6438 відвідувачів онлайн
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Уроки "соціалізму" із Сіетла. Чому держава ніколи не стане ефективним рітейлером?

Уроки "соціалізму" із Сіетла. Чому держава ніколи не стане ефективним рітейлером?

У США розгортається безпрецедентний для ринкової економіки експеримент. Новообрана мер Сіетла Кейті Вілсон оголосила війну продуктовим мережам, погрожуючи націоналізацією тим, хто наважиться закрити збиткові магазини. Для українського бізнесу цей кейс – яскравий приклад того, як політичний популізм може руйнувати економічні екосистеми навіть у найбільш розвинених містах світу.

Сіетл – це агломерація з населенням у 4 мільйони людей та ВВП, який перевищує бюджети багатьох країн. Це глобальний центр інновацій, де базуються Amazon, Microsoft, Boeing та Starbucks.

Здавалося б, саме тут бізнес мав би почуватися найкомфортніше. Проте обрання нового мера-соціалістки Кейті Вілсон змінило правила гри. Міська влада оголосила війну законам ринку, обравши своєю ціллю продуктовий рітейл.

Суть конфлікту

Дві найбільші мережі супермаркетів – Kroger та Albertsons – планували злиття, яке було заблоковане антимонопольними органами. Після цього компанії провели аудит і вирішили закрити частину магазинів.

Причина банальна для будь-якого управлінця: ці точки генерують збитки. У бізнесі, якщо актив "мінусує", його оптимізують або ліквідують. Це основа P&L (звіту про прибутки та збитки).

Однак Кейті Вілсон висунула іншу тезу: "Їжа – це право людини, а не бізнес". Чиновники запропонували застосувати механізм Eminent Domain – примусовий викуп нерухомості містом для суспільних потреб.

Фактично бізнесу поставили ультиматум: або ви працюєте у збиток, або ми забираємо вашу власність і відкриваємо там муніципальний магазин.

Як менеджер, я завжди дивлюся на першопричини збитковості. У випадку із Сіетлом проблема не у "жадібності капіталістів", а в явищі, яке у рітейлі називається shrinkage (втрати товарно-матеріальних цінностей).

У США зараз справжня епідемія крадіжок у магазинах (shoplifting). У певних районах поліція просто не реагує на виклики, якщо сума вкраденого не перевищує певний поріг. Бізнес не може гарантувати безпеку персоналу та збереження товару, тому йде з небезпечних локацій.

І тут виникає парадокс, який варто усвідомити:

  1. Держава (муніципалітет) не виконує свою базову функцію – забезпечення правопорядку.
  2. Бізнес реагує на ризики та згортає діяльність.
  3. Держава звинувачує бізнес і намагається підмінити його собою.

Ми в Україні регулярно чуємо ідеї про те, що держава має "регулювати ціни", "наводити лад" у мережах або створювати "державних операторів", щоб подолати спекулянтів.

Історія із Сіетлом – це чудовий антиприклад подібної політики.

По-перше, ефективність управління. Уявіть собі чиновника, який не зміг організувати роботу поліції, але береться керувати закупівлею бананів, логістикою швидкопсувних продуктів та управлінням залишками.

По-друге, націоналізація збитків. Якщо муніципальний магазин відкриється на місці закритого приватного, він так само страждатиме від крадіжок. Різниця лише в тому, що збитки приватного власника покриваються його акціонерами, а збитки комунального – платниками податків. Тобто нами з вами.

Будь-яка спроба змусити бізнес виконувати соціальну функцію за власний рахунок закінчується однаково – відтоком капіталу.

У рітейлі є поняття "обмежувальних угод" (non-compete clauses), коли мережа, закриваючи магазин, забороняє конкурентам орендувати це приміщення роками. Це жорстка практика, яку мерія Сіетла хоче скасувати. Але їхнє рішення – заборонити закриття магазинів взагалі – ще гірше.

Жоден системний інвестор не вкладатиме гроші у відкриття нових точок, якщо знатиме, що вихід з ринку для нього заблокований. Вхід у бізнес завжди добровільний, і вихід має бути таким самим.

