10320 посетителей онлайн

Наркозалежність в армії – наслідок психотравми чи злочин?

Автор: 

Втричі – з 2022 року до 2024 – збільшилась кількість військових, засуджених за статтями Кримінального кодексу, пов’язаними з наркотиками. Якщо до війни щороку засуджували "за зберігання без мети збуту" 67 осіб, то у 2024-му таких було вже 1571! Проблему цю не дуже люблять порушувати під час війни, але вона існує і стає більш загрозливою.

Такі дані дослідження, яке провів Український Католицький університет разом із БФ "Здорові рішення".

Війна змінює людей та їхню поведінку. Не кожному під силу всі ті випробування і навантаження – як фізичні, так і психологічні, що повʼязані з участю в бойових діях. Нерідко на них "підсідають" люди, які не вживали їх раніше. 98% військових, засуджених за наркозлочини, - звичайні споживачі, які раніше ніколи не порушували закон.

Найпоширенішими серед військових і ветеранів є опіоїди (морфін, оксикодон, налбуфін, трамадол, метадон), стимулятори (солі, амфетамін, метамфетамін, мефедрон), галюциногени (гриби), канабіноїди (канабіс) та снодійно-седативні та протитривожні (гідазепам).

Звісно, проблема, існує не тільки в Україні. Проте у світі, і в Європі зокрема, почалися процеси, повʼязані із лібералізацією законодавства щодо наркотиків, декриміналізацією їхнього вживання та впровадженням замісної терапії. Тобто зміщення акценту з покарання на допомогу і лікування.

Саме з цими гаслами до Києва приїздила Комісія із наркополітики країн Східної та Центральної Європи та Центральної Азії (ECECACD) на чолі з Александром Квасневським. Єврокомісари провели декілька зустрічей, в тому числі із керівництвом Мінʼюсту, де обговорили приведення національного кримінально-виконавчого законодавства у відповідність до стандартів ЄС.

Мета цих зустрічей, сказав Александр Квасневський, "створювати політику, яка буде відповідати підходам до прав людини і верховенства права, співзвучним з цінностями Європейського Союзу". На його думку, потрібна послідовна декриміналізація вживання наркотиків:

"Наша комісія має свою особисту думку – якщо у вас є наркотики для особистого вживання, і ви не робите жодної шкоди іншому, це не вважається правопорушенням, не вважається кримінальним вчинком. Залежність від наркотиків має вважатися хворобою і вимагає лікування, а не кримінального покарання. В регіонах Східної Європи саме через вживання увʼязнили багато таких людей. 75% випадків захворювання на туберкульоз серед споживачів наркотиків походять з вʼязниці, там дуже важко отримати доступ до заходів зменшення шкоди".

Цензор.НЕТ поговорив зі співзасновницею БФ "Здорові рішення", експерткою у сфері громадського здоровʼя Вікторією Тимошевською.

- Що спонукає людину, яка ніколи не вживала наркотики, звертатися до них під час війни?

- Я б сказала, і це показано в наших дослідженнях, що це скоріше симптом глибокої психологічної травми, перевтоми, нестачі ресурсів для саморегуляції та особистої ізоляції в умовах бойових дій. Там психоактивні речовини часто використовують не для розваги, а як інструмент виживання. Наприклад, для притуплення болю – фізичного і психічного, швидкого відновлення фізичних та ментальних здібностей, для подолання страху.

І це дуже важлива проблема. Є випадки, коли у підрозділах виявляли випадки вживання наркотиків, причому у військовослужбовців, що виявляли неймовірну мужність. А після того, як їх позбавляли  наркотичних речовин, у людей виникав панічний страх навіть при виконанні простих завдань під час бою.

У ветеранів після повернення причини інші, вони повʼязані з адаптацією до цивільного життя та намаганням впоратись із травмами та болем.

- Про наркотики, дійсно, дуже мало говорять, частіше чую про алкоголь. Можливо ще тому, що є заборона на продаж алкоголю військовим.

