8924 посетителя онлайн
5 153 37

Капелан Віктор Шпоть: "Заповідь "Не вбий" на війні? Але ж кожний чоловік має святе зобов’язання – захищати своїх рідних…"

Автор: 

Пану капелану скоро стукне 60 – і на війні він від 2014 року. Зараз Шпоть зі своєю бригадою – на Покровському напрямку. Про це земне пекло ми ще поговоримо, але на початку треба з’ясувати "матчасть".

…Перед тим, як на прохання "Цензор.НЕТ" почати розмову, капелан Віктор Шпоть проголошує молитву:

- Боже Благосний, благослови всі наші починання, благослови Євгена, благослови мої відповіді. Ти казав, що в людині всі домисли, а відповідь - у Тебе. Боже, Благослови. Хай Янгол візьме вугілля з жертовника і торкнеться губ моїх, щоб я казав тільки правду і те, що було насправді. Амінь!

- Пане Вікторе, судячи з цієї вашої молитви, ви представляєте одну з протестантських церков?

- 100%. Українська протестантська церква "Нове покоління".

- Я правильно розумію, що серед капеланів найбільш масоване представництво – саме у протестантів?

- Ні, але протестанти, за своєю сутністю легкі на підйом!

шпоть

- Отче, а відколи ви волонтерите як капелан?

- Євгене, ваше питання суть моменту як би і відображає - але не так. Краще сказати не "волонтерите", а "капеланите". Бо з волонтерством мене пов’язує хіба що те, що я більш ніж 3 з половиною року провів в окопах з хлопцями за розпорядженнями Генштабу. І там у тексті розпорядження було таке формулювання: на волонтерських засадах. Тобто без грошей, без нічого і жодного забезпечення. Якось так!

- Тобто Божими молитвами?

- Так точно. Але я ще директор реабцентру, щоб ти розумів. Ми з хлопцями заробляли гроші і їхали на фронт – так було легше. І певні плоди роботи реабцентру вже є: 5 осіб - офіцери, капелани бригад та окремих батальйонів. А колись були наркомани, п’яниці…

- Та ви що?

- Ось тобі святий істинний хрест. Що я тобі, брехати буду?

- Вірю… Пане Вікторе, капелан – це ж не тільки духовний пастир, а, відповідно до обставин, – і волонтер, і психолог, і людина, яка може передати вісточку з передової - додому, а інколи – і у зворотному напрямку. Я перелічив всі капеланівські функції?

- Я не розділяю цю війну на повномасштабну і попередню. Вона для мене одна. Бо я знав що війна буде, це було моє одкровення; може, десь аналізував якісь факти. Але ж так воно і було. Так що я за цю війну і проповідував , і був волонтером. Всяке було. Піски, 2014 рік, біля аеропорту Донецького… Таке. Я вже по-всякому бачив цю війну. Те, що ти перелічив, то, мабуть, і не все. Я ще моментами і медиком був…

- А коли ви кажете, що проповідували на позиції, що ви маєте на увазі?

- Те і маю на увазі. З 2 листопада 2014 року по 13 лютого 2015 року я був у Пісках з Правим сектором. Мої позиції були - "Небо" і "Земля".

- Що?!

- Ну, так вони називались. Мені, до речі, було таке одкровення від хлопців, коли вони кажуть: капелане, ти ж знаєш, що молитва "Отче наш" – це про нас. – Та авжеж про нас. – Та ні, ти не розумієш, там же в "Отче наш" написано: да буде воля твоя на землі, як і на небі. А у нас позиції були - "Небо" і "Земля", як прикриття. Ще, пам’ятаю, приїжджали кореспонденти, так вони сформулювали так: капелан помолився – і відправив нас на "Небо".

- А як так сталося, що позиції називалися "Небо" і "Земля"?

- Небо – це була вишка в Пісках, з прямою видимістю Донецького аеропорту.

