10334 відвідувача онлайн
12 649 88

Чому в Україні ліки дорожчі, ніж у Європі?

Автор: 

Чому в Україні ліки дорожчі, ніж у Європі?

"Лікарю, випишіть мені такий рецепт на ліки, щоб я міг пред'явити його в аптеці за кордоном". З подібними проханнями дедалі частіше звертаються наші громадяни до своїх сімейних лікарів або вузьких фахівців. Багато хто купує ліки в Польщі, Чехії, Словаччині, Туреччині, Ізраїлі та Росії, бо там вони значно дешевші.

До того ж, попри те, що курс гривні за останні місяці значно зміцнився, ціни на ліки не тільки не впали, але, навпаки, зросли. А подекуди ціни на генерики (копії оригінальних препаратів) зрівнялися з європейською ціною на оригінальні ліки.

То чому ж ліки в нас нерідко значно дорожчі, ніж у сусідніх європейських країнах? Що потрібно зробити, щоб вони стали більш доступними? Кожна нова влада, бажаючи отримати політичні дивіденди, намагається розіграти цю карту. Здебільшого безуспішно.

Зазвичай звинувачують у всьому аптеки, які, нібито, встановлюють велику націнку на ліки. Власне, за останні десятиліття всі дії влади в цьому напрямку, як правило, зводилися до обмеження цієї націнки в аптек і дистриб'юторів. На сьогодні вони доволі жорстко регулюються, але ціни на ліки продовжують зростати, до того ж відрізняються від сусідів і вдвічі, і втричі, а іноді і набагато більше.

Першу спробу реально вплинути на ціну виробника було здійснено в програмі "Доступні ліки", де на всі препарати, що входять до переліку, було встановлено ​​чітку референтну ціну (середня у п'яти сусідніх європейських країнах), яка зробила їх справді доступними для всіх верств населення. Однак стосувалося це лише невеликої групи ліків - лише 23 міжнародні непатентовані найменування (тобто не за торговою назвою, а за діючою речовиною). Щоб вплинути на весь ринок, цього виявилося абсолютно недостатньо.

Альтернативний національний закупівельник ліків

Нинішній парламент також перейнявся цінами на ліки і вже ухвалив цілу низку законопроєктів. Але чи зможуть підтримані Комітетом законопроєкти вплинути на ціни на ліки?

"Сьогодні централізовані закупівлі ліків та інших медтоварів здійснюються Міністерством охорони здоров'я із залученням міжнародних спеціалізованих організацій, - каже голова Комітету ВР з питань здоров'я нації, медичної допомоги і медичного страхування Михайло Радуцький. Але, на жаль, досягнута економія під час закупівлі через такі організації, нівелюється, в тому числі, через відсутність планування поставок, тривалих і непрозорих погоджувальних процедур з питань, які потребують негайного вирішення.

Крім того, існують факти обмеження участі в закупівлях національних постачальників - через застосування власних політик і процедур, відхилення пропозицій учасників без пояснення причин (в середньому частка національного постачальника в централізованих закупівлях минулих років ~ 17%) ". З огляду на це, розширення кількості учасників також вплине на зниження ціни, конкуренцію, а головне - якість".

Тому Комітет ініціював і вніс до парламенту законопроєкти №2538 та №2539.

Як пояснює Радуцький, "ці законопроєкти фактично передбачають створення альтернативного "національного закупівельника" (на базі ДП "Медичні закупівлі України"), що дозволить, зокрема, вчасно забезпечувати пацієнтів безоплатними ліками, оперативно реагувати на епідеміологічну ситуацію, усунути дискримінаційні політичні практики щодо національного виробника тощо.

Ми очікуємо, що повноцінний запуск національної системи закупівель з урахуванням нового регулювання, зокрема й особливостей оподаткування, надасть можливість закуповувати більше якісних лікарських засобів за державний кошт. У результаті цих змін ми передбачаємо, що кожен громадянин зможе своєчасно та безкоштовно отримати від держави необхідні ліки.

До речі, ці законопроєкти вже підтримані парламентом у першому читанні та, сподіваюсь, уже на початку 3-ї сесії будуть ухвалені в цілому".

Однак законопроєкти стосуються закупівель за бюджетні кошти. Але що потрібно зробити, щоб ліки не тільки в лікарнях або за держпрограмами, але й в аптеках стали більш доступними для населення? Насамперед, вважає Михайло Радуцький, необхідно вирішити проблему монополізації аптечних мереж:

"На жаль в Україні вже доволі тривалий час існує вкрай погана практика нав’язування аптечними мережами постачальникам лікзасобів маркетингових договорів. Згідно з цими "договорами" постачальник має витрачати шалені кошти (іноді й до 30-40% від вартості упаковки) тільки за те, щоб його препарати просто були у фізичній доступності в аптечному закладі.

Крім того, ситуація ускладнюється процесом монополізації аптечних роздрібних мереж. У підсумку найбільше від цього страждають громадяни, точніше їхні кишені.