- Насправді, картина дещо інша. За оцінками експертів, молодь від 18 до 25 років більше схильна до періодичного вживання наркотиків, ті, кому від 25 до 45 часто вживають їх систематично, а от старші за 45 років – схильні до вживання алкоголю.

- Ви тільки фіксуєте вживання таких препаратів чи пропонуєте варіанти розв'язання проблеми?

- Звісно, ми говоримо і про лікування. У нас є наркотичні препарати, це опіоїди, для яких є замісна підтримувальна терапія.

- Що ви маєте на увазі? Бупренорфін?

- Бупренорфін і метадон. Це пожиттєва терапія, хоча є випадки, коли людина поступово знижує дозу і навіть взагалі виходить. Для більшості з таких людей реабілітація охоплює певні мотиваційні інтервʼю та когнітивно-поведінкову терапію. Зараз в Україні розробляються два протоколи медичної допомоги і реабілітації. Перший для людей, які вживають опіоїдні наркотики, для яких потрібна замісна підтримуюча терапія. І другий для тих, хто використовує неопіоїдні психотропні речовини, там більше працює психотерапія.

- Але ж це дуже довгий процес.

- Так, це тривала терапія, і ми не завжди можемо очікувати повну відмову від використання. Дуже часто це такий послідовний етап зменшення обсягу вживання і частоти, налагодження соціальних звʼязків. Тобто поступового процесу зміни способу життя, що демонструє прихильність пацієнта до лікування.

- Тут, мабуть, дуже важливе ставлення до проблеми оточення – рідних, друзів, сусідів?

- Коли, наприклад, військовий повертається додому, то громада не має наливати йому чарку за його повернення, а сприяти його інтеграції, підтримувати і там, де треба, – скерувати. Особливо це стосується маленьких громад, де люди одне одного добре знають, і можуть швидше направити до спеціаліста. Проблема в тому, що в маленьких громадах немає послуг з психічного здоровʼя. Зараз така допомога частіше надається в рамках програми "Ти як?" і центрах психічного здоровʼя при лікарнях. Зазвичай йдеться про центри, що розташовані на базах кластерних лікарень, які розташовані вже у великих містах. Тому тут важливо продумати, яким чином громада може допомогти цьому ветерану фізично дістатися до цих послуг, організувати цей процес і підтримати, щоб людина приймала ліки і не зірвалась.

- Щоразу їздити в місто, можливо, навіть і не зручно?

- Звісно, є громади, які активно працюють з такою проблемою, залучають спеціалістів до себе для проведення консультацій. Але як ви розумієте, все залежить від керівника громади і його заступника з гуманітарних та медичних питань. Бо навіть є випадки, коли в громаду зайшли гроші донорів, вони створили у себе реабілітаційний центр та все одно страждають від нестачі спеціалістів.

На жаль, багато громад не має донорських грошей, або не розуміє, яким чином їх залучити. Крім того, є міф, що послуги з реабілітації дуже дороговартісні. Справді частина таких послуг, навіть психосоціальної допомоги, цілком доступні.

- У нас же ці послуги взагалі мають бути безкоштовними?

- Абсолютно! Насправді у нас в рамках пакетів Національної служби здоровʼя забезпечується реабілітація. Для ветеранів це розширена по тривалості програма – як психологічна, так і фізична. Чого, напевне, бракує, то це більш детальної інформації, яка б пояснювала обсяг допомоги, яка гарантована державою. Це до року реабілітації – фізичної і психологічної, яка уможливлює повноцінну реабілітацію. Звичайно, будуть випадки, коли цієї допомоги недостатньо, але тут має бути роль громадянського суспільства, приватних донорів, які підхоплять допомогу.

- Наприклад, є село, селище чи СМТ, де є ветерани, що вживають наркотики. Яким має бути їхній шлях на самому початку? Куди звертатись? До місцевого медика, донорів чи взагалі шукати такі організації, як ваша?

- Ми не надаємо сервісів, можемо проконсультувати, ми займаємось розробкою політики на національному рівні. Перше звернення в такому випадку має бути до свого сімейного лікаря.