Ми вже проходили цей урок. Радянський Союз був однією великою мережею "муніципальних гастрономів". Чим це закінчилося – дефіцитом, чергами та крахом системи – ми чудово пам'ятаємо. І дуже дивно спостерігати, як провідні економіки світу намагаються наступити на ті самі граблі, від яких ми відмовилися 30 років тому.

Ефективна економіка будується не на примусі, а на створенні умов, де бізнесу вигідно працювати чесно та безпечно. Все інше – це шлях у нікуди, навіть якщо він вимощений добрими намірами у сучасному Сіетлі.

Топ коментарі
+5
Примусовий викуп. Прекрасно, якщо по ринковій ціні, а якщо ні? А так ви праві. Дебіли вибирають ліваків, які в угоду дебілам, що їх обрали, впроваджують завідомо збиткові популістські проекти.Не присікають крадіжки, а стимулюють. Крадіжки будуть компенсовуватись з бюджету. А бюджет наповнюють в масі своїй якраз не маргінали з лівими прагненнями халяви, а нормальні люди, яких меншість. Дякуючи загальному виборчому праву розумна меншість стає заручником дебільної, маргінальної більшості. Формально все згідно демократичного вибору.
показати весь коментар
20.02.2026 10:53 Відповісти
+3
Авторе,
а в чому проблема, якщо адміністрація - уповноважена спільнотою вирішувати спільнотні проблеми - націоналізує збиткові магазини (і продовжить їх роботу навіть дотуючи, якщо вони дійсно вирішують спільнотну проблеми)?
1. Для власника магазин збитковий - тому він не проти здихатись від нього, не витрачаючись на ліквідацію.
2. Для спільноти магазин корисний (соціальна користь може вимірюватись не тільки прибутковістю) - тому спільнота його і придбаває: "націоналізує з компенсацією".

Тобто, це вигідно обом сторонам "націоналізації".

ПС.
Це тільки жлоби недорозвинені міряють проекти бізнесовою вигідністю (тобто, грошовою прибутковістю у звітному кварталі).
У розвинених людей є ж не тільки жлобські мотивації
І Людство - це ж не стадо жлобів
показати весь коментар
20.02.2026 09:30 Відповісти
+3
Бізнес збитковий. А нерухомість може бути достатньо дорогою. Різницю між бізнесом і об'єктом нерухомості усвідомлюєш? Зрозумів з статті чого він збитковий? Бо немилосердно крадуть. А поліція на дрібні крадіжки не виїжджає. Тому в соціальному магазині крастимуть так само.Ти бюджетник по життю?, Заробив власною працею хоча б якусь сотню , другу тисяч гривень? Чи все життя на шиї в працюючих співгромадян?
показати весь коментар
20.02.2026 13:10 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Авторе,
а в чому проблема, якщо адміністрація - уповноважена спільнотою вирішувати спільнотні проблеми - націоналізує збиткові магазини (і продовжить їх роботу навіть дотуючи, якщо вони дійсно вирішують спільнотну проблеми)?
1. Для власника магазин збитковий - тому він не проти здихатись від нього, не витрачаючись на ліквідацію.
2. Для спільноти магазин корисний (соціальна користь може вимірюватись не тільки прибутковістю) - тому спільнота його і придбаває: "націоналізує з компенсацією".

Тобто, це вигідно обом сторонам "націоналізації".

ПС.
Це тільки жлоби недорозвинені міряють проекти бізнесовою вигідністю (тобто, грошовою прибутковістю у звітному кварталі).
У розвинених людей є ж не тільки жлобські мотивації
І Людство - це ж не стадо жлобів
показати весь коментар
20.02.2026 09:30 Відповісти
Примусовий викуп. Прекрасно, якщо по ринковій ціні, а якщо ні? А так ви праві. Дебіли вибирають ліваків, які в угоду дебілам, що їх обрали, впроваджують завідомо збиткові популістські проекти.Не присікають крадіжки, а стимулюють. Крадіжки будуть компенсовуватись з бюджету. А бюджет наповнюють в масі своїй якраз не маргінали з лівими прагненнями халяви, а нормальні люди, яких меншість. Дякуючи загальному виборчому праву розумна меншість стає заручником дебільної, маргінальної більшості. Формально все згідно демократичного вибору.
показати весь коментар
20.02.2026 10:53 Відповісти
"Прекрасно, якщо по ринковій ціні, а якщо ні?"