Як варіант вирішення цієї проблеми в новій редакції Закону України "Про лікарські засоби" ми хочемо ввести таке поняття, як "фармпослуга", що дасть змогу уникнути практики маркетингових договорів. Коли замість аптечної націнки за кожен рецепт аптечна мережа отримуватиме, скажімо, 7 чи 9 грн. Це працює в Польщі, Німеччині. Для людей це буде значно дешевше.

Ще один варіант - дозволити лікарняні упаковки, тобто пакування не по 10, а по 1000 таблеток. Коли приходиш в аптеку, показуєш рецепт, і провізор продає ту кількість, яка потрібна. У такому разі людина не переплачує за упаковку й економить кошти. Ось ще одне здешевлення".

"Чекайте нового законопроєкту про паралельний імпорт"

Ще одну спробу вплинути на вартість ліків в аптеках здійснили депутати партії "Голос" Ольга Стефанишина та Олександра Устінова. Вони зареєстрували в парламенті законопроєкт 2089, більш відомий як закон про паралельний імпорт. Законопроєкт, як ідеться в пояснювальній записці, був спрямований на досягнення балансу між власниками патентних прав на оригінальні препарати і забезпеченням українців доступними ліками. Після висловлених зауважень і погроз на адресу авторів ініціативи документ відправили на доопрацювання.

"Після того, як на комітет прийшли представники фармацевтичного бізнесу та погрожували нам "відбити бошки", вочевидь, комітет не зміг ухвалити справедливе рішення і відправив документ на доопрацювання, - пояснює народна депутатка Ольга Стефанишина. - Якщо говорити прямо - це означає просто збити законопроєкт.

Для зниження цін на ліки там було закладено 2 механізми: скасування так званих "вічнозелених патентів" та впровадження паралельного імпорту. Цього тижня Рада ухвалила в першому читанні законопроєкт 2259. Він дублює наш законопроєкт у частині патентів. І зараз дуже важливо стежити, щоб до ухвалення в другому читанні 2259 не видалили ключові важливі норми і "вічнозелені патенти" справді були скасовані. У разі, якщо 2259 пройде друге читання в цілісній редакції, ми працюватимемо над редакцією нового законопроєкту. Він буде суто про паралельний імпорт для ліків. Це означає, що ми відкриємо український ринок і дозволимо без втрати якості ввозити ліки з тих країн, де вони дешевші. Важливо наголосити, що контроль якості ліків жодним чином не зміниться. Тобто такі самі ліки, які вже пройшли всі етапи реєстрації в Україні, можна буде купити дешевше".

Варто зазначити, що парламент ще восени проголосував за зміни до законодавства, які дозволяють паралельний імпорт для всіх товарів: прасок, кондиціонерів тощо. Але для ліків цей закон не працює, оскільки необхідно вносити зміни до закону про лікарські засоби.

За словами Стефанишиної, паралельний імпорт дозволить купувати ліки за більш низькою ціною саме в аптеках: "Сьогодні багато людей їздять за кордон - у Польщу, Румунію, Туреччину та інші країни - купувати там ліки, бо вони вдвічі, втричі дешевші, ніж в українських аптеках. Якраз паралельний імпорт дозволить їм не шукати по закордонах доступних ліків, а піти в аптеку у своєму місті і купити доступні ліки там. Конкретний відсоток знижки ми з вами зараз не порахуємо. Це регулюватиме ринок. Якщо буде можливість ввозити ліки за нижчими цінами, то це посилить конкуренцію і зіб’є ціну однозначно. Наприклад, у країнах ЄС практику паралельного імпорту запровадили ще 20 років тому. Завдяки цьому ціни на ліки їм вдалося знизити до 20%".

Як зазначає народний депутат, ідею паралельного імпорту просувають уже не перший рік: "Пацієнтська спільнота вимагала цих змін давно. І щоразу в найвідповідальніший момент включається фармлобі і гальмує процес. Фармвиробникам не вигідне зниження цін і вони ладні на все, аби цього не допустити. Ми вже звикли до цього. Коли ви читаєте десь на просторах інтернету, що законопроєкт про паралельний імпорт поганий і українські аптеки нібито завалять неякісними ліками, знайте, що це - аргументи, написані руками фармлобістів. Це логічно, що вони борються проти паралельного імпорту, бо вони відстоюють свої інтереси. Інтерес бізнесу - заробляти гроші. Інтерес пацієнтів - доступні якісні ліки. Тому найближчим часом чекайте нашого оновленого законопроєкту про паралельний імпорт".

Умови диктує виробник

Голова Аптечної асоціації України (АПАУ) Володимир Руденко підтримує ідею паралельного імпорту, однак вважає, що законопроєкт у його початковому вигляді потребував серйозного доопрацювання:

"Такий вид імпорту легально працює в ЄС і здешевлює ліки. Але до початкового варіанта законопроєкту є дуже багато зауважень, особливо щодо того, як такі ліки мають ввозитися в нашу країну.

