5385 відвідувачів онлайн

Владислав Пінчук: Росіяни вважають, що квадратний кілометр землі вартий будь-яких втрат у живій силі або техніці, бо залишиться за ними

Автор: 

Владислав Пінчук на війні з початку повномасштабного вторгнення. Але думає про те, як повернеться у цивільне життя – до своїх близьких та улюбленої справи.

Тут він був фотографом та засновником продакшну. Багато років займався фото- та відеозйомками. Нині ж командує мінометною батареєю 130-го батальйону ТрО у 241-й бригаді ЗСУ. Тепер його соцмережі наповнені військовим, а не цивільним контентом.

владислав,пінчук

- У вас дуже цікава сторінка в Instagram. Ви переглядаєте фотографії, зроблені до 24 лютого 2022 року?

- Я достатньо часто переглядаю свої фотографії, але не у Instagram, а в галереї телефону, якій вже багато років. У мене буває такий ностальгічний вайб. Тоді я дивлюся фото із довоєнних часів. Не вистачає тих подій, зйомок, які я дуже любив. Іноді думаю: "Ммм, було ж так цікаво!". Але найбільше, чого бракує, це тих людей, з якими тоді спілкувався. З ними обірваний зв'язок, зокрема із тими, хто виїхав. Коли ти більше трьох років на війні, то коло спілкування, звичайно, звужується.

- Ви бачите, що змінилися?

- На сто відсотків! І на жаль, і на щастя. Але, мабуть, ми в Україні всі змінилися. Хтось більше, хтось менше. Однак повернути 2019-й чи 2020 рік неможливо. Звичайно, досвід, який я здобув за ці три роки на війні, мене змінив.

- Ви сказали, що дехто із вашого минулого кола спілкування виїхав за кордон. Це і чоловіки?

- Так.

- Як ви до них ставитеся?

- Це зрада усього – країни, принципів, інтересів. Ми з одним знайомим обговорювали політику, говорили про те, що ми – українці, такі бандерівці (посміхається. – О.М.). А коли почалася повномасштабка, людина, яка мала б доєднатися до боротьби, нелегально виїхала за кордон. Я просто обірвав усі зв’язки та сказав, що у нас до неможливості різні світогляди. Для мене чоловіки призивного віку, які виїхали за хабар, просто не існують. Вони мені не цікаві й зникли з моїх "радарів".

владислав,пінчук

- Звернула увагу, що у 2022-му у вас перерва між фотографіями - майже місяць: 16 лютого ви в горах із дошкою для сноуборду, а 20 березня - у формі з автоматом. Такий між ними контраст. Я так зрозуміла, що друга зроблена в Ірпені, правильно?

- Це якраз перші бойові виходи – Ірпінь та Буча.

Пінчук
Пінчук

- В одному із інтерв’ю про цей період ви сказали: "Мені ніколи не було так страшно". Чому?

- Якраз через ці контрасти: ще вчора ти був цивільною людиною, їздив у гори, знімав контент, а сьогодні – долучився до війська. Далі – повна невідомість! Навколо все інформаційно "палає": купа новин, подій, а що робити, тобі до кінця не доводять. Ми, добровольці, не розуміли, як нам діяти?! Я деякий час побув у Києві. Потім мені запропонували: "А давай ти поїдеш до Ірпеня?!" Погодився. У мене ж був власний дрон, то долучився, як аеророзвідник. От ти їдеш, ночуєш на якихось умовних напівблокпостах. Ти не знаєш, що завтра буде. Взагалі не уявляєш масштаб того, що відбувається. Але усвідомлюєш: там тебе хочуть вбити. А от яким чином – невідомо. Так, ти бачив фільми про війну. Та і перебуваєш серед людей, які, ніби, знають, що роблять. От якраз в Ірпені я відчув, що у цивільному житті все навколо створено так, щоб ти не помер. Наприклад, на щитку написано: "220 В. Не влізай! Уб’є!" Або в метро на дверях написано: "Не притулятися". Тобто усе небезпечне обмотане таким умовним жовтим скотчем (посміхається. – О.М.). А тут ти вперше стикаєшся з тим, що зараз перейдеш на сусідню вулицю і тебе там вб’ють. Бо прилітають міни, працює снайпер, йде артобстріл. І ніде не написано, як від цього убезпечитися – ти маєш інтуїтивно відчути (посміхається. – О.М.). А страшно ж! Але ти вже погодився на цю всю історію. То повинен крок за кроком зрозуміти, як можеш бути корисним, як діятимеш? Ага, тут – свої, там – ворог. То давайте я спробую у них провести розвідку. Однак тоді все було достатньо хаотично. Панувала така атмосфера, що певний час здавалося: ми – якесь бандформування. Потім це, звичайно, змінилося.

