5 898 30
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Реформа ЗСУ

Михайло Федоров

Новий міністр оборони зустрівся з піхотинцями багатьох підрозділів ЗСУ та анонсував масштабну реформу Збройних сил, яка складатиметься з 30 проєктів, 10 із яких нібито вже на старті.

Нагадаю читачам: призначення Головнокомандувачем Сирського супроводжувалося формулюванням, що він зможе провести реформи, які покращать Збройні сили. Як бачимо, цього не сталося. Якщо не сказати — подекуди стало гірше.

Отже, низка кроків від Федорова має виправити ситуацію, що склалася у Збройних силах, зокрема навколо мобілізації.

У ЗМІ зараз багато дискусій із цього приводу: від скасування бронювання для всіх, окрім сектору оборони (виробництва озброєння та забезпечення роботи ВПК), до посилення відповідальності за ухилення від військової служби, а також цифровізації мобілізації і максимальної цифровізації війська.

Усе це правильно. Питання лише у впровадженні цих змін.

Я б першочергово додав ще кілька речей: збільшення грошового забезпечення військовослужбовців, особливо тих, хто несе службу на лінії бойового зіткнення; прозорість ротацій; ухвалення закону про терміни служби; боротьбу з корупцією в ТЦК, війську та ВЛК.

Почати хоча б із малого — адекватно реагувати на звернення військовослужбовців на гарячу лінію Міноборони, створивши при цьому сервісний департамент. Бо нині виходить, що розбором скарг займаються ті, на кого, по суті, і скаржаться. Який результат може бути з цього? Наведу конкретний приклад. Військовослужбовець має право на щорічну відпустку, подає рапорт, але командир її не погоджує, вимагаючи за це повне грошове забезпечення військового. Боєць телефонує на гарячу лінію МО, звернення фіксується, передається для з’ясування по командній вертикалі й у підсумку доходить до командира, який стоїть над безпосереднім командиром цього військового. На цьому рівні питання часто й застрягає. І так відбувається регулярно.

Бездіяльність таких командирів призводить до втрати довіри до командування, демотивації до служби і, зокрема, до СЗЧ. Нестерпні й несправедливі умови служби — це, на жаль, вагома частка причин СЗЧ.

Питання реформи в ЗСУ стоїть руба. Вона не просто назріла — вона перезріла. І це вже не просто необхідність, а питання виживання нації. Саме так це й потрібно сприймати.

Топ коментарі
+9
А несправедливе життя пересічних в теперішній державі не призводить до демотивації її захищати?
показати весь коментар
27.04.2026 13:15 Відповісти
+9
"Новий міністр оборони зустрівся з піхотинцями багатьох підрозділів ЗСУ та анонсував масштабну реформу Збройних сил ...".

Пане Биков, а не підкажете - на зустрічі з цим вгодованим міністром ЦАРСЬКОГО УРЯДУ СлугТогоНароду були ті вояки-піхотинці з 14 ОМБр, світлина з їх жахливим фізичним станом сколихнула адекватну частину українського суспільства ... та що не дивиться інформаційне сміття з УРЯшМарафону?!

От би цей вгодований КіндерМіністр сфотографувався на згадку з цими напівоголеними піхотинцями та поставив ту світлину у себе в кабінеті ... щоб вона йому нагадувала про необхідність негайних змін в ЗСУ.

На останок - глянув на світлину з паном військовослужбовцем Дмитром Биковим і якось мені, пане, полегшало на серці ... добре , що не всі військовослужбовці ЗСУ виглядають так страхітливо, як ті піхотинці з 14 ОМБр!
показати весь коментар
27.04.2026 13:42 Відповісти
+9
В армії все йде згори. Ніякий комбат довго злочинами не зміг би займатись, якби не ділився з комбригом і так до самого верху.
показати весь коментар
27.04.2026 14:28 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
А несправедливе життя пересічних в теперішній державі не призводить до демотивації її захищати?
показати весь коментар
27.04.2026 13:15 Відповісти
Вам чого ? Ви вже знайшли ідеальну країну.

36% опитаних молодих дойчів заявили що можливо погодяться захищати неньку-Німеччину ...
чи як правильно ?
показати весь коментар
27.04.2026 20:20 Відповісти
"Новий міністр оборони зустрівся з піхотинцями багатьох підрозділів ЗСУ та анонсував масштабну реформу Збройних сил ...".

