9679 відвідувачів онлайн

Ті, хто голосували за Зеленського, продовжують за нього голосувати. Порошенку найбільше голосів дають виборці Гриценка, - гендиректор КМІС Володимир Паніотто

Автор: 

Генеральний директор Київського міжнародного Інституту соціології Володимир Паніотто в інтерв’ю "Цензор.НЕТ" розповів про динаміку рейтингів Володимира Зеленського та Петра Порошенка.

Наскільки на вибір українців можуть вплинути дебати та що відбуватиметься з популярністю нового президента. Також поговорили про тенденції на парламентські вибори та чинник Вакарчука. І про справи на довгострокову перспективу. Чому 36% упевнені, що президент призначає уряд? Які показники ми мали б, якби референдум за вступ до НАТО провели сьогодні? Чому люди не помічають, що рівень бідності у країні повернувся на довоєнний рівень?

Ті, хто голосували за Зеленського, продовжують за нього голосувати. Порошенку найбільше голосів дають виборці Гриценка, - гендиректор КМІС Володимир Паніотто 01

РЕЙТИНГ ПОРОШЕНКА ЗБІЛЬШИВСЯ НА 7%. ЯКЩО ПІДЕ ТАКИМИ Ж ТЕМПАМИ, ТО ВІН ПРОГРАЄ НЕ З ТАКИМ ВЕЛИКИМ ВІДРИВОМ

- Ті, що не визначилися, можуть ще змінити погоду, і як можуть розподілитися їхні симпатії?

- Скоріше за все, вони просто не прийдуть, а значить, і не вплинуть. Якщо ми подивимося, що люди обіцяли перед першим туром – з них близько 60% сказали, що точно прийдуть. Понад 20% сказали, що скоріше за все прийдуть. З тих, хто "скоріш за все, прийшло лише 2%.

- У першому турі проголосувало 63% виборців. Наскільки меншу явку ви прогнозуєте?

- Обіцяють, що прийдуть, на 10% менше людей. Мені здається, що прийдуть 55%. Але мої колеги кажуть, що є позитивна динаміка, бо зростає напруження, тому, можливо, цікавість до виборів підвищить явку.

- Як відбувається перетікання голосів виборців Тимошенко, Бойка, Гриценка та інших?

- Ті, хто голосували за Зеленського, продовжують за нього голосувати. Від Тимошенко – приблизно 50% за Зеленського, 16% - за Порошенка. Від Бойка 70% за Зеленського, решта, певне, не прийдуть. Порошенку найбільше дають виборці Гриценка – 26% (але 36% його виборців проголосують за Зеленського). Смешко – 44% Зеленському і 15% Порошенку. Ляшко і Вілкул також багато дають Зеленському.

- Прокоментуйте дані телефонного опитування, за яким у Порошенка 38%. Тоді як за вашим анкетованим опитуванням він має 25,4% серед тих, хто визначився.

- Анкетоване опитування, дані якого були оприлюднені у вівторок (25,4%), проводилося з 9 по 14 квітня. Більша частина була до 14 квітня, коли відбулися деякі події (акція-дебати Порошенка на стадіоні, – ред.). І це дослідження не є репрезентативним за кожен день. А телефонні опитування репрезентативні за кожні два дні. Ці опитування показали, що різниця між Порошенком і Зеленським трохи зменшилась. Однак телефонне опитування менш репрезентативне, бо не включає деякі категорії населення, тому що ми проводимо його за мобільними телефонами. Раніше це була комбінація мобільних і стаціонарних, але за останні 5 років люди масово відмовилися від стаціонарних телефонів, зараз їх мають менше 15%. Тому ми проводимо опитування за мобільними, частина населення (7%) не має мобільних телефонів, а серед 93%, яких ми опитуємо, більше власників Інтернету, вища освіта, а це завищує рейтинг Порошенка (в першому турі таке завищення становило 4-6%).

Однак наявні дані показують тенденцію, що за останній тиждень рейтинг Порошенка збільшився на 7% і може збільшитися до 35-40%, якщо піде такими ж темпами. У такому разі він програє не з таким великим відривом, який ми бачимо. Це якщо до виборів не станеться якоїсь несподіванки. (Станом на 18 квітня зростання рейтингу Порошенка припинилося, - ред).

- За вашими даними менше половини опитаних вважають, що дебати між кандидатами потрібні. Лише 15%  вважають, що дебати можуть вплинути на їхній вибір. І з огляду на не передбачений законом формат дебатів, які заплановані на п’ятницю, чи не здається вам, що це також показник недовіри до традиційних інструментів демократії?

- Я не думаю, що люди можуть адекватно оцінити, що на них вплинуло. Так само, як ми не можемо вимірювати цінності, тому що спрацьовують захисні механізми, які не дають можливості усвідомити мотиви своєї поведінки. Можна сказати точно, що 50% антирейтингу Порошенка – це люди, які за жодних умов за нього не голосуватимуть. У Порошенка ймовірно сподіваються, що частина виборців Зеленського передумає.

- Наскільки правильну тактику обрали обидва кандидати? Бачимо масовану атаку з боку Порошенка, повторення тез про протистояння Путіну. З боку Зеленського також бачимо атаку, плюс уникнення конкретики, катавасія з аналізами та дебатами.

- Це політтехнології. Мене ці методи часто шокують. Я за цю кампанію почув більше звинувачень соціологів, ніж за дві попередні разом узяті. Мені здається, що якби Зеленський уникав би коментарів, але без епатажних речей, які він робить, а 19-го просто прийшов би на дебати, то не відбулося б зменшення рейтингу. Спокійно відбувся би диспут. Електорат Зеленського вирішив би, що він виграв. А електорат Порошенка – що виграв він. І збереглося б співвідношення, яке вийшло після першого туру.

Не треба бути соціологом, щоб бачити, що люди, які підтримують Зеленського, з багатьох питань мають протилежні думки. І тому кожне конкретне висловлювання призведе до втрати частини електорату. Скажімо, НАТО, він говорить, що буде референдум, а люди люблять, щоб з ними радилися.

