18468 відвідувачів онлайн

Частина українців знову повертається до російської мови. Це небезпечна тенденція, - мовна омбудсменка Івановська

Уповноважена із захисту державної мови Олена Івановська

Після початку повномасштабної війни у лютому 2022 року частина українського суспільства поступово повертається до старих мовних практик –– російської мови, що є небезпечною тенденцією.

Про це сказала уповноважена із захисту державної мови Олена Івановська в інтерв'ю РБК-Україна, повідомляє Цензор.НЕТ.

"У 2022 році ми всі були насторожі: прислухалися до мовлення кожного, адже російська асоціювалася з агресором. Тоді людям було соромно публічно говорити мовою нападника. Сьогодні ж спрацювала людська психологія звикання до війни. І частина суспільства поступово повертається до старих мовних практик. Це небезпечна тенденція", - зазначила вона.

Івановська зауважила, що певний мовний відкат є, насамперед у сфері освіти.

За її словами, Україна є демократичною державою, і не можливо регулювати, якою мовою розмовляє дитина з матір’ю. Водночас мовні звички формуються саме в дитинстві, і якщо мама несвідомо "одягає на дитину кайдани" російського мовлення, то потім важко буде їх скинути, вважає мовна омбудсменка. 

Івановська наголосила, що насильство чи "дикі методи" у цій сфері неприйнятні.

"Ми прагнемо до Європи, а там основою є свідомий вибір. Тому я бачу два головні шляхи: просвітництво і приклад. Починати варто ще з пологового будинку: разом із базовими речами дарувати родині українську книжку, диск із колисковими, пам’ятку для батьків, яка б нагадувала про цінність і ціну мови та її значення у формуванні характеру та долі немовляти. Дитина має зростати в атмосфері, де українське слово асоціюється з теплом, з домом, з найріднішими", - пояснила вона.

Водночас, за словами Івановської, мовне законодавство в Україні не передбачає створення жодних "мовних патрулів".

