10940 відвідувачів онлайн

85-та річниця Голодомору: які міфи досі живуть

Автор: 

Сьогодні традиційно вшановуємо пам'ять жертв Голодомору 1932-33 років. 85-та річниця припала на переломний момент для політики пам'яті в Україні. Вже ніхто не заперечує, що Голодомор 1932-33 років в Україні мав місце. Крім того, схоже, Україна долає етап болісного визнання та емоційного пригадування та переходить до свідомого осмислення тих подій.

Нинішня політика пам'яті виходить за межі сухого інформування про злочини радянської влади чи шквалу свідчень очевидців, після яких емоції збивають з ніг. Готовність коректно і тверезо оцінювати своє минуле та доводити свою думку опонентам - це ознака зрілості держави та нації, до якої ми прямуємо.

85-та річниця Голодомору: які міфи досі живуть 01

Сьогодні громадські акції спрямовані передусім на інформування про Голодомор не лише стейкхолдерів, але й звичайних громадян іноземних держав. Серед найдієвіших назву ініціативу студентів з частування "стравами Голодомору" людей на вулицях Ізраїлю, Іспанії та інших країн. Таке донесення ефективніше, ніж сотні закликів про далеку трагедію іншого народу. До цього додався кінематограф – кілька фільмів про знищення українців голодом побачили і ще побачать світ. Наочікуваніший з них "Гарет Джоунз" Анєшки Голланд.

Є поступ і у впливі на академічну західну спільноту, яка досі переважно мислить радянськими парадигмами. Знаковою подією стала перша публікація англійською мовою історичних документів про Голодомор, яку здійснив Канадський інститут українознавчих студій, чим дав можливість англомовній публіці знайомитися з документами напряму. Значний резонанс справила  книга Енн Епплбаум "Червоний голод: Війна Сталіна проти України", яка досі жваво дискутується і викликала відверте роздратування апологетів радянської візії.

У сфері ж офіціозу в самій Україні навіть найбільші критики політики вшанування пам'яті жертв Голодомору та досліджень зазначають, що останніми роками кількість фахових дискусій та досліджень щодо трагедії 1932-33 значно зросла, і це відкриває перспективу на майбутнє. А відтак сприяє іміджу держави та серйозності підходу у просуванні ідеї Голодомору як геноциду українців.

На цьому тлі маніпуляції та жонглювання фактами Голодомору видавалися б певним анахронізмом, якби не їхнє звучання на високому рівні. У лютому 2018 року керівники провідних наукових установ написали листа щодо небезпеки політизації Голодомору. Їх було почуто частково – концепцію Музею Голодомору, яку саме будують біля зведеного 10 років тому Меморіалу в центрі Києва, готуватимуть науковці НАНУ. Є всі підстави вважати, що і концепція, і її втілення будуть фаховими та відповідатимуть сучасним стандартам вшанування пам'яті та осмислення трагедій минулого.

Разом з тим до державних органів досі лишаються питання щодо освітніх програм. Так, у директиві Міністерства освіти від липня 2018 року про викладання у школах предметів у частині стосовно Голодомору зазначено некоректні та неперевірені дані. Зокрема про кількість жертв.

"Цензор.НЕТ" зробив огляд питань довкола Голодомору, які найбільше використовують у політичних маніпуляціях. Пролунавши від офіційних органів чи інтелектуальних еліт на найвищому рівні, ці переконання отримують життя серед широків кіл громадян. У контексті агресії РФ та окупації території, населення якої найбільше противилося пам'яті про Голодомор, ці маніпуляції ще й збільшують непорозуміння у суспільстві.

Свідомо ми не порушували питання геноциду/не геноциду, оскільки ця тема тягне не на одну розлогу статтю. Зосередилися на трьох: щодо завищення кількості померлих, географії штучного голоду і спекуляції на темі переселення у вимерлі українські села росіян.

ПОМЕРЛІ І ЖЕРТВИ: 4, 7 ЧИ 10 МІЛЬЙОНІВ?

На сьогодні найбільш поясненою видається цифра людських втрат від Голодомору, запропонована демографами, - 3,9 млн осіб. У 1932 близько 250 тисяч прямих втрат. У 1933 – 3 мільйони 530 тисяч осіб. У 1934 році – близько 160 тисяч (внаслідок подій і урожаю 1933-го). Разом – 3,9 млн прямих втрат за 3 роки та ще 0,6 млн ненароджених. Цифру смертності у 3,9 млн підтвердила і слідча комісія щодо причин та наслідків Голодомору.

Науковцям Інституту демографії вдалося охопити максимум документів з російських архівів, у тому числі дані смертності по всіх районах Української Радянської Соціалістичної Республіки (УСРР) та міграції з 1926 по 1936 роки. Відповідне дослідження було опубліковане у 2015 році, а тривало цілих 4 роки. Демографи обрахували різницю між загальною кількістю смертей у період Голодомору і кількістю очікуваних смертей, які сталися б і за відсутності голоду. Кількість загиблих від власне голоду вивели за формулою: загальна кількість померлих з поправкою на природну смертність.

