12461 відвідувач онлайн

Без курток і трусів: чому постачальники знову почали війну з Міноборони

Автор: 

У травні 2025 були скасовані майже 20 тендерів "Державного оператора тилу" на постачання нелетального забезпечення армії. Йдеться здебільшого про вироби текстильної промисловості - куртки, штани, труси, сумки, рюкзаки.

При цьому кваліфікаційними критеріями до торгів було передбачено залучення саме українських підприємств. Що тоді сталось і чому виробники знову влаштували обструкцію Міноборони, розбирався Цензор.НЕТ.

95 % закупівель "Державного оператора тилу" відбувається на відкритих торгах у системі Prozorro. І більшість з них успішні. Наймасштабніший збій стався навесні минулого року, коли ДОТ не зміг законтрактувати закупівлю харчів на другий квартал 2024 року. Тоді всі постачальники відкликали свої пропозиції. А перед тим компанія "Атомсервіс" направила на Міноборони ультимативний лист, де вимагала змінити кваліфікаційні критерії.

У результаті ДОТ змушений був укладати прямі договори, а саме постачання в перші тижні другого кварталу було на межі провалу. І вся ця історія видавалася спланованою виховною акцією старих постачальників.

Але після цього невдалі торги були явищем досить рідкісним.

І ось у травні раптом це явище стало масовим.

Спершу провалились торги на 170 тисяч сорочок поло, потім на 50 тисяч вітровологих захисних штанів, далі на 10 тисяч маскувального костюма, 115 тисяч курток вітровологозахисних зимових та 500 тисяч трусів.

Форма для ЗСУ

Як пояснив Цензор.НЕТ один з учасників ринку, виробників не влаштувала ціна.

Після цього ДОТ розіслав листи "з метою аналізу альтернативних джерел постачання речового майна для військовослужбовців" з проханням надати цінову пропозицію на перелік товарів, які можуть бути відшиті не в Україні.

У списку костюм літній польовий, куртка вітроволога захисна, кепі, сорочки поло, фуфайки, штани, білизна, мішки спальні, рукавички тактичні. Загалом 23 позиції.

Лист ДОТ

Відповідь ДОТ

Дуже швидко цей запит розлетівся по соцмережах через певних осіб. У дусі, що ДОТ ображає вітчизняного виробника. І що це за запит з терміном подачі відповіді у 3 дні. Мовляв, під конкретного постачальника.

На запит Цензор.НЕТ щодо зриву закупівель та запиту до постачальників імпорту у вівторок ДОТ відповів так:

"Щодо торгів, що не відбулись: По деяких позиціях не відбулись торги через відсутність учасників процедур. Зауважимо, що торги оголошуються завчасно на 3-4 квартали 2025 року згідно  з додатковою потребою доведеної на вивільнений фінансовий ресурс. Неуспішні процедури не вплинуть на безперервність постачання", - сказано у відповіді ДОТ.

"Щодо запитів на імпорт товарів. Запит на інформацію є звичним механізмом ДОТ в рамках аналізу ринку. Він застосовується для розуміння пропозиції, справедливої ціни та спроможностей. Як і раніше, ДОТ застосовує додатковий критерій локалізації в тендерах задля підтримки національного виробника. Проте, забезпечення Збройних Сил України лишається першочерговим пріоритетом ДОТ", - зазначили у пресслужбі агенції.

У середу в полеміку вступив один з ключових виробників, власник "Текстиль Контакту" Олександр Соколовський. Він підтвердив версію про те, що українські виробники вважають ціну ДОТ низькою.

"… багато останніх травневих торгів не відбулися, бо ніхто на них з вітчизняних виробників не подався. Так а що вас здивувало, якщо в ціх торгах ви чомусь поставили очікувану вартість на 13-27% нижче ніж в минулому році (в якому і так ми працювали на межі рентабельності). Крім того - а хто заважав імпортерам (до яких цей запит) вийти на ці відкриті в Prozorro торги і порадувати ДОТ економією бюджету?", - написав Соколовський у Facebook.