- Одна з головних Христових заповідей - "Не вбий!" А на війні - чи не втрачає вона сенс? Чи справедливий характер війни (ми обороняємо свою землю, своїх рідних) – знімає це протиріччя?

- Ну, якщо ми будемо торкатися теології, то там же, коли Ісус уходив, він каже: я вам колись казав, не беріть ні торби з собою - нічого. А коли він уходить, він каже: продайте все і купіть собі меча. І теологи (які, я так думаю, працювали під тиском держави), казали: ну, то Меч, Слово Боже, меч обоюдострий - і так далі. А насправді, якщо подивимося на обстановку, яка тоді була, Ісус просто казав: купіть меча, захищайте себе. З іншого боку, давай одразу так скажемо: той самий Адам завалив службу. Так чи ні?

- Мабуть, так.

- Якби він не бігав по Едемському саду, а займався би своєї працею – був поруч з дружиною, то Змій би до неї не підліз….

капелан,шпоть

Але повернімося до заповіді "не вбий". По суті, "не вбий" на івриті є два слова. Перше - не вбий заради наживи, заради збагачення. Але є й інший момент, коли Бог каже: всіх вбити. Я маю на увазі, епізод, коли вони (народ Божий) перейшли Єрихон, і там йде наказ: каменя на камені залишити не можна.

Більше того, "не вбий" - це було для вживання в своєму соціумі. Тобто не можна було когось вбивати як елемент розборок. А тут маємо святе зобов’язання у кожного чоловіка – захищати своїх рідних. Так що, я думаю, це держава повпливала на те, щоб таке було богослов’я і таке розуміння заповіді "не вбий"…

Більше того, у Святому Письмі був такий момент, коли Бог каже через Моісея: всі хто Господні – до мене. Це коли Мойсей спустився з гори і бачить ідолопоклонство і він каже: меча взяли, і у кого не в крові меч, - повинен перед Господом. Всі, розумієш? Тобто є моменти такі, що Бог – він вже не добрий, як Мазай, Він Ревнощний. Тут же ситуація така, що своїх треба захищати, свою землю, свою країну.

- Безумовно.

- Більше того, коли ми бачимо, що іде така навала, а орки - це люди настільки одержимі, що тут по-іншому ніяк не вийде. Так що "не вбий" - це у даному разі умовно. Хоча зрозуміло, що загалом вбивати не треба.

- Від теології перейдімо до побуту капелана. Як далеко ви живете від передових позицій?

- Ми живемо взагалі-то далеко, від позицій - кілометрів 40. Але щодня прокидаємось десь о пів на сьому; прокинулися, поснідали - і їдемо, де більше потреба. Туди – це РОПи, ВОПи, якомога ближче. Я як старший військовий капелан в осередку своєї церкви всім кажу: задача капелана - бути поруч. А бути поруч – це значить проникнути туди настільки, наскільки можливо. Бо якщо ти на самий передок в’їдеш, то, при всьому тому, що ти молитимешся, - більше користі не принесеш. Тому що хлопцям треба буде відволікатися, щоб тебе прикрити, гаяти на тебе час. І якщо у 2014 році це було ще більш-менш якось, то зараз зайвий чоловік не буде на позиціях. Бо - страшна війна.

А взагалі капелан – це вістря голки. Я кажу своїм капеланам: вам треба проникнути до кожного військовослужбовця, де б вони не були. (Звичайно, настільки, наскільки це можливо, тому що Бог не благоволить до глупих). Слава богу за наших командирів, що вони дають зелене світло, і ми, наскільки можливо, в бойових порядках, штабах, і КСП, і еспешках – скрізь.

капелан,шпоть

(З гордістю) Бригада – вона і є бригада. Два роки тримала Авдіївку. Потім ми вийшли майже з оточення. А за 2 місяці - повернулись. За ці 2 місяці орки пройшли десь 25-30 кілометрів – а наша бригада їх зупинила. Зараз вони намагаються проламати порядки з різних боків нашої бригади. Але бригада свої позиції тримає. І дуже впевнений, що це завдяки Божій допомозі. Це не применшує мужності наших хлопців, але – я знову повернуся до того вислову з Біблії: "З богом ми викажемо силу, і він потопче ворогів наших". За ці три місяці моя бригада збила одних літаків 15 штук.

