК.

Приблизно, як в свідомості західних політиків засрашка зуміла сформувати образ "страшенно злого, страшенного озброєного, того хто може воювати нескінчене з будь-ким - руського ведмедя" - і зараз купа політиків просто в штанці ссуться від будь-якого слова з боку засрашинських правителів. А сприймали б засрашку такою, якою вона завжди була - кінчена диктатура з відсутньою як клас наукою та інженерією та з скотським населенням - ніякого б пієтєту до всіляких Росатомів, на які ніяких санкцій досі немає і через який засрашка на хєрі вертіла 2/3 санкцій - закупає через нього майже будь-що.
показати весь коментар
14.10.2025 15:11 Відповісти
Як там випробування, які заплановані вже на третій квартал цього року?
Чи це за місячним календарем?
Джерело: https://censor.net/ua/b3579281 ?
показати весь коментар
13.10.2025 19:06 Відповісти
колись китай виплавив більше в світі чавуну, та знищив більше в світі горобців, бо заважали зібрати більше в світі врожай!
китай, це надута, навіть передута гімняна кулька, яка лусне дуже голосно!
китай, це така ж сама тюрма поневолених народів, як і сересер!
ага, всі бачать розкручені китаєм огроменні торгові центри, автомобільні розв'язки, дуже швидкісні поїзди, міста з хмарочосами!
але, там нема людей, від слова зовсім! навіть на рекламних плакатах.
а ще в китаї, сама велика стоянка не проданих скутерів та авто на електриці. з космосу видно.
бо нікому не всралося! як калоші та фуфайки в сересер! зате величезне ввп!
китай за всю свою історію, винайшов тільки чорний порох, фарфор та шовк.
всі технології або вкрадені або викуплені.
так шо, продовжуйте дрочити на китай!!!!!
показати весь коментар
13.10.2025 19:15 Відповісти
поки що китайські товари заполонили ринок. І це дійсно так. Про це треба пам'ятати. Ніхто не змушує нас це робити, але ми купуємо китайське, бо дешево
показати весь коментар
13.10.2025 20:19 Відповісти
скупий платить двічі

це, закон економіки.
подобається одноденне китайське гімно? то, хто заборонить. але, будеш купувати кожен день!
звісно, гімноїдів дуже дуже багато!
показати весь коментар
13.10.2025 20:35 Відповісти
80% промислових товарів в Україні мають китайське походження
показати весь коментар
13.10.2025 20:37 Відповісти
не знаю, звідки така статистика.
показати весь коментар
13.10.2025 20:42 Відповісти
Зайдіть у Епіцентр, прийдіться по магазинам і тоді стане відомо, звідки така статистика. Навіть смартфони з ноутбками у більшості китайські. Знаєте, хто найбільше у світі продає ноутбуків? Lenovo. Китайські Xiaomi, vivo, OPPO дуже популярні в Україні. Це тільки те, що можна побачити. Замовлення з AliExpress теж про це свідчать
показати весь коментар
13.10.2025 21:08 Відповісти
В військовий час цей відсоток мабуть трохи інший
показати весь коментар
14.10.2025 12:58 Відповісти
коротко - Логітеч, Траст, ТП-лінк, Джі бі ел ... Це чиї вироби ?
Пауербанки майже поголовно китайські.

Купив у позаминулому році пауербанк Варта (Дойчланд) - гарний, плаский, функціональний, але тримає половину заявленого об"єму. І ... маде ін Чіна "
показати весь коментар
15.10.2025 20:36 Відповісти
я б не пов'язував "софт-більш-ніж-інше" з оцінкою загальних перспектив технологічного прогресу
софт сам по собі дуже і дуже переоцінений, і разом з тим швидкість операцій софту не встигає за швидкістю мініатюрізації елементної бази, тобто китайцям вистачить певний час і тих нанометрів які вони вже мають ; подальша мініатюрізація потрібна для війн в космосі, на Луні і так далі, де електричні потужності обмежені, але до цього ще не дійшло

до речі, якою людською мовою закодовані дані deepseek? ну й нема жодної програмістської мови що нагадує ієрогліфи

в китаю три велетенських ресурси : рідкоземельні метали, багато робочих рук і колосальний внутрішній ринок, і вони стабілізують їхню економіку при будь-яких розкладах

а наступний крок технологічного прогресу вирішуватимуть енергетика та біохімія

енергетика - тому що росія продемонструвала що fossil fuel може бути економічною зброєю, значить треба шукати plan B

біохімія - тому що прогрес рухає не штучний а природній інтелект, який живе в середньому 70 років і цих окремих gifted individuals треба навчитися підтримувати в "бойовій формі" якомога довше, хоч як би дорого це не коштувало
показати весь коментар
14.10.2025 04:14 Відповісти
Код датасетів, використаних для навчння deepseek, мабуть старовинний - двійковий Замість слів китайської та всіх інших мов китайська генеративна LLM-трансформера deepseek використовує - токени
показати весь коментар
14.10.2025 12:56 Відповісти
ну так чому б вам не розмовляти токенами з своїм роботодавцем і не вивчати закони фізики в двійковому форматі ?

