5 098 49

СМПУ про навалу імпортних сирів: Ми звернулися до прем’єра, якщо реакції не буде – українські заводи закриються до кінця року

Автор: 

Із початку року в Україні різко зріс обсяг імпорту сирів. За перший квартал поставки твердого та напівтвердого сиру з-за кордону зросли на 25%, а подекуди й на 30%. Вітчизняні сирзаводи називають ситуацію критичною. Якщо ситуація залишиться незмінною, то вже до кінця року українські заводи почнуть закриватися.

Про ситуацію на ринку сирів та як запобігти колапсу в галузі "БізнесЦензор" поспілкувався з виконавчим директором Спілки молочних підприємств України Арсеном Дідуром.

Арсен Дідур, виконавчий директор СМПУ

Опишіть, будь ласка, ситуацію, яка склалася з імпортом сиру в Україні, чому закордонної продукції так багато на полицях українських магазинів?

Імпортний сир зайняв майже половину полиць в ритейлі. Загалом імпорт сирів можна розділити на м'які сорти та тверді і напівтверді. Найбільшу загрозу викликає саме категорія твердих та напівтвердих сирів. Тому що це той асортимент, який виробляють наші підприємства.

Якщо взяти структуру, звідки йде цей сир, то це на 80% Польща. Ситуація не приємна та не здорова. Вона ставить під ризик існування наших сирзаводів.

А чому так сталося, що вплинуло на збільшення імпорту?

Тут декілька причин. У собівартості сиру 70% становить молоко-сировина. Тут ми маємо перевагу перед тими ж поляками, адже ще минулого року наша сировина коштувала на 10% менше, ніж у них.

Решта 30% включає у собі витрати на електроенергію, заробітну плату, логістику, упаковку та інше. Тут ми програємо. У нас унаслідок війни все дорожче. Крім того, минулий рік був достатньо важкий, ми мали відключення світла, працювали на генераторах, що спричинило суттєве зростання витрат.

Що стосується зарплати, то так, вона в нас трохи нижча, але не набагато. Тому що знайти зараз в умовах мобілізації працівника – це велика проблема для підприємств. Іншого виходу, як заохочувати високими зарплатами, немає.

Тож, по деяких позиціях, які формують собівартість сиру, ми маємо перевагу, по деяких – ні. В принципі, воно все те на те й виходить. Сири мають бути приблизно однакової ціни. Але чому поляки завойовують ринок? Є декілька пояснень.

Читайте також: Ціни на імпортні сири в магазинах удвічі нижчі за українські. Як це вплине на галузь

По-перше, нашим сирним заводам треба звернути увагу на рекламу власного виробництва та популяризацію продукції. Це повинна бути системна рекламна і маркетингова політика з завоювання серця споживача. Ментально та історично наші люди вважають, що все, що з-за кордону – якісніше. Це треба змінювати.

Я не бачу, щоб наша якість відрізнялась від польського сиру. Українські заводи також працюють на якісній сировині з ферм. Це на 70% молоко класу екстра.

Але є й економічна складова, з якою важко конкурувати. Поляки проводять експансію на наш ринок. Вони за рахунок державної підтримки можуть собі дозволити працювати або в нуль, або з невеликою рентабельністю. Щодо державної підтримки ми значно програємо.

Із точки зору експансії, то ми не можемо так само завойовувати польський ринок і йти в демпінг. Через дефіцит сировини основний об'єм виробництва сира йде на внутрішній ринок.

Чи існують такі ж ризик для експансії й інших молочних продуктів? Чи варто очікувати витіснення решти категорій на полицях?

Ні, поки ні, тут на нашому боці (інших молочних продуктів, – ред.) терміни реалізації, які набагато менші, ніж у сирів.

Але я не виключаю, що, якщо ми програємо конкуренцію з імпортним сиром, а українські бренди зникнуть з полиць, то споживач уже не побачить таких низьких цін. В імпорту тут не буде з ким конкурувати, вони піднімуть цінники і будуть просто заробляти гроші.