- Ви працювали і в мирний час, і в тилу. Якою є реальна відмінність пастора, що практикує в тилу, і досвідченого капелана? Що з тилових звичок і практик тилового священника не працює або навіть є недоречним  на фронті?

- Наведу вам один приклад з 2018. Приїхав тоді зі мною до підрозділу один хлопець, він рухався в служінні визволення. І от коли почав він хлопцям розповідати, що, ось, у тебе біс такий-то чи ще щось, я кажу: друже, нас зараз застрілять, отут прямо, не відходячи від каси…

- Мда. Те що зветься "зі своїм уставом…".

- Насправді багато є таких моментів, коли люди наче і гарну справу роблять, але кажуть таке…От зараз цей капелан Марк Сергієв наговорив усього про дівчат на фронті. М’яко кажучи, краще б він цього взагалі не казав…

Розумієш, щоб хлопці тебе почули, треба серед них стати своїм. Бо не всі добре ставляться до церкви – і на це є причини. Плюс до того церква (маю на увазі мп) за великим рахунком заснована у 1942 році. Це православна церква мп , яку фактично створив Сталін на догоду американському ленд-лізу. Уяви собі, скільки там на той момент було і кадебешників, і кого хочеш в лавах тієї церкви.

капелан,шпоть

- Ну, так, яке тут таїнство сповіді…

- У нас вважається, що якщо комусь щось розповісти чи сповідатися, то краще за все зайцю в полі. А потім його застрелити, одразу ж зажарити і з’їсти. Не кажучи вже про те, що розказувати священнику – це наче просто іти в КДБ і писати явку з повиною. Воно ж як м’язова пам'ять, як генетична пам’ять - залишається у поколіннях.

- Із тих проблем, внутрішніх травм, про які вам доводиться чути у війську, в особистих бесідах, які три найчастіші типи?

- Взаємовідносини в підрозділі, сімейні відносини і питання, що буде далі, чого так, коли буде Перемога?

- І наскільки виходило допомагати у стосунках у підрозділі або сімейних стосунках? Можете розповісти про якийсь випадок, коли у історії був гарний фінал, вам вдалося правильні речі зробити? Не називаючи імен, просто саму ситуацію.

- Був хлопець, дружина йому висловлювала, що він її не кохає: залишив у Польщі, де вони сім’єю жили ще до війни (і сім’я залишилась там), а сам поїхав на війну. Це при тому, що у нього четверо чи п’ятеро дітей, а він сам - реально спеціаліст дуже гарний. І на війні він 6 чи 7 танків підбив.

- Чим закінчилася історія?

- Він звільнився уже. Не знаю, добре там все чи не добре. І контужений, і поранений був. Звільнили його.

- У своїй практиці ви чуєте багато психологічно важких історій: і військових, і про стосунки. Можете потім щось підказати командиру відносно того чи іншого бійця? Чи все ж таки те, що вам розповідають, має силу сповіді, і не можна казати такі речі?

- Підказати можу щось, не називаючи людину. Але є речі, коли людина знущається зі слабих, дітей чи безпомічних , чи може бути спроба самогубства – про такі речі я мовчати не буду. А так, стосовно тієї чи іншої людини особо підказувати не буду. Бо, звичайно, це сповідь. І що якщо ти будеш десь про це говорити, воно рано чи пізно вилізе.