Так, лише за 2018 рік у Польщі економія на вартості лікарських засобів від ввезення за системою паралельного імпорту становила понад $100 млн. Але там є чіткі правила, як це має відбуватися, - від підписання договору, ввезення препаратів і реєстрації до упаковки, листка-вкладиша. Вважаю, що автори законопроєкту використають досвід Польщі, Грузії, інших країн, де така система працює, і випишуть правила, які захищатимуть громадян від потрапляння до країни неякісних, неефективних ліків або таких, які можуть завдати шкоди".

Обмеження на вільне ввезення і продаж препаратів справді створюють умови для утримування високих цін на них. За словами Володимира Руденка, "іноді в нас з'являються ексклюзивні постачальники, ексклюзивні продавці, є люди або компанії, які мають якісь особливі повноваження від певних виробників.

Взагалі, заборонити або дозволити постачати препарат може особисто власник реєстраційного свідоцтва. Тобто той, хто виробляє. Ось зараз багато говорять про недоступність ліків для онкохворих, які потребують паліативної допомоги. Це стосується не тільки хіміотерапії, але і знеболювальних препаратів для полегшення страждань. Деякі наші виробники наркотичних і сильнодіючих анальгетиків не дозволяють багатьом аптечним мережам, які мають необхідні ліцензії, брати на реалізацію такі види товарів. У них є якісь ексклюзивні договори з певними продавцями, ексклюзивні умови. В цьому випадку диктує умови виробник, хоча щодо хворих це несправедливо і антигуманно".

Асоціація зверталася з цього питання до МОЗ, пропонуючи спростити ліцензування такої діяльності, а також якимось чином вплинути на виробника, щоб доступ до закупівлі і подальшої реалізації мали всі охочі. Тим паче, що в нас не так і багато ліцензіатів, які бажають займатися продажем таких болезаспокійливих.

Аналогічна ситуація і з закордонними виробниками. Як зазначає глава АПАУ, вони також "можуть обмежувати коло юридичних осіб, які продаватимуть їхній товар. Держава має встановити свої правила гри, щоб не допускати монополізації ринку окремими виробниками або дистриб'юторами (оптовиками)".

Поки цих правил немає, чи може держава якимось чином впливати на ціни в аптеках?

"Так, - вважає Володимир Руденко, - але за умови, що вона гарантує виробникові закупити той чи інший препарат у певному обсязі. У принципі, у нас сьогодні дуже багато препаратів, на ціни яких впливає держава. І це не лише програма "Доступні ліки". Наприклад, через Національний перелік, за яким здійснюються закупівлі в медзаклади, - там встановлені граничні націнки на ліки, що залежать від їхньої вартості. До 100 грн націнка одна, від 100 до 500 - інша. Тобто, чим вища ціна препарату, тим менша націнка. Так, діє дуже жорстка націнка на препарати інсуліну. Є жорстке регулювання препаратів, якими забезпечуються певні групи населення - за якісь заслуги або за певних захворювань. Однак це регулювання стосується лише аптек і постачальників. На виробника держава ніяк не впливає".

У Польщі, продовжує Володимир Руденко, багато лікарських засобів дешевші. Але там 70% рецептурних препаратів реімбурсуються державою. Там на початку кожного року проводяться переговори з виробниками, і держава каже: ми у вас викупимо такий-то обсяг, забезпечимо ваші виробничі потужності замовленням, але ціна має бути ось така. Якщо виробника не влаштовує, то він не бере участі у програмі реімбурсації, але тоді він дуже багато втрачає.

У нас такий процес зі встановленням референтної ціни (середньої по сусідніх п'яти країнах) почався в програмі "Доступні ліки". Але наша асоціація сьогодні виступає за те, щоб таке ж ціноутворення було й на Національний перелік лікарських засобів. Не має бути перекосу в ціноутворенні. Якщо сьогодні в Національному переліку регулюється і аптека, і дистриб'ютори, то чому не регулюється ціна виробника? Як зарубіжного, так і нашого вітчизняного. Давайте встановимо референтне ціноутворення, і відразу побачимо, де формується ціна на ліки.

Цього року МОЗ опублікував вперше перелік референтного ціноутворення на наркотичні препарати, які використовуються в онкології. Згідно з реєстром, ціни знизилися вдесятеро! Це був шок для багатьох і відповідь на питання, де формується ціна. Якщо подивитися в процентному співвідношенні, то аптека має 18% впливу на роздрібну ціну, дистриб'ютор - 8%. Усе інше - понад 70 - ціна виробника. І тут саме держава має можливість відрегулювати це питання".

Експерт вважає, що введення референтного ціноутворення на весь Нацперелік, зможе помітно знизити ціни на ліки:

"Препарати Національного переліку - це понад 470 міжнародних непатентованих найменувань. Те, що ефект буде, вже продемонструвала програма "Доступні ліки". Виробникам це вигідно, а те, що ціна знизилася, так вони заробляють на обсягах. Якщо сьогодні держава забезпечує населення ліками менш ніж на 10%, понад 90% ліків громадяни купують самі, то держава має вжити відповідних заходів".

Чому в Україні ліки дорожчі, ніж у Європі? 01

Держава має активніше впливати на ринок?