"Тому незважаючи на те, що багато фабрик зараз без роботи, ніхто з реальних виробничників не буде підписувати контракти з цінами нижче собівартості. Бо так це не працює. І інакше дійсно треба шукати дешевий імпорт, який апріорі якісним бути не може. Хоча зрозуміло, що під тиском його можуть навіть і прийняти, але потім цю невідповідність відчують вже наші бійці на фронті. На жаль про них імпортери - бракороби не думають", - додав він.

Чи правий у своїх претензіях Соколовський, подивимось.

Далі порівняльна таблиця цін на товари, щодо яких були зірвані торги:

Закупівлі ДОТ

Як видно з таблиці, лише ціна на штани в травні була вищою, ніж у грудні. Решта ж позицій були дійсно нижчими в середньому на 20 % за попередні.

Тому претензії виробників геть не безпідставні.

власник "Текстиль Контакту" Олександр Соколовський.

"Дуже дивно, шановний DOT, побачити таку розсилку, особливо після того, як ви в минулому році переконалися, що демпінгова ціна пропозиції від імпортерів - це потім як правило або невідповідна якість, або зрив контрактів. А потім ще й судові тяжби з цими імпортерами, бо вони і штрафні санкції відсуджують, та ще й не хочуть передоплату повертати після того, як ДОТ розриває угоди через непостачання продукції. Так навіщо вам це знов?", - обурився Соколовський.

Ця репліка одного з ключових постачальників вочевидь стосується вже добре відомого скандалу з компанією "Фармінко". Яка в березні минулого року виграла тендери на відшиття 75 тисяч курток за дуже низькими цінами, але на пів року прострочила терміни поставки. А потім більшість курток, які були відшиті у В’єтнамі, не були прийняті управлінням якості Міноборони.

Минулого року українські виробники вже звинувачували Міноборони в тому, що воно утискає їх інтереси. Але тоді вони це робили здебільшого тихо.

Єдиний, хто влаштував публічний скандал, був Олег Мітрохін, один з найбільших виробників.

Останній місяць Мітрохін став предметом "розслідувань" телеграм-каналу "Джокер", через що бізнесмен навіть звернувся до СБУ.

В останній з версій телеграм-каналу саме Мітрохін організував таку "цехову змову", через яку постачальники відмовились від торгів.

Відповідати на запитання, правда це чи ні, співрозмовники Цензор.НЕТ не стали.

Так чи інакше, об’єктивна проблема є – українські виробники дійсно не можуть конкурувати за дешевизною з виробниками Китаю, В’єтнаму чи Туреччини.

Але є інша правда. В принципі, давно відомо, що українські виробники також завозять частину своєї продукції з-за кордону. Одна з таких оборудок Мітрохіна розслідується НАБУ.

З іншого боку, це ж не єдина цехова претензія до ДОТ. У лютому був аналогічний скандал через бронежилети. Тоді, правда, торги ніхто не зривав. Але цех був явно невдоволений тим, що ледь не всю потребу у бронежилетам ДОТ пробував віддати компанії-посереднику, яка була куплена за 2 дні до торгів і є представником ізраїльської компанії, яка виробляє бронежилети, щоправда, не 6-го, а четвертого класу.

І історія принаймні частини українських виробників бронежилетів – це не про надприбутки, а про спроби запуститись з нуля.

Український бюджет дійсно дуже обмежений. Оборонна дірка становить 400 мільярдів. І під загрозою навіть виплати зарплат військових. Міноборони з Командуванням сил логістики навіть переглядали закупівлі комплектів харчів у бік зменшення для тих, хто не на лінії зіткнення.

Але якщо іти лише за логікою дешевшої ціни, то тоді можна вбити всіх своїх виробників. А саме вони зрештою платять податки.

Зараз ситуація вже дійшла до того, що в обмін на бронювання працівників (а Міноборони дає його на 100%) деякі виробники погоджуються продавати нижче ринкової вартості.

Але ця історія не може працювати всюди. Бо не всі виробники – "Укрнафта". І навіть тут ця історія не може тривати вічно.

І в ідеалі, щоб вирішити такі конфлікти, в Міністерстві мав би працювати департамент політики закупівель. Але… цей департамент, скоріше за все, спочине в бозі до початку літа.

Чи не єдиний позитивний результат його діяльності – це створення Колегіального органу з перегляду техумов для товарів, що постачаються ЗСУ.

