9738 відвідувачів онлайн
1 626 23
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Неминучість катастрофи: чому велика війна була зумовлена історією

Вечір 23 лютого 2022 року. Студія телеканалу «Прямий». У повітрі вже відчувався металевий присмак майбутньої грози. Я прямо заявляв: до повномасштабного вторгнення залишилися лічені години. У той самий момент гостьова редакторка, ніби в паралельній реальності, обговорювала зі мною плани на наступний понеділок. Я подивився на неї з невимовним сумом, бо розумів, що звичний світ зникне за лічені години, а будь-яке планування етерів втратить сенс. Тієї ночі сон був неможливим. О третій годині соцмережі вибухнули анонсом виступу Путіна. Усе стало зрозуміло: те, у чому я був переконаний майже на сто відсотків, перетворилося на реальність.

Моя впевненість у фатальності російської агресії народилася ще 24 серпня 1991-го. Стоячи під стінами парламенту в день проголошення Незалежності, я стверджував: імперія не відпустить нас без кривавого фіналу. Тоді я плекав надію, що час стане нашим союзником. Що довше ми розбудовуватимемо власну державність, то важче реваншистам буде її демонтувати. Роками я наголошував на цьому в ефірах, статтях та інтерв'ю. Тому певною мірою не погоджуюся з твердженням Віталія Портнікова, ніби обравши Президентом України Володимира Зеленського, суспільство створило передумови для збройного конфлікту. На мій погляд, велика війна була неминучою незалежно від того, кого українці обрали б главою держави.

Ще восени 2018 року в одній зі своїх публікацій я зазначав: обрання Володимира Зеленського чи Юлії Тимошенко може лише дещо відтермінувати початок повномасштабної навали. Москва розраховувала максимально знекровити Україну зсередини, використовуючи розгалужену агентуру та резидентуру, афілійовану з цими політиками. Водночас переобрання Петра Порошенка означало б для ворога неможливість подальшої ерозії нашої країни зсередини.

Мої розрахунки були невтішними: за умови перемоги Порошенка повномасштабне зіткнення спалахнуло б уже у 2020 році, а за сценарію Зеленського чи Тимошенко — у 2021–2022 роках. Прогнози підтвердилися з моторошною точністю.

Був переконаний: український народ битиметься до останнього подиху, навіть якщо політичне керівництво виявить слабкість і залишить країну. Більш того, зізнаюся, що у закритих аналітичних записках обґрунтовував необхідність балотування п'ятого президента до парламенту саме як запобіжний захід. У разі колапсу виконавчої влади саме він, спираючись на вірних державі депутатів, мав би забезпечити легітимність супротиву та організувати оборону. Хоча військові, з якими наприкінці 2021 — на початку 2022 року доводилося спілкуватися, не були впевнені, що Київ встоїть і не потрапить під окупацію.

Хоча я безпомилково визначив неминучість і терміни початку повномасштабного вторгнення, я кардинально помилився щодо її тривалості. Здавалося, зустрівши запеклий опір Збройних Сил та всього народу, Путін задовольниться загарбаним. Проте конфлікт переріс у виснажливу марафонську дистанцію, де ставка ворога — повна ліквідація нашої державності.

Сьогодні тривалість цієї боротьби залежить не лише від нас.

У затягуванні кровопролиття зацікавлений Пекін, який готовий надавати фінансову і технологічну підтримку Кремлю. Для Китаю це ідеальний варіант для подальшого ослаблення РФ і перетворення її на цілковито залежного сателіта, який, імовірно, буде змушений розраховуватися за допомогу мільйонами квадратних кілометрів земель Далекого Сходу і Сибіру, передаючи їх у довгострокову концесію. Фактично Москва повертатиме те, що колись загарбала у ХІХ столітті.

Продовження бойових дій також геополітично виснажуватиме Європу, лідери якої досі не готові визнати, що КНР для них — не торговельний партнер, а ворог, який прагне повного знесення міжнародного правопорядку, встановленого після Другої світової війни. Не виключено, що саме китайське керівництво підштовхуватиме Москву до самогубного кроку — відкриття «другого фронту» проти країн Балтії. Це має відволікти увагу Європи і США від дій Китаю, спрямованих на захоплення Тайваню, ставши тією перемогою, з якою Сі Цзіньпін планує тріумфально прийти на з’їзд КПК у 2027 році.