- Ви тоді стикалися із ворогом?

- Я їх бачив, коли літав, виявляв їхні позиції. Вони навіть намагалися збити мій дрон. Але безпосередньо стрілкового бою у мене тоді не було.

- Що ви про них думали?

- Вважав їх загарбниками, гопниками, які прийшли забрати твою землю, майно, здоров’я. Щось схоже на ситуацію, коли ти ввечері гуляєш із дівчиною в парку, а якісь бандюгани намагаються на тебе напасти, відібрати телефон і познущатися, а ти пробуєш їм протистояти.

- Розкажіть історію, як вас перевіряли кодовим словом "паляниця".

- Було таке (всміхається. – О.М.). У перші дні повномасштабки я не розумів, як доєднатися до боротьби – куди йти, що робити. Оскільки у мене є дрон, почав шукати в цьому напрямку. Знайшов організацію під назвою "Аеророзвідка". Ми поспілкувалися по відеозв’язку. Долучився до них. Вони видавали завдання, наприклад, з дрона дивитися, що відбувається на підходах до міста, чи не їде ворожа техніка. Зараз я розумію, що це, скоріш за все, було малоефективним. Але на той час я так і робив. Відправили мене на Святошин. Я їду, піднімаю дрон. Під’їжджає поліцейська машина, забирають мене й везуть до дільниці. Там розпитують, хто я такий? Чи не шпигун? Ні! Для кого літаєш? І тут я задумався: справді, а для кого? Можливо, то шахраї? Блін, оце я попав (сміється. – О.М.). А на той час усі, включаючи поліцейських, були злі, налякані і, скажу так, неввічливі. Приводять мене до начальника відділку. Він мені: "Скажи паляниця!". Я кажу. Він: "Наче, не москаль! Дзвони тим, для кого ти літав". Я набираю. З’ясовуємо, що це організація, афільована Міністерством оборони. Вони підтвердили, що я для них літаю. Мене відпустили, віддали дрон, вибачилися, як могли (посміхається. – О.М.). Я їду звідти й думаю: треба йти у нормальну армію. Не вистачало ще, щоб свої мене замордували. Та ну його в баню (сміється. – О.М.). Наступного дня я вже долучився до київського ТрО.

пінчук

- Ви вже вміли літали. Чому стали мінометником?

- Я свого часу закінчив військову кафедру. Коли почалася повномасштабка, просто прийшов добровольцем й почав літати. А потім згадав, що треба відновити документи. Отримав тимчасове посвідчення офіцера, де зазначено, що я – молодший лейтенант. Коли переходив до того батальйону, в якому зараз служу, сказав, що маю бойовий досвід пілота. Є свій дрон. Але командир військової частини сказав: "Ти – офіцер. Тому й поставимо тебе на відповідну посаду. Будеш командиром". Відповідаю, що у мене немає такого досвіду. Я не вмію! Для мене на той момент було дуже страшно взяти людей і вести їх в бій. Тоді командир запропонував: "Іди у мінометну батарею. Вчися тієї справи. А там побачимо". Я почав вивчати міномети, їздити із мінометниками на виїзди. Потім мене поставили командиром взводу, а через певний час – батареї. Так і склалося, що я пішов цим шляхом - у артилерію, а не аеророзвідку.