В решті ж результатів нема. Хоча саме цей департамент мав би організовувати та проводити міжвідомчі групи, щоб знайти й унормувати механізми, які б збалансували інтереси виробників і держави. Жодної групи не було. Впровадження стандартів НАТО виродилось у дострокове об’єднання АОЗ і ДОТ, які вже з минулого тижня сидять в одному офісі.

До речі, цей же департамент мав би докласти руку до того, щоб безпілотники купувались за технічною специфікацією, а не за назвами. Але, схоже, що цю проблему Міноборони переклало на плечі НАЗК.

Зате українське військо стає заручником чергової кризи поганого менеджменту.

Натомість у Міноборони відновлять департамент закупівель, який за своїми функціями дублюватиме ДОТ.

Тетяна Ніколаєнко, Цензор. НЕТ

Топ коментарі
+7
В табличку перегляньте уважно ,ще раз - щоб не ганьбитися на загал. Закупівельні ціни на травень 2025 нижчі за 2024.
Від того що війна в країні - корова не стала їсти менше ,а давати більше молока .
Звичайно можна діяти по сралінським методам - щоб люди працювали за пайку хліба і шили одяг з сукна державних запасів . Але в ринковій економіці - це не працює - бо собівартість виробу зростає через ріст цін на зарплати , сировину (інфляція+ріст валют) , а також ріст енергоносіїв (привіт державі -яка піднімає на них ціни )
показати весь коментар
29.05.2025 12:37 Відповісти
+7
Насправді все дужепросто - якщо ціну ,яку пропонують продавцю нижче його рентабельності - то нормальний продавець відмовляється.
А рентабельність у різних Продавців різна - і залежить від багатьох факторів. Тому й існує вільний ринок та конкуренція...
показати весь коментар
29.05.2025 15:02 Відповісти
+6
Собівартість не може бути рентабельною . Бо це просто покриття витрат на виробництво . Ви ж не будете ходити на роботу лише тому ,що вам оплачують проїзд та обід на роботі.
Мова про рентабельність
Рентабельність = собівартість продукції + прибуток на рівні не менше 20% річних
показати весь коментар
29.05.2025 14:18 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
В табличку перегляньте уважно ,ще раз - щоб не ганьбитися на загал. Закупівельні ціни на травень 2025 нижчі за 2024.
Від того що війна в країні - корова не стала їсти менше ,а давати більше молока .
Звичайно можна діяти по сралінським методам - щоб люди працювали за пайку хліба і шили одяг з сукна державних запасів . Але в ринковій економіці - це не працює - бо собівартість виробу зростає через ріст цін на зарплати , сировину (інфляція+ріст валют) , а також ріст енергоносіїв (привіт державі -яка піднімає на них ціни )
показати весь коментар
29.05.2025 12:37 Відповісти
Питання - а хто визачає яка собівартість є рентабельною ?!
показати весь коментар
29.05.2025 13:44 Відповісти
Собівартість не може бути рентабельною . Бо це просто покриття витрат на виробництво . Ви ж не будете ходити на роботу лише тому ,що вам оплачують проїзд та обід на роботі.
Мова про рентабельність
Рентабельність = собівартість продукції + прибуток на рівні не менше 20% річних
показати весь коментар
29.05.2025 14:18 Відповісти
Правильно - але як вирахувати собівартість продукції ? Це знає лише виробник ...
показати весь коментар
29.05.2025 15:00 Відповісти
Насправді все дужепросто - якщо ціну ,яку пропонують продавцю нижче його рентабельності - то нормальний продавець відмовляється.
А рентабельність у різних Продавців різна - і залежить від багатьох факторів. Тому й існує вільний ринок та конкуренція...
показати весь коментар
29.05.2025 15:02 Відповісти
вільний ринок ... та конкуренція...
На жаль в нас точно не той випадок ... саме тому мало хто з хлопців носить видану форму - більшість взуття та одяг купують самі , бо те що видають - здебільшого поганої якості ...((
показати весь коментар
29.05.2025 15:12 Відповісти
В нас блат та корупція
показати весь коментар
29.05.2025 15:19 Відповісти
Собівартість продукції - це проблема виробника. Покупець лише співставляє ціни і пропозиції, якість товарів на ринкі і... обирає більш адекватний своїм вимогам і бюджету варіант.
20% прибутку під час війни... не занадто жирно буде?
показати весь коментар
30.05.2025 08:57 Відповісти
20% прибутку під час війни... не занадто жирно буде?