На відміну від Володимира Руденка, генеральний директор компанії "Астрафарм" Павло Лукашевич до ідеї паралельного імпорту ставиться скептично:

"Якщо ми говоримо про паралельний імпорт, то в цілому це може стосуватися виключно оригінальних препаратів. З огляду на те, що ринок України відсотків на 90 генеричний, то закон зможе вплинути лише на 10% ринку. І ці 10% - це доволі дорогі препарати, які реєструються, як правило, іноземними фармкомпаніями. Якщо дивитися на досвід європейських країн, то сьогодні в структурі дистриб'юторських поставок паралельний імпорт в Європі становить орієнтовно близько 2%. Тобто його частка дуже невисока. І це стосується інноваційних препаратів, які в тих чи інших країнах можуть коштувати менше через те, що референтне ціноутворення в них впливає на весь ринок лікарських засобів. Тому введення паралельного імпорту може вплинути лише на поодинокі препарати, а звичайний споживач введення цього закону не відчує".

За думку експерта, введення такої ініціативи не вплине і на доволі дорогі для середнього споживача препарати, вартістю 600-700 грн:

"Займатися препаратами, які в ціні до 100 доларів, ніхто не бажає. Це могло б вплинути лише на оригінальні препарати для лікування дуже важких захворювань. Однак імплементувати такий закон також буде доволі складно, необхідно вносити зміни до інших законодавчих і нормативних документів, і відпрацювання системи потребує чимало часу.

Якщо підсумувати, то я не можу прогнозувати, що введення паралельного імпорту знизить ціни на ліки в аптеках. Навпаки, це може вплинути на те, що в країну можуть і будуть потрапляти препарати низької якості, можливо, навіть фальсифікат".

Як вважає Павло Лукашевич, щоб препарати стали більш доступними, необхідна активна участь держави в забезпеченні ними населення:

"Зараз в Україні діє дві державні програми із загальною сумою фінансування 3,2 млрд грн. Багато це чи мало, якщо врахувати що минулого року в аптеках продаж лікарських засобів становив близько 90 млрд грн? Йдеться про регулювання цін на 23 міжнародні непатентовані назви - за програмою "Доступні ліки" і забезпечення препаратів інсуліну. Якби держава впливала не на 3% ринку ліків, а на 30-40% роздрібних товарів, як це відбувається у наших сусідів, то ситуація була б зовсім іншою.

Цього року, за прогнозами, ринок споживання ЛЗ буде зростати десь на 14-15%, і становитиме близько 105 млрд грн. А держава впливає лише на 3,2 млрд. На мій погляд, держава реально зможе вплинути на ціни в аптеках, коли істотно розширить номенклатуру препаратів, на які встановлюється референтна ціна і які покриваються з бюджету повністю або частково.

Якби покривалося не 23 МНН, а як у Польщі 240, і не тільки на базові препарати, але і на сучасні, то це б серйозно вплинуло на доступність лікування".

Лукашевич вважає, що попри те, що це величезні гроші, в результаті це б привело до загального зниження вартості ліків:

"Ці гроші населення сьогодні платить самостійно, а якщо б держава розширила перелік реімбурсованих ліків то в підсумку вартість ліків знизилася б. Наприклад, якби на реімбурсацію було виділено не 3,2 млрд, а 15 млрд, це суттєво вплинуло б на весь ринок".

* * *

З огляду на плани Міністерства охорони здоров'я, номенклатура препаратів, ціна на які регулюється державою, буде розширюватися, але навряд чи настільки глобально, щоб впливати на весь ринок. Можливо, варіантом могло б стати введення медичного страхування, але до цього також ще далеко. А отже, ми і далі обиратимемо - лікуватися препаратами, ціни на які повністю або частково покриває держава, або сучасними і дорогими, але вже за власний рахунок.