Пане Биков, а не підкажете - на зустрічі з цим вгодованим міністром ЦАРСЬКОГО УРЯДУ СлугТогоНароду були ті вояки-піхотинці з 14 ОМБр, світлина з їх жахливим фізичним станом сколихнула адекватну частину українського суспільства ... та що не дивиться інформаційне сміття з УРЯшМарафону?!

От би цей вгодований КіндерМіністр сфотографувався на згадку з цими напівоголеними піхотинцями та поставив ту світлину у себе в кабінеті ... щоб вона йому нагадувала про необхідність негайних змін в ЗСУ.

На останок - глянув на світлину з паном військовослужбовцем Дмитром Биковим і якось мені, пане, полегшало на серці ... добре , що не всі військовослужбовці ЗСУ виглядають так страхітливо, як ті піхотинці з 14 ОМБр!
показати весь коментар
27.04.2026 13:42 Відповісти
Чергова демагогія і маніпуляції п. Александр Мовчан #575353.

Усі 200 бригад у ЗСУ страждають від голодухи.

А пан Мовчан, звісно, за них тут переживає.
показати весь коментар
27.04.2026 20:22 Відповісти
Оппанькі! Оце пан Маск13 наговорив зараз собі на великий строк за те, що видав Путлу Поганому державну таємницю - "Усі 200 бригад у ЗСУ страждають від голодухи". Пан БАЗІКА , а як "хлопці Хмари" завітають до пана та заберуть на допит - то що пан буде відповідати на питання - а звідки в пана БАЗІКИ така секретна інформація про годування бійців в ЗСУ ?

Тут нещодавно ЦАР через західні ЗМІ вже повідомляв Путла Поганого про те , що ракети ППО скінчилися , на що Путло радісно відповів масованим ракетним ударом по Неньці , але ж до ЦАРЯ СБУ не прийде , бо Служба Безпеки Узурпатора має дбати про безпеку базікающого ЦАРЯ , а ось до звичайного БАЗІКИ "хлопці Хмари" можуть навідатись.
показати весь коментар
27.04.2026 22:40 Відповісти
Маск13

Чергова демагогія і маніпуляції п. Александр Мовчан #575353.

