8040 посетителей онлайн
8 718 115

З 1993 року в Україні населення постійно зменшувалося, а тим не менше ВВП зростав. Тому чи буде дефіцит робочої сили після війни – питання, - демограф Олександр Гладун

Автор: 

Скільки українських біженців повернуть із-за кордону і як їх повернути? Чи муситиме Україна залучати мігрантів, скільки і на яких умовах? Чи існуватиме незаселена смуга на кордоні з Росією і наскільки широкою буде?

 Чи варто відбудовувати всі знищені радянські шахти й заводи-гіганти? До завершення російсько-української війни далеко, однак питання про післявоєнне майбутнє України виринають регулярно.

При цьому, роблячи свої прогнози на прохання преси, демографи закликають думати не лише про майбутній день, але і про сьогоднішній – тобто пам’ятати, що чимало визначить те, на яких умовах Україна вийде з війни з Росією.

Про те, наскільки зараз такі прогнози релевантні і що у демографічній політиці можна робити вже тепер, Цензор.НЕТ поспілкувався із заступником директора Інституту демографії ім. Птухи НАН України Олександром Гладуном.

гладун

 Фото: Олексій Філіппов

ПОКИ НЕ ЗАВЕРШИТЬСЯ ВІЙНА, ПРОВОДИТИ НОРМАЛЬНУ ДЕМОГРАФІЧНУ ПОЛІТИКУ ДУЖЕ СКЛАДНО

- Демографи мають певне розуміння, якої кількості населення наразі Україна не дораховується через війну. Ви стверджуєте, що це приблизно 7 мільйонів.

- На початок повномасштабного вторгнення в Україні в кордонах 1991 року, за оцінками нашого інституту, проживало 42 мільйони осіб. Війна принесла велику зовнішню міграцію та дуже підвищений рівень смертності – на фронті і серед цивільного населення. За оцінками, зараз в Україні в кордонах 1991 року проживає приблизно 35 мільйонів осіб. Якщо брати лише підконтрольну територію, то це число варто скоротити до 29-30 мільйонів.

- Ви зазначили, що на початок повномасштабного вторгнення в Україні мешкало 42 мільйони. Тобто ви не згодні з даними того, що влада назвала переписом у 2019 році, - тоді озвучили цифру 37 мільйонів? Важливо розуміти, від чого відштовхуватися, коли оцінюватимемо втрати через напад Росії.

- Те, що зробив тодішній міністр Дмитро Дубілет, переписом назвати не можна. Йому особисто про це говорили, але він посміхався і продовжував називати переписом. Те, що було зроблено, називається "оцінка чисельності населення непрямими методами". Такий науковий підхід дійсно є, але до перепису він не має жодного стосунку. Перепис проводиться на іншій методологічній основі. У 2019 році Державна служба статистики провела пробний перепис населення і вже готувалася для проведення справжнього. Але Дубілет заявив, що вони буцімто витратили багато часу на підготовку і просять багато грошей і хизувався тим, що за два місяці проведе перепис. Таким чином він зірвав цей важливий крок.

Перепис населення – це не тільки кількість і розміщення населення. Це ще й статево-вікова, сімейна, етнічна, мовна, освітня структура населення, ситуація з зайнятістю, житлові умови. Ці дані потрібно знати для нормального функціонування держави.

Але наріжний момент – це охоплення території. Вони наводили дані лише по підконтрольній на той час території, тобто без Криму і ОРДЛО. Ми ж робимо оцінку по всій території в кордонах 1991 року. І якщо серйозно підходити, то вони мали б отримати на один-два мільйони менше, ніж оголосили.

- Демографічний удар, який отримала Україна, ви назвали мало не катастрофою. Про те, скільки населення Україна матиме по війні і як долати демографічну яму почали говорити з перших місяців повномасштабного вторгнення. Тож які перспективи наразі?

- Війна завжди погано впливає і на економіку, і на демографію країни, яка воює. Але якщо розглядати демографічні процеси в історичній ретроспективі, то демографічна криза і скорочення кількості населення в нас розпочалися 1993 року, коли був історичний максимум – 52,2 мільйона. Тобто за 30 років населення скоротилося приблизно на 10 мільйонів. Окрім цього, змінюється статево-вікова структура: молоді стає менше, а осіб старшого віку відповідно більше.

Скорочення населення, підвищена смертність, трансформація вікової структури та зміна репродуктивної поведінки – несе загрози для подальшого існування держави. Чи можна вважати ситуацію катастрофічною? Я би наразі таких термінів не вживав, але варто визнати, що стан справ дуже складний. Чимало залежатиме від подальшої демографічної політики. Але передусім – це закінчення війни. Поки не завершиться війна, проводити нормальну демографічну політику дуже складно.

- Тобто попередня аналітика, розробка стратегії до завершення війни не багато користі дадуть?

- Стратегія демографічного розвитку України до 2040 року вже практично розроблена і чекає на своє затвердження. Реалізовувати її окремі положення можна і зараз. Однак реалізація – це розробка дієвих програм і механізмів, куди вписуються конкретні цілі, терміни, мета і відповідальні. Зокрема й фінансування. Багато що впирається в безпеку. Інший важливий момент – це наскільки стало стратегія фінансуватиметься.

- Які моменти вже зараз можна реалізовувати?

- Це певна політика щодо підтримки сімей з дітьми. Також зниження передчасної смертності, однак це більше поведінкова сфера та фінансування сфери охорони здоров’я. Але зараз життєзбережувальна поведінка не завжди залежить від самих людей.