- Де ви тоді воювали?

- Наш батальйон брав участь у Харківському контрнаступі у вересні 2022 року. Там були перші бойові виходи із мінометами. Хоча у мене чіткої посади не було. Займався тим, чим тільки можна було – Старлінком, мінометами, забезпеченням. Просто їздив з людьми, виходили на позиції, стріляли, чергували. Тоді були чималі проблеми як зі зв’язком, так і з вертикаллю управління. Це зараз є "Дельта", всі знають "Кропиву", дрони літають 24/7. А на той час система тільки почала формуватися, тому все було трохи хаотично. Але ми були в динаміці. Нам казали: "Так, ви їдете туди". Тут же: "Збирайтеся, переїжджаєте в інше місце". Ти був піщинкою всередині цієї великої операції. Виконував накази – куди сказали, туди й їдеш працювати. Правда, добиратися було нелегко, адже кацапи, коли відступали, все мінували. Тому у нас в батальйоні було багато "300-х" і "200-х"...

- Ви воювали у Бахмуті. Яким для вас був той період?

- Важка, виснажлива і ризикована історія. Було дуже багато роботи і мало сну. Але тоді не літало стільки дронів. Я не уявляю, що б це було, якби їхня кількість відповідала нинішній. Однак сильно працювали ворожі "Птури". Доїхати до позицій було складно. Постійно підбивали. Мали багато втрат і в нашому батальйоні, і в сусідніх бригадах.

У самому Бахмуті було багато різних підрозділів. Через це система управління теж видавалася трохи хаотичною. Ти не завжди знав, чи є праворуч свої, чи вже відступили. Але такий був час.

пінчук

- Ви зараз на Запорізькому напрямку (ми записуємо інтервю 19 березня. - О.М.). Якою тут є ситуація останнім часом? І чи змінюється вона?

- Зараз цей напрямок достатньо стабільний. Якщо порівнювати із нашим досвідом на тій же Донеччині, тут, я б сказав, умовно тихо. Ситуація відповідає тому, що можна бачити на DeepStateMap.

- Ворог змінює тактику на вашій ділянці фронту?

- Тут немає активних наступальних дій. Йде позиційна війна. Ми з ворогом перестрілюємося. Використовуємо і артилерію, і дрони.

- Ви говорили про те, що росіяни міняють своїх людей на наші території. Про що це для вас?

- Для мене це про те, що вони впевнені у тому, що не віддадуть кожен клаптик землі, який завоюють. Якщо вони розмірковують: є якесь невеличке село на десять хат, за яке треба покласти тисячу солдатів, але територія залишиться їм, тоді у їхньому розумінні такі дії мають сенс. Адже якщо розуміти, що наступатимеш і наступатимеш, а тебе потім звідти виб’ють чи ти віддаси ці території, тоді це не має логіки. Думаю, вони вважають, що квадратний кілометр землі вартий будь-яких втрат у живій силі або техніці, бо залишиться за ними, а в перспективі тих же ста років вони все компенсують. Для їхнього керівництва конкретні солдати мало що значать. Це ресурс, який потрібно грамотно розподілити. Плюс, я бачу, що, на їхню думку, зіграла ставка на те, що на Заході зміниться розстановка політичних сил. Тобто зараз вони мають діалог.

- Вам доводилося спілкуватися із полоненими росіянами?

