Скільки Україні потрібно витрачати на війну і де взяти додатковий ресурс

Автор: Вадим Новіков

Чому Україні терміново потрібно кратно збільшити витрати на війну і де знайти на це ресурс в середині країни.

Скільки Україні потрібно витрачати на війну і де взяти додатковий ресурс 01

Всі визнають, що ця війна для України є екзистенційною, бо питання стоїть про виживання держави і нації, смертельний ворог має набагато більше людських, фінансових і матеріальних ресурсів, ніж ми. Довга війна – це війна на виснаження, це війна наявних ресурсів, можливості і готовності їх використати. Російська економіка значно більша нашої, в результаті поточної війни наша економіка скоротилися, російська виросла.

Співвідношення ВВП Росії і України в поточних цінах (мільярдів доларів США)

Країна

2021

2022

2023 (очікування)

Росія

1837

2244

1862

Україна

200

160

173

Співвідношення

9:1

14:1

11:1

Про що говорять ці цифри?

  • Ми будемо вимушені витрачати на війну значно більшу частину ВВП, ніж ворог.
  • У будь якому випадку без зовнішньої допомоги у нас не вистачить ресурсів на війну.

Витрати на війну

Оптимальне використання наявних ресурсів – це питання економічної політики, в тому числі під час великої доленосної війни. Як не дивно, але з точки зору економічної політики війна з росіянами для нас не є екзистенційною, бо ми витрачаємо на неї зовсім не відповідні цьому слову ресурси.

В 2022 році Україна витратила на війну приблизно 20% ВВП, в цьому році витрати будуть більшими – приблизно 25-30% ВВП. Але коли питання стоїть про життя або смерть держави, вона витрачає на війну значно більше. Найближчим аналогом нашої війни є Друга світова. Подивіться, яку частку ВВП витрачали на війну (у відсотках) основні учасники у найтяжчий період, в 1942-1943 роках:

Країна

1942

1943

Британія

52

55

США

31

42

Німеччина

64

70

Японія

33

43

Примітка: марксистсько-ленінська статистика СРСР сумнівна, але витрати точно були більше 60% ВВП

Як бачите, це не 20-30 відсотків, це значно більше. Навіть Сполучені Штати, на території яких боїв не відбувалося (крім військової бази у Перл Харбор), і безпосередньої загрози державі не було, витрачали більше 40%. Тобто, якщо країна воювала довго і вперто, а не розвалювалася за пару-тройку тижнів, як Франція або Польща, то вона мусила витрачати на війну біля половини ВВП і навіть більше. Мобілізація економіки в Японії досягла фантастичного рівня в 76% ВВП, але тільки в 1944 році, коли вже було запізно. Зауважу, що на окупованих територіях (Франція, Нідерланди, Норвегія тощо) німці викачували на ведення війни до 40% ВВП.

Доречно буде порівняти економічну мобілізацію наведених країн з Італією. Друга світова війна для Італії була відзначена не тільки чередою ганебних поразок, а й тим, що для італійців світова війна завершилась не перемогою чи поразкою, а перетворилася в громадянську війну, яка тривала з 1943 по 1945 рік. Причини цього можна вбачати не тільки в поганому озброєнні італійців і виснаженні попередніми війнами в Африці і Іспанії, а й в неготовності суспільства до мобілізації. Протягом всієї світової війни, до її переростання в громадянську, воєнні витрати Італії становили від 12 до 23% ВВП, суспільство і держава не готові були нести тягар війни.

Якби українське суспільство і наша держава сприймали війну не на словах, а насправді як екзистенційну, ми витрачали б на неї вдвічі більше.

Міністр фінансів запевняє нас, що ми витрачаємо все, що можемо, але наведена таблиця викликає сумніви в його словах. Росія витрачає на війну зараз 6% ВВП, щоб проти неї встояти, ми маємо витрачати 40-60% ВВП плюс західна допомога.

Витрачаючи на війну 20-30% ВВП ми подолати російську навалу не зможемо, якщо якимось дивом Захід не збільшить військову допомогу в рази. (Ми говоримо зараз про обсяг ресурсів, залишаємо за межами розгляду ефективність їх використання. Ми бачимо, що західна допомога робить ресурси більш ефективними, але оцінити вплив на загальну ефективність зараз ще неможливо.)

Коли ми говоримо не про абсолютні витрати, а про частку воєнних витрат у ВВП, ми говоримо тим самим про готовність суспільства до мобілізації в умовах тривалої доленосної війни. Нинішній рівень витрат України говорить, що суспільство і держава не готові до такого випробування, ми можемо сподіватися тільки на те, що нас врятує Захід. Але судячи з перебігу подій, допомога Заходу в наступному році не збільшиться, а зменшиться.

Історичний приклад: джерела витрат на війну

Зразком економічної мобілізації для нас має слугувати Британія, її економічну політику періоду Другої світової війни я вже обговорював в попередній колонці. Глянемо на деякі економічні показники Британії в 1942 ріці, коли дефіцит бюджету сягнув максимуму.

Надходження до бюджету становили 2,3 мільярди ф. ст., видатки – 5,2 мільярди, дефіцит – 2,9 мільярдів. Головним джерелом покриття дефіциту (70%) були довгострокові позики. Це максимальний рівень довгострокових запозичень, в інші роки війни вони коливались від 1 до 2 мільярдів. Загалом за роки війни довгострокові позики держави перевищили 10 мільярдів ф. ст., з яких тільки біля 3 мільярдів станом на 1945 рік були зовнішніми, решта – внутрішніми.

Порівняно невеликий зовнішній борг Британії був обумовлений величезною допомогою США - американські гранти перевищували позики.

Головним фінансовим джерелом війни для Британії були самі британці. Надходження до держбюджету з 1940 по 1945 рік зросли з 1,1 мільярда ф. ст. до 2,8 мільярди, ще 7 мільярдів становило відкладене споживання, тобто довгострокова позика державі.

