Зближення тарифів і реформа "Укрзалізниці": В уряді вперше визнали необхідність змін

Виробники будматеріалів розкритикували Укрзалізницю за підвищення вантажних тарифів

Уряд вперше погодився з необхідністю реформування моделі вантажних залізничних перевезень.

Про це представники уряду заявили на ХVII міжнародній конференції "Ведення агробізнесу в Україні" (DoAgro25), яка відбулася 11 грудня за участі провідних українських компаній, повідомляє пресслужба асоціації "Український клуб аграрного бізнесу" (УКАБ).

В УКАБ нагадали, що "Укрзалізниця" наполягає на значному підвищенні тарифів на вантажні перевезення. Водночас аналітики та бізнес попереджають, що таке рішення може призвести до зменшення обсягів перевезень вантажів і вдарити по ВВП та податкових надходженнях

Позиція аграріїв

Влада погоджується на реформу тарифоутворення "Укрзалізниці"

Зокрема, заступник голови Всеукраїнської аграрної ради (ВАР) Михайло Соколов назвав чинну систему кроссубсидування "де-факто податком" на експортні галузі.

"Для аграріїв підвищення вантажного тарифу фактично дорівнює новому податку. Ми платимо не тільки за послугу, а й за те, щоб комусь було дешевше. Це спотворює конкуренцію й б’є по конкурентоздатності українського зерна на зовнішніх ринках", – пояснив Соколов.

Він наголосив, що у результаті зростає собівартість експорту та відбувається відтік вантажообігу із залізниці на автотранспорт. За словами Соколова, ВАР підтримує ідею збалансованого тарифу, але категорично проти збереження нинішнього дисбалансу.

"Очевидно, що маршрутні перевезення для УЗ є дешевшими, ніж повагонні, і якщо маршрутні тарифи будуть нижчими – але однаковими для всіх учасників ринку, ми – за! Зрозуміло, що окремі компанії мають більше маршрутних відправлень і, відповідно, користуються цією моделлю частіше. Це нормально. Але тоді ті самі умови мають бути доступні всім – лише так тарифоутворення буде прозорим і справедливим", – зауважив заступник голови ВАР.

Необхідність реформування "Укрзалізниці" підтримав і директор з логістики агровиробничої компанії Kernel Микола Мірошинченко.

"Треба провести реформи та відділити інфраструктуру від перевізника. У світі вже існує багато прикладів, залишається обрати той, що нам найбільше підходить. Це додасть прозорості і конкурентності в систему залізничних перевезень. Гарний приклад вагони – є ринок приватних одиниць, ціни регулюються попитом, а не УЗ чи державою. І при цьому виграють всі: і держава, і фермер, і власник вагону-зерновозу", – заявив топменеджер.

Позиція металургів

Влада погоджується на реформу тарифоутворення "Укрзалізниці"

Голова офісу CEO групи "Метінвест" Олександр Водовіз нагадав, що різниця між класами вантажів історично пояснювалась різною технологією перевезень, але сьогодні ця логіка часто не працює.

"Має бути арбітр у вигляді держави, яка визначить, що вигідніше для економіки: підвищити тарифи зараз чи отримати більше податків та валютної виручки від експорту в довгостроковій перспективі", – пояснив представник компанії.

Він додав, що "Метінвест" підтримує перехід до моделі, де більше навантаження на інфраструктуру означає вищий тариф – незалежно від того, чи йдеться про руду, зерно чи будматеріали.

Позиція уряду та "Укрзалізниці"

Голова правління "Укрзалізниці" Олександр Перцовський під час дискусії зазначив, що зовсім уникнути індексації тарифів не вдасться через низку об'єктивних факторів: обстріли, зростання цін на електроенергію, пальне, комплектуючі тощо.

Втім, держава фактично публічно погодилась із бізнесом щодо необхідності реформування моделі "Укрзалізниці".

