10697 відвідувачів онлайн
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Іноді те, що ми вважаємо слабкістю, насправді – є доказом нашої сили

зсу,військові

Іноді здається, що нашим розмовам про війну не вистачає "helicopter view".

Ми сперечаємось про проблеми мобілізації. Обговорюємо нерішучість політиків. Критикуємо армійські порядки. Ламаємо списи з приводу співвідношення громадян та обивателів. Але при цьому є фактор, який від нас вислизає. А саме: спосіб комплектування армії в Україні та Росії здатен багато розповісти про кожну країну.

Росія воює контрактниками. У середньому кожен доброволець отримує при підписанні контракту одноразові 25 тисяч доларів. Десь ця сума може бути більшою, десь меншою – але в РФ війна давно стала заробітком, який викачує з російської глибинки найбільших боржників і невлаштованих.

Воювати мобілізованими Росія пробувала в перший рік війни. У вересні 2022-го після харківського контрнаступу в РФ мобілізували 300 тисяч людей. Цей процес викликав такий відтік населення, таке навантаження на адміністративний апарат і такий шок у настроях, що його зупинили через п'ять тижнів після запуску. Відтоді російська армія воює найманцями, що дозволяє російському суспільству не озиратися на фронтові втрати. Зрештою контрактник – це доброволець і ставлення до воюючих у Росії зводиться до формули "підписався за великі гроші на небезпечну роботу". А тому ні комітетів солдатських матерів, ні громадських протестів через м'ясні штурми в Росії немає і не буде.

Україна ж веде війну силами мобілізованих. У перший рік потік добровольців дозволив ЗСУ вирости втричі, а потім запрацювала система мобілізації. Ми можемо сперечатися про методи призову, про недосконалість законодавства та про неминучі ексцеси в процесі – але чотири роки війни українська армія витягла саме за рахунок мобілізованих.

На відміну від РФ, українське суспільство гостро реагує на фронтові втрати. Мобілізований, на відміну від контрактника, не сприймається в ролі "господаря своєї долі". Його символічна цінність для суспільства відчутно вища. Він той, хто не обирав свого майбутнього – він той, кому його обрали. А тому держава приречена виправдовуватись за невдалі операції, резонансні зловживання та гучні скандали. В українських солдатів зі своєю державою та суспільством не товарно-грошові відносини, а конституційно-символічні.

І в цій відмінності криється фундаментальна різниця між двома системами.

Призовна армія – це дітище національних держав. Після Великої Французької революції на зміну васальної вірності прийшла концепція масового патріотизму. Національне самовідчуття стало тим контуром, у якому почав формуватися новий соціальний договір і система взаємної лояльності. Націоналізм дозволяв формувати нову велику "уявну спільноту", де незнайомі один з одним люди відчували взаємну довіру та солідарність за фактом єдності території, мови та історичного наративу. Абсолютно революційна ідея для епохи, коли було прийнято комплектувати армію за рахунок рекрутської повинності.

Масова призовна армія неможлива без національної держави. Громадянин повинен відчувати себе акціонером своєї країни, її співзасновником і співвласником – щоб бачити сенс у її захисті. Тому останні два століття всі держави континенту винаходили свої формули національного контуру. Бо лише він дозволяв ставити під рушницю полки та дивізії в разі раптової війни.

Фактично Україна останні чотири роки здає тест на спроможність. Вона веде найбільшу війну на континенті за останні 80 років і робить це руками своїх мобілізованих громадян. Так, є ті, хто ховається від призову, ті, хто перепливає Тису і ті, хто йде в СЗЧ. Але якби розмови про "штучність української держави" були правдою, то війну Україна програла б ще 2022-го. Тримати фронт армією мобілізованих – це найкращий тест на життєздатність країни. Україна його пройшла – чого не скажеш щодо Росії.

Якщо Україна воює у форматі "народної війни", то РФ веде "війну начальства", до якої населення не залучають, а купують. Купівля гарматного м'яса обходиться Росії в надхмарні 4 трильйони рублів на рік – цифри, порівняні з дефіцитом всього російського бюджету за 2025-ий рік. Теоретично перехід до мобілізації дозволив би Москві заощадити величезні суми – і перекинути їх на інші цілі. Але за очевидності цього рішення Кремль на нього не наважується. Той формат війни, в якому Україна живе вже чотири роки, Росія змогла дозволити собі лише на короткі п'ять тижнів 2022-го.