показати весь коментар
28.04.2026 20:53 Відповісти
Грошове забезпеченя військовослужбовців має відрізнятись в рази, а іноді і на порядок, в залежності від місця і характеру служби та виконуваних завдань.
Сам факт перебування у штурмових підрозділах має оплачуватись за найвищою шкалою, тобто висока ставка + доплати за бойові виходи і перебування на "нулі".
Далі - піхотні підрозділи - ставка чуть нижча, але доплати ті самі, якщо виконуються ті самі бойові завдання.
Всі решта у фронтовій зоні - ставки ще нижчі + доплати в залежності від досвіду (фронтова вислуга) та класності у своїй спеціалізації.
Тилові частини забезпечувати коштами на рівні "середньогалузевих" показників зарплат по Україні.
Є важливий момент: гроші грають роль на початках, при рекрутингу. А далі, коли бійцем вже отримані високі виплати, на передній план мотивації виходить нематеріальний фактор: зниження ризику загибелі чи важкого поранення. Тобто, обмеження певним рамками часу перебування у смертельно-небезпечній зоні.
От тому. так важливо мотивувати бійців гарантованою ротацією та відпочинком для відновлення боєздатності після виконання бойових завдань чи спливу певного часу на передовій лінії.
показати весь коментар
27.04.2026 14:24 Відповісти
Самі гроші не мають великого значення при примусовій мобілізації. Навіть з тим, що зараз умовний піхот має сам себе забезпечити наполовину, бо у труні кишень немає. А продати своє життя та здоров'я навіть за разові 200 тис (і не факт що й ті отримаєш, бо це повний місяць треба на позиції сидіти, розрахунок там щоденний) щось бажаючих небагато. Бо лікування потім вийде в рази дорожче.
показати весь коментар
28.04.2026 18:44 Відповісти
Тут йдеться про плюсові запобіжники СЗЧ мобілізованих, а не про бажання/небажання йти воювати з пітьмою.
показати весь коментар
28.04.2026 20:26 Відповісти
Як гроші можуть бути запобіжником, якщо того, хто наважується на сзч, їх кількість взагалі не цікавить у даному плані, хоч мільйони плати?
Хто не доїжджає до учебки, зазвичай тікають з-за незаконної мобілізації (неважливо, на їх думку, чи по закону, на який в тцк начхали).
З підрозділів - коли намагаються запхати у саму дупу не по фаху/посаді (з учебки підрозділ виїхав рік тому 54 в/с, зараз лишилось 15 - 4 200, 2 300, 5 переведені, 1 в полоні, 1 списався, решта - сзч. Бо підрозділом підтримки по брехливим бркам, за якими мали бути у евакогрупі за 5км від лбз, намагались заткнути позиції на нулі. Після кількох 200 пішли відмови, на кого тиснули - посилав до біса й йшов додому. За гроші ніхто не згадував аніразу).
показати весь коментар
29.04.2026 00:31 Відповісти
Почитати Вас, то виходить, що військовим взагалі не варто платити, бо все одно протікають.
Ситуація інакша. Гроші мають значення для всіх, хто не планує СЗЧ. Але, звісно, що це не основний мотиватор.
Але в одному Ви праві: коли тебе хапають на вулиці і на другий день ти опиняєшся в НЦ, не підготувавши себе всередині до такого повороту в житті, або ж коли брехнею комплектують бойові підрозділи, обіцяючи одне, в виходить інше, то це до добра не призводить. І саме через це - чи не найбільший відсоток СЗЧ.
показати весь коментар
29.04.2026 07:45 Відповісти
Моя теза трошки інакша - гроші не є і не можуть бути запобіжником сзч, бо мають мінімальний вплив на прийняття такого рішення. Первинні та основні причини - особистисні та/або психологічні, але аж ніяк не матеріальні - гроші лише доповнюють картину, жодного разу не чув шо "піду я в тінь, бо платять мало"
показати весь коментар
29.04.2026 08:28 Відповісти
В армії все йде згори. Ніякий комбат довго злочинами не зміг би займатись, якби не ділився з комбригом і так до самого верху.
показати весь коментар
27.04.2026 14:28 Відповісти
Саме так! Для того ЦАР разом з Єрмаком-Распутіним і поперли на початку 2024 року с ЗСУ Залужного разом з ще двома десятками генералів, щоб совковий генерал Сирський зробив верхівку ЗСУ частиною ЗЕ-Мафії .
показати весь коментар
27.04.2026 19:45 Відповісти
У нас міноборони поки роблять презентації і анонси, в ЗСУ нічого не міняється на краще. Міняють і міноборони на посадах щурів, кожен кращий за попереднього, але СЗЧ зростає, втрати особового складу ростуть, демобілізація провалена, армія демотивована, розкрадають в армії і виникає якесь дивне враження, що у них все іде по плану...
показати весь коментар
27.04.2026 14:29 Відповісти
На жаль, більшість українських офіцерів та генералів у людей асоціюються з кацапськими совковими офіцерами-м'ясниками! І дуже-дуже часто небезпідставно! Толкових грамотних і людяних офіцерів можна на пальцях порахувати...
показати весь коментар
27.04.2026 14:46 Відповісти
соромлюсь спитати ... це з власного досвіду ?

пан особисто послужив в усіх військ. підрозділах ЗСУ ?
показати весь коментар
27.04.2026 20:23 Відповісти
Прямо там на данний час. Пан вище абсолютно правий. Совок на совку у вищому керівництві, і це не від віку залежить. Не дарма є вислів "поки зрозуміють що ти дебіл - ти вже майор".
Поставити завдання яке неможливо виконати (і прекрасно те розуміти) і довбати чого, падло, не виконуєш?! - легко. За будь-яке заперечення погрожувати перевести в окоп - постійно. Вимагати виконання обов'язків за статутом стройової, наче всі сидять в казармі нудьгують і ніякої війни немає - пффф, звісно! Влаштувати змагання хто більше своїх прямих обов'язків перекладе на підлеглих або підрозділи нижче - ооо, улюблена тємка!
показати весь коментар
28.04.2026 18:50 Відповісти
Може хтось думає що армія - це щось окреме від держави.
Так хочу розчарувати - армія складається з людей які живуть в цій корупційній державі.
Поки не зміниться влада - ніяких змін не чекайте.
показати весь коментар
27.04.2026 18:03 Відповісти
поставив лайк, але так щоб геть ніяких змін не було і буде, то мабуть ні
показати весь коментар
27.04.2026 20:25 Відповісти
Яка реформа! Коли людей замість того, щоб мотивувати справедливістю, вирішили зашмагати батогом, зацькувати і позбавити всіх прав, отаке можна казати?
Тепер «ухилянти» зі стадії дрожащої тварі, яка сиділа вдома і боялась вийти в магазин, перейшли в стадію, коли їх почали згуртовувати в банди, - Дикий
Навіщо цей покидьок стравлює людей, він хоче розв'язати громадянську війну?