Тому, потрібен комплекс заходів. Наші підприємства, знову ж таки, повинні розробляти програму популяризації своїх сирів і донести до споживача, що вони не гірші.

А чи проводилися якісь перемовини з ритейлом щодо імпорту?

У межах нашої комунікації ми обговорювали цю тематику. Ритейл нам завжди закидає, ніби в нас якість гірша, ніж у європейців, але це лукавство. Для ритейлу головне – це все ж таки економіка.

Якщо вони можуть купувати дешевше ніж у нас, то вони будуть це робити. А пропорція на полиці 50 на 50, поки обумовлена тим, що за наш сир вони розраховуються в період до 120 діб і можуть використовувати цю відстрочку для фінансування власного імпорту. А з імпортом вони розраховуються або по передплаті, або по факту.

Для того, щоби провести такі перемовини, має бути арбітр – у вигляді або Мінекономіки, або Мінагрополітики, – який би з боку держави вислухав, проаналізував і, можливо, запропонував би щось ритейлу, щоб простимулювало його зменшити імпорт і більше закуповувати у українського виробника.

Читайте також: Імпорт сирів стрімко зростає: До кінця 2026 року частка українських сирів на полицях може впасти до 38%

А чи можна очікувати на якесь зниження цін на сири з боку українських виробників? Чи зараз це нереально в умовах війни?

Зниження зараз відбувається – у зв'язку з глобальними тенденціями та після рекордного зростання цін на сировину минулого року. І падіння цін має відображатися на полицях.

Утім, споживач не завжди може бачити такі тенденції через політику ритейла, який за рахунок своїх націнок і договорів маркетинга, що оплачує постачальник, формують кінцеву ціну.

Ми на це не можемо впливати. Ми розуміємо, що тримаючи високу націнку, мережі перекривають свої операційні витрати. Тут двояка ситуація. Не можу коментувати, це інший бізнес, і потрібно, щоб там вже розбиралась держава.

Має відбутися аналіз. Якщо зменшилась ціна на молоко, то чи зменшилась ціна на сир? Я знаю, що вона зменшилась, але чи знизилася на полиці?

Але можуть бути й затримки через залишки на складах, які продаються ще по старих цінах. Усе треба аналізувати.

Як держава може підтримати сирну галузь?

Ми розуміємо, що держава наразі всі кошти витрачає на ЗСУ. І нормально до цього ставимося. Бізнес працює, сплачуються податки та фінансуються безпекові заходи. Утім, має бути хоча б подоба підтримки, яку має та ж Польща.


Держава має можливість підтримати галузь у межах програми "Національний кешбек", але її треба переглянути. У молочній галузі найбільшої підтримки потребують сири. І ми звернулись до уряду з пропозицією збільшити кешбек на такі продукти до 30%. Це, на нашу думку, стимулювало би українців до патріотизму і любові до українського сиру.

Також на ринок сирів впливає "сірий імпорт", коли продукція завозиться нібито для своїх потреб, а потім вона з’являється на прилавках маленьких крамниць. На місяць ми бачимо завезення до 1000 тонн таких сирів. Чи може держава, не витрачаючи гроші, зупинити цей сірий імпорт? Може.

Тому ми порушили ці питання на рівні держави, зустрічались з профільним замміністра економіки, попередили, що може бути ризик закриття до кінця року наших сирних заводів. Також проаналізували ситуацію в своєму колі.

Якщо держава перегляне структуру нацкешбеку в бік стимулювання і підтримки тих категорій, які дійсно цього потребують, та закриє те, що ламає ринок і робить нашу конкуренцію нерівною з сірими і контрабандними схемами, то це збереже сирні заводи.

Читайт також: Імпортний сир заполонив полиці в магазинах. Національні виробники б’ють на сполох

Ви неодноразово згадували про дотації молочної галузі в Європі. На що варто звернути увагу в Україні?

З огляду на євроінтеграцію наша держава має розуміти, що аграріїв Європейського Союзу достатньо підтримують дотаціями, субсидіями та різними компенсаціями. Теж саме потрібно закладати і в наш держбюджет.

