9732 відвідувача онлайн

На доплати суддям-науковцям витрачають сотні мільйонів гривень, але в дисертаціях часто виявляють плагіат, - ЗМІ

Доплати суддям-науковцям: в чому проблема?

Базова місячна зарплата суддів складає щонайменше від 63 тис. до 157 тис. грн. Проте реальні виплати в рази вищі. Все завдяки надбавкам за стаж, за додаткову посаду, за знання іноземних мов та за науковий ступінь.

Про це йдеться в матеріалі NGL Media, передає Цензор.НЕТ.

Подробиці

Журналісти встановили, що кожен п’ятий український суддя є сертифікованим науковцем – кандидатом (доктором філософії) або доктором юридичних наук.

Водночас якість їхніх наукових робіт викликає сумніви у незалежних експертів, а у текстах неодноразово викривали плагіат.

Судді-науковці

Видання звернулося до Державної судової адміністрації, яка своєю чергою розподілила його на свої територіальні управління та господарські, адміністративні, апеляційні суди, а також у Верховний суд і ВАКС.

Всього було отримано 108 відповідей. Не надали відповідей у визначений строк теруправління ДСА у Дніпропетровській, Івано-Франківській та Миколаївській областях, Господарський суд Донецької області та Київський апеляційний суд. Хмельницький окружний адміністративний суд двічі відмовився надати відповідь.

Встановлено, що загалом в Україні працюють 916 суддів з науковим ступенем. Захистивши кандидатську і чи докторську дисертацію, вони отримують щомісячну надбавку до зарплати у 15% чи 20% відповідно.

"Загалом майже 20% від загальної кількості суддів мають науковий ступінь і. Найбільший частка науковців, понад 65%, виявилася у Верховному суді – 96 зі 146 суддів. Лише на доплати до їхніх зарплат щороку витрачається близько 30 млн грн", - йдеться в матеріалі.

Минулого року надбавки за наукові ступені суддів обійшлися українському бюджету щонайменше у 123 млн грн, а за останні чотири роки загальна сума сягнула майже 490 млн гривень.

Доплати отримують навіть у ліквідованих судах

Торік понад 2,3 млн грн доплат за наукові ступені отримали судді Окружного адміністративного суду міста Києва (ОАСК), який був ліквідований ще у грудні 2022 року. Ці судді не здійснюють правосуддя, але формально залишаються на посадах – поки не пройдуть кваліфікаційне оцінювання. Лише тоді вони можуть бути звільнені чи переведені в інший суд.

Загалом 18 суддів ОАСК продовжують отримувати надбавки за науковий ступінь. Серед них і Марина Бояринцева, яка також нібито фігурувала на "плівках Вовка" і. Бояринцева провалила кваліфікаційне оцінювання, тож на неї чекає звільнення, зазначають журналісти.

Порушення

У громадській організації "Дисергейт" перевіряють дисертації суддів спільно з Громадською радою доброчесності у процесі конкурсу до апеляційних судів та кваліфікаційного оцінювання суддів.

Керівниця "Дисергейту" Світлана Благодєтєлєва-Вовк каже, що з перевірених нею у 2025 році дисертацій суддів переважна більшість містить порушення – перш за все, плагіат.

"У 36 з перевірених мною 52 робіт є плагіат, це грубе порушення академічної доброчесності. Але є ще інша річ – це якість наукового продукту. От дисертація судді чи юриста – це просто компіляція уривків текстів з різних авторів, і на основі цього зроблено висновки, що "ось у нас, значить, дійсно щось урегульоване, але не дорегульоване". В крайньому випадку вони проводять опитування працівників органів, чи там щось їм подобається, чи не подобається", - пояснила вона.

Є випадок, коли колишній працівник Держпродспоживслужби подався на конкурс у Чернігівський апеляційний суд, але ГРД виявила, що його дисертація на 22% збігається з іншою науковою роботою.