Тетяна Галковська, Цензор.НЕТ

Топ коментарі
+13
В Украине фармацевтическая мафия.
показати весь коментар
12.02.2020 16:26 Відповісти
+10
Я в Турции покупала очень известный атибиотик и обезболивающее . Сломала руку . Цена была в 3 !!!!!! РАЗА МЕНЬШЕ, чем в Украине !!!! А капли в нос "Отривин" стоят там 40 грн. А у нас около 90 грн. Сказать , что я была в шоке - ничего не сказать.
показати весь коментар
12.02.2020 16:25 Відповісти
+7
многабукофф, а йа так і нє понєл пачєму лєкарства здєсь втройє дороже чєм в йєвропє?
показати весь коментар
12.02.2020 16:38 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
про інші країни не скажу, а от у Ізраїлі ліки точно не дешевше, і до того ж там майже нічого не можна придбати без рецепту
до знайомих приїжджає родичка і увозить пів-валізи ліків кожного разу
показати весь коментар
12.02.2020 15:53 Відповісти
ізраїль - не йєвропа
показати весь коментар
12.02.2020 16:40 Відповісти
Ізраїль дуже дорога країна.
показати весь коментар
12.02.2020 17:32 Відповісти
я ось про це:
Многие покупают лекарства в Польше. Чехии, Словакии, Турции, Израиле, и России, потому что там они значительно дешевлеИсточник: https://censor.net/r3175063
показати весь коментар
12.02.2020 19:05 Відповісти
в Польше тоже не дешевле. К тому же, без рецепта ничего кроме аспирина не купишь. Поэтому в нытье "у нас лекарства дороже" как-то слабо верится.
показати весь коментар
12.02.2020 22:58 Відповісти
Мені терапевт виписала рецепт на ліки і сказала купляти в Польщі. Брат їздив і купив пачка-419гр. Подивилась ціну в аптеці - 1200.
показати весь коментар
13.02.2020 10:00 Відповісти
Аденурік називаються ліки.
показати весь коментар
13.02.2020 10:04 Відповісти
а всякі падлюки тут кричать, що в Польщі і в нас одне й те саме, скільки ж тих подлих ботів тут живе?
показати весь коментар
13.02.2020 13:23 Відповісти
Дешевле в разы - по поводу рецепта в Польше - да, а в Турцию знакомый ездит - так привозит многим докторам препараты, причем у нас некоторые стоят В ЧЕТЫРЕ раза дороже.
Там с аптечной мафией разобрались быстро ))
показати весь коментар
13.02.2020 11:04 Відповісти
так наши падлы забывают какая в Израиле зарплата
показати весь коментар
12.02.2020 18:27 Відповісти
Я в Турции покупала очень известный атибиотик и обезболивающее . Сломала руку . Цена была в 3 !!!!!! РАЗА МЕНЬШЕ, чем в Украине !!!! А капли в нос "Отривин" стоят там 40 грн. А у нас около 90 грн. Сказать , что я была в шоке - ничего не сказать.
показати весь коментар
12.02.2020 16:25 Відповісти
а пам'ять на назву та ціну ну: очень известный атибиотик и обезболивающее Цена была в 3 !!! дівоча пам'ять блокувала? Один "Отривин"- та запас вичерпано?
показати весь коментар
12.02.2020 19:58 Відповісти
Знакомый турок рассказывал - там Эрдоган собрал хозяев аптек и сказал что цены должны быть такими - то, не хотите продавать -**** с пляжа )
Да , не рыночно - зато действенно !
показати весь коментар
13.02.2020 11:07 Відповісти
знайома моєї знайомої, чула від своєї однокласниці, що та, їдучи в купейному вагоні з турком під Ла-Маншом, змогла його розговорити та дізналась про факти хабарництва Ердогана на мільярдні суми... інфа 100%.