Однак цю цифру необхідно уточнювати, оскільки практично жодна сільрада в Україні у 1932-33 роках не подавала дані у райцентр регулярно. Існує припущення, що дані не надсилали у найтяжчі періоди, коли було найбільше смертей. Відтак, не всі факти смерті чи народження могли бути враховані. Для прикладу, за даними історика Геннадія Єфіменка, по Донецькій області 68 сільрад не подали відомості за жоден місяць 1933 року. У Дніпропетровській області майже 20% сільрад не подавали відомостей за рік. Нараз робоча група щодо уточнення демографії часів Голодомору працює.

85-та річниця Голодомору: які міфи досі живуть 02

Найбільше ідеологічно-історичні списи поламано довкола даних двох переписів – 1929 і 1937 років.

Так, побутував міф про перепис населення 1929 року, за яким "чисельність української нації" становила 81 мільйон. Тоді як за переписом 1979-го – 42 мільйони. Якщо вірити цим даним, кількість українців за півстоліття скоротилася на 50%. При цьому не вважали за потрібне звернутися до даних перепису 1926 року, щоб уточнити цифру. Так само ігнорували що кількість загального населення СРСР у 1929-му становила 147 млн (у такому разі дані у 81 млн українців видають нереальними).

Правда криється у банальній друкарські помилці. В одному з посібників у таблиці демографічних даних замість трійки надрукована вісімка, що перетворило 31 мільйон на 81. Тож українців на кінець 1920-х був 31 мільйон.

Критичний аналіз історичних документів є буденною річчю для історика, а зваженість висловлювань – для дипломата. Та у 2007 році перемогли емоції. Тодішній президент Віктор Ющенко виніс цю цифру у 81 мільйон на публіку, що фактично робило її державною позицією. Дмітрій Мєдвєдєв з великою насолодою вказав Ющенку на хибу й публічно відмовився їхати на масштабні урочистості зі вшанування жертв Голодомору – мовляв, українська влада жонглює фактами задля кон’юнктурної мети, то як же вірити тезі про геноцид?. Як наслідок, різко похитнулася авторитетність прагнень тодішньої української влади у донесенні світу інформації про Голодомор та просуванні ідею Голодомору-геноциду. Зокрема відомий дослідник історії Східної Європи, професор Єлю Тімоті Снайдер тоді заявив: "Президент Ющенко зробив своїй державі ведмежу послугу, заявивши про 10 мільйонів смертей і втричі завищивши кількість убитих українців".

На тлі того ляпаса з боку Мєдвєдєва і репутацінйих втрат дивною є сьогоднішня вразливість офіційних українських структур до завищення рівня смертності серед населення України часів Голодомору. Ряд істориків не оминула спокуса "підтягнути" кількість померлих до 7 або й 10 мільйонів. Цифру у 7 мільйонів мало не визнав офіційно Національний музей "Меморіал жертв Голодомору", опублікувавши її в підсумках за даними солідної конференції у 2016 році. Однак в останню редакцію ця теза не потрапила.

Серед аргументів на користь більшої кількості втрат українців можна почути і аргументи щодо перепису 1937 року - що він буцімто неправдивий, оскільки на його підставі виходить менша цифра померлих. Якщо відштовхуватися від переписів 1926 і 1937 років, то за цей час населення України зменшилося на 538 тисяч осіб. Зовсім інше прихильники більшої цифри виводять з перепису, проведеного через два роки, 1939-го. За ним з 1926 по 1939 населення поменшало аж на 3 мільйони.

Однак демографи роблять вважливе уточнення, що цифра за 1939 рік говорить про українців у складі всього СРСР, а не населення УРСР. Окрім того, демографи вважають перепис 1939 року сфальсифікованим на 800 тисяч. Дані того перепису дійсно зафіксували офіційне зменшення кількості українців в СРСР. Однак це зменшення було пов'язане не лише з демографічною ямою після голоду, але і з тим, що багато українців за межами УРСР, зокрема на Кубані, були записані як росіяни.

Тим часом, вже згадана директива МОН для шкіл пропонує подавати учням цифру втрат від Голодомору у 7,7 мільйонів - на основі прогнозів демографа Арсена Хоменка, зроблених у 1927-31 роках на 1937 рік. Гіпотетично Хоменко на 1937 рік розраховував 35,6 млн населення УСРР, а всесоюзний перепис 6 січня 1937 року поставив перед фактом 27,9 млн. Відтак за основу взято 7,7 млн гіпотетичних втрат від 1932 до 1937 року. При цьому ініціатори рахування втрат за гіпотетичними даними ігнорують вплив реальних чинників, які міг не врахувати Хоменко. Зокрема міграцію населення.

Для уникнення плутанини вочевидь треба чітко розрізнити поняття жертв і людських втрат від Голодомору. Сьогодні ці два терміни часто є тотожними навіть у науковій літературі. Жертви - це не лише померлі, але усі постраждалі. Сюди ж мають входити 0,6 млн ненароджених (за даними деморафів), а також кількість смертей, що відповідала природним показникам, а відтак не була врахована в обрахунку прямих втрат від Голодомору, хоча вочевидь ті люди також помирали страшною смертю.