Міграційна політика також потребує своєї розробки і державного регулювання. Щодо ринку праці, то ця політика включає визначення потреб із залучення мігрантів, визначення нестачі працівників конкретних професій. Якщо на основі цього приймати рішення щодо залучення людей з-за кордону, то має бути прописана чітка процедура – через які держоргани, на які терміни і на яких умовах. А загалом потреба в іноземній робочій силі буде визначена після війни, коли буде зрозуміло, в якому стані економіка та які галузі в подальшому треба розвивати.

Питання розміщення населення на території України – також одна з цілей Стратегії, і це розробляти треба вже сьогодні. Від Росії ми нікуди не подінемося і вона від нас нікуди не піде. Тому треба визначатися, чи створювати незаселені зони у 15-20 км у північних та східних регіонах. Щодо внутрішньо переміщених осіб також можна розробляти плани у цьому напрямі. З цієї ж точки зору можна планувати розміщення стратегічно важливих підприємств. Паралельне питання – відновлення. Чи потрібно відновлювати всі шахти і таким чином сприяти розселенню людей у східних регіонах?

У певному розумінні це буде неточне планування, але на етапі розробки це можна уточнювати і обговорювати з місцевими владами й територіальними громадами. Принаймні після війни на це не треба буде витрачати час.

ДО ЖІНОК З ДІТЬМИ, ЯКІ ВИЇХАЛИ І ПОТІМ ПОВЕРНУТЬСЯ, ПИТАНЬ НЕ ВИНИКАТИМЕ

- Найважливіший чинник у майбутній демографічній ситуації - скільки людей повернеться. Багато про це говорять ще з 2022 року, на різних етапах проводилися опитування серед українських біженців в різних країнах, є низка досліджень щодо цього середовища. Наскільки ці дослідження є релевантними, якщо ви вважаєте, що все покаже завершення війни?

- Реально прогнозувати неможливо. Якщо спиратися на дані різних досліджень, то їх дуже багато, але самі організатори цих обстежень визнають, що не можуть гарантувати репрезентативність вибірок респондентів. Тому ці дані треба просто брати до уваги і дивитися, як змінюються настрої людей. За даними таких досліджень за кордоном планують залишитися від 25 до 50% тих, хто виїхав. Слід враховувати, що ідеться про наміри, і коли людина відповідає на запитання, чи планує вона повертатися до України, то в її житті практично нічого не міняється. А ось після закінчення війни доведеться робити вибір: або повертатися в Україну, або лишатися за кордоном. І тоді матимемо зважене рішення. Люди дивитимуться, чи є житло та робота в Україні, як відновлюється соціальна інфраструктура. Точно такі ж питання вони з’ясовуватимуть в країні перебування, і після цього робитимуть вибір.

Ми вважаємо що якщо повернеться половина населення, то це буде непогано. При цьому після закінчення війни ми прогнозуємо зустрічні потоки, що частина людей повертатиметься в Україну, особливо жінок з дітьми, а частина чоловіків навпаки виїде за кордон до своїх сімей.

- А що говорить досвід попередніх оборонних воєн в інших державах?

- Якщо дивитися на це питання з точки зору досвіду інших війн, то закономірність така: чим довше триває війна, тим менше людей повертається. Тому треба вже зараз контактувати з українськими біженцями, щоб вони не відчували себе кинутими державою і не втратили віртуальний зв’язок з Україною. Це насамперед робота Міністерства закордонних справ. Міністерство освіти й науки робить певні кроки, щоб усі охочі навчалися онлайн в українських школах.

- Спекулюють, що буде певний вододіл між тими, хто виїжджав і не виїжджав. Очевидно як і між тими, хто воював, і хто не воював. Явно, що ця межа буде, однак чи потрібно це зараз настільки підкреслювати?

- Я згоден, що деякі питання краще не порушувати, а просто враховувати у поточній роботі. Ділення людей викликає розбрат. Я думаю, що до жінок з дітьми, які виїхали і потім повернуться, буде нормальне ставлення, адже вони рятували дітей. Щодо чоловіків, які уникали мобілізації, я припускаю, що буде негативне ставлення. Це зрозуміло: вони кинули державу в надважкий час. Треба проводити дослідження щодо того, як державі проводити політику і комунікацію щодо цього.

Однак педалювання цих питань в публічній площині дійсно може відштовхнути. Люди за кордоном мають інше уявлення про те, що відбувається в Україні. Обстріли тут ми сприймаємо по одному, а вони – по іншому. А якщо до всього їм навіюватимуть думки, що вони стануть людьми другого ґатунку, то поверненню це не сприятиме.

біженці

ЧИ БУДЕ ПІСЛЯ ВІЙНИ ДЕФІЦИТ НА РИНКУ ПРАЦІ – ЦЕ ПИТАННЯ

- Як мобілізація впливає на ринок праці? Зрозуміло, що всі новобранці лишають свої робочі місця. Але наскільки це дійсно критично, як часом намагаються переконати? Адже ті, хто демобілізується з тих чи інших причин, на ринок праці так чи інакше повертається?

- Треба розрізняти поточну ситуацію і завершення війни. Наразі у зв’язку з мобілізацією, виїздом частини людей за кордон і окупацією частини східних та південних територій, то низка підприємств відчувають брак робочої сили.

Я знайомився з одним серйозним опитуванням підприємців – щодо ризиків, з якими вони зіштовхнулися, - то на першому місці вони назвали проблеми з енергопостачанням (65% опитаних). 54% - це небезпека життю. 46% - зростання цін на матеріали й обладнання. 42% - нестача робочої сили. Тобто певна проблема є.