P.S. якщо б, дівоча пам'ять Свеженцової півкулі не підвела, вона б згадала, що оплатила страхування від... Вже мовчу про відсутність аптек у готелях. Вичерпно?
показати весь коментар
13.02.2020 12:41 Відповісти
Ух, как жестко то.))) Во -первых я была в Турции не на побережье, а в горах. Там и травму получила.Город Кайсери. Госпиталь "Систем". Аптеки нашла в самом городе. Надеюсь это сомнению не подлежит ???Операцию покрыла страховка. А вот бандаж , обезболивающие, и после выписки антибиотики не вошли в страховку. Пришлось покупать самим. Бандаж кстати тоже дешевле вышел, чем в Украине. на 30 % примерно. Кстати, горнолыжные отели Турции - это не " все включено". Это ПРОСТО отели. Они , тупо другие. ... инфа 1000%.)))) И если б твоя "дивоча память"не "пидвела" , то мог бы и пошарить в Гугле и не пи"деть.
показати весь коментар
13.02.2020 18:38 Відповісти
Не дивоча память, а общий наркоз, операция .Ничего смешного в этом не вижу. Обезболивающее: аналог ибупрома. Название сложное, естественно,помню только основное составляющее. А антибиотик не я покупала, а муж, который возмущался, что у на с это стоит в 3 раза дороже. Если очень интересно , то уточню , специально для вас.)))))))))))))))) И , вообще не понятно откуда такое отношение к фактам?? Ломает мафию??
показати весь коментар
13.02.2020 18:24 Відповісти
В Индии подхватил грипп, там все лекарства для лечения обошлись в 1,5 доллара. Но самое забавное что эти лекарства действовали, вылечился за 4 дня. В дороге назад супругу тот же грипп догнал. Прилетели в Украину, начали лечить остатками тех индийских таблеток -не хватило, я по аптекам и больше 800 гривень лекарств купил. Они вообще мел, только на эффекте плацебо могут действовать. Супруга две недели болела.
показати весь коментар
14.02.2020 11:16 Відповісти
В Украине фармацевтическая мафия.
показати весь коментар
12.02.2020 16:26 Відповісти
а де у нас її немає. зі школи шкільна мафія випускає вже готовий продукт.
показати весь коментар
16.02.2020 11:14 Відповісти
многабукофф, а йа так і нє понєл пачєму лєкарства здєсь втройє дороже чєм в йєвропє?
показати весь коментар
12.02.2020 16:38 Відповісти
Потому шо некоторые лица, являясь коррумпированными элементами, пенки с говна снимают...
Я, чес говоря, закупаюсь в Ижипте... вот на год закупаю. Во-1, фиксированные госцены на все лики. Во-2, госконтроль этой сферы. В-3, разумеется дешевле в разы. Вот в разы! Даже зубную пасту (miswak) оттуда везу. Не потому шо жлоб, а потому шо янелох платить и покупать здешние плацебо из мела с крахмалом...
показати весь коментар
12.02.2020 17:27 Відповісти
Мабуть ЗЕбил?
показати весь коментар
12.02.2020 17:58 Відповісти
нє, то тьотка пургу гоніт
показати весь коментар
12.02.2020 18:19 Відповісти
для oqobo 16:38 Патамушта Украина самая карумпированная страна в йєвропе... А можит и не только в йєвропе... Вот такие пироги... И конца єтого бардака не будет никагда...
показати весь коментар
12.02.2020 21:44 Відповісти
пасіба, обрадовал
показати весь коментар
12.02.2020 21:51 Відповісти
Как гаварил величайший палитик - маємо шо маємо... Вуаля...
показати весь коментар
12.02.2020 22:01 Відповісти
так у нас усі найвигідніші для держави галузі приватизовані! і навіть стратегічні - такі як постачання населенню газу, води, паливних матеріалів!!! Частки держвласності, завдяки якій держава контролювала б ціни для населення ,НЕМА. Прем"єр - міністри ще з часів десь 2007 року як ляльки розводять руки в сторони --- "ми не контролюємо ціни на газ та ПММ - їх контролює ринок" ---- і роблять очима рухи по колу! А в 99% країн світу то все під контролем! Те саме з ліками.
показати весь коментар
13.02.2020 06:06 Відповісти
адепти святої зради з почуттям гумору, оцініть нік-нейм: https://censor.net/ua/user/439682 https://censor.net/ua/user/390448
показати весь коментар
13.02.2020 12:53 Відповісти
https://censor.net/ua/user/390448- https://censor.net/ua/user/439682
показати весь коментар
13.02.2020 13:19 Відповісти
А твое имя такое жутко незвучное , что стыдно написать???))))))))))))))))
показати весь коментар
13.02.2020 18:41 Відповісти
И Алиса.... это другой человек. А как все складывалось...Да???
показати весь коментар
13.02.2020 18:42 Відповісти
всем пох.о тебе забыл через 3 минуты.
показати весь коментар
13.02.2020 19:51 Відповісти
Ну, "молодец". Гадости написал и с честно заработанной копеечкой " пох." Супер.Это как-то по-уголовному.
показати весь коментар
16.02.2020 15:10 Відповісти
тебе виднее по-уголовному или нет.с ментовки?
показати весь коментар
16.02.2020 18:00 Відповісти
дядьку, зі мною все добре є))
показати весь коментар
13.02.2020 13:19 Відповісти
це ти ще Індію не відвідала, ось де твій рай на Землі.
показати весь коментар
13.02.2020 13:36 Відповісти
Хочу тебя огорчить, до невозможности.Это мое имя. Настоящее. Оцени.
показати весь коментар
13.02.2020 18:40 Відповісти
так ти і так здивувала до нескінченості... Все описала (на сльозу пробила) окрім назви препарату та його ціни, але який політ (очень известный атибиотик и обезболивающее/Название сложное, естественно,помню только основное составляющее/И если б твоя "дивоча память"не "пидвела" , то мог бы и пошарить в Гугле и не пи"деть.) Вертишся, як жаба на пательні... Та й до дупи таке як ти.
показати весь коментар
14.02.2020 09:49 Відповісти
Я не тебе, собственно, писала. Ты бот сраный. Написала для нормальных ! людей информацию о лекарствах. Аж тут , ты, жаба на пательни... Обвинил во всех грехах. Обвинитель всех и во всем..... По всем прошелся, кто написал про фармомафию. А про про аптеки на территории отелей - это просто"бинго"!))))))))))))))))) Это том , что россиянский и сепарский турист за забор отеле Анталии и т.п. не выходит. Сидит, как в резервации и бухает. Стратил -сразу себя выдал.

Кстати про "слезу", выписка- то на руках у меня. )))): аугментин 1000 мг... стоил 120 грн. на наши деньги, а у нас около 300 грн. А обезбаливающее мне даже прочесть не получилось, турецкая писменность однако, только ибупром разобрала.