Як це було досягнуто? Діяли два головні чинники: з одного боку, держава переконувала народ в необхідності заощадження (знаменита промова Черчіля в парламенті в травні 1940 року, як увійшла в історію під назвою "Кров, піт та сльози", настроювала суспільство на готовність до тягот війни), а з іншого – фізично обмежувала можливості витрат на споживання.

Джерела витрат на війну в Україні

В ЗМІ та мережі лунають численні заклики до переводу економіки на воєнні рейки, але недолік цих закликів в тому, що автори вбачають тільки один інструмент – підвищення податків.

Наш уряд зациклений на двох способах фінансування – або збирати податки, або простити кошти у іноземних партнерів.

З кейнсіанського підходу до воєнної економіки, тільки за рахунок збільшення податків фінансувати війну не можливо, бюджетні видатки все рівно будуть більше надходжень, нам необхідне обмеження споживання і припинення незаконного витоку капіталу.

Український бюджет воєнного часу схожий на британський тим, що видатки вдвічі більші за надходження. Але спосіб покриття дефіциту зовсім не схожий на британський.

Ось слова голови фінансового комітету Верховної Ради Гетманцева про проект бюджету на 2024 рік: "Щодо джерел фінансування дефіциту. На внутрішньому ринку планується залучити і погасити 421,6 млрд грн, тобто передбачається забезпечити 100% роловер за ОВДП, утім, обсяги чистого залучення нульові. Тоді як 100% чистого боргового фінансування планується отримати із зовнішніх джерел. Мінфін планує позичити ззовні 1774,2 млрд грн (42,9 млрд дол за середнім курсом 41,4 грн/дол) і погасити зовнішніх боргів на 184,9 млрд грн (4,5 млрд дол)."

Можна зрозуміти наш уряд, який віддає перевагу зовнішнім запозиченням, бо з зовнішніх джерел можна отримати значно дешевші ресурси, ніж на внутрішньому ринку. Зворотною стороною зовнішнього запозичення є те, що виплати по обслуговуванню боргу йдуть за межі національної економіки, а при внутрішньому боргу – залишаються в Україні. Це мільярди доларів, які можуть бути інвестиційним ресурсом.

Можна дорікнути, що британці багаті, а ми бідні, тому наш народ не може кредитувати державу. Можливо, на цей аргумент треба зважити, якби не купівля Україною імпортної випивки за два роки війни на МІЛЬЯРД доларів (490 мільйонів доларів в 2022 році, 511 мільйонів за 9 місяців 2023 року).

Ще більш показовий факт: в 2022 році наш народ купив іноземної валюти на 10 мільярдів доларів, а в цьому році купить ще більше.

За інформацією академіка Данилишина, на руках у населення на середину 2023 року було 115 мільярдів доларів. Це просто фантастична цифра, значно менше половини цієї суми вистачить, щоб в наступному році держава ні цента не позичала за кордоном. Ці цифри свідчать, що хоча суспільство наше бідне, додаткові внутрішні ресурси для фінансуванні війни є.

Можливі додаткові ресурси

Ситуація з витратами на війну в Україні нагадує слова Кота Матроскіна зі старого радянського мультфільму: "Кошти у нас є. У нас розуму не вистачає." Можна виділити три великі внутрішні джерела коштів, які не мають відношення до оподаткування.

1. Припинення незаконного виводу капіталу з України "чорними" і не дуже "білими" експортерами, про що я писав у попередній колонці відносно експортерів зерна, хоча це більш широке явище. Це дасть 5-10 мільярдів доларів на рік.

2. Скорочення хоча б на 10-20% негативного сальдо зовнішньої торгівлі за рахунок обмеження споживання імпорту, недоречного під час війни (це приблизно 2-4 мільярди доларів, що витрачається на імпорт напоїв, кондитерських та ювелірних виробів, одягу, взуття, автомобілів люкс-класу тощо) і перенаправлення цих коштів на воєнні потреби.

3. Позичка у власного народу не 700 мільйонів доларів, як є зараз, а приміром, 20-40 мільярдів за рахунок готівкової валюти на руках у населення.

Разом з нинішніми бюджетними коштами ці додаткові джерела становлять більше половини ВВП.

Припинення незаконного витоку капіталу є найбільш простим і ефективним заходом, це не вплине на споживчий ринок і інфляцію. Додаткові кошти збільшать надходження до бюджету і взагалі збільшать ВВП, утворять додатковий інвестиційний ресурс у експортерів.

При обмеженні імпорту непотребу на споживчому ринку виникне попит на сотні мільярдів гривень, якому не відповідає пропозиція товарів та послуг. Ці сотні мільярдів гривень мають піти на фінансування війни, і не тільки за рахунок збільшення податків. Крім податків, у населення зараз є тільки два інструменти фінансування війни: (1) добровільні пожертви волонтерам на дрони, аптечки тощо і (2) військові облігації. Перший спосіб фінансування не дозволяє купувати гармати та снаряди, а другий спосіб – дуже обмежений і незручний.

Потрібно не тільки збільшити обсяги застосування цих інструментів, потрібно запропонувати нові. Можна запропонувати народу вкласти кошти в акції та облігації "Укроборонпрому". Ці мільярди гривень підуть на виготовлення зброї та боєприпасів. Можна запропонувати народу викупити націоналізовані у Коломойського акції "Укрнафти". Ці кошти підуть на пальне для військової техніки на фронті. У нас є вже значна кількість приватних компаній, які виготовляють військову техніку, найбільші з них можуть запропонувати свої акції і облігації народу.

Щоб зайва грошова маса, звільнена зі споживчого ринку, була інвестована в такі фінансові інструменти, покупка акцій і облігацій "Укроборонпрому" має бути простішою, ніж покупка доларів. Це зробити можна і це не складно.