Он, ще один депутант строїть із себе патріота і переймається ухилянтством, підтримує незаконні дії ТЦКшників, каже, що 70% з них (кожен раз різна цифра) воювали, коли он нещодавно в Одесі після побиття ТЦКшниками ветерана перевірили і не знайшли серед них жодного воювавшого, і т.д.
Цимбалюк отой, Юлькін. А у самого син замість того, щоб воювати, краде мільярдами і мародерить!
"Віталій Цимбалюк, який отримав від Держбюро розслідувань підозру у справі щодо закупівлі телефонів на майже 19 млн грн"

Україна має достатньо мобілізаційного резерву, щоб воювати ще 10 років, і навіть більше, - нардеп Мережко
Свого сина відправляти знов не планує. Що за люди? Люди, це якийсь сюр!

Просто жах, хапають доходяг, хворих, кінчених наркоманів, так навіть Гітлер не робив! Поки не воює купа силовиків, ментів, охоронців приватних муніципальних молодих відставників офіцерів, биків в тилових частинах
https://s1.hostingkartinok.com/uploads/images/2026/04/8c2c511e9404a4961a02a92f4a115943.jpg
У військових частинах чимало людей з наркозалежністю та тих, хто перебуває на замісній підтримувальній терапії, - військова омбудсменка.
Ольга Решетилова наголосила: через те, що у війську неможливо забезпечити замісну терапію, у таких людей виникає синдром відміни, який супроводжується «ломкою», судомами та іншими ускладненнями, які можуть призвести до летальних випадків.
За словами посадовиці, зараз триває перевірка, яка має з'ясувати, як ці люди потрапили до війська. Водночас вона констатувала, що на кожному етапі є людина, яка несе відповідальність за потрапляння таких людей у військову частину.