Ви маєте рацію, що значна частина мобілізованих займе своє місце на ринку праці, однак масово це відбудеться лише по війні. Тобто варто розуміти поточний дефіцит, але відрізняти його від майбутнього. Ще питання, чи в майбутньому він дійсно буде. Багато підприємств зруйновано. Чи варто їх відновлювати, особливо шахти чи металургійні комбінати в тому розмірі, в якому вони були, - це питання, про яке вже зараз треба стратегічно мислити.

- Є дані, що низка будівельних компаній вже залучають до роботи працівників з Азії. Отже, процес пішов?

- Щодо дискусії стосовно необхідності "завезення" іноземців. Загалом якщо є нестача робочої сили, то можна за контрактом на певний період залучати іноземців – щоб вони заробили гроші, тут лишили результати своєї праці, але після закінчення контракту вони тут не можуть лишитися просто так. Тобто про крайню потребу залучення мігрантів наразі не йдеться.

Залучати іноземців на постійне проживання – це інше питання, яке потрібно вирішувати з урахуванням кількості, з якої країни, розселення, ментальності, релігійних настанов.

- Якщо до цього дійде, на людей з яких країн ви би орієнтувалися насамперед?

- Одна річ, кого ми хотіли б залучити, інша справа – хто до нас приїде. Працювати і, можливо, жити до нас приїдуть громадяни тих країн, економічний розвиток яких гірший, ніж України. Це в основному деякі азійські та африканські країни. Чи їхатимуть до нас з Європи? Я маю великі сумніви. Можливо, якась частина і приїде, але для цього мають бути умови для ведення бізнесу та правове поле.

Можливо, не варто орієнтуватися на одну країну чи регіон, а залучати звідусіль потрохи.

- Дехто боїться "нашестя арабів", бо це вплине на рівень антисемітизму, який в Україні мізерний, хтось боїться "окупації китайцями". Чи ведуть розмови про це на найвищому рівні?

- На вищому рівні я не чув серйозних розмов з цього приводу.

Я згоден, що є небезпека, коли з’явиться багато людей не панівної в Україні релігії, іншої етнічної групи. І про це свідчить досвід Європи. 20-30 років тому вони активно розповідали про мультикультурність. Тепер тодішні лідери Європи, які агітували за мультикультурність, визнали, що ця політика провалилася. Це Меркель, Кемерон, Олланд. Думали, що приїдуть люди з інших країн, через декілька років там адаптуються й асимілюються, але в реальності більшість живе своїми окремими громадами і почасти це створює напруженість. Тому політику залучення іноземців на постійне місце проживання треба проводити дуже обережно. Бо наслідки можуть бути гіршими, ніж плановані економічні зиски.

- Якщо населення зменшиться, особливо у випадку поганого сценарію, коли повернеться менше половини біженців, то цю територію хтось має обслуговувати. Хто це робитиме, якщо матимемо демографічну яму і не залучатимемо системно мігрантів?

- Варто взяти за основу створення підприємств з великою доданою вартістю, автоматизованими виробничими процесами, де працюватиме менше людей. З 1993 року в нас населення постійно зменшувалося, а тим не менше ВВП зростав, якщо не брати кризи 2008 року, чинник війни, COVID-19. Тобто продуктивність праці зростала.

З іншого боку, не треба проводити політику, яка виштовхує людей. Наприклад, Міністерство освіти й науки проводять політику, що всі вищі навчальні заклади повинні набирати студентів на платній основі, окрім вчителів, лікарів та військовослужбовців. Зараз відбувається процес перерозподілу бюджетних місць. Разом з тим багато країн у Європі, зокрема Німеччина, Чехія, Фінляндія, зробили систему набуття вищої освіти для іноземців, у тому числі українців, безкоштовною. І за деякими опитуваннями близько 20% українських старшокласників планують здобувати вищу освіту за кордоном. І дивімося реально, вони вірогідно не повернуться. Тим більше, що залежно від країни, колишньому студенту дається від року до трьох, щоб він знайшов собі місце роботи.

Тобто з одного боку, Україна підштовхує молодь за кордон, а з іншого – говорить про старіння населення та проблеми на ринку праці. Внутрішня політика йде врозріз зі стратегією демографічного розвитку.

Для того, щоб утримати молодь, треба робити вищу освіту безкоштовною. А я маю думку, що варто надавати вищу освіту всім охочим, тому що зараз освіта – це не лише здобуття знань, а і ще один етап соціалізації.

Ми аналізували вартість навчання у наших провідних вищих начальних закладах, вона цілком співставна або й більше, ніж у вищих навчальних закладах за кордоном.

Боротьба за молодь іде через освіту, і в цьому плані Європа просто висмоктує з України молодь. А Міносвіти замість того, щоб робити кроки по утриманню студентів, робить навпаки.

- Вважається, що українська освіта настільки втратила свою якість, що охочих буде не так і багато.

- Це інший бік. Але навчання на платній основі не підвищить якість освіти. Зараз багато студентів вже з першого курсу йдуть працювати. Звісно, це також впливає на якість процесу. А виші бояться відраховувати студентів, які не вчаться, тому що тоді потрібно закривати групу або спеціальність – такі державні вимоги, які роблять протиріччя.