капелан,шпоть

Взагалі, там бувають дуже тонкі моменти – з ким розмовляти, як розмовляти. От приїхали капелани до мене на запасну роту. А там багато відказників, тих, хто відмовляється іти на позиції. Капелани починають мотивуючі такі проповіді. А я в такі часи просто кажу: хлопці, давайте помолимось за тих, хто в окопах зараз, хто на нулі тримає оборону. Це те, що ми отут можемо - хоч так – повпливати та допомогти. Може, когось в молитві торкнеться Господь. Тому що багато хто відмовляється іти на позиції, багато хто не хоче, - бо втрати такі, що хай Бог милує…

- А вам доводилось від людей про себе чути, що ви якийсь нетиповий батюшка – не єлейний, не тихенький, не благосний. А такий – дещо жорсткий, близький до бійців, down to earth, як кажуть американці.

- Звичайно. Багато такого чув.

- І що ви таким людям відповідаєте?

- Кажу: а спробуй вам догодити. Якщо я зараз почну з вами розмовляти академічною мовою, ви мене не зрозумієте. Я вам за 10 хвилин так вже остогидну, що ви мене і слухати не будете. А так все добре. І що б ми не робили, все зводиться до проповіді Євангелія, молитви, покаяння.

Ми зараз практикуємо таке. Приїжджаємо, і я завжди кажу: ну що, молились? Як правило, хто там буде молитись. Тому що, якщо це КСП, хлопці сидять біля моніторів, і у них немає часу відірватись. До речі, ми вже багато туди кондиціонерів попривозили, бо жарко. А наші висять, безпілотники транслюють ситуацію і вони вже по тій ситуації команди видають. Все, як гра, скажімо так. Єдине, що людські життя, людські втрати…

- Отче, ви самі звідки родом?

- З Дніпра. Як був молодий, були проблеми із законом. Пригод було стільки, що нехай Бог милує. Але покаявся - і ось уже 22 роки я віруючий і служу Богові. Став капеланом. У Бога, бачиш, інше почуття гумору (посміхається. – Є.К.).

- Тобто життя з кримінального боку ви теж знаєте. Вам це у роботі капеланській допомагає?

- Може, і допомагає.

капелан,шпоть

- А часто так буває, що вчора спілкувалися з бійцем, а наступного дня його вже нема в живих?

- Багато такого було. Дуже багато. Дуже-дуже.

- І як ви це виносите?

- Не знаю. Відморожуюсь, мабуть. Бо кожному християнину, служителю потрібно бути відмороженим. Що таке відмороженим? Це не значить бути пасивним чи байдужим до чогось. Але написано: "Найбільше, що зберігається, бережи серце твоє, бо з нього джерела життя." Прип.4:23. Тобто робиш добру справу- але вона все одно торкається серця, бо скільки вже поховані. І Герої України є. Багато хлопців, хто загинув. І воно так торкає серце дуже. А що робити? Це ж таке життя.

- Діти у вас є?

- У мене три доньки.

- А буває таке, що вони вам кажуть: тату, може, ти б вже не воював, може ти до нас, за кордон? А може, ми приїдемо в Україну і в Дніпрі разом будемо жити. Що ви їм на це кажете?

- Щодо "жити в Дніпрі", я їх чому відправив за кордон? Бо вони всі були неповнолітні. І десь жити у Львові, у друзів – це жити у когось на шиї. Роботи нема, того нема…

Вони не хотіли їхати, кажуть: тату, ми тільки поїдемо, ти одразу на війну поїдеш. Я: бачите, який у вас батько прогнозований, ви знаєте, де мене шукати. Ми тоді помолилися з дружиною - і буквально години за дві зателефонував хлопець, який не дзвонив роки 3 до цього (і після того не телефонував). Каже: Вітю, вивези родину за кордон. А я за 5 днів до війни заправив машину дружини повністю, під зав’язку…

Дядьки з великими погонами теж казали мені, що треба родину вивезти. Але ж вони не хотіли. І коли третій мені з тими ж словами зателефонував, то на третій день ми вже сіли в машину. А у моїх дівчат вже були рюкзачки- тривожні валізки напоготові, у дружини - теж. І все, я вивіз. Поїхав, з Ковеля, спустився до Львова. Там мені Друг пригнав машину. І 20 березня я вже був у батальйоні. Мене одразу взяли.

