5256 посетителей онлайн
3 643 43
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.

Дике поле чи легальна сила: навіщо Україні закон про приватні військові компанії (ПВК)?

Дике поле чи легальна сила: навіщо Україні закон про приватні військові компанії (ПВК)?

Нещодавно Президент Зеленський заявив, що подумає над дозволом роботи приватних військових компаній (ПВК) в Україні. Чому ця тема активізувалась зараз?

Спроби створити законодавчу рамку для ПВК робились ще з 2014 року. В Раду вносилися кілька документів, однак жоден не був ухвалений. Спроби прийняти закон про ПВК були і у цього скликання парламенту, однак, поки триває війна, всі сили потрібні на фронті.

Але що буде після? Захист стратегічних об'єктів, навчання українського війська та армій союзників, охорона та супровід дипломатичних місій, розмінування, – це далеко не повний перелік функцій, які могли б виконувати українські ПВК, застосовуючи досвід, набутий в умовах війни.

Тим більше, що демократичні країни таку діяльність суворо контролюють, але повністю не забороняють.

Де працюють ПВК?

У більшості європейських країн ПВК дозволені у вигляді охоронних компаній із розширеними функціями. Водночас, вони обмежені в застосуванні сили, особливо – за кордоном. Наприклад, у Німеччині, Італії та Іспанії бойові функції заборонені зовсім, дозволені лише охоронні. Швейцарія заборонила участь своїх компаній у збройних діях за кордоном ще у 2013 році, але дозволяє охоронні функції поза межами країни.

Втім, є багато демократичних країн, де діяльність ПВК контрольована, але достатньо поширена.

Однією з найбільш ліберальних країн щодо ПВК є Велика Британія. Закон дозволяє британським компаніям діяти за кордоном у сферах охорони, логістики й супроводу. G4S – одна з найбільших британських охоронних компаній у світі, до 2021 року діяла незалежно, згодом стала частиною американської Allied Universal. У 2000-х вона охороняла дипломатичні місії, енергетичну інфраструктуру, посольства та конвої в Іраці й Афганістані. У 2009 році G4S мала понад 9 000 охоронців лише в Іраку. Компанія працювала також у Лівії, Сирії, Південному Судані та ДР Конго, забезпечуючи безпеку гуманітарних працівників і баз.

У Франції бойові функції ПВК заборонені, а за підготовку найманців передбачено до 7 років ув'язнення. Дозволена діяльність у межах цивільних функцій (охорона, консалтинг, тренування) в тому числі за кордоном. Відомі гравці – Defense Conseil International (DCI), що працює в 50 країнах (зокрема в Брунеї, Індії, Кувейті, ОАЕ), надаючи військове навчання, включно з кібер- та радіоелектронною війною. Ще один функціонал DCI – розмінування. Так, наприклад, через оператора Cofras DCI проводила розмінування в Перській затоці, Анголі та Мозамбіку. GEOS діє в 80+ країнах, надаючи охорону, консалтинг і тренінги.

Світовим лідером у застосуванні ПВК звичайно ж є США. Американські компанії не просто працюють за кордоном, а й мають державні контракти та виконують широкий спектр завдань, в тому числі для Пентагону. Найвідоміші – Academi (колишня назва Blackwater) та DynCorp. Під час війни в Іраці (2004-2009) Blackwater забезпечувала безпеку тисяч американських чиновників та дипломатів.

ПВК у США залучаються до евакуацій, охорони дипломатів, навчання армій союзників та логістики в зонах конфліктів тощо. Тобто, можна сказати, що в США приватні військові компанії інтегровані у системи оборони США інституційно. Що зробило їх не просто підрядниками, а практично частиною американської військової системи.

До речі, не відстає за рівнем лібералізації застосування ПВК і Канада. У Канаді діяльність у сфері приватної безпеки дозволена і регулюється на рівні провінцій (наприклад, через ліцензування охоронних фірм). Канада не має закону, який прямо забороняв би участь своїх громадян або компаній у військових операціях за кордоном як підрядників. Тому канадські ПВК можуть діяти за кордоном, якщо не порушують канадське законодавство або санкційний режим щодо конкретної країни.

Найвідоміша канадська ПВК – GardaWorld, яка працювала в Афганістані, Іраці, Лівії, Гаїті, Ємені, Пакистані, охороняючи дипломатичні місії, об'єкти, журналістів і місії ООН. У 2012 році компанія отримала контракти в Лівії після падіння режиму Каддафі. У 2021 GardaWorld брала участь в евакуації з Кабула дипломатичних працівників після виходу США.

