4955 відвідувачів онлайн

Кабмін затвердив новий правопис кримськотатарської мови на основі латиниці

кримські,татари

Кримськотатарську мову перевели на латинську графіку.

Як інформує  Цензор.НЕТ, про це повідомляє Представництво президента України в Автономній Республіці Крим.

"4 квітня 2025 року Кабінет Міністрів України зробив важливий крок у напрямку збереження мовної самобутності кримськотатарського народу. Уряд підтримав пропозицію подану Державною службою України з етнополітики та свободи совісті щодо використання нового правопису кримськотатарської мови, який був схвалений Національною комісією з питань кримськотатарської мови", - ідеться в повідомлення.

Як розробляли правопис

Цей документ — результат масштабної роботи, яка тривала з 2023 року, відповідно до урядового розпорядження. Правопис базується на алфавіті, затвердженому ще у вересні 2021 року, і передбачає використання латинської графіки, що відповідає сучасним мовним тенденціям та історичній традиції кримськотатарської мови.

Над створенням правопису працювали провідні мовознавці, науковці та представники кримськотатарського народу. Зокрема, до розробки долучилися Міністерство освіти і науки України, Інститут мовознавства ім. О.О. Потебні НАН України, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Меджліс кримськотатарського народу та інші фахівці.

Суть правопису

Затверджені правила охоплюють написання, навчання, використання у медіа, літературі та топоніміці. Вони рекомендовані до застосування всіма державними органами, включно з місцевими адміністраціями та військовими адміністраціями, зокрема на території тимчасово окупованих Автономної Республіки Крим та міста Севастополя.

"Розроблення правопису кримськотатарської мови є складовою частиною виконання Стратегії розвитку кримськотатарської мови до 2032 року, яка координується Національною комісією з питань кримськотатарської мови. Нагадаємо, що Постійна Представниця, є співголовою цієї комісії", - наголосили у відомстві.

Це рішення має важливе символічне й практичне значення: воно не лише забезпечує реалізацію прав корінного народу України, а й підтримує міжкультурний діалог у багатонаціональній державі", - додали в Представництві.

У відомстві зауважили, що перехід кримськотатарської мови на латинську графіку тривав з часів здобуття Україною незалежності, і цей процес вже завершений.

Топ коментарі
+16
Для чого? Щоб ми "бекали" та "мекали", як кацапи, які пишуть одне, а читають інше? Кирилиця написана саме під нашу, слов"янську фонетику. Тому як чуєм - так і пишем. І як пишем - так і читаєм. Я колись проекспериментував - зі слів поляка, який знав українську мову, написав "кирилицею польський текст з його слів... Так у нього "очі на лоба полізли"!!! сказав: "Незвично... Але менше "умовностей" в написанні...".
показати весь коментар
05.04.2025 20:15 Відповісти
+15
На латиницю варто й українську мову перевести.
показати весь коментар
05.04.2025 20:04 Відповісти
+8
Неправда.
Я єдиний раз в житті був в Криму - на мою українську приязно реагували ВИКЛЮЧНО кримські татари - і відповідали охоче українською. В Дрогобичі, звідки я, багато (як і всюди) біженців. Киримли давно заговорили Українською. Люди з певних Українських областей далі кацапською.
показати весь коментар
05.04.2025 20:21 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Подалі від України, поближче до Туреччини. Від Ердогана велике спасибі!.
показати весь коментар
05.04.2025 19:41 Відповісти
На всьому півдні України з давен жили татари, нікого не чіпали . Якщо чіпали, то турки винні були . З ними навіть москалів неодноразово мочили. Тепер тільки трохи в Криму залишилося. І там їх нищать. Турки їх винищили? Дуже складне питання, щоб простим людям вирішувати, чи давати поради. Їх самих питали, як вони хочуть виживати, вислухали їх?
показати весь коментар
05.04.2025 20:29 Відповісти
вы обезумели?