- Тобто доньки були праві, знали свого татка. Як тільки вони поїхали, татко - на фронт.

- Так точно. Господь - Великий Бог, вони мені завжди кажуть… Бачиш, у мене тут контракт офіцерський. А мені через 7 місяців буде 60 років. І якби колись мені хтось сказав, що я в 60 років буду отак на фронті вздовж і впоперек; що ми приїжджаємо о 9-й годині вечера, і це все окопи, фронт, fpv, обстріли, все, що хочеш – я би, може і не повірив. Але я знаю, Кому служу, і що мені треба донести до хлопців. Так що, Бог дасть залишитись живим – може, на пенсію виженуть.

- Пане Вікторе, хто вас вижене? У васі у 60 більше енергії, ніж у багатьох 30-річних.

- До речі, це ти мені не перший кажеш. Дивись, вона мені погрожує - кулак показує (сміється. – Є.К.).

- Наостанок хочу спитати. Як у вас на Покровському напрямку поставились до несподіваного рейду ЗСУ на Курську область? Що кажуть? Які відчуття?

- Нормальні відчуття, всі задоволені. А коли вони знають, що там наші люди – взагалі. У мене ж бригада - як кузниця кадрів. Коли гарний командир, то і виходять – у нас уже два комбриги вийшли, ще комбриги. Я бачу хлопців, які були молоді лейтенанти ще у другій бригаді – а зараз вони замкомбрига чи командують батальйоном!

Я не сказав, що у себе в бригаді, де б я не був, завжди кажу таке: молились? – Ні. – Тоді давайте беремось за руки - і молимось. Бо коли ми молимось, щось трапляється у духовному світі. Переповнюється чаша молитвами. І от ми можемо бачити, як духовний світ відображається на цьому світі, - ми бачимо перемогу. А коли ми не молимось, тоді оці демони і біси, які керують орками, руснею цією, - перемагають. Коли будемо мудрі, будемо звертатись до того, хто може дати перемогу…

капелан,шпоть

До речі, в бригаді я завжди просуваю думку, що перемога наша – то віра наша, що світ перемогла. Я не знаю, як бригада чудом Божим тримає позиції, коли поруч провалюються інші бригади. Ті, хто заходив після нас – їх вже вивели, а наша бригада стоїть - попри все. Я розумію, що це тільки провидіння Боже. Бо без Бога це неможливо. Де подивишся, там де тримається напрямок Покровська, - то якраз моя бригада. Хоча орки туди найбільше валять.

- Тим часом у Курській області москалі хресну ходу організовують – мовляв, аби Бог підтримав їхнє "святоє воінство протів вторгшіхся хохлов". Як ви до цього ставитеся?

- Написано в Біблії, що не всі, хто кажуть "Господи, господи", увійдуть в Царство Небесне, розумієш? Янголи тьми будуть рядиться в янголів світла. Вони будуть все, що завгодно, робити, будуть звертатися, - але я не думаю, що воно працює. Завжди треба дивитися в корінь: навіть попри те, що ми перейшли кордон і зайшли в Росію, це не значить, що ми маємо якісь загарбницькі цілі. Але ж навіть якщо торкнутися історії, то Курськ – українське місто як і "Прекрасен украинский город Таганрог" – писав Чехов. Бєлгород - те саме, це теж Україна була…

капелан,шпоть

Знову ж таки, це не завойовувати; це просто розтягнути їхній фронт, дати їм по пиці, показати, що Україна теж щось може. Буданов гарно сказав: якщо не дають нам зброї, щоби можна були розбити ці латки, які скидують КАБи (а у нас нема чим з ними боротися, за великим рахунком; Ф-16 дуже мало і вони тільки з’явились) – тоді, каже, ми пішки зайдемо і там все розіб’ємо…

Так що хай ті орки своєю ходою ходять де хочуть - але не всі, хто кажуть "Господи, господи", увійдуть в Царство Небесне. Більше того, молитву погані Господь не чує. Прип.15:29, що б вони там не казали.

