9335 відвідувачів онлайн
8 517 34
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Лікування зубів під наркозом. Що треба перевірити в клініці?

Лікування зубів під наркозом. Що треба перевірити в клініці?

За рік вже третя новина про смерть дитини в стоматологічній клініці під час операції під наркозом. Наприкінці минулого року відомі два випадки – у Львові і Тернополі – теж через використання наркозу лікарями-стоматологами. Чомусь вважається, що лікування "уві сні" цілком безпечне. Стоматологічні клініки активно рекламують такий варіант лікування зубів і дорослим, і дітям.

Нещодавно сама зверталась в одну з таких клінік, мала бути довга процедура і мені охоче запропонували зробити її під седацією. "Зараз дуже безпечні наркози, навіть діткам їх роблять", - радісно рекламувала пані з рецепції. – Ми викликаємо спеціальну бригаду, за вами постійно наглядають, жодних проблем не виникне". Лікування я тоді довірила іншій клініці і коли спитала про можливість наркозу, то виявилося, що не все так просто, як я думала. Ми довго говорили з анестезіологом (там він штатний), він дивився мої медичні документи і врешті… відмовив.

Ще в минулому році я натрапила на пост лікаря-анестезіолога Дмитра Макарова, в якому докладно розповідається про "легкі" наркози. Ось, що він тоді писав:

"Процедурні седації, або так звана "офісна анестезіологія" - цілком нормальна штука. Стоматологія (опціонально), гастро та колоноскопії, інвазивні гінекологічні та урологічні дослідження - це геть не, що треба терпіти в свідомості. Ненормальне в цій історії відношення до анестезіології.

Щоб зрозуміти, чому саме візьмемо за основу три правила:

- "Легеньких" наркозів не існує. Якщо ви захочете, щоб вам під наркозом підстригли нігті (що теоретично цілком можливо) - наркоз буде ніяк не "легенькіший" ніж для інших операцій.

- Від будь-якої анестезіологічної інтервенції ви можете загинути. Абсолютно кожна дія, яку виконує лікар-анестезіолог потенційно може стати причиною вашої смерті. До того ж кожним лікарським засобом, що використовується для проведення наркозу можна отруїтись насмерть. А певна частина з цих лікарських засобів ще й доволі часто викликає смертельно небезпечні алергічні реакції.

- Анестезіологія - це наука про безпеку. Розрахувати скільки чого і кому ввести для засинання і підтримання анестезії може кожний, хто знає цифри, букви і має калькулятор. Рілі, читаєш інструкцію множиш міліграми на масу тіла хворої людини і всьо. А от зробити так, щоб ви не вмерли від дії лікарських засобів (тих що вимикають дихання, або пригнічують роботу серця, наприклад), або від того, що з вами зробить оператор (наприклад, коли стоматолог грубо видалить зуб і вам непритомному в горло поллється кров) - це задача нетривіальна. Тут самого знання букв та цифр може бути замало. І навіть найглибших знань і найкрутіших навичок все одно буде недостатньо без певного обладнання та чіткого плану дій на випадок ускладнень".

Весь пост не наводжу, почитайте, там цікаво.

Як говорить лікар-анестезіолог Іван Черненко, зараз є проект наказу щодо анестезіологічного забезпечення в амбулаторній стоматології, і треба слідувати вимогам. За його словами, наркоз однаково небезпечний як для дітей, так і для дорослих, тому важливо мати досвідченого анестезіолога і добре обладнану операційну. В клініці має бути кисень, наркозна станція або апарат ШВЛ, монітор пацієнта, дефібрилятор на випадок реанімаційних дій. Словом, все, що є в стандарті.

Тобто, якщо в клініці пропонують робити процедуру під наркозом, то треба впевнитись, що в неї є не тільки можливість викликати бригаду, яка буде супроводжувати лікування. Як каже Іван Черненко, "Наркозна станція доволі масивна, з собою не повозиш! Тому пацієнт до проведення процедури може попросити показати, чи дійсно є все необхідне обладнання, ви ж за це платите, то маєте бути певні, що дійсно отримуєте якісну послугу. Зазвичай, добре оснащена стоматологія, яка піклується про життя своїх пацієнтів, з легкістю відповість на всі питання і продемонструє обладнання".