 Ольга Скороход, Цензор. НЕТ

Топ комментарии
+11
Про які 50% воно глаголитьь ???... Якщо повернуться 20%...то буде за щастя !... З них більшість дітьонки депутатські... корабельні сосни....з потомством. Т.т. ті, з яких Україні користі небагато....
показать весь комментарий
23.07.2024 11:12 Ответить
+10
Чисто об'єктивно: люди які виїхали з дітьми, або там діти з'явилися - вони не стануть повертатися через них, бо там навчання, там освіта... і перспектива. А Держава Україна пропонує таку-собі перспективу + "пенсію ми вам платити не будем, маєте ввійти в положення". Чисто на патріотичних почуттях до держави і рідної землі - то на хліб не намажеш, та дітям в життя не відправиш. Тому я думаю, шо вам не треба особливо розраховувати на повернення людей, особливо тих, хто більше двох рокі за кордоном. Вони там вже влаштувались. Насильно теж вам ніхто не дасть їх повернути - ви не рабовласники, і вони вільні обирати де їм жити і яке громадянство обирати. Тому оці всі розмови про "повернення громадян" додому - виглядають тупо. Кожна риба обирає чисту воду. Нажаль тут одна муть. Ще надовго.
показать весь комментарий
23.07.2024 14:43 Ответить
+8
Цікава аналітика. Краще мабуть створити умови для повернення по війні своїх: реформи, бізнес-середовище, якісна освіта!... Зважаючи на схильність до праці українців ми перекриємо все внутрішніми резервами. Засилля арабів, азіатів та африканців додасть нам проблем та напруги, 100%.
показать весь комментарий
23.07.2024 12:39 Ответить
Комментировать
Сортировать:
Страница 1 из 2
Интересный, взвешенный взгляд на положение дел. Власти нужно будет опираться на советы именно таких экспертов, которые могут создать практичную программу преодоления огромной проблемы нехватки людей.
показать весь комментарий
24.07.2024 19:48 Ответить
Увлекательно . Надо подумать о причинах почему у нас не создавали полностью автоматизированные предприятия как говорит человек . Наверное это берешь и создаешь . Я хочу . Перстом провел . Надо ему экскурсию хотя бы на какой нибудь завод организовать . ну чтоб увидел что это .

В прошлом году родилось 180 тыс детей , перемножаем на 73 года средней жизни , минус 25% на эммиграцию = 10 млн . и это будет не через 73 года а через 30 . шах и мат .
показать весь комментарий
24.07.2024 12:55 Ответить
Да нет никакого роста . В среднем ВВП стран в долларах вырос от 4х раз ( швейцария ) до 10 раз ( турция ) , Украина осталось на уровне 1991.
показать весь комментарий
24.07.2024 12:56 Ответить
говори за себя . дети уедут тогда . и все равно привезут потом на пустое место .
показать весь комментарий
24.07.2024 15:07 Ответить
потому и берется - середина , не на 73 год , а через 30 , там пройдет медиана .
показать весь комментарий
25.07.2024 14:34 Ответить
Щось цей пан зовсім не згадав про теперішні актуальні причини, котрі змушують і будуть змушувати активно виїжджати молодь ще довгий час.
1. Прецедент поділу і обмеження прав/свобод населення за статевою ознакою. Наявність дітей тут не враховувалась, дітьми тільки цинічно прикривались за для гарних лозунгів.
2. Прецедент фактичної відміни статей сімейного кодексу. Діти виключно на жінці, чоловіки прав не мають.
3. Прецедент небаченого беззаконня в мирних містах.
4. Ставлення до ВПО вцілому. Все зроблено, щоб люди НЕ залишались.