Євген Кузьменко, "Цензор.НЕТ"

ФОТО з архіву капелана Віктора Шпотя 

Топ комментарии
+9
Яка ж гнучка ця штука-релігія )))
показать весь комментарий
23.08.2024 11:58 Ответить
+5
Релігія-опіум для народа
показать весь комментарий
23.08.2024 14:41 Ответить
+5
Релігія - обман і брехня
показать весь комментарий
24.08.2024 00:32 Ответить
Комментировать
Сортировать:
Яка ж гнучка ця штука-релігія )))
показать весь комментарий
23.08.2024 11:58 Ответить
Це капеллан гнучкий: выдмінив заповідь
показать весь комментарий
23.08.2024 23:09 Ответить
лицемірство - це гріх
показать весь комментарий
24.08.2024 11:49 Ответить
Дуже контраверсійне питання. Плем'я Моісея несло скрижалі за плечима, але це заважало вбивати всіх чужинців аж до актів геноциду.
показать весь комментарий
23.08.2024 13:24 Ответить
Чужинці спочаку намагалися знищити їх
показать весь комментарий
23.08.2024 23:10 Ответить
Історію пишуть перможці. "Чужинці" там жили і то була їх батьківщина.
показать весь комментарий
24.08.2024 00:12 Ответить
І євреї там жили довгий час. І це була їх батьківщина
показать весь комментарий
24.08.2024 08:26 Ответить
13 "Дав я вам землю, над якою ви не трудились, і міста, яких ви не будували, а одначе ви в них осілись і їсте плоди виноградників та оливних гаїв, яких ви не садили" Ісус Навин.24
показать весь комментарий
25.08.2024 10:56 Ответить
До переселення в Египет, євреї жили в Ханаані 200 років. І в Египті вони жили 200 років. На той час, коли вони повернулися, їхніх виноградників, звісно вже не залишилось. Все вірно
показать весь комментарий
25.08.2024 12:31 Ответить
Так,це лише наглядно доводить,що відпочатку існування людства одні завойовники змінюють інших,і кожний без винятку, вважає саме себе законним володарем отриманої території ,підводячи под це переписане під себе історічне та релігійне підґрунтя .
показать весь комментарий
25.08.2024 13:51 Ответить
А потім довгий час не жили. Забули табличку повісити - "не займати". Гарували у Єгипті. Прийшло 12 братів, а потім вийшло 300000.
показать весь комментарий
28.08.2024 17:20 Ответить
Прийшло 70 чоловік, з яких 10 братів. Двоє вже були в Єгипті
показать весь комментарий
29.08.2024 15:45 Ответить
Релігія-опіум для народа
показать весь комментарий
23.08.2024 14:41 Ответить
Ви собі хутко інші опіуми знайшли
показать весь комментарий
29.08.2024 15:46 Ответить
Тобі і опіум не треба))))
показать весь комментарий
29.08.2024 16:08 Ответить
Точно, не треба
показать весь комментарий
29.08.2024 16:16 Ответить
заповедь "Не убивай" относится к людям. а если не убить зомбаков, то они убьют тебя, а потом пойдут убивать дальше.
показать весь комментарий
23.08.2024 19:11 Ответить
саме так. не вбий - збережи життя. якщо не нейтралізуєш вбивцю, хоча й міг, значить приймав участь з ним у його злочині. Віднесіться до військової справи як до дезинфекції чи дератизації, і жодна заповідь Всевишнього
показать весь комментарий
24.08.2024 17:14 Ответить
І цей заповіді Всевишнього відмінив. Ким ви себе вважаєте?
показать весь комментарий
29.08.2024 15:47 Ответить
точно не коломбетом. треба правильно розуіти Святе письмо. бо прийдеться деяких захарів камінням бити аби вони зрозуміли - як небезпечно тупо слідувати всяким писанням. А мене то за шо? - а це вже звичайна реакція недалекоглядних.
показать весь комментарий
29.08.2024 20:44 Ответить
А хто тобі сказав, що я тупо слідую? Ти в моїй голові не живеш, особосто мене не знаєш. Але робиш висновки. То хто з нас недалекоглядний? 😉
показать весь комментарий
29.08.2024 21:11 Ответить
Релігія - обман і брехня
показать весь комментарий
24.08.2024 00:32 Ответить
Религия - единственный доступный в ту эпоху способ, не дать нашим предкам поубивать друг друга, позаражать сифилисом, и потравиться сальмонеллезом.