Топ коментарі
+31
Підтримуєш російськомовних гнид та російських холуїв? в расію хочеш?
показати весь коментар
29.09.2025 18:54 Відповісти
+29
Хочете правду, неприємну правду? Повертається саме через мовних борцунів з їхнім "чому не на мові"?
показати весь коментар
29.09.2025 18:53 Відповісти
+26
Українець в Україні не має права вимагати, щоб з ним говорили українською мовою??
показати весь коментар
29.09.2025 19:08 Відповісти
Коментувати
Сортувати:
Сторінка 1 з 3
Переселенці а особливо їхні діти впливають на наших дітей. Вас ще здивує кого на виборах понавибирають ви охренієте. Тому кацапоїди і прокацапські партії так хочуть провести вибори під час війни
показати весь коментар
29.09.2025 19:39 Відповісти
А ти все ніяк не угомонися з-за того що твого любимого Мертвечука вигнали? Хто ж тобі зараз гроші платить?
показати весь коментар
29.09.2025 20:43 Відповісти
А ти скільки вже ракет навів на Київ?
показати весь коментар
29.09.2025 19:28 Відповісти
Я ще жодного разу не бачив, щоб людина почала говорити на кацапсячій мові назло якимось борцунам. Крім тих, хто завжди ненавидів Україну.
показати весь коментар
29.09.2025 19:32 Відповісти
быстро, живо, поспешно, вмиг, моментально, немедля, тотчас, на подходе, вот-вот, с минуты на минуту
показати весь коментар
29.09.2025 19:03 Відповісти
Конечно обязаны. Только в в Украине младенцы рождаются не плача а с криками Слава Україні. ))
показати весь коментар
29.09.2025 21:03 Відповісти
Я думал небезпечна тенденція, это воровать как не в себя во время войны и кушать откаты в виде асфальта вместо развития АПК, а оно вон как. ))
показати весь коментар
29.09.2025 21:10 Відповісти
Перешли - перейшли.
Розмовляя- спілкуючись
Роблять вигляд- вдавати
Зразу- одразу
Досконально- досконало
Поводили переговори - вели переговори
Замітив- помітив
Это точно. Свою мову нужно знать ... И паважать)))
показати весь коментар
29.09.2025 21:22 Відповісти
Ото плетуть язиками… все воду в ступі товчете, нерадиві Тарасові діти! Забудьте слова «толерантність», «терпіння». Часи тії пройшли. Не дайте добити мову, вона й так ледь жива. Припиніть словесні чвари! Дійте! Виривайте з коренем язикість! Возненавидьте її як свого кровного ворога! Кожний узькомовний- вбивця вашої мови.
показати весь коментар
29.09.2025 21:37 Відповісти
Тут вам не вийде народ обдурити. Кожен ізикомовний- має відчувати дихання в спину. Так вам не вийде!
показати весь коментар
29.09.2025 21:42 Відповісти
ты с дуба рухнул? какие 60% до войны киевлян на укр мове общались? я родился и вырос тут, 80-90% Киева были русскоговорящими. Хотя мб ты там приехал сюда пару лет назад)
показати весь коментар
29.09.2025 21:02 Відповісти
кстати мололняка сейчас в Киеве понаехало тоже тьма переселенцев засрали весь Киев уже)
показати весь коментар
29.09.2025 21:04 Відповісти
ну да, тебе виднее)))) мемный ты дядька конечно
показати весь коментар
30.09.2025 17:13 Відповісти
Це вирок нам
показати весь коментар
29.09.2025 21:25 Відповісти
це ниці люди..мать їх..йо....
показати весь коментар
29.09.2025 19:07 Відповісти
А от якби вони розмовляли англійською, то ти би підійшов і попросив добавити тебе в друзі на Фейсбуці.
показати весь коментар
29.09.2025 19:42 Відповісти
Чим далі в тил, тим більше проблем по суті
показати весь коментар
29.09.2025 19:07 Відповісти
Умная женщина. Всё правильно говорит!
показати весь коментар
29.09.2025 20:24 Відповісти
Сейчас все общение в интернете на английском. А кто не знает английской общаются только между собой в своих мухосрансках.
показати весь коментар
29.09.2025 19:35 Відповісти
дійсно на лбз мені дуже важливо , щоб виключно українською мовою зі мною спілкувалися.
показати весь коментар
29.09.2025 19:28 Відповісти
Потрібно більше людей мобілізовувати в ЗСУ, там офіційна мова спілкування українська.
показати весь коментар
29.09.2025 19:20 Відповісти
Здається мовній омбудсменці треба трохи підвивчити українську мову - не частина, а частка українців.
показати весь коментар
29.09.2025 19:41 Відповісти
В цьому випадку тільки частка.
показати весь коментар
30.09.2025 08:49 Відповісти
Перечитайте уважніше те, що ви тут навели. У тексті це слово можна замінити словом відсоток. Чи ви хочете сказати, що частка українців, які розмовляють російською, це якась окрема частина суспільства? Я за лагідну українізацію і ніколи нікому не докоряє за похибки, але вважаю, що офіційні повідомлення мають формулюватись правильно.
показати весь коментар
30.09.2025 12:21 Відповісти
Зеленський-українець ?
показати весь коментар
29.09.2025 19:55 Відповісти
А про єрмака у кого спитати
показати весь коментар
29.09.2025 20:04 Відповісти
Можливо.
показати весь коментар
29.09.2025 20:52 Відповісти
Кава в Криму...
АнтиКомпенсація майна....
Бусифікація....
Комуналка не подорожчає....

Все працює на ворога!
показати весь коментар
29.09.2025 18:55 Відповісти
Я теж . Обирай будь яку мову світу і вільно спілкуйся , але тільки не на кацапсячому ізикє ..! Це мова вбивць і садистів .
Все кацапське - нах.. з країни .!!
показати весь коментар
29.09.2025 19:17 Відповісти
Коли не знаєш як відповісти , і щоб збити опонента з пантелику - ******* до його ніку , одне з правил труженіків ботоферм .
Звідки ви взяли що це на кацапсячій мові ? І до чого тут той фільм взагалі ?
Наберіть у фейсбуці - знайти друга під таким іменем і прізвищем , і побачите список із сотні профілів .
показати весь коментар
29.09.2025 21:48 Відповісти
На мій погляд , це якесь збочення . Якби не війна , я б і змовчав би , але ... Кацапня , яка є носієм ворожої культури і ворожої мови - прийшла знищити нас під корінь , українців тобто , нашу націю , нашу культуру і мову . А дехто з українців навпаки - підлаштовується під неї , під ворожу культуру і мову . Ще й обурюються , мовляв - а шо тут такого .! Як на мене це просто - маразм повний . Я такого не розумію .
Мені цікаво , як би зреагували ваші предки наприклад , під час війни з фашистами у 41-45 р , якби почули як їхні друзі і знайомі , чи будь які радянські люди , в магазині , в лікарні , діти у школі і на вулиці , вільно спілкуються ненависною німецькою мовою ? Мовою окупанта . Невже б теж сказали - ну та і шо , у них є право вибору !?
показати весь коментар
29.09.2025 22:28 Відповісти
Як кажуть у нас в Україні - намолов сім мішків гречаної вовни . Змішав до купи - Максима Перепелицю з фільму , і Штірліца , і совок , і все інше . А от сказати щось по суті питання , з якого почалася дискусія , ти нічого так і не зміг .
Чао ..