Іноді радять ще до операції чи процедури під наркозом робити алегопроби. Черненко вважає, що це зайве: "Ніде в світі це не робиться, і в наших стандартах цього немає. Як, приміром, зробити пробу на інгаляційний анестетик? Більш того, навіть, якщо алергопроба зроблена це не гарантує, що не станеться анафілаксія. Лікар має бути готовим до виникнення алергічної реакції, чітко знати стандарти надання допомоги у таких випадках".

Топ коментарі
+10
розкажіть краще навіщо взагалі та загальна анастезія при лікуванні зубів, тим більше молочних у дітей??? Зараз мене хтось назве "совкодрочером" але в часи срср ніхто навіть в думці не мав дітям колоти знеболювальне при пломбуваннях і ніхто не вмирав. А зараз полікувати простий карієс то треба загальний наркоз??? Здається мені то наше вітчизняне ноу-хау, в правах МОЗ просто заборонити це раз і назавжди
показати весь коментар
23.03.2025 10:03
+5
Тему підняли цікаву та актуальну, але геть не розкрили. То що, погоджуватися на наркоз, або відмовлятися? Купу грошей платників податків викидаємо на Академію Наук, в тому числі медичних, а зараз дізнаємося, що адекватного наркозу вони досі не створили. Не на часі. То розігнати їх тоді. А гроші нехай повернуть.
показати весь коментар
23.03.2025 07:55
+4
дуже інформативно...перший раз за 10 років бачу "не політчину брєдятіну" , а дійсно супер блог

ДЯКУЮ!!!
показати весь коментар
23.03.2025 09:26
Коментувати
Сортувати:
Коротше, ніхто нічого напевне не знає, тільки роблять розумний вигляд.
Скільки всяких умов-передумов-обмежень-зауважень, а толку з того?
А раніше, уявіть собі, це все робив один "цилюрник з-за Канави", - той шо Свирид Петрович Голохвастов. ))) В середньовічній Європі всі йшли до сільського коновала.

показати весь коментар
22.03.2025 22:55 Відповісти
как страшно жыть. то лёгкого наркоза можно отъехать и от местного анафилаксия. некуда подацца...
показати весь коментар
23.03.2025 06:20 Відповісти
Тему підняли цікаву та актуальну, але геть не розкрили. То що, погоджуватися на наркоз, або відмовлятися? Купу грошей платників податків викидаємо на Академію Наук, в тому числі медичних, а зараз дізнаємося, що адекватного наркозу вони досі не створили. Не на часі. То розігнати їх тоді. А гроші нехай повернуть.
показати весь коментар
23.03.2025 07:55 Відповісти
Що ти несеш, болєзний?
До чого тут "Акадємія Наук"?
показати весь коментар
23.03.2025 10:00 Відповісти
Ну хтось же має нарешти створити нормальний препарат та процедуру знеболення? Інакше навіщо оці всі проффесори та доктори медичних наук - сидять на горбу в платника податків, якого - я цитую допис, що обговорюється - "сине тіло потім знаходять родичи у кладовці".
показати весь коментар
23.03.2025 11:34 Відповісти
Ти дурня граєш, щоб посмішити?
показати весь коментар
23.03.2025 18:36 Відповісти
Споживач має право очикувати від влади нормальних правил, контролю та протоколів стосовно наркозу. Їх немає, люди гинуть.
показати весь коментар
24.03.2025 04:58 Відповісти
Ти кого граєш?
Яке відношення Академія наук, чи розробник препаратів має до правил, що встановлює державний регулятор, не кажучи вже, що це все імпортні препарати?
Який розмір IQ?
показати весь коментар
24.03.2025 06:35 Відповісти
Де протоколи, де профессійні анестезіологіи, адже тільки вони мають загальний наркоз робити+ наявність спец.аппаратури слідкування за станом пацієнта.
Навіщо взагалі малечи з молочними зубами робити загальний наркоз?
Невже ж не можна зробити звичайне обезболювання перед яким, наприклад, зробити ин'єкцію седативними препаратами і в ході ігри з малюком все зробити?
Де коменти міністра охорони здоров'я, головного стоматолога і анестезіолога МОЗ?
показати весь коментар
23.03.2025 18:39 Відповісти
Відповім лише на одне питання: навіщо малечі наркоз. Бо це - додатково оплачувана процедура, а хтось там дуже хотів пересісти з короли на камрі. Потрібні гроші, от й розкрутив батьків.
показати весь коментар
23.03.2025 20:39 Відповісти
Сьогодні жити без знеболів уже нереально.
показати весь коментар
23.03.2025 08:47 Відповісти
Знеболи і наркоз - це абсолютно різні речі. Різні призначення і дія.
показати весь коментар
23.03.2025 09:53 Відповісти
дуже інформативно...перший раз за 10 років бачу "не політчину брєдятіну" , а дійсно супер блог