дa тaтaры угоняли нa свои рaбские рынки всех до кого могли дотянуться. тaм ВСЯ экономикa Крымa держaлaсь нa рaбaх.
показати весь коментар
05.04.2025 22:42 Відповісти
А что делают русские? Это вообще пиз...ц. Все войско царя алексея михаловича татары продали в рабство, снимаю перед ними шляпу. Нех..й им на Украину было приходить. И пожарскому отрубили голову. Вот так и и нужно с кацапами поступать. Здесь на юге, татарские села, украинские и молдаванские были в перемешку. Никто ни на кого не нападал и не угонял в рабство. Раша сейчас так и осталась страной рабов.
показати весь коментар
07.04.2025 11:22 Відповісти
Недобре це, хлопаки…
показати весь коментар
05.04.2025 19:44 Відповісти
Зеленський з Єрмаком підсовують Україні бомбу сповільненої дії. Колись вибухне, як Косово. До речі, кримські татари не автохтонне населення Криму, а з'явилися там у 13 столітті
показати весь коментар
05.04.2025 22:44 Відповісти
Не "фантазуй"... "Прийшли" туди лише "ногаї". Прийшли у 12 столітті, з воїнами Субедея. Зайняли степові райони Криму та Північне причорномор"я. А "кримські татари - це омусульманені хозари, що живуть там з часів виникнення Хозарського каганату... Їх "двоюрідні брати" - караїми. У обох народів - єдина мова. От тільки караїми зберегли віру предків - юдаїзм...
показати весь коментар
06.04.2025 00:02 Відповісти
Ти несеш ахінею. Не путай ногаїв -кримських татар з ногайською ордою. Кримські татари не мають жодного відношення до хазар і сформувалися на базі половецьких племен. Гірські кримські татари це результат змішування багатьох народів.
показати весь коментар
06.04.2025 02:14 Відповісти
Доведи... Я два роки жив поряд з караїмами, татарами та ногаями, на одній вулиці.... І моя дружила з жінками цих трьох народів...
показати весь коментар
06.04.2025 03:30 Відповісти
Подивися в Вікіпедію, хоч українську, хоч російську.
показати весь коментар
06.04.2025 13:38 Відповісти
Що я там повинен побачить?
показати весь коментар
06.04.2025 13:47 Відповісти
Дивне запитання. Ти побачиш там про предмет нашого діалогу. Достатньо широко освітлений.
показати весь коментар
06.04.2025 13:57 Відповісти
Доведеня правоти лежить на тому, хто щось стверджує... Доводь...
Пошуки доводів своєї "неправоти" не входить до моїх обов"язків...
показати весь коментар
06.04.2025 14:26 Відповісти
Кримські татари сформувалися як народ у https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC Криму і є нащадками різноманітних народів, що жили на півострові та в https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D0%BD%D1%82%D1%96%D0%B9%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE-%D0%BA%D0%B0%D1%81%D0%BF%D1%96%D0%B9%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BF Північному Причорномор'ї у різні історичні епохиhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8#cite_note-139 [129]https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8#%D0%A1%D1%83%D0%B1%D0%B5%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D0%B8 .