Головне, щоб хотілося в цих непростих умовах отримати від держави – це стимулювання збільшення поголів’я корів.

Однією з причин програшу конкуренції є недозавантаженість наших заводів сировиною – лише на 63%. У Європі цей показник становить 100%. Тобто в них немає проблеми з дефіцитом сировини. Вони виробляють стільки молочних продуктів, що продажі на зовнішні ринки – дуже актуальні. Так вони зберігають зростання виробництва молочної сировини. Нам теж потрібно звернути увагу на підтримку тваринництва.

Ну, і звичайно, необхідно працювати з іноземними фінансовими структурами, щоб наші підприємства мали достатній доступ до фінансових ресурсів – як обігових за пільговими програмами, так і інвестиційних за довгостроковими програмами, щоб можна було залучати кредити під прийнятні європейські ставки та на довгий термін.

Наприклад, щонайменше на 10 років, щоб можна було інвестувати в модернізацію та нові виробництва.

Які ви можете дати прогнози? Чи вдасться таки знизити частку імпортної продукції на полицях та збільшити для української?

Ми звернулись з офіційним листом до прем'єр-міністра Шмигаля, окреслили ситуацію та попередили про наслідки, з якими можемо зіткнутися. Тому я можу давати прогноз, виходячи із реакції уряду на це наше звернення.

Якщо Кабмін прийме його до уваги та вважатиме, що це важливо, тоді всі разом – і виробники, і переробники, і ритейл, і інші служби – шукатимуть вихід з цієї ситуаці. І я впевнений, що в такому разі ми знизимо присутність імпорту по твердих та напівтвердих сирах до 20%-30%.

Якщо не буде жодної реакції з боку держави, то я не виключаю, що вже на кінець року побачимо закриття сирних заводів, які наразі і наповнюють магазини вітчизняною продукцією.