ДЯКУЮ!!!
показати весь коментар
23.03.2025 09:26 Відповісти
розкажіть краще навіщо взагалі та загальна анастезія при лікуванні зубів, тим більше молочних у дітей??? Зараз мене хтось назве "совкодрочером" але в часи срср ніхто навіть в думці не мав дітям колоти знеболювальне при пломбуваннях і ніхто не вмирав. А зараз полікувати простий карієс то треба загальний наркоз??? Здається мені то наше вітчизняне ноу-хау, в правах МОЗ просто заборонити це раз і назавжди
показати весь коментар
23.03.2025 10:03 Відповісти
Ну то добре якщо лише пломбування. А як ні?
показати весь коментар
23.03.2025 11:35 Відповісти
А як ні просте пломбування, чи видалення зубу, а операція на челюсти - то вже інша справа і має це робити анестезіолог...згідно протоколу!
В західн.клініках навіть декілька імплантатів за раз ставлять при місцевому обезболюванні і паціент не відчуває ніякого болю. Так зробили нещодавно моєму 85-річному родичу: видалили декілька зубів і зразу встановили 5 штирів для імплантантів за один раз під місцевою анестезією в загалі без болю, яка з'явиласи через пару годин потому.
показати весь коментар
23.03.2025 18:47 Відповісти
поталанило вашому родичу . А мені коновали видалили два зуби , один з яких повністю здоровий але сказали що заважатиме встановити імплант , щоб за місяць повідомити що той імплант взагалі не встановлять бо не вбачають потреби (( Питання - нахера ви здоровий зуб видаляли - повилазило як дивилися на КТ обох щелеп перед видаленням ??
показати весь коментар
23.03.2025 20:07 Відповісти
Загальна анестезія при лікуванні зубів у дітей використовується не для «забаганки», а через медичну необхідність. Вона потрібна в складних випадках, коли дитина надто мала, має сильний страх, неконтрольовану тривожність, неврологічні або інші медичні особливості, що унеможливлюють якісне лікування.

Щодо «в СРСР ніхто не вмирав» - тоді стоматологія часто означала насильницьке утримання дитини в кріслі, психологічну травму на все життя та недоліковані проблеми. ******* медицина йде шляхом безпеки, комфорту та мінімізації стресу.

Питання не в тому, щоб заборонити, а щоб забезпечити чіткий контроль, щоб анестезію проводили кваліфіковані фахівці в належних умовах.
показати весь коментар
23.03.2025 15:47 Відповісти
З дитиною завжди можна домовитися, було б бажання і певні компетенції дорослого.
Почати треба дома з ролевої гри і т.д. все просто на самом ділі можна.. і замість соку дати...шампанського чи доброго вина... це в усілякому разі безпечнише і ефективно
показати весь коментар
23.03.2025 18:52 Відповісти
Це серйозно? Тобто напоїти дитину алкоголем це типу ок, а анастезію дати ні? Якщо це спроба сарказму чи гумору, то дуже невдала. А загалом, якщо больовий поріг не дуже вдалий, ніякими вмовляннями нічого не зробиш, тому що частина маніпуляцій відбувається саме на живих нервах. І тут питання не в тому, щоб «перетерпіти» чи «впоратися», а в тому, щоб забезпечити дитині комфорт і мінімізувати страждання. Медицина має методи знеболення, і вони існують не для того, щоб їх ігнорувати.