Чи реалізується такий сценарій, зараз сказати важко.

Багато в чому доля світу вирішуватиметься навколо Ірану. Якщо Дональд Трамп наважиться на блискавичну операцію з ліквідації теократичного режиму мулл, Пекін може збавити оберти, вражений ефективністю американської зброї та готовністю Вашингтона йти на загострення.

Якщо ж Трамп, піддавшись умовлянням бізнесового оточення та лідерів деяких близькосхідних країн та Туреччини, що бояться дезінтеграції Ірану, загрузне у дипломатичних маневрах або затяжній кризі, тоді напад Росії на Балтію та агресія Китаю проти Тайваню стануть майже неминучими вже цього року. Велика війна була фатумом. Питання лише в тому, де проляже наступна лінія фронту і чи не побачимо ми пряме зіткнення наддержав за Європу та Тайвань уже цьогоріч.



Топ коментарі
+2
звісно, щодо строків можна сперечатись, але я, як й автор, впевненний, що й за обрання Порошенка, росія здійснила б повномаштабне вторгнення.
але для мене особисто питання не в тому, вторглася б чи не вторглася, питання для мене наступне: в якому стані армії та суспільства ми б цей напад зустріли.
й ніхто не зможе мене переконати, що в очікуванні вторгнення Порошенко робив би те саме, що й зеленський: роззброював, демотував, брехав.
показати весь коментар
24.02.2026 10:12 Відповісти
+2
Знову пан Мовчан полумерками, якимись описує ситуацію, а що було розміновано, розформовано чи відведено в Харківський, Чернігівський та Сумській областях, що там зробив Зе - та нічого дійсно, а може до нього щось було зроблено - ні (це Зе ніяк не виправдовує, але не виправдовує і інших), а як же так в країні-агресорі в Ростовській, Воронезькій, Белгородській, Курській та Брянських областях починаючи з 2015 року формувались нові штурмові частини, військові авійаційні частини отримували нові літаки - для початку війни (наприклад курський авіаполк з міг -29 - на су -30 в 2018 році!!!!!!!!!!!!!!!! - це переозброєння для нападу без ілюзій, і нападу на Київському напрямку - тобото тільки по цьому факту можно було зробити висновки про підготовку до війни), курська артбригада російських нацистів станом на листопад 2019 року - вже була переозброєна з точок - у на Іскандери - процес тривав з 2017 по 2019 - формально це завершальний процес перед початком війни. З 2019 по 2022 рік був фінальний ривок - формування передових частин наступу індикатори: полігони в Воронезькій та Курській областях, зтягування техніки в Почеп та Погар Брянської розвідки. Активна спецтехнічна розвідка в прикордонні з рф велась з 2016 року, Леер-3 використовувався, активно, що було зрозуміло - для збору даних по прикордонню, в тому числі з мобільних веж стільникового звв'язку. агентуристь фсб андірй деркач - активно діяв з 1993 року, з моменту випуску академії фск - і йому ніхто не заважав і не заважає працювати... ні до 2019 року ні після.. Тобто в 2019 році вже зрозуміло що буде війна, в кінці 2021 року було зрозуміло, що вона буде в 2022 році - прогноз після 9 травня, в обід 23 лютого - САУ в бєлгородській області рф - виїхали на вогневі позиції (зафіксовано камерами - стіни яценюка на Дергачах), в бєлгороді затримали "диверсійну групу спеслужб України", за тиждень виїхало російське посольство і наше, в пунктах пропуску зросли черги із вантажівок (по території рф чомусь було ускладнено рух, було багато постів ДПС з'явилась військова поліція) - стало зрозуміло, що війна почнеться в ночі, а бо буде якась демонстрація і провокація. Але все було зрозуміло в 2015 році, всі хто був в АТО це розуміли, всі хто був в прикордонні з країною-агресором це розуміли. Зе винен багато в чому, але путлер здійснив би напад незалежно від того хто був би Президентом України, питання лише в термінах: чи раніше, чи пізніше... але роздуті та напичкані зброєю в 2018 - 2019 роках військові частини - мали або напасти, або заіржавіти в полях... І ще купа інцидентів та подій з 2014 року яких раніше ніколи не було, зокрема група п'яних СБУшників, яки використовуючи службове становище напали на військовослужбовців строкової служби в прикордонні Сумської області і т.д. і т.п....
показати весь коментар
24.02.2026 10:22 Відповісти
+1
"Мої розрахунки були невтішними: за умови перемоги Порошенка повномасштабне зіткнення спалахнуло б уже у 2020 році ..."