Кримські татари склалися шляхом змішування різних тюркомовних кочових народів степового Криму та Причорномор'я - тюркські татарські племенаhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8#cite_note-FOOTNOTE%D0%92%D1%96%D0%BB%D1%8C%D1%8F%D0%BC%D1%81,_%D0%A8%D0%B5%D0%B9%D1%85%D1%83%D0%BC%D1%94%D1%80%D0%BE%D0%B22021800-92 [82]https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8#cite_note-enbrit-59 [51]https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8#cite_note-sadur-93 [83]https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8#cite_note-MFK2006-94 [84]https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8#cite_note-%D1%96%D1%81%D1%85%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%B2-95 [85], західні https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D1%86%D1%96 половці, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%B2%D0%B0%D1%80%D0%B8 авари, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B5%D1%87%D0%B5%D0%BD%D1%96%D0%B3%D0%B8 печеніги, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D0%BE%D0%B7%D0%B0%D1%80%D0%B8 хозари, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B0_%D0%92%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%B0_%D0%91%D0%BE%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%96%D1%8F булгари, незначною міроюhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8#cite_note-140 [130] https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%BE%D0%B3%D0%B0%D0%B9%D1%86%D1%96 середньовічні ногаї (звідси назва степового субетносу кримських татар) з жителями гірської і передгірної частини півострова - https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B8 алани, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%B8 греки, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%B8 кримські готи, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BA%D1%96%D1%84%D0%B8 скіфи, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%86%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B9%D1%86%D1%96 італійці та іншіhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8#cite_note-141 [131]https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8#cite_note-%D0%92%D0%BE%D0%B7%D0%B3%D1%80%D0%B8%D0%BD-142 [132]https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8#cite_note-143 [133].
показати весь коментар
06.04.2025 14:33 Відповісти
Ти коли-небудь стикався лицем в лице з караїмами, киримли та ногайцями? Караїми та киримли - мають лиця більш кавказсько-європеоїдного типу, аналогічні тим же азербайджанцям. (вони теж є гілкою потомків хозар) А "ногаї"- чисті "монголоїди"... Мені самі "ногаї" хвалилися, що у них "найчистіша" кров, без домішки інших народів. І вони до цих пір стараються укладать шлюби всередині свого етносу...
Ти читав лише Вікіпедію - а я вивчав історичні праці, та спілкувався безпосередньо з представниками цих народів, живучи тривалий час, поряд з ними...
Так хто має більший обсяг знань та про яку "суміш" може вестись мова?
показати весь коментар
06.04.2025 14:59 Відповісти
"Мені самі "ногаї" хвалилися, що у них "найчистіша" кров, без домішки інших народів. І вони до цих пір стараються укладать шлюби всередині свого етносу..."Самі ногаї"- це, звичайно, професура філологічних і історичних факультетів?
показати весь коментар
06.04.2025 15:06 Відповісти
У кацапів є таке поняття "Ёрничать"... Тобі воно відоме? В українськів мові приблизно - "саркастично блазнювать"...
Ногаї - вчорашні кочовики. І у них родоплемінні зв"язки набагато тісніші, ніж у середовищі європейських народів. Я жив близько десяти років поряд з казахами. Це такий самий кочовий народ. Вони до цих пір знають свою родо-племінну структуру (як "жус", так і рід). Нам це важко зрозуміть, бо такі зв"язки у нас уже щезли.
Я перестаю вести з тобою полеміку, бо бачу, що це суперечка школяра зі студентом ВУЗу... Твоє "поверхаххапайство" неперевершене... І я не бачу сенсу читать тобі лекцію - марне витрачання часу...
показати весь коментар
06.04.2025 15:19 Відповісти
Там же і сказано "незначною міроюhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8#cite_note-140 [130] https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%BE%D0%B3%D0%B0%D0%B9%D1%86%D1%96 середньовічні ногаї (звідси назва степового субетносу кримських татар) .
показати весь коментар
06.04.2025 15:08 Відповісти
Сформувалися ( кримські татари) в Криму на основі https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B8%D0%BF%D1%87%D0%B0%D1%86%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8 половецької мовної культури та https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%86%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%BC ісламу внаслідок утворення https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B5_%D1%85%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE Кримського ханства та https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0_%D0%B4%D0%B8%D1%84%D1%83%D0%B7%D1%96%D1%8F дифузії і https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1%81%D0%B8%D0%BC%D1%96%D0%BB%D1%8F%D1%86%D1%96%D1%8F_(%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0) міксації різних етносів здебільшого https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1%8E%D1%80%D0%BA%D0%B8 тюркського, але частково також і нетюркського походження, що у різний час жили в Кримуhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8#%D0%95%D1%82%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D0%B7_%D1%82%D0%B0_%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D1%96%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F [⇨