показати весь коментар
29.09.2025 22:40 Відповісти
Ще й як доречні .!!
По друге - я нікого не принижував . Жодним словом . Я лише сказав що з моральної точки зору - так не має бути , і кацапська мова не має звучати в країні яку кацапи знищують , і народ якої вбивають . Все кацапське має зникнути . Бо все воно для нас - вороже .
Я не розумію в чому проблема - перейти на українську мову . Невже це так важко ? Зустрічав в мережі відео з африканцями , з китаянкою та ін , які вивчили мову проживши в Україні лише кілька років .! А тут люди які все життя живуть в Україні і повсюди чують українську - не можуть самі вимовити українського слова ! Зовсім вже дебіли чи що ?
Я сам 50 років спілкувався більше кацапською , бо жив у переважно - кацапоязичному середовищі , і до початку кацапської агресії не приділяв цьому особливої уваги . А зараз просто нудить від усього що з кацапами пов'язано .
показати весь коментар
30.09.2025 00:24 Відповісти
Можна використовувати обидва слова
показати весь коментар
29.09.2025 23:27 Відповісти
Не тільки. Беремо будь-який тлумачний словник.
ЧАСТКА, и, ж. 1. https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%82%D0%BE%D0%B9 Те https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%B5 саме, https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%89%D0%BE що https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0 частина.
ЧАСТИНА, и, ж. 1. https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%BE%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%B8%D0%B9 Окрема https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8F одиниця, https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%BF%D0%B0%D0%B9%D0%BA%D0%B0 пайка, https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%88%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%BA шматок і т. ін., https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%8F%D0%BA%D0%B8%D0%B9 які https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%B4%D1%96%D0%BB%D1%8F%D1%82%D0%B8%D1%81%D1%8F відділяються https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%B2%D1%96%D0%B4 від https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%87%D0%BE%D0%B3%D0%BE%D1%81%D1%8C чогось https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%86%D1%96%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%BE цілого.
// https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%9F%D0%B5%D0%B2%D0%BD%D0%B0 Певна https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BA%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C кількість https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%85%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B5%D0%B1%D1%83%D0%B4%D1%8C кого-небудь, https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%89%D0%BE що https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%B7%D0%B0 за https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%8F%D0%BA%D0%B8%D0%B9%D1%81%D1%8C якимись https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D0%BC%D0%B8 ознаками https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D1%96%D0%BB%D1%8F%D1%82%D0%B8%D1%81%D1%8F виділяється https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%96%D0%B7 із https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%B7%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE загального https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%87%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%BE числа https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%BB%D1%8E%D0%B4%D0%B5%D0%B9 людей.
показати весь коментар
30.09.2025 09:19 Відповісти
частина суспільства поступово повертається до старих мовних практик."
відсоток суспільства поступово повертається до старих мовних практик."
Замінити звісно можна, але як раз частина суспільства звучить більш доречно. Так частина українців, які розмовляють російською це певна кількість людей, яка виділяється із загального числа людей тим, що розмовляє російською. Як і вказано в тлумачних словниках.
показати весь коментар
30.09.2025 13:06 Відповісти
ага... буду прінціпіальна гаваріть па рускі із за мовних борцунів... так? )
показати весь коментар
29.09.2025 19:09 Відповісти
Цікаво як ти так підрахував що третина? ) Звідки дані?
І на фронті я багато які перейшли або намагаються перейти на українську, іноді це навіть рятує життя. Хоча там в них немає часу і можливостей вчити мову, на відміну від цивільних
показати весь коментар
29.09.2025 19:19 Відповісти
ти заблудився?
показати весь коментар
29.09.2025 19:58 Відповісти
Тобі особисто угрожалі? ) Чи бачив шоб комусь угрожалі щоб переходили на українську?
Є закон в якому прописано що офіційна мова тілька одна - українська і тому в офіційних установах і в сфері обслуговуванні має бути українська мова. І в такому випадку громадяни мають повне право вимагати щоб їх ослуговували українською мовою. А вдома, чи десь між собою можуть хоч інопланетянською. Але коли на 11 році війни для громадяни України рідніша мова і культура ворожої країни, яка їх "защіщає" і їх язик, вбиваючи українців то напевно це не дуже неприємно.
Чомусь коли до нас переїжжають іноземці навіть з Африки і вони спроможні вивчити нашу мову. І навіть рускоязичні коли переїжжають наприклад в Америку, вчать англійську мову і не плачуть що там їх язик ущемляють
показати весь коментар
29.09.2025 21:40 Відповісти
Звичайно що важко перейти на мову. Для цього треба зрозуміти чому ти все життя говорив на язіке (це причина окупації) і усвідомити чому треба перейти на мову. Нажаль не можу знайти відео де на початку повномасштабного вторгнення якийсь хлопець з Харкова, 17-18 років розказує що вирішив перейти на українську після влучання ракети.
Окупанти перше шо вони роблять на захопленій території - забороняють українську мову, спалюють українську літературу і в школі всі вчать язік. А потім, навіть коли ті території буде звільнено, вони через деякий час нападають "чтоб защітіть рускоязічноє насєлєніє"
показати весь коментар
30.09.2025 07:52 Відповісти
Нормальні люди вивчають (або хоча б намагаються) мову рідної країни де вони живуть, або принаймні мають повагу до неї, особливо коли бачать як їх "защіщают братья". А зрадників, колаборантів, для яких рідніша мова і культура окупантів вже ніщо не перевиховає.
показати весь коментар
30.09.2025 13:44 Відповісти
....два головні шляхи: просвітництво і приклад .
В дитинстві я пас кози.
Десь не догледів і коза поїла трохи з математики, але рахувати не навчилася. Просвітництво- то важка штука.
Я розмовляв біля кіз суржиком української. Мої кози ні суржиком, ні українською не навчилися. Худоба не хотіла міняти свій язик, тому мій приклад не подіяв.
Але звісно, що це тупа скотина і тому такий результат.
А тут мова про людей, тому мої спогади недоречні .Російськомовні українці, свідомо відмовляться від культури вбивць і перейдуть на рідну українську мову. Головне вірити. Це буде Потужно
показати весь коментар
29.09.2025 22:11 Відповісти
Інший приклад: зі слів колеги, матері військового . В якусь багатоповерхівку, де засіли наші, забіг молодий військовий з вигуком: "Пацаньі, -свои." Так як наші теж розмовляють російською, то лише кинута забіглим граната (може якась інша штука -не пам'ятаю) переконала їх, що він був таки не "свій", хоча і розмовляв на тім же язику, що і вони. Результат: кілька трупів (небуду брехати скільки-непам'ятаю, то ще десь в 22-23 роках було).
Мова має значення.
показати весь коментар
29.09.2025 22:20 Відповісти
Знати язик і думати ним - різні речі.
показати весь коментар
30.09.2025 12:10 Відповісти
В тебе вільний вибір переїхати в Тверь. Було б непогано, що скажеш?
показати весь коментар
29.09.2025 19:14 Відповісти
"[…] мова залишається на рівні плінтуса" хіба в Юрия Пезова…
показати весь коментар
29.09.2025 19:56 Відповісти
"и увидете" - тим усе сказано про мовний портрет персонажа Alex Alexey #567034…
показати весь коментар
29.09.2025 20:01 Відповісти
Як цікаво розвинулася англійська мова в виконанні персонажа IDFDavid #601622/