Звісно, ніхто ніякої відповідальності за це все не понесе. В медійному просторі ці питання підійматись не будуть.
Ці пункти набагато базовіші, ніж питання ціни освіти чи ще чогось там.
показать весь комментарий
01.08.2024 13:23 Ответить
У нас, до повномасштабного вторгнення їх достатньо було. Всі ринки були їми обсажені.
Багато вже давно мали українські паспорти.
Як почалася повномасштабка, практично всі завалили за кордон, як біженці.
Але, в основному, від самого початку, багато з них були вихідці з не таких заможних прошарків.
Загалом же, маючи хоч трохи грошей, почувають вони себе тут напрочуд комфортно. І наша корупція їх аж ніяк не дивує, і часто, цілком їх влаштовує.
показать весь комментарий
23.07.2024 18:15 Ответить
....Чи існуватиме незаселена смуга на кордоні з Росією і наскільки широкою буде?
100 % будет!
Аргументов десятки!
показать весь комментарий
24.07.2024 01:25 Ответить
Увы это так. Сложно.
Прутин положил полмильона цапов и сотни миллиардов Нефтедолларов ( ракеты, ЧВК, танки, пропаганда, подкуп орбанистов и т.д.) , и уже экономика наша почти разрушена. Еще дадут ему два года так "упрямо поцарствовать" - оно положит все ресурсы Бензоколонки и угробит таки и нашу государственность. ( Правда Троянская Программа ее добивает в затылок с 2019г. )
Тут ситуация страшная, потому как нет Лидера. Который правдиво скажет и готов будет нести ответственность. В Трускавецких академиях такого не научат
показать весь комментарий
24.07.2024 01:50 Ответить
Про які 50% воно глаголитьь ???... Якщо повернуться 20%...то буде за щастя !... З них більшість дітьонки депутатські... корабельні сосни....з потомством. Т.т. ті, з яких Україні користі небагато....
показать весь комментарий
23.07.2024 11:12 Ответить
Якщо ха 30 років того не зробили...не маю надії, що зроблять тепер...
показать весь комментарий
23.07.2024 17:19 Ответить
Для кого ти ті бздури пишеш ???... Гааа !?.. кого тішиш ?
показать весь комментарий
24.07.2024 21:22 Ответить
Сину, євро коштує 45 гривень !.. ти гість з минулого ?!))
показать весь комментарий
24.07.2024 21:23 Ответить
Прошу пана,ту вас пам'ять, як в рибки....
показать весь комментарий
24.07.2024 21:28 Ответить
..а скільки з них було в конверті ?!
показать весь комментарий
24.07.2024 21:29 Ответить
Таким як ти ліпше жувати...за розумнішого може приймуть.
показать весь комментарий
25.07.2024 00:45 Ответить
На жаль ні...не залишать в спокою. Їх ще довго будуть "доїти"....шантажувати....
показать весь комментарий
25.07.2024 08:34 Ответить
Ну якщо за 30 років того не зробили....ЯК таке втнуть зараз...під-час війни???. Ну хіба закрити всіх в " північній Кореї". Так то вже зробили...практично.
показать весь комментарий
25.07.2024 08:37 Ответить
Ви описуєте якусь утопію...чесне слово. Та й ті держиморди вже ТАК накерувалися...шо тепер їхні діти-онуки-правнуки...можуть поважати народ ))))
показать весь комментарий
25.07.2024 11:02 Ответить
Як ти собі уявляєш ...життя без податків ???... без пенсій?!.. без зарплат меликів-вчителів-військових-... і т.д. ?! Чи ти вважаєш шо дядько Сем буде вічно годувати українців ???.... А американські платники податків будуть згідні ?!)))
показать весь комментарий
25.07.2024 11:06 Ответить
Будете з податками !... Війна дуже дороге задоволення. Зброя страшенно дорога. Поки що ви ще не знаєте що таке податки !
показать весь комментарий
25.07.2024 11:56 Ответить
Не повіриш....ніде в світі немає такого поняття ..як неоподатковуваний мінімум !!!... Маєш 5 центів....і з них податок сплатиш ! Я напевне тебе здивую...20%....це ні про що !...22-23%....це податок лише ПДВ..в дуже заможних країнах.
показать весь комментарий
25.07.2024 19:17 Ответить
Ніде .в цивілізованому світі не купиш...."на базарі"...без товарного чеку....ніде тобі колесо не поміняють без касового чеку. Я вже мовчу про сплату за проїзд провідникові чи водієві. Ви справді ще не знаєте шо то таке... ПОДАТКИ !
показать весь комментарий
25.07.2024 19:20 Ответить
Про з.п. "в конвертах" , думаю, не варта писати... Про поголовне обов'язкове щорічне декларування доходів ви ще навіть не чули.... Про неможливість купити за готівку.... Там з податками...ще степ не ораний. ...совок фореве.
показать весь комментарий
25.07.2024 19:34 Ответить
Ми напевне про різне ЄС говоримо ))))....за поляків я радий, звичайно...напевне тому з польського раю їдуть в Іспанію...де ситуація радикально відрізняється !
показать весь комментарий
25.07.2024 20:27 Ответить
Яка до біса різниця чи буде дефіцит робочої сили чи ні. Що, країна існує щоб зробити якогось рандамного інвестора щасливим? Якщо є зайві гроші, нехай інвестують у проекти де не треба багато людей тоді. Й годі цю тему обсмоктувати. Україна для українців, а не для інвесторів які не знають куди діти гроші.
показать весь комментарий
23.07.2024 15:32 Ответить
Вам скільки годіков? Не було порожніх полиць у 1992 році
показать весь комментарий
23.07.2024 15:35 Ответить
Не знаю де ви там працювали, можливо в тих крамницях які готували до банкрутства і продажу за копійки й продавали ваші шнурки, взагалі не було проблеми купити будь-що й не тільки у Києві.Дефіцит був тільки грошей.
показать весь комментарий
23.07.2024 19:41 Ответить
Вы наверное не только не жили в Украине но и путаете поздний совок с Украиной 92-93. Я ещё раз вам говорю что не было никакого дефицита в 92-93 годах и за те купоны всегда можно было купить вашу СКВ, в любое время дня а в городах и ночи. Поэтому и не было никакого дефицита.
И если кое где иногда была очередь за хлебом то только за дешёвым, субсидированным государством.
показать весь комментарий
24.07.2024 01:19 Ответить
Ви жили у радянській Україні до 91 року.
показать весь комментарий
24.07.2024 11:45 Ответить
Вони інфляційно ввп малюють, населення залишилося 21.5 млни, це щоб на мертві душі списувати і красти

В 1990 году ВВП Украины (81,5 млрд долл. в текущих ценах) превосходил суммарный ВВП Чехии (40,5 млрд) и Румынии (39 млрд),