Водночас, контроль та межі дозволеного – ключові питання в сфері ПВК. І замість уникати цієї теми, настав час визначити чіткі рамки.

Навіщо Україні ПВК?

Наразі в Силах оборони задіяно понад 1 мільйон українців, це у 4 рази більше, ніж чисельність ЗСУ до повномасштабного вторгнення. З війни повернуться понад півмільйони ветеранів, досвідчених та навчених у реальному бойовому досвіді людей. Частина з них захочуть повернутися до мирного життя, та зможуть, наприклад, продовжити працювати за старою професією. Але далеко не всі хочуть повертатись до попередніх професій – і вже активно про це говорять.

Тому, і мислити категоріями довоєнного часу, де приватні військові компанії сприймалися як щось незрозуміле і не на часі, думаю, буде помилковим.

Є щонайменше 4 причини, чому і як приватні військові компанії можуть зіграти в нових українських реаліях важливу роль:

1. Питання безпеки. Українські ПВК можуть стати частиною системи безпеки не лише України, а й всього світу. Більше того, вони можуть суттєво посилити наші геополітичні позиції та інтереси, якщо ПВК застосовувати з розумом і під державною протекцією.

2. Соціалізація ветеранів. Після демобілізації велика кількість військових шукатиме своє місце в житті. Навіть серед моїх знайомих – не всі добровольці хочуть повертатись до попередніх професій. Тож легальні ПВК, підзвітні державі, – це можливість працевлаштування, збереження фаху і досвіду військових, а також внесок у національну безпеку.

3. Замість Blackwater – своє. Якщо ми не створимо власні ПВК, це можуть зробити інші країни, які, я переконана, захочуть провести до своїх лав рекрутинг людей з реальним бойовим досвідом війни нового формату. Наші хлопці все одно поїдуть воювати – але під чужими прапорами й платитимуть податки в інші країни.

4. Потенціал на майбутнє. ПВК – це ще й резерв для ЗСУ. У разі нової агресії наші воїни будуть готові швидко стати на захист держави.

Тож не варто відкладати вирішення цих проблем на потім, а краще вже сьогодні почати роботу над законодавчою рамкою для роботи приватних військових компаній.

Таке законодавство може набути чинності не зараз, а по завершенню військового стану та бойових дій. Водночас, Україна має шанс не просто "наздогнати", а створити одну з найпрогресивніших моделей регулювання ПВК у світі – з урахуванням власного досвіду війни, безпекових викликів на майбутнє та цінностей. Але для цього потрібно почати підготовку вже зараз.