Топ коментарі
+13
можете вже закриватися
показати весь коментар
01.05.2025 12:38
+13
А може проблема в ненажерливості нашого бізнесу ? В Нідерландах працює знайомий на фермі трактористом , зарплата 2800€ в місяць , це десь 130 тис.гривень , а наші фермери платять 12-18 тис в місяць , так що зменшуйте апетити шановні агромагнати і вкладайтеся в виробництво і платіть людям нормальні зарплати .
І да по якості , мене пригощали іноземними сирами але мені більше подобається сир одного виробника з Західної України .Можуть же робити якісні продукти якщо хочуть.
показати весь коментар
01.05.2025 15:51
+12
Сировина (молоко) у нас дешевша,електроенергія дешевша,зарплата - витрати менші...А готова продукція - дорожча...Чому?А я відповім...Люди у нас захламніші.Якщо в Польщі 20-30 відсотків прибутку річ нормальна,то наш бізнес хоче на кожну вкладену гривню отримати дві...а то і три...У нас така гавниста молочка що просто не знаєш,що туди дають...Ну пальмову олію розбовкують що вона зовні як молоко,то вже традиційно,але відчувається і зовсім якісь інші смаки...Просто контролю за тим нема ніякого,на відміну ввід тієї ж Польщі...
показати весь коментар
01.05.2025 13:23
Коментувати
Сортувати:
можете вже закриватися
показати весь коментар
01.05.2025 12:38 Відповісти
Треба польський сир туди ж де і наше зерно було рік тому, маємо відстоювати вітчизняного виробника. Згоден що наш сир нічим не гірший. То ж Шмигаль має задіяти певний механізм, хоча він там для галочки сидить і толку від нього...Потрібен розголос та реклама. Хоча маю зауважити що живемо біля маслозаводу, і ціна на сир... тільки вже на Великдень та на Різдво можемо дозволити. Але в любому випадку маємо відстоювати своє!
показати весь коментар
01.05.2025 13:21 Відповісти
Сировина (молоко) у нас дешевша,електроенергія дешевша,зарплата - витрати менші...А готова продукція - дорожча...Чому?А я відповім...Люди у нас захламніші.Якщо в Польщі 20-30 відсотків прибутку річ нормальна,то наш бізнес хоче на кожну вкладену гривню отримати дві...а то і три...У нас така гавниста молочка що просто не знаєш,що туди дають...Ну пальмову олію розбовкують що вона зовні як молоко,то вже традиційно,але відчувається і зовсім якісь інші смаки...Просто контролю за тим нема ніякого,на відміну ввід тієї ж Польщі...
показати весь коментар
01.05.2025 13:23 Відповісти
А ви знаєте чому фермери у європейсььких столицях молоко на площах виливають? Вони хочуть чималеньку допомогу отримати і вони її отримують. Якби вони були в наших умовах) то давно вже забули про такий бізнес!
показати весь коментар
01.05.2025 13:34 Відповісти
у нас декларують, щотеж можна дотації отримати, навітьпостанова є, тут був хтось кидав, але там настільки тупорілі вимоги і умови, що хрін ти її коли отримаєш
показати весь коментар
01.05.2025 16:31 Відповісти
Що б ви зрозуміли в чому справа.Наприклад сусідня Угорщина , її молочні компанії отримали 8,1 млрд євро допомоги від ЄС, а Польша витрачає ще більше на дотації! Поза межами ЕС Україна просто не зможе вільно конкурувати, тому що влити стільки власних коштів у молочку немає з чого. Вступайте до ЕС та домовляйтеся про допомогу як це робить та ж Угорщина..
показати весь коментар
01.05.2025 13:30 Відповісти
Все так тільки ці дотації саме фермерам які виробляють молоко в тому числі а не заводам по виготовленню сирів. В сухому остатку у нас для заводів всеодно і сировина дешевша, і робочі руки дешевші (не розумію як вино говорять що не відрізняться майже від Польщі коли в Польщі тільки мінімалка на рівні майже 50тис грн, тобто мінімальний ЗП фонд одного працівника це 80тис грн), електроенергія в порівнянню з тією ж Польщею взагалі безкоштовна, відрахування по податкам також не зрівняється з нашими, я вже мовчу про відмивання пдв що впливає на офіційні фінансові показники про що так скаржаться вони. Просто апетит комусь потрібно прикрутити щоб не жили як останнім днем і звернути увагу на чорну касу яка існує щоб підприємство існувало, потрібно ж мазати контролерів за те гівно що більшість випускає. Якщо не вигідно то нехай продадуть завод тим самим полякам та й вийдуть в плюсі поки можуть.
показати весь коментар
01.05.2025 22:29 Відповісти
Потрібно все порівнювати в рівних умовах, коли Україна буде в ЕС і користуватися всіма доступними інструментами, то тоді можна зробити і висновки, як щодо якості ,сплати податків тощо..
показати весь коментар
01.05.2025 23:07 Відповісти
простого математичного порівняння по всім параметрам і умовам не достатньо, так??? а що ще треба для повного щастя?
показати весь коментар
03.05.2025 14:00 Відповісти
"Якщо ситуація залишиться незмінною, то вже до кінця року українські заводи почнуть закриватися."

А що тут дивуватися ? Степан Хмара в своєму останньому виступі в Верховній Рраді в 2021 році назвал ЗЕвладу - "ліквідаторами української держави". То якщо ЗЕвлада ліквідує державу , то звісно ліквідація йде з ліквідацією промисловості держави.

Імпорт сирів та іншого харча в Україну наростає , а у відповідь ЗЕвлада нарощує експорт української молоді ( до 18 років ) в країни Європи завдяки затягування цієї нескінченої та необ'язкової геноцідної ( для України , а не для Мацковії ) війни.