А я й пропустив той момент, коли її на кирилицю переведено.
показати весь коментар
29.09.2025 20:03 Відповісти
Країну розвалять ось такі "борцуни за мову" скажи простому бійцю який розмовляє на російській в окопі, миттєво отримає в хлебало
показати весь коментар
29.09.2025 20:20 Відповісти
Ужос сплашной, цапарилих ушчємляют!
показати весь коментар
29.09.2025 18:58 Відповісти
Ні, він - цапорилий!
показати весь коментар
29.09.2025 20:14 Відповісти
Здесь на цензоре было интервью как наш боец выходил из окружения и на дороге попались два орка он притворился руским и потом задвухсотил пид...ров . Все благодаря знанию языка и не только этот случай их тысячи.
показати весь коментар
29.09.2025 23:22 Відповісти
Вкидають мільярди у тильні Марафони та Свати,
а всіх нормальних творців бусіфікують!
А потім дивуються "чому занепад культури та патріотизму"?!
показати весь коментар
29.09.2025 19:10 Відповісти
😂😂😂
Ага, московити напевно лякаються, коли чують: "Ми будемо тебе питати."
показати весь коментар
29.09.2025 19:42 Відповісти
😂😂😂

Стоїть черга у касу в Ашані, тут якась жінка хоче пройти без черги.