2024 ввп без запозичень 60 млрд
показать весь комментарий
26.07.2024 16:46 Ответить
Ну можна було жіночок теж не відпускати, вони начебто теж грамадянє
показать весь комментарий
26.07.2024 16:49 Ответить
Чисто об'єктивно: люди які виїхали з дітьми, або там діти з'явилися - вони не стануть повертатися через них, бо там навчання, там освіта... і перспектива. А Держава Україна пропонує таку-собі перспективу + "пенсію ми вам платити не будем, маєте ввійти в положення". Чисто на патріотичних почуттях до держави і рідної землі - то на хліб не намажеш, та дітям в життя не відправиш. Тому я думаю, шо вам не треба особливо розраховувати на повернення людей, особливо тих, хто більше двох рокі за кордоном. Вони там вже влаштувались. Насильно теж вам ніхто не дасть їх повернути - ви не рабовласники, і вони вільні обирати де їм жити і яке громадянство обирати. Тому оці всі розмови про "повернення громадян" додому - виглядають тупо. Кожна риба обирає чисту воду. Нажаль тут одна муть. Ще надовго.
показать весь комментарий
23.07.2024 14:43 Ответить
вони в першу чергу тішать себе такими бздурами
показать весь комментарий
25.07.2024 02:31 Ответить
а хіба є?
показать весь комментарий
25.07.2024 02:35 Ответить
Я також тоді жив напевно в якійсь іншій Україні, де не було дефіциту??????!!!
показать весь комментарий
24.07.2024 09:34 Ответить
Тобто коли політики обіцяли перетворити Україну у другу Францію - вони не знали про порожні крамниці, про інфляцію 2000%?
показать весь комментарий
23.07.2024 15:04 Ответить
А потім як по букварю, "тут всігда була мусульманська земля"
показать весь комментарий
24.07.2024 09:24 Ответить
Партхозактив зовсім не для того пересосав стільки %уїв на кар'єрному шляху, шоб таким же рідним совкам будувати тут Францію.
показать весь комментарий
24.07.2024 09:26 Ответить
Я теж інженер. У 2000 році мав $300, що було непогано. Але теж мало, тому в 2001 вже знайшов роботу на $500
показать весь комментарий
24.07.2024 09:29 Ответить
Шлак.
ВВП? Це типу 4300дол на рік?
О, так.
показать весь комментарий
23.07.2024 10:53 Ответить
Ніхто з кращих умов в гірші добровільно не повернеться. Те що Україна втратила - поверненню не підлягає.. На мою думку, єдиний шлях зберегти та примножити автохтонне населення - антиалкогольна кампанія. Лише кардинальне зменшення споживання алкоголю може врятувати націю. До сраки то збільшення ВВП. якщо населення зменшується, виїжджає та деградує.
показать весь комментарий
27.07.2024 10:09 Ответить
Справа не в тому, що тверезі не виїдуть. Суттєве зменшення споживання алкоголю автоматично знизить смертність на дорогах, водоймах, пожежах, на виробництві та при побутовому криміналі. Також знизиться рівень захворюваності та смертність від серцево-судинних хвороб. Це також зменшить рівень загальної депресії населення. А коли людям захочеться тут жити, а не помирати та виживати, збільшиться і народжуваність.
показать весь комментарий
29.07.2024 14:31 Ответить
'И когда человек, ну тот который вчЁный подымется выше и выше Лаврской колокольни, то внизу люди- ну которые невчЁные, кажутся ему такими маХонькими, маХонькими, кик мИши, пардон крИсы....'😄
показать весь комментарий
26.07.2024 11:31 Ответить
Вони її і організували - ДЛЯ ДЕРИБАНУ і ГЕНОЦИДУ Українців
показать весь комментарий
24.07.2024 19:13 Ответить
бл,скільки всяких експердів зараз. тут би країну зберегти і вижити а не лепетати
показать весь комментарий
25.07.2024 10:30 Ответить
Якщо вірно зрозумів, до запровадження Обовязкового державного медичного страхування можна днями рахувати?
показать весь комментарий
23.07.2024 12:27 Ответить
Офіційне працевлаштування іноземців є дороговартісним процесом, відповідно малореальним. Крім того, в країну з нульовою соціалкою і мовним барєром ніякий мігрант не поїде. Плюс - зима.
показать весь комментарий
23.07.2024 13:28 Ответить
Ганна
У Словаччині чотири автозаводи продукують коло 1,3 млн. автів на рік.
У нас - зерно, олія, мед, горіхи...
показать весь комментарий
23.07.2024 14:47 Ответить
Nimloth
Який у біса ВВП України в 1992 році?! При порожніх полицях у крамницях? При інфляції у 2000%? При зарплатах, яких вистачало лише на їжу? Більш-менш коректні значення ВВП стартують з 1995-96рр, не раніше.
показать весь комментарий
23.07.2024 14:56 Ответить
Desar
Працюю з кінця 80-х, так що дуже добре памятаю першу половину 90-х, коли у взуттєвих крамницях у Києві стабільно були одні шнурки. Тотальний дефіцит почав зникати ближче до 95р. Ну і звичайні з.п. у розмірі 10-15 дол. на місяць із затримками у 3-4 місяці не забуваються ніколи.
Покупка звичайного холодильника наприкінці 90-х (на з.п. інженера) - мов політ на Місяць. Та ж покупка у 2015-2020рр здійснювалась на раз-два!
показать весь комментарий
23.07.2024 15:52 Ответить
Desar

Які гроши були в Україні в 92-93 роках! Так звані купони, які за ті два роки знецінились у 2000 разів! А купити більш-менш путній товар можна було лише за ВКВ (сподіваюсь, пан знайомий з цією абревіатурою?). З харчами було троха ліпше - відстоявши півгодинну чергу, можна було придбати хлібину. Крім товарного, існував ще і дефіцит торгівельних площ - було вкрай мало крамниць, особливо промтоварних. Зрозуміло, що ті біди були спадщиною Совка, і вирішити їх за півроку чи рік було неможливо.
показать весь комментарий
23.07.2024 21:56 Ответить
Назар.
10 років підряд. Переважно за Чучми.
Щоправда, за оцінками у 1989 році ВВП України майже на 2/3 складали замовлення ВПК, тому порівнювати його з часами після 1995 року некоректно. До того ж, долар також стабільно втрачає свою купівельну спроможність на 5-6% у рік.
показать весь комментарий
25.07.2024 10:47 Ответить
Bohdan
Дійсно, які у нас податки! Неоподатковуваний мінімум - 17 грн! На місяць! Це ж можна цілу булочку купити! Ну а далі -20%, як з куща! Хіба то податки!
показать весь комментарий
25.07.2024 14:49 Ответить
Bohdan

У Польщі неоподатковуваний мінімум коло 14 тис.грн. на міс. Правда, при зп понад 60 тис.грн. він починає помалу оподатковуватись. При зп понад 250 тис. зникає повністю.
Крім того, рік чи два тому ставка ПДВ на харчі у ЄС була зведена до нуля. Якось так...
показать весь комментарий
25.07.2024 20:15 Ответить
Sahko