ЗАРАЗ РЕФЕРЕНДУМ ПРО НАТО БУВ БИ КАТАСТРОФОЮ

- Наскільки релевантними до часу є обіцянки провести референдум щодо вступу до НАТО?

- Зараз референдум про НАТО був би катастрофою. Я про це писав ще рік тому, коли Порошенко сказав, що проводитиме такий референдум. За числами виглядає так, що результат на референдумі буде позитивний, але майже половина країни проти. Тому навіть невелика мобілізація на сході призведе до негативного результату референдуму.

- Ваші опитування вказують на те, що багато українців хибно оцінюють політичні реалії. Так, 36% вважають, що президент формує уряд. Люди відповідно формують і свої очікування. А серед очікувань перші – зниження тарифів. У зв’язку з цим, зрозуміло, що рейтинг нового президента падатиме, оскільки принаймні частини очікувань він не виправдає.

- При низькому загальному рівні політичної культури українці весь час обирають людей, які потім не відповідають очікуванням населення. Соціолог Євген Головаха колись дав чудове альтернативне визначення: "Екзит-пол" - це опитування на виході після голосування, коли люди ще не усвідомили, яку дурість вони зробили". У нас довіра до президентів має спадаючий вигляд. Спершу +40% (різниця між відсотком тих, хто довіряє, мінус відсоток тих, хто не довіряє). А йдуть з -40%. Політична культура дійсно низька. Багато хто не знає, хто в нас прем’єр-міністр. При тому проводяться референдуми з питаннями на кшталт, "чи потрібен Україні двопалатний парламент?" Я професор, 50 років займаюся соціологією, і уявлення не маю, чи потрібен двопалатний парламент. Правники з цього приводу сперечаються. А Кучма проводив таке опитування. Зрозуміло, що подібні питання ставлять, щоб провести певне рішення в обхід парламенту.

Низьким рівнем політичної культури користуються. Наприклад, продаж землі. Оскільки це вже політичне гасло і багато політиків по телебаченню сказали, що це погано, то більшість населення проти. Однак ми поставили питання інакше: чи повинен власник землі мати право її продати. І відповідь докорінно міняється – більшість за те, щоб могти її продати.

- Ви бачите зрушення у політичній культурі українців, якщо порівнювати з тим, що було 10, 20 років тому?

-Я не можу підкріпити це якимись даними, але мені здається, що зрушення відбуваються. Щонайменше люди стали менш довірливими. Однак вони вже нікому не вірять.

- Дивлячись на рейтинги Зеленського, такого не скажеш…

- Річ у тім, що навіть люди, які голосують за Порошенка, чесно кажуть, що обиратимуть його як менше зло. Наприклад, Ініціатива 1 грудня це також говорить. Це обережна позиція, яка мінімізує ризики. А молодші люди ризикують, бо хочуть мати надію. Є статистика, що у 200 разів більша ймовірність потрапити під машину, ніж її виграти, але люди все одно купують лотерейні квитки. І Зеленський дає людям таку надію.

Звичайно, з ним розчарування буде ще скоріше, тому що, працюючи як президент, він буде змушений озвучувати свою позицію. Тому рейтинг у нього впаде, але невідомо якими темпами і чи встигне він свою велику партію провести до парламенту.

Ті, хто голосували за Зеленського, продовжують за нього голосувати. Порошенку найбільше голосів дають виборці Гриценка, - гендиректор КМІС Володимир Паніотто 02

У МЕНЕ ВРАЖЕННЯ, ЩО ЗЕЛЕНСЬКИЙ ВИНИК НА ПРОТИВАГУ ВАКАРЧУКУ

- У вівторок КМІС оприлюднив також дані опитування щодо тенденцій на парламентські вибори. Наразі до парламенту проходять чотири партії. За яким принципом відбувалося формування списку партій?

- Ми вважаємо, що наші замовники краще розуміють тенденції, оскільки крутяться в політиці багато років. У них бувають свої міркування. Від часу створення КМІС у 1992 році ми вирішили, що не наближатимемося до жодної політичної сили. І обрали місію, як каже моя онука, "тупо міряти".

- Скажімо, ми не знаємо, як діятимуть Гройсман та Яценюк, і у тому переліку немає їхніх політсил.

- Гройсман заявив, що братиме участь у виборах і вочевидь проводитиме якийсь ребрендинг. Хоча поки рейтинг низький. Але рейтинг залежить від того, наскільки активно людина працює. От Вакарчук займав перші позиції, а зараз його партія набирає мало, бо невідомо чи він далі щось робитиме.

- Як чинник Вакарчука може вплинути на результати партії Зеленського?

- Досі це впливало радикальним чином. У мене таке враження, що Зеленський виник на противагу Вакарчуку, бо у рейтинги почали ставити Вакарчука. Різні політичні сили вставляли кого завгодно. Вставляли Олега Винника, наприклад, але це не спрацювало. А Зеленський спрацював. Перед кожними виборами вони шукають популярних людей, яких можна було б залучити до своєї політичної сили. Я не можу сказати, хто першим вставив Зеленського, тому що більшість досліджень не публікуються. Публікується 1% з того, що було проведено.

До речі, є смішний міф, і про це мені часто пишуть, що наші дані збігаються з результатами, тому що ми самі розкручуємо людей, бо включаємо їх у рейтинги. От включили Зеленського - і він виграв перший тур виборів. Але ми роками вставляємо у списки деякі прізвища і у них як було 0,5%, так і є до сих пір.

- Ви не раз дорікали політикам, що вони знижують довіру до соціологів своїми словами, а потім виявляється, що соціологи показують хороший результат.

- Для нас кожне оприлюднення рейтингів це частково втрата репутації. Якщо у нас 44 кандидати і з них результати подобаються першим двом, то інші говорять, що це брехливий рейтинг. А чому він брехливий, тому що соціологічна компанія брехлива. І таких людей виходило 42, і це скрізь лунає. Але ж робити брехливі рейтинги – це самовбивчо, тому що потім з цією компанією ніхто не працюватиме. При цьому часто порівнюють рейтинги некоректно. Наприклад, порівнюють рейтинг по відношенню до всіх з результатами виборів, а мали б порівнювати щодо тих, хто визначився.