Обєкт збитковий, - отже, його ринкова ціна для власника вже відємна (бо обєкт вже перетворюється з активу на пасив, який потребує додаткових витрат на утримання і ліквідацію).
ТОМУ,
навіть якщо збитковий обєктр забирають за 0, то попередньому власнику все одно вигідно - йому не треба нести оці доп.витрати.
Якщо по справедливому - то власник такого пасиву повинен ще і доплатити новому власнику з зекономлених витрат.

Згоден,
мій любий адепт секти Мілованова-Балашова?

PS. так звані "праві" - це люди, які застрягли на підлітковому рівні розвитку
показати весь коментар
20.02.2026 11:58 Відповісти
Бізнес збитковий. А нерухомість може бути достатньо дорогою. Різницю між бізнесом і об'єктом нерухомості усвідомлюєш? Зрозумів з статті чого він збитковий? Бо немилосердно крадуть. А поліція на дрібні крадіжки не виїжджає. Тому в соціальному магазині крастимуть так само.Ти бюджетник по життю?, Заробив власною працею хоча б якусь сотню , другу тисяч гривень? Чи все життя на шиї в працюючих співгромадян?
показати весь коментар
20.02.2026 13:10 Відповісти
Що значить " забирають"?
Вася, починають забирати бізнеси, , закінчують коровою у твоєму хліву.
Досить лівацьких "екскрементів".

І. Головне.НІЧОГО у тому Сіетлі не відбудеця. НІЧОГО. США, це не Україна. Суди вісе повернуть, якщо навіть безумні ліваки щось надумають робити.
показати весь коментар
20.02.2026 13:54 Відповісти
Та да ... Чергові погроми і чорна сила ...
показати весь коментар
20.02.2026 17:51 Відповісти
Саме так. В Україні в 2019 році халявщики-українофоби теж обрали на найвищу посаду в країні ЩОСЬ, що роками бігало напівголяка чи в трико по клованському подіуму, а перед виборами розповідало майбутнім дурням73% казку про його Україну - "країну мрій" ... через 7 років всі адекватні в світі бачать до чого привів біль-менш нормальну країну цей божевільний експеримент2019 і крутять пальцями у скроні!

На жаль , навіть до неадекватів-халявщиків в США не дішло до їх порожніх макітр , що у всякій справі важливий ПРОФЕСІОНАЛІЗМ , а не КЛОВАПНСЬКІЙ ПОПУЛІЗМ!

Подивився на світлину - ну й мармиза в цієї комунодемократки , добре хоч весела , на відміну від мармизи ЦЬОГО - останнім часом перекошена , злобна і перелякана від очікування можливого настання перемир'я і проведення виборів з обов'язковим звітом за содіянне за 7 років царювання.

Додам від себе - загальне виборче право себе остаточно дискредитувало ! Можливість обирати органи влади повино вже бути не правом, а привілеєм! А цей привілей мають мати тільки ті , ХТО ПРАЦЮЄ ТА СПЛАЧУЄ ПОДАТКИ ДО БЮДЖЕТУ КРАЇНИ , бо на виборах обирають тих , хто витрачає кошти з бюджету країни !
показати весь коментар
20.02.2026 12:11 Відповісти
У потвори Петросяна був монолог про шпінгалєти. До кожної фрази "ненав'язливо" вставляти рекламу власних шпінгалетів. У акаунта Александр Мовчан #575353 шпінгалєтами є дурні73% і клятий Зєля. Будь яка новина - хоч про сільський сортир.
Це так мучиться шоколадна бот-мережа? Чи реальну людину заклинило на все життя? Пох, звісно, просто кумедне явище.
З огляду на поведінку адмінів цього сайту - тут скоро лишаться самі Александри Мовчани та обісранці-ненависники ТЦК. Ех, Юро...
показати весь коментар
20.02.2026 17:49 Відповісти
Автор застряг в своєму минулому і не зможе зрозуміти, що провідні економіки світу реагують на зміну зовнішніх умов. Автор не може зрозуміти, що чиновники можуть бути ефективними, бо вважає себе найрозумнішим капіталістом. Ніщо не заважає владі наймати найбільш ефективних менеджерів для управління державним майном. І розповідаючи про неефективність державного управління варто одночасно аналізувати кількість банкрутств приватних компаній з "ефективним", з погляду автора, менеджментом приватного власника. В Україні он ціла плеяда "ефективних" приватних власників за рахунок бюджету країни викормлена. Звикли всі совок до всього приплітати, насправді навіть не розуміючи причинно-наслідкові зв'язки. Зате мудрому народу заходить ця мантра.
показати весь коментар
20.02.2026 13:23 Відповісти
В США є два типові підходи до вирішення проблем:

1. Демократи: Превенція та Соціальна Інженерія
Демократи зазвичай розглядають злочинність або соціальні проблеми як симптом глибших системних негараздів. Їхня логіка: якщо виправити середовище, людина не захоче порушувати закон.
Метод: Інвестиції в освіту, охорону здоров'я та боротьбу з бідністю.
Логіка: Людина стає агресивною або береться за зброю, тому що вона незахищена, неосвічена або травмована.
Культурний аспект: Підтримку ЛГБТК+ або інклюзивності з їхньої точки зору є спробою знизити рівень агресії в суспільстві через нормалізацію різноманітності. Це шлях до зміни сприйняття реальності, щоб зникла потреба в конфлікті.

2. Республіканці: Індивідуальна Відповідальність та Стримування
Республіканці схильні вважати, що зло - це вибір конкретної особи, а не провина суспільства. Тому вони фокусуються на наслідках, а не на передумовах.
Метод: Посилення поліції, жорсткі вироки («Three-strikes laws»), розширення прав на самозахист (володіння зброєю).
Логіка: Єдиний спосіб зупинити «погану людину зі зброєю» - це «хороша людина зі зброєю» або поліцейський.
Контроль: Замість того, щоб змінювати соціальні умови роками, вони пропонують негайний контроль над тими, хто вже порушує правила.

Очевидно, що пан Чернишов просто прихильник поліцейського контролю і обмеження громадян, щоб бізнес міг почуватися "чесно і безпечно")
показати весь коментар
20.02.2026 13:29 Відповісти
Хроніки Капіталізму: Кейс «Синій Оператор»

Розділ I: Офшорний дисонанс
Уявіть вежу, що височіє над Києвом. На її рахунках скупчуються мільярди гривень - «кеш», який неможливо вивезти через кордони воюючої країни. Але над цією вежею стоїть інша, невидима - у Нідерландах чи на Бермудах. Там засідають акціонери VEON, чиї очі прикуті лише до одного: кривої росту на біржі NASDAQ.
Щоб ця крива не впала, «Синій Оператор» змушений грати в подвійну гру. З одного боку, він - патріот, що забезпечує зв'язок під обстрілами. З іншого - він стає машиною з «оптимізації». Навіть маючи надприбутки, він не поспішає чесно ділитися з бюджетом. Він дробить сервіси на тисячі ФОПів, використовує складні схеми трансфертного ціноутворення, щоб кожна копійка, яка може бути «витиснута» в офшор, була туди спрямована.

Розділ II: Диктатура тарифу та Біополітика
Раптом ви отримуєте SMS: «Ваш пакет за 150 грн закривається, тепер ви на пакеті за 350». Ви запитуєте: «Навіщо? У вас же повно грошей, ви купуєте медичні сервіси та ІТ-компанії!».
Але логіка зростання невблаганна. Компанія купує Helsi не для того, щоб ви одужали, а щоб ваші хвороби стали частиною їхньої фінансової звітності. Це і є Біополітика в дії:
Ваш номер телефону тепер прив'язаний до вашої медичної карти.
Ваша активність у мережі корелює з вашими візитами до аптек (Tabletki.ua).
Ви стаєте прозорим біологічним об'єктом, чиє виживання залежить від того, чи зможете ви оплатити цей «цифровий податок» на життя.