Головне – інструменти фінансування війни мають бути різноманітними і легкодоступними.

Можна профінансувати "Укроборонпром" з бюджету, підвищивши податки, але краще таку ж суму грошей вкласти через продаж акцій народу, другий варіант кращий і з економічної, і з соціальної точки зору. Економічна історія показує купу прикладів високого попиту на акції компаній ВПК в період великих війн, це елементарна істина.

Обмеження імпорту споживчих товарів призведе до скорочення роздрібного товарообороту, тим самим - до зменшення робочих місць в торгівлі. Декілька сотень тисяч людей буде звільнено в цьому секторі, вони мають зайняти робочі місця в промисловості – потрібно не тільки дрони збирати, потрібно одяг для бійців не з Туреччини возити, а самим шити.

Нарешті, про внутрішні державні позики в іноземній валюті. Станом на початок грудня 2023 року внутрішні позики становлять тільки третину державного боргу, а в структурі внутрішніх позик 92% номіновані в гривні і 8% в доларах і євро.

У внутрішньому боргу, номінованому в іноземній валюті, частка населення становить біля 20%, що в абсолютних цифрах дорівнює приблизно 700 мільйонам доларів. Це лише 4% від обсягу валюти, купленої населенням за період великої війни, і значно менше 1% валютних заощаджень під матрацом.

Для того, щоб народ витяг з-під матрацу свої долари і купив на них військові облігації, він повинен вірити, що, про-перше, його гроші не розкрадуть ті, хто купує для армії "яйця по 17 гривень", а по-друге, що ніхто (ні податківці, ні поліцейські, ні бандити) не прийде з питанням, звідки у нього ці долари.

Військова облігація має бути дуже популярна у народу, бо дохід за нею вищий, ніж за банківським депозитом, і не підлягає оподаткуванню. При купівлі державних облігацій під час дії воєнного стану не потрібні довідки про походження коштів.

Облігація, на відміну від депозиту, є ліквідною, бо може бути продана в будь який момент, якщо потрібні готівкові кошти. Незручністю є високий номінал – тисяча доларів (або євро) і складна процедура покупки, значно складніша, ніж покупка іноземної валюти.

Очевидні плюси військових облігацій призводить до того, що попит населення на ОВДП за два останні роки значно зріс. Але це ще вкрай мало, якщо порівняти с обсягом наявної на руках у населення валюти. Не можливо оцінити, який буде попит, якщо пропозиція сягне не сотень мільйонів, а десятків мільярдів доларів, хоча є підстави сумніватися, що народ довірить державі більше декількох процентів захованих під матрацом доларів. Провал недавньої податкової амністії є сумною ознакою недовіри до держави.

Довіра до держави як умова мобілізації ресурсів

Недовіра народу до держави в Україні має глибокі історичні корені. Держава завжди була для українців чужою – польською, австрійською, російською. За останні 30 років держава нічого не зробила, щоб домогтися довіри народу, бо була захопленою купкою осіб, які користувалися нею для власного збагачення.

Виразом тотальної недовіри стали вибори 2019 року – народ віддав перевагу неофітам-профанам замість дискредитованих політиків, але довіри і "нові обличчя" не здобули, бо виявилися нічим не кращими за старі. (Феномен голосування за "анти-системних" лідерів не є суто українським, можу навести приклади Фухіморі в Перу, Чавеса в Венесуелі, Трампа в США та й інших вистачає).

Зараз ми потрапили в історичний тупик. Мобілізація економіки на рівні 20-30% ВВП загрожує поразкою через нестачу ресурсів, якщо іноземна допомога не прийде вчасно на порятунок. До двократного збільшення рівня мобілізації економіки не готова ні держава, ні суспільство. Для зміни ситуації потрібна довіра суспільства до держави. Чи можливо це?

Логіка говорить, що держава має потрапити під контроль тих суспільних інститутів, які викликають максимальну довіру суспільства. Але зараз тільки один інститут має довіру більше, ніж 95% населення – збройні сили. Майже 90% населення довіряють волонтерським організаціям, добровольчим загонам і національній гвардії.

Лідерами недовіри зараз є: державний апарат, політичні партії, судова система і парламент, тобто ті інститути, які мають створювати державу[i]. (Окремо маємо говорити про доволі високу довіру Президенту України, бо це єдиний персоніфікований державний інститут, тому в опитуваннях неможливо відокремити персональну довіру від інституційної. Всі державні інституції, без яких не може функціонувати інститут президенства, не користуються довірою).

Щоб створити довіру до держави, треба забрати державне управління у політиків і чиновників і віддати його збройним силам і іншим воєнізованим утворенням, що суперечить політичній коректності і Конституції, відповідно до яких ми приречені віддати державу в руки людей, яким ніхто не довіряє.

Проявом історичного тупику є широко обговорюваний конфлікт між Зеленським і Залужним. В дійсності, не має значення, існує цей конфлікт, чи вигаданий журналістами. Має значення те, що збройні сили, які уособлює Залужний, користуються довірою майже 100% населення, а державні інституції, які очолює Зеленський, є лідерами недовіри. Це не персональний конфлікт, це криза суспільної довіри.

Якщо б державні інститути мали довіру на рівні збройних сил, вони б змогли мобілізувати економіку, що не тільки надало б додатковий ресурс збройним силам для війни, але і створило би соціально-психологічний ефект. Збільшення витрат на війну вище половини ВВП показало б, що тяготи війни несуть не тільки бійці на передовій лінії фронту, а все суспільство.

[i] Дивись, наприклад, дослідження довіри до суспільних інститутів, яке в березні 2023 року провів Центр Разумкова.