Топ комментарии
+9
пані депутатка, можливо ви і так знаете та я напомню..згідно Конституції в нас Парламентсько Президентська республика....тому не завжді шановним депутатам варто заглядати в рота зеленого недоумка та чекати від нього чогось гарного для країни....
показать весь комментарий
27.06.2025 16:25 Ответить
+7
Так, так, це на часі. Особливо для сцикопіхотного Говнокомандувача. Він же в військовій справі дуже потужний. Скільки років в армії прослужив. Та й нагород має до Беніної матері.
показать весь комментарий
27.06.2025 18:32 Ответить
+6
зермаки панічно бояться повторення маршу пригожина на москву у нас
показать весь комментарий
27.06.2025 18:47 Ответить
Комментировать
Сортировать:
пані депутатка, можливо ви і так знаете та я напомню..згідно Конституції в нас Парламентсько Президентська республика....тому не завжді шановним депутатам варто заглядати в рота зеленого недоумка та чекати від нього чогось гарного для країни....
показать весь комментарий
27.06.2025 16:25 Ответить
а ты попробуй зеленому обмороку не поддакни - к тебе приедут сбу, прокуратура и прочие и арестуют все накраденное имущество записанное на мужа, маму, тещу/свекровь.
показать весь комментарий
28.06.2025 16:19 Ответить
Так, так, це на часі. Особливо для сцикопіхотного Говнокомандувача. Він же в військовій справі дуже потужний. Скільки років в армії прослужив. Та й нагород має до Беніної матері.
показать весь комментарий
27.06.2025 18:32 Ответить
зермаки панічно бояться повторення маршу пригожина на москву у нас
показать весь комментарий
27.06.2025 18:47 Ответить
Как всегда всё уйдёт в криминал. Забыли "афганцев"?
показать весь комментарий
27.06.2025 19:46 Ответить
Що значить "всё" ??
показать весь комментарий
28.06.2025 10:52 Ответить
Ну так навпаки, ветеран замість іти у банду, зможе піти у ПВК і нормально заробляти (виконуючи роботу десь за кордоном), при тому і легально.
показать весь комментарий
28.06.2025 22:21 Ответить
$400? после зарплаты в $3000-4000?
показать весь комментарий
28.06.2025 23:39 Ответить
В ПВК, що за кордоном працюють у них будуть ті ж 3-4к
показать весь комментарий
28.06.2025 23:43 Ответить
если выпустят.
для начала Украина должна согласиться на капитуляцию, чтобы война закончилась, а потом все остальное.
показать весь комментарий
28.06.2025 23:45 Ответить
Хороша стаття, важлива тема, от тільки місце публікації мабуть не відповідне. Тутешні шарікови обгавкають будь що - "зелені, зермаки, гав, гав".
показать весь комментарий
27.06.2025 22:32 Ответить
А чо прикольно звучить: ЧВК хору імені Вєрьовкі
показать весь комментарий
27.06.2025 22:40 Ответить
Кацап,от тобі ''верьовка'' саме те ,що потрібно щоб ти повісився і не смердів тут😀
показать весь комментарий
28.06.2025 08:54 Ответить
Закон про ПВК дуже потрібен. Всі хто в темі знають, що вони є, їх чимало, тільки вони знаходяться в дуже умовному правовому полі, тобто напівлегальні. Однозначно після такого конфлікту, і враховуючи те що ми по великому рахунку нічого не виробляємо і не продаємо, продаж безпеки це один з небагатьох варіантів того, що ми можемо експортувати. І ми зтикнемось на цьому полі з росіянами, вже зтикаємось, скажімо операція ГУР в Малі. Тому це теж великий післявоєнний фронт на якому нам ніяк не можна програвати: все що ми зараз не захопимо в сенсі ринку безпеки, захопить Росія.
показать весь комментарий
28.06.2025 03:05 Ответить
Nick Heinen, а може, все-таки, вибрати президента -патріота і патріотичний уряд і спробувати щось виробляти і продавати, а не продавати послуги приватних військових компаній? Така проста, як ковток води, думка не приходила в твою переобтяжену різним інформаційним барахлом голову?
показать весь комментарий
28.06.2025 13:56 Ответить
Ну я власне до цього і йду, в особистому порядку, маю замовлення і вкладаюсь в дедлайни. Але ми тут розмовляємо про такий напрям як ПВК в розмірах країни. Маємо мільйон людей які пройшли службу в ЗСУ, невлаштованих, куди вони по твоєму підуть після подій? В кримінал та іноземні ПВК, "Така проста, як ковток води, думка не приходила в твою переобтяжену різним інформаційним барахлом голову?".

У країни є різні напрями, не треба їх змішувати. ПВК вже є, вони готові працювати, вони тренуються кожен день на полігонах і мають досвід, їх просто треба оформити і надати певну свободу дій.
показать весь комментарий
28.06.2025 14:34 Ответить
Ну ти почав виляти. Як ти це розумієш? ПВК працюють за кордоном на іноземні компанії, там же будуть платити податки. А хто ж тоді буде створювати національний продукт в Україні? Ти своїм язиком? Щодо охоронних послуг, то вони вже є в Україні і їх не треба створювати. А для тих воїнів ЗСУ, які звільняться в запас треба створювати робочі місця, , а не приватні військові компанії. А захищати українців буде ЗСУ і силові структури, яких в Україні більш , ніж достатньо.
показать весь комментарий
28.06.2025 14:47 Ответить
ПВК платять податки за місцем реєстрації. Якщо тут будуть приємні для них умови, вони будуть працювати з пропискою в Україні. За сукупністю факторів (ціна землі, залучення бійців, витрати на зарплати) можна припустити, що саме ПВК і будуть тут триматись до останнього, коли всі інші вже поїдуть. Їм тут вигідно, в рази вигідніше за Польщу.