Розділ III: Виробництво Відкинутих
Підвищення тарифу вдвічі - це не помилка маркетингу, це фільтр.
Дисципліновані: Ті, хто зціпить зуби і заплатить, ставши «якісним активом» для NASDAQ.
Відкинуті: Пенсіонери в селах, студенти, малозабезпечені. Вони стають «Society of the Rejected». Компанія свідомо відсікає їх, бо вони «псують статистику» середнього доходу з абонента (ARPU).
Ці люди втрачають доступ до державних сервісів, до медицини, до зв'язку з рідними. Вони стають «неіснуючими» в цифровій державі. Це створює соціальну прірву: поки корпорація звітує про «успішну трансформацію в екосистему», тисячі людей опиняються в зоні соціальної смерті.

Розділ IV: Фінал - Екологія катастрофи
Зрештою, ця піраміда стикається з реальністю. Величезний кеш витрачається на купівлю всього підряд, щоб замаскувати відсутність реального розвитку. Система стає занадто громіздкою. Коли відбудеться наступний збій або ринок зрозуміє, що «біологічний ресурс» українців вичерпано (вони просто не можуть платити більше), акції обваляться.
Але «Синій Оператор» не постраждає - його топ-менеджери отримають бонуси за «ефективну оптимізацію». Постраждають ті, хто залишився внизу: хворі, чиї дані в хмарі, та «відкинуті», чий світ став ще тіснішим.
показати весь коментар
20.02.2026 14:02 Відповісти
Крім "синього оператора" є ще й "жовтий оператор", і "червоний оператор", хоча його краще оминати, бо загадто явно руснявий.
На Таблетках можна і не замовляти, лише ціни дивитись, де дешевше. При замовленні знижка не якась там космічна.
показати весь коментар
20.02.2026 23:03 Відповісти
У рітейлі є поняття "обмежувальних угод" (non-compete clauses), коли мережа, закриваючи магазин, забороняє конкурентам орендувати це приміщення роками. Це жорстка практика, яку мерія Сіетла хоче скасувати.
Джерело: https://censor.net/ua/b3601539

То може з цього почалося ?
Нє, кримінальна ситуація це погано, звичайно.
показати весь коментар
20.02.2026 17:47 Відповісти
Ідея статті в тому, що публічна влада має обмежувати апетити конкретного бізнесу, які шкодять суспільству. Шляхом підтримки конкуренції та захисту прав споживачів. Але при цьому всіляко плекати саме бізнес-середовище. А не намагатись його замінити собою чи вказувати кому як свій бізнес вести.
показати весь коментар
20.02.2026 17:53 Відповісти
Там мабуть була "собака на сіні". "Я не хочу щоб мій конкурент зайняв мою власність".
Ну от влада вирішили сама зайняти ту власність.
показати весь коментар
20.02.2026 18:04 Відповісти
Чому держава ніколи не стане ефективним рітейлером?
Джерело: https://censor.net/ua/b3601539

Погоджуюсь частково з Олександр Иванов - автор надто узагальнив.
Просте питання - чому приватні бізнеси банкрутують ?
показати весь коментар
20.02.2026 17:56 Відповісти
В Америці риночок все порішав, люди працюючі на повний робочий тиждень живуть в автомобілях, бо не можуть навіть орендувати житло, навіть не придбати. Але оті ліваки, то зло... бо холопам так насправді не потрібне власне житло, медицина, трудове право...
показати весь коментар
20.02.2026 18:53 Відповісти
Пан Чернишов, так які ж тут уроки, якщо нічого ще не сталося у Сіетлі? Таке відчуття, що пану захотілося лише потриндіти про страшних соціалістів. От в Нью-Йорку також обрали соціаліста.
показати весь коментар
20.02.2026 21:45 Відповісти
У травні 2019 року зєбіли глузували "а путін ужє напал?"
показати весь коментар
20.02.2026 22:01 Відповісти