Довіра до соціологів трималася протягом 10 років. Є дослідження динаміки довіри до соціологів, і весь час було 50% довіри, 10% недовіри. Тільки в цьому році вона почала падати – тих, хто довіряє стало 43%, а тих, хто не довіряє збільшилося вдвічі – до 20%. Але на тлі решти це четверте місце після армії, волонтерів і Церкви. І більше, ніж ЗМІ, до яких була висока довіра у 2014-2015, а потім почала падати.

- У цьому контексті не можу не згадати слова Олександр Палія, якого називають пропагандистом Порошенка. До публікації рейтингів він назвав вас "сином італійського комуніста" і продажним соціологом. Ви іронічно відповіли. Однак цією нападкою Палій видав, що ви робите дослідження на замовлення Порошенка і що в його штабі незадоволені результатом. Як ви трактуєте конфлікт?

- Звісно, мені це дуже не подобається. Сам Палій викликає навіть певну повагу таким самоспаленням заради шефа. Він час від часу продовжує писати дивні речі. Зеленський менше говорив негативу на соціологів. Але на його каналі фактично з’являлися пропагандистські матеріали чи звинувачення Порошенка у вбивстві власного брата. Я вважаю, що без координації зі штабом Зеленського це не з’явилося б. Взагалі ця виборча кампанія дуже брудна.

- Насправді точність екзит-полів викликає повагу.

- А тепер говорять, що соціологи розкрутили певних людей і результати вийшли відповідні. І це пишуть серйозні люди. Це також до політичної культури. Тобто у політиків, політологів і політтехнологів вона також низька. Вони в університеті слухали якийсь загальний курс по соціології, і вважають, що розуміються на цьому. Тому нема чого дивуватися, що у населення соціологічна і політична культура ще нижча.

НАСИЧЕННЯ ПРОСТОРУ НА СХОДІ УКРАЇНСЬКОЮ МОВОЮ ВІДБУВАЄТЬСЯ БЕЗ МОДЕЛЮВАННЯ ПОВЕДІНКИ ЛЮДЕЙ

- Бачимо, що вже немає такого жорсткого поділу суспільства, який був у 2004 чи 2013-му, - на Схід і Захід чи за мовною ознакою. Натомість є значно складніші й цікавіші процеси. Виборці Зеленського дуже строкаті. Є поділ всередині україномовних і російськомовних. Наскільки ці процеси досліджуються?

- Це вивчають академічні соціологи. Я з вами згоден, що на відміну від того, що було у 2004-му, у цих виборах конфліктні процеси поділу носять поверховий характер. Головна різниця – між тими, хто має надію, що після виборів стане краще, і тими, хто каже "від добра добра не шукають". Хоча великої різниці в оцінці Порошенка немає, а про Зеленського ніхто нічого не знає.

А щодо реальної різниці у 2004 – це пов’язано з геополітичним розташуванням. Україна розміщена між Росією та Європою. Вибір того чи іншого напрямку – це історична подія, з огляду на історію, склад населення і культуру. На початку 90-х ми у дослідженнях брали за основу тільки етнічність, і бачили, що люди по-різному голосують. Далі ми виділили лінгвоетнічні групи: росіяни, російськомовні українці та україномовні українці. Виявилося, що російськомовні українці - посередині й голосують відповідно. А оскільки представники різних лінгвоетнічних груп живуть у певних регіонах, то регіональний поділ домінував у дослідженні.

Але потім Роман Ленчовський запропонував фіксувати етнічність більш точно. Тим, хто вважав себе росіянином чи українцем, ставили запитання: чи ви вважаєте себе лише українцем, чи до деякої міри росіянином? Подальший аналіз, який провів Валерій Хмелько, показав, що, враховуючи таку структуру, кореляція з виборами стала ще більшою. Знаючи ці дані, ми могли з точністю до 1-2% сказати, хто переможе в певній області – Кучма чи Кравчук.

До речі, ще 20 років тому Хмелько писав, що якщо не змінити мовну політику, то ми ризикуємо цілісністю і незалежністю країни. Тому що в Росії вважали своїми російськомовних українців, а ми в Україні їх вважаємо не зовсім правильними українцями і не визнаємо цілком своїми.

- Після 2014 року бачимо збільшення переходів на українську, що викликане головним чином загрозою з боку Росії. І бачимо, що під час розгляду закону про державну мову його автори погоджуються на компроміси, вносять відстрочки. Наскільки централізована українізація є незворотною?

- А як ми розуміємо українізацію? Якщо під нею розуміти чисто мовну… Необхідно мати українську національну ідею, яка не робила б такий акцент на мові та етнічності. Українізація як високий рівень патріотизму та інтеграції держави – це інша річ. Мій аспірант Антон Грушецький робить комп’ютерну модель конкуренції російської та української мов. Він зробив її по чотирьох регіонах. За цими даними, у східному регіоні люди не розмовлятимуть українською найближчі 10-15 років, що б ми не робили.

Тому маємо миритися з тим, що в нас є російськомовні українці. Насичення їхнього простору українською мовою відбувається без моделювання поведінки людей. Скажімо, якщо у людини на сході українські канали дотримуватимуть занадто високих квот, то що робитиме людина? Слухатиме український контент чи поставить тарілку і перейде на російські канали? Якщо ми хочемо до когось достукатися, то повинні розмовляти тією мовою, якою йому зручно. Якби німці під час Другої світової розкидали тут листівки німецькою мовою, то це не було б ефективно. Окрім того, такі канали як "Ньюз ван" чи "Наші" українською мовою транслюють тези російської пропаганди.

- Раніше ви регулярно досліджували індекс результативності російської пропаганди. Яка динаміка?

- На жаль, не настільки регулярно, тому що немає можливості вкладати в це гроші. Але декілька разів ми це робили. Кілька показників ми моніторимо за власний рахунок. Публікація цих даних також впливає на репутацію – нас починають звинувачувати, що ми працюємо на Медведчука, тому що він одразу це підхоплює. Бо дослідження показують, що ми програємо інформаційну війну.