Наразі відомо лише про один випадок, коли суддя після перевірки дисертації самостійно відмовився від наукового ступеня. Це Богдан Базарник, суддя Нетішинського міського суду Хмельницької області, у дисертації якого виявили низку запозичень із чужих наукових робіт без посилань, тобто академічний плагіат.

Також відомо лише про один випадок, коли суддя повернув надбавку за науковий ступінь. Це суддя Великоберезнянського райсуду у Закарпатській області Петро Тарасевич, який теж отримав ступінь в МАУП, яка не мала права його видати. Коли йому звернули на це увагу, суддя повернув 642 тис. грн на рахунок ДСА у Закарпатській області.

На думку Світлани Благодєтєлєвої-Вовк, зменшити випадки плагіату та інших порушень академічної доброчесності можливо буде лише тоді, коли держслужбовцям перестануть доплачувати за наукові ступені.

"У світі ніде немає доплат за науковий ступінь – окрім країн колишнього СРСР. Тоді це існувало як практика купівлі лояльності, а зараз – я не знаю, це вже якась бізнес-система. Потрібно позбавити цієї доплати. Якщо це стосується науковців і освітян, то там необхідно провести реформування оплати праці", – переконана керівниця "Дисергейту".

У Верховній Раді і Міністерстві освіти уже не перший рік обговорюють можливість залишили такі доплати лише для наукових і науково-педагогічних працівників. Натомість державні службовці, які не займаються наукою професійно, мали б їх втратити.