Путло дуже задоволено , бо кожний день цієї війни підвищує його Демографічну Перемогу над Україною.
показати весь коментар
01.05.2025 14:59 Відповісти
А може проблема в ненажерливості нашого бізнесу ? В Нідерландах працює знайомий на фермі трактористом , зарплата 2800€ в місяць , це десь 130 тис.гривень , а наші фермери платять 12-18 тис в місяць , так що зменшуйте апетити шановні агромагнати і вкладайтеся в виробництво і платіть людям нормальні зарплати .
І да по якості , мене пригощали іноземними сирами але мені більше подобається сир одного виробника з Західної України .Можуть же робити якісні продукти якщо хочуть.
показати весь коментар
01.05.2025 15:51 Відповісти
тут комплекс: ненажерливість бізнесу, але і відсутність можливості великих дотацій, як в євросоюзі.
показати весь коментар
02.05.2025 19:53 Відповісти
звідки дотації????
показати весь коментар
03.05.2025 13:57 Відповісти
Справді контроль відсутній за продуктами які народ купує в магазинах. Прибрав Яценюк бо бачте бізнес верещав. У ФРН бізнес не верещить а контроль державний існує за харчами. Ну і апетити зажерливих баронів вітчизняних варто зменшити. А так то закриють купуватимемо імпортне. Тим паче зі вступом в ЄС вільна торгівля буде. Зо тоді співатимуть бізнесмени і вумени.
показати весь коментар
01.05.2025 16:12 Відповісти
Зеленський та його банда злочинці, під час війни підіймати податки, акцизи на паливо, тарифи на електроенергію та газ. Як сир тоді буде дешевший від закордонного? Чого тільки коштує афера з "транспортуванням газу".
показати весь коментар
01.05.2025 16:36 Відповісти
Зроби сир кращим, смачнішим і головне - дешевшим ! І не треба забороняти ввозити якісь польські сири. Якщо люди розпробують і їм сподобається , вони винесуть свій вердикт. Владні дебіли зруйнували усі галузі виробництва. У моєму місті закрили і розграбували молокозавод, (спеціалізувався на виготовлені масла, сухого молока на експорт) , ну і сир, сметана, молоко, кефір і т.і. Такаж доля спіткала консервний завод (соки, дитячі пюрешки ), винзавод, цукровий завод, цегельний завод та багато інших дрібних. І все це в місті де менше сорока тисяч населення. Повернемось до сирів. Раніше по селах їздили молоковози і збирали молоко в населення. Платили менше , ніж коштує газована мінералка. Крім того штучно занижували жирність. Люди послали їх нах., корів на м"ясо і все !!! То що там з сирами, ідіоти - бізнесмени ?!!! Чи можете конкурувати з італійськими, французькими, швейцарськими сирами ? Влада і такі йолопи бізнесмени через свою жадібність розвалили все, що можна. А тепер такі, як той дідур волає - дайте грошей. Нафіга тобі гроші ? Хочеш хатинку на узбережжі Іспанії прикупити ? Ти ні на що путнє не здатний !!!!!!
показати весь коментар
01.05.2025 18:48 Відповісти
Володимир???
показати весь коментар
11.05.2025 15:55 Відповісти
В самом начале статьи и уже брехня. Найбільшу загрозу викликає саме категорія твердих та напівтвердих сирів. Тому що це той асортимент, який виробляють наші підприємства. Ну 2-3 завода выпускают сыры, а остальные гонят сырный продукт. Если бы наши производители делали действительно сыр, то можно было бы о чем-то говорить. Можно было бы ставить серьезные барьеры на основании качества продукции (это то, что ни через какой механизм ВТО оспорить невозможно).
показати весь коментар
01.05.2025 19:43 Відповісти
Кордон закривайте (блокуйте) від польских сирів...
показати весь коментар
01.05.2025 21:46 Відповісти
ще один совок...
показати весь коментар
03.05.2025 13:55 Відповісти
А з якого хріну, я купляю для дитини сир "Комо" вже по 480 грн за кг? А рядом французький "брі" по 450? Нешановні виробники ніяк собі на "бідність" не зароблять, а мають за їх забаганки розплачуватись українці!
Може краще йдіть коровам хвіст крутити, щоб збільшувати надої? А українцям лишіть вибір, чию продукцію нам купляти!
показати весь коментар
01.05.2025 21:53 Відповісти
Тобто з моїх податків мають дотувати лакшері життя на яке не вистачає хозяївам сиркомбінатів? Ні дякую, нехай краще ЕС дотує зі своїх податків свої сири, а я буду їх по демпінговим цінам купувати
показати весь коментар
01.05.2025 22:07 Відповісти
пусть эти хапуги наши для начала цены снизят..а то плачуться как аптекари а милиарды вывозят..
показати весь коментар
01.05.2025 23:07 Відповісти
так ціни то вони знизити можуть, то не проблема.. але разом з цим в рази і якість знизять )))
показати весь коментар
03.05.2025 13:53 Відповісти
там вже нікуди
показати весь коментар
03.05.2025 16:56 Відповісти
Яку якість, ту якої немає? Український виробник фальшує молочні сири добавками бо давно немає контролю за якістю не тільки сирів а й усіх продуктів
показати весь коментар
06.05.2025 21:40 Відповісти
Сири-окупанти чинять навалу
показати весь коментар
02.05.2025 10:14 Відповісти
бедолаги
показати весь коментар
02.05.2025 10:26 Відповісти
Жадность фраєров (молочних магнатів) погубит...
А люди як брали молоко у селян, так і братимуть.
показати весь коментар
02.05.2025 11:50 Відповісти
У перекладі на зрозумілу людську мову цей довжелезний допис звучить як: - ми тупі і мало хто з нас бачив живу корову, але ми хочемо жерти за чужий рахунок та жити за кордоном
показати весь коментар
02.05.2025 11:59 Відповісти
Якщо не можете конкурувати - закривайтеся . Святе місце - порожнім не буває .
показати весь коментар
02.05.2025 20:05 Відповісти
ну так йдіть і блокуйте на кордині польські фури... вам ці заявки-відосікі нічого не дадуть
показати весь коментар
02.05.2025 20:11 Відповісти
Як на мій смак, то польські сири - такий самий непотріб, як і більшість українських.