- Так. Коли ми були в районі Часового Яру, наші хлопці-мінометники потрапили майже в повне оточення. У сусідньому бліндажі вже були ворожі піхотинці. Нам треба було забирати своїх. Було прийнято рішення, що ми залітаємо на броні, відстрілюємося, працюємо дронами по місцю, де сидить ворог, і в цей час вантажимо наших та виїжджаємо. Ми так і зробили. Їдемо назад. Я – на сидінні біля водія. Повертаю голову і бачу, що сидить хтось із мішком на голові. Такий незапланований пасажир (всміхається. – О.М.). Питаю хлопців, хто це? Відповідають, що полонений. Виявляється, що суміжники взяли його, закинули до нашого бліндажу, то він два дні сидів з нашими. Його годували, давали покурити. Ми відвезли його на свою базу. Це був скромний мужичок років 40 з алтайського краю. Поспілкувалися з ним. Він був дуже переляканий. Казав, що війну розпочав путін, а вони його всі ненавидять. Звичайно, він не міг сказати щось інше. Це полон! Тому говорив те, що ми хотіли почути. Я його запитую: "Я з дрона бачив, що ти просто йдеш на смерть. Яка у тебе мотивація?". Розказує, що їх завозять і кажуть, що попереду – ліс, праворуч –союзники, ліворуч також, то вам треба йти за дроном, який вас проведе до своїх, ви закріпитеся й чекатимете подальших наказів. Уточнюю, а коли він зрозумів, що його обдурили? Коли там не виявилося союзників (сміється. – О.М.). Мені це було цікаво, тому що я бачив як вони йдуть по двоє чи по троє. Я думав, а чому їх не бентежить, що ніхто ж не повертається? Кудись вся ця маса дівається. Виявляється, їм пояснюють, що вони там закріплюються. Мовляв, весь ліс у їхніх бійцях, тільки тебе не вистачає (всміхається. – О.М.). Я йому вірю, що так і було. Адже це логічна історія. Нелогічно було б сказати: "Вас тільки двоє, а там попереду – купа ворогів". Хто б ішов?! Я також запитав, чи є у нього сім’я? Так. Чи знають вони, що він потрапив до полону? Ні. Я запропонував: "Хочеш, я напишу дружині, що ти живий? Щоб вона знала". Звичайно. Я взяв у нього її номер телефону, наступного ранку написав їй у WhatsApp. До речі, у неї на аватарці він з нею та дитиною. Повідомив, що він у полоні - живий, здоровий. З нього ніхто не знущався. Ми передали його по лінії полонених далі. Вона запитала, як його забрати? Я сказав, нехай подає заявку на обмін. На той момент мені здавалося, що було правильним так зробити. Не знаю, чим закінчилася та історія, і чи "прилетіло" їй потім з фсб за те, що вона зі мною спілкувалася. На зв'язок більше не виходила. Я їй одразу повідомив, що у мене з ним немає ніяких контактів, і що мені від них нічого не треба.

- Хочу ще поговорити з вами про тил. Два роки тому, перебуваючи кілька днів у Києві, ви писали, що зробили такий висновок: тут памʼятають про війну. А сьогодні що сказали б? У вас лишилося це відчуття?

- Розкажу про свій досвід спілкування. Сьогодні я думаю, що наше суспільство стало сильно поляризованим. Про війну пам’ятають ті, хто нею займається, та їхні сім’ї. А ті, хто прямо не дотичні, дуже виснажені й перейшли на "режим енергозбереження", як в телефоні. Просто стараються вижити. Це як на воді: намагаються не потонути. Хоча є й такі, кому війна не цікава. Це представники більш молодшого покоління, де ще немає достатньо відповідальності. Я три тижні був у Львові на навчанні в академії. Там ти більшу половину дня навчаєшся, а потім – вільний час. Тому я мав можливість багато спілкуватися. Дійсно, більш молоді люди якось війну не відчувають. Вони просто живуть, навчаються, закохуються, відпочивають. Таке звичайне життя молоді.

А люди, які залишилися у моїй "бульбашці", з якими я на зв'язку, звичайно, хвилюються, підтримують, допомагають та волонтерять. Але таких небагато.

- Такий стан речей може нам нашкодити?