Сейчас это просто ЧП "Церковь" и прошивка головного мозга для всяких там ИГИЛ.
показать весь комментарий
24.08.2024 05:06 Ответить
Можеш ще піти посвятити ядерну бомбу, поп. Святий обовʼязок твій - не п*діти хто тобі і що повинен.
показать весь комментарий
24.08.2024 10:14 Ответить
Не я б'ю - "Верба" б'є.
показать весь комментарий
24.08.2024 11:32 Ответить
Благодарність усім капеланам, хто несе Боже світло, Слово Боже, надію, віру нашим захисникам, бо без віри Богу вгодити не можна, не можна також перемогти без Божої допомоги, тому що "Коня готують на день битви, але перемога від Господа" -прит. Соломона 21:31
показать весь комментарий
24.08.2024 11:38 Ответить
Церква завжди чітко розрізняла людей, що перебувають на полі бою. Якщо напад та військова агресія немає та не може мати жодного морального виправдання, то люди, які ціною власного життя зі зброєю в руках захищають чужі життя ризикуючи своїми - справжні герої, а їхній подвиг праведний не лише серед власного народу, але й у Божих очах.

Тим не менше, війна це завжди можливість показати себе, як з хорошого, так і з поганого боку - незалежно від того, на чиєму боці воює людина. Тому Церква закликає людей навіть у найбільш критичних ситуаціях до пошани людської гідності. Наприклад, тортури та мародерство, вбивство беззахисних та очевидно невинних осіб не допустимі навіть у випадку, якщо військові представляють сторону країни, що захищається.

Церква водночас закликає і до миру, і до захисту батьківщини від ворожого зазіхання, а якщо це потрібно то й зі зброєю в руках. Якщо не вдається перше, і загроза для мирних жителів зростає, то слід братися за друге. Посилання на заповідь про непротивлення злу в такому випадку недоречна. Бо в Святому Писанні жодного разу не було вказівки про те, що війська не потрібні, а при першій нагоді потрібно усім негайно здаватися в полон. Така поведінка суперечить намірам Божим щодо розвитку людської історії.
Пацифізм - це добре лише для тих держав, на які не мають планів амбіційні сусідні держави. Церква високо оцінює подвиг христолюбивого воїнства і завжди благословляла його на чергові духовні звершення. Приклад цього - інститут капеланства.
показать весь комментарий
24.08.2024 11:43 Ответить
Одна з головних Христових заповідей - "Не вбий!" - це нова версія Євангіліє від журналістів? Стадо невігласів вигадує для себе якісь "оновлені" заповіді, яких немає ані в Старому, ані в Новому Завіті, а потім висмоктує статтю з пальця. Зато - журналіст! А почитати першоджерело - то важка справа.
показать весь комментарий
26.08.2024 09:37 Ответить
Зараз світ діє за заповідями Моїсеєвими -око за око і тд. А адепти новозаповітного мессії в прострації, бо ж не убий записано чорним по білому в Євангелії а в житті християн виходить зовсім інакше. І Ісус мовчить спостерігаючи за масовими вбивствами як військових так і мирян. Хоча дві тисячі років тому обіцяв скоро прийти назавжди й запровадити царство Боже.
показать весь комментарий
26.08.2024 22:37 Ответить