показати весь коментар
06.04.2025 14:35 Відповісти
Говорили (половці) https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B8%D0%BF%D1%87%D0%B0%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0 половецькою мовою, що в XIII-XIV ст. була https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D1%96%D0%B6%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B0_%D0%B4%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D1%96%D0%B6%D0%BD%D0%B0_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0 мовою міжнаціонального спілкування на теренах Золотої Орди. Стали основним елементом етногенезу степових https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B8%D0%BF%D1%87%D0%B0%D1%86%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8 кипчацьких народів - https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8 кримських татар, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%B7%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8 волзьких татар, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D1%85%D0%B8 казахівhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D1%86%D1%96#cite_note-%D0%9A%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9-1 [1], https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%83%D0%BC%D0%B8%D0%BA%D0%B8 кумиків, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BC%D0%B8 караїмів, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%BE%D0%B3%D0%B0%D0%B9%D1%86%D1%96 ногайців та інших. Також взяли участь у генезі https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%86%D1%96 українцівhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D1%86%D1%96#cite_note-%D0%9F%D1%80%D1%96%D1%86%D0%B0%D0%BA-2 [2], https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D0%B3%D0%BE%D1%80%D1%86%D1%96 угорців, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%BE%D0%BB%D0%B4%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8 молдован, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D1%83%D0%BC%D1%83%D0%BD%D0%B8 румунів, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%BE%D1%81%D1%96%D1%8F%D0%BD%D0%B8 росіянhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D1%86%D1%96#cite_note-%D0%9F%D1%80%D1%96%D1%86%D0%B0%D0%BA-2 [2], народів https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%96%D0%B2%D0%BD%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9_%D0%9A%D0%B0%D0%B2%D0%BA%D0%B0%D0%B7 Північного Кавказу, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%BF%D1%96%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%80%D1%96%D0%B2 Криму, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%BB%D0%B6%D1%8F Поволжя та https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D1%8F_%D0%90%D0%B7%D1%96%D1%8F Середньої Азії.
показати весь коментар
06.04.2025 14:58 Відповісти
Полове́цька мо́ва (coman, ********, татарча) - https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1%8E%D1%80%D0%BA%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8 тюркська мова, якою розмовляли https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BF українські степовики https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D1%86%D1%96 половці XI-XIV століть. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D1%96%D0%BD%D0%B3%D0%B2%D0%B0_%D1%84%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D0%B0 Лінгва франка https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D1%96%D1%87%D1%87%D1%8F середньовічного https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%84%D0%B2%D1%80%D0%B0%D0%B7%D1%96%D0%B9%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BF Євразійського степу та https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%97%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D1%82%D0%B0_%D0%9E%D1%80%D0%B4%D0%B0 Золотої Орди. Належить до https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B8%D0%BF%D1%87%D0%B0%D1%86%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8 кипчацької групи мов https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BB%D1%82%D0%B0%D0%B9%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8 алтайської мовної сім'ї. Половецька - https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%B3%D0%BB%D1%8E%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D1%96_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8 аглютинативна мова з елементами https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8 аналітизмуhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0#cite_note-%D0%A7-1 [1]. Склала основу https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B8%D0%BF%D1%87%D0%B0%D1%86%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8 кипчацьких мов. З другої половини XVIII ст. - https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B2%D0%B0_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0 мертва мова; останній https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D1%96%D0%B4%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%86%D1%8C рідномовець - https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%86%D1%88%D1%82%D0%B2%D0%B0%D0%BD_%D0%92%D0%B0%D1%80%D1%80%D0%BE Іштван Варро - помер https://uk.wikipedia.org/wiki/1770 1770 року.