Начальник штабу армії РФ Валерій Герасимов ще в 2013 році писав, що таке сучасна війна. Одним з елементів він називав інформаційний вплив, форми і способи якого постійно вдосконалюються. За його графіком, співвідношення невоєнних та воєнних засобів має бути 4 до 1. Тобто, 80% іде на невоєнні засоби. Це формування опозиції, купівля депутатів, купівля цими депутатами каналів, переведення економіки на воєнні рейки. Останнє вже вдалося. Тобто головне завдання - не захоплення територій (хоча Росія і територію захопила), а дестабілізація. Й інформаційна атака тут посідає помітну роль.

- За останній рік соціологи багато говорили про індекс соціального самопочуття, який вказує на те, що життя українців покращується. Однак люди вважають, що життя погіршується.

- Не тільки цей індекс, але й інші показники на це вказують. Ситуація дуже сильно погіршилася за всіма показниками у 2014 році. У 2015-му була більш-менш стабільною. А з 2016-го вона покращувалася. Тому ситуація за Порошенка краща, ніж люди про це думають. Бідність за три роки впала і повернулася на довоєнний рівень – 10%. Але люди вважають, що все погіршилося і продовжує погіршуватися. Це одна з причин, чому з’явився Зеленський.

Чітко видно, що в людей є велика різниця в самооцінці свого стану і стану інших людей та держави загалом. Люди кажуть приблизно так: "У мене цей рік був хороший, і минулий був непоганим, але ж у всіх інших людей просто жах". Люди ж бачать окремі приклади і не можуть оцінити загальний відсоток бідних чи його зменшення з 20% до 10%.

- Що потрібно, щоб українці визнали реальне покращення?

- Важко сказати. Це одна зі сторін демократії. Після Майдану засоби масової інформації стали інакше працювати - негативна інформація стала більш цінною. До того ж, триває інформаційна війна. 25% користувачів соціальними мережами досі сидять у В Контакте та Одноклассниках. Також до викривлення реальної картини призводить безвідповідальність політиків, які ведуть боротьбу на знищення авторитету одне одного. Якби лише Бойко чи Мураєв говорили негатив, то ефекту не було б, бо у половини України до них низький рівень довіри. А якщо про це говорять майданні люди… Якщо Тимошенко заявляє, що перекриє все, щоб Порошенко не зміг втекти, Гриценко каже, що Порошенко покриває людей, яких треба розстріляти перед строєм. Порошенко звинувачує Гриценка у розкраданні армії. Це робить інформаційне тло. Тому цілий рік лідер перегонів мав 12-14%. Не так і багато треба було для того, щоб перейти цю межу й отримати перше місце.

 Ольга Скороход, "Цензор.НЕТ"