Більше того, війна та тил у Росії існують окремо і практично не перетинаються. За чотири роки в РФ не з'явилося великих волонтерських низових ініціатив, які можна порівняти з українськими. Ті, хто воюють, не набувають публічного визнання в масштабах країни. На роль офіційних героїв там призначають пересічних виконавців – і найчастіше посмертно. Війна не відкрила РФ вікна кар'єрних можливостей, а в публічному полі залишаються лише ті, хто був у ньому і до початку війни.

Москва зробила все, щоб участь російського тилу у війні зводилася до публічного схвалення бойових дій. І навіть тут ми спостерігаємо дивовижний феномен. Російське населення підтримує війну, каже, що вона йде країні на користь, що ситуація на фронті розвивається в інтересах РФ – і в тому ж опитуванні виступає за якнайшвидше її завершення. Що виглядає досить рельєфно на тлі України, громадяни якої живуть в умовах ракетних ударів і призовної кампанії, але при цьому готові терпіти війну стільки, скільки потрібно, і не готові погоджуватися на невигідні сценарії миру.

І все це відбувається в ситуації, коли російська пропаганда багато років розповідає власним громадянам про українську загрозу. Про печенігів і половців, Леніна та австро-угорський генштаб. Про криваві підступи, світові закуліси, війну з НАТО й обложену фортецю. І, незважаючи на це, їй доводиться мовчати про мобілізацію, купувати собі солдатів і створювати заповідник мирного часу у власному тилу.

Ми можемо довго й по ділу критикувати процес мобілізації в нашій країні, але саме завдяки мобілізації ми тримаємо фронт уже чотири роки. А Москва не наважилася продовжити її довше, ніж на один місяць.

Війна стала для України головною подією її новітньої історії, а Росія – через страх перед наслідками – робить усе, щоб її населення війну не помітило.

Якщо Україна не може дозволити собі воювати руками найманців через дефіцит грошей, то Росія приречена воювати руками найманців через дефіцит громадян.

Іноді те, що ми вважаємо свідченням нашої слабкості, насправді – є доказом нашої сили.

Топ коментарі
+9
Прописні істини ******** послідовників Оруелла: "війна це мир, а мир - це зло" - за плечима не носити.
показати весь коментар
24.02.2026 18:17 Відповісти
+7
Павел "Шершавый язык" Казарин
показати весь коментар
24.02.2026 19:50 Відповісти
+6
Як все красиво позитивненько написано!
показати весь коментар
24.02.2026 20:06 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
>Іноді те, що ми вважаємо свідченням нашої слабкості, насправді - є доказом нашої сили.

краще б ми були без такої "сили", мали ядерну зброю і жили собі в мирі.
показати весь коментар
24.02.2026 17:58 Відповісти
Для вашої секти Залужний інтерв'ю дав тиждень тому, де обґрунтував, що ядерна зброя вже нічого не вирішує в технологічних війнах, це як фіговий листок на тілі атласа
показати весь коментар
25.02.2026 08:55 Відповісти
якщо це так, то залужний такий самий порожній ідіот, як і зе.
показати весь коментар
25.02.2026 14:28 Відповісти
Правильно він все сказав. Ядерка - зброя 20 сторіччя, зараз дрони в моді. Уявіть маленький ядерний заряд який можна скинути дроном. Треба готуваи технології майбутнього.
показати весь коментар
25.02.2026 14:38 Відповісти
кого хвилює, що там в "моді"

ЯЗ - зброя стратегічного стримування противника. https://en.wikipedia.org/wiki/Deterrence_theory#Nuclear_deterrence_theory
показати весь коментар
25.02.2026 14:44 Відповісти
Стримування. Цим теоріям про ядерне стримування 100 років. Кого ти яз стримуєш, якщо їх війська на нашій території? Ми не можемо вдарити по своїй території нею
показати весь коментар
25.02.2026 14:55 Відповісти
>Ми не можемо вдарити по своїй території нею

і не треба

>Кого ти яз стримуєш, якщо їх війська на нашій території?