Вообще-то не очень понятно , кого защищаешь, Моська????Фармафию регионалов?? Власть? Или просто ради спорта.))) Глупо.
показати весь коментар
14.02.2020 18:36 Відповісти
Свежайшая! Твоя думка дуже важлива для нащадків, прикро, що тебе прорвало тільки в даному обговоренні... Надіюсь, що це не побічні дії наркозу?
показати весь коментар
23.02.2020 14:53 Відповісти
ОООО! А должно было везде прорвать???? Как тебя??? Надо уметь проигрывать. Ну , лоханулся . С кем не бывает. ))))Но это у тебя наверно уже диагноз.Д"б"л.
показати весь коментар
14.03.2020 18:43 Відповісти
курка з відтятою головою і то більше пам'яті має, а ніж ти тупезне. Розродилась тут в спогадах, але без шостої спроби та інтернету- марно тужилась. М....да кацапська, всохни.
показати весь коментар
14.03.2020 20:50 Відповісти
Не выйдет.)))) Потому, что " ...М....да кацапська..." - это ты. Учи психологию , д"бил. А в чем , собственно, причина такой неожиданной ненависти????))))Сижу , никого не трогаю, примус починяю....Пронялась вопросом о дороговизне медикаментов. И вот -на тебе!))))))))))))Обиделся))))))))Ну-ну.Что же так обижает????? ТО , что курка умыла тебя . Или в том, что никогда за границу не ездил. И завидки взяли??? Или украинская медицина блещет успехами???И капли в нос стоят меньше , чем в Турции.????И это тебя так разозлило .До невозможности. )))))Что не с первого раза, а с шестого????))))))))))) Сочувствую.)))))))))))Теперь , вижу, что не зря тужилась.)))Попала в точку. Ты, как песик, по всем вопросам бегаешь и везде гадишь.
показати весь коментар
15.03.2020 19:49 Відповісти
баба на то и баба, что дура... Конкретно ты- ужас, что за дура в кубе.