На сьогодні майже всі сімейні лікарі пройшли навчання за програмою mhGAP, яка передбачає залучення сімейних лікарів до надання послуг пацієнтам із психічними розладами. Тобто, кожен сімейний лікар має знати ті тривожні дзвіночки і робити загальний скринінг на стан психічного здоровʼя. Він може і самостійно призначити ліки, або, якщо бачить, що випадок складний, виписати направлення до невролога або психіатра. І там вже визначається обсяг допомоги, яку потребує ця людина: лише психотерапія, сеанси мотиваційного інтервʼю з клінічним психологом чи додатково фармацевтичної підтримки.

Тетяна Галковська, Цензор.НЕТ

Топ комментарии
+12
Що робити військовим, коли вони навіть переступивши через себе звертаються до психіатра а ті їх переконують що вони здорові та відправляють назад у пекло без жодного лікування чи реабілітації, тому що зверху сказали щоб усі були придатні.
показать весь комментарий
27.07.2025 18:49 Ответить
+7
Наркозависимость в ОПе это психотравмы, привычка или страх за ж...ОПу?
показать весь комментарий
27.07.2025 19:16 Ответить
+5
Так ви ж пакуєте наркоманів. А вони множаться.
показать весь комментарий
27.07.2025 21:05 Ответить
Комментировать
Сортировать:
Наслідок психотравми. На Кирилівській ще з 2014 відділення є для військових, з якими свого часу не попрацювали психотерапевти.
показать весь комментарий
27.07.2025 17:53 Ответить
На Кирилівській 41?
показать весь комментарий
28.07.2025 21:10 Ответить
Київська міська психіатрична лікарня N1 ім. Павлова. Київ, вул. Кирилівська (бувша Фрунзе), 103.

Номер телефону потрібний, чи відгуглите?
показать весь комментарий
29.07.2025 05:38 Ответить
Та ні, на Кирилівській 41 психотравми лікують краще
показать весь комментарий
29.07.2025 10:16 Ответить
У клубі в приміщенні бувшого пивзаводу?)))