Лише легалізація короткоствольної і вогнепальної. Плюс обмеження пенсійних виплат для працюючих осіб.
показать весь комментарий
27.07.2024 11:31 Ответить
Усі, хто немає роботи повернуться. В Іспанії, Італії, Греції, Португаліії виплат немає, там можливо заможніши лишаться, а із Німеччини, Бельгії, Швейцарії де виплати суттєві поїдуть всі. Тим більше, що ЄС не буде після закінчиння бойвих дій продовжувати легальне перебування гррмадян України?
Чи ти на нелегальний статус перейдеш?
показать весь комментарий
23.07.2024 22:58 Ответить
Це говорить у першу чергу про те, що євро коштує 43 гривні. І якщо перерахувати ВВП по фізичному об,єму із застосуванням до товарів цін у євро, що діють у Словаччині- то ВВП України на душу населеня буде не меншим ніж у Словаччині.
показать весь комментарий
23.07.2024 23:03 Ответить
А тобі, в моцкві, яка справа, скільки там євро коштує?
Ти юані рахух, це топер твоя валюта.
показать весь комментарий
24.07.2024 22:18 Ответить
По прогнозам ООН українців до 2030-го року, якщо й надалі так звана "влада" й надалі нічого не робитиме, залишиться біля 15 мілліонів. Агов! А ми ще читаємо подібну маячню для недоумків.
показать весь комментарий
25.07.2024 10:19 Ответить
Цікава аналітика. Краще мабуть створити умови для повернення по війні своїх: реформи, бізнес-середовище, якісна освіта!... Зважаючи на схильність до праці українців ми перекриємо все внутрішніми резервами. Засилля арабів, азіатів та африканців додасть нам проблем та напруги, 100%.
показать весь комментарий
23.07.2024 12:39 Ответить
Не вистачає тільки расових анклавів
показать весь комментарий
23.07.2024 12:44 Ответить
Зачитался темой! Правда. После войны..... 170 миллиардов, 20% или 50%---окуеть не встать. Но ведь перед словосочетанием ,,после войны,, никто и не бэкнул о победе! И какой? Ценой, территориями, долги перед МВФ, реструктуризация долгов, на срок какой итд!? Да про Нью-Васюки читать легче.
показать весь комментарий
23.07.2024 14:35 Ответить
ВВП, як показник циферок на бамазі в жанрі радянських приписок а не в реальному добробуті громадянина, типу зростав бо зі зменшенням кількості працівників на підприємстві зростав об'єм робочих обов'язків на одного раба, відповідно зростала тривалість робочого дня до 14 годин і робочого тижня далеко за 40 годин. Крім того рабовласники обнулили витрати на амортизацію зношеності промислового обладнання, весь соціальний пакет, типу забезпечення робочим одягом, засобами безпеки, відрахування на утримання санаторіїв-профілакторіїв, відрахування в пенсійний фонд, бо зарплатня платилась в конверті, та інше.
показать весь комментарий
23.07.2024 20:06 Ответить
Необхідно все зробити для того, щоб своє населення збільшувалось. І щоб українці повертались з-за кордонів. Те що населення зменшувалось говорить про злочинні злодійські влади.
показать весь комментарий
25.07.2024 07:04 Ответить
Треба щоб влада працювала на народ. Щоб народ і влада як одна сім'я. Коли алада поважає народ, а народ поважає владу. А хто захоче тут жити коли народ тут тільки активно обкрадають.
Хтось скаже, що кожен народ має ту владу яку заслуговує. До нас це зовсім не відноситься. В нас політики це бувші комуняки, їх діти і внуки - гниди московських вошей.
показать весь комментарий
25.07.2024 09:23 Ответить
З наших 40 млн знайшлося б багато підходящих людей. Необхідно зробити умови для їх шляху у політику і заміни. Як це зробити це окреме питання.
показать весь комментарий
26.07.2024 06:51 Ответить
і зерно з іншою агроппродукцією давало більше доларів ніж продукція промислового виробництва. авто ще треба продати. а зурно чи олію куплять аж бігом.
Востанні кільканадцять років перед війною, наші промислові підприємства зайняли непогану нішу у виробництві сг обладання. просто коли хтось не в темі, то судить зі своєї колокольні, яка не вища попової хати.
показать весь комментарий
31.07.2024 10:25 Ответить
ще за часів януовоча на ХайВеї публікувалися автори, що лагідно впроваджувалди в мізки читачів тюрську тему. І видно було, що пантюркізм кимсь фінансується. Тепер зрозуміло ким - ******** султаном. Який ніяк не визначиться - він турок чи мусульманин? він за татар, казахів, монголів, чи за палестинців та інших подібних. І абсолютно не зрозуміло - що йому до єврейської держави?
показать весь комментарий
31.07.2024 10:34 Ответить
може краще змінити владу на українську? тягнибока із корчинським та білецьким не прелагать
показать весь комментарий
31.07.2024 10:36 Ответить
треба ще врахувати, що не маючи виходу наших барж із зерном в Херсон та Миколаїв, ми не зможемо так успішно торгувати зерном як до війни. тому то аграрії переформатували виробництво в сторону олійних які можна везти і в сторону Європи.
показать весь комментарий
31.07.2024 10:40 Ответить
всих причетних до теперішньої влади треба під суд. Частина з них втече іїх не скоро розшукають і засудять. але інші вже не зможуть лізти до керма. та й страшно коли справді судять за корупцію та інші злочинні діяння. можливо при такому стані знайдуться люди, які захочуть реалізувати себе на виробленні якісних управлінських рішень, а не лише перти аби дорватися до бюджетного корита.