Вадим Новіков для БізнесЦензор

Більше текстів автора

Топ коментарі
+11
Хороша стаття!
"Скорочення хоча б на 10-20% негативного сальдо зовнішньої торгівлі за рахунок обмеження споживання імпорту, недоречного під час війни (це приблизно 2-4 мільярди доларів, що витрачається на імпорт напоїв, кондитерських та ювелірних виробів, одягу, взуття, автомобілів люкс-класу тощо) і перенаправлення цих коштів на воєнні потреби Джерело: https://biz.censor.net/r3461883"
Але я особисто не вірю, що бидло яке купує елітні напої, ювелікру та люксові авто під час війни будуть замість цбого витрачати їх на армію. Тут потрібен податок на розкіш 100 або більше %%%
показати весь коментар
15.12.2023 18:23 Відповісти
+11
Справа в тому, що можна мати багато грошей але через нераціональне їх використання це не приносить жодної користі,коротше кажучі потрібен новий УРЯД професіоналів який здатен працювати та давати результат,а не відосики для телемарафону.
показати весь коментар
15.12.2023 18:58 Відповісти
+10
Таке відчуття, що автор мешкає не в Україні.
Як можна довірити владі хоча б копійку, після всього, що вона робила і робе???? Вони все заберуть, вкрадуть, а щоб сховати кінці в воду, людей відправлять на смерть. Не залежно від того - добровільно люди віддадуть своє (що малоймовірно), чи влада забере все насильно.
показати весь коментар
15.12.2023 21:10 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Хороша стаття!
"Скорочення хоча б на 10-20% негативного сальдо зовнішньої торгівлі за рахунок обмеження споживання імпорту, недоречного під час війни (це приблизно 2-4 мільярди доларів, що витрачається на імпорт напоїв, кондитерських та ювелірних виробів, одягу, взуття, автомобілів люкс-класу тощо) і перенаправлення цих коштів на воєнні потреби Джерело: https://biz.censor.net/r3461883"
Але я особисто не вірю, що бидло яке купує елітні напої, ювелікру та люксові авто під час війни будуть замість цбого витрачати їх на армію. Тут потрібен податок на розкіш 100 або більше %%%
показати весь коментар
15.12.2023 18:23 Відповісти
Будуть Бентли завозить на евробляхах або як волонтерську допомогу, генерал Макартур коли руководив Японією після війни тричі змінював уряд і чиновників, аж тоді в Японія почала розвиватись
показати весь коментар
15.12.2023 20:16 Відповісти
Нну- ну- повози Бєнтлі як допомогу.
показати весь коментар
15.12.2023 20:45 Відповісти
Податок на розкіш є одним з інструментів обмеження непотрібного імпорту. Іншим інструментом є валютний контроль через банківську систему. Ще можна використовувати митний контроль. Тобто, якщо є мета - зменшення негативного сальдо зовнішньої торгівлі за рахунок обмеження споживання - то інструменти можуть бути різними. Проблема в тому, що за два роки великої війни ніхто у владі таку мету не поставив.
показати весь коментар
16.12.2023 23:44 Відповісти
Справа в тому, що можна мати багато грошей але через нераціональне їх використання це не приносить жодної користі,коротше кажучі потрібен новий УРЯД професіоналів який здатен працювати та давати результат,а не відосики для телемарафону.
показати весь коментар
15.12.2023 18:58 Відповісти
Таке відчуття, що автор мешкає не в Україні.
Як можна довірити владі хоча б копійку, після всього, що вона робила і робе???? Вони все заберуть, вкрадуть, а щоб сховати кінці в воду, людей відправлять на смерть. Не залежно від того - добровільно люди віддадуть своє (що малоймовірно), чи влада забере все насильно.
показати весь коментар
15.12.2023 21:10 Відповісти
Навіщо ви тут розкриваєте своє справжнє ім'я та прізвище?
показати весь коментар
15.12.2023 23:43 Відповісти
Де взяти? А зелені офшори потрусити!!!
показати весь коментар
15.12.2023 21:45 Відповісти
"Якби українське суспільство і наша держава сприймали війну не на словах, а насправді як екзистенційну, ми витрачали б на неї вдвічі більше" - автор щось Ви замудрили. Не ототожнюйте українське суспільство і державу - вони живуть в різних площинах і рідко перетинаються. Суспільство сприймає війну, а от держава ні.
показати весь коментар
15.12.2023 22:25 Відповісти
Сергію, це не держава закупила за кордоном за два останні роки на мільярд доларів віскі, вермуту і іншого пойла. Це народ випиває.
показати весь коментар
15.12.2023 23:00 Відповісти
Іксперд прилетів з Місяця!!!:
"Можна запропонувати народу викупити націоналізовані у Коломойського акції "Укрнафти" - по перше фондовий ринок України з початку великого вторгнення закритий!
І головне : акції Укрнафти націоналізували не тільки у Коломойського, АЛЕ І У ФІЗИЧНИХ ОСІБ ЯКІ ЇХ ПРИДБАЛИ ЗА ВЛАСНІ КОШТИ НА ФОНДОВОМУ РИНКУ !!! Як от особисто у мене !!!
показати весь коментар
15.12.2023 22:29 Відповісти
Юрію, фондовий ринок треба відкрити (хоча торгівля державними облігаціями зараз йде регулярно), акцій фізособам потрібно повернути. Просто в межах короткої статті я не можу програму дій уряду викласти. Уряд робить стільки дурниць, що треба дуже довго писати
показати весь коментар
15.12.2023 22:56 Відповісти
Я теж знаю що треба. А хто це буде робити? Той хто до цього не робив?
Фізособи, громадяни України купували не тільки ОВДП, але і евробонди, тепер на відміну від ОВДП виплати купона по ним заморожені, погашення як я розумію буде відкладене також...
А це ж рекламувалось як найнадійніше вкладення яке гарантується державою !!!!
Так війна, але війна повинна бути для всіх, а не тільки для довірливих...
Це я і десятої частини кейсу "довіри до держави" не виписав!!!
показати весь коментар
16.12.2023 00:06 Відповісти
З загальною постановкою проблеми я згоден. Якби ми витрачали 20-30% ВВП за рік до того - можливо і вторгненню вдалось би запобігти!
показати весь коментар
16.12.2023 00:18 Відповісти
Це не так. 20% ВВП за рік не допомогло б. Вистачило б 5% ВВП, але не за рік, а за 20 років. А головне - це 5% не від 150 мільярдів, а від 500-600 мільярдів доларів. У нас принизливо малий ВВП. Причина відома - знищення двох третин переробної промисловості, в першу чергу машинобудування і електроніки, тих самих секторів, без яких військову техніку виробляти не можливо.
показати весь коментар
16.12.2023 10:04 Відповісти
Повністю з вами згоден, це найкращий варіант, але тоді влада керувалася зовсім іншими цілями і оцінкою оточуючої дійсності!
Ну не Януковичу ж розбудовувати оборону було, не для того він громадян росії поставив вначолі СБУ та Оборони, подовжив базування російського флоту...
Квартал прийшов до влади під лозунгами: "розсміши коміка", "ліга сміху", "квартал та ще квартал"...
За два роки до повномасштабного вторгнення звільнилося біля СТА (100) військових пілотів !!!
Я пишу про рік, тому що за рік до вторгнення прозріти повинен був навіть комік !....
показати весь коментар
16.12.2023 12:23 Відповісти
Ви так пишете, наче Янукович та Квартал коміків прилетіли з Марсу. Вони реально перемогли на виборах. Україна не готова до війни через розвал економіки, економіка розвалена через недолугу політику влади, владу обрав народ. На чергових виборах чергова "Партія пройдисвітів і придурків" чергово отримає перемогу. Якось так. Некомпетентний виборець вибирає некомпетентну владу. Почитайте Джейсона Бреннана "Проти демократії".
показати весь коментар
16.12.2023 15:24 Відповісти
Без прийняття радикальних податкових змін ВІЙНУ НЕ ВИГРАТИ!
Потрібно:
підвищити військовий збір до 10%,
ввести податок на багатство і розкіш (люкс-автомобілі, маєтки, коштовності тощо) до 100%,
виплачувати зарплату понад 30 тис грн військовими 10-річними облігаціями,
ввести податок з обороту 5% (ПДВ залишається), крім військових підприємств,
встановити за ухиляння від сплати податків понад 10 тис грн - виправні роботи (копання окопів),
встановити за ухиляння від сплати податків понад 100 тис грн - розстріл і конфіскація всього майна.
показати весь коментар
15.12.2023 23:18 Відповісти
Ви, звичайно, бачите себе серед тих, хто буде підвищувати, розстрілювати і конфісковувати?
показати весь коментар
15.12.2023 23:48 Відповісти
ворог має бути знищений - війна, а ти проти України
показати весь коментар
16.12.2023 04:07 Відповісти
Для вас вороги - українці, які заробляють більше $800 на місяць?
показати весь коментар
16.12.2023 07:07 Відповісти
Ворог на Банковій і Зе влада по Україні з татаровими і ригами, чи це новина ?