Симпатичний чоловік з посмішкою запитує її:

-Пані кудись поспішає?

-Я нє панімаю па вашему!

-Ну добре,можу і по-вашому-куда лезеш,*****?
показати весь коментар
29.09.2025 19:45 Відповісти
😂😂😂

-Знаєш як москалі називають наш борщ?

- Як?

- Пє-єрвое

- Повбивав би...

показати весь коментар
29.09.2025 19:53 Відповісти
Вони і не переходили на українську , їм ліньки її вчити . Бо той хто володіє українською , кацапською спілкуватися не буде.
показати весь коментар
29.09.2025 21:25 Відповісти
Скільки ще рашисти мають випустити ракет по Україні, щоб українці нарешті стали розмовляти рідною українською мовою, а не ригуським язиком?
показати весь коментар
29.09.2025 21:43 Відповісти
Що за маячня?

Не треба для своєї малороської натури шукати пояснення. Тьху на вас. На всю цю хохляцьку наволоч, що шукає будь які пояснення для своєї нікченої душі.
показати весь коментар
29.09.2025 19:04 Відповісти
Два тижні тому. Троєщина, пару днів після прильоту за 600 метрів від мого будинку. Іду повз дитячого майданчика. Троє хлопчиків років 9-10 розмовляють між собою російською. Постояв, послухав. Трохи *****. Пішов собі далі.
Батьки невиправні.
показати весь коментар
29.09.2025 19:11 Відповісти
у транспорті я не їжджу. А виховання у мене дійсно хєрове.
показати весь коментар
29.09.2025 19:45 Відповісти
Ні, я би приємно здивувався, і довше би постояв, щоб послухати.
показати весь коментар
29.09.2025 19:46 Відповісти
та нема за що. Користуйтесь.
показати весь коментар
29.09.2025 19:51 Відповісти
вони не чекають, вони просто тут перечікують, А припреться рускій мір, то вони поїдуть далі перечікувать. Це така категорія людей у нашому суспільстві. чісельність хї досить велика, правда за три роки на теріторії України вона значно зменшилась.
показати весь коментар
30.09.2025 01:36 Відповісти
По перше потрібна повна заборона кацапської в ЗСУ. Будь-хто, якщо розмовляє кацапською, то карається переводом у штрафний або штурмовий підрозділ.
показати весь коментар
29.09.2025 20:20 Відповісти
показати весь коментар
29.09.2025 19:35 Відповісти
не замітив , навпаки
показати весь коментар
29.09.2025 18:52 Відповісти
теж їх не зустрічав
показати весь коментар
29.09.2025 18:55 Відповісти
Українська Мова дуже багата ,візьміть рус "скоро" ,а на Мові - незабаром згодом невдовзі
показати весь коментар
29.09.2025 18:58 Відповісти
Зродились ми великої години,
з пожеж війни і з полум'я вогнів -
плекав нас біль по втраті України,
кормив нас гніт і гнів на ворогів.
показати весь коментар
29.09.2025 19:01 Відповісти
Та невдовзі прийде осінь, Ми усі розбіжимося По русифікованих містах.
показати весь коментар
29.09.2025 19:02 Відповісти
не лепи горбатого , наприклад "скоро придет новий год" вмиг поспешено и т д сюди не лізуть
показати весь коментар
29.09.2025 19:10 Відповісти
нагородив кучу сміття
показати весь коментар
29.09.2025 19:13 Відповісти
треба час , це швидко не робиться
показати весь коментар
29.09.2025 19:15 Відповісти
сідай ,двійка !
показати весь коментар
29.09.2025 19:16 Відповісти
кацап думати не може
показати весь коментар
29.09.2025 19:17 Відповісти
Я наприклад на ринку с продавцями на англійський балакаю
показати весь коментар
29.09.2025 19:24 Відповісти
поезія Дікенса схожа на Шевченко
показати весь коментар
29.09.2025 19:25 Відповісти
і вони мене розуміють
показати весь коментар
29.09.2025 19:26 Відповісти
вихід - вчити всім Англійську !
показати весь коментар
29.09.2025 19:29 Відповісти
Nothing is here for tears, nothing то wail
Or knock the breast, no weakness, no contempt,
Dispraise, or blame, nothing but well and fair,
And what may quiet us in a death so noble. . . .
(Міллер)
показати весь коментар
29.09.2025 19:31 Відповісти
І що може заспокоїти нас при смерті так це благородство
показати весь коментар
29.09.2025 19:34 Відповісти
Сторінка 1 з 3