Топ коментарі
+12
А скільки ще інвалідів серед цих "науковців"? Дармоїди, інакше їх не назвеш.
Анекдот про адвокатів, але так само це стосується і суддів:
"Молодий адвокат звертається до свого батька - старого адвоката і радісно каже: «Батьку! Я виграв справу, яку ти вів 20 років!»
Батько йому відповідає: «Ти дурень, синочку! Завдяки цій справі я вас 20 років годував»..."
Отак ці "штовхачі юридичних наук" і працюють, тупо смокчуть гроші з клієнта і з державного корита.
показати весь коментар
10.03.2026 10:26 Відповісти
+12
Вчений, який щось створив, щось винайшов, щось відкрив, чогось реально досяг..., то зрозуміло.
Але які, нахрін, "відкриття" в судовій справі?! Які, в сраці, тут можуть бути "винаходи"?
Бракує томувсьму прокурорсько/суддівському/чиновницькому... непотребу ще доплачувати за те, що гарно їсть і гарно какає. Бо ж за все решта ніби вже є...
показати весь коментар
10.03.2026 10:33 Відповісти
+8
Цю всю ***** суддійську треба зносити все під фундамент і будувати заново.
показати весь коментар
10.03.2026 10:33 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Zелені 3,14дори це роблять в той час коли народ донатить на СОУ.
показати весь коментар
10.03.2026 10:25 Відповісти
А скільки ще інвалідів серед цих "науковців"? Дармоїди, інакше їх не назвеш.
Анекдот про адвокатів, але так само це стосується і суддів:
"Молодий адвокат звертається до свого батька - старого адвоката і радісно каже: «Батьку! Я виграв справу, яку ти вів 20 років!»
Батько йому відповідає: «Ти дурень, синочку! Завдяки цій справі я вас 20 років годував»..."
Отак ці "штовхачі юридичних наук" і працюють, тупо смокчуть гроші з клієнта і з державного корита.
показати весь коментар
10.03.2026 10:26 Відповісти
Зараз ШІ моментально може виявляти плагіат, нехай держава встановить відповідне покарання відрахування з вишу, позбавлення посади і плагіату не буде... проблема в тому, що більшість тих хто при владі свої наукові ступені отримали завдяки тому ж плагіату... якщо переглянути їх роботи то прийдеться позбавляти їх посад...
показати весь коментар
10.03.2026 10:28 Відповісти
Вчений, який щось створив, щось винайшов, щось відкрив, чогось реально досяг..., то зрозуміло.
Але які, нахрін, "відкриття" в судовій справі?! Які, в сраці, тут можуть бути "винаходи"?
Бракує томувсьму прокурорсько/суддівському/чиновницькому... непотребу ще доплачувати за те, що гарно їсть і гарно какає. Бо ж за все решта ніби вже є...
показати весь коментар
10.03.2026 10:33 Відповісти
Ви неправі - судова справа відноситься до області права , а правознавство це наука як ніяк .
показати весь коментар
10.03.2026 11:06 Відповісти
Серйозно?! Наука?
Наука чого, в чому? Вивчити право? Знати закони? Так то є його професійний ОБОВ`ЯЗОК!
В тому і є його робота, за яку суспільство йому платить скажені гроші і казкові пенсії.
То за то, що він щось вивчив, йому ще й доплачувати? А якщо безграмотний, то просто 65 тисяч "зарплати"?
показати весь коментар
10.03.2026 11:31 Відповісти
Я зреагував на ваше "Але які, нахрін, "відкриття" в судовій справі?! Які, в сраці, тут можуть бути "винаходи"?" . Ось наприклад мож дисертацію на культуру права в Мохенджо Даро написати - і під час написання її напмисання відкрити раніше не відомий факт про правову систему там .
показати весь коментар
10.03.2026 11:36 Відповісти
Ну і?! Історичний екскурс на 2,5 тисячоліття назад?
Як?! Яким чином то впливає на роботу суду сьогодні?! Яким чином то покращує роботу суду тут, сьогодні, в Україні? От що, яким боком то до роботи суду і судді?
Мало того, от за таку ХЕРНЮ тому "науковцю" ми ще маємо доплачувати?
До речі якщо він тим займається, то коли він свої прямі посадові обо`язки виконує?
Має вільний час? ЩЗось собі досліджує, з чимось знайомиться: Пише статті, друкується? та прапор в руки! На дошку пошани його, якщо гонорар за статті йому мало.
Але ще й доплата?! Охреніти...
показати весь коментар
10.03.2026 11:59 Відповісти
Потрібно за це спитати Сергія Головатого,Він колись завжди так мудро "співав"років 30 про право,а все одно вибудували систему монстра.
показати весь коментар
10.03.2026 12:22 Відповісти
Цю всю ***** суддійську треба зносити все під фундамент і будувати заново.
показати весь коментар
10.03.2026 10:33 Відповісти
не можна - тому що тоді посиплется вся влада.
показати весь коментар
10.03.2026 10:45 Відповісти
Куди вона посиплеться? Вона вже на дні і функціонує лише заради себе коханої, грабуючи народ.
показати весь коментар
10.03.2026 11:00 Відповісти
Зелена влада точно вже не посипеться, вона вже просто розвалена...
показати весь коментар
10.03.2026 11:32 Відповісти
Хороша робота у суддів, купив диплом, купив посаду і порушуй закон скільки тобі заманеться не забуваючи "двушечку" нагору відправляти ... ляпота
показати весь коментар
10.03.2026 10:41 Відповісти
Надо оменить все надбавки и так зарплата очень большая
показати весь коментар
10.03.2026 10:44 Відповісти
Вони же судді, хто їм скасує надбавки, депутати, яки їх годують, на всякий випадок
показати весь коментар
10.03.2026 10:47 Відповісти
а чому суддям не доводять методички про "бурятів які всіх згвалтують" ? може б це подіяло і вони б залучались в піхоту
показати весь коментар
10.03.2026 10:44 Відповісти
Вони тільки його і чекають, навіщо їм міняти задоволення на ріхоту
показати весь коментар
10.03.2026 10:46 Відповісти
На то вони і платять таки гроші за посаду, мало їм хабарів, так вони ще і так заробляли виршли, кроме того, вони будуть ще це собі на пенсії нараховувати.
показати весь коментар
10.03.2026 10:44 Відповісти
Є один шлях порятунку країни - звільніть всіх хто коли не будь переступав поріг ЮРфаку.