Що вже говорити про ментальні жертви. Саме тривають дослідження щодо психологічної травми у тих, хто пережив Голодомор та їхніх нащадків на кілька поколінь. Окремо досліджують наслідки медичні, культурні тощо. Тож цифра 3,9 мільйонів прямих демографічних втрат - має бути тверезим юридичним аргументом для наукової та світової спільноти при визнанні Голодомору геноцидом. Питання ж жертв є куди глобальнішим.

У ХАТАХ ВИМЕРЛИХ УКРАЇНЦІВ ОСЕЛИЛИСЯ РОСІЯНИ?

Тривалий час цю інформацію переповідали напівофіційно, з появою перших пам'ятників і меморіалів жертвам Голодомору на них з'являлися написи про переселених росіян.. Апогеєм легалізації цього міфу можна назвати виставку, яка відбулася у Меморіалі Жертв Голодомору 2015 року.

Наступного року в скандал потрапив міністр культури Євген Нищук. У репліці одному з телеканалів міф про переселення росіян на Донбас з вуст міністра вилився у твердження про те, що жителі Східної України "не мають генетики". "… Ця ситуація, яка склалася на сході й півдні країни, – це прірва свідомості. Більше того, коли ми так багато говорили про генетику, на Запоріжжі, на Донбасі, на тому... це ж міста завезені. Немає там ніякої генетики. Це свідомо завезені. Черкаси – це славетний гетьманський шевченків край, саме місто Черкаси наполовину завезене. Чого? Бо боялися цього Шевченківського духу. І так робили, це була технологія Радянського Союзу".

Цією тезою оперативно маніпулювали російські пропагандисти, а опоблоківці подали в Раду законопроект про відставку Нищука. І хоча міністр не прив'язував свої слова до подій Голодомору, сказані вони були у дні пам'яті жертв трагедії 1932-33.

Такий резонанс відбувся через голослів'я і неосмислення фактів. Вже згадана виставка у меморіалі-свічі спиралася на нововідкриті документі радянських спецслужб, які не встигли належним чином проаналізувати. Зокрема щодо наслідку цих перевезень. Сьогодні науковці пропонують подивитися тверезо на факти.

Переселення жителів російських областей у спустошені Голодомором села дійсно відбувалися у 1933 і 1934 роках – згідно з Постановою РНК СРСР 1933 року. Але, по-перше, відбувалося не у великих масштабах та не в ті українські райони, які нині є окупованими РФ. По-друге – більшість переселених становили українці з інших областей України. І по-третє, більшість переселених до УРСР росіян швидко повернулися назад, оскільки не змогли прижитися у хатах, що у переносному і прямому значенні просякли духом смерті.

85-та річниця Голодомору: які міфи досі живуть 03

Та сама Постанова РНК СРСР 1933 р. "Про переселення в Україну 21000 сімей колгоспників".

Перша хвиля переселення охоплює листопад-грудень 1933-го і стосувалася жителів чотирьох регіонів РСФРР та Білоруської СРР. Всього до УСРР було завезено 21 341 господарств (фактично – сімей). Практично стільки ж - 21 127 господарств - було завезено до України у перші два місяці 1934 року. Та цього разу більшість з них походили з Вінницької, Київської та Чернігівської областей УСРР.

Статистика стверджує, що більшість новоприбулих росіян повернулися на батьківщину. Красномовним прикладом є Марківський район Луганщини, оскільки туди переселяли винятково з Росії. Дуже скоро з 401 переселеного господарства 329 повернулися назад. Новоприбулі дійсно мали певні пільги, але вони не стали бонусом перед труднощами та несприйняттям місцевими. Окрім того, не варто забувати, що після війни сюди виселяли українців з Західної України.

Важливо також подивитися на географію переселень. Загалом воно охопило 91 район України і стосувалося сільських районів, які пізніше, на відміну від індустріальних міст, не зазнали нищівної русифікації. Що стосується індустріальної частини Донбасу, то на етнічний склад тут більше вплинули переселення у 1950-60-х роках.

ГЕОГРАФІЯ: ЯКІ РЕГІОНИ НАЙБІЛЬШЕ ПОСТРАЖДАЛИ?

5 років тому Український науковий інститут Гарвардського університету почав великий проект з оцифровування даних наріжних подій української історії. До проекту "МАPА. Цифровий атлас України" були залучені фахівці різних галузей, він реалізується за сприяння Фонду Катедр українознавства у США, Інституту демографії та соціальних досліджень ім. М. Птухи та Інституту історії України НАНУ. Цього року черга дійшла до трагічних подій Голодомору. Науковці дійшли несподіваних навіть для себе висновків: найбільший удар припав не на південні та східні регіони, як вважали доти, а на Центральну Україну, яка не вдігравала провідної ролі у радянському плані хлібозаготівель.