показати весь коментар
06.04.2025 15:02 Відповісти
Оце тобі пощастило. Я за 15 років життя в Криму зустрів лише одного корінного караїма, навіть запис про національність в паспорті перевірив і метрику, бо думав що грек, і це при тому, що сфера діяльності постійно охоплювала половину півострова і співпрацю з місцевим населенням, громадами, колгоспами, радгоспами і т.д. Мені навіть уявити важко реакцію Ніцшеля (караїма) на версії істориків про двоюродних братів татар або євреїв. З його слів - караїми вважали, що їхні предки перебрались в Крим з Кіпру, а татар і євреїв окупантами караїмських поселень.
показати весь коментар
06.04.2025 16:51 Відповісти
Не встигли від кацапів ще позбутися, давай туркицю запроваджувати.
показати весь коментар
05.04.2025 19:46 Відповісти
Почитайте рішення першого курултаю про референдум щодо незалежності Криму. Ось де СБУ мала б працювати а не пост фактум слухати ріпу.
показати весь коментар
05.04.2025 19:48 Відповісти
Курултай урочисто привітали члени Української Центральної ради і особисто Симон Петлюра. .....в ІІІ Універсалі Центральної ради, проголошеному 20 (7) листопада 1917 року, зазначалося, що Крим не входить безпосередньо до складу Української Народної Республіки.
показати весь коментар
06.04.2025 01:24 Відповісти
Це ж треба… Замість того щоб інтегрувати їх в наше суспільство, бо вони поголовно русифіковані і не володіють мовою, не інтегровані в культуру, їх намагаються ще більше віддалити від нас і закласти основи сепаратизму…Хто ж такий розумний?
показати весь коментар
05.04.2025 19:58 Відповісти
Неправда.
Я єдиний раз в житті був в Криму - на мою українську приязно реагували ВИКЛЮЧНО кримські татари - і відповідали охоче українською. В Дрогобичі, звідки я, багато (як і всюди) біженців. Киримли давно заговорили Українською. Люди з певних Українських областей далі кацапською.
показати весь коментар
05.04.2025 20:21 Відповісти
Якось я їхав з Одеси до Івано-Франківська потягом. Було літо. Сусід роздягнувся до пояса. На його тілі тату християнські мирно сусідствували з язичеськими. І хоча він був родом з Дрогобича всю дорогу розмовляв з двома супутницями одеситками, як і з власним сином, що їхав з ним, виключно на російській мові. Проте з дружиною по телефону розмовляв по -українськи. Таке от дрогобицьке бидло. А ти говориш.
показати весь коментар
05.04.2025 22:37 Відповісти
На латиницю варто й українську мову перевести.
показати весь коментар
05.04.2025 20:04 Відповісти
Для чого? Щоб ми "бекали" та "мекали", як кацапи, які пишуть одне, а читають інше? Кирилиця написана саме під нашу, слов"янську фонетику. Тому як чуєм - так і пишем. І як пишем - так і читаєм. Я колись проекспериментував - зі слів поляка, який знав українську мову, написав "кирилицею польський текст з його слів... Так у нього "очі на лоба полізли"!!! сказав: "Незвично... Але менше "умовностей" в написанні...".
показати весь коментар
05.04.2025 20:15 Відповісти
Щоб ще далі від кацапів.
показати весь коментар
05.04.2025 21:12 Відповісти
Китайці мають ієрогліфічне письмо, кацапам це не завадило відгризти шмат китаю і перетравити його у собі позбувшись китайців на тих територіях.
показати весь коментар
05.04.2025 21:34 Відповісти
З чого ти взяв, що на тих територіях були колись китайці? Поглянь на карту , де знаходиться Велика китайська стіна. На Далекому сході в районі Зеленого клину були значні поселення українців., які перемістилися туди внаслідок політики переселення російської імперії. Тобі дуже сильно хочеться, щоб замість них там жили китайці?
показати весь коментар
06.04.2025 01:27 Відповісти
Кацапська байка прив'язки до стіни. Якщо прив'язати Китай до стіни, то де та межа для кацапів? Територія Байкалу і до моря входили до Китаю. І кацапи його відгризли в ході опіумної війни за договором, який порушили.
Мені по)(еру хто там живе і хто планує там жити, я говорю історичний факт. Ця територія була Китаєм, а стала кацапією.
показати весь коментар
06.04.2025 01:54 Відповісти
Ти був у тому "Зеленому Клину"? А я був... Там від "України" залишилися лише назви населених пунктів...
показати весь коментар
06.04.2025 07:27 Відповісти
Ага... "Отдай жену "дяде", а сам иди к бл*ди...".
Ми кацапів навчили грамоті, передали в користування свою абетку, а потім її їм подаруємо і візьмем чужу, яка слабо пристосована до слов"янської фонетики... Це все одно, що віддать комусь власну квартиру і піти в орендовану...
показати весь коментар
05.04.2025 23:56 Відповісти
Є ще така штука як транслітерація. Я спробував перекласти. )