Видно що цей факультет робить більше проблем чим користі
показати весь коментар
10.03.2026 10:46 Відповісти
Ну не всі ж дипломи купували.
показати весь коментар
10.03.2026 10:56 Відповісти
Шлях порятунку країни - не допускати до управління країною людей з такими більшовистськими думками, як у Вас.
"Весь мир до основанья мы разрушим, а затем . . ." Людство вже бачило, що було "затем".
показати весь коментар
10.03.2026 11:01 Відповісти
Ех, трохи випередили. Хотів привести трохи більший шмат цього чудового твору:
Весь мир насилья мы разрушим
До основанья, а затем
Мы наш, мы новый мир построим -
Кто был ничем, тот станет всем.
Багато хто з читачів навіть не зрозуміє, що це за слова...
показати весь коментар
10.03.2026 11:08 Відповісти
Таки "да"
І через те, що не розуміє, не дивиться на дистанцію 100 років (а краще - ще більше), а дивиться лише "тут і зараз" (бо у школі / університеті не вчився, як слід), то і наступає на ті самі граблі . . .
показати весь коментар
10.03.2026 11:35 Відповісти
А давайте введемо заборону на вогонь - ну а шо скіко людей від нього постраждали . Не молоток вам пальця відбив - а ви через неуважність .
показати весь коментар
10.03.2026 11:09 Відповісти
Суддівську систему потрібно будувати з нуля. Ні один суддя чи працівник суду не повинен потрапити в нові структури.
А якщо загалом - перезаснувати державу.
показати весь коментар
10.03.2026 10:48 Відповісти
А ще - переглянути всі судові справи..
показати весь коментар
10.03.2026 10:57 Відповісти
Ви тоді державу втратите.
Як кажуть мудрі (в плані менеджменту) японці - якщо систему змінити одразу на понад 50%, вона перестане працювати
показати весь коментар
10.03.2026 10:59 Відповісти
Це при умові що система працювала. Зараз же система працює виключно на себе.
Питання - нахіба нам така система?
показати весь коментар
10.03.2026 11:03 Відповісти
Суди України щорічно розглядають декілька мільйонів справ.
Приблизно 75% рішень НЕ ОСКАРЖУЄТЬСЯ навіть в апеляцію, бо сторони з ними погоджуються.
До Верховного Суду оскаржується менше 6%.
Скасовується апеляційними чи касаційними судами меншість з тих рішень, які оскаржені, що говорить про відносну якість рішень судової системи.

Так, помилки є, але в цілому судова система свою роботу робить. Те, що Ви говорите - це просто огульно і хайп. Зараз модно ненавидіти будь-яку владу. Та власне в Україні це завжди модно - це просто риса національного характера - "всі погані, всіх до стінки".
Спробуйте уявити життя без лікарень (бо лікарі погані), без університетів (бо преподи корумповані і вчать вчорашнім знанням), без поліції і судів (бо там "система працює виключно на себе"), без органів самоврядування ("бо крадуть"). На секунду уявіть, що немає кого викликати, до кого звернутися за вирішенням спору, хто поремонтує водогін . . .
Триндіти - воно "не мішки таскати".