Це реклама?))
показать весь комментарий
29.07.2025 12:01 Ответить
Що робити військовим, коли вони навіть переступивши через себе звертаються до психіатра а ті їх переконують що вони здорові та відправляють назад у пекло без жодного лікування чи реабілітації, тому що зверху сказали щоб усі були придатні.
показать весь комментарий
27.07.2025 18:49 Ответить
Наркозависимость в ОПе это психотравмы, привычка или страх за ж...ОПу?
показать весь комментарий
27.07.2025 19:16 Ответить
Так ви ж пакуєте наркоманів. А вони множаться.
показать весь комментарий
27.07.2025 21:05 Ответить
А про злочини росіян можеш щось сказати?
показать весь комментарий
27.07.2025 22:16 Ответить
А що я маю про них сказати? Ворог це і є ворог. Росіяни - це смерть і біль
показать весь комментарий
28.07.2025 04:09 Ответить
Але воювати проти них ти не підеш.
показать весь комментарий
28.07.2025 16:12 Ответить
Питання: як і ким доставляється вся ця дурь в воєнні частини?
Як перекрити цей потік і допомогти позбавитись від залежності тим, хто вже підсів?
показать весь комментарий
28.07.2025 16:58 Ответить
Не читати дурних дописів та не ставити дурних питань. Треба навпаки - налагодити контрольоване використання наркотиків та створити створити систему зниження шкоди.
показать весь комментарий
28.07.2025 21:21 Ответить
Середня довжина життя наркома в Україні 27 років, або 7 років з моменту "вскритія вєни". Нічого робити не потрібно. Здохнуть всі. Це їх вибір. Ті, хто пропонує "замісну терапію" насправді є легалізаторами кримінального світу. Це злочинці, як забезпечують більш тривалий період життя наркоманам, які не працюють, гниють заживо, перетворюють життя оточуючих на пекло, виносять з дому все щоб додатково ширнутися. Наркоманія це важка форма інвалідності. Саме інвалідності. Це єдина інвалідність яка взагалі існує. Це лікується тільки повною відмовою від вживання наркоти. Іншого способу повернутися в світ людей не існує. За 40 днів в організмі чоловіка не лишається жодної старої клітини. Тобто 40 днів відмови від вживання і проходження через "ломку" дає шанс. У жінок ситуаці інша - клітини заміщуються раз на 60 років, або під час вагітності. Тому для молодих жінок єдиний шанс вагітність і аборт на 6 місяці. Саме так "багаті татусі" лікують від наркотичної залежності свої розбещених дочок. На цеп і квартирі, самець для вагітності і психолог для промивки мізків. Отак фуйня малятки. Тому не потрібно робити ні-чо-го. Дарвінізм.
показать весь комментарий
28.07.2025 21:07 Ответить
От тут Ви неправі. Військові можуть ставати наркоманами після важких травм. Коли їм колють морфіни. А потім - коли біль після поранень залишається, переходять на прогабалін/габану - пофігу, в аптеці й без рецепту купити можна. Головне, біль знімає. Але, й глючить, як від морфінів. А, і це табли колоти нетреба. Потрібна психологічна допомога+альтернативні знеболювальні.
показать весь комментарий
29.07.2025 05:45 Ответить
ВООЗ визнає адреналін найнебезпечнішим наркотиком. ПТСР - це адреналінова залежність. Звідси, кожний військовий який перебував на передку понад 40 днів стає адреналіновим наркоманом. Адреналін це реакція на страх. Далі ігроманія, наркоманія, злочин, провокація бійок, скандали в родині. Адреналін це наркотик який завжди с тобою. Досить лише створити умови виникнення страху та загрози власному життю та здоровю. Будь яка боротьба з цією залежністю означає пошук соціально-прийнятного ризику. Наприклад, стрибки з парашутом, робота в поліції, повернення на фронт. Життя без конячої дози адреналіну для залежних стає прісним і беззмістовним... Адреналінова ломка переживається так само важко як і ломка після морфіну. Для близьких та оточуючих наркоман після бойових дій і наркоман після тюрми така ж сама небезпека. Наркозалежність немає виправдання якщо вона добровільна. Тих кого наркозалежними зробила армія армія повинна лікувати пожиттєво в спеціальних закладах. А як інакше? Ви уявляєте собі що така "наркоман в квадраті" - адреналінозалежний з ПТСР та ще й підсаджений на знеболюючі (морфін, кетамін, метадон і т.п.)? Єдиний відомий мені спосіб хоч якось вгамувати таких людей це ... легалізація маріхуани...
показать весь комментарий
29.07.2025 06:08 Ответить
Узбагойтесь. Морфіни, кетамін, габану, прогабалін та Лірику можна спокійно купити в наших аптеках. Без рецепту! За рецептом просто дешевше на 50-100 грн
показать весь комментарий
29.07.2025 06:47 Ответить
Я врівноважений і спокійний. В роду ніхто ніколи не вживав алкоголю. В армії два роки курив коноплю. Після армії ось уже сорок років травку не курю і не тягне.
показать весь комментарий
29.07.2025 07:05 Ответить
Ну і добре) я Вам ситуацію зі знеболювальними пояснила.

А взагалі, не всі ж такі як Ви.
показать весь комментарий
29.07.2025 07:21 Ответить
Всі люди однакові. Хочуть бути щасливими і щоб їх поважали. Людині треба все. Від першого до останнього дня життя. Життя це взагалі чудо! Паскудити його якоюсь фігнею не варто. Будь яку проблему можна вирішити якщо усвідомити і дійсно захотіти жити краще. Ну от яке може бути життя в залежності і одурманенні свідомості... Мені просто пощастило. Мати працювала в інституті гігієни і токсикології і я часто приходив в лабораторію та слухав розумних людей...
показать весь комментарий
29.07.2025 07:36 Ответить
Морфіни це що? Без рецепту дорожче на 50-100 грн гідрохлорід морфіна 1,2,3% розчин? Це де?
показать весь комментарий
29.07.2025 19:41 Ответить
Рецепти не збереглись, коли в реанімації валялась - було пофігу. Запам'ятала тільки назви знеболювальних табл - бо довго приймала.
показать весь комментарий
29.07.2025 20:45 Ответить
Здоров'я та багато років вам!