85-та річниця Голодомору: які міфи досі живуть 04

"Ми не повірили своїм очам, коли зрозуміли, що найбільш суворий голод, найбільша кількість загиблих під час Голоду була на території сучасної Київської, Полтавської, Черкаської областей. Перед тим існувало уявлення, що більшість постраждали на півдні України. Бо південь був традиційний регіон, де через засухи і так далі голоди повторювалися, і це накладалось. Голод 1932-1933 року не накладається на ту саму карту, на яку накладаються інші голоди. Він був штучним", – прокоментував директор інституту професор Сергій Плохій.

85-та річниця Голодомору: які міфи досі живуть 05

Поруч з важливим аргументом на користь штучності голоду та вагомого кроку до популяризації історії це дослідження Гарварду забиває останнього цвяха в міф про те, що жителі східних та південних регіонів підсвідомо відмовляються визнавати Голодомор через те, що ці регіони є найбільш постраждалими. Цією тезою ще п'ять років тому оперували українські інтелектуали. Останні дослідження показують, що реальність значно складніша і багатогранніша, та закликають до подальших тверезих вивчень.

Ольга Скороход, "Цензор.НЕТ"

Топ коментарі
+13
Интересно а что мир сказал бы если в Европе 100 человек сейчас заморили голодом. Нет не 100 ,а пять человек. Причем морили десять, а пять выжили за счет того что ели трупы расчленных детей? От я думаю стенаний о человеколюбии было,море. А тут поставили войска,что бы истощенные голодом люди не могли вылезти и выжить. Пожирать трупы родственников,убивать своих детей,что бы их мясом накормить остальных что бы кто то выжил. Каким недолугим вообще надо быть что бы спорить сколько? МИЛЛИОНОВ... Какая разница сколько? Если заморили даже сотню это уже трагедия для страны. А тут несколько миллионов. В мирное время. Ватное тупорылое стадо( сам очень часто это слышал) говорит почему наших детей ЗАСТАВЛЯЮТ скорбить? ЗАЧЕМ ЭТО детям? Все это потому что в самое рейтиноговое время не рассказывают как украинцы жрали трупы своих детей что бы выжить,как они под тынами дохли от голода как от чумы целыми селами и как "лучшая" в мире красная армия штыками эти скелеты обтянутые кожей возвращала в эти царства смерти,что бы не портили картинку. Каждому ватному ублюдку вдолбить что за ПЯТЬ лет войны под градами,танками,ракетами с обеих сторон погибло около 30-40тыс. людей. А за неполных два года В МИРНОЕ время МИЛЛИОННЫ. И спросить это ватное стадо- Хорошая власть? Хорошая власть? А так считают,цифры 1,3,4,7,10 миллионы НО НИКТО не говорит об ужасности того что творилось. Немцы в концлагерях за 1933-1945 убили или способствовали смерти чуть более 400 тыс. людей, Это те кто записан,учтен. Говорят ,что было неучтенных миллионы. Но они не записаны. А здесь записанных миллионы,ЗАПИСАНЫХ. Назовите где за такой срок заморили сколько людей таким способом? Где? Это мировая трагедия, Но в Украине в рейтинговое время развлекаловка,танцульки со свечками в углу. Поэтому такое может повториться ибо большинству НАСРАТЬ,а многие говорят что это было правильно. Это может повториться.
показати весь коментар
24.11.2018 21:35 Відповісти
+12
https://www.facebook.com/istokoz/posts/2149607298423904?__tn__=%2CdH-R-R&eid=ARC-PAfa1c2YFDGEcjVY_hckXoFluGBx4UFQf3-VocaJkY8J4ulwrWZrGgzJT6fefZ1C2eZZ8-b2_otp
https://www.facebook.com/istokoz/posts/2149607298423904?__tn__=%2CdH-R-R&eid=ARC-PAfa1c2YFDGEcjVY_hckXoFluGBx4UFQf3-VocaJkY8J4ulwrWZrGgzJT6fefZ1C2eZZ8-b2_otp
https://www.facebook.com/istokoz?__tn__=%2CdCH-R-R&eid=ARCrv6KotLLlMGPcI_6kncPH7JSYUGJmEZQlXQ6bVZNxtYwONIugqRBgvlXj8AcC2Fz-ZQEHegLHEJI9&hc_ref=ARQcgqsmJSPFa6K-njt_UPcyQR7pejQ5CGp7L1IZ3RCV-DwouFNojmZKf351TCn51Ow&fref=nf Igor Stokoz
https://www.facebook.com/istokoz/posts/2149607298423904 Сьогодні ФБ буде повен фоточок з колосками і слізьми з приводу Голодомору. І тільки одиниці згадають чому так сталося. Великий голод був наслідком безвідповідальності і політиків, і народу, які не змогли об'єднатися і подолати внутрішні чвари заради незалежності. Кожен тягнув на себе. І, як наслідок, - прийшли комуністи, а далі... можна починати стогнати і сумувати.
Сьогодні ситуація приблизно така сама, нікуди не поділися ті, хто хоче знову нас загнати в "братні обійми" нащадків тих, хто вчинив Голодомор. Менше слухайте про зубожіння, про "повагу до кожного" , про "Україні потрібен мир". Треба не плакати а робити висновки. Тільки міцна українська держава, збройні сили, є гарантією того, що не повториться та трагедія, в якій винні самі українці. Вас знову будуть купувати доларом по вісім, газом по дев'яносто і всіляко іншою хнею. Не буде цього і ви це знаєте, і вони це знають. Від нас залежить, чи повториться, чи ніколи знов. Амінь
показати весь коментар
24.11.2018 18:26 Відповісти
+3
Володимир Сергійчук (доктор історичних наук, професор історичного факультету КНУ імені Тараса Шевченка) в своїх дослідженнях стверджує, що загинули більше половини УСІХ дітей шкільного віку, а це більше ДВОХ мільйонів осіб, і приводить переконливі архівні документи, а ви кажете про загальну цифру З,5 мільйонів. Подивіться це https://www.youtube.com/watch?v=Xmm-vdxhnTw&fbclid=*******************************-pZaJLSvnLi86bvyd_Ew16WTyo3a8o З 17.40 дивіться.
показати весь коментар
24.11.2018 20:18 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
https://www.facebook.com/istokoz/posts/2149607298423904?__tn__=%2CdH-R-R&eid=ARC-PAfa1c2YFDGEcjVY_hckXoFluGBx4UFQf3-VocaJkY8J4ulwrWZrGgzJT6fefZ1C2eZZ8-b2_otp
https://www.facebook.com/istokoz/posts/2149607298423904?__tn__=%2CdH-R-R&eid=ARC-PAfa1c2YFDGEcjVY_hckXoFluGBx4UFQf3-VocaJkY8J4ulwrWZrGgzJT6fefZ1C2eZZ8-b2_otp
https://www.facebook.com/istokoz?__tn__=%2CdCH-R-R&eid=ARCrv6KotLLlMGPcI_6kncPH7JSYUGJmEZQlXQ6bVZNxtYwONIugqRBgvlXj8AcC2Fz-ZQEHegLHEJI9&hc_ref=ARQcgqsmJSPFa6K-njt_UPcyQR7pejQ5CGp7L1IZ3RCV-DwouFNojmZKf351TCn51Ow&fref=nf Igor Stokoz
https://www.facebook.com/istokoz/posts/2149607298423904 Сьогодні ФБ буде повен фоточок з колосками і слізьми з приводу Голодомору. І тільки одиниці згадають чому так сталося. Великий голод був наслідком безвідповідальності і політиків, і народу, які не змогли об'єднатися і подолати внутрішні чвари заради незалежності. Кожен тягнув на себе. І, як наслідок, - прийшли комуністи, а далі... можна починати стогнати і сумувати.
Сьогодні ситуація приблизно така сама, нікуди не поділися ті, хто хоче знову нас загнати в "братні обійми" нащадків тих, хто вчинив Голодомор. Менше слухайте про зубожіння, про "повагу до кожного" , про "Україні потрібен мир". Треба не плакати а робити висновки. Тільки міцна українська держава, збройні сили, є гарантією того, що не повториться та трагедія, в якій винні самі українці. Вас знову будуть купувати доларом по вісім, газом по дев'яносто і всіляко іншою хнею. Не буде цього і ви це знаєте, і вони це знають. Від нас залежить, чи повториться, чи ніколи знов. Амінь
показати весь коментар
24.11.2018 18:26 Відповісти
Ви праві, маємо єднатися. А ще, сліз і поминальних урочистостей недостатньо!
Жертви Геноциду Української Нації кричать до нас з могил вимагачи справедливої помсти.
Відповідальність за Геноцид не має строку давності.
Злочин Геноциду Українського народу - ГОЛОДОМОРУ, має бути прискіпливо розслідуваним Українською Державою, усією світовою спільнотою. Кожна посадова особа окупаційного комуністичного режиму, причетна до організації та сприяння Голодомору, кожен кат та мучитель, останній боєць заградзагону, ОГПУшник, та прикордонник того ж ОГПУ, який вбивав голодуючих на Збручі має бути названим, засуджений українським судом та проклятий українським народом!