Противника. Від подальшого просування та використання ЯЗ. Зараз русня може вдарити по Києву ядеркою і вимагати капітуляції, без жодних проблем.
показати весь коментар
25.02.2026 15:01 Відповісти
Вони можуть перетворити місто на руїни і без ядерки. Приклад Маріуполя, Бахмуту та десятків інших міст які знищили під час війни.
показати весь коментар
25.02.2026 15:07 Відповісти
Можуть, але лише біля фронту. Далі їх авіація не здатна це робити. Це якось заперечує можливість ЯЗ стримувати ворога?
показати весь коментар
25.02.2026 15:13 Відповісти
Слава оборонцям України, але "helicopter view" ще покаже й те, від чого буде соромно!
показати весь коментар
24.02.2026 18:03 Відповісти
Прописні істини ******** послідовників Оруелла: "війна це мир, а мир - це зло" - за плечима не носити.
показати весь коментар
24.02.2026 18:17 Відповісти
В США призыв осуществили бы просто
Провели лотерею
И под мобилизацию попали бы с огромной долей вероятности
Сыновья конгрессменов
Миллиардеров
И они пошли бы защищать Америку
Вот на чем строится западная демократия
Трамп может корчить из себя властителя мира
А Верховный Суд США обломал Трампа
А украинский суд измывается над Порошенко
Только потому - что этого ХОЧЕТ ЗЕЛЕНСКИЙ
Да чтоб он сдох!!!!!!!
Из страны Майдана превратил нас в страну ПОРНОАКТРИСЫ
Которая принимает от всех в любой позе
Вот о чем должны говорить ЛЮДИ СОВЕСТИ и ЧЕСТИ
Казарин никогда таким не был
Умный, хитрый манипулятор
Долгие годы обслуживал российские интересы
Я как не верила Казарину - так и не верю до сих пор
Он - типичный представитель так называемой либеральной россии
показати весь коментар
24.02.2026 18:34 Відповісти
"А Верховный Суд США обломал Трампа" .... а трамп відразу обламав верховний суд (( Як виявилося по факту -хвалена західна демократія така ж корумпована та імпотентна , як і у нас .
показати весь коментар
24.02.2026 23:50 Відповісти
"А американцы сразу пойдут штурмовать Белый Дом" так було вже , штурмували , правда , не вайтхауз а конгрес , різниці не бачу .Саркозі щось отримав , а Шрьодер - ні , орбан приклад з яника узяв - відгрохав собі маєток і нічого , за що там син Байдена отримав помилування -невже маріхуану курив ? А скільки краде трампівське оточення іще колись узнаємо !
показати весь коментар
25.02.2026 00:27 Відповісти
Цікава точка зору. Дякую авторові за привід замислитися.
показати весь коментар
24.02.2026 18:35 Відповісти
Павел "Шершавый язык" Казарин
показати весь коментар
24.02.2026 19:50 Відповісти
Як все красиво позитивненько написано!
показати весь коментар
24.02.2026 20:06 Відповісти
Казарін сам загнав себе у пастку. З його абзацу:
"Війна стала для України головною подією її новітньої історії, а Росія - через страх перед наслідками - робить усе, щоб її населення війну не помітило." виходить, що путін боїться свого народу.

Як добре, що у нас такий чудовий лідор, який нікого не боїться, а крім цього ще й усім розказує, що це не "бусифікація", а така собі "єдність".
показати весь коментар
24.02.2026 20:37 Відповісти
Термін "бусифікація" трема замінити на "єднання".
"Група оповіщення ТЦК та ухилянт здійснили акт єднання у бусіку." Чим не гарний заголовок для новини?
показати весь коментар
24.02.2026 20:54 Відповісти
Акт єднання з побратимами.
показати весь коментар
24.02.2026 21:52 Відповісти
Тема мобілізації дуже важлива і дуже цікава, буквально зачіпає за живе і про неї говорять чи не щодня. Але за чотири роки жодного відосика, наче її і не існує. Зате планів надивилися та наслухалися до біса.
Якби мобілізація була справедливою, служили по черзі всі і однаковий термін, підстав для гордості було би ще більше, а проблем - менше.
показати весь коментар
24.02.2026 21:04 Відповісти
Найцікавіше, що у Казаріна ніколи не підіймаєтсья тема застосування(а не використання) військ. У нього з цим за замовчуванням все ніби шикарно. Дайте тільки побільше людей і кава в Ялті не змусить себе довго чекати.
показати весь коментар
24.02.2026 21:38 Відповісти
А чому у нашої пропаганди немає щасливих відосіків щойно мобілізованих з буса, таких як щойно поженилися? З передка повно позитивних відгуків про комфорт і тепло, що перевершують київські стандарти цієї зими - хочеш перезимувати в теплі і безпеці? нумо до нас на 0. А от про бусифікованих немає і це дивно при такій креативній команді у владі)