Анальгетіки опіоідной групи якщо розмова за обезбол. Морфін шо гідрохлрід, шо сульфат в аптеці за +100,200,300 ітд грн не придбати.

Я вибачаюсь, я зануда
показать весь комментарий
29.07.2025 21:13 Ответить
Дякую, навзаєм))

Ну не знаю, що мені кололи - але глюки були афігенні))) ледь злізла з отієї фігні.
показать весь комментарий
29.07.2025 21:23 Ответить
Ви в в своєму умі і доброму розумі пропонуєте аборт на 6 місяці вагітності?!
Це ж вже не аборт, а передчасні роди недоношеної, але живої дитини. Кримінал ви пропонуєте вбити дитину.
Може ви мали на увазі 6-ту неділю вагітності? Але і тоді це аморально: свідомо вагітніти, щоб за рахунок життя дитини сподіватися на одужання від наркот залежності.
А наркокур'єров слід отлавливати.
На іглє сидять не всі нарколежні: починають з канабісу, нюхають кокаїн і далі.
показать весь комментарий
28.07.2025 22:20 Ответить
Я не пропоную, а константую вже існуючий робочий метод який застосовують багаті батьки для порятунку своїх дочок ще з кінця 90-х. Абортований матеріал, ви правильно зрозуміли, знищують. Це єдиний "робочий метод". Мова не про мораль, а про результат який можна отримати за грубі гроші. Наркокурєрів та розповсюджувачів треба не відловлювати, а відстрілювати як серійних вбивць. Що стосується маріхуани (канабісу) то це не наркотик взагалі. Це релаксант і галюциноген який не викликає залежності, але по своїй дії нагадує кволу версію героїну. Безконтрольне і неусвідомлене вживання канабісу є першим кроком до наркоманії. Як пивко і винце до вживання шмурдяка, горілки і спирту. Ніколи не називайте курців "травки" (коноплі) наркоманами...
показать весь комментарий
29.07.2025 06:30 Ответить
А канабіноїдні психози з шизоафективною симптоматикою у курців бамбуку трапляються? Можливе епізодичне чи помірне вживання алкоголю ("травки") у певної кількості населення. Але у частини з них гарантовано сформується спочатку психологічна, а потім і фізична залежність з наступними ускладненнями та проблемами як для них самих, так і для родичів та оточуючих. Здорова та свідома людина вживати психоактивні речовини та втручатись у відрегульовану роботу головного мозку та систем організму не повинна - це все одно, що дитині лізти від цікавості в трансформаторну будку за пригодами.
показать весь комментарий
23.08.2025 09:48 Ответить
Ви не думали чому у всьому світі відбувається легалізація вживання коноплі? Вони ж там не дурні! Найбільшими противниками і спонсорами заборон завжди були компанії які виробляють алкоголь. Особливо відзначились пивні компанії, зокрема Гіннес. Вони не зважають на те що алкоголь продукує алкоголіків і гарантовано та легально знищує здоровя людей. Про легалізацію канабісу вперше задумались на початку 90-х коли дослідження ветеранів вєтнамської війни виявило що ті ветерани які час від регулярно курили травку не страждали на ПТСР і в похилому віці демонстрували найкращі показники з тестів на інтелектуальні здібності. Ті ж хто взагалі не вживав будь яких психоактивних речовин страждали на ПТСР і мали серйозні проблеми зі здоровям. Ті ж хто вживав алкоголь або важкі наркотики повністю деградували і вимирали дуже швидко.
показать весь комментарий
23.08.2025 10:57 Ответить
метадон це смерть
я хз як воз це підтримує (насправді, хз чи підтримує) але це просто що у скроню пульнуть
показать весь комментарий
29.07.2025 00:23 Ответить
Метадон розтягує агонію на роки і збагачує наркокартелі за рахунок платників податків.
показать весь комментарий
29.07.2025 07:11 Ответить
армія - це такий самий зріз суспільства, де також є й відверті злочинці, ігромани, алкаші та й нарики