Вважав пана Кушнірука адекватним ... коли він дає фахові коменти стосовно енергетики.

В зараз цей пан видав якусь МАЯЧНЮ ... може пану зле?

Тобто пан Кушнірука вважає, що Порошенко з оточенням вже к 2020 року зробили те, що Верховний Резидент Єрмак під дахом Верховного Зрадника зробили тільки до лютого 2022 року, тобто :

- відвели війська з Чонгару та Перекопу;

- розмінували Чонгар;

- розмінували акваторію Маріуполя;

- відвели ЗСУ з першої лінії на Донбасі;

- припинили ракетні програми;

- перевели підприємства ВПК на одноденний тиждень;

- набудували автошляхів по напрямкам майбутнього вторгнення мацковитів;

- і т.д. і т.п.

Розчарував мене пан Кушнірук своєю неадекватною МАЯЧНЕЮ про Папєрєдніка!
показати весь коментар
24.02.2026 08:07 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
"Мої розрахунки були невтішними: за умови перемоги Порошенка повномасштабне зіткнення спалахнуло б уже у 2020 році ..."

Вважав пана Кушнірука адекватним ... коли він дає фахові коменти стосовно енергетики.

В зараз цей пан видав якусь МАЯЧНЮ ... може пану зле?

Тобто пан Кушнірука вважає, що Порошенко з оточенням вже к 2020 року зробили те, що Верховний Резидент Єрмак під дахом Верховного Зрадника зробили тільки до лютого 2022 року, тобто :

- відвели війська з Чонгару та Перекопу;

- розмінували Чонгар;

- розмінували акваторію Маріуполя;

- відвели ЗСУ з першої лінії на Донбасі;

- припинили ракетні програми;

- перевели підприємства ВПК на одноденний тиждень;

- набудували автошляхів по напрямкам майбутнього вторгнення мацковитів;

- і т.д. і т.п.