хто кінцевий отримувач цифро-глини штучного інтелекту - інший штучний інтелект, чи все ж "розумний примат"?
показати весь коментар
14.10.2025 15:25 Відповісти
Чому? Та мабуть тому, що природна мовна модель людини влаштована і працює принципово інакше, ніж генеративні LLM- трансформера. IMHO, з появою Інтернет, доступу до оцифрованих ресурсів та ефективних LLM людство отримало індивідуальні штучні підсилювачі розуму у додаток до природних лімбічної системи та неокортексу. Кінцевим споживачем інтелектуального продукту ******** LLM у першу чергу є людина ("розумний примат"),
а також самі LLM, які зараз донавчаються на "синтетичних" даних.
Стосовно ******** людини, яка ефективно використовує до розуму свого неокортексу ще й "штучний розум" (зокрема - LLM), то її мабуть вже неправильно визначати, як "розумного примата", і навіть, як хомо сапієнс. Така людина вже на шляху перетворення в транслюдину (якщо ви знайомі із світоглядом трансгуманістів (Нік Бостром та інші). Людство змушене трансформуватися інтелектуально, інакше,- співіснування з AGI, народження якого невідворотно насувається, стає неможливим, і людство зникне.
показати весь коментар
14.10.2025 16:42 Відповісти
для того щоб "людство зникло від ШІ", він має приховувати від людей життєво важливу інформацію
наприклад, "де можна спіймати кролика в капкан"
сумніваюсь, що ШІ досягне цієї стадії, хіба що кролики теж перетворяться на транс-кроликів, яких транс-гуманісти будуть нездатні спіймати в капкан
показати весь коментар
14.10.2025 18:28 Відповісти
Не просто від ШІ, а від загального (сильного) ШІ (AGI)
Якщо людство фундаментально не трансформується, нашою проблемою буде те, що AGI здатен існувати в іншому масштабі часу.
Для AGI звичайні люди з їх відносно повільним мисленням і вкрай обмеженою пропускною здатністю природних каналів звʼязку - це "закамʼянілі" нерухомі створіння острову Пасхи. Нерухомі і безнадійно заторможені. Ні на що не придані і не потрібні, крім дослідів
показати весь коментар
14.10.2025 19:59 Відповісти
більшовики теж так казали, коли створювали совєцкого чєловєка
в ті прадавні часи ШІ складався з членів партії, а пропускная способность була паперовою - тобто, паперові пропуска

і знаєтє що я вам такі скажу?

більшовиків прогнали - а совєцкій чєловєк дишіт полной груддю
показати весь коментар
14.10.2025 20:19 Відповісти
Може спробуєте підготувати монографію: "Про доцільність покращення кадрового складу партгоспактиву шляхом малоінвазівної імплантації ШІ "?
показати весь коментар
14.10.2025 22:02 Відповісти
я пишу іншу книгу, називається "пам'ятка штукатуру про використання штучного інтелекту"
показати весь коментар
14.10.2025 22:25 Відповісти
Тоді не буду вам заважати. Бажаю творчої наснаги
показати весь коментар
14.10.2025 22:31 Відповісти
Мені от цікаво, щоб розвиватися, (AGI) має забезпечити себе рідкоземельними металами, золотом, сталлю, алюмінієм, чистим кремнієм, пластиком ... і далі по списку. Тобто, нафтою, рудами, енергією, якимось маніпуляторами (читай руками, чи накрайняк щупальцями).

Хтось може пояснити, як це буде реалізоване ? Скільки часу має пройти, щоб роботи Атлас змогли повністю замінити людей у металургії чи на кар"єрах ?
показати весь коментар
15.10.2025 20:45 Відповісти
******** Китай це копія совка зразка 1985-88 року, з усіма вадами промисловогр виробництва, сєсєсєра.і сталого відставання від заходу на 10-20 років( залежно від напрямку розвидку) Дешева продукція низької якості ( до 35% браку), де низька ціна забезпечуєттся виключно використанням рабської праці. Ху..вей( і саме так треба іменувати цю фірму) це безсоромні крадії інтелектуальної власності Cissco ще й на обладнанні Cissco. Китайці спроможні красти,копіювати технології ,але не спроможні осягнути суті конструкторської думки , їхня авіація і космічна галузь тому приклад. Китай з соціалістичним розвитком це тупікова гілка. ******* промислова сила Китаю це є виняткова робота США як інвестора , конструкторського бюро і менеджера.Ті хто купує товари з Китаю мають розуміти що вони підтримують рабовласницький, з огидним присмаком східного тлумачення марксизму, устрій.
показати весь коментар
14.10.2025 06:22 Відповісти
Трохи вивчить питання, перед тим як цитувати чужі думки. І про хуавей, і про космос, і про авіацію
показати весь коментар
14.10.2025 11:50 Відповісти
Мабуть Cisco . "Cissco" - це про китайські підробки відомих брендів?
показати весь коментар
14.10.2025 12:46 Відповісти
Смішно, як коментатори хоронять Китай, просто ігноруючи реальність. Натягують сову на глобус, розповідають про бідні райони, і роблять висновки, що це і є Китай.
Шановні, бідні райони є всюди. І в США теж.
А реальність такова, що Китай зараз має 30 відсотків світового промислового виробництва. І це не виробництво чугунія, це виробництво високотехнологічних товарів. І я особисто не бачу ніяких передумов для того, щоб щось змінилось. Ніяк Китай не схожий на пізній совок, взагалі.
показати весь коментар
14.10.2025 11:46 Відповісти
Всім, хто цікавиться астронавтикою: SpaceX здійснила успішне випробування S38:

https://www.youtube.com/watch?v=T0VlTSGe43c
показати весь коментар
15.10.2025 11:26 Відповісти
Китай в останні роки займає впевнене 1 місце у світі по добуванню золота і чорної ікри. Останню, до речі, вирощують в басейні відомого водосховища ГЕС. Фірма "Кaluga Queen".
Окрім того, щороку біля 300 тис. тонн лимонної кислоти надходить з Китаю на ринки Європи. ЇЇ отримують переробкою ... зерна!
показати весь коментар
15.10.2025 14:26 Відповісти