P.S. Я створюю національний продукт руками, електронщик і ІТшник. А за ПВК зачепився просто тому що там є знайомі, час від часу якісь новини долітають.
показать весь комментарий
28.06.2025 19:13 Ответить
Хто буде контролювати такі армія, який там рівень патріотизму та не Путлер ли створить їх під себе. Щоб організувати переворот ліквідувати керівництво України? ?
показать весь комментарий
28.06.2025 06:27 Ответить
Всі завжди воюють за гроші. Патріотизмом наїстися неможливо, як і заплатити за комунальні послуги. Стаття зовсім про інше. В тілоохоронці виберуть холоднокровного проіесіонала, ніж патріотичного родича
показать весь комментарий
28.06.2025 08:21 Ответить
ПВК застосовувати хіба що тільки за кордоном. В Україні не можна.
Бо, якщо та ж таки Нацгвардія, чи ЗСУ дають присягу на вірність українському народові, то ПВК, за нашого режиму "згорнутої демократії" будуть, скоріше, узаконеними приватними "каральними загонами "титушні" всередині країни.
"Зеле-ОП-а" просто хоче сцементувати свою узурпацію України, але вони не довіряють Збройним силам, Нацгвардії, тому, хочуть мати приватну армію, яка б охороняла їх самих (від українців), їх маєтки, підприємства та землі, які вони розпродають за безцінь, з купою порушень, і які вони просто вкрали.
Україна і до цього була олігархічною країною, але в Україні була хоча б якась демократія.
Зараз же, демократію в Україні, узурпаторомами, фактично згорнуто, і вже насаджено, де-факто, авторитарний режим за російським зразком. З приватними арміями, зі згорнутою демократією, ми, фактично, остаточно перетворюємося на феодальну країну, на "бананову" "республіку". А українці, на своїй землі, перетворюються на "чужинців".
показать весь комментарий
28.06.2025 08:44 Ответить
В основному так і буде - будуть за хороші гроші десь в Африці щось охороняти. І це правильно - якщо люди це вміють і їм подобається - треба дати таку можливість. Бо в іншому випадку висока ймовірність, що в кримінал підуть.
показать весь комментарий
28.06.2025 22:24 Ответить
Нам українцям ,потрібно зрозуміти,що феодалам конче потрібні приватні армії щоб держати у покорі гоїв і захищати себе від гніву людського.Створення ПВК це звичайний неофеодалізм в дії.
показать весь комментарий
28.06.2025 08:58 Ответить
Абсолютно правильно. І що цікаво зелена погань приписала авторство цієї статті Галині Янченко, яка ніяким боком не має відношення до цієї теми. Зєля з Дєрьмаком зондують грунт , вивчають суспільну думку на цю тему. Землю продають іноземним компаніям, неважко здогадатися якої національності бенефіціатори, і от ці майбутні латифундії треба комусь захищати від українців.
показать весь комментарий
28.06.2025 14:02 Ответить
Важливо, хто буде створюівти і фінансувати ці силові структури.
показать весь комментарий
28.06.2025 09:09 Ответить
Спочатку країну розікрали, потім купили суди і узаконили накрадене. Поки при владі, цього вистачає, щоб не чіпали. Але так вже склалося, що на закони не дуже зважають. Тому краще мати власну армію. Процедура здійснення бажань відома: спочатку виступ в пресі потім робота з депутатами. Стаття замовна, аргументація дитяча.
показать весь комментарий
28.06.2025 09:30 Ответить
у Франції ще є Іноземний легіон. Ще та конторка.
показать весь комментарий
28.06.2025 10:54 Ответить
Зє-йло створює армію "опричників".
Що, це не зє-фашизм?
показать весь комментарий
28.06.2025 13:51 Ответить
Зе -банда в намаганні узурпувати владу в Україні і правити вічно прагне створити свої загони тонтон-макутів. Єдино-правильний висновок з цього інформаційного вкиду: гнати в шию Зє-Д'Єрьмо якнайшвидше.
показать весь комментарий
28.06.2025 14:38 Ответить
Але що буде після? Захист стратегічних об'єктів, Джерело: https://censor.net/ua/b3560319

А хіба там комусь при владі це цікаво? ну так щоб людиноцентрично а не владоінтересоцентрично
показать весь комментарий
28.06.2025 15:04 Ответить
Тонтон-макути (фр. Tonton Macoute; гаїт. креол. Tonton Makout), також Добровольча міліція національної безпеки (фр. Milice de Volontaires de la Sécurité Nationale, гаїт. креол. Volontè pou Sekirite Nasyonal) - гаїтянське воєнізоване формування та ультраправе політичне угруповання. Об'єднували функції ескадронів смерті, поліції, держбезпеки та дювальєристської політичної організації. Виступали головною силовою і політичною опорою династії Дювальє. Були, особливо за правління Дювальє-старшого, елітою правлячого режиму. Винищували політичну опозицію, здійснювали рекет щодо підприємців, тероризували населення. Практикували містичні ритуали вуду. Розпущені після падіння режиму Дювальє-молодшого, проте кадри і традиції збереглися у вкрай правих організаціях.