Система - з проблемами. Але вона цілком життєздатна. Просто над нею потрібно працювати.
показати весь коментар
10.03.2026 11:24 Відповісти
І голобородька ви теж будете захищати, бо як же нам без нього. Я вас зрозумів.
Гвинтик, котрий годується з системи, не буде критикувати цю систему.
Поки судді/прокурори/поліцаї/адвокати бавляться в "правосуддя", люди працюють щоб забезпечити всіма благами цих трутнів. А що трутні? Хоч одну сволоту покарано за корупційні злочини? Того ж вбивцю Тандира система досі відмазує. Судді - ганьба нещасної країни.
А про адвокатів - читайте анекдот на самому початку коментарів, там про вас усіх.
показати весь коментар
10.03.2026 11:38 Відповісти
Не слухайте японців. То історія. То було давно і світ змінюється.
показати весь коментар
10.03.2026 11:03 Відповісти
Я краще Вас слухати не буду
Я - адвокат, працюю по судових справах 30 років (20 як адвокат, 10 до того просто як юрист). В судах далеко не все так погано, як Ви хочете представити. У мене за плечима понад 400 судових справ, в тому числі великих і дуже великих. Жодного разу не довелося брати участь у корупційних домовленостях з судами (хвала Богу) - може тому, що жадібний, може тому, що правильний, не знаю. Але я ЖОДНОГО разу не зустрівся з вимаганням хабаря з боку судді - бо у мене на фейсі написано "не дам". І тим не менше, моя особиста статистика - 98% справ виграні. Так, бували і програші, так іноді мені здавалося, що проти мене спрацювало "телефонне право", але то були разові кейси, а не стандартна практика.
Більшість персоналу суду (як суддів, так і "працівники суду" за Вашою термінологією) - нормальні люди. Не знаю, ну принаймні у нас в Ужгороді точно. Проблеми бувають, не без них. Але вони не 100% і навіть не 50%.

Часто сторони свою тупість, небажання платити кваліфікованим правникам, завідому програшність ситуації не хочуть розуміти як причину програшу - їм комфортніше сказати, що у всьому винуватий корумпований або тупий суд. Але це не так, принаймні далеко не завжди так.
показати весь коментар
10.03.2026 11:11 Відповісти
Адвокати- таке ж саме лайно як судді та депутати. Депутати придумують та затвежують закони, а перші по цим законам людей розводять. І всі при ділі. А кинься за допомогою- обдирають просту людину до нитки. Не дай боже попасти пересічному громадянину в ті жернова.....
показати весь коментар
10.03.2026 11:17 Відповісти
А фопы должны все это дерьмо оплачивать.
показати весь коментар
10.03.2026 10:54 Відповісти
наука в Україні в повній сраці, а держава доплачує мільйони за якусь тупу і нікому не потрібну писанину, яку ще й називають науковою роботою.
показати весь коментар
10.03.2026 10:54 Відповісти
Влада витрачає бюджетні кошти на що завгодно аби не на Фронт та Військових...підгодовують тилових псів та крис..бережуть вертикаль...то ж свої...
показати весь коментар
10.03.2026 10:58 Відповісти
Як я ненавиджу цей хайп-підхід "давайте з водою вихлюпнемо і дитину" . . . І всі по-більшовистськи кричать : "Ура ! Долой !" А нудні, раціональні аргументи слухати не бажають. Але все ж таки давайте зробимо факт-чекінг і висновки:

1. Проте реальні виплати в рази вищі. Все завдяки надбавкам за стаж, за додаткову посаду, за знання іноземних мов та за науковий ступінь. Джерело: (Цензор.Нет).
НЕМАЄ У СУДДІВ НАДБАВОК ЗА ЗНАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ. Почитайте ст. 135 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", яка єдина регулює зарплати суддів, і покажіть мені, де там надбавка за іноземні мови.

2. Торік понад 2,3 млн грн доплат за наукові ступені отримали судді Окружного адміністративного суду міста Києва (ОАСК), який був ліквідований ще у грудні 2022 року. Ці судді не здійснюють правосуддя, але формально залишаються на посадах - поки не пройдуть кваліфікаційне оцінювання. Лише тоді вони можуть бути звільнені чи переведені в інший суд. Загалом 18 суддів ОАСК продовжують отримувати надбавки за науковий ступінь. Джерело: (Цензор.Нет)
РЕАЛЬНІСТЬ Ч. 10 СТ. 135 ЗАКОНУ :
"Суддя, який не здійснює правосуддя (крім випадків тимчасової непрацездатності, перебування судді у щорічній оплачуваній відпустці), НЕ МАЄ ПРАВА на отримання доплат до посадового окладу."