Топ коментарі
+14
Зеленский не майдановец. И майдановцы не будут поддерживать его сторонников.
показати весь коментар
19.04.2019 13:42
+11
Майданівці вже підтримують Зеленського, а Зеленський бере до себе в команду людей Гриценка. Іван Апаршин кандидат на посаду міністра оборони в команді Гриценка - представлений Зеленським на телебаченні як єдиний експерт команди в сфері безпеки та оборони! Отже спільна робота вже почалась! Майданівці при порошенко не могли впливати на політику, а при Президенті Зеленськом майданівці стануть невід'ємною частиною команди Зеленського та підуть у владу!
показати весь коментар
19.04.2019 13:45
+11
А Гриценко майдановец?
показати весь коментар
19.04.2019 13:46
Коментувати
Сортувати:
Якщо не пройдуть в парламент новостворені партії Зеленського та Укроп Коломойського, то пройдуть їх політичні союзники - Громадянська позиція Гриценка, Самопоміч Садового, різні майданівські партії які підтримували Гриценка на виборах Президента - Альтернатива Фірсова, Хвиля Чумака, Рух нових сил Саакашвілі та Сакварелідзе, Європейська партія Катеринчука, Рідна країна Томенка, ДемАльянс Гацько, Сила Людей Гнапа. Більшість в парламенті у Зеленського буде!
показати весь коментар
19.04.2019 13:35 Відповісти
Зеленский не майдановец. И майдановцы не будут поддерживать его сторонников.
показати весь коментар
19.04.2019 13:42 Відповісти
Майданівці вже підтримують Зеленського, а Зеленський бере до себе в команду людей Гриценка. Іван Апаршин кандидат на посаду міністра оборони в команді Гриценка - представлений Зеленським на телебаченні як єдиний експерт команди в сфері безпеки та оборони! Отже спільна робота вже почалась! Майданівці при порошенко не могли впливати на політику, а при Президенті Зеленськом майданівці стануть невід'ємною частиною команди Зеленського та підуть у владу!
показати весь коментар
19.04.2019 13:45 Відповісти
А Гриценко майдановец?
показати весь коментар
19.04.2019 13:46 Відповісти
Так, звичайно Гриценко - майданівець, пройшов весь Майдан не на сцені а серед людей на Майдані. На сцену Гриценка не пускали яценюки-порошенки-тимошенки, боялись конкуренції, але Анатолій Степанович чесно стояв на морозі ночами чергував як народний депутат, екс міністр оборони, організовував зі своїм сином з Автомайдану розвідку і оборону, поки Сцена майдану вела в ресторанах зрадницькі перемовини з бандою януковича.
показати весь коментар
19.04.2019 13:51 Відповісти
Він не пройшов Майдан, він іноді туди приходив. Під час подій на Грушевського Гриценко взагалі поїхав за кордон відпочивати.
показати весь коментар
19.04.2019 15:18 Відповісти
Це старі фейки, Гриценко кожен день був на Майдані, чергував вдень і вночі між майданівцями та силовиками, потім коли почались бої чергував на барикадах, хворів на застуду тоді його тимчасово не було.
показати весь коментар
19.04.2019 15:24 Відповісти
Та Игорок просто стебется!. Грыць уже быстро перекрасился - смотался к людям Коломойского, договорился за фуцина своего, Апаршина, который составлял при Гриценке списки " излишней" боевой техники и бригад. Потом вместе успешно торговали БМП и С 300.
показати весь коментар
19.04.2019 15:07 Відповісти
Гриценко це окрема політична фігура і завжди нею залишиться! Тому порошенку не вдалось залякати і купити Гриценка, бо Гриценко має свою позицію і свої принципи. Гриценко нікому не винен і на Гриценка немає компромату і тому Гриценко це дуже цінний партнер для Зеленського! Гриценко підтримує Зеленського через цінності, а не через якісь договорняки! Самі цінностно Зеленський кращий Президент для України ніж олігарх порошенко! А всі ці брудні казки про продаж техніки Гриценком, лишить для ідіотів! Міністри оборони техніку не продають!
показати весь коментар
19.04.2019 17:46 Відповісти
Игорок! Кто сказал, что здесь собрались сбежавшие из сумасшедшего дому?Министры действительно напрямую не торгуют, Но! Именно Министры обороны определяют уровни стратегических угроз и определяют состав и структуру ВС и оснащение техникой. Именно Апаршин с Грыценком вывели из состава , с целью дальнейшей продажи так необходимые теперь комплексы ПВО и бронированную технику. Дальше- дело техники. Ваня торгует, прибыль с Толей пополам.
По поводу Зеленского - надо тщательней! Даже задубелые ватники не верят в написаную тобою ахинею.
показати весь коментар
19.04.2019 18:45 Відповісти
Генштаб визначає скільки техніки та зброї потрібно, а яка є надлишковим майном, визначає на підставі Військової доктрини, яку розробляє і затверджує Президент! Міністр оборони займається фінансуванням поточної діяльності армії та військовими реформами, в військове планування міністр оборони не втручається, це не компетенція міністра, це компетенція Генштаба. Іван Апаршин був головним інспектором ЗСУ, він теж не мав відношення до військового планування. Ви свідомо вводити в оману дописувачів фейковими повідомленнями - дезінформацією! Ви ворог!
показати весь коментар
19.04.2019 19:00 Відповісти
Ті, хто голосували за Зеленського, продовжують за нього голосувати. Порошенку найбільше голосів дають виборці Гриценка, - гендиректор КМІС Володимир Паніотто - Цензор.НЕТ 5808Шкура продажна!
показати весь коментар
21.04.2019 18:49 Відповісти
Главная ошибка всех вас в том, что вы паразитировали на наследии Майдана, отражением которого был Порошенко. И тот же Гриценко это как бы альтернатива Порошенка. Но теперь нельзя паразитировать, а нужно представлять смыслы. Ведь Зеленский не несет в себе смыслов Майдана. А имитаторы останутся имитаторами.
показати весь коментар
19.04.2019 13:49 Відповісти
Сенси майдану несуть майданівці та патріоти в команді Зеленського!
показати весь коментар
19.04.2019 13:52 Відповісти
И где эти патриоты? Вот ошибка в том, что вы считаете что люди будут видеть в Зеленском продолжателя дела Майдана как видели в Порошенко. Что ничего не изменится. Но сам Зеленский не является таким и кто этого пока не увидел, тот увидит в ближайшее время в случае его президенства. И люди начнут искать альтернативу. И они скорее выберут Свободу, чем Гриценко.
показати весь коментар
19.04.2019 13:53 Відповісти
Людям будут нужны идейные, а не альтернатива.
показати весь коментар
19.04.2019 13:55 Відповісти
Альтернатива Зеленскому имеется ввиду.
показати весь коментар
19.04.2019 13:56 Відповісти
Патріоти це більш широке визначення ніж просто майданівці. Зеленський перший патріот в своїй команді, Зеленський це людина яка хоче працювати на Україну і готова жертвувати всім заради України - ось ознака справжнього патріотизму, якого не було в порошенка! порошенко не готовий був жертвувати нічим, навіть грошима, тому ми і програли з порошенком! Майданівці, патріоти і навіть українські націоналісти в команді Зеленського є і ми їх будемо бачити як тільки пройдуть вибори і почнуться призначення на різні посади. Команда Зеленського це сріз суспільства і там так само багато патріотичних та націоналістичних сил які будуть вести Україну шляхом реформ та боротьби з окупантом!
показати весь коментар
19.04.2019 13:58 Відповісти
Это троллинг?
показати весь коментар
19.04.2019 14:31 Відповісти
Чому саме тролинг. Це реальний стан речей. Ми ще не побачили навіть половини команди Зеленського, а Ви вже робити висновки хто там є а кого немає.
показати весь коментар
19.04.2019 14:35 Відповісти
Его заявления это позор
показати весь коментар
19.04.2019 15:06 Відповісти
Заяви Зеленського дуже виважені і продумані, я аплодую його заявам! Молодець! Саме по його заявам іноземці зараз оцінюють Зеленського і тут Зеленський робить все дуже виважено і правильно!
показати весь коментар
19.04.2019 15:27 Відповісти
Уважаемый Иванов я знаю Свободу , это продукт СБУ они даже на Западной Украине проиграли выборы, люди уже увидели продукт их деятельности.
показати весь коментар
19.04.2019 18:21 Відповісти
Он так стебется.
показати весь коментар
19.04.2019 15:08 Відповісти
У Игорька в головушке тараканы загоняли кукушку...
показати весь коментар
19.04.2019 17:40 Відповісти
Короче, в случае президенства Зеленского люди потянутся за теми, кто несет себе идеи Майдана, а не дает ему альтернативу как Самопомич или Гриценко. Такие люди просто перестанут быть интересными, ведь они лишь дополнение, а не самостоятельная величина.
показати весь коментар
19.04.2019 13:52 Відповісти
Свобода не несе в собі жодних ідей Майдану, вона несе в собі свої ідеї українського націоналізму як вони їх собі розуміють! Тому і результат кандидата від Свободи - Кошулинського на виборах Президента - 1,5%! Про Свободу можна забути!
показати весь коментар
19.04.2019 14:00 Відповісти
Ну,схоже, що для Вас це так.
показати весь коментар
19.04.2019 14:03 Відповісти
Майдан й рашенка несумісні
показати весь коментар
19.04.2019 15:00 Відповісти
бред сумасшедшего
показати весь коментар
21.04.2019 16:03 Відповісти
Забудь о поддержке Гриценка всеми вышеперечислеными силами. Рейтинг мостового осенью будет меньше полтора процента. А вот рейтинги националистов вырастут, не знаю, правда, будет ли это "Свобода" или какой-то новый альянс.
А ну да - грузины успеют получить пинок и от зелебени, и тоже врят ли с ним пойдут.
Самопомич уже зелебеню вместе с мостовым послала.
показати весь коментар
19.04.2019 14:08 Відповісти
Те що люди з команди партії Громадянської позиції Гриценка йдуть на ключові посади - міністра оборони і будуть проводити успішні реформи в армії - це залог високого рейтинга партії Гриценка на виборах до парламенту! Партія Гриценко набере велику фракцію за рахунок вдалого піару на військових реформах, які Гриценко вміє проводити як ніхто в Україні! Не забувайте що Гриценко був найкращим та найуспішнішим міністром оборони та реформатором і зараз зробить все щоб негайно розпочались реальні реформи ЗСУ по всім напрямкам! До виборів в парламент партія Громадянська позиції Гриценка буде мати втричі більший рейтинг ніж зараз! А армія відчує на собі що таке реальне реформування, першим ділом зросте розмір матеріального утримання військових і скасується призов в армію, армія стане високооплачуваною та контрактною-професійною, а це в свою чергу оцінять громадяни України!
показати весь коментар
19.04.2019 14:15 Відповісти
А можна трошки про бойовий шлях професійного військового Гриценка під час україно-російської війни 2014 - 2019... років?
показати весь коментар
19.04.2019 16:05 Відповісти
пошукайте в Інтернеті, там все написано!
показати весь коментар
19.04.2019 17:48 Відповісти
Пишуть що Грицацуєв ходив на карася, коли хлопці штурмували Савур-Могилу.
показати весь коментар
19.04.2019 23:24 Відповісти
100% причём прямо с вымостки в пяти метрах от особняка на берегу личного ставка , заработанного тяжким трудом по продаже " лишнего " имущества и земли ВСУ
показати весь коментар
21.04.2019 16:06 Відповісти
естественно рейтинг через полгода, год в лучшем случае, упадет. потому как основная масса выбирает не президента, а мессию.
показати весь коментар
19.04.2019 14:16 Відповісти
Через полтора месяца? Тогда да, упадет.
показати весь коментар
19.04.2019 15:54 Відповісти
+
Павел Казарин
Украина упорно хочет чуда.
Мы не выбираем "самых честных". С подозрением смотрим на "самых умных". Ситуативно поддерживаем "самых сильных". И млеем, когда на горизонте появляется торговец чудесами.
*
При всем разнообразии четырех типажей в Украине самым популярным остается пятый - "чудотворец".
*
Именно этот образ сегодня примеряет Владимир Зеленский. Его избиратели связывают с кандидатом надежду на лучшее будущее. Борьба с коррупцией. Окончание войны. Реформы. Примирение с Россией. Движение в Европу. Многие ожидания напоминают однополюсно заряженные магниты, которые не могут притягиваться и обречены друг от друга лишь отталкиваться. Поэтому кандидату проще не артикулировать позицию по многим вопросам, чтобы никого из своих сторонников не отпугнуть.
**
Украина упорно хочет чуда. Украинский избиратель раз за разом выбирает волшебника. Мы верим в то, что счастье совсем рядом и что нужно лишь найти правильного человека, который знает рецепт секрета. Но в том‑то и штука, что вся эта ситуация - не про рациональное. Она про эмоциональное. Те, кто голосует за "чудотворца", не нуждаются в предметных дискуссиях. Они не стремятся оценивать риски или взвешивать издержки. Лишь потому, что любые дебаты о кандидате и будущем рискуют разрушить их мечту. А кражу мечты украинский избиратель не прощает никому.