Наплювати мені як на тебе так і на словесний понос, що тут верзеш... Співчуття оточенню, що змушені таку прибацану терпіти...
показати весь коментар
15.03.2020 20:32 Відповісти
Потому что Супрун поборола мафию!!!
показати весь коментар
12.02.2020 17:24 Відповісти
і це панове при тому що, наприклад в Угорщині я не бачив комерційних аптек. кщо не помиляюсь, то в Польщі так само і в тому ж Ізраїлі. От і питання, а що в нас не так з ліками????
показати весь коментар
12.02.2020 17:24 Відповісти
Тобто "комерційних"? Аптеки скрізь працюють на прибуток.
показати весь коментар
12.02.2020 17:34 Відповісти
ні там просто є такі, як у нас централізовані. А під комерційними я мав на увазі приватні, от приватних там не бачив. І ціни дійсно на порядок нижче ніж в нас, до того ж є знижки в разі наявності медстраховки (була в мене). У нас таке є? Немає.
показати весь коментар
12.02.2020 17:40 Відповісти
Тіпу там державні? Що таке "централізовані"?
Важко ціх ЗЕбілів зрозуміти.
показати весь коментар
12.02.2020 18:00 Відповісти
За наявності медстраховки у нас взагалі ліки безкоштовні. Проте потрібно дотримуватись процедури.
показати весь коментар
13.02.2020 07:38 Відповісти
В мене була медична страховка від заводу, то ліки я отримувала безкоштовно, але тільки в одній аптеці міста.
показати весь коментар
13.02.2020 10:51 Відповісти
Вихід є він дуже простий - націоналізувати всі заводи по виробництву ліків...Формацевтика,до речі,справа надзвичайно вигідна,дасть в бюджет куди більше,ніж гральний бізнес,і ми до цього обов"язково вернемось...Але не раніше,як розпродамо усе...А потім будемо в тій самі черговості націоналізовувати...Лікеро-горілчані,фармокологічні заводи,транспорт,все що з нафтою і газом і так далі по списку...Треба ж чинавникам за щось жити...Продати - забрати,знову продати...
показати весь коментар
12.02.2020 17:35 Відповісти
Ви більшовик?
показати весь коментар
12.02.2020 17:41 Відповісти
ні, він прапорщик Поезд стой: Раз, Два.
показати весь коментар
12.02.2020 20:04 Відповісти
Так в той же Польше и продукты дешевле
показати весь коментар
12.02.2020 19:17 Відповісти
в мечтах халявщиков.
показати весь коментар
12.02.2020 22:59 Відповісти
Чого в мєчтах, в Рукавичці. Сер Крулєвскі, наприклад, дешевший ніж такий самий Російський або Голандський. А може, навіть, і кращий. Так його тут ще митом обклали.
показати весь коментар
12.02.2020 23:14 Відповісти
Я был прошлым летом в Люблине, цены практически на все продукты, в пересчете на курс дешевле процентов на 30, чем в Киеве
показати весь коментар
13.02.2020 05:01 Відповісти
ок, говядина почем была? Рыба?
показати весь коментар
13.02.2020 08:58 Відповісти
та що ви тут, адептів святої зради лякаєте? Вам то звідки відомо? Якщо в автобусі казали, що рай на Землі- це там де нас нема, то не заважайте уяві.
показати весь коментар
13.02.2020 13:02 Відповісти
Яйця на багато-багато дорожчі
показати весь коментар
13.02.2020 10:54 Відповісти
патамуШта
показати весь коментар
12.02.2020 19:38 Відповісти
Сила петиных реформ в действии.
показати весь коментар
12.02.2020 23:55 Відповісти
Досі Пєтя?)) А валодя ніпрічьом?)))
показати весь коментар
13.02.2020 07:35 Відповісти
Якщо ви, або ваші знайомі летять у Єгипет- купуйте ліки там. Дешевше, 100% не підробка.
показати весь коментар
13.02.2020 07:37 Відповісти
Ох уж эти блохеры))
Манипуляции - Почему в Украине лекарства дороже, чем в Европе? - бредит тетя.
Если б написала - Почему в Украине НЕКОТОРЫЕ лекарства дороже, чем в Европе? - ответ такой - те, что импортируются и НЕ ВЫПУСКАЮТСЯ в Украине, те да , дороже. А 99% дженериков, выпускаемых в Украине, дешевле чем в Европе( в 1,5-2 раза). Если что, Индия и Турция это не Европа)) да и то в Турции в среднем дороже. А вот в Индии да, дженерики намного дешевле. Будете на Гоа, закупайтесь))
показати весь коментар
13.02.2020 08:42 Відповісти
наскільки я розумію, то навіть деякі ліки з Індії в Європі такі дешевше, бо купували хворому в Іспанії десь відсотків на 15% дешевше.
показати весь коментар
13.02.2020 09:13 Відповісти
Ібупрофен чи домідон можна купити, а в призначених мені ліках різниця 419гр і 1200гр по курсу злотого.
показати весь коментар
13.02.2020 10:58 Відповісти
есть еще один вопрос - почему лекарство купленное заграницей помогает, а наше нет?
показати весь коментар
15.02.2020 09:43 Відповісти
Цена - ну, что-то дороже, что-то дешевле, вопрос острее: тут же половина фальсификата!
показати весь коментар
13.02.2020 09:13 Відповісти
Чому в нас такі ціни? Та тому, що в нас така влада. Тому що внас такий бізнес. А влада й бізнес тактакі тому, що в нас такий народ.
показати весь коментар
13.02.2020 10:07 Відповісти
извините не согласен - потому, что у нас народ такой, власть ведь народом выбирается
показати весь коментар
15.02.2020 09:45 Відповісти
"Сегодня многие люди ездят за границу - покупать там лекарства, потому что они вдвое, втрое дешевле, чем в украинских аптеках. - И не просто "дешевле" - а самое главное, они РАБОТАЮТ, в отличии от мела из Украинских аптек.
показати весь коментар
13.02.2020 10:40 Відповісти
БАРИС !!!
Только клиника БАРИС правильно закупит лекарства за бюджетные деньги!
показати весь коментар
13.02.2020 11:35 Відповісти
бо рис- це завжди допомога!
показати весь коментар
13.02.2020 13:06 Відповісти
Борис! Борись за барыш! И будет вам радость и Радуцкий!
показати весь коментар
15.02.2020 12:12 Відповісти
В статье море воды и четкого ответа на вопрос заданный в заголовке не дано.
Лекарство которым я пользуюсь, к примеру, в Италии стоит в два раза дешевле чем у нас.
показати весь коментар
13.02.2020 17:19 Відповісти
у свояка рабом болел отец, у нас цена на блок химии была 1500 у.е., в рашке (на тот момент) 650 у.е, в Испании 350 у.е, и то могли приготовить по-заказу, т.к. это вещество устаревшая рецептура и у них уже не применялось, а блоков нужно было сделать 6, вот вам ***** и арифметика
показати весь коментар
13.02.2020 17:19 Відповісти
А НЕ ЧЕГО УДИВИТЕЛЬНОГО ЭТО ЖИРНЮЩИЙ БИЗНЕС, И У НЕГО МНОГО ЛОББИСТОВ. И И ОБРАТИТЕ ВНИМАНИЕ НЕ ОДИН НАРОДНЫЙ ДЯПУТАТ НЕ РЕГИСТРИРУЕТ В КОМИТЕТЕ ЭТОТ ВОПРОС.
показати весь коментар
13.02.2020 20:39 Відповісти
В Украине дороже все кроме сигарет и водки.
показати весь коментар
13.02.2020 22:06 Відповісти
Ой, де элементарно, Ватсон - поменялись хозяева потоков. Одна контора заменила другую
показати весь коментар
14.02.2020 19:59 Відповісти
я вам еще скажу, что заграницей лекарства более эффективны, а мы тут жрем пустышки , и вообще с нами еще за чернобыль не рассчитались - все онко лечение должно быть бесплатным. А мы стадо баранов не можем отстоять свои права.
показати весь коментар
15.02.2020 09:40 Відповісти
и еще куча врачей *********, которые не могут поставить диагноз, - тоже у нас уйма, а мы сидим , мы ждем
показати весь коментар
15.02.2020 09:53 Відповісти
Ждите, долбоёбы у же у порога.
показати весь коментар
15.02.2020 12:14 Відповісти
Чекали що прийде "ефективний власник " і годуватиме з ложечки , а прийшов бандитський "бізнес" і запхав українцям до широко розкритого рота х....я , а не ложечку .
показати весь коментар
15.02.2020 21:11 Відповісти
6 таблеток от глистов, цена 1830 гривен. ПРАЗИКВАНТЕЛ

показати весь коментар
21.07.2020 20:34 Відповісти
Зеля вас всех вылечит потерьпите идиоты недолго осталось))73%...
показати весь коментар
21.07.2020 20:42 Відповісти