У тебе в планах є розтріл олігархів - які завжди топили за кремль і росію - Ахметова, Коломойського, Пінчука, Фірташа, Новинського і інших і націоналізацію їх майна на
користь ЗСУ також ? Звісно немає, бо проти овець ти молодець, а проти олігархії
слабенько в колінках буде )
показати весь коментар
16.12.2023 23:15 Відповісти
Продовжуйте демонструвати свій люмпенський рівень.
показати весь коментар
16.12.2023 07:09 Відповісти
🤣
показати весь коментар
16.12.2023 23:11 Відповісти
Зовсім навпаки. Радикальні податкові зміни не потрібні і не можливі. Особливо з урахуванням того, що більше 7 мільйонів працюючих українців не мають офіційних доходів, оподаткувати чорний ринок держава не зможе, там податківцями працюють бандити. Терміново потрібно залучати неподаткові заходи, які я описав. Податки збільшити можна, але в наших умовах тільки непрямі.
показати весь коментар
16.12.2023 09:55 Відповісти
ВВП України 160 млрд. дол. це десь 4500 дол. на чол... це рівень Африки , що тут можна взагалі оподатковувати? ВВП на душу в Німетчині 50 тис. дол., Франція 40 тис. США 70 тис...
Тут **** не податки потрібно збільшувати а ВВП!!!!
А щоб збільшити ВВП і як наслідок збільшаться податки - це реформи, інвестиції, чесний суд, відсутність монополій ахметова, відсутність корупції, но клоунам простіше підняти податки
показати весь коментар
16.12.2023 12:18 Відповісти
..та тихо,..тихо...вже і так..дорефррмувалися....Африка ще здасться канадою
показати весь коментар
18.12.2023 09:22 Відповісти
"Позичка у власного народу" після генебної "Юліної тисячі", коли віддавали гривнями по курсу 1:1 те, що мало віддаватися в долларах і з відсотками, є нереальною. Держава, як завжди, обдурить. І це вже закарбовано в генетичному коді.
показати весь коментар
16.12.2023 15:31 Відповісти
Ресурс? Треба ефективніше наголошую на порядок ефективніше трати доступні державі людиногодини громадян.
Тобто треба для початку державі взагалі зрозуміти чим держава оперує. Хто є, який стан здоров'я, навики-освіта-досвід, чим зайнятий, скільки податків приносить чи наскільки це важливо для держави. Як краще цих людей застосовувати, де знайти за кордоном ще, як загітувати, завезти і т.п.. Вже не кажучи за мотивації для народжуваності..
Також треба більше вкладатись в джерела енергії і ресурсів, в їх розробку, видобуток, будівництво нових джерел і т.п. тому що вся енергія за допомогою технологій "конвертується" чи по іншому може виступати замінником людиногодин так як те що можна зробити руками може зробити механізм в сотні раз ефективніше потративши трохи енергії. Про що це я? Треба навчитись користуватись ВАЖЕЛЯМИ тобто інструментами і страшно карати за їх ігнорування. Колись тих хто на полювання йшов з голими руками, а не із списами та іншими інструментами карала еволюція стратою таких дебілів. Для прикладу НЕ ТРЕБА копати сотнею людей окоп (потративши сотні людиногодин) коли це може зробити одна людина з будівельною технікою затративши пару десятків людиногодин...
показати весь коментар
16.12.2023 19:06 Відповісти
Довіра зеленському серед народу Україхни ? Ви що спите там.