https://nv.ua/opinion/prezident-chudotvorec-50016298.html
показати весь коментар
20.04.2019 00:22 Відповісти
Беня - волшебник , очистит карманы украинцев быстро и безболезненно
показати весь коментар
21.04.2019 16:07 Відповісти
Виборець - своєрідне явище
показати весь коментар
19.04.2019 15:01 Відповісти
А український виборець -- найсвоєрідніший в світі!
показати весь коментар
19.04.2019 16:33 Відповісти
Для Державы Украина Жизненно Необходимо Обьединение БПП и здравой части Народного Фронта ( без Авакова и Геращенка) в Одну Партию, и Совместный поход этой партии на выборы в Раду осенью. Главное чтобы амбиции не помешали Порошенко, Луценко, Гройсману и Яценюку, чтобы не перессорились между собой. Турчинов и Парубий вроде особо амбиций не имеют. Тогда есть Шанс выиграть выборы и получить проукраинского премьер-министра!
показати весь коментар
19.04.2019 16:33 Відповісти
порошенко вже буде арештований до того часу, як і яценюк, і гройсман, і луценко. Вони всі підуть під суд одною партією злочинців - корупціонерів. Там вони і об'єднаються, за півгодини до розстрілу.
показати весь коментар
19.04.2019 17:50 Відповісти
https://ibigdan.livejournal.com/23607543.html Новые лица пришли

Вчера Зеленский на канале Коломойского презентовал свою Зе-команду. Обещанные новые лица оказались сильно подержанными и с длинным дурнопахнущим шлейфом в публичном пространстве. Вот только некоторые из них:

Андрей Герус, "министр энергетики" Зеленского. Неоднократно участвовал в дискуссиях в ФБ, где проявлял дикую некомпетентность в профильной области.