І якщо ви вважаєте наркоз чимось поганим - будь ласка, не користуйтесь. Але не треба інших повертати в кам'яний вік чудової стоматології СРСР....
показати весь коментар
23.03.2025 21:25 Відповісти
Наркоз застосовується при операції на челюсті, в інших випадках достатньо ин'єкцій від глубини яких залежить ступень обезболювання. Болючим є тільки сама ін'єкція, але для того, щоб вона ьула безболісной, застосовуть гель.
Наркоз не може робити дантист + має бути обладнення для контролю стана паціента.
Що до діток, то молочні зуби...то не проблема пролікувати якщо процес не запущений. Діти ******* гратися і їх завжди можна переконати але поступово...і лагідно...але не всі вміють це робити, на жаль.
Мають завжди строго застосовуватись протоколи...
показати весь коментар
23.03.2025 22:14 Відповісти
Ви, взаголі, уявляєте, який стресс і шок пережила дитина, як плакала і пручалася, коли їй шукали вену і вструмляли іглу лоя крапельници?
Це значно більший удар по її психикі, ніж швидке місцеве обезболювання і лікування молочного зубу.
Загальний наркоз без анестезіолога і спец аппаратури має бути забороненим і для дорослих теж!
показати весь коментар
24.03.2025 09:01 Відповісти
Стаття піднімає важливу проблему, але вражає її однобокий підхід та відсутність аналізу реальних причин трагедій. Автор апелює до емоцій, наголошуючи на кількості смертей, але замість фактів і детального розгляду кожного випадку отримуємо узагальнені страшилки про наркоз.

1. Жодного слова про реальну статистику. Так, ризики наркозу існують, але скільки реально смертельних випадків відбувається у порівнянні з тисячами успішних процедур? Немає навіть спроби порівняти з іншими медичними втручаннями, де смертність теж не є нульовою.

2. Демагогія про "легкі" наркози. Так, анестезія має ризики - це очевидно. Але будь-який медичний процес має ризики, навіть проста ін'єкція. У статті ж робиться акцент на тому, що наркоз - це щось надзвичайно небезпечне, хоча без нього неможливі багато життєво необхідних операцій.

3. Немає аналізу кожного конкретного випадку. Чи були у загиблих дітей протипоказання? Чи дотримувалися клініки всіх стандартів? Чи були порушення протоколів? Автор просто вкидає інформацію без глибокого аналізу.

4. Маніпуляція з описами "кишенькових наркотиків" та "лікарів, які крадуть шприци". Чи є підтверджені факти, що таке дійсно мало місце у згаданих випадках? Чи це просто спроба нагнітати паніку?

5. Жодного слова про те, як покращити ситуацію. Якщо проблема існує - де пропозиції щодо її вирішення? Більший контроль за клініками? Жорсткіші вимоги до ліцензування? Чи, може, автор натякає, що стоматологію варто лікувати без анестезії?