Чому немає відосіків щирої вдячності хрещеному батькові української держави Пінчуку з його пропагандистською УП і пророком Казаріним, про потужного державника і найчестнішого борця з корупцією Зеленського? Стільки ж можна було б зробити веселих речей, натомість маємо те, що маємо)
показати весь коментар
24.02.2026 22:07 Відповісти
Оце підлизнув так підлизнув Зеленому ішаку ! А може дефіцит грошей в Україні, бо влада краде мільярдами?! А може, нормальна адекватна влада і МАЄ робити так, щоб народ НЕ ВІДЧУВАВ війни?! А може "Народна війна" - це коли НАРОД воює ДОБРОВІЛЬНО?!
показати весь коментар
24.02.2026 22:16 Відповісти
Українська влада офіційно повідомила про лише 55 тис. загиблих і скаржиться на те, що нікому воювати. Це і є найкраща характеристика того, як народ хоче воювати під керівництвом цієї влади. А фронт тримається на дронах, а не на бусифікованих. Отака от справжня "народна війна".
показати весь коментар
25.02.2026 03:58 Відповісти
Думав, що воно хоч трагічної річниці утримається від цього огидного заробітчанства. Але - ні.

"Давайте вб'ємо безкоштовних українців об російських найманців". Смішно: ниций найманий писака випадково видав головну потаємну мрію земразі.
показати весь коментар
25.02.2026 07:32 Відповісти
Шановний автор видає свої суб'єктивні думки. Національна ідея була в 22, трохи в 23. Після - це стала васальна (кріпацтво) залежність. Починаючи з прийняття закона 8271, який робить з військового безправного раба, поділення суспільства на ресурс і хозяїв, нехтування конституцією і закінчуючи виловом людей як скотів. Чому автор, весь просякнутий національною ідеєю, не мобілізуєтся, чи не підпише контракт? Національна ідея закінчується, коли є небезпека для "тушкі"? Чесно, як ви вже задрали зі своїми пафосними висерами
показати весь коментар
25.02.2026 08:12 Відповісти
Тобто кацапи не настільки дурні йти на смертельний рищик за безплатно? Так собі писанина.
показати весь коментар
25.02.2026 08:12 Відповісти
Пан Казарін це талант! Дякуємо пане Павло!
показати весь коментар
25.02.2026 08:50 Відповісти
Олігархи та державний апарат насильства правлячого класу, на війну не прийшли, тому і не має контрактної армії, розкрадаються мільярди, а фронт тримається за допомогою утилізації населення країни.
показати весь коментар
25.02.2026 09:16 Відповісти
Заблокував мене на фейсбуці одразу коли я поставив ввічливе адекватне питання.
Он, адвокатка пише, в Харкові наркоманів з ЗПТ, які все життя на голці, покрутили, кинули 57 чоловік в автобус, відправили в тренувальний табір скелі, там садять на підвал, люди вмирають по 2-3 в день. в них ломка, хто виживе на вірну смерть в 1-й день 80% зниклі безвісти. Те ж і з хворими людьми, на яких чатують прямо на вході в поліклініку, бабця розказувала на Троєщині. Потім її онука кинули на яму самі так прямо і говорять. Он почитайте, що з бразилійським добровольцем зробили і що коїлось у частині. Наші командири все це схвалювали, виходить, це тупо такі порядки. І що ви хочете від людей? Щоб всі стали махохістами і дякували за побиття, приниження, катування і кидання на безглузду вірну смерть?
І при цьому не воюють молоді відставники, силовики, охоронці, бики з тилових частин, одних офіцерів під 2 млн.
показати весь коментар
25.02.2026 09:34 Відповісти
А мені одна бабця розповіла, що тепер до мобілізації залучають марсіан на літаючих тарілках. Тому зараз не "бусифікація", а "тарілкофікація".
показати весь коментар
25.02.2026 10:38 Відповісти
двушка на москву є, а заплптити людям нема? Совісті нема-вірю, жлобство є -вірю.кацапські агенти-вірю.Грошей нема- не вірю!
показати весь коментар
25.02.2026 10:58 Відповісти
"Громадянин повинен відчувати себе акціонером своєї країни, її співзасновником і співвласником - щоб бачити сенс у її захисті."

Саме так. Чи може автор відповісти, як це реалізовано у нас, де вершки знімає всяке корупційне бидло, а звичайному українцю тільки обов'язки. Де реформи? Де реалізація інтересів простого громадянина? В якомусь там світлому європейському майбутньому? Ну так і захищати країну громадянин тоді згодний в майбутньому, колись там.
показати весь коментар
25.02.2026 21:52 Відповісти