Розчарував мене пан Кушнірук своєю неадекватною МАЯЧНЕЮ про Папєрєдніка!
показати весь коментар
24.02.2026 08:07 Відповісти
Тут ти правий.
***** завжди нападав не на ті країни, які не може розхитати з середини, а на ті, агресія проти яких можлива і вигідна.
показати весь коментар
24.02.2026 09:15 Відповісти
звісно, щодо строків можна сперечатись, але я, як й автор, впевненний, що й за обрання Порошенка, росія здійснила б повномаштабне вторгнення.
але для мене особисто питання не в тому, вторглася б чи не вторглася, питання для мене наступне: в якому стані армії та суспільства ми б цей напад зустріли.
й ніхто не зможе мене переконати, що в очікуванні вторгнення Порошенко робив би те саме, що й зеленський: роззброював, демотував, брехав.
показати весь коментар
24.02.2026 10:12 Відповісти
Знову пан Мовчан полумерками, якимись описує ситуацію, а що було розміновано, розформовано чи відведено в Харківський, Чернігівський та Сумській областях, що там зробив Зе - та нічого дійсно, а може до нього щось було зроблено - ні (це Зе ніяк не виправдовує, але не виправдовує і інших), а як же так в країні-агресорі в Ростовській, Воронезькій, Белгородській, Курській та Брянських областях починаючи з 2015 року формувались нові штурмові частини, військові авійаційні частини отримували нові літаки - для початку війни (наприклад курський авіаполк з міг -29 - на су -30 в 2018 році!!!!!!!!!!!!!!!! - це переозброєння для нападу без ілюзій, і нападу на Київському напрямку - тобото тільки по цьому факту можно було зробити висновки про підготовку до війни), курська артбригада російських нацистів станом на листопад 2019 року - вже була переозброєна з точок - у на Іскандери - процес тривав з 2017 по 2019 - формально це завершальний процес перед початком війни. З 2019 по 2022 рік був фінальний ривок - формування передових частин наступу індикатори: полігони в Воронезькій та Курській областях, зтягування техніки в Почеп та Погар Брянської розвідки. Активна спецтехнічна розвідка в прикордонні з рф велась з 2016 року, Леер-3 використовувався, активно, що було зрозуміло - для збору даних по прикордонню, в тому числі з мобільних веж стільникового звв'язку. агентуристь фсб андірй деркач - активно діяв з 1993 року, з моменту випуску академії фск - і йому ніхто не заважав і не заважає працювати... ні до 2019 року ні після.. Тобто в 2019 році вже зрозуміло що буде війна, в кінці 2021 року було зрозуміло, що вона буде в 2022 році - прогноз після 9 травня, в обід 23 лютого - САУ в бєлгородській області рф - виїхали на вогневі позиції (зафіксовано камерами - стіни яценюка на Дергачах), в бєлгороді затримали "диверсійну групу спеслужб України", за тиждень виїхало російське посольство і наше, в пунктах пропуску зросли черги із вантажівок (по території рф чомусь було ускладнено рух, було багато постів ДПС з'явилась військова поліція) - стало зрозуміло, що війна почнеться в ночі, а бо буде якась демонстрація і провокація. Але все було зрозуміло в 2015 році, всі хто був в АТО це розуміли, всі хто був в прикордонні з країною-агресором це розуміли. Зе винен багато в чому, але путлер здійснив би напад незалежно від того хто був би Президентом України, питання лише в термінах: чи раніше, чи пізніше... але роздуті та напичкані зброєю в 2018 - 2019 роках військові частини - мали або напасти, або заіржавіти в полях... І ще купа інцидентів та подій з 2014 року яких раніше ніколи не було, зокрема група п'яних СБУшників, яки використовуючи службове становище напали на військовослужбовців строкової служби в прикордонні Сумської області і т.д. і т.п....
показати весь коментар
24.02.2026 10:22 Відповісти
автор підлизнув, так підлизнув
показати весь коментар
25.02.2026 14:54 Відповісти
Москалі наступали на Київ у лютому 22го впевнено і розраховували на неспротив і скору перемогу.Чи можливо було б таке при Порошенко?Ні.Повномасштабна війна при Порошенко зовсім була неможлива,бо ніхто в очі нелюдам заглядати не збирався.❤️ 🇺🇦 ❤️
показати весь коментар
24.02.2026 09:22 Відповісти
Тоді чому так легко віддали Крим?
показати весь коментар
24.02.2026 10:43 Відповісти
Так само легко віддали південь України в 2022-му.
Але згадуй дати і "при кому".
показати весь коментар
24.02.2026 11:47 Відповісти
2015 рік, Дебальцево. Це ми були вже ого-го, навіть з офшорами.
показати весь коментар
24.02.2026 14:04 Відповісти
вмієте же ви, 73/43%зебіли, збрехати
показати весь коментар
24.02.2026 14:53 Відповісти
До чого Дебальцево до офшорів?❤️🇺🇦❤️
показати весь коментар
24.02.2026 19:56 Відповісти
Тому що в лютому 14го війська не було,а те що було в Криму зрадило.Порошенко тоді не був президентом,тоді президентом був янукович.❤️🇺🇦❤️
показати весь коментар
24.02.2026 19:55 Відповісти
Пане Борисе, Ви праві стосовно тези "імперія не відпустить нас без кривавого фіналу". Тільки я уточню - не відпускатиме ніколи, допоки вона існуватиме. Але це деталі.
Але Ви неправі, не погоджуючись з Портниковим в істині "обравши Президентом України Володимира Зеленського, суспільство створило передумови для збройного конфлікту". Бо Портников правий в тому сенсі, що один та друга, з намаганням заглянути ***** в очко, відкидаючи європейську інтеграцію (та союз з НАТО), роззброюючись, тощо, намагаючись особисто збагатитись на державі робили нашу країну "солодкою булочкою" (на вигляд) для агресора.