Загалом, стаття - типовий приклад панікерської журналістики, де більше емоцій, ніж фактів. Якщо вже говорити про проблему - давайте говорити з фактами, а не спекулювати страхами.
показати весь коментар
23.03.2025 15:46 Відповісти
Насамперед - 1 Стоматологи то не лікарі, то дантисти. Вони не знають що таке МЕДИЦИНА, для них МЕДИЦИНА - то бабло. 2. Майже ніде в стоматологічних кабінетах чи відділеннях не робиться проба на переносимість місцевого анестетика: рідко, але виникають алергічні реакції серед яких найнебезпечніша - анафілактичний шок (це у більшості випадків для стоматкабінетів- смерть пацієнта).2. Не будучи лікарями, стоматологи не знають як і не уміють з цим боротися і у більшості випадків, не мають для того засобів: розчепити гудзик на сорочці, плюхнути водою в обличчя, і розпахнути вікно "для доступу повітря" - то не боротьба з анафілактичним шоком... 3. Розрекламований тут "анестезіологами" наркоз - то для того, щоб анестезіологи розщирили свою "діяльність" заробляти бабло: у переважній більшості випадків у стоматології наркоз не потрібен і небезпечний. Наркоз має застосовуватись, попри показання до нього - там де є сили і засоби для РЕАНІМАЦІЇ на випадок ускладнь від такого "наркозу" (Підключити ШВЛ, доступ до центральної вени, забезпечити діяльність серцево судинної системи, дефібриляцію... - який стоматкабінет це може забезпечити?). Тому і маємо те, що маємо...
показати весь коментар
23.03.2025 15:52 Відповісти
чув як пенс-анестезіолог пояснював свою роботу, це не тількі про знання, але і про фаховий досвід. Більш безпечніше для стоматологічних процедур застосовувати перевірений віками простий але дієвий метод: дерев"яним молотком по голові, і ніякої хімії...
показати весь коментар
23.03.2025 16:34 Відповісти
Але ж як було добре лікувати зуби в радянській зуборвалці...або вже в 90-х в українському військовому шпиталі...особливо коли рве зуб жінка яка впирається в тебе коліном і він ламається...і потім починає довбити зубилом
показати весь коментар
23.03.2025 17:37 Відповісти
Ніхто в здоровому розумі не пішов би до жінки-хірурга-стоматолога. Ніякого сексизму, там елементарно не вистачає сили в руках. Тільки дебелий чувак, тільки лідокаїн і ніяких наркозів.
показати весь коментар
23.03.2025 18:52 Відповісти
Є ******* аналгетики і покруче лідокаїна в 10 раз
В стоматології існує два основних типа обезболювання: з початку побризгати лідокахном на десну, а потім роблять ін'єкції під корень зуба або взагалі в челюсть...тоді немає набряку і обезболювання сильніше. ..
Це все давно відомо...і протоколи є на всі випадки. Чому їх не застосовують?
показати весь коментар
23.03.2025 19:00 Відповісти
Да, є знеболювальні з адреналіном, наприклад септанест. Адреналін не завжди можна колоти, особливо тим, у кого проблеми з серцем, але хто там кого питає. В інструкції мені особливо подобається пункт "Несумісність. Через відсутність відповідних досліджень препарат не можна змішувати з іншими лікарськими засобами". Покажіть мені людину, яка не приймає нічого взагалі і надає значення, що той препарат, який вона приймає, може зі знеболювальним прореагувати так, що і виробники не знають, як. Тому тільки перевірене. Підти полікувати зуб і заснути вічним сном?- та нах треба.
показати весь коментар
24.03.2025 21:19 Відповісти
а, можна мені лікувальну клізму, від зубів?
показати весь коментар
23.03.2025 18:20 Відповісти
Усе це важливо і корисно знати - так само як і про те, що медицина трошки ускладнила процес природного відбору й дезорієнтувала людей щодо межі своїх можливостей. Тому потерпілі (пацієнти чи їх родичі найчастіше роблять "винними" лікарів, а не природу, коли, для прикладу, дитина помирає на уроці фізкультури чи на столі стоматолога.
показати весь коментар
24.03.2025 09:01 Відповісти
Перестаньте херню писати, загальний наркоз і седація це не одне і те саме. Після седації вам все одно будуть колоти ті самі знеболюючі препарати, вона більше для дітей які бояться уколів.
показати весь коментар
24.03.2025 11:29 Відповісти
Це дуже показово. Свідомо нищиться вся система державної медицини і виростають такі приватні клініки з неуками. Подивіться лише що робиться у Львові. Насамперед з ендокринологічним центром, який уже остаточно закривають. Цей заклад працював як обласний центр. Зараз мова йде про відібрання приміщень медінституту. І все це типу з благими намірами - для відкриття реабілітаційних закладів. Так реабілітаційні центри потрібні. Але ж не за рахунок тих закладів які потрібні іншим хворим. Так виглядає що хтось сидить на грошових потоках які виділяються на реабілітацію, а насправді осядуть в кишенях чиновників. Люди, схаменіться!!! Уже на початках незалежності у Львові знищили купу підприємств оборонної промисловості, які зараз були б дуже потрібні. І це підхід продовжується. Звичайно, нищити ж легше, ніж будувати.
показати весь коментар
24.03.2025 13:58 Відповісти