- Так. Хтось пару років тому сказав таку фразу: "Люди залюбки донатили на перемогу, але на війну донатять гірше". Коли лунало: "Зараз ми їх відкинемо, покажемо цим "ванькам"", люди були більш об’єднаними та активними. А коли час ішов, однак війна продовжується, допомоги стало менше. З іншого боку, на початку повномасштабки у нас же майже нічого не було – ні техніки, ні машин, ні зброї, ні навіть форми. А сьогодні таких проблем немає. Тобто військові вдягнені та взуті. Зі зброєю та технікою. Ці базові потреби давно закриті. Тому оці розмови вчорашніх цивільних: "Ой, мене призвали. Відкриваю збір собі на одяг та взуття", - це шахрайство чистої води. На кого це взагалі розраховано?!

- Напевно, на наївних людей, які вважають, що на таких темах не можна спекулювати. Хоча за час війни ми бачимо, що шахрайства й тут вистачає. Що вже говорити про корупцію. Як ви ставитеся до того, що недобросовісні особи намагаються заробити на забезпеченні війська?

- За браковані 120-ті міни українського виробництва ніхто не покараний. Про це перестали говорити, наче це норма. А це жахливий злочин. Наче намагаються прикрити корупційні дії та некомпетентність. Хтось виготовив такі боєприпаси, інші прийняли їх на баланс, як нормальні, й поставили до війська. Я, як мінометник, розумію, наскільки це ризикована історія. Піхота сподівається, що ти їх підтримаєш. У тебе є 20-30 мін, то зараз ви відіб’єте наступ. Починаєш працювати, показуєш свою позицію, ризикуючи своїми людьми. Стріляєш, але нічого не відбувається, тому що це брак – тобто або летить неточно, адже проблеми з порохами, або не вибухає через несправність детонатора. Хотілося б людей, які відповідають за ці рішення по боєприпасам, посадити на місце піхотинців в умовах, коли єдиним, що може врятувати від загибелі, був би той міномет. Інакше як їм пояснити?! Поки ж реакції немає, і, як я сказав, винні не покарані. Це у мене та моїх побратимів викликає велике обурення й нерозуміння, як так можна?!

пінчук

- А пам’ятаєте розмови у суспільстві, що хлопці повернуться з фронту й тут наведуть порядок?

- Я давно не чув таких розмов. Мені здається, що у тієї частини суспільства, яка досі  в тилу й не долучається до боротьби, але чимось не задоволена, зокрема корупцією, військові викликають більше занепокоєння, аніж ворог. Тому що є такий наратив, що зараз повернуться ветерани і запитають, а чому ти відсиджувався, коли була війна? Думаю, у таких ставлення до військових буде упередженим. Будуть так поводитися, щоб тільки не пересікатися, тому що діалогу не вийде. Немає про що говорити.

А військові, повернувшись, надолужуватимуть втрачений час з родинами та самими собою. Рівень втоми дуже високий. Все ж три роки війни. Треба відновити здоров’я – фізичне та ментальне, побути у своїй "бульбашці", поспілкуватися з рідними та друзями. Ті, у кого будуть сили, бажання і політичні амбіції, займатимуться відновленням справедливості. Але у більшості своїй вони потребуватимуть чимало часу на відновлення. Потрібно переключитися на цивільний спосіб життя. Я по собі це відчуваю. Знаєте, влітку минулого року я усвідомив, що потроху з’їжджаю з глузду. Тому пішов у терапію. У мене тепер є терапевт, з яким я працюю онлайн. Це мені потрібно, щоб не збожеволіти. Побачимо, як це буде в масштабах країни. Хоч сумніваюсь, що це питання буде пропрацьовано.

- Я читала, що після війни ви плануєте повернутися у продакшн. Як це собі уявляєте?

- Так, я планую повернутися у бізнес та створювати контент. Хочу займатися улюбленою справою. Можливо, трохи в іншому форматі – буде менше про самозалучення, але більше про управління колективом. Мені це цікаво.

- Думаєте про те, коли це може статися? Чи живете сьогоднішнім днем?

- Думаю. Ці думки, насправді, мене підтримують. От коли все закінчиться, мені є куди повернутися та чим займатися.