Давайте рахувати - вам потрібно організувати виробництво , знайти гроші на закупку сировини ,зарплату людям - купа відповідальності . Плюс потрібно не зірвати строки ,щоб не отримати штрафи .... І це все менше ніж за 20%
А з іншої сторони можна - не перейматися цим всім і покласти гроші на депозит під 16- 17 % в банк періодично донатити і не мати геморою ..

Тому для мене люди ,які не мають блатів у держорганах і у яких рентабельгність менше 20 % - і які підписуються під рентабельність менше 20 % - справжні волонтьори... Бо з державою ніколи не знаєш - чи отримаєш ти від неї гроші остаточно ...
показати весь коментар
30.05.2025 11:16 Відповісти
Таблиця була в порівнянні з 24 за січень 25 згодом на сайті її замінили на травень 25 . У січні шість позицій з семи були дорожчими ніж у 24.
показати весь коментар
29.05.2025 20:04 Відповісти
Вже час настав вивезти вас усіх за місто до посадки.....
показати весь коментар
29.05.2025 22:21 Відповісти
Точно такие наколенники, в розницу, 439 грн стоят. Умеров.ю, наверное, 200 грн на каждую пару, своей доляхи прикрутил
показати весь коментар
30.05.2025 09:04 Відповісти
Знову дерібан!!!! Коли вже всі ці покидьки будуть висіти на ліхтарях???
показати весь коментар
30.05.2025 12:23 Відповісти
які саме, виборці цих гнид чи обрані ними ж дефективні менеджери як і лідор балдибілдер?
показати весь коментар
31.05.2025 10:25 Відповісти
У нас всі політики походять не від народу, а від бувших комуняк - гнид московських вошей. Ото попробуй із них щось обрати.
Народ не причина, а жертва. Тому народ звинувачувати є злочинним.

З урахуванням, що в 1991 році народ поголовно проголосував за незалежність, а комуняки монолітно показали народу дулі і почали перерозподіляти між собою державну власність, всякі бізнеси і т.п. І обкрадати народ і дурити.

Вихід один. На виборах всим народом псувати всі бюлетені викреслюванням усих. Поки не зроблять вибори дійсно демократичними. А телеканалам які належать олігархаи заборонити вести політичні новини й інші політичні передачі.
показати весь коментар
03.06.2025 04:26 Відповісти
І ще. Вибори в нас в парламент мають бути тільки по мажоритарці.
Але кандидатами не повинно бути ніяких самовисуванців. Тільки висуванці колективів - не менше 50 людей. Притому має бути детально розказано про цей колектив і його кількість і скільки було за і скільки проти. Голосування в колективах мають бути тільки таємними. Ніяких підняттів рук.
В колективах - наукових, учбових закладах та інших) ще є прекрасні, патріотичні, розумні люди. Ще не всі виїхали.
показати весь коментар
03.06.2025 05:02 Відповісти
коноплю курите?
показати весь коментар
03.06.2025 11:26 Відповісти
Таня Ніколенко, ви шо ідіотка - де ви живете - це сама корумпована країна світу - мало того шо кровавий дракон зеленский кожного дня п'є кров дітей України, так ще як вони крадуть - а крадуть все, бо 75% їх підтримують - бо чим скоріш все розкрадуть, тим скоріш вони будуть губернею ***..а.
показати весь коментар
01.06.2025 16:10 Відповісти
То без мавіків, то без трусів...
показати весь коментар
01.06.2025 17:03 Відповісти
"Таваріщ Чє", що на фото без берета, все тримає під контролем!
показати весь коментар
03.06.2025 12:33 Відповісти
Умеров без трусів? Не вірю! Такий видний дядько і безштанько? Не накрав навіть на труси? Та ну...
показати весь коментар
08.06.2025 19:12 Відповісти
Які труси! В нього вже три "золотих парашута" напоготові.
показати весь коментар
09.06.2025 19:07 Відповісти