ЧУЮ ГОТУЮТЬ НАС ДО ЗЛИВУ (ПРО ВСЯК ВИПАДОК, ЯКЩО ДОПОМОГИ ЗАХОДУ НЕ БУДЕ)
Військові облігації непогана ідея, ще б взяти і розтрілювати чиновників казнокрадів хто купує люксові автівки, а їх майно продавати на користь ЗСУ. Імпорт алкоголя і люкс жратви з Заходу повинен припинитись під час війни - 100%.
показати весь коментар
16.12.2023 23:10 Відповісти
Довіра Зеленському в вересні 2023 = 72%. Сам здивований. Джерело https://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia/otsinka-gromadianamy-sytuatsii-v-kraini-dovira-do-sotsialnykh-instytutiv-politykiv-posadovtsiv-ta-gromadskykh-diiachiv-stavlennia-do-provedennia-zagalnonatsionalnykh-vyboriv-v-ukraini-do-zavershennia-viiny-veresen-2023r
показати весь коментар
16.12.2023 23:26 Відповісти
Довіра зеленському і куплені рейтинги це як солярій з літним сонцем рівняти.
Зеленому дебілу вже виказали 70 % українців про його відповідальність за корупцію.
показати весь коментар
17.12.2023 14:22 Відповісти
На мою думку то треба дозволити завозити /переказувати валюту до України без обмежень. Заробітчани пересилали досить таки великі кошти і не один рік. Вважаю що обмеження на ввіз готівки можна збільшити до 40тис.при наявності контракта або в платних квитанції зарплати
показати весь коментар
17.12.2023 09:14 Відповісти
Розумні думки. Наші внутрішні резерви величезні.
показати весь коментар
17.12.2023 09:49 Відповісти
Я розумію,що кацапська економіка орієнтована на продаж сировини за кордон,але дивлячись на рівень нашого ВВП задумуєшся, яким має бути конченим суспільство, щоб рівень ВВП з такими можливостями був на такому дні? Навіть молдавани нас переганяють уже і робили це ще і до війни. Це все є результатом виборів "мудрого наріду" за палку ковбаси ідіотів котрі обіцяли підняти пенсії на 1 тисячу гривень.
показати весь коментар
17.12.2023 10:48 Відповісти
Ні...це результат повальної корупції...і несплати податків
показати весь коментар
18.12.2023 09:27 Відповісти
Обмеження імпорту продовольчих товарів приведе до зниження їх купівлі і перенаправлення їх наприклад на допомогу військовим...

Не приведе. Обмеження імпорту приведе до дефіциту їх офіційно - і розквіту чорного ринку і контрабанди.

Люди не вірять в здатність держави розпоряджатися їх коштами, оскільки бачать крадіжки та марнотратство в розпорядженні державними коштами.

Спочатку держава має навчитися ефективно витрачати те що має - садити корупціонерів - не класти бруківки і хєр на потреби поранених та сім'ї загиблих військових, обмежити зарплати та премії керівникам держ структур.

А потім і народ підтягнеться.

А коли чиновник злодій потягне руки до людських коштів,то він може отримати і гранату у відповідь.
показати весь коментар
17.12.2023 10:53 Відповісти
Автор-дибіл ніяк не зупиниться, видає бредятину за бредятиною, даже тошнить коли це читаєш, яким же лохом потрібно бути щоб на це вестись???
1. В попередніх своїх статтях він видає що митники з контрабандистами в чорну експортують 40% зерна і потрібно створити міністерство експорту, тобто ввести в схему ще чинуш нового міністерстваю Для автора-дібіла є ідея - потрібно ввести нагляд нашими Героями СБУшниками вони точно зупинять контрабанду, похер що СБУ всі роки вже займається не шпіонами а бізнесом.
2. Друга його ідея // припинення виводу капіталу з України// но через пару абзаців автор-дибіл пише // на руках у населення на середину 2023 року було 115 мільярдів доларів. Це просто фантастична цифра, значно менше половини цієї суми вистачить, щоб в наступному році держава ні цента не позичала за кордоном // Так ти оприділись у нас вивід чи не вивід капіталу????
3. //обмеження споживання імпорту, недоречного під час війни//, в структурі імпорту найбільше займають паливо -6 млр., добрива -6 млрд., і машини 9 млрд., тобто вся хрень що автор написав про імпорт турецького печива, імпортний алкоголь, юв. вироби - це нікчемний вплив на загальний імпорт, взагалі ніякого ефекту не буде навіть при повній забороні саме на ЗМЕНШЕННЯ імпорту, і даже включаючи елітні автомобілі.
Ще раз для автора-дибіла - у нас в резервах історичний максимум- 38 млрд. дол., це 4000 танків, но ти ДІБІЛ не купиш даже одного танка, тому що немає на продажі ні танків ні снарядів !!!
Яким же потрібно бути тупим щоб не бачити РЕАЛЬНИХ проблем???
показати весь коментар
17.12.2023 11:28 Відповісти
Автор людина недалека від економіки . Вона не розуміє , що це складний організм . І будь яке силове чи штучне втручання - приведе до серйозних руцнівних наслідків . І замість росту надходження коштів - руйнування галузей і щзменшення надходжень податків.