3. Надбавки мають сенс, тому що дозволяють стимулювати як підвищення суддями свого професійного рівня, так і утримувати більш якісні кадри в системі через додаткове матеріальне стимулювання. Краще най працює високоінтелектуальний суддя, ніж посередня по рівню компетенції особа (рівня якої було достатньо для зайняття посади, але "не зірка") буде приймати рішення по Вашій справі. Знання коштують грошей - гарний професіонал за копійки в тому пеклі працювати не буде. А суд - це пекло не тільки для сторін, але насамперед для суддів, я це як адвокат кажу, який 30 років ходить по судам і бачить дикий режим роботи цих людей.

4. Якщо у стаді є паршива вівця (вибачте за аналогії), то це не привід забити все стадо. Знайшли плагіат у дисертаціях - ставте питання про позбавлення особи наукового ступеня (є процедура, передбачена законодавством), тоді ставте питання про повернення коштів (ст. 1215 ЦК це дозволяє, якщо мала місце недобросовісність з боку отримувача), а також ставте питання про дисциплінарну відповідальність судді (аж до звільнення) за порушення суддівської етики (це можливо). А не огульно вимагайте понизити соціальні стандарти всій професії, в т. ч. тим, хто доброчесно захистився.
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ МАЄ БУТИ ІНДИВІДУАЛЬНА, БО КОЛЕКТИВНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ = ФАШИЗМ / РАШИЗМ / ТОТАЛІТАРИЗМ
показати весь коментар
10.03.2026 10:58 Відповісти
Ви ще напишіть, що завдяки підвищенню зарплат та пенсій судді перестали брати хабарі
показати весь коментар
10.03.2026 11:06 Відповісти
Те, що це явище суттєво (!!!) зменшилося після зростання зарплат - факт.
Те, що воно буде повертатися, бо з 2021 року зарплати суддям заморожені, а інфляція / девальвація знецінила їх за цей час наполовину - теж "до гадалки не ходи".
Те, що в жодній країні світу корупція не дорівнює нулю - теж давайте не будемо ідеалістами.
показати весь коментар
10.03.2026 11:15 Відповісти
Погоджусь в цілому, але наш "нуль" виглядає якимсь ну дуже роздутим 😂
Окрім суддів у нас є й інші категорії населення, і їм ніхто не компенсуватиме наслідки інфляції / девальвації.
показати весь коментар
10.03.2026 11:18 Відповісти
Роздутий - так боротися треба. А у нас НАБУ / САП, маючи певні успіхи (типу справи Голови Верховного Суду Князєва), більше піаром займаються і політичними іграми. Зато дітей з картонками на Майдан мобілізують демонстрації проводити . . . Працюють антикорупційні органи з 2017 року - де ефективний результат ? На них мільярди бюджет за цей час витратив, а у суспільства враження, що з 2017 корупції стало більше - так тоді треба ставити питання, чи справді НАБУ / САП спроможні робити свою роботу . . .

Що стосується інших категорій - ну Ви неправі. У приватному секторі зарплата з 2021 завжди зростала. А у суддів - ні. Пенсіонерам навіть пенсії індексують, за ці 5 років пенсії виросли удвічі, а у суддів життя завмерло на 2021 році. Так що . . .
показати весь коментар
10.03.2026 11:31 Відповісти
Кровосісі на тілі України...Кому дякувати за таке раювання в Україні 5 -ї колони Кремля???? Хто ж так файно реформував цих законніков???
показати весь коментар
10.03.2026 11:07 Відповісти
Причому один на всіх. У будь якій галузі та ідеї. Це як свого часу був доктор наук отий придурок шо втік до рашки з мордою шизофреніка.
показати весь коментар
10.03.2026 11:09 Відповісти
У кожного своя фішка - в прокурорів інвалідність,у суддів вчена ступінь.Це неодмінний атрибут форми.У ста відсотків все це купляється за гроші,так що плагіат тут ні до чого.Деякі судді навіть такого слова не знають...
показати весь коментар
10.03.2026 11:37 Відповісти
Там плагиату было и 50 лет назад немерено! Спросите у профессора Сташеса. Только давно его нет.А плагиату как грязи!
показати весь коментар
10.03.2026 11:49 Відповісти