Якщо з Вами можна погодитись стосовно того, що "обрання Володимира Зеленського чи Юлії Тимошенко може лише дещо відтермінувати початок повномасштабної навали" - то це не означає, ворог не зважав би на готовність керівництва України воювати, на рівень нашої підготовки до війни. Напав би він, може і "при Порошенку" ("при Порошенку", чи "при Зеленському" - ФІО лідера означає просто політику керівництва держави, зважаючи на менталітет лідера; так точніше) - але мав би зважати на відчутність зворотньої реакції не лише України, а й Європи та НАТО. А вірогідність та рівень дієвої реакції від України та з Заходу - це більш вагомий фактор для ***** "подумати" перед тим, як посунути повномаштабною (заради точності: війна розпочалась 12 років тому). Те, що ***** в цій реакції на 24/02.2022р. прорахувався - Ви ж не будете заперечувати? А "при Порошенку" вона була би ще жорсткішою, це очевидно (це вже не умовний спосіб)...
Тому ще невідомо, чи зважився ***** посунути вдруге "при Порошенку"... Банальність, але це справедливо: "історія не знає умовного способу". Можливо, ***** би чекав 2024-го і чергових виборів.... Або ж 2029-го...
показати весь коментар
24.02.2026 11:06 Відповісти
До речі, ось https://t.me/PresidentPoroshenko/14944 Петро Порошенко заперечує в тезі "а ***** би напав раніше":
Для когось ця велика війна чомусь стала несподіванкою. Для когось навпаки. Думаю, логічніше підготуватися і тим самим відбити в агресора бажання нападати, ніж затуляти вуха й очі, ігноруючи попередження звідусіль. Тоді ми доклали всіх можливих зусиль, щоб підготувати країну та зберегти людей. Попереджали, писали законопроєкти, вимагали перенаправити гроші на військо, готувалися до боротьби.
І, думаючи про це зараз, я дуже хотів би тоді помилитися. Щоб великої війни не було. Щоб Гліб Бабіч, Олег Барна, Сергій Іконніков, Юра Каракай та тисячі інших українців були живі. Щоб на кладовищах не майоріло так багато прапорів. Щоб не було жахіття в Бучі та Ірпені. Щоб в наших містах було тихо та мирно.
Але треба говорити чесно та прямо. Попри всі наші старання, держава зустріла повномасштабне вторгнення неготовою. Не на рівні людей - люди зробили неможливе, і завдяки цьому ми вистояли. Неготовою виявилася влада зі своїми «потім», «не на часі», «не нагнітайте», зі звичкою перекладати відповідальність і економити на безпеці.
Але є факт, який росія не прорахувала: українці не погодяться зникнути, здатися, асимілюватися. Перші дні нас тримала не надійна система, а характер, взаємна довіра, вміння самоорганізуватися. І безкінечний героїзм армії, яка встояла. Ми заплатили за це страшну ціну. Тому тепер не маємо права жити, ігноруючи реальність.
показати весь коментар
24.02.2026 12:32 Відповісти
"український народ битиметься до останнього подиху"
"Здавалося, зустрівши запеклий опір Збройних Сил та всього народу"

Мільйони ухилянтів і виїхавших не підтверджують ці тези.
показати весь коментар
24.02.2026 17:02 Відповісти
А пройти москалями сорок км від Мар'їнки до Покровська за чотири роки цей тезіс і підтверджує.А головне "Киев за три дня" вже чотири роки тягнется.🤣🤣🤣❤️🇺🇦❤️
показати весь коментар
24.02.2026 19:59 Відповісти
Знайомо,так як ти, тільки москалі заздрят українцям🤣 🤣 🤣 ❤️ 🇺🇦 ❤️
показати весь коментар
24.02.2026 22:44 Відповісти
Бідність не вада,а діагноз🤣🤣🤣❤️🇺🇦❤️
показати весь коментар
28.02.2026 09:02 Відповісти
Згадайте як всі зненавидіти Яценюка за виділення коштів на укріплення кордону з РФ...всі, від депутатів до останнього бомжа засуджували його за даремну розтрату бюджетних коштів.
А тепер, як подивишся, всі знали про повномасштабне вторгнення, і тільки один Зеленський не дав українському війську підготуватись до війни.
От тільки Зеленський з самого початку говорив, що хоче домовитись із Путіним, і через це ви за нього проголосували. А тепер лицемірите, що ви тут ні причому, а це через Зеленського
показати весь коментар
24.02.2026 18:12 Відповісти
Мабуть, пан Кушнiрук утомився. Тут Вiталiй Лицар Духу Буковель правий: Зеленський = напад росii автоматично.
показати весь коментар
25.02.2026 10:45 Відповісти