Щоб успішно протистояти ворогу сьогодні, ми маємо пам'ятати про Голодомор і усвідомлювати його релевантність 85 років по тому.
Щороку серед нас залишається все менше свідків і ми втрачаємо важливий людський зв'язок із тими спогадами.
Не можемо втрачати часу, не сміємо.
На далі на нас падає відповідальність за правосуддя, помсту і захист пам'яті мільйонів жертв Геноциду від напливу пропаганди й заперечень, що досі поширюються Кремлем.
Щоб не допустити подібного жаху в майбутньому, маємо перестати бути жертвами!!! Мусимо помститися, досягти правосуддя та притягнути до відповідальності катів та вбивць українського народу!
показати весь коментар
24.11.2018 20:33 Відповісти
так, тарифи парашенко душать та вбивають людей
показати весь коментар
25.11.2018 16:15 Відповісти
теза: ...цифра 3,9 мільйонів прямих демографічних втрат - має бути тверезим юридичним аргументом для наукової та світової спільноти... не витримує ніякої критики бо демографи у її виведенні керувалися ВІДКРИТИМИ даними радянської статистики які були у своїй більшості сфальсифіковані. Подивіться нові дослідження Володимира Сергійчука (доктора історичних наук, професора історичного факультету КНУ імені Тараса Шевченка). З 17.40 дивіться. Ці свідчення підтверджені архівними документами. https://www.youtube.com/watch?v=Xmm-vdxhnTw&fbclid=*******************************-pZaJLSvnLi86bvyd_Ew16WTyo3a8o
показати весь коментар
24.11.2018 20:06 Відповісти
Якраз Сергійчук - приклад поважного історика, який явно займається не тією темою, в якій розбирається. І це неймовірно сумно і навіть соромно за українську історичну науку. Два роки він обіцяє демографам надати джерела, які підтверджують його дані про вищу смертність, але досі так нічого й не надав. Крім того, він спирається на господарські дані з районів, у яких навіть у передмові вказано, що цифри є неповними і неточними. Ще й з переписами і документами накрутили. Бо за основу прихильники цифри у 7 мільйонів якраз беруть сфальсифікований перепис ще й некоректно його трактують. Ось тут гарно розписано: https://dt.ua/HISTORY/golodomor-1932-1933-poteri-ot-skandalov-289652_.html
показати весь коментар
24.11.2018 20:17 Відповісти
подивіться відео і опонуйте до доказів, архівних документів наданих Сергійчуком
показати весь коментар
24.11.2018 20:20 Відповісти
Ну послухав спеціально. Нічого нового і взагалі не переконливо. Якісь нависмикувані факти без жодної системності. Знову посилання на прогнози кінця 20-х, які не могли враховувати зменшення населення через колективізацію, вислику в Сибір, і як результат зменшення кіькості населення. Щодо дітей - взагалі не зрозуміло. Взято лише кілька фактів. Діти не пішли тому що померли чи тому що їх просто не пускали до школи? Скільки з тих, що не пішли у визначений рік, пішло до школи наступного року? Моя бабуся, наприклад, завершила всього один клас, потім її батьки до школи просто не пускали, бо вважали, що радянська школа на неї погано вплине. Її старшого брата батьки також не пускали до школи. Пустили тільки молодшого брата, який пішов до школи вже у 40-х.