Ті, хто голосували за Зеленського, продовжують за нього голосувати. Порошенку найбільше голосів дають виборці Гриценка, - гендиректор КМІС Володимир Паніотто - Цензор.НЕТ 1316

-----
Внутренняя политика - Разумков. "Новое лицо", молодёжное крыло Партии Регионов. Украинофоб. Это его идеи вынести язык за скобки, веру за скобки и провести аудит НБУ, чтобы можно было вернуть лицензии банкам-прокладкам.

-----
Сергей "Фейспалм" Бабак, эксперт по науке и образованию.

Ті, хто голосували за Зеленського, продовжують за нього голосувати. Порошенку найбільше голосів дають виборці Гриценка, - гендиректор КМІС Володимир Паніотто - Цензор.НЕТ 268

Подробнее о его жизненном пути можно почитать например https://from-ua.com/crime/de8d4051f6f8d.html здесь .

-----
Ті, хто голосували за Зеленського, продовжують за нього голосувати. Порошенку найбільше голосів дають виборці Гриценка, - гендиректор КМІС Володимир Паніотто - Цензор.НЕТ 3062

Иван Апрашин, потенциальный министр обороны Украины. 62 года, молодая команда.

2005-2007 года - директор Департамента военной политики и стратегического планирования. У министра Гриценко. МЕГА-КОМБО-МАТЬ-ЕГО-СТРАЙК.

Понимаете, тут такая штука. Именно этот Департамент и определяет вектор развития ВСУ. Именно этот департамент и говорит: угроз у нас нет, вторжения не предвидится, так что можно пускать под нож вот эти воинские части, расформировывать вот эти военные городки, сокращать вот эти бригады ПВО.

Именно этот персонаж и стоит за началом подготовки страны к капитуляции. Именно этот персонаж начал процесс подготовки документации по сокращению стратегических компонентов нашей обороны.
-----
Один з членів команди Зеленського -- Мєрєжко, той шо експерт з народовладдя - основний напрямок політики у Володі. Це дно. Марксист, українофоб, русофіл.

Цитати зі статті О.О. Мережко «Кто несет ответственность за Голодомор?», 18-01-2007 (мовою оригіналу):

"Так кто же должен сейчас возместить вред, причиненный голодомором? К кому конкретно могут обратиться за компенсацией жертвы голодомора и их наследники? С юридической точки зрения, ответ на этот вопрос вполне ясен и не вызывает сомнений: возместить вред, причиненный голодомором, обязано именно Украинское государство, причем как материальный, так и моральный."

-----
показати весь коментар
19.04.2019 16:37 Відповісти
Ті, хто голосували за Зеленського, продовжують за нього голосувати. Порошенку найбільше голосів дають виборці Гриценка, - гендиректор КМІС Володимир Паніотто - Цензор.НЕТ 1938

-----
Министерство Иностранных дел - Данилюк. Подробно о нём https://ibigdan.livejournal.com/23589854.html постил пару дней назад .

Ті, хто голосували за Зеленського, продовжують за нього голосувати. Порошенку найбільше голосів дають виборці Гриценка, - гендиректор КМІС Володимир Паніотто - Цензор.НЕТ 6312
показати весь коментар
19.04.2019 16:39 Відповісти
там ещё есть Стефанчук , его брат взяточник и проходимец - инфа 100%
показати весь коментар
21.04.2019 16:09 Відповісти
"Звичайно, з ним розчарування буде ще скоріше, тому що, працюючи як президент, він буде змушений озвучувати свою позицію. Тому рейтинг у нього впаде, але невідомо якими темпами і чи встигне він свою велику партію провести до парламенту."

Стандартная ситуация.
Рейтинг любого президента, начинающего проводить реформы в стране стремительно падает. За этим следует откат в обратную сторону.
В качестве примеров можно привести много стран, где после развала социализма у власти стали реформаторы.
Это Польша, Чехословакия, Грузия наконец.
Реформы приводят к тому, что значительная часть людей теряет свою работу, и вынуждена искать новую.
В первую очередь в таких государствах страдают работники госорганов, или проще чиновники.
Тот же Саакашвили ликвидировал все контрольные службы в Грузии.
Как результат, масса людей, сидящих у кормушки, и получающих незаконные доходы осталась у разбитого корыта.
Прибавьте их родственников и зависимых от них людей, и масса получается огромной.
Ест-но на следующих выборах число обиженных властью превышает число сторонников реформ, и власть переходит в руки социалистов или сторонников России.
Странно, что социолог об этом не упомянул.
показати весь коментар
19.04.2019 16:49 Відповісти
Ви навіть не зрозуміли що процитували. Розпач буде не тому що Зе розпочне реформи, а тому, що він не буде робити те, на що сподіваються його виборці. А це 100%, бо його виборці - дуже різні, він мовчить, і вони самі собі вигадали його майбутні дії.
Не слід переоцінювати кількість контролюючих органів в Україні. Більшість із них давно знищена, або мізерна.
показати весь коментар
20.04.2019 11:21 Відповісти
Народ, а нахрена ви вибрали цього баригу парашшенка, щоб він зробив Україну і українців жебраками, не буде йому пощади в понеділок чемодан, батони, Ростов.
показати весь коментар
19.04.2019 17:01 Відповісти
а ты где был? в дыре стоял возле памятника Артему и махал жовто-блакитним флагом? или все то же самое, но только на красной площадке...
показати весь коментар
19.04.2019 19:00 Відповісти
Из какой дурки Цензор вытащил эту старую калошу?
показати весь коментар
19.04.2019 17:46 Відповісти
У меня подруга в первом туре голосовала за Гриценко, сейчас будет за Зеленского
показати весь коментар
19.04.2019 17:47 Відповісти
Я голосовала за Гриценко, во втором туре скорее вообще не пойду . У Гриценко мне нравилось обещание принятие закона об оружии.
показати весь коментар
19.04.2019 19:55 Відповісти
Він не обіцяв його прийняти. Точніше обіцяв, але зовсім не у тому вигляді, який у нас пропонують. Людина військова ніколи не "роздасть" бойову зброю непідготовленим громадянам. Закон у його баченні був би дуже суворим, скоріше за усе без служби у армії взагалі би не давали і т.п.
показати весь коментар
20.04.2019 11:18 Відповісти
Порохобот
показати весь коментар
19.04.2019 23:26 Відповісти
Команда Гриценко была лучшей. Но не судьба.
Далее, скорее всего, следующее