- Може і Україні потрібно переходити на латиницю?
- Mozhe i Ukraini potribno perekhodyty na latynytsiu?
показати весь коментар
05.04.2025 21:23 Відповісти
- Може і Україні потрібно переходити на латиницю?
- Mozhe i Ukraini potribno perekhodyty na latynytsiu?
Питання: навіщо нам ускладнювать те, що у нас УЖЕ існує в ПРОСТОМУ вигляді? Це ж лише маленька часточка - в одній короткій фразі! Чотири здвоєні знаки!
Шоб було?!!!
показати весь коментар
05.04.2025 23:52 Відповісти
Та то я просто згадав про транслітерацію. Я ж не пропоную її вводити. Цікаво було, як люди прореагують. Он "молдаван" frank sonatra згадав про якісь дитячі "хутори" та "городи". Мабуть не подобається йому румунська/молдовська мова латиницею. )))
показати весь коментар
06.04.2025 01:01 Відповісти
Їх "румунську/молдавську" мову лінгвісти світу називають "вульгаризованою латиною". Бо це не їх мова. Це мова їх господарів - римських колоністів. Свою мову вони забули, перебуваючи кілька століть під правлінням Риму. Це, здебільшого, "романізовані потомки даків". Білоруси - на тому ж шляху... Бо білоруська мова уже на шляху виродження. Як кажуть "мовники" в БРСР, "беларуска мова - старый патрет бабкы, шо ляжиць в кладовце. Ляжиць, бо жаль викинуць... И ня нужный...". Діти в школі білоруську мову сприймають, як "іноземну"...
показати весь коментар
06.04.2025 03:42 Відповісти
можно всем еще сделать обрезание и принять ислам. а потом уехать куда-то в Гренландию
показати весь коментар
06.04.2025 00:48 Відповісти
Якщо комусь це потрібно, то можна. Але тоді вже не в Гренландію треба їхати, а на хадж в Мекку.
Особисто я, вважаю будь яку релігію злом. )
показати весь коментар
06.04.2025 01:11 Відповісти
Це найважливіша справа під час війни, а особливо для нашого зебільного чиновництва. А якщо про Крим, то ніякої автономії, просто область і заселити кримчанами що вимушено виїхали і тими хто воює на фронті!
показати весь коментар
05.04.2025 20:12 Відповісти
Колись була ідея ліквідувати області взагалі, а залишити щось на кшталт районів.
показати весь коментар
05.04.2025 20:36 Відповісти
Так зараз і райони "укрупняють"! На моїй пам"яті це вже друга така "реконструкція". Перша була у десь у 60-ті. Тоді моє СМТ перестало буть райцентром. Статус райцентру отримало сусіднє містечко, за 25 км від нас. У новий район ввійшли землі кількох районів. А зараз і той райцентр перестав існувать - його землі розділили між трьома сусідніми районами...
показати весь коментар
06.04.2025 03:51 Відповісти
Дуже правильно!!!
Кирилиця, вірніше москалиця (бо абетки для всіх "малих народів" в серисери будувалися все ж на основі расєйської) - була нав'язана кацапами для оптичної схожості написаного тексту расєйською (чекісти інастранні букви нє панімалі) - і, наприклад, марійською, адигейською, казахською, азербайджанською - і можна ше раз кинути лозунг про те, шо між ними тисячі кілометрів, але всєнароти sssr - братья.
Прибалтів не вдалося перевести на кирилицю, грузинів з вірменами теж: не далися, молодці - зрозуміли на маскві, шо можна відгрести ше більше проблем, аніж вже було під час насильницького "братання" - i лишили в спокої.