показать весь комментарий
31.07.2024 10:48 Ответить
і цей спеціаліст і ота шо Лібанова не розуміють одного - вони розглядають країну, як щось законсервоване, стале-відстале і тому бідкаються - ой не вистачає нашим бідосям забудовникам робітників. Але не бачуть, що у країні купа ринків та магазинчиків, де сидить купа народу, яка нічого не виробляє окрім торговельних послуг. те саме із аптеками та іншими закладами, яких надміру. І це справді тут причина і в податковій політиці і в нездатності уряду вирішувати проблеми.
В Італії не вистачало жінок, що доглядають стареньких. Які чомусь не перебувають у хоспісі, а живуть у своєму будинку. І тому багато з наших жінок поїхали на цю роботу, яку вони звично для себе робили і вдома. Коли доглядали за стареньким батьками. Інша потреба була хоч і сезонна, але теж дуже нагальною. Це - збір врожаю того ж винограду.
Йшли роки і я з подивом узнав, що італійська промисловість успішно розробляє роботів, що можуть подати води, допомогти піднятися чи просто попилососити в хаті. інші автоматизовані пристрої успішно обтрусюють ягоди винограду з ліан і робочі руки збиральників вже потрібні лише для бережного зрізання грон для супемаркетів. А виноробні обходяться роботизованими комплексами. І це стосується і малини, і інших ягід та фруктів. В тій же Польщі вже досить багато працює збиральних машин в тім числі і польського виробництва.
Це я розповів для того, аби ви зрозуміли наступне твердження - для розвитку країни потрібні не стільки багаточисленні руки, скільки руки странні, працьовиті, майстерні. А без необхідних знань гріш їм ціна. І тоді станеться диво, яке насправді ним не буде, - ріст економіки буде настільки швидким, що вдасться погасити оті кредити, які зараз дають нам наші союзники. Але союзники теж повинні розуміти - без їх допомоги і підтримки ми самі не позбудемося злодійської влади.
Вони повині розуміти - їм вигідна під боком сильна і успішна Україна. У якій будуть хрестиянські порядки без всякого мультикультуралізму. Адже вони терплять у НАТО Туреччину. Вони терплять Угорщину. вони успішно торгують з Китаєм. Тож повинні трохи підремонтувати свою демократію, над якою зависла вже видима загроза.
показать весь комментарий
31.07.2024 11:15 Ответить
Про яке зростання ВВП автор розповідає?! ВВП 40-мільйонної України 170 млрд доларів США як ВВП 5-мільйонної Словаччини. Це говорить тільки про те, що 80 відсотків економіки України в тіні.
показать весь комментарий
23.07.2024 12:23 Ответить
Якщо наші діючі зелені можновладці продовжать робити злочинців та зрадників з тих, хто поїхав, то ніхто до країни не повернеться. На одного так званого "ухилянта" ще треба додати 2-3 особи, це жінка і дітя (діти). Якщо чоловіку буде закритий шлях додому, то не повернуться як мінімум ще 2 особи. А, можливо, більше. Бо можуть не повернутися дружина, двоє дітей, троє онуків и т.д. Хто буде відбудовувати цю країну - ХЗ! Зате наші зелені покидки усі - герої. Вевнений, що в тієї сумновідомої Мар"яни вже давно є аусвайс учасника БД, або щось ветеранське
показать весь комментарий
24.07.2024 18:46 Ответить
краще бути бідними, ніж звозити сюди чорносраких чужинців.
показать весь комментарий
24.07.2024 12:27 Ответить
нам їх тут і даром не треба. а якщо бариги будуть завозити нігерів та ослойобів, то пострібно активно протидяти, щоб вони звідси швидше забирались назал
показать весь комментарий
24.07.2024 12:31 Ответить
Не представляю как нужно ненавидеть своих детей, чтобы рожать их в Украине...
Ну ладно если богатые рожают, но остальным украинцам это нах?
показать весь комментарий
23.07.2024 13:57 Ответить
В Україні зарплат завжди вистачає лише на їжу, саму дешеву. Ті хто добре живуть - живуть не на зарплату українську.
показать весь комментарий
23.07.2024 16:34 Ответить
Так и рождаемость не будет десятилетиями на одном и том же уровне. Она снижается в Украине каждый год. Через пару-тройку лет она уже будет в районе 100 тысяч детей в год, а может и ниже, тут ещё от войны зависит.
показать весь комментарий
24.07.2024 18:12 Ответить
Игорь Беркут в 2011 году сказал, что Украине, исходя из её экономических возможностей, хватит 4-5 млн населения.
Ну и кто сейчас скажет, что его слова не пророческие? Всё к этому идёт.
показать весь комментарий
25.07.2024 15:28 Ответить
За 17 грн можно одно яйцо купить.
показать весь комментарий
25.07.2024 15:43 Ответить
А тверезі люди не захочуть виїхати з України, тільки алкоголіки? Чи тверезі люди кинуться народжувати по 3-4 дитини на зекономлені від пива і горілки гроші?
показать весь комментарий
29.07.2024 13:46 Ответить
20 місце по сталі, добування копалин тощо
показать весь комментарий
24.07.2024 10:15 Ответить
а його немає ??
показать весь комментарий
24.07.2024 10:16 Ответить
особливо дратує - жодного в"єтнамця десь на будівництві не знайдеться, тільки торгівля і послуги

з середньої Азії - тільки торгівля, типу бізнес, і кримінал

турки будівельники мабуть тільки по контракту заїздом
показать весь комментарий
24.07.2024 10:20 Ответить
Страница 1 из 2