Эпоха Зеленского: возвращение к практике клановых договорянков

1. Зеленский -это слабый президент, который будет устраивать все кланы. Ждем возвращения Коломойского , Фирташа , Азарова, и др.
2. Запад не допустит третьего майдана, так как будет боятся , что это приведет к потере государственности Украины
3. Украина замрет без всякого движения на Запад или Восток. Экономический пульс будет еле прослушиваться
4. Конфликт в Донбассе замораживается на многие годы- кланы не умеют и не имеют желание решать подобные конфликтыЭти выводы сделаны на основе следующего:
Главная проблема Украины - это отсутствие политически ответственной элиты и отсутствие достаточного количества квалифицированных управленцев, способных обеспечить грамотное градостроительство. Это следствие того , что Украина не имела собственной государственности , а независимость упала нам на голову , когда ее никто не ждал и не готовился.
Все это не позволяло выстроить какой- то более -менее целостный проект в Украине. Как результат, вся государственная политика свелась к примитивной практике клановых договорянков, бесконечному "согласованию интересов" олигархических ФПГ, ситуативных коалиций , кидков и пробросов, цель которых была только одна: распил бюджета , ресурсов и получение преференций и рент. Отсутствие всякого идейного политического содержания, каких либо смыслов , кроме воровства - это , по существу, и составляло , если можно так выразиться , суть " политики" в Украине.
Оба майдана были попытками общества изменить порочную ситуацию, придать политике европейскую направленность, наполнить ее каким -то идейным смыслом.
Но... оба раза не сложилось. Общество оказалось очень слабым и не способным сменить нынешнюю элиту с ее криминальными отношениями.
Порошенко смог оторвать Украину от России , но ни на миллиметр не приблизил Украину к Европе , а просто выстроил карикатурную копию той же России в Украине. Запад с прискорбием вынужден был констатировать , что очередной майдан потерпел фиаско и система не только не была разрушена , но , напротив , пожалуй , даже укрепила себя.
Приход политически бессмысленного Зеленского во власть как раз и знаменует собой подведение черты под очередной попыткой наполнить политику идейным содержанием и возврат к традиционной "политике" клановых договорянков времен Леонида Даниловича.
Но обществу нельзя винить во всем только олигархические кланы. Недавние социологические опросы показали, что более 50% граждан положительно относятся к России(к русским, не к российской власти, https://hromadske.ua/ru/posts/k-rossyy-khorosho-otnosiatsia-57-ukraynskyi-opros-kmys ). Так что крах европейского вектора и возвращение политики в клановой бессодержательности , идейной бессмысленности и договорнякам имеет под собой , так сказать,крепкий общественно -идейный фундамент.
Головачев Андрей
показати весь коментар
20.04.2019 00:12 Відповісти
Так, бо виборці Гриценка патріоти, не схильні до популізму то голосували за відповідальну особу. Крім того, вони дивляться на майбутнього президента як головнокомандувача, а вже потім, усе решта. Що тут дивного? Зе не має що їм запропонувати.
На відміну від них, виборці ЮВТ, для прикладу, слабкі на популізм, через призму економіки а не війни... а Юля та Зе, у цьому плані одного поля ягоди.
показати весь коментар
20.04.2019 11:15 Відповісти
Зараз референдум про НАТО був би катастрофою...

бо референдум потрібно цей проводити у військоматі. Прийшов, отримав повістку і бюлетень.
показати весь коментар
20.04.2019 11:23 Відповісти
Порох стал на колени перед матерью погибшего воина, а Зе перед зрителями.
Порох пел гимн, а Зе кривлялся.
Порох прошел через стадион с народом, а Зе с заднего входа.
Порох называет Россию врагом, а Зе лепечет про повстанцев......
Все думали Порошенко порвет Зеленского, а Зе обосрался сам.
показати весь коментар
20.04.2019 12:10 Відповісти
Із чорного в біле, то тільки для сліпих, та вони ще вуха мають. Не обдуриш, як не старайся.
показати весь коментар
20.04.2019 15:53 Відповісти
А на счёт руки отрубить почему не написал?
показати весь коментар
21.04.2019 16:12 Відповісти
Проста арифметика нам говорить,що рейтинг збільшується при зменшенні кількості кандидатів...При цьому кількість прихильників теж може зменшитись...І ще одне...Я сам прихильник Гриценка і скажу однозначно - серед його симпатиків жодного до табору Пороха не перебіжить!Мало того,Гриценко якраз і зібрав самих більших ненависників Пороха...
показати весь коментар
20.04.2019 13:40 Відповісти
Ха-ха. 80% моего окружения голосовали в первом туре за Гриценка. Почти все из них с формулировкой "меньшее зло" говорят что проголосуют за Порошенко.
Собственно говоря, в понедельник-вторник это легко будет проверить. Берем округа с высокими рейтингами Гриценки в первом туре и считаем прирост Порошенко в этих округах во втором. например вот этот https://www.cvk.gov.ua/pls/vp2019/wp304pt001f01=719pt005f01=121.html
показати весь коментар
20.04.2019 15:25 Відповісти
А на скільки правдивий 1-ий тур? Може у 2-ому турі ПП взагалі не повинно бути?
показати весь коментар
20.04.2019 15:56 Відповісти
Собирай документальные подтверждения и 22го апреля неси их в правоохранительные органы.
показати весь коментар
20.04.2019 16:37 Відповісти
о...ещё один заказной 3,14здобол...
показати весь коментар
20.04.2019 14:36 Відповісти
старшее поколение поголовно голосует за вменяемого и предсказуемого Порошенко , они боятся кота в мешке , кривляки и брехуна
показати весь коментар
21.04.2019 16:13 Відповісти
брехло продажне
навіщо таке велике фото? від нього ж смердить.
показати весь коментар
22.04.2019 11:29 Відповісти