Тепер з мовою киримли, історично-лінґвістичний екскурс.
В 20х роках 20го століття Мустафа Кемаль Паша, наречений потім Ататюрком (батьком турків) запровадив в турецькій частині того, що залишилося від розваленоі Османськоої Імперії республіку, відділив релігійну владу від світської і перевів мову з арабської абетки на латиницю, зобов'язавши всіх молодих вчитися грамоті. І це був ********** ******* в сенсі своєі революційності в арабському світі. В наші дні приблизно 40-70 відсотків носіїв арабської і близьких до неї мов ПИСАТИ-ЧИТАТИ НЕ ВМІЮТь (це не жарт), тому що занадто багато правил правопису, занадто багато виключень, словом, це непросто. Сто років тому грамотними були лише вчителі і священики - фсьо. Решта - нуль. І тут Турецька республіка зі світською владою і народом, де всі молоді володіють грамотою...
Перські імами собі бороди видирали від злості.

Так от.
Кримськотатарська є найближчою до турецької і азербайджанської, якщо друга і третя на латиниці, то чому б киримли не перейти теж? Це МАЙЖЕ не про політику. І не лизання Ердоґану: це просто віддавання данини пані Історії.

Це відхід від расєйскої, а не від української!!!!!!!!!

Українцям же на латиницю переходити без потреб, бо первинний Київ: кирилиця прийшла перше до Києва, а потім вже пішла далі на болота - через кілька сот років, коли серед тих боліт появилися перші дяки і священики (вигнані за пиятику з Київських семінарій)...
показати весь коментар
05.04.2025 20:17 Відповісти
👍
показати весь коментар
05.04.2025 21:07 Відповісти
Де ти того лайна нахапався?
Кирилицю створили в той час як хрестили Русь, на теренах ******** Болгарії, греками. Де була кацапія в ті часи?
показати весь коментар
05.04.2025 21:37 Відповісти
Ти ще "ляпни", що і нас на "москалицю" перевели...

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%82%D1%96 Графіті Софії Київської - написи та малюнки, залишені священниками та відвідувачами https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BE%D1%84%D1%96%D0%B9%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%80_(%D0%9A%D0%B8%D1%97%D0%B2) Софійського собору в Києві (виявлено понад 7000 графіті XI - початку XVIII ст.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%82%D1%96_%D0%A1%D0%BE%D1%84%D1%96%D1%97_%D0%9A%D0%B8%D1%97%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97#cite_note-1 [1]). Багато графіті Софії Київської є https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B0%D0%BC%27%D1%8F%D1%82%D0%BA%D0%B8_%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8 пам'ятками української мови

Найпомітнішими дослідниками і відкривачами більшості графіті був історик https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%B8%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B3%D1%96%D0%B9_%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87 Сергій Висоцький та ******** дослідник доктор історичних наук https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D1%80%D0%BD%D1%96%D1%94%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%92%27%D1%8F%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2_%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87 В'ячеслав Корнієнко; першим досліджувати почав https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2_%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%BE_%D0%9C%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87 Павло Попов.

Найдавніші з графіті Софії Київської виконані не https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B8%D1%80%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D1%86%D1%8F кирилицею, а https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%BB%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D1%86%D1%8F глаголицею.