Найбільше вразила пропозиція Сергійчука враховувати тих, що "потонули у Збручі". По-перше, як це можна зробити? По-друге, відхід цих людей і так би позначилося на загальній кількості населення. Тобто фактично Сергійчук пропонує подвійний облік померлих?! Нонсенс!
показати весь коментар
26.11.2018 22:06 Відповісти
Володимир Сергійчук (доктор історичних наук, професор історичного факультету КНУ імені Тараса Шевченка) в своїх дослідженнях стверджує, що загинули більше половини УСІХ дітей шкільного віку, а це більше ДВОХ мільйонів осіб, і приводить переконливі архівні документи, а ви кажете про загальну цифру З,5 мільйонів. Подивіться це https://www.youtube.com/watch?v=Xmm-vdxhnTw&fbclid=*******************************-pZaJLSvnLi86bvyd_Ew16WTyo3a8o З 17.40 дивіться.
показати весь коментар
24.11.2018 20:18 Відповісти
Як я вже писав - не переконливо. І якщо відповідатимете, то не трудіться писати всі регалії Сергічука, про них і так відомо. Я та розумію, що ви з ним знайомі. То принагідно порадьте йому виступати без пихи, а коректно, як вчений, а не ідеолог.
показати весь коментар
26.11.2018 22:09 Відповісти
Интересно а что мир сказал бы если в Европе 100 человек сейчас заморили голодом. Нет не 100 ,а пять человек. Причем морили десять, а пять выжили за счет того что ели трупы расчленных детей? От я думаю стенаний о человеколюбии было,море. А тут поставили войска,что бы истощенные голодом люди не могли вылезти и выжить. Пожирать трупы родственников,убивать своих детей,что бы их мясом накормить остальных что бы кто то выжил. Каким недолугим вообще надо быть что бы спорить сколько? МИЛЛИОНОВ... Какая разница сколько? Если заморили даже сотню это уже трагедия для страны. А тут несколько миллионов. В мирное время. Ватное тупорылое стадо( сам очень часто это слышал) говорит почему наших детей ЗАСТАВЛЯЮТ скорбить? ЗАЧЕМ ЭТО детям? Все это потому что в самое рейтиноговое время не рассказывают как украинцы жрали трупы своих детей что бы выжить,как они под тынами дохли от голода как от чумы целыми селами и как "лучшая" в мире красная армия штыками эти скелеты обтянутые кожей возвращала в эти царства смерти,что бы не портили картинку. Каждому ватному ублюдку вдолбить что за ПЯТЬ лет войны под градами,танками,ракетами с обеих сторон погибло около 30-40тыс. людей. А за неполных два года В МИРНОЕ время МИЛЛИОННЫ. И спросить это ватное стадо- Хорошая власть? Хорошая власть? А так считают,цифры 1,3,4,7,10 миллионы НО НИКТО не говорит об ужасности того что творилось. Немцы в концлагерях за 1933-1945 убили или способствовали смерти чуть более 400 тыс. людей, Это те кто записан,учтен. Говорят ,что было неучтенных миллионы. Но они не записаны. А здесь записанных миллионы,ЗАПИСАНЫХ. Назовите где за такой срок заморили сколько людей таким способом? Где? Это мировая трагедия, Но в Украине в рейтинговое время развлекаловка,танцульки со свечками в углу. Поэтому такое может повториться ибо большинству НАСРАТЬ,а многие говорят что это было правильно. Это может повториться.
показати весь коментар
24.11.2018 21:35 Відповісти
Питання риторичне, і це жахливо. Але я не думаю, що українці настільки дурні, що це повторилось. А до вашоо питання навіщо - точні, обгрунтовані цифри важливі для визнання геноциду і відповідальності РФ. Саме через захмарні офіційні цифри ця ідея провалилася за Ющенка.
показати весь коментар
24.11.2018 21:43 Відповісти
На жаль, судячи з рейтингів баби юлі і компаніїї, все може повторитися. Знову начнуть брататися з мишебратьями
показати весь коментар
25.11.2018 00:59 Відповісти
УЖе почали брататися, не помітили? Це ж до Юлі ночами таємно вчащає кум мишебратського фюрера. Це ж вона йому дозволила прибрати до рук два ТВ канали і одну політ партію. З її подачі мевечук представляє інтереси України в Мінську і безперешкодно літає своїм власним літаком до мишебратів у москву. А що ще далі від неї чекати, коли зараз іде таке братання?
Біда.
показати весь коментар
25.11.2018 15:40 Відповісти
тарифи душать та вбивають людей
показати весь коментар
25.11.2018 16:16 Відповісти
Згоден.Євреї сказали-6 млн жертв голокосту,баста.І всіх дослідників з реальними розрахунками посилають в одне місце(в деяких країнах-штраф,тюрма).
Інше питання-якщо розглядати голодомор,як акт геноциду проти українців,чому не враховуються жертви на Кубанщині,етнічні регіони до Волги і північ Казахстану?Чи це НЕ НАШІ українці?
показати весь коментар
25.11.2018 17:40 Відповісти
Це дві теорії геноциду - як етносу (і тоді це стосується Кубані) і як нації - щодо жителів України.
показати весь коментар
26.11.2018 22:10 Відповісти
Стаття - еталонний приклад політизаціїї Голодомору.
показати весь коментар
24.11.2018 22:06 Відповісти
**