Зокрема, заступник міністра розвитку громад та територій Олексій Балеста окреслив два напрямки для змін.

"Перший крок – це передача безпекових та адміністративних функцій від монополіста на рівень держави, що є необхідною умовою для допуску приватних гравців. Другий – системна компенсація пасажирських перевезень з бюджету, адже саме крос-субсидування роками блокувало прийняття нового закону та відкриття ринку", – сказав посадовець.

Водночас заступник міністра економіки, довкілля та сільського господарства Тарас Висоцький підтвердив, що механічне +37% – це шлях у нікуди.

"Зміна тарифів повинна базуватися на чіткій структурі собівартості, а не на простому пропорційному підвищенні", – наголосив заступник очільника Мінекономіки.

За результатами конференції в УКАБ додали, що наразі бізнес і профільні асоціації очікують від уряду і парламенту швидких рішень: відмови від крос-субсидування, переходу до єдиних принципів тарифікації й запуску повноцінної реформи залізничного сектору.

Коментувати
Сортувати:
Вантажні тарифи мають бути збільшені в 5 разів хоча б до рівня тарифів в Польщі. Немає причин далі утримувати вантажні тарифи на такому низькому рівні! Вже все в нас коштує як в Європі, чому ж робота залізничників у нас оцінюється в 5 разів дешевше ніж в Польщі і ще більше розрив з Німеччиною! Залізниця перевозить товари на експорт, зерно, руду, метал! За ці товари виробники отримують від держави відшкодування ПДВ сотнями мільярдів гривень щороку і продають ці товари за ринковими цінами закордоном! Чому ми маємо зменшувати запланований прибуток Укрзалізниці щоб олігархи отримували надприбутки під час війни? Це несправедливо і незаконно! Всі олігархи ротом своїх високооплачуваних найманців кричать що не можна піднімати тарифи, бо олігархи дуже хочуть зберегти свої мільярдні прибутки!
показати весь коментар
12.12.2025 20:15 Відповісти
экспорт ресурсов закордон (во время войны!) а не использование всего и вся на оборону - это де-факто криминал. оплата всяких дирекоратов наглядовых рад и говорильщиков ртом на 1-2 порядки больше чем "обычных" железнодорожников, которые все это на самом деле поддерживают - вопреки - в принципе - тоже.
показати весь коментар
12.12.2025 21:43 Відповісти
В як же "3000 км на шару"?
показати весь коментар
12.12.2025 21:47 Відповісти
Все гарно і добре, але...

Мене цікавить одне: яким чином при "клятому баризі", якій крав усе, що бачив і до чого дотягувався (за "віруваннями" тих, хто "внє палітікі" або "за нєго нє галасавал" і їм подібних) і державні підприємства приносили мільярдні прибутки (в тому числі і "Укрзалізниця"), і ціни на комірне були менші, і мобілізація була без "бусифікації", і економіка зростала, і армія отримувала необхідне та відновлювалася?
А от при "нових ліцах", чесніше за яких тільки син Божий (за "віруваннями" все тих же), і державні підприємста збиткові, і комірне все більше (хоча янєлох казав, що ніяких збільшень до кінця війни не буде), і "цибуля по 8" вже стає мрією, а "скумбрія по 8" взагалі фантастикою, "піввареника" стають все ближчими, а ті, хто говорить про проблеми - "агенти кремля" і поширюють московитське ІПСО.
Зате "хотьпаржалі" і "хужєнєстало"!

І прихільників цього "херпіду" не переконаєш! Бо для цього цим шлункам на ніжках (або амьобам безмізким) тоді доведеться визнати, що вони несповна розуму і їх "розвели як лохів". А яка гонорова амьоба визнає себе лохом? У них же, як і у ЗЕ!, винні всі навкруги, але тільки не вони, не їхня галочка в бюлетені...
показати весь коментар
12.12.2025 22:28 Відповісти
показати весь коментар
12.12.2025 22:39 Відповісти