Автор не розуміє , що всі споживчі товари ( окрім контрабанди) обкладаються ПДВ 20 % . Тобто держава забирає в людей 20 а то і більше відсотків вартості товару - це прихований податок , який платять всі ..

Штучне обмеження імпорту привде - до виникнення чорного ринку, скорочення офіційних робочих місць і росту тіньової економіки.

.

Замість тупих силових рішень та обмежень - потрібно ефетивно боротися з корупцією , котрабандою, нераціональним використанням коштів та обмежувати зарплати керівникам - чиновникам .

Уважно відноситися до поранених та сімей загиблих.

Лише при таких заходах українці повірять вдержаву і вкладуть в неї кошти . Адже при інфляції яка є на разі вкалдати кошти в облігації є сенс лише , тому що ти віриш в країну , а не тому ,що оттримаєш прибуток ( що хєр насправді )
показати весь коментар
17.12.2023 11:57 Відповісти
Я б хотів сказати свою особисту думку. Уявімо що в держави не має проблеми з грошима. Взагалі. У мене питання, на яких підприємствах розміщувати ті закази. Де набрати КВАЛІФІКОВАНИХ конструкторів, інженерів, верстатників? В Україні 30 років знищується освіта на всіх рівнях, особливо технічна. Крім цього в державі проведена політика деіндустріалізації. Залишилася за великим рахунком тільки сировинна складова, якою володіють олігархи. Про що ми взагалі говоримо. Ці гроші навіть якщо б вони були - це не в коня корм. А порівнювати Україну з Штатами і Британією взагалі не доречно. Це в ті часи гіганти світової економіки і промисловості, науки. За ті роки були зроблений величезний технологічний і науковий потенціал про рив. У нас проблема зробити міномет і міну до нього. Турнікети, сухпаї, саперні лопати приходять як допомога і їх не вистачає.
Я б написав, що з цього всього сліду, але певно забанять.
показати весь коментар
17.12.2023 11:58 Відповісти
Дуже дивна стаття, вона мені нагадує проблески статті Єгора Фірсова про 100 тисяч дронів на місяць.

Во первых сравнение бюджетов 1942 года у Великобритании и других стран выглядит не уместным. На то время курс был один, и эпоха была другой, в то время люди возможно верили в другие вещи, не было интернета, и люди могли за буханку хлеба идти на войну, и во вторых, что самое главное, во 2-й мировой войне у сторон были официальные союзники, хоть их и крошили, но они были.

"Якби українське суспільство і наша держава сприймали війну не на словах, а насправді як екзистенційну, ми витрачали б на неї вдвічі більше." - то есть всё идёт к тому, что на наши плечи ляжет ещё одно ярмо, то есть 100.000 человек, мы должны не только сбрасываться по 299$ в месяц на дроны, чтобы было чем отбиваться, так ещё и на снаряды должны тратить деньги и на снаряжение. А кто мешает производить те же снаряды для града, миномёты в горах закарпатья. Закупайте только снаряды, а из чего стрелять будет, сделайте как в северной корее заводы, ужгородская область, производите нептун, под землёй, а сборку ведите на земле, хоть 3 ракеты в месяц. Кто мешает из двигателя для бензопилы сделать аналог шахеда, чтобы истощять пво противника?

А вывод какой, нам втюхали безпилотники по 30-40 тысяч долларов за штуку, которые даже в реальных боевых действиях не учавствовали, а нам нужно было совсем другое. И продолжают втюхивать какой-то брак и непотриб, не на всех позициях, но такое присутствует. Делайте свой источник взрывчатых веществ, производство пороха, или химические вещества, свои аналоги авиационного керосина, ракетного топлива.

А почему мы тратим деньги и силы на несколько линий фронта? почему нет рвов по всей границе с Белоруссией, чтобы исключить фактор внезапного нападения? бункера, рвы, камеры или датчики фиксации движения, звука. рвы купянск, рвы бахмут, в херсонской области природный ров, опасные места Угледар, Марьинка, рвы, доты, рвы доты.

Автор предлагает нам всем купить облигации, но сам он прекрасно понимает, что война это расходная дыра, какой вменяемый человек будет их покупать?, зарплата в 12-15грн месяц, и то если Вы работаете, и Вас в 6 утра не заберёт весёлый белый бусик в ТЦК, разве что какой-то депутат, который вложит пару миллионов, и после войны именно он и будет получать + 25-30% средств или его дети, и эти % из нас самих будут высасывать.

И ресурсы, после того как у нас забрали Крым, россия выкачивала 8 лет до 2022 года там нефть, я не могу знать сколько давали вышки Бойко, но наверно достаточно, наш уголь на донбассе, у нас там было достаточно много угля, где наш уголь? Запорожская АЭС "Это самая большая атомная электростанция в Европе и девятая по мощности в мире", то есть у нас забрали уголь,энергию, нефть, немного газа. И почему-то я не слышу новостей, что какой-нибудь Пинчук перенёс свой завод, или ахметов. А вот Чумак перенёс свой завод, и делает пасту томатную, она правда стоит 70грн, но делает пасту.

А почему Вы решили что ЕС и США и UK будет нас субсидировать на полную в течении 10 летней войны? если мы освободили больше территории в 1 год войны чем во 2-й ? Кто будет нам давать 80млрд в год на войну? ведь запуск самолётов f15 её только удорожает.
показати весь коментар
17.12.2023 14:07 Відповісти
отдать последний крохотный запас валюты что держится на случай болезни, похорон, утраты имущества - обычными малообеспеченными украинцами ? ОБОРОНПРОМУ ?Серьезно ? При том что его акционерам такое в голову не уложится. Сложить 7 млн долларов наличкой из Декларации Порошенка например, с 1000 долл.обычными тощими "накоплениями" оно конечно.
показати весь коментар
17.12.2023 17:48 Відповісти
"зелень" весь час тільки мародерить і краде. А коли люди питають, а де наші власні ракети, снаряди і дрони - то "киває" на народ, ото, мовляв, більше донаттє і не питайте де ми поділи гроші.
Ну от нещодавно забрали ПДФО в громад і передали "Держспецзв'язку" - і одразу ж той "держспецзв''язок" ловлять на розкрадання коштів - знову скандал.
І нова "пропозиція" від "зелених" - (через "ботів"-новікових") - а давайте, замість перестати красти, ще щось заберемо в людей (заберемо для себе любимих - не для Армії ж) - бо звикли тільки "гуску общіпувати", красти, мародерити та брехати.
показати весь коментар
18.12.2023 01:59 Відповісти
Схоже автор - слуга народу - або з елехторату.