Ой засни, моя дитино,
Як заснула вся родина.
Спи.. від маку і... прости
Та вже їсти не проси.

Голод більше не дістане -
Скоро сон міцний настане...
Думки в голові, як цвяхи
І снують, мов ті мурахи.

Пригорну тебе синочку,
Поховаю у садочку.
Ой! За що ж це мені люди?!
Тільки мертві всюди... всюди.

Син не виросте ніколи,
Не ходитиме до школи
Не народяться онуки,
Не зігріють бабі руки.

Ось і все... Сина немає.
Тепер він мене чекає
Вже іду до тебе сину
Зачекай іще хвили....

Автор невідомий
показати весь коментар
24.11.2018 22:35 Відповісти
Цю статтю в Кремлі писали?

Перепис населення СРСР 1926 року: московитів - 77 791 124, українців - 31 194 976. Перепис населення 1939 року: московитів - 99 591 520, українців за екстраполяцією, якби вони розмножувалися так же, як і московити (коефіцієнт екстраполяції - 1,28), мало б бути 39 937 140. Натомість за переписом 1939 року маємо лише 28 111 007 українців. Тобто переписи населення фіксують прямі та непрямі втрати українців за 1926-1939 роки - більше 11 мільйонів (у розрахунку не враховані «планові» чистки серед усього населення СРСР, а лише «надпланове», в порівнянні з московитами, знищення українців). Це - число, від якого потрібно відштовхуватися при встановленні кількості загиблих українців від Голодомору, адже в цих часових межах не було ні воєн, ні мору від епідемій або масових смертей від інших природних катаклізмів.
Близькі до цих розрахунків і дані проф. Володимира Сергійчука, який вказує на 3,5 мільйона загиблих від Голодомору тільки дітей і тільки на території України (Міжнародна конференція «Штучні голоди в Україні ХХ століття»)
.
показати весь коментар
24.11.2018 23:14 Відповісти
В 1989 у розгар перестройки , коли вже почали говорити про голод 1932-33 років, спілкувався зі стареньким чоловіком, грамотною і культурною людиною, що був у свій час у керівництві інституту Асканія-Нова. Той чоловік приймав участь в проведені перепису населення в одному з сільських районів Херсонщини до голодомору і після голодомору. Подробиць пам'ятаю небагато ( спілкування було в обл лікарні , просто трьоп про все і ніщо) та вразили цифри - до голоду нарахували 32 тисячі людей, після голоду - 17 тисяч. Виходить смертність була колосальною, бо за час між переписами хтось і родився.
показати весь коментар
28.11.2018 08:55 Відповісти
Говорю кацапам -- вместе служили: Украинский Голодомор!
-- У всех так было! Чем вы лучше лучше всех?
-- Мы помним и боремся.
-- Вы бенедеры -- наши деды вас давили!
-- А толкув шо?
-- Не додавили -- щас додавим!
...это реально -- российские мужики, ок. 60 -- так рассуждают...
За Уралом, -- где я был. Но, грят, шо они не Россия, а Сибирь! ... отакэ... -- хрен поймёшь, без литру водки...*)
показати весь коментар
25.11.2018 03:12 Відповісти
"Статистика стверджує, що більшість новоприбулих росіян повернулися на батьківщину" - ось в цей міф не вірю. Свобода пересування була вкрай обмежена, українців, які намагалися бігти в інші регіони для порятунку від Голодомору, відстрілювали. Люди були приречені залишатися в межах певної території і рятуватися, хто як міг. Лише одиниці могли дійсно втекти. Кацапів примусово завезли в Україну, яка ще не оговталася від страшних подій, де урожаю бути не могло, бо саджати було нічого, і тут "понаєхавшиє" абсолютно вільно та без перешкод масово залишають територію України, бо їм вдома у рашці зручніше. Як їх завезли, так вони і залишилися.