їх типу мали б відфільтровувати там, але ексремальні умови можуть "зламати" навіть здорових

що тут дивного?
показать весь комментарий
29.07.2025 14:16 Ответить
Величезне зло - у непіхотній тиловій частині, куди набирають середній вік і дідів, залишати їх без нагляду увечері у вільний час. Вони бухають і сваряться. А потім, коли їх (не дай Бог) відправлять на спільне завдання - що з ними буде, яке там буде братерство і взаємодопомога?

Командири поняття не мають про виховання підлеглих, або бухають разом з ними.

Українці, ви просираєте країну (не тільки цю військову частину). Якщо не московити вас захватять, то ви самі розкладетеся-згниєте.

Що треба зробити?

Поселити офіцерів у підрозділах, витверезити їх самих. Але ж це треба пройти семінар по мистецтву тверезого способу життя, зрозуміти, що ти став жертвою загального алкогольного обману, змінити світогляд. Цим ніхто не буде займатися, бо в українській армії змінюється лише те, що призвело до наявної смерті. Якщо у війну немає коли це зробити, то у мирі тим паче не буде необхідності.

Чим зайняти вільний час? Треба показувати насильно кіно хоча б з коротенькими коментарями:

1. "Брати по зброї" (мінісерал про шлях 101 повітряно-десантної дивізії США)

2. "Тихий Океан" (війна американців з японцями на Тихому Океані).

3. "Джон Адамс" - історія другого президента США на тлі перших 50 років незалежності (треба вбити в башку малоросам, що лежить в основі заможної та справедливої країни)

4. "Гаррієт" (біографічний фільм про американську визволительку рабів - лише в 1850-х за 19 поїздок "Підземною залізницею" звільнила понад 300 рабів і надихнула на втечу тисячі, медсестра, розвідниця під. ч. гром. війні у США)

5. "Сержант Йорк" 1941 (майже сам узяв в полон 132 німця і 4 офіцера)

6. "Нескорений" 2014 та «Незламний: шлях до спокути» 2018 - про досвід американського бомбардира з бомбардувальника, що вижив у катастрофі на океані, пройшов японський полон, став мотиваційним оратором і благодійником після повернення (питання ПТСР і алкоголю)

7. Можна ще "З міркувань совісті" 2016, але якщо коректно подати (релігійний пацифіст спас з поля бою більше 70 американських солдатів і японців - таке просто не могло статися у комуністичному війську срср).

В світі немає більш повчальної історії державотворення та моральності, ніж американська історія. Я б вивчав її окремим предметом у школі, типа як практичну політологію.

А наші сьогодні набухаються знов і будуть горлопанити на увесь ліс. Куди я попав?
показать весь комментарий
30.07.2025 13:43 Ответить
Доречи ніколи наркоманія не буде нести слільки зла суспільству і війську, скільки обіг легальних наркотиків (алкоголю перед усім)
показать весь комментарий
30.07.2025 13:50 Ответить
показать весь комментарий
30.07.2025 13:45 Ответить
Як завжди - за все і всіх переживають.
Боротьба з наслідками а не з проблемою.
Звучить і пахне так, ніби не стримались на людях.
Не переживайте навіть 10 000 наркозалежних будуть непомітні для нових глистів і старих ОПаришів.
Етнічних Українців ВЖЕ на 15-17 млн менше - І НІХТО НЕ ДОСЛІДЖУЄ причини і наслідки.
Хіба негрів або арабів завезти.
Гнидовлада - породжує псевдоцінності і псевдотурботу.
показать весь комментарий
01.08.2025 09:23 Ответить