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:Grafiti_Sophiya3.jpg Автограф Володимира Мономаха

Графіті містять цінні відомості про різні сторони життя https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B8%D1%97%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%A0%D1%83%D1%81%D1%8C Київської Русі - зокрема, збереглися записи про смерть https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%AF%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2_%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87_(%D0%9C%D1%83%D0%B4%D1%80%D0%B8%D0%B9) Ярослава Володимировича (Мудрого), автограф https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%80_%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%85 Володимира Мономаха, запис про мирний договір, укладений наприкінці XI ст. між князями https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B2%D1%8F%D1%82%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%BA_%D0%86%D0%B7%D1%8F%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%87 Святополком Ізяславичем, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%80_%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%85 Володимиром Мономахом і Олегом Святославичем на р. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%96%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D1%8C Желані (зараз - https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%96%D1%83%D0%BB%D1%8F%D0%BD%D0%B8 Жуляни), купівлю княгинею, дружиною Всеволода Ольговича, Боянової землі (середина XII ст.).

Також відоме графіті дружини князя https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%86%D0%B7%D1%8F%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2_%D0%AF%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87 Ізяслава Ярославовича Гертруди-Олісави: «Господи поможи рабі своєй Олісаві Святополчі матері, https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D1%83%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9 руський княгині».

Оскільки більшість графіті писали прості, хоч і письменні, жителі давнього https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B8%D1%97%D0%B2 Києва, то нині вони є одним з найвірогідніших джерел про https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0 давньоруську мову, тобто мову, якою розмовляли мешканці https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B8%D1%97%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%A0%D1%83%D1%81%D1%8C Київської Русі, на відміну від принесеної книжної https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A6%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%27%D1%8F%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0 церковнослов'янської мови. Аналіз давніх надписів засвідчує, що їм притаманні багато рис ******** https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0 української мови
До будівництва Москви залишалося більше СТА років...
показати весь коментар
06.04.2025 07:35 Відповісти
Ніякої автономії,область!, як всі в Україні.
показати весь коментар
05.04.2025 20:25 Відповісти
вітаю Киримли!
показати весь коментар
05.04.2025 20:51 Відповісти
"що відповідає ******** мовним тенденціям та історичній традиції кримськотатарської мови"
-
З тенденціями не посперечаєшся... а от щодо історичної традиції... я щось пропустив?
показати весь коментар
05.04.2025 22:20 Відповісти
Ісмаіл Гаспринсьий
показати весь коментар
06.04.2025 01:33 Відповісти
По-перше, арабська абетка чужа для тюркських мов... Вона прийшла до них, разом з ісламом. (так само, як латинська абетка прийшла разом з католицизмом, до західних слов"ян).
По-друге, арабська абетка, як мені поясновали, дуже архаїчна, і погано передає нюанси навіть власної мови, в її ******** варіантах...
По-третє, як мені казали казахи-мовники, латинський алфавіт набагато більше підходить до фонетики казахської мови, А це така сама "тюркська", як і кримськотатарська чи караїмська.
показати весь коментар
06.04.2025 03:58 Відповісти
А Німеччина, планує потребу особового складу для ОБОРОНИ ФРН!!
Десь, близько 1.000.000 осіб!!
А в Україні, з 2019 року, зеленський з помічниками ригоАНАЛІВ, замість посилення обороноздатності України, на асфальт пустив, ВЕЛИЧНІ гроші з бюджету!
А він вийшов, за ціною ЖИТТЯ УКРАЇНЦІВ!
показати весь коментар
05.04.2025 22:44 Відповісти
Доведення правоти сказаного лежить на тому, хто стверджує, що він правий... Доводь...
Я не збираюся відшукувать доводи своєї "неправоти"...
показати весь коментар
06.04.2025 14:01 Відповісти
Я вважав - їх більше... У селі, де я наймав житло було кілька сімей караїмів. Один з них, взагалі, служив зі мною в одній в/ч - капітан, авіаінженер... Саме від нього я довідався вперше про історію караїмів, їх походження, вірування... А почалося це з того, що я здивувався, що він розуміє мову татар... Він очі витріщив і каже: "Так ми ж один народ... Ти ж не дивуєшся, що православні українці розуміють українців-католиків?"
показати весь коментар
06.04.2025 17:47 Відповісти