Силовики заброньовані на 90-100%, із молодих відставників в ЗСУ тільки кожен 40-й, охоронці приватні і муніципальні на кожному кроці, де раніше охороняла 100, зараз охороняє 1000, офіцерів мільйон, крутять гудзики, що можуть тільки командувати, під мільйон биків сидить в тилових частинах, тільки хворі люди всім і у всьому винні, ставка на обмежено придатних тільки їм сказали самим бігти в ТЦК і хапають хворих під поліклініками і лікарнями, знущаються, кидають на ями і вбивають, хто відповів за Сопіна, Сахарука, Танчика, он вже дитину 1-річну побили і гамселили людину на очах американця який це засняв скоро про це дізнається весь світ, гроші відкрито вимагають в людей, що ви коєте, диверсанти, ворюги і вбивці!
показати весь коментар
27.04.2026 23:52 Відповісти
https://www.youtube.com/shorts/umPsiuiK0jc
показати весь коментар
28.04.2026 00:05 Відповісти
Знову ставка на силу, а не мотивувати людей справедливістю. Хапають людей і тягнуть, хіба хтось так вигравав війни? Був дух, була купа добровольців, все це вбили корупцією, жахливою несправедливістю, насильством проти одних і всіма благами для інших, хто давав присягу, не мусить воювати, все навпаки, а на людей з купою хвороб влаштували полювання.
Взагалі, це все виглядає так, якби зараз Венесуела зібрала хвориз, посадила своїх людей на корабель і відправила воювати с США і сказала їм загиньте всі, без перемоги над Америкою не повертайтесь. Приблизно те ж саме. Чи якби греки 50 років тому не випускали кіпріотів із Кіпру, хапали їх і змусили подолати самотужки всю Туреччину.
Он, нещодавно розповідали, в Європі в армію ніхто не хоче, армія контрактна і майже ніхто не йде, декілька десятків тисяч реальних військових на країни, де населення в рази більше нашого, це зараз їхній максимум, а що можуть когось хапати силою, та ще й щоб це робили військовослужбовці по відношенню до своїх цивільних громадян, таке і в голову їм не приходить, провели опитування, в випадку війни 57% збираються виїхати далі на Захід. Це зізнаються, а реально це буде 90%. І їм навіть не приходить в голову, що їх може хтось не випускати чи тим більше хапати на вулицях і коїти насильство до власних громадян, та ще й до непридатних воювати. Це не вкладається в голові! Це називається тиранія! Таке враження, що це змова і нас вирішили просто знищити.
Навіть курча хоче жити - пам'ятаєте пісню про ципльонка жарєного, якого арєставалі? І вирішили за нього, що він має пожертвувати собою заради чийогось апетиту. Та от бажаю чинушам і силовикам, які хапають і тягнуть людей на смерть, і розпоряджаються це робити, самим опинитись на місці того курчати!
показати весь коментар
28.04.2026 00:13 Відповісти
А буде по Нємьоллєру! Вчора говорив із знайомим, каже, у нього в селі ТЦКшники схопили розумово відсталого хлопця, що і говорити толком не вміє, возили його навіщось, відлупцювали і викинули в сусідньому селі! Ведуть себе як покидьки. Останні. Навіщо вони це роблять? Просто покидьки, чи це диверсія, яка після цього про них буде слава?
Ще каже, бронювання зараз люди купують, по 20 тис. кожного місяця відстьогують і заброньовані. І це масово. Отаке бронювання, такий головний критерій! Таки більше пересвідчуюсь, що оце було правдою:
https://nenka.info/zhurnalisty-vykryly-shemu-z-bronyuvannyam-vid-mobilizacziyi-v-kyyevi/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=zhurnalisty-vykryly-shemu-z-bronyuvannyam-vid-mobilizacziyi-v-kyyevi
Яка мета цього всього дійства? Трільйонери Зеленський з Сирським, куди стікається все бабло від рекету і кіднепінгу чи перемога? Якби друге, то відбувалася б не тиранія і повна дискредитація всього, що пов'язано з цією владою і не хапання хворих і катування людей, а мобілізація, в першу чергу, тих, що давали присягу, вміють користуватись зброю, мають її, служили, закінчували кафедри, військові заклади, обрали професію силовика і т.д. Схоже, що Сирський - то диверсант!
показати весь коментар
28.04.2026 00:07 Відповісти
І взагалі "Росія також вимагає повернути територію НАТО до кордонів 1997 року. Тобто, потіснити військових та військові об'єкти Альянсу з тих місць, де вони були розташовані після 1997 року."
То ми одні маємо воювати за все НАТО? Та ще й хворі люди, яких зараз хапають, Щось тут не те, тільки мені здається?

"Поки Україна воює, Європа в безпеці": голова Мюнхенської міжнародної конференції з питань безпеки в інтерв'ю DW
показати весь коментар
28.04.2026 00:05 Відповісти
Я розумію, що мільйон офіцерів непотрібно і до офіцерів вони часто не дотягують, то нехай тоді ідуть простими піхотинцями, в війну це можливо навіть по нинішньому законодавству, а його треба для них посилити (для обмежено придатних он посилили по саме не можу, штрафи величезні, самі мали бігти проходити, навіть статті ВЛК поскасовували, тепер як немає жодного зуба, повністю придатний), чому за них мають воювати хворі і які взагалі не проходили ніякої підготовки і не давали присяги, це абсурд. Так ніхто війни не вигравав! Якби в Чорнобиль офіцери сказали, нехай пісок грібуть салаги, а ми будемо тільки командувати здалеку, то сиділи б. Пенсію отримують майже 200 тис. здорових молодих биків, є там і військові, і інші силовики. А скільки ще мільйонів молодих липових інвалідів..
показати весь коментар
28.04.2026 11:43 Відповісти
Не воюють силовики, менти, охоронці, муніципальні і приватні, їх стає все більше, більшість офіцерів, молоді відставники (в ЗСУ з них тільки кожен 40-й), бики з тилових частин. А людину, яка має хвороби, не мала ваєнніка, не давала присяг, не проходила ніяких підготовок, схопили і відправляють у штурмовики. Головне, щоб солдат не відчував себе цапом-відбувайлом. Коли всі міста заставлені крутими джипами, і в кожному бик із ксівою.
показати весь коментар
28.04.2026 11:49 Відповісти