пінчук

Це якраз про те, що війна мене поглинула не повністю. Тобто вона не єдине, що у мене в голові, і де я можу бути реалізованим. Знаєте, дуже лячно втратити самоідентифікацію, і на питання, хто ти, відповідати: "Я – командир батареї". Ні. У мене чимало навичок, хобі та інтересів у житті, окрім війни, якою ми зараз вимушено займаємося. А от коли це буде, я намагаюся думати більш абстрактно. Якщо сподіватися, що десь за місяць, а потім цього не станеться, буде дуже образливо.

Ольга Москалюк, "Цензор.НЕТ"

Фото надані героєм

Топ коментарі
+5
З квадратних метрів і кілометрів складається територія держави.
показати весь коментар
03.04.2025 16:01
+5
73% ідіотів вибрали клоуна що обіцяв домовитись посередині, а тепер ця гнида віддає наші надра і ці самі 73% ідіотів намісці.
показати весь коментар
04.04.2025 11:29
+4
В України відбивають. Україна втрачає квадратні км а найгірше - людей
показати весь коментар
04.04.2025 09:56
Коментувати
Сортувати:
Мрійник...
показати весь коментар
03.04.2025 09:59 Відповісти
Добре що не захотів політати над нами,ми в ті часи активно чистили периметри.Міг потрапити в трабли....
показати весь коментар
03.04.2025 11:43 Відповісти
--Привід для обурення--беззаперечний... Проте (на час сьогоднішній ) НЕ реальні можливості змінити ситуацію на краще.коли домінують зелено--зрадофіли... Під куполом ВР У--їх під 400--шкодо--зрадників. проблеми яких дещо інші---законсервувати . якнайглибше. накрадені мільярди світової гумдопомоги на нашу оборону... А першо-причина цього збурення--- гарант-73%---цілковито осліп .щоб помічати таку дрібідень... Тим більше.коли він увійшов у свій зірковий образ: стан іфорії обіймів. поцілунків. поздоровленень від перших осіб держав--союзників... Та куди страшніше. коли він знову убаюкає Україну і дасть можливість даунам--73% знову його обрати!?
показати весь коментар
03.04.2025 15:02 Відповісти
З квадратних метрів і кілометрів складається територія держави.
показати весь коментар
03.04.2025 16:01 Відповісти
Росії не вистачає земель?
показати весь коментар
04.04.2025 07:41 Відповісти
Так...вони мають найбільший у світі % неосвоєнних земель, але історично дуже жадібні до чужих.
Крім того - вони ж себе з 20 сторічча почали "русскіми" називати і тепер вважають через те, що земли Русі (тобто - руські землі) - це їхня історична спадщина, вони ж своєї історії не знають...
показати весь коментар
05.04.2025 02:38 Відповісти
В України відбивають. Україна втрачає квадратні км а найгірше - людей
показати весь коментар
04.04.2025 09:56 Відповісти
73% ідіотів вибрали клоуна що обіцяв домовитись посередині, а тепер ця гнида віддає наші надра і ці самі 73% ідіотів намісці.
показати весь коментар
04.04.2025 11:29 Відповісти
Більш того, тих ідіотів зараз вже більше ніж 73%, бо я їх на фронті практично не бачив. Вони як і їх лідер або відкосили, або "я не втік"(тільки їм втекти дозволили). На фронт у перших рядах пішли добровольціь(серед яких тих клоунів практично не було), які 2роки утримували фронт. Тепер тих патріотів, практично не залишилося, відповідно процент ідіотів став більшим, бо вони не тільки не гинули, а ще й розмножувалися
показати весь коментар
10.04.2025 14:32 Відповісти
Гроші вони заробляють на вбивстві українців і не більше
Більшість із них мільйона рублів у своєму житті ніколи не бачили, а тут і два, і три обіцяють за один контракт
показати весь коментар
07.04.2025 16:57 Відповісти