Ідеї на рівні Шарікова - запрєтіть, переразпрєділіть, расстрєлять.

І це все звичайно втілювати будуть в реальності Швондєри.

Результати таких реформ - очевидний - пісєц економіки, зубожіння простого народу,зменшення надходжень в армію
показати весь коментар
18.12.2023 10:02 Відповісти
Автор мечтатель фантаст. Ресурсы надо искать не внутри у простых людей, а в оффшорах тех гандонов, которые годами выводили наворованное, включая тендеры минобороны с яйцами и снарядами непоставленными.
показати весь коментар
18.12.2023 10:20 Відповісти
блін, коли вже очільники усіх рівнів нарешті зрозуміють, що не потрібно нам нахрін оті тротуарні плитки та сквери, оті нові асфальти та дитячі майданчики від депутатів та міських феодалів. Блін!! Хоч головою у стіну бийся. Витрачайте все до останньої копійчини на озброєння, з міських, з державних бюджетів, всі джерела доходів мають бути спрямовані на здобуття Перемоги! В іншому випадку може так статися, що вам, *****, нічого буде "очолювати" .
показати весь коментар
18.12.2023 12:26 Відповісти
Напис логічно та комплексно. Президент сказав на прес-конференції, що озадачив міністра фінансів пошуком 500 млрд грн. Треба переслати статтю Президенту та Міністру. Хто це зробить? :
показати весь коментар
21.12.2023 09:59 Відповісти
«Аналогично и с тотальной войной. Вы можете изъять людей из экономики и из услуг, и тем самым утопите и страну, и государство. Просто потому что будет сокращено множество сегодня важных сфер»

https://t.me/saygin_opinion/8935

Это очень интересная тема, о которой я вот уже несколько месяцев хочу написать статью - но пока что пусть будет хотя бы небольшой тезисный текст.

Исторически сложилось три типа мобилизации экономики: советский, американский и японский. Различия их существенны, и в первую очередь они лежат в плоскости проблемы, обозначенной ув. Александром Сайгиным - степени нанесения ущерба собственной экономике.

Советский тип подразумевает предварительное накопление и резервирование промышленных мощностей, стратегических материалов, техники, специалистов - основные приготовления военной машины в понимании советских теоретиков должны были делаться до начала боевых действий.

Американский тип строится на противоположных принципах - по опыту Второй Мировой США делали ставку на развертывание военных производств и насыщение армии военной продукцией уже непосредственно в ходе ведения боевых действий. Америка всегда могла позволить себе подобное в силу большого количества технических специалистов в стране, которых легко можно было бы привлечь с гражданского рынка труда в ВПК, а также из-за отсутствия проблем со станкостроением.

Американский и советский подходы объединяет очень важная деталь - они оба подразумевают функционирование военной экономики в отрыве от общей экономики государства. То есть военная экономика формируется как отдельное и самостоятельное явление (до или во время войны), и не обрушает своей тяжестью функционирование страны.

И здесь мы приходим к японскому типу мобилизации.

Японский тип подразумевает собой все то, к чему нет-нет призывают безумцы - к тотальному вовлечению секторов гражданской экономики в военную. Мечты взять завод «Кока-Колы», загнать туда заключенных, подростков, надсмотрщиков с хлыстами, а затем точить лобзиком гильзы снарядов - это ровно то, что реализовала Японская империя в годы Второй Мировой войны.

Последствия экономической мобилизации были чудовищны - к 1945 году японская экономика по показателям развития вернулась на собственный уровень конца XIX-го века. Даже тотальное минирование портов и стратегические бомбардировки американцев не смогли нанести того урона, который нанесли японские же чиновники - по самым оптимистичным оценкам, из-за своей экономической политики Токио лишился 33-35% ВВП страны.

Зато каких масштабов была мобилизация! Детали для самолетов точились в каждой частной мастерской. Правда, часто вручную. И самолетов все равно не хватало. А еще это привело к страшному дефициту - оказалось, что если всех заставить точить детали, то заниматься производством товаров широкого потребления будет некому.

По этой же причине губительны и даже совершенно безобидные на первый взгляд идеи, например, о пошиве формы, обуви, и прочих элементов экипировки гражданскими предприятиями. Сделать это они, конечно, способны, только вот их выключение из экономических цепочек может привести к весьма неожиданным последствиям (в американских мобпланах по этой причине рассматривается не размещение заказов на частных предприятиях, а выкуп подходящего под военные нужды гражданского оборудования).

Так что подлинная цель экономической мобилизации лежит отнюдь не в ревизии всех доступных ресурсов страны и привлечении их в военную экономику - цель ее лежит в том, чтобы война по возможности никак не затрагивала основную массу населения, минимально сказывалась на уровне жизни и функционировании народного хозяйства.

P.S.: нужно отдельно обратить внимание на то, что различные типы мобилизации экономик подразумевают возможность заимствования каких-либо элементов друг у друга - т.е. японцы строили новые заводы, США производили бомбардировщики и корабли на гражданских мощностях и так далее. В данном контексте важна общая стратегия действий и их влияние на экономику страны.

@atomiccherry 💯
показати весь коментар
22.01.2024 10:56 Відповісти