Translated with DeepL.com (free version)
показать весь комментарий
28.06.2025 16:24 Ответить
Я б у пані поцікавився ЗВІДКИ виросли Білецький і Прокопенко. І яку нішу національної ідеї вони зайняли, А головне НА ЧИЇ гроші і з якою метою. ЧОМУ об ЗСУ витирають ноги - а ці люди успішні. ЧОМУ в часи війни, ховаючи в своїх структурах одіозні гаманці, вони мають медійну і решту НЕДЕРЖАВНОЇ підтримки??
І САМЕ головне питання.
КОМУ потрібні карманні ручнокеровані армії.?
Навіть НЕ так - ЯКОМУ ГАМАНЦЮ ці армії будуть служити?
Нинішня і ВСЯ мафіозна так звана влада так званої незалежної України будувала свій захист шляхом розстановки на чолі силових структур -"своїх" людей. Це практика совка.
А у нас - ДЕМОКРАТІЯ. Не дай боже хтось з суддівських, прокурорських, СБУшних - НУ І НЕ ДАЙ БОЖЕ - в складні часи - ЗСУшних - захоче мати власну думку і проукраїнську позицію і спробує поставити на місце криміналітет при владі.
ЦЕ їм - НЕ ЦІКАВО. Я маю на увазі мафію при владі від Першого спочилого і до шостого чотириждиухилянта.
І тоді бодігардів і мордоворотів - мало - тоді хочеться ПВК (Звичайно під патріотичними гаслами- "давайте наймем негрів і колумбійців - хай вони за територію україни повоюють").
Тільки ЦЕ - вже було.
Річ Посполита- була великою державою тих часів, про які зараз модно говорити.
А от тільки розвалили її забаганки тодішніх олігархів та їх непомірна жадібність і скотське відношення до населення.
Далі буде-
ГІРШЕ
показать весь комментарий
28.06.2025 19:05 Ответить
В мене БУЛО ДВА коментарі.
За минулу добу незручн.питання до пані, яка допомагає очолювати корупцію - ЗНИКЛИ.
ПОВТОРИМО.
Депутатська Галя - балувана.
Пані, яка є заступницею в самій корумпованій партії і є заступницею в Антикорупційному комітеті, ЧОМУСЬ стала перейматись темою ПВК.
Прості питання.
Чому пані допомагає КОРУПЦІЇ в Україні і імітує боротьбу з нею.
Чому пані ТАК почала перейматись темою ПВК.?
Це якимось чином допоможе перемогти мафію - чи НАВІЧНО закріпити її панування??
Чому?
А тому що нині, маючи ПОВНУ керованість силовими структурами, вони їх ТУПО застосовують для "розборок" в стилі Аль Капоне що псує медійний імідж чотириждиухилянта.
А так - операція під чужим прапором - і ніякої шкоди і відповідальності для бубочки.
Для АТО(ООС) зробили прокладку у вигляді головнокомандувача ЗСУ.
ЗАТЕ є ще Верховний гавнокомандувач, який веде себе як Генсек ЦК КПСС (За все переживає і НІ ЗА ЩО НЕ ВІДПОВІДАЄ).
Зручно, практично, медійно-красиво.
АЛЕ.
Стадо уйобищ-клептоманів коло бездонного кошелька держбюджету України і далі зможуть "переживати" за мову, культуру, традиції народу який ЗНИКАЄ з історичної мапи.
показать весь комментарий
29.06.2025 10:53 Ответить
"Навіть серед моїх знайомих - не всі добровольці хочуть повертатись до попередніх професій"

я собі уявляю, скільки знайомих добровольців може бути ув нардепші із слуги народу.

мабуть, 100500. альо, тьотя, в тебе знайомі можуть бути тільки судді та прокурори, держслужбовці та нардепи. чи курва твої сусіди по конча-заспі сплош добровольці?
показать весь комментарий
29.06.2025 13:55 Ответить
Галинкі вже прийшла команда від грантодавців просувати закон про ПВК, що ті могли дсь там охороняти тих же грантодавців
показать весь комментарий
29.06.2025 15:04 Ответить