https://censor.net/r3098615
показати весь коментар
25.11.2018 13:48 Відповісти
Вопрос только почему обходят стороной самые кровавые преступления местных активистов которые всю жизнь донашивали награбленное и почему все валят на чекистов которые естественно виноваты,но резню делали свои местные кадры и им до смерти так никто и не попрекнул..
показати весь коментар
25.11.2018 22:06 Відповісти
донашивали награбленное - это мизер, отбирали последний хлеб и крохи у детей -да, но под угрозой расстрела и смерти семьи. масса рассказов и свидетельств этому. они что себе в подвалы зерно и еду прятали. нет , сдавали все НКВДистам под угрозой расстрела семьи.
показати весь коментар
28.11.2018 00:04 Відповісти
Бабуся моя (родилась в 1919, в 1932 р була вже немаленька) розказувала, що по хатах ходили "активісти" - останні сільські утирки, ледащо і п'янь. В їх сім'ї на той час було 3 дітей батько займався косінням очерету в плавні ( ніякий не куркуль) один з активістів витяг з печі казанок з картоплею висипав на долівку і подавив ногами. Тягли з хат що хотіли . Та казала бабуня що і ті активісти в більшості вимерли. Мій прадід і сім'я вижили, бо була заначка - царські червінці. Бабуня казала - "не знаю скільки, помню стовпчик з кругляшків".- поплив каюком в Херсон і купив на те золото в торгсіні декілька мішків борошна і крупи. Прадід помер потім, у слідуючий голодомор в 1947 році , в плавнях біля кулів з очерету. Колись навіть бачив його свідоцтво про смерть Причина смерті була написана "от голода"
показати весь коментар
28.11.2018 08:22 Відповісти
А наследникам( миллионы которых сейчас живут в Украине) катов- уродов это нужно? Катам,доносчикам,колаборантам ,оставшимся в живых и наследники которых сейчас ненавидят все украинское( но многие в вышиванках) понимают что с их помощью делался этот голодомор .Они очень не хотят открытия архивов. Вдруг выяснится что колонны марширующих поборников "деды ваивали" напрочь состоят из палачей,лагерных надсмотрщиков или доносчиков и провокаторов." Патаму" никак низзя открывать военную тайну,никак.
показати весь коментар
26.11.2018 17:40 Відповісти
На самом деле в 1935 году после прекращения «коренизации», еврейские национальные районы были расформированы, большинство общественных организаций и периодических изданий ликвидированы, а партийные ряды подвергались чистке. Как пишут еврейские историки, 30 % самодеятельного еврейского населения были поражены в правах, в рамках кампании по «украинизации» были упразднены еврейские национальные административные единицы, закрыты многие культурные организации, евреи подвергались дискриминации. Это значит, что Сталин прекратил еврейский общинный беспредел и начались партийные чистки с расстрелами и гулагами. А самодеятельному еврейскому населению запретили заниматься предпринимательской и финансовой деятельностью. Коммунизм, так коммунизм для всех, а не только для русских и украинцев.
http://euroru.net/m/fmylife/view/Edward-2018-11-25-0 Так Сталин стал для евреев всего мира врагом номер один, так как не дал построить Израиль в России и Украине. Поэтому в 1948 году евреи договорились с Британской короной и получили кусок Палестины. Хотя Сталин тоже не был слишком скуп для еврейских товарищей и в 1934 году на Дальнем Востоке была создана Еврейская автономная область почти в два раза превышающая Израиль. Но евреям в безлюдной тайге не климатило и они считали возможное переселение ссылкой. Не климатит им в местах безлюдных, им обещаны их богом земли обитаемые, где каждый чистокровный еврей будет иметь по 2800 рабов. И в СССР у них почти получилось, но Сталин оказался гадом и не дал сбыться пророчеству.
показати весь коментар
27.11.2018 11:19 Відповісти