Правда, вже давно не купую ні тих, ні тих, - ідеться про давні враження.

З українських винятків любив бринзу з Костянтинівки (поки її там виробляли), тепер близька за якістю бринза з села Подорожнього біля Олександрії.

Польських винятків не шукаю. Після фермерських блокувань кордону оголосив індивідуальний бойкот польському крамові. До чого й усіх інших закликаю. Усе польське - в іґнор.
показати весь коментар
02.05.2025 22:46 Відповісти
З Донецької області бринза?
показати весь коментар
03.05.2025 01:21 Відповісти
Була.
показати весь коментар
03.05.2025 08:44 Відповісти
З країн бувшого совка тільки три країни купують пальмову олію а саме:
Росія, Україна,Білорусь. А зараз уявить собі шановні рівень фальсіфікату.
Підробка на підробці та й ще по драконівських цінах! Українських сирів
не купуемо а польськи нам дуже подобаються! Кому не підходять не берить!
показати весь коментар
02.05.2025 23:28 Відповісти
Heт ну польские продукты есть это точно западло, в СБУ нужно сдавать таких людей, ну или в дурочку.
Я до сих пор помню польские паштеты с мышиным мехом внутри.
показати весь коментар
03.05.2025 01:20 Відповісти
ти захворів трішки???
показати весь коментар
03.05.2025 13:51 Відповісти
Закривайтеся прям зараз, варщікі лайна з пальмового масла. Їм замало, що в їх сирах нема вершків, так ще ціни гнуть вище європейських.
показати весь коментар
03.05.2025 02:12 Відповісти
то про молоко нили, то тепер про сири! так молоко є чи його немає???
показати весь коментар
03.05.2025 13:50 Відповісти
Немає у них ні совісті ні мізків - лише бездонна кишеня
показати весь коментар
09.05.2025 05:23 Відповісти
корів практично немає,але масла,сиру,сметани .молока....ух ти ж,навалом
показати весь коментар
03.05.2025 14:01 Відповісти
Директор сирного картелю вимагає собі грошей. А може краще на нари? За монопольну змову.
показати весь коментар
03.05.2025 17:19 Відповісти
Десятка из Форбс выпускающая гуано, не хочет конкуренции, а пытается своим влиянием убедить что гуано это халва.
показати весь